„Verbonden tijden
ook
nu nog
houden
opdracht in"
Een woord voor vandaag
Prof. dr. L. W. G. Scholten voor
Chr VHMO Marker meisjes
Anglicaans protest
tegen dominees-wet
Uw probleem
is het
onze....
Kennedy-boek
in Revu
ENGELEN
Voetangels
en rozen
Spanningen tussen
negers en joden
alles
goed
en
wer
ZATERDAG 24 DECEMBER 1966
,Jk geloof niet meer in Sinterklaas en ook niet meer in het
Kerstkindje"zei eens een jongen die meende achter een
sprookje gekeken te hebben. En vele ouderen leven precies zo.
Ze vieren Kerst, het feest van Christus, maar het kindje in de
kribbe is maar een sprookjespop. Juist daarom legt Lucas er
waarschijnlijk de nadruk op dat het Kerstgebeuren geen le
gende is. Tot driemaal schrijft hij: En het geschiedde. Het
geschiedde dat er een bevel uitging van de keizer. Hij regeerde
de wereld. Hij kon decreteren, hij had de macht in handen. En
tot Herodes schreef hij: „Tot nu toe waart ge mijn vriend, maar
van nu af aan zal ik u als mijn onderdaan behandelen." En
altijd weer, ook nu nog moeten wij voelen dat we de machten
die over ons gesteld zijn onderworpen zijn. Maar dan spreekt
God. Weer geschiedt het. Weer gaat er een bevel uit en dat
bevel komt in de vorm van een vervulling. Gods Woord wordt
werkelijkheid. Christus wordt geboren. En tegenover de macht
van keizer Augustus wordt het Kerstkind gezet. Christus is
Gods antwoord aan de wereld. De wereld zei: Alle mensen
inschrijven. En God zei: Reken Mij er aan ook bij. En dan
geschiedt er weer iets. Dan zeggen de herders: „Laten wij dan
gaan zien hetgeen geschied is." Dat zien is niet „kijken", maar
„beleven". Dat zien is God ontmoeten. En wie God ontmoet
heeft is nooit meer dezelfde.
We lezen vandaag: Lucas 1 vers 57 tot 80.
We lezen morgen: Lucas 2 vers 1 tot 20.
We lezen overmorgen: Lucas 2 vers 21 tot 39.
„Te progressief
Bazuin wijzigt
redactie
AMSTERDAM De helft van de
redactie van het rooms-katholieke
weekblad De Bazuin is per 1 januari
vernieuwd. Twee van de vier paters
dominicanen, die de redactie vormen,
zullen verdwijnen. Drie andere domini
canen komen in hun plaats. Rond
Pasen zal de situatie opnieuw worden
bekeken.
Er waren al enige tijd moeilijkheden
rond dit blad, dat door vele rooms-ka-
tholieken als te progressief wordt
beschouwd. Met name leidende figu
ren in het Vlaamse rooms-katholicisme
zouden zich meer dan eens met klach
ten hebben gewend tot de generale lei
ding van de Orde der Dominicanen in
Rome.
In het nummer van deze week deelt
het bestuur van de stichting, die De
Bazuin uitgeeft, mee, dat Jos van Dijk
en Thom Janssen uit de redactie zullen
treden. De eerstgenoemde zal ook het
priesterschap neerleggen. Hij gaat wer
ken bij Werkgroep 2000 op het vor
mingscentrum De Horstink te
Amersfoort.
op langspeler
(Van
onderwjjsredactie)
DEN HAAG In dezelfde stad waar zij een halve eeuw geleden
werd opgericht, heeft de Vereniging van leraren bij het Christelijk
Voorbereidend Hoger- en Middelbaar Onderwijs gisteren haar vijf
tig-jarig bestaan stijlvol gevierd met een grootse redé van prof. dr.
L. W. G. Scholten. ..Heden en toekomst staan niet los van de tijd
van oprichting want de tijden zijn verbonden", zo betoogde de feest
redenaar, „of zoals de bijbel zegt: ..Jezus Christus is gisteren en
heden Dezelfde en tot in eeuwigheid".
tt (vloeide kunnen niet bestreden worden
rlcllvc 66UWIC6SL als h*t christendom gevangen blijft bin-
De paters J. Nieuwenhuis en R. W. j
Tepe blijven in de redactie. Zij krijger.
gezelschap van de paters C. Spoor, N.
Versluis en B. A. Willems.
