Miljoenste gulden geïnd
voor kinderbijbelactie
Recht
volk
van ieder
op hulp
Groots jongerencongres
in Rotterdamse Doelen
JUNKERS V
Een woord voor vandaag
MIJLPAAL VOOR BAARN
Uw probleem
is het
onze
Postzegels sparen
voor kinderbijbels
Oecumenisch samenwerken
diaconaal terrein
Oecumenische Jeugdraad organiseert
Na drie jaar
heel andere
accenten
DINSDAG 20 DECEMBER 1966
De eerste richter is Othniël, een held wiens naam „de leeuw
van God" betekent. Hij verlost van Kuschan-Rischataïm, dat
is de zwakheid van de boosheid. De tweede richter is Ehud,
dat is „samenvoeger" Hij verlost Israël van de „jonge os",
van een tot overheerser geworden dienaar.
Ehud is weer een heel ander man. Hij is links. Hij behoort in
tegenstelling tot Othniël tot de kleinste stam, die van Benja
min. Othniël kwam uit de Messiasstam. de stam van Juda.
Maar toch kan God Ehud gebruiken. En in dit verhaal zien
we opnieuw iets van de gloed van de komende Heiland in het
leven van deze richter weerspiegeld. Hij komt tot koning
Eglon met een Woord Gods".
Denk niet dat Ehud gelogen heeft als hij het tweesnijdend
zwaard trekt. In het Hebreeuws is er maar een woord dat
zowel met „woord" als met „daad" te vertalen is.
Eglon hoort „Woord Gods" en daar ziet hij geen gevaar in.
Dat wil hij wel horen. Maar hij maakt dezelfde vergissing die
ook in onze dagen door velen gemaakt wordt. Hij denkt dat
het Woord Gods machteloos is. Velen hebben te laat ontdekt
dat het een tweesnijdend zwaard is.
We lezen vandaag: Jesaja 66 1224.
Drukpersen mogen
naar Indonesië
DJAKARTA De Indonesische re
gering heeft eindelijk toestemming ge
geven om een aantal drukpersen
voeren. Ze zullen gebruikt worden in j en mochten daarom naar Baarn komen
een nieuwe evangelisatiedrukkerij in,om hun gift symbolisch te overhandi-
de Indonesische hoofdstad Djakarta* i gen aan drs. Soetjipto uit Salatiga.
Reeds eerder is een drukkerij inge-Hierbij waren ook de weduwen
(Van onze kerkredactie)
BAARN Het gereformeerd zendingscentrum heeft gistermid
dag een feestelijk tintje gegeven aan het in ontvangst nemen van de
miljoenste gulden voor de kinderbijbelactie. In het middelpunt ston
den daarbij de leerlingen van de vierde klas van de Koningin Wil-
helminaschool te Overveen.
deren gedaan met de kinderbijbels, die
de leerlingen krijgen, als ze van school
af gaan, zo zei hij.
Zij hadden het miljoen vol gemaakt
richt voor het bijbelgenootschapwerk.
Op deze wijze willen de kerken van
Indonesië hun achterstand op lectuur-
gebied inhalen en aan de nog steeds
groeiende vraag voldoen.
Dit meldt ds. J. Bos uit Djakarta,
die het contact bewaart tussen de zen
delingen uit Europa en de regering.
Hjj schrijft dit in de Samosir-bode, het
orgaan van de zending van de Bond
van Vrije Evangelische Gemeenten.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding ls verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
Vraag: Het waterleidingbedrijf
vervangt in onze straat de hoofdlei
ding door een plastic buis en raadt
ons met klem aan, de aarding van
de elektrische installatie opnieuw te
regelen. Is dit noodzakelijk?
Antwoord: En of, als uw leven u
lief is.
Bij een metalen waterleiding kan
aarding van wasmachines en allerlei
andere toestellen gemakkelijk
geschieden door de wandcontactdo
zen, resp. de massa van de appara
ten, met een koperen draad en speci
ale klem te verbinden aan het me
taal van de waterleiding. Bij slui
ting in de apparaten kiest de stroom
dan de weg niet door het lichaam
van de mens, maar vloeit af door
het water.
