N Navigatorteams werken nu ook onder studenten SANATOGEN WARM LEVEND MENS ONDER DE MENSEN Een woord voor vandaag Interviews in vier steden Uw probleem is het onze. Kritische benadering bijbelverhalen taboe B. Havenaar begraven Twee handschriften Luther terug van Ina Boudier-Bakker was: MOOIER WONEN PRACTISCH LEVEN DONDERDAG 29 DECEMBER 1966 Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben hem niet aange nomen. De apostel Johannes zegt het, zonder enige restrictie, in de proloog van zijn evangelie. Hij, Christus, was niet we zensvreemd aan de mensen: Hij kwam als kind in de stal van Bethlehem, tot ons mensen, zijnde van het goddelijke ge slacht. Hij vereenzelvigde Zich met ons, die onze afkomst hadden verloochend en zo diep beneden de ons toebedeelde stand leefden. Maar de zijnen hebben Hem niet aangenomen. Liever dan weer te gaan leven op het peil, dat overeenkomt met het zijn van Gods geslacht, hebben wij Zijn toegestoken hand weggeduwd en zijn verder gegaan op onze dwaalwegen. Het is hard dit te moeten constateren, maar wie, die maar een heel klein beetje het eigen hart kent, durft het te ontkennen? Onze zelfgekozen armoede is blijkbaar te verkiezen boven een aangeboden rijkdom, waarbij slechts van ons wordt ge vraagd de minste te willen zijn. Laten wij elkaar over ons zelf toch niets wijsmakenZegt u niet, dat wij onszelf op die manier in de put praten onze afwijzing van Hem, Die kwam tot het zijne, is radicaal. Maar let dan ook op de andere kant, die Johannes zó aanduidt: „Allen, die Hem hebben aangenomen, hun heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden". Dat is namelijk óók de waarheid, maar die is dan ook weer zó, dat wij radicaal verlost worden van onze afwijzing! Wij lezen vandaag Jona 2. In Delft zijn 5 studenten begonnen met bijbelstudie. Twintig studenten in Amsterdam bezoeken de wekelijkse bij belstudiegroepjes. Vijftig procent van de eerste- en tweedejaars studenten had hiervoor interesse. Overal bleek trouwens de belangstelling bij deze groep groter dan bij de ouderejaars. De Navigators werken onder het the ma „Christus kennen en Hem bekend maken", voornamelijk onder jongelui van 16 tot 30 jaar. Naast het houden van bijbelstudies en het beleggen van conferenties en het geven van training in persoonlijke zielzorg en nazorg, heeft deze beweging zich de laatste tijd vooral toegelegd op het bereiken van studenten. Eén manier om contact te leggen is door middel van het interview. Van de 57 studenten die in Amsterdam werden geïnterviewd, zowel van de Vrije Uni versiteit als van de Gemeentelijke Uni versiteit, hadden 42 een kerkelijke ach tergrond; toonden 37 een duidelijke be langstelling voor het evangelie; gaver 22 onomwonden te kennen dat ze niei Brieven die olet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In af- Vraag: Bij prof. Gerhard von Had lees ik, dat de wet van het boek Deuteronomium geworteld staat in de „twaalf stammen-amphiktyonie". Kunt u mij mededelen, hoe men aan dit woord „amphiktyonie" komt? Antwoord: Amphiktyonie is ont leend aan de Griekse geschiedenis en wordt gebruikt voor het bondge nootschap der Delphische Amphikty onie, - een levensverbond tussen twaalf Griekse stammen. Het voornaamste doel was het overhoud van de tempel van Deme- ter te Anthela bij Thermopylae, het instandhouden van de Pythische spe len, en (wat het allervoornaamste was) hulp en bijstand op staatkun dig gebied ter bijlegging van geschil len tussen de leden van het ver bond, het verbieden van onderlinge oorlog, een