Het stichtingsbestuur schrijft „ver
trouwen te hebben in het eigen kri
tisch inzicht van deze redactie, zodat
De Bazuin haar eigen taak in het ge
loofsleven van Nederland minstens
voorlopig zal kunnen voortzetten."
werd stijlvol
gevierd
Gevaren
ABOP 3 dagen
in de Doelen
(Van onze ondcrwijsredactie)
ROTTERDAM Dc Algemene Bond
van Onderwijzend Personeel houdt dc
eerste algemene vergadering op 27, 28
en 29 december in De Doelen te Rotter
dam.
Op de agenda staan vaststelling van
het program van de bond, die dit jaar
werd gevormd, en ongeveer tachtig
voorstellen die verbetering van onder
wijs en rechtspositie van het onderwij
zend personeel beogen.
De ABOP strijdt voor een wettelijk
geregelde leerplicht tot 18 jaar. De
laatste twee jaren kunnen scholieren
ook gedeeltelijk dagonderwijs volgen,
dat gericht is op de culturele en
maatschappelijke vorming van de
16-tot 18-jarigen. Tevens wil de ABOP
zich inspannen voor een regeling van
de klassegrootte.
Pro Veritate publiceert:
Prof. Scholten wees ook op de geva-
ren die in vermomming tot ons komen,
j Als de overheid de middelen verschaft
eigen persoonlijkheid op het gebied
__i het onderwijs te beleven, is tevens
vereniging, de heer J. van 't Hul, de mogelijkheid geschapen om een be-
precs in zijn openingswoord de grote paalde kleur ook op het bijzonder
moed van de enkele tientallen oprich-derwijs te drukken,
ters die in het Haagse Boazhuis de Ten tijde van de oprichting was dat
voorzitter van de jubilerende;
(Van
kerkredactie)
JOHANNESBURG Dale Whi
te, aan anglicaans priester in Zuid-
Afrika heeft geprotesteerd tegen
het plan van z"h regering om bui
tenlandse preuiitanten slechts een
verblijfsvergunning voor een jaar
te verstrekken.
Op die manier wil het regieme
van Vorster predikanten die kri
tiek uiten op het apartheidsbeleid
spoedig uit het land kunnen ver
wijderen.
Ds. White meent dat dit een onrecht
vaardige politieke daad is die het pasto
rale werk in de internationale kerken
ernstig zal bedreigen. Whitè i s een
Zuidafrikaan. Hij publiceert zijn pro
test in het blad Pro Veritate van het
Christelijk Instituut.
Brieven die niet zön voorzien
van naam en adres kunnen niet
tn behandeling worden genomen.
Geheimhouding ts verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaai
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten.
Vraag: Iemand heeft vier jaar ge-
Inden de zaak overgenomen toen
*ljn vader overleden was. Hij bleef
achter met twee broers, die nog min
derjarig zijn. De moeder was reeds
eerder gestorven. Hij was gedwon
gen een hulp in de huishouding te
nemen. Zelf is hij ongehuwd.
Hij betaalt het hele huishouden.
Ook de slijtage van meubels en
vloerbedekking kost nog al wat. Hij
valt voor de inkomstenbelasting in
tarief groep I. Is aftrek wegens bui
tengewone lasten moeilijk?
Antwoord: Nu de broers niet naar
evenredigheid in de kosten van de
huishouding bijdragen, kan hij de
belastinginspecteur vragen om af
trek wegens zijn bijdrage in het le
vensonderhoud van zijn broers,
voorzover dezen nog niet zelf daarin
kunnen voorzien. (Bijvoorbeeld als
de broers door studie geen eigen in
komsten hebben, of niet voldoende
verdienen om rond te komen).
Hij zal de inspecteur een zo goed
mogelijke berekening moeten
verschaffen van hetgeen hij van het
onderhoud van zijn broers voor zijn
rekening neemt, met inbegrip van
een deel der kost en van de
huishoudelijke hulp. de slijtage, gas.
vuur, licht, water e.d.
Vraag: Voor wie zijn de sieraden
van een overleden moeder: voor de
eigen dochter of hebben de schoon
zusters ook recht daarop?
Antwoord: Broers en zusters heb
ben gelijke rechten. Men verdele
dus de gehele nalatenschap en ga zó
mogelijk na welke personen het
meeste een band met de verschil
lende voorwerpen hebben. Lukt ver
deling niet dan kan men loten. Dit
is de beste manier, want een ge
dwongen deling brengt hoge kosten
Vraag: Een weduwe heeft twee
kinderen, één van 16 en één van 17
jaar, die op een middelbare school
gaan en wezenpensioen ontvangen.