Nu de buizen door plasticpijpen
worden vervangen, gaat deze gelei
dingsmogelijkheid verloren en daar
om is er er ln plaats daarvan een
flinke staaf van geleidend materiaal
nodig, die ongeveer een meter in
het grondwater staat.
De aarding dient te worden v
zorgd door een erkend installateur,
opdat u er zeker van kan zijn dat u
en de uwen niet in levensgevaar
kunnen komen.
Vraag: Schrijft men: „Te uwen
diensten", ten uwe dienste", of „te
uwen dienste"?
Antwoord: „Te uwen dienste".
Bezittelijk, bijvoeglijk en aanwij
zend voornaamwoord werden vroe
ger verbogen, zoals ook in „te zijner
ere", „in arren moede", met dien
verstande".
Vraag: In welk jaar is het faillis
sement uitgesproken van het oude
bankierskantoor van de firma
Scheurleer en Zonen, voorheen in
de Spuistraat en wanneer is de ver
koping geweest in Pulchri Studio?
Antwoord: De uitspraak was in
1932 en de verkoping is geschied 25.
26 en 27 oktober 1932.
In dit verband mag wel eens her
innerd worden aan het belangrijke
werk van de heer Constant Willem
Lunsingh Scheurleer, lid der firma
voor archeologie en kunst. Zijn be
roemde verzameling van Griekse
archeologie is toen er in Den Haag
geen belangstelling bleek voor deze
„scherven", overgegaan naar het
Allard Piersonmuseum in Amster
dam. Studenten hebben toen vrij
willig de voorwerpen met veertjes
van het stof ontdaan en geordend
onder leiding van prof. Cohen en
ook van de heer Scheurleer zelf. ln
1936 werd hij privaat-docent aan de
universiteit van Leiden in de Griek
se archeologie en in 1937 werd hij
bijzonder hoogleraar. Hij stierf te
Leiden in 1941. Postuum verscheen
Geschiedenis van de Oosterse en
Griekse kunst
Vermelding verdient ook de heer
Daniel Franïois Scheurleer, lid dier
firma, als muziek-historicus. Hij
stierf in 1927 en ontving in 1910 een
ere doctoraat te Leiden. Zijn verza
meling muziekinstrumenten bevindt
zich in het Haagse gemeente
museum, zijn verzameling van het
Nederlandse lied in de Koninklijke
Bibliotheek, de verdere muziekhisto
rische bibliotheek in het Gemeente
museum. Een groot aantal werken
verscheen van zijn hand. Hij werd
in 1855 geboren als achterkleinzoon
van de oprichter der firma.
de lekkere, mondfrisse
pepermunt-dragee Zj Ct.
VN aanvaarden
Nederlandse motie
NEW YORK Het Nederland
se voorstel tot voorbereiding van
een ontwikkelingshandvest is gis
teren unaniem door de Algemene
Vergadering van de VN aangeno
men. In een dergelijk handvest
dienen een omschrijving te wor
den gegeven van het recht van
elke natie op een aandeel in
's werelds groeiende welvaart en
van het recht van ieder volk op
een aandeel in 's werelds kennis.
Het aannemen van deze resolutie is
het resultaat van een Nederlands initia
tief waarvoor de minister voor ontwik
kelingszaken, mr. Th. H. Bot, reeds
ruim een jaar geleden de grondslag
heeft gelegd.
De Nederlandse resolutie, die met
103 stemmen voor, 0 stemmen tegen en
0 onthoudingen werd aangenomen,
werd mede ingediend door 16 landen:
vijf uit Latijns-Amerika, drie uit Azië
en het Midden- Oosten en drie uit Eu
ropa.
Tijdens de discussie werd het belang
van het Nederlandse initiatief van vele
zijden onderstreept.
Een samenvatting werd gegeven
door de vertegenwoordiger van Pana
ma, die het de grote verdienste van
de Nederlandse voorstellen achtte
dat deze de weg openen tot het for
muleren van wat hij noemde het
ABC van het internationale ontwik
kelingsbeleid.
De Algemene Vergadering verzoekt
de secretaris-generaal, na aanneming
van de resolutie, aan alle bij de VN
aangesloten organisaties een beknopt
systematisch overzicht te vragen die be
trekking hebben op het ontwikke
lingswerk.