althans het zich houden aan verzachtende gedragsregels: verwoesting van steden, geen afsnij den van water. Hoogstwaarschijnlijk heeft prof. Von Rad bedoeld dat Deuteronomi um beschouwd moest worden als de codex voor zo'n v red es verbond, en als de grondlegging van de eenheid van Israël bij zijn inbezitneming van het land Kanaan. Vraag: Tien jaar geleden heb ik een duplex-woning gekocht voor 22.000 en een jaar later verkocht voor 25.000. Zelf woonden wij bo ven. De huur was 12.50 per week. Alles is popperig klein. Het huis is 15 jaar oud De ramen zijn zeer slecht Ik zelf heb ze met hoekijzer bij elkaar gehouden. De schilder wil ze niet meer verven en de timmer man kan ze niet repareren. De eige naar heeft het huis nu voor 34.000 verkocht. De nieuwe eigenaar heeft het be nedenhuis gemeubileerd verhuurd voor 35 in de week en wil van mij 25 hébben. Ik heb gezegd dat koop geen huur breekt Het huis is in de vrije sector gebouwd, dus de huurcommissie bemoeit er zich niet mee. Wat nu. De huurcommissie vindt het niet zo veel te hoog, naar de koopprijs berekend, maar ze weet niet dat het zo klein en slecht is. En er komen geen nieuwe ramen Antwoord: Uit uw brief maken we op dat de huurprijs vrij is. De nieuwe eigenaar kan u een redelijk nieuw huurcontract aanbieden en als u weigert u bedreigen met een proces tot uitzetting. De kantonrech ter kan dan uitmaken of en in hoe ver het aanbod redelijk is maar zal u niet direct uitzetten, doch u een termijn van een maand gunnen om alsnog de door hem redelijk geachte prijs te betalen. Vraag: Onlangs kreeg ik een schel lekoord om zelf daarop 8 pad destoelen te borduren met de namen daaronder, waarschijnlijk in het Deens. Gaarne zou ik daarom de be tekenis willen weten van 1 Giftig skorhat, 2 foranderlig skaelhat, 3 gron skorhat, 4 rod fluesvamp, 5 spiselig vingesvamp, 6 paryk blaek- hat, 7 knippe svovlhat, 8 ager cham pignon. Antwoord: De betekenis van deze Deense woorden is: 1 braak russula, 2 kleine bundelzwam, 3 ruwe groe ne russula, 4 rode vliegezwam. 5 ha- nekam of cantharel. 6 geschubde inktzwam, 7 gewone zwavelkop. 8 weide-champignon. IJ. Jacobs in rede lot VCO: (Van onze onderw\jsredactie) UTRECHT De voorzitter van de Vereniging van Christelijke Onderwijzers, de heer IJ. Ja cobs, heeft gisteren op de elfde algemene vergadering met klem gewaarschuwd tegen een steeds meer in zwang komende vorm van godsdienstonderwijs die op zoek is naar de historische Je zus, maar intussen de gerefor meerde beginselen loslaat. „Indien men deze weg bewandelt, staan we, om met prof. Lekkerkerker te spreken, aan de rand van de af grond en kunnen we de school met de bijbel wel sluiten", zo zei de heer Jacobs. Uitgangspunt voor de heer Jacobs was een gedenkschrift dat leerlingen van de theoloog Bultmann de hoogleraar hadden aangeboden ter gelegenheid van diens tachtigste verjaardag. In dit geschrift is de belangrijkste tendens, het evangelie aanvaardbaar te maken voor de moderne mens. Gevolg is. dat er geen plaats overblijft voor het ingrij pen van goddelijke krachten. Deze vraag naar de historische Jezus is overgenomen in ons land. zoals blijkt uit een artikel in het tijdschrift voor godsdienstonderwijs, waarin als probleemstelling gegeven wordt, hoe de ze historische Jezus uit te pellen uit het evangelie. In de praktijk van de school doen zich hier grote moeilijkheden voor. Kin deren in de lagere-schoolleeftijd ne men namelijk alles voor waar aan wat er over Jezus verteld wordt. Vandaar het openlijk gevoerde plei