Het jongste kind was in april 16
jaar geworden, zodat de weduwe
voor het derde kwartaal recht had
op kinderbijslag voor 4 kinderen.
Zij ontving slecht KB voor 3. De
raad van a/beid verklaarde dat dit
kind wezenpensioen ontvangt en
dus mee voorziet in het onderhoud.
Waarom ontvangt zij voor het
oudste kind wél dubbele KB en
voor het jongste niet? Toen het
oudste kind 16 jaar werd. moest zij
een specificatie opmaken van de
kosten die dit kind per jaar maakte.
Antwoord: In het uiterste geval
kan zij bij de raad van arbeid een
voor beroep vatbare beslissing aan
vragen en in beroep gaan bij de
centrale raad van beroep. Het lijkt
ons echter beter eerst eens de zaak
met de raad van arbeid te bespre
ken en een specificatie van de
kosten voor het jongste kind over te
leggen. Als men georganiseerd is,
kan men eerst overleggen met de
betturenbond ter plaatse.
De nationale kerken in Zuid-Afrika
worden door het aangekondigde besluit
niet getroffen, zegt hij, maar wel die
kerken die tot een internationale ge
meenschap behoren. Het plan zal onge
twijfeld invloed hebben op het beroe-
pingswerk van die kerken, maar
brengt ook de pastorale verantwoorde
lijkheid in gevaar.
Z uidwest-A fri ka
VAR A-camera's in
jeugdgevangenis
HILVERSUM Vanavond zal de
VARA-televisie in „Achter het
Nieuws" een reportage geven uit de
jeugdgevangenis in Vught, en het pro
gramma bestaat voornamelijk uit
gesprekken, gevoerd met enkele van de
150 gestraften rondom de 20 jaar. die
hier gemiddeld 1 tot 3 jaar moeien bL*j-
De VARA vertelt ons, dat door die
gesprekken een nogal somber beeld is
gevormd van het leven in een ouder
wetse gevangenis. De directeur, de psy
choloog en dr. J. van der Grient, hoofd
van het gevangeniswezen, zullen aan
vullende informatie geven.
In verband met deze reportage wordt
het programma gewijzigd: de Rudi Car-
rell-show komt om 8.20 uur en het aan
gekondigde verhaaltje uit eigen werk,
voor te lezen door Simon Carmiggelt.
volgt nu op Achter het Niéuws en
besluit dus de uitzending.
Een predikant moet minstens drie
jaar in zijn gemeente staan om werke
lijk gezag te krijgen. Een predikant of
priester die na een jaar al weer moet
vertrekken zal niet gemakkelijk het
vertrouwen van zijn gemeenteleden
winnen.
Het regeringsbesluit, meent ds. Whi
te, richt zich vooral tegen de Ameri
kaanse predikanten en in het bijzonder
tegen geestelijke leiders in Zuid-
west-Afrika, dat nog steeds onder Zuid
afrikaans beheert staat. Zuid-Afrika
vreest dat de Verenigde Naties dit ge
bied onder ander toezicht zal plaatsen
en .wiL-heL-Jiict .omgeven. -
NTS-verslaggevers
op huwelijksdag
HILVERSUM Ook de NTS heeft
nu het team van regisseurs en verslag
gevers dat dienst zal doen bij de televi
siereportage van de plechtigheden cp
de huwelijksdag van prinses Margriet
en mr. Pieter van Vollenhoven, vast
gesteld.
De eindregie berust bij Ger Roos, die
in het televisiecentrum op het Binnen
hof, waar alle beelden samenkomen,
zal zetelen. Twaalf regisseurs bezetten
de diverse cameraposten, o.w. Wim
Bosboom in het Raadhuis en Henk Mo-
chel in de kerk.
Voor het commentaar zijn aangewe
zen Ageeth Scherphuis, Joop van Zijl,
Aad van den Heuvel, Jan Gerritsen,
Frans van Houtert, ds. A. Klamer (in
de kerk) en Ilse Wessel. Voor de centra
le verslaggeving in het centrum zorgt
Koos Postema.
vereniging voor Chr. VHMO het licht
deden zien. Nu de noodzaak van het
christelijk onderwijs vaak In twijfel
wordt getrokken, is het heilzaam, dat
onderwijs te zien als een dwingende
els van God, zo zei hij.