HELSINKI De Zweedstalige bap
tistengemeenten in Finland zullen zich
binnenkort moeten uitspreken over het
voorstel, om de kerkdiensten geduren
de de zomermaanden te verplaatsen
van de zondag naar de zaterdagmor
gen.
,JJe werknemers willen genieten van
hun vrij weekend en zijn 's zondags
voor het grootste deel niet thuis, zoals
het aantal kerkgangers bewijst", aldus
de toelichting op dit voorstel, dat af
komstig is van de predikantenconfe
rentie.
i Anne de Vries aan
wezig.
Ds. B. Richters vertelde, hoe reeds in
1949 begonnen werd met het drukken
van de kinderbijbel van Anne de Vries
in het Indonesisch en het jaar daarop
die van W. G. v.d. Hulst in het Javaans.
De eigenlijke actie begon in 1957. Eind
1958 kon de tienduizendste kinderbijbel
in Indonesië worden aangeboden.
Van alle kanten kwamen de giften
binnen: van scholen, zendingscommis
sies, vacantiegelden, uit legaten, maar
ook van particulieren. Zelfs jonge kin
deren droegen hun steentje bij.
OVERSCHRIJVEN
Toen bekend werd, dat men op Mid-
den-Java, bij gebrek aan voldoende
exemplaren, bezig was om de kinderbij
bel over te schrijven, brak een stroom
van giften los. Allerlei acties werden
op touw gezet om geld in te zamelen.
In september 1959 kon de 25.000ste kin
derbijbel worden aangeboden.
De bejaarde Don Diego Zijlstra ver
taalde in Argentinië de kinderbijbel in
het Spaans, aanvankelijk alleen ten be
hoeve van zijn kleinkinderen.
In 1962 werd de 50.000ste kinderbijbel
aangeboden en werd begonnen met de
verspreiding van de Spaanse kinderbij
bel. Kort daarop werden ook kinderbij
bels uitgereikt in het Oerdoe (voor Pa
kistan) en in het Portugees (voor Brazi
lië), terwijl de kinderbijbel in de in
heemse taal van Roeanda op stapel
staat.
Thans is de stand (wat ter perse is,
mgegerekend): Indonesië 94.000, Pa
kistan 46.000, Rwanda 11.000, Argenti
nië 10.000 en Brazilië 4.000.
De vraag naar kinderbijbels op alle
zendingsterreinen is heel groot: pa
tiënten in ziekenhuizen, leerlingen van
christelijke scholen, de ouders van de
ze leerlingen en gevangenen vragen om
een kinderbijbel. Daarom gaat de actie
door. Voor iedere acht gulden kan een
gratis kinderbijbel worden uitgereikt.
Drs. Soetjipto schetste in het kort de
betekenis van de kinderbijbel in de In
donesische samenleving. God heeft won-
Ze worden in de dessa's geleze
ms in een leeskring waar een groep
ensen er naar luistert. Meestal begint
men met het Oude Testament,
mensen in de dessa's zijn wel bekend -
met de verhalen van Adam, Abraham. Driehonderdduizend folders gaan
OEGSTGEEST EN ZEIST DOEN MEE
(Van onze kerkredactie)
BAARN Het miljoen voor de
kinderbijbelactie is voor een niet
onbelangrijk deel te danken aan
de bloeiende postzegelhandel van
het gereformeerd ?endingscen-
trum. Doordat nu ook de her
vormde zending en de gerefor
meerde zendingsbond besloten
hebben mee te doen, zal binnen
kort een grote propagandacam
pagne van start gaan, om post
zegels te sparen voor het gratis
verspreiden van kinderbijbels.
Mozes en David. Dat hebben ze wel
de islam gehoord, maar dat is erg
fragmentarisch, onvolledig en onduide
lijk. Wat ze nu te horen krijgen is heel
duidelijk.
Enmaal begonnen met het Oude
Testament, zijn ze ook bereid om het
Nieuwe Testament te lezen, waardoor
ze met de Here Jezus in aanraking ko-
Het is hier en daar gebeurd, dat
:o'n lezerskring een christelijke
kring groeide en daaruit een gemeente.