dooi een onderscheid te maken tussen het godsdienstonderwijs in de laagste klassen van de lagere school, waar (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Wat geloofde u voordat u naar de universiteit ging? Wat was uw idee over God, over Jezus Christus, over het leven na de dood? Wat gelooft u nu? Bent u tevreden met wat u momen teel gelooft? Dit zijn sommige van de vragen, die in de afgelopen maanden door leden van Navigatorteams werden gesteld aan 132 j zeker is,dat studenten in de genoem- mannelijke studenten in Amsterdam, Utrecht, Delft en Wageningeu. Ae steden door middel van deze con- frontatie opnieuw gaan zoeken naar het antwoord op de belangrijkste le vensvraag: Wat betekent Jezus Christus voor mij persoonlijk en dat ve len dit antwoord reeds hebben ge von- Bejaarden tevreden over gezelligheid in tehuizen UTRECHT Vooral de gezelligheid, die men er vindt, wordt algemeen ge waardeerd door nieuwe bewoners van bejaardentehuizen. Slechts betrekkelijk weinigen onder hen oordelen negatief, dit is een van de conclusies van de heer J. Matse in zijn rapport „Nieuwe bewoners van bejaardentehuizen". Zijn onderzoek was echter op beschei den schaal. Het betrof slechts 55 nieu we bewoners in 28 verschillende tehui zen. Toch acht hij bovengenoemde con clusie van grote waarde, omdat de gangbare opinie in ons land is, dat men beter niet in een bejaardentehuis kan zitten. Een voor de praktijk belangrijk resultaat is, dat de heer Matse moedt". dat bejaardentehuizen ee grote voorkeur aan de dag leggen mensen, die weinig verzorging nodig hebben. Een andere „richtingwijzer" voor de praktijk is, dat open bejaardenwerk voor alleenstaanden voor vrouwen bo ven de zeventig jaar andere betekenis heeft dan voor mannen. Deze vrouwen kunnen immers met wat hulp hun gen huishouding voortzetten, wat ze meestal ook liever willen dan naar een bejaardentehuis gaan. Mannen boven de zeventig zoeken echter meer: huise lijkheid en gezelligheid. tevreden waren met wat ze op dit mo ment geloofden. Eén van de interviewers in Wagenin- gen, die 12 studenten enquêteerde, kwam tot de ontdekking, dat 11 van hen een bijbel bezaten, maar dat nie mand er regelmatig in las. Op de vraag: „Kunt u het evangelie aan iemand anders uitleggen?", zeiden 4 :e daartoe niet in staat waren; 5 vonden het belangrijk de bijbel hierbij te gebruiken, maar wisten niet hoe. Ne gen vertelden, dat er een tijd in hun leven was geweest, dat ze graag een echte christen hadden willen worden. Humanistisch Utrecht zei één van de 9 onder vraagde studenten, dat het geloof niets voor hem betekende. Zeven gaven rond uit toe dat ze vrede, waarheid of te vredenheid zochten. Een andere enquêteur zei na 14 gesprekken: „We hebben de indruk uit deze interviews, dat bijna ieder heeft nagedacht en/of nadenkt over geestelijke dingen naar iets zoekt om zijn leven inhoud waarde te geven. Hij vond een sterk humanistische tendens en grote twijfel de betrouwbaarheid van de bij bel. In Delft hadden alle 14 ondervraag den een kerkelijke achtergrond en was iedereen zeer belangstellend te horen men een christen kan worden. Nie mand wist echter zelf een antwoord op deze vraag te geven. Opmerkelijk wa: verder hier, dat men weinig wil naden ken over het leven na de dood. Vijftig procent zei ontevreden te zijn met het geen men thans gelooft. Nazorg Terwijl men in de genoemde vier ste den verder gaat met het houden van interviews, is tegelijk de nazorg aan de gang. In Wageningen houdt men een „open" bijbelstudieavond, waaraan ge