Prof. dr. L. W. G. Scholten begon
zijn betoog met de grote breuk die de
eerste wereldoorlog heeft veroorzaakt
te markeren. De mens, die bezig was
i systemen voor sociale zekerheid te ont-
werpen, zag zich plotseling geplaatst
voor een uitbarsting van bestialiteit,
I die hij niet heeft kunnen keren.
Objectiveren
Tegen die achtergrond moet de op
richting van de Vereniging voor chr.
vhmo worden gezien. Prof. Scholten
constateerde dat de oprichting plaats
had in een tijd waarin vele christenen
Intern en subjectief deel hadden aan
de christelijke godsdienst.
Bewust of onbewust hebben de op
richters het streven verwezenlijkt
het christendom te objectiveren, oir
godsdienst te laten uitbarsten in onder
wijs, wetenschap, recht en sociale ver
houdingen.
Algemeen
gevaar niet zo groot, maar dat
derde later. Zelfs de sociale grondrech
ten kunnen een gevaar in zich dragen,
omdat hier een overheid werkt, die ook
beperkt is in haar visie en die het socia
le grondrecht van vrijheid van onder
wijs tot dwang kan
Niet los
dering na heeft niemand er zich aan
gehouden.
Het christendom liet zich niet terug
dringen tot een intern menselijk
verschijnsel.
Zo staan ook de huidige periode en
de toekomst niet los van de tijd waarin
de Vereniging voor Chr. VHMO werd
opgericht. Al is de taak van de leden
onvoorstelbaar verzwaard, de tijden
zijn verbonden, zo besloot prof. Schol
ten.
Na de ochtendvergadering konden de
leden kiezen uit een aantal excursies,
terwijl des avonds leerlingen van
Haagse Christelijke middelbare scholen
een musical uitvoerden.
Kerstpelgrims naar
Bethlehem
JERUZALEM De weg naar Beth
lehem is gistermorgen opengesteld
voor kerstpelgrims en anderen. Israë
lische en Jordaanse autoriteiten heb
ben de bestandslijn opengesteld voor
verkeer, zoals in de kerststijd gebrui
kelijk is.
De spanning tussen de twee landen
van de laatste tijd heeft hieraan niets
veranderd, evenmin als de Jordaanse
regeringswisseling en de berichten
over Amerikaanse wapenleveranties
aan Jordanië.
Tijdens de tweede wereldoorlog kwa-
mende kerken op voor de objective
ring van het christendom. De kreet „de
godsdienst is voor de kansel, niet voor
le volksvergadering" was een
'oorschrift, maar op een enkele uitzon-
Bisschoppensynode
wordt werkelijkheid
ROME Volgend jaar van 29 sep
tember tot 24 oktober zal de eerste bij
eenkomst worden gehouden van
nieuwe bisschopssynode van
Rooms-Katholieke Kerk. Dit heeft de
paus gisteren bekendgemaakt
De instelling van deze synode
een van de voornaamste besluiten van
het vorig jaar geëindigde'concilie. Hier
door wordt het principe van de collegia
liteit (de paus bestuurt de kerk samen
met de bisschoppen) werkelijkheid.
Alle nationale bisschopsconferenties
zullen één vertegenwoordiger zenden,
in de regel de voorzitter. Nationale con
ferenties met meer dan 25 bisschoppen
zenden twee afgevaardigden.
De paus zei nog, dat een der hoogte
punten van het volgend jaar de viering
zal zijn van de 1900e gedenkdag van
het martelaarschap van Petrus en Pau-
lus.
UTRECHT Het weekblad Revu
van de Geïllustreerde Pers zal in een
feuilleton een samenvatting geven van
het Amerikaanse boek „De dood van
een president" van William Manches
ter.
Ook de passages, waartegen de fa-
milie-Kennedy bezwaar heeft gemaakt
en die ook schrapt, worden gepubli
ceerd zoals ook de Duitse Stern
van plan is. Voor de publikatierechten
is 108.000 gulden betaald.
De Utrechtse uitgeverij Bruna biengl
komende zomer een Nederlandse ver
taling van het boek uit. Hierin zullen
als Harper en Row dat ook doet
worden weggelaten. t
De oprichting werd dan ook geflan
keerd door het in het leven roepen van
soortgelijke organisaties, die op eigen
terrein hetzelfde doel nastreefden, zo
als bijvoorbeeld de Gereformeerde stu
denten Beweging en de Nederlandse
Christen Vrouwen Bond.