Jongens en meisjes van de
vierde klas van de Koningin
Wilhelminaschool te Overveen
maakten het miljoen rond, en
mochten daarom een kinderbij
bel overhandigen aan drs. Soet
jipto uit Indonesië.
daartoe de deur uit.
De organisator van de postzegelactie,
de heer N. Hoekstra uit Aerdenhout
(postbus 16), vertelde ons, dat voor dit
doel elke gestempelde postzegel (dus
ook heel gewone van 10 of 20 cent)
waarde heeft. Ee kilo allergewoonste,
onafgeweekte zegels levert al een halve
kinderbijbel op.
Aan deze actie kan ieder, groot en
klein, meedoen door gebruikte zegels
voortaan niet meer in de prullebak te
gooien, maar te bewaren. Het zen
dingscentrum stelt voor ieder, die mee
wil doen, grote of kleine postzegeldo
zen of verzamelenveloppen beschik
baar.
Als iedere hervormde en gereformeer-
Minder kinderen
bij protestanten
BONN Op elke honderd pro
testantse gezinnen in West-Duits'.and
komen gemiddeld 82 kinderen voor.
Bij rooms-katholieke huwelijken be
draagt dit cijfer 202 en bij gemengde
huwelijken 177.
Dat blijkt uit cijfers van de volkstel
ling in 1961. die thans zijn gepubli
ceerd. In gemengde huwelijken,
blijkt verder, behoren de kinderen
voor zeventig procent tot de kerk van
de moeder.
Raden moeten het dode punt doorbreken
schënk^^P^»
Ook in Arnhem
jongelui in
hongerstaking
ARNHEM Niet alleen in Haar
lem en in Breda, maar ook in Arn
hem zullen met de Kerstdagen jonge
lui (als zij dit volhouden) 48 uur vas
ten. Het PSJW-lid Peter van der Kleij
en het ARJOS-lid Rob de Vries zijn
van plan in die periode slechts op wa
ter te leven.
Voorts zullen zij voorbijganger?
pamfletten uitreiken, waarin zij van
leer trekken tegen wat zij noemen de
commerciële en valse emotionele
sfeer rond de viering van het Kerst
feest.
Zij zullen in hongerstaking gaan bu
de AKU-fontein. Vrijdagavond nemen
zij daar hun plaats in.
ROTTERDAM De Oecume
nische Jeugdraad in Nederland
gaat na enkele jaren weer een
grootscheeps Oecumenisch Jon
gerencongres organiseren. Da
tum: zaterdag 25 februari.
Plaats: De Doelen te Rotterdam.
Het laatste oecumenische jongerencon
gres werd in september 1963 in
Utrecht gehouden en trok toen circa
vijfduizend jongeren, zowel uit pro
testantse als uit rooms-katholieke
kring. Toen stond de vraag Rome-Re
formatie centraal. Duidelijk werd
gesteld, dat er zoveel punten van
overeenkomst zijn, dat rooms-katho-
lieken en protestanten samen moeten
doen alles wat zij terwille van hun
geweten niet zouden hoeven te laten.
I
Maar in het oecumenisch denken is het
accent na drie jaar wel wat anders
komen te liggen. Het Stomende con
gres wil de christenjongeren en ook
de kerken juist terugroepen van te
sterk interkerkelijk handelen en den
ken. Het wil oproepen tot realisering
van die liefde, waarover wel veel ge
preekt wordt, maar waarmee heel
weinig wordt gedaan.
Want, zo schrijft OJR-secretaris ds. H.
Scheeper, „oecumene is niet het be
werkstelligen van kerkelijke eenheid,
maar een gezamenlijke inzet samen
met de niet-christenen voor de leef
baarheid van de gehele bewoonde we
reld. En in dit oecumene-perspectief
is. om het eufemistisch te zeggen, al
le interkerkelijk en binnenkerkelijk
gedoe van ondergeschikt belang ge
worden."
Daarom heeft de werkgroep voor de
inhoudelijke kant van dit congres
(mevrouw drs. M. M. van Hen-
gel-Baauw, ds. H. Scheeper, dr. J. M.