woonlijk 8 a 10 studenten deelnemen. Twee bekroningen Friese romans BOLS WARD In de Friese roman prijsvraag zijn dit jaar twee prijzen toegekend, een eerste aan de heer A. .lousma voor zijn roman „Faes efter gles" (Vaas achter glas) en een tweede aan de heer IJ. K. Halma voor ..Ljochtsjende kimen" (Lichtende kim- De heer Jousma publiceerde al een FTies kinderboek, een gedichtenbundel en een aantal korte verhalen, waarvan er enkele werden bekroond met de Re ly Jorritsmaprijs. Positie van openbaar onderwijs slechter (Van onze onderwijsredactie) ROTTERDAM De ongeveer 500 af gevaardigden van de ABOP hebben op hun algemene vergadering in Rotter dam hun bezorgdheid uitgesproken over de van jaar tot jaar slechter wor dende positie van het openbaar onder- Een commissie zal zich onder meer bezig houden met voorstellen om tol een betere bestuursvorming te komen. De congresgangers droegen het hoofd bestuur op te ijveren voor een spoedige verbetering van de positie van hoofden van scholen. Veel bijval kreeg een voorstel om periodieke leergangen in het leven te roepen die onderwijze! staat moeten stellen van de nieuwste ontwikkelingen in het vak op de hoog te te blijven. Berocpingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Giessendam, J. den Bes ten te Huizen; te Harkstede, B. J. Ban- nink te Boornbergum: te Reeuwijk. J. C. Stelwagen te Zwijndrecht; te Strijen. H. Sonnenberg te Kampen: te Sur- luisterveen, A. de Kleine te Oude- en Nijemirdum. Aangenomen het ber. van de gen. syn. tot pred. bgw. werkz. fvlootpredikant), kand. R. Steenstra te Wassenaar. Bedankt voor Melissant (toez.». A. Breure te Hei- en Boeicop. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Landsmeer. B. Boe lens te Delden. Aanvaard de ben. tot luchtmachtpred. te Hessisch-Oldendorf (West-Duitsland), D. W. Gesink te Bant. Beroepbaar kand. T. de Boer te Bols- GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Winschoten, D. Nieuwen- huis te iJmuiden. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Leiden. A. Hofman te Zeist: voor Wolfaartsdijk. G. Schipaan- boord te Apeldoorn. BAPTI STENG EM. Beroepen te Arnhem (2e maal». H. J. Stukker te Stadskanaal. bepaalde verhalen niet zouden moeten worden verteld, en in de hoogste klas- de leerlingen reeds over zo veel kritische zin zouden beschikken dat zij de bijbelverhalen ook kritisch bekijken. Indien deze opvatting veld wint, i de heer Jacobs, staan wij aan de rand van de afgrond. Het is dan ook een reden dan ooit dankbaar te zijn, dat, toen men de doorbraak in het christelijk on derwijs toeliet, een kleine groep reso luut „nee" zei. kritische benadering van de bijbelverhalen heeft men namelijk geen afweer meer. Laten wij, zo riep de heer Jacobs zijn gehoor op, vasthou den aan de gereformeerde beginselen in confessionele zin. Bij de bestuursverkiezing werd de heer Jacobs met grote meerderheid her kozen als voorzitter. Ook de heer C. van der Sluys werd herkozen. In de vacature mejuffrouw H. C. Stallinga kreeg zitting de heer J. Verolme te Ud- del. Geen Geref. Gem. meer in Ede EDE De gereformeerde gemeente (uitgetreden) alhier heeft opgehouden te bestaan. Ongeveer een maand gele den werd besloten de, leesdiensten te staken. De leden hebben zich gevoegd bij omliggende gemeenten zoals Bar- neveld, Ederveen en Veenendaal. Deze gemeente werd in 1933 door wij len ds. J. Fraanje van Barneveld geïnstitueerd, maar heeft nimmer een eigen predikant gehad. In 1953 trad de gehele gemeente uit het synodale kerk verband. Blijkens het laatste