De algemeenheid vaai dit verschijnsel
had een algemene oorzaak: de gruwe
len van de oorlog en wat daaruit voort-
Leergang over het
Nederlandse lied
(Van C
s kunstredactie)
AMSTERDAM De Stichting Cona-
mus organiseert in samenwerking met
de Akademie voor Kleinkust een leer
gang over het lied 1967.
Onder leiding van prof. dr. Garmt
Stuiveling zullen in twaalf lezingen fa
cetten worden besproken van de Neder
landse lichte muziek en het cabaret
Als sprekers treden op Wim Sonne-
veld. Louis Noiret, Jaap van de Merwe,
Ernst van Altena, Johan Anthierens
Brussel, Pi Scheffer, Cor Lemaire. Pie
ter Goeman, Wim lbo en Co de Kloet.
Tot besluit wordt een forum gehouden,
dat als thema heeft: „Gekwetst ben ik
van binnen".
Deze leergang wordt gehouden in the
ater Lurelei te Amsterdam, op drie za
terdagmiddagen (21 januari, 4 ei
februari) en op drie maandagavonden
(23 januari. 6 en 20 februari).
De Hoop legde
20.000 mijl af
AMSTERDAM Het
kerkschip De Hoop heeft in het afgelo
pen jaar, ondanks het feit dat het
meestal concentraties van schepen op
zoekt en zich daa rin de buurt op
houdt, toch meer dan 20.000 mijl geva
ren, een afstand gelijk aan de omtrek
van de aarde.
De assistentie begon in januari in de
Zuid-Ierse Zee. Van februari tot sep
tember bracht De Hoop op de NoordzEe
door, merendeels ten westen van Dog-
gersbank, om vanaf oktober de trawler-
vloot weer te volgen naar de Ierse kust
voor Cork en Waterford. In die tijd
werd er 872 maal hulp verleend,
bij ruim 500 maal een advies via de
radio al uitkomst kon brengen. In de
42 gevallen betrof het hulp aan sche
pen van andere Westeuropese landen.
In het hospitaal werden 76 patiënten
gemiddeld vijf dagen verpleegd
voorts werden ruim 200 patiënten poli
klinisch en nog eens 200 patiënten met
een radio-advies geholpen.
In de kerkzaal werden 67 kerk
diensten gehouden en een even groot
aantal dagsluitingen. Er ^varen. 1700
kerkgangers in persoon aanwezig.
Het hospitaalkerkschip zal 3 januari
weer van de Scheurhaven-Europoort
naar zee vertrekken.
Generaal Challe
krijgt gratie
PARIJS Ex-generaal Challe (61),
de leider van de militaire opstand van
april 1961 in Algiers tegen de Franse
regering, heeft van generaal de Gaulle
gratie gekregen. Challe was tot vijftien
jaar veroordeeld.
Van de vier generaals die de opstand
leidden, zitten er nu nog twee gevan
gen. Salan en Jouhaud. Beiden kregen
levenslang. Zeiler kreeg eerder dit jaar
gratie.
(Van een correspondent)
NEW YORK De betrekkingen
tussen negers en joden in de Vere
nigde Staten zijn op een diepte
punt gekomen. De joodse gemeen
schap moet in actie komen om
een conflict te voorkomen. Aldus
dr. Judd Teller, een joods histo
ricus, in het decembernummer
van ..Conservative Judaism".
Verscheidene Amerikaanse joden heb-
;n er de laatste tijd hun veront
rusting over uitgesproken, dat de joden
thans behoren tot de „white backlash",
de blanken, die zich tegen het verder
toekennen van rechten aan negers ver
zetten.
Verschillende groepen neger-acti
visten, met name de Black Muslims,
zijn overwegend antisemitisch. Indivi
duele negers plegen in het algemeen
joodse huisbazen en zakenlieden als
doelwit voor hun aanvallen uit te zoe
ken.
De joodse politieke invloed, aldus Tel
ler, is te danken aan de joodse concen
traties in de centra van de grote steden
als New York, Chicago, Boston, De
troit, Los Angelos en Cleveland. „Black
Power" kan in deze gebieden een be
langrijke macht worden. Teller vindt
dan ook, dat de joodse stedelingen elke
gelegenheid, om zich met „Black Po
wer" te verzoenen, moeten aangrijpen
en in elk geval botsingen moeten voor
komen.
De blanke christelijke geestelijkheid
strijdt zij aan zij met de zwarte christe
lijke geestelijkheid voor de burgerrech
ten, terwijl het joodse aandeel beperkt
blijft tot woorden.