M. de Valk en pater J. Vrijburg SJ)
(Van onze kerkredactie)
georganiseerd over de stellingen, die
de sprekers 's morgens geponeerd
hebben. De deelnemers krijgen een
lijst, waarop de stellingen staan, en
kunnen door een kruisje achter de
stelling kenbaar maken, of zij ermee
instemmen. Ook kunnen zij op deze
wijze laten weten, wat er volgens
hen nog meer aan de orde had moe
ten komen.
een aantal momenten genoemd, waar
christenjongeren met hun neuzen op
gedrukt zullen moeten worden om
mede de beoogde leefbaarheid te be
vechten.
Conference
Niet alleen met het oog op onze Neder
landse situatie, maar ook gelet op de
wereldsituatie, is de volle inzet, ook
van een groep als de christenjonge
ren, absoluut geboden. En deze volle
inzet dan niet als
christen-zijn, maai
van het christen-zijn.
Stellingen
's Morgens zullen zes sprekers in
tien-minuten-toespraken actuele pro
blemen belichten. Zij doen dat door
een stelling te poneren en vervolgens
toe te lichten.
Hiervoor zijn gevraagd dr. H. M. de
Lange (Prioriteitenlijst), prof. dr. J.
Tinbergen (Noord-Zuid, de spanning
tussen rijke en arme landen), de heerj
R. R. Eijbersen (Vietnam), drs. B. J.
T. ter Veer (nucleaire bewapening),
dr. J. H. Lamberts (ruimtelijke orde
ning) en dr. E. J. Beker (de kerken).
Na de lunchpauze krijgen de zes spre
kers ieder een grote hoek van de foy
er toegewezen. Elke deelnemer heeft
dan de gelegenheid twee sprekers op
te zoeken en mee te luisteren in de
discussies.
Ook wordt er 's middags een stemming
a een conference van een half uur
door de heer Johan Noordmans (over
de introverte christenen, die zo blin
delings langs de werkelijke vragen
heenlopen, omdat ze zo vol zijn van
„thuis") komen dan de zes sprekers
weer aan het woord in een forum,
dat zal worden geleid door mr. G. J.
P. Cammelbeeck.
liixê"bij het Dit forum wordt aangevuld met een
als de essentiePaar leden, die wat meer officieel
vanuit hun kerken kunnen spreken
en tegelijk de vragen, die aan de or
de gesteld worden, goed in het vizier
hebben, om zonodig te kunnen toe
lichten, waarom de gestelde vragen
wel, nog niet of nooit een rol zullen
of kunnen gaan spelen in hun kerk.
op
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Juist op het
diaconale terrein kan een
oecumenische raad vruchtbaar
coördinerend en stimulerend
werken. Hoe vaak gebeurt het
niet, dat de kerken te kort
schieten, doordat zij door de
versnippering wat betreft per
soneel en financiën te zwak
zijn. Dit schrijft H. K. s'Jacob
in het blad Gemeenschap der
Kerken, het maandblad van de
Oecumenische raad van ker
ken in Nederland.
Hij vervolgt: „Wij denken aan zich
snel uitbreidende woonwijken, aan
het werk in de industrie, aan de zorg
voor buitenlandse arbeiders. Samenwer
ken is hier geboden en waarlijk niet
alleen voor diaconale taken.
Openbreken
„Wij hopen, dat alle oecumenische ra
den in het seizoen 19B6/1967 het „oe
cumenisch geweten" van de kerken
zullen zijn. Het werk op het grond
vlak van de kerk is soms moeilijk en
wij kunnen er heel goed in komen,
dat men wel eens ontmoedigd raakt
Het intensieve overleg tussen de kerke
lijke topleiders blijft in de lucht han
gen, als de plaatselijke gemeenten ei
niet van doordrongen worden, dat
vernieuwing en eenheid nodig zijn.
Het heeft er soms veel van dat top
en grondvlak elkaar verlammen.
De top houdt de boot af, omdat het
grondvlak van de kerk nog niet zo
ver is en het grondvlak voelt zich
geremd, omdat de top samengaan
nog niet officieel sanctioneert. Het is
aan de plaatselijke raden dit dode
punt te doorbreken."
de werkelijk mee zou doen en elke dag
één gebruikte postzegel weg zou leg
gen, zou dit al 200.000 gulden voor dt
zending per jaar opleveren.