jaarboek telde zij nog zestig zielen. BERKEL EN RODENRIJS Onder'; grote belangstelling is gistermiddag op! de algemene begraafplaats te Berkel en Rodenrijs het stoffelijk overschot van j de heer B. Havenaar ter aarde besteld, j Tevoren was een samenkomst gehou-| den in de gereformeerde kerk (vrij ge- I maakt). De plaatselijke predikant, ds. Lok sprak naar aanleiding van de woorden uit 1 Corinthiërs 15:50-58 een) overdenking uit In deze tekstwoorden, zo zei de predi- kant, lag ook het geheim van het leven j van de nu ontslapene. Zijn zo werk- j zaam levrn voor kerk en maatschappij j Ol-lll l-fl was een begin van de eeuwige dienst- VJCl C1U1 JLIlCd ULdl baarheid. Velen uit allerlei kring (we zagen on der meer afvaardigingen van het ge meentebestuur, het veilingbestuur, van de CBTB en andere organisaties SLAP EN MOE Niet meer opgewassen tegen uw dagelijkse bezigheden? Dan is het hoog tijd voor een Sanatogen-kuur. I Die helpt u er weer bovenop. Sterkt lichaamskracht en zenuwen Dank zij de Volkswagen (Van onze kerkredactie) WITTENBERG Twee manuscripten van on schatbare waarde van Maarten Luther zijn na meer dan twintig jaar te ruggegeven aan hun eige naars. Zij waren beide verdwenen in de naoor logse verwarring en do ken pas weer op in 1964 op een veiling in New York. De stichting „Volkswagenwerk" kocht ze voor zeventigduizend mark. Thans zijn ze terug in Oost-Duitsland, waar ze thuis hoorden. Het betreft allereerst een fragment van vier bladzijden uit Luthers aantekeningen over zijn uitlegging van de inzet tingswoorden van het Heilig Avondmaal („Dit is mijn lichaam"). Dit manuscript, dat Luther in 1544 heeft geschreven, bevond zich sinds 1907 in het bezit van de Luthers- zaal in Wittenberg. Het is van belang voor Lu thers avondmaalsopvat- tingen (de leer der con- substantiatie), vooral doordat aan de talrijke doorhalingen te zien is, hoezeer de Hervormer met de stof geworsteld heeft. Het andere manuscript is een brief, die Luther 30 juni 1530 schreef aan Georg Spalatinus, de se cretaris van keurvorst Frederik de Wijze, toen Spalatinus de rijksdag van Augsburg bijwoonde. Deze brief bevond zich al sinds de zestiende eeuw in het archief van An- halt (thans Saksen-An- halt in Maagdenburg). De verdwenen docu menten kwamen voor de dagtoen de Amerikaan se industrieel Ame Pet tersen in 1964 zijn kost bare privé-verzameling drukken en manuscrip ten uit de Reformatietijd liet veilen. De stichting „Volkswagenwerk" kocht een groot aantal num mers van deze veiling en schonk ze aan de lands- bibliotheek Württemberg in Stuttgart. Volkswagen werk stelde echter de voorwaarde, dat deze bi bliotheek de documenten waarvan oorspronkelijke eigenaars te achterhalen waren, aan deze moest teruggeven. Op deze wijze heeft de nationale bibliotheek vaij Beieren te München ver leden jaar vier briev van Melanchthon terug, gekregen, die tot het ein de van de oorlog in haar bezit waren geweest. EEN, zij stond niet meer in het centrum van de lite raire belangstelling, de schrijfster Ina Boudier- Bakker. Ze leefde in de stilte van haar kamer in het huis aan de Oude Gracht te Utrecht, en haar handen die bijna 75 jaar de pen gehanteerd hebben, rustten in haar schoot. Zij was veel diep in gedachten verzonken. Na haar val, waar bij zij een been brak, nu ruim anderhalf jaar geleden, waardoor zij ruim vijf maanden in het ziekenhuis moest verblijven, keerde ze niet meer terug als de vitale sprankelende vrouw. Van haar werk verschenen her drukken, zelfs in pocketformaat, maar na haar