M'Z
engel is kapot. Mijn ei
gen stokoude engel, die me zo
dierbaar was. Gelukkig liet ik hem
zelf uit mijn handen vallen. Stel je
voor, dat een ander het had ge
daan, wat zou ik driftig zijn gewor
den. En dat nog wel op het moment
dat de kamer zich net bezig was in
kerststemming te hullen. Op zo'n
ogenblik is kwaad worden en schel
den natuurlijk een geweldige af
knapper. Toen hij viel en zijn nek
brak, was ik alleen, 't Is dat je als
volwassen vrouw niet janken wil
om een glazen engeltje, maar ik
was er na aan toe.
Ik had hem gekregen van mijn
grootmoeder toen ik zes was. Je
krijgt in de loop der jaren een
band met zo'n ding. Eigenlijk was
het geen ding. Het mag dan naar
afgodendienst rieken, maar op een
mysterieuze manier was hij voor
mij een echte engel. Misschien
kwam dat door het bazuintje, waar
je echt op kon blazen. Je hoorde
dan een ijl lettertje.
Soms, als hij er een heel speciale
reden voor had, praatte hij tegen
me. Of hij preekte een beetje, als
hij dacht dat ik daaraan toe was
wat vrij veel jaren het geval was.
Een enkele keer knipoogde hij al
leen even, alsof hij zeggen wilde:
ik begin niet weer, het is tijd dat je
het nu eindelijk allemaal weet.
T}E kerstfeesten in de oorlog
hadden we geen boom, toen
hing mijn engel aan een rood draad
je boven de schoorsteen. Eigenlijk
een beetje armoedig, maar juist in
die jaren was zijn simpel ba-
zuinspel stimulerender dan veel
langspeelplaten die we tegenwoor
dig kunnen draaien.
Nu is hij kapot. Middenin de rom
mel van ballen, slingers en kaarsen
ben ik even gaan zitten om het te
verwerken. Wat doe je dacht ik
met een engel waarvan de helft
aan gruzels ligt? Gewoon nuchter in
de prullenmand gooien. Niet senti
menteel doen vooruit. Maar doe
je dat zomaar met iemand van zil
ver-glas. die zoveel goede dingen
tegen je heeft gezegd?
Ik schoof de resten in een leeg
kaarsendoosje, dat leek niet zo cru.
Weg- doosje in de vuilnisbak.
Nu moest ik voortmaken, straks
viel iedereen binnen en de chaos
was niet te overzien als ze allemaal
wilden helpen. Ik zette de grammo
foon aan met een kerstplaat. Fijn.
Rode kaarsen prijkten tussen de
schalen paper whites. De boom
stond versierd en wel mild te geu
ren. Toen ik de kerstgroeten aan
het opprikken was, kwamen de kin
deren thuis.
„Hardstikke gezellig" - oudste
zoon.
,,'k Heb zin in kerst" - jongste
„Wat is
ter. die
voegde:
„Zeg, m
„Dood",
snel: „kapot".
r/E keek me met grote ogen
aan en merkte op: „Kapot?
Wat vreselijk". „Zeg, doe me een
lol", vond de oudste. Zij en ik ke
ken elkaar bezeerd aan. „Het lijkt
wel of jullie over een familielid
praten inplaats van over een
versierseltje".
Vals neuriede hij het kerstlied
mee. zette de kaarsen in de boom
recht met de opmerking: „Als grote
broer er niet was, vloog de hele
boel hier in de fik. Wie zet er nou
kaarsen zo scheef in een boom".
..Mijn moeder had een engel, zij
heeft hem nu niet meer", zong hij
schorrig. „Rotjong", schold zijn
zuster. moeder hield van hem,
snap dat dan toch". Alle kaarsen, al
het groen ten spijt sloeg men in-
tensief aan het bekvechten.
Toen ging ik de kamer uit,
diepte uit de vuilnisbak de
resten van wat eens mijn engel was
op en brak er het bazuintje af. Bij
mijn binnenkomen was de rel nog
in volle gang. „Stilte", commandeer
de ik en toen blies ik op het glazen
toetertje tet-tet klonk het zielig.
Het was een malle vertoning.
„Vind je het echt een ramp?"
vroeg mijn zoon. „Jkunt toch niet
van glas houden? Trouwens, sorry,
maar hij had een stomme kop".
„Ach weet je", zei ik, „eigenlijk
hield ik alleen zoveel van hem om
dat ik zoveel van mijn grootmoeder
hield. Soms verbeeldde ik me dat
hij teaen me praatte. Dat was na
tuurlijk onzin. Ik liet hem dingen
zeggen, die mijn grootmoeder ge
zegd zou kunnen hebben. Snap je?"