De heer Hoekstra wist daarbij aardi
ge foefjes, zoals het „filatelistisch fran
keren": als je een brief schrijft aan
iemand, die voor de zending spaart,
plak dan niet het overbekende zegeltje
van 20 cent. Neem bij voorbeeld 3
maal 6 en 2 maal 1 cent. Dat kost wat
meer likken, maar het levert de zen
ding vijftien maal zoveel op!
Protestanten doen
niet so aan sport
GRONINGEN Politiek en godsdienst
blijken van invloed te zijn op> de
recreatieverlangens. Zo doet het pro
testants-christelijke volksdeel min
der aan sportbeoefening. Ook vissen
ze minder graag en gaan niet to
vaak naar openluchtzwembaden.
Tot deze conclusie is drs. R. Wippler,
verbonden aan het sociologisch in
stituut van de Rijksuniversiteit in
Groningen, gekomen. Hij heeft een
studie gemaakt van de behoeften op
het gebied van de openluchtrecrea
tie in de provincie Groningen. De
uitgever van zijn bevindingen is J.
Niemeijer in Groningen.
Nog enkele opvallende verschijnselen
zijn, dat de protestanten hun vrije
tijd vaak aan tuinieren, aan een
fietstochtje of aan een wandeling in
de omgeving besteden.
Rooms-katholieken daarentegen ma
ken liever een plezierritje in de auto.
De onkerkélxjken wandelen het
meest in de natuur, vissen en doen
aan sport.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bathmen (toez,
Beerthuis te Oosterend (Texel
nekom (vac. J. Woldt toe- i-'. Offe-
rin-ga te Haren (Gr.); te Benschop
(toez.): A. Kastelein te Capelle a.d,
IJssel; te Scheveningen (vac. H. Stolk);
P. v. d. Berg te Den Haag: te Woerden
(wijkgem. N.): J. M. de Meij te Varsse-
veld; te Ouwsterhaule (toez.): T. J
Drent te Middelbert; door de gen. synode
als legerpred.: D. Zinkstok te Deventer;
door de gen. synode als vlootpred.: kano.
R. Steenstra te Middelburg; te Oude
Tonge: B. A. v. Donkersgoed te St. Phi-
lipsland.
Aangenomen naar Wouterswoude: 6
Veldjesgraaf te Nederhemert, die bedank
te voor Hoevelaken; naar Scheveninge
(vac. J. J. Poldervaart): H. v. Niel ie
IJmuiden.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Alphen a. d. Rijn-N. (v«
W. Tom): J. Goldschmeding te Duss
(N.B.); te Yerseke (vac. J. E. Booij): C
J. Terlaak te Krimpen a. d. IJssel.
Aangenomen naar Wommels: kand. J.'
v. Buur en te Den Haag (verb, ber.),
GEREF. KERKEN (vrtfgem.)
Beroepen te Zoutespui: S. Braak&ma te
Vlissingen-Souburg.
Aangenomen naar Barendrecht: kand
W. G. Rietkerk te Lisse.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Groningen (vac. A. C.
Noort): P. N. Ribbers te Enschede.
Bedankt voor Leiden (vac. dr. W. H.
Velema): H. Biesma te Stadskanaal.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Leerdam: C. Wisse 1e
Elspeet; te Ridderkerk: P. Blok te Dirks-
land.
Bedankt voor Boskoop: G. Zwerus te
Nunspeet.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Waddinxveen: L. Blok
te Ridderkerk.
Het mag niet blijven bij het stichten
in gezamenlijke „technische
diensten". Het werk moet gedragen;
orden door de samenwerkende ge
meenten en kerken. De oecumenische
raden moeten de kerken naar de we
reld en naar elkaar openbreken.
Slechts dertien raden reageerden op
het verzoek van de Oecumenische raad
in Nederland om hun plannen voor
1966/1967 bekend te maken. Er zijn 41
plaatselijke oecumenische raden. Schie
dam, Haarlem, Den Helder, Bilthoven,
Oss. Zaandam, Den Haag. Hilversum,
Helmond, Bussum, Amersfoort, Zeist
en Rotterdam (linker Maasoever) maak
ten hun plannen bekend.