laatste boek „Honger" verscheen er geen groot werk meer van haar. En nu is bekend geworden dat Ina Boudier-Bakker op Tweede Kerstdag in alle stilte is overlecien en dat zij morgen, ook in alle stilte, zal worden begraven. Zij Is 91 jaar geworden. Een werk zaam leven, dat ook veel echt le vensgeluk heeft gekend, is geëindigd, en toch. zo'n bericht schokt even en roept herinneringen op. Het beste instanties) hebben de overledene naar zijn laatste aardse rustplaats vergezeld. Aan het graf sprak ds. Lok de Ge loofsbelijdenis. De heer L. Hordijk sprak namens de familie een kort woord van dank. Agenten helpen stadsreiniging GRONINGEN Volgend jaar gaat de politie met een speciale surveillance dienst strenger optreden tegen vervui ling van wegen, grachten en kanalen. De nieuwe afdeling zal nauw samen werken met de gemeentelijke reini gingsdienst in de actie „Houdt uw stad De surveillancedienst zal zich vooral toeleggen op de bestrijding van hinder en overlast en op handhaving van daar tegen gerichte bepalingen, genoemd in de algemene politieverordening. Herinneringen aan de eigen literai re jeugdjaren. Het eerste wat ik van haar las was haar roman „Armoede", die toen reeds lang verschenen was, nl. in 1909. Het was een werk dat diep aansprak en ongelooflijk boeide. Wie zal de heer Terlaet uit Armoede vergeten? Het is naar mijn gevoel altijd, in de lange reeks van boeken die zij heeft geschreven, het beste wat ooit van haar is uitgegeven, zonder dat we tekort willen doen aan haar ande- Er is veel over haar geschreven. Haar werk is vele malen voorwerp van kritiek geweest, maar de karakte ristiek die Ritter in zijn studie over haar gaf zal niemand weerspreken: „Zij is de eerste belangrijkste verte genwoordigster van de moderne ka- rakter-roman geweest en tot op de UTRECHT De Gereformeerde Ker- I dag van heden een karaktervolle fi- ken hebben 35.000 gulden ter beschik- guur gebleven." Haar werk vertoon- king gesteld voor de hulpverlening aan j de groei naar de vorm en de inhoud, slachtoffers van de oorlog in Vietnam, j in gedachten en zeggingskracht. Ook bieden zij aan. een medewerker te sturen om te wonden ingezet in de kerkelijke hulpteams, die in Vietnam werken. De hulp geldt zowel voor Zuid-, als voor Noord-Vietnam. gaan helpen in Vietnam speelden zich bij voorkeur af in het burgermilieu. De kleine man met zijn kleine problemen. Haar boeiende familiegeschiedenissen. Zij schreef omdat zij schrijven moest Het was de erfenis die zij van haar voor geslacht had meegekregen. De grote roman „De klop op de deur" en het veel kleinere werk „De straat" be hoorden tot haar liefste werken. Aan „De klop op de deur" heeft zij ruim vijf jaar gewerkt. Zij tekende daarin het leven van drie Amster damse generaties. Maar hierin leefde zij. Zij heeft eens gezegd, dat ze de stemmen van haar figuren hoorde, dat ze echt voor haar leefden, en dat zij de wonderlijke ervaring opdeed, wanneer er een toneelstuk van haar werd opgevoerd en de acteurs stem gaven aan haar fUjuren, dat zij schrok omdat zij die in haar verbeel ding heel anders had gehoord. Daar ligt de gulden draad, die door al haar werk loopt, haar verbondenheid met de mensen, met de figuren die zij schiep. Herkenning Bewogenheid De kerkelijke hulpverlening in Viet nam wordt uitgevoerd door de „Asian Christian Service" (een hulporganisatie van de raad van kerken in Oost-Azië) in nauwe samenwerking met de hulp dienst van de Wereldraad van Kerken „Interchurch Aid". Reeds zijn honderd ton rijst inge voerd voor