HgOT mijn verbazing vroeg
de jongste zoon: „Hield je ei
genlijk niet zo erg van je groot
vader?" „O ja, hij was een engel",
hoorde ik mezelf zeggen, wat
dwaas klonk het werd gewoon
een'teveel aan engelen. Ik vervolg
de: „Mijn grootvader, dat was een
grote houten engel. Hoekig en
stram. Hij kwam uit Drente en
praatte overal een H voor en liet
de H weg waar hij hem moest zeg
gen".
Toen zei de oudste: „Hik oop. dat
we zonder de hengel van moeder
hallemaal een eel eerlijk kerstfeest
zullen ebben". En omdat er heirle-
gers van engelen waren in de kerst
nacht, omdat ze er altijd nog zijn,
zal zijn wens stellig in vervulling
gaan.
Mink van Rijsdijk.
(Van onze kunstredactie)
Negram-Delta-Haarlem heeft
langspeelplaat gemaakt van het Mar-
Ver Meisjeskoor Een Naam is onze Ho
pe, dat onder leiding van de enthousi.
aste Piet Boneveld voornamelijk geeste-
lijke liederen zingt.
Het behoort bijna tot de traditie
het voormalige eiland, meisjes tussej
twaalf en achttien jaar in dit koor mu
zikaal te scholen. Sinds de oprichtinj
in 1951 hebben reeds driehondeij
meisjes bijgedragen aan de goede repu-
tatie van de groep. Behalve op hoogtij,
dagen in de hervormde kerk van Mar
ken laat het koor zich horen in bijzon,
dere samenkomsten elders in het lané
en in de bekende diensten voor Radio
Bloemendaal.
Kant I van de plaat bevat: Psaln
122, „Ik weet in wien ik geloofd heb'.
„De wederkomst van Jezus", „Grod
Gloria". „Daar zijn geen grenzen"
„Tel uw zegeningen". Op de B-kam
zijn opgenomen: „De roepstem van Je
zus", „De Heer is mijn Herder", „Di
schoonste bloem", „Mijne vrije vader
land", „Dank u voor deze nieuwe mor
gen" en „Het lied van de nieuwe hemd
en de nieuwe aarde". Kees Kes bespeel
de het orgel.
Lief klinkt de solostem in twee liede
ren: het „Tel uw zegeningen"
derscheidt zich door de ontwapenende
voordracht van de tekst tussen de ge
zongen verzen. Opmerkelijk is dat he.
koor in de twee vrije nummers minder
goed op dreef schijnt te zijn. Ook de
opname daarvan is niet vlekkeloos.
Het staat wel vast, dat velen graa?
luisteren naar het geestelijke lied in de
stijl van dit Markerkoor. Toch me
nen wij, dat de groep een nog groter
publiek zou kunnen aanspreken
een repertoire waarin ook stem en rit-
me van eigen tijd doorklinken. (Del-
ta-DL 511, 11,90).
JOODSE GELEERDE WAARSCHUWT
Teller wijst op de joodse huisbazen,
die in den regel niet in de ghetto's ge
bleven zijn, maar aan de bewoners van
de krotten genoeg hebben verdiend,
zich elders te vestigen. Zij zouden
nodig uit de joodse gemeenschap moe
ten worden gebannen, om weer tot ee:
gezonde verhouding met de negers fe
komen.
Werkgroep voor
jeugdtoneel
ROTTERDAM De Jeugdtoné-
werkgroep houdt voor jongeren vari
tot 26 jaar een cursus toneelspelen. 0:
der leiding van Henk Uterwijk, et!
jonge acteur van het Nieuw Rottei-
dams Toneel, zaleen modern to
neelstuk of een eenacter worden in
gestudeerd. De eerste bijeenkomst
wordt gehouden op 18 februari in d«
Schouwburg. De overige twintig zater
dagen zijn in de studio van de Neder
landse Amateur Toneel Unie aan de Is,
Hubertst'raat.
Maximaal kunnen twintig deelne
mers worden ingeschreven. De deelne-
mersprijs is ƒ25. Aanmelding is moge-j
Proefschrift over
evolutie-theorie
UTRECHT De heer W. Krommen
hoek uit De Bilt (U.) promoveerde
gisteren aan de Rijksuniversiteit van
Utrecht tot doctor in de wiskunde en
natuurwetenschappen op het
proefschrift „Een vergelijkend onder
zoek naar de bijdrage en betekenis
van de paleontologie en biologie in
het moderne evolutionisme."