Hun berichtgeving wordt „bemoedi
gend" genoemd. Opvallend zijn de con
tacten van vele raden met de Gerefor
meerde Kerken en met de Rooms-Ka-
tholieke Kerk.
In Haarlem bestaat het plan oecume
nische wijkraden te vormen. Het bete
kent een sterke intensivering van de
oecumenische actie.
De heer s'Jacob besluit zijn artikel:
over'n béste geiser gesproken...!
Veelzijdig in z'n toepassingen,
vlot in zijn dienstbetoon. Junkers
gasgeisers zorgen voor
(regelbaar) warm water in
keuken, werkplaats, bij-keuken
...en metéén! Verwacht uénders
van Junkers (al 86 jaar gespe
cialiseerd in keukengeisers,
badgeisers, cv-geisers, geisers,
geisers, geisers, geisers...)?
„Werken is mij een vreugde"
Mevrouw Renes-Boldingh'
viert 75ste verjaardag
ROTTERDAM Mevrouw M.
M. Renes-Boldingh' vierde
vandaag haar 75ste verjaardag.
Deze vooral in Christelijke krin
gen bekende schrijfster heeft heel
wat boeken op haar naam staan.
Zelf beschouwt zij ,,De weg naar
het licht", een jeugdbijbei, als
haar voornaamste werk.
„Het schrijven van die bijbel vond
ik een geweldige opdracht. De uitge
ver, Callenbach, liet me helemaal de
vrije hand wat de samenstelling be
trof. Er is inmiddels al een vijfde
druk van verschenen".
In die tijd schreef zij ook haar Broe
dergemeenteroman „Het Oude Post
huis", misschien wel haar meest ge
lezen boek.
De 99eerste stoot99
Mevrouw Renes werd op Ameland
geboren. „De eerste acht jaar van mijn
leven zijn heel gelukkig geweest. Er
heerste nog rust op het eiland, inva
sies van badgasten bestonden niet."
Haar oom, die Ameland goed ken
de en er haar veel over vertelde, heeft
onbewust de eerste stoot gegeven tot
het schrijven van „En nog zingt de
leeuwerik" en „Vrouwe Rixt van Ame
land".
Later werd haar vader arts op „de
vaste wal" in Schellinkhout, al twee
eeuwen lang woongebied van de Bol-
dingh's. Drie jaar later overleed bij
en verhuisde mevrouw Renes met haar
moeder en zusjes naar Apeldoorn,
waar ze haar onderwijsacte haalde.
In Zeist begon mevrouw Renes ge
beurtenissen uit haar kinderjaren op
te schrijven, die opgenomen werden
in „Stemmen des Tijds" en waarvan
Callenbach besloot ze te bundelen.
„Mijn eerste roman, „Bandjir", hel
ik geschreven op Sumatra, waar mijn
man leraar was op een zendingsmulo
Dit boek gaat over het huwelijkspro
bleem van een generatie, die pal
Christen is geworden. Over d(
Bataklanden schreef ik enkele kinder
boeken."
Omdat haar man werd afgekeur£
voor de Tropen, ging het echtpaai
naar Nederland terug en vestigde ziel
te Zeist.
Meisjes- en kinderboeken
Gedurende de oorlog, die volgde
bleef het contact met de uitgever be
staan, zodat direct daarna „De onge
schreven roman" kon uitkomen. Ooi
verscheen een kinderboek „Het spool
van de Peppelenburg", waarin de be
vrijding is vastgelegd.
Voor meisjes schreef z(j de vierde
lige „Marieke-Marijke-serie" en hei
„Perkoetoet-mysterie"; voor ouderei
„Feest in de Mussenstraat", „De viel
winden-windvang", „De kleine blauw'
bloem" en „Terug naar Milaan".
„Dat ik naast moeder- en echt
genote zijn, tijd vond om boeken t<
schrijven, komt doordat wij thuis kon
den opgroeien tot persoonlijkheden
Werken als vreugde en niet als nood
zakelijk kwaad."