uitdeling aan hongerlijden de vluchtelingen. Aan kinderen en zie ken is honderd ton vlees verstrekt Ook maken de teams slaapplaatsen voor vluchtelingen. Nu is iemand die veel schrijft en erkenning heeft afgedwongen allicht een onderwerp voor de literaire diep- gravers en essayisten, het werk te ontleden op stijl en woordgebruik, op inspiratie en concepties etc. en uiter aard heeft men er als bet gaat om een geliefd auteur belangstel ling voor. doch wonderlijk genoeg, bij het werk van Ina Boudier-Bak ker, was er zo weinig behoefte aan. Zij was voor alles een schrijfster met een warm liefhebbend hart, dat met deernis en diepe bewogenheid uitging naar de mens. Haar verhalen Het werk van de heer Halma is een debuut. Beide romans worden gepubliceerd door de Christelijke Friese Volksbiblio theek. Als schrijfster behoorde ze tot geen enkele groep. Zij was politiek, reli gieus en in haar sociale gevoelens een aparte figuur. Misschien is dit een eigenschap, de werkelijke kunste naar eigen, omdat de echte creativi teit vrij is van collectiviteit en het individualisme uiteraard in de hand Doch steeds was er de herkenning van het echt menselijke tot In de ouderdom toe. Zij laat in „De eeuwi ge andere" mevrouw Van Doorn zeg gen: „Oud zijn is moeilijk, maar jong zijn is ook niet gemakkelijk." In „Fi nale" gaf ze een boeiende, scherpe analyse van de ouderdom. Een indrin gende karakteristiek van het leven van een oude vrouw. Men heeft haar meermalen pessi misme verweten en niet geheel ten onrechte, want de levens die zij te kende hadden geen perspectief naar boven. De heer C. Rijnsdorp trok eens een treffende vergelijking als hij een van haar laatste werken vergelijkt met „Het Heilig Wonder van mijn leven", van Wilma. Religieus besef „Dan treft", zo zegt hij, „de meer plastische kracht, het gaver vak manschap, de urbaniteit van me vrouw Boudier, maar over de bladzij den van Wilma ligt een glans van geheel andere aard, die ook uit een diep religieus besef is geboren, maar een nauwkeurig bepaald besef, ten nauwste verbonden aan de persoon van het werk van Jezus Christus. Deze twee gezichtspunten zijn het, die onze eindindruk bepalen: de ver dwijnende wereld der oudste genera tie, die de jongeren niet dan tot hun Ina Boudier-Bakker schade kunnen verwaarlozen en de tijdloze vraag naar het hoogste goed die op iedere leeftijd ons verticaal tegemoet komt." Hiermede heeft hij haar en haar werk scherp geanalyseerd. Wat zul len we hier nog aan toevoegen? Al de titels van haar boeken, een in drukwekkende stoet. Haar geluk en haar tegenslag? Het is nauwelijks nodig, want in elke boekenkast, ook in die van het ehriitelijk gezin, vinden we haar werk, en het wordt nog gelezen, ook door de jongeren. En die over haar lezen wil vindt te kust en te keur in boek en blad, want zij behoorde hoe dan ook, gewaardeerd of niet geheel geprezen tot de grootsten op literair gebied. Zij is niet meer „en haar wer ken volgen haar na". HERM. STEGGERDA Studiecommissie achtste medische faculteit DEN HAAG De oud-burgemees ter van Rotterdam, mr. G. E. van Walsum.'is door minister Diepenhorst aangewezen als voorzitter van een nieuwgevormde „studiecommissie acht ste medische faculteit". Deze commissie zal moeten advi-, seren in de vraagstukken, die ver band houden met uitbreiding van het wetenschappelijk onderwijs in de ge neeskunde, waaronder begrepen dc oprichting van een achtste medische faculteit, en de maatregelen, die ter zake nodig zullen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2