In zijn proefschrift komt de heer Krom
menhoek, die zowel geologie als biolo
gie heeft gestudeerd, tot de conclusie,
dat de evolutietheorie volgens welke
de plantaardige en dierlijke soorten
uit elkaar zijn ontstaan, volkomen is
bevestigd.
Tevens noemt hij het gerechtvaardigd
te veronderstellen, dat dit proces ten
slotte heeft geleid tot het ontstaan
van alle nu bekende levensvormen,
inclusief de mens.
Prinses Margriet in
bestuur Roode Kruis
DEN HAAG Het hoofdbestuur
van het Nederlandsche Roode Kruis zal
de algemene vergadering prinses
Margriet voordragen ter benoeming
door de Kroon als lid van het dagelijks
bestuur.
Beroepingswerk
NED HERV. KERK
Beroepen te Slikkerveer (toez.): A.
Makkenze te Katwijk a.d. Rijn; te Amers
foort (vac. A. O. Zijlstra toez.): A. J.
Jorissen, pred. v. buitengew. werkzaamh.
(jeugdwerk op g.g.) te Utrecht.
Bedankt voor Wouden-berg (2e pred,
pL toez.): J. Wieman te Nunspeet.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oegstgeest (vac. I. Meijer):
G. v.d. Veere te Hardegarijp; te Voor
schoten (vac. K. Smit): G. de Zeeuw te
Den Helder: te Monnikendam: J. de
Waard te Oostvoorne.
Benoemd tot hulppred. te Putten: D.
Rignalda, emeritus pred.. woonacht. te
Utrecht.
GEREF. KERKEN (vrtfgem.)
Beroepen te Hengelo 'O.» f2e maal):
M. Brandes te Meppel; te IJsselmuiden
en Grafhorst: kand. J. Kranenburg te
Kampen.
Bedankt voor Zuidhorn: M. K. Dro6t
te Mariënberg.
Profetie
Het is opmerkelijk, dat de droevig^
omstandigheden, waarin kerkelijk Ne
derland de laatste jaren is komen te
verkeren, reeds in de achttiende eeuw
zijn voorzien door ds. Theodorus Vaii
der Groe.
In een van zijn biddagpredikaties
lezen wij: „De Heere zal het volk vaii
Nederland zeker verlaten, Zijn gena
de, Geest en Woord, zegen en hulp
geheel wegnemen en vreselijke oorde
len over ons brengen. God za! vaB
jaar tot jaar Zijn slaande hand hoge!
over ons opheffen. Hij zal Nederland
bezoeken met het zwaard (tweede we
reldoorlog), hongersnood (hongerwin
ter), tbc, verdervende watervloedel
(februariramp) en met allerlei ander!
zware plagen (bankovervallen) en oori
delen (moorden)".
„Dan zal er niemand meer bekeerd
kunnen worden, want de Geest dei
bekering zal dan van ons geweken en
de deur der genade gesloten zijn. De
zonden zullen met geweld doorbreken
en het gehele land zal vervuld worden
met een verwoestende huichelarij ei
goddeloosheid. God zal dan de kande
laar van het evangelie uit ons middel
wegnemen en onze kerken zullen in
puinhopen gelegd of met de gruwe
lijke afgoderij van de antichrist ont
heiligd worden."
DELFT K. Sjod
Stemvee
De z.g. onmondigen, of liever: d(
eenvoudigen zullen en kunnen de poli
tiek nu eenmaal niet zo bevatten ol
overzien als degenen die zichzelf z<
graag als intellectuelen beschouwen
Het gros van het „vee" stemt nu een
maal hetzij uit traditie, hetzij uit ex
treme neigingen.
Het is echter gevaarlijk over „ston
stemvee" te spreken. Dit werkt extre
misme juist in de hand. Als grote mas
sa hebben deze mensen een grote e!
beslissende invloed op de verkiezings
uitslagen. De recente verkiezingen heb
ben dit duidelijk aangetoond. Zo"t
uitslag heeft als groot voordeel da'
aristocratisch aangelegde politieke he
ren eens met de neus op de feiter
worden gedrukt. De thans geliefd!
kree! ..ondu'^eh'jkhpid in de politiek'
is door het „domme stemvee'
ontstaan. Het domme vee is blijkbaai
uitgeslapener dan je oppervlakkig zot
vermoeden.
ROTTERDAM B. Bottema