TV Televisie heeft gezin stevig onder de duim geef een goede fles wijn! RADIO DE GOUDEN BARK Joos Brandt Vos NIEUWE LEIDSE COURANT _9 DINSDAG 13 DECEMBER 1966 en Altijd zoeken naar excuus Moeten wij ons schamen? Verruimend Het belangrijke van de reportages, die Milo Anstadt maakt voor de VARA televisie is, dat zij op bepaalde punten blikverruimend zijn, zodat er iets van de vermoede geheimzinnigheid achter het ijzeren gordijn verdwijnt. Wij moeten de samenstellers geloven cis hij zegt in alle vrijheid te hebben mogen rondkijken en vragen stellen, en dan valt er uit deze reportage, waarbij gisteravond Tsjechoslowakije aan de beurt was, veel te leren. Er werd ronduit gepraat over het communistische (daar hardnekkig tel- in „socialistisch" verbetert) gime en de fouten die werden gemaakt bij het streven naar collectieve arbeid en nivellering van inkomens en stands- voorrechten. Vaderlandsliefde en eei geheel andere levensstijl, die de Tsje chen altijd hebben gehad: rustigaan met werken en het vermogen zich goed te amuseren bij zang en dans, kuiamen heel behoorlijk tot recht deze boeiende reportage. Anstadt kon zelfs met de minister van justitie spreken over het commu nistische strafrecht: men erkent geen politieke misdrijven, slechts misdaden tegen de staat. Interessant was het ook, de jeugd aan het woord te horen: politiek niet- belangstellend, toch happig op voor lichting uit het Westen en met een ver rassend oordeel daarover, ijverig met vakantiewerk in de weer en heel ver trouwd met de Beatles. Maar waarom werd er zo'n probleem gemaakt van de gehuwde werkende vrouw, £ie men toch in vrijwel alle Westerse landen evengoed kent? Weet Anstadt niet, dat Nederland al vele jarèn lang een uitzondering vormt met het; lage percentage werkende huis vrouwen? Ook nu weer werd besloten met uit zending van een televisiespel uit het zojuist bezochte land. Het vormde soort inlichting op zichzelf, want het haiidelde merkwaardig genoeg over d< keus tussen eigen vrije wil en het col lectief gehoorzamen aan een vreemde overheersende macht, nu dan verbeeld „vreedzame invallers van een ande- i planeet". De lieden van een toevallig gevorm de kleine gemeenschap die ongehoor zaamheid aan het nieuwe gezag toon den, werden zelfs als „levenden" ge prezen, de bange volgelingen (met de grootste monden en de minste geest) „doden" genoemd. Dit kan blijkbaar in Tsjechoslowa kije op de televisie komen! (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM 't Zal weer een kostje zijn voor publiciteits- olijkerds: dominee S. Nijdam heeft zondag van de kansel van de hervormde gemeente van Nieuw-Helvoet meegedeeld, dat de voor morgenavond aangekon digde gemeenteavond wordt uit gesteld met het oog op de tv- voetbalreportage Liverpool Ajax. „Wij moesten ons eigenlijk schamen", voegde hij er aan toe. Of de gemeente inderdaad met het schaamrood op de kaken uit een is gegaan? Er zit overigens wel een tikkeltje iro nie In het feit, dat ds. R. Kaptein juist J zou spreken over „Onze gezinnen in een moderne samenleving". Ongedwon gen krijgt hij nu een aspect temeer om in zijn uitgestelde rede te verwerken, want het was juist die „moderne sa menleving", die roet in het eten gooide. Een van de machtigste heersers de huidige samenleving >s immers geweldenaarster televisie, die de gezin nen laten we niet generaliseren dus zeggen de meeste stevig onder de duim houdt. In miljoenen huishoudingen wordt zij letterlijk naar de ogen gezien: om zeven uur laat zij zich gelden en dus moet het gezin dan kijklaar zijn. De kleuters worden om even na zeve nen aan het toestel gedirigeerd, daar helpt geen lieve moedertje aan. En daarna wordt het programma voor de hele avond met huid en haar geconsu meerd. Maar ook de kijkers op nun beurt worden opgeslokt: televisie is een ti ran, die geen verdeelde aandacht toe laat en daarmee is zij een totaal ander medium dan de radio. Van alles doen Als de radio informatie, amusement of culturele leerzaamheid bij haar luisteraars thuisbrengt, gedraagt zij zich veel bescheidener. Men kan al luisterend van alles doen: huishoude lijke karweitjes, hobby-beoefenen, men i er zijn bromfiets bij schoonmaken het plafond witten: men kan zelfs, het handearbeid betreft, er zijn brood bij verdienen. Dikwijls bevordert de radio zelfs het i arbeidzaam-zijn, want men luistert be- j ter en intenser naar gesproken woord I wanneer de handen bezig zijn. Het doelloos zitten leidt vaak de aandacht voor een onzichtbare spreker af. Zo is de radio een wel eens luidruchtige, maar toch weinig inbreuk-makende huisgenoot. Menig vervelend werk wordt gemakkelijker te verrichtern wanneer er „iets aardigs" of „iets goeds"is te horen. Maar de televisie staat dat allemaal niet toe De verordineert werkeloze handen, leegzitten, passiviteit. Als het goed is, mag men niet eens een woord je met elkaar wisselen, noch naar de kachel kijken of de telefoon opnemen, laat staan iets nuttigs verrichten. De wetenschap, dat men al kijkend vele nuttige uren „verdoet", maakt dat fervente kijkers altijd bezig zijn, ver ontschuldigingen te zoeken voor hun belangstelling, voor het feit dat het lichte scherm hen avond aan avond de medemensen afsluit en de gehe le aandacht en persoonlijkheid opeist. Niet nodig Tot op zekere hoogte is dat zoeken naar verontschuldigingen helemaal niet nodig. Wie meent, zijn of haar avonden nuttig en prettig aan de beeldbuis te kunnen slijten, moet dat zelf weten. Het dommelen achter de krant van eertijds leverde heel wat minder op voor de geest! Excuses gaat men pas aanvoeren, als het programma niet zo erg interes seert; voor de ene kijker ligt dat overi gens totaal anders dan voor de ander. En gelukkig maar: daarvoor bieden de programma's zoveel variatie. Toch komt het zeer veel voor, dat men „bij de tv blijft hangen" zonder optimaal genoegen te beleven aan een bepaalde uitzending. Men zit gemakke lijk, heeft geen zin meer om „iets over hoop te halen", kortom, men onder werpt zich aan de huistiran. Liever ge zegd: men staat een dood kastje toe, het huis te tiranniseren. Dan kijkt men de volgende dag gauw, wat de televisiecommentator heeft geschreven in de krant. Vond die een bepaalde uitzending nu niet zo_ best, dan komt men, uit een soort on bestemd spijtgevoel, in verzet. Dan wil nog wel eens een boos briefje wor den geschreven in de trant van: „U vond het weer niks, maar wij wél!" Zegt de tv-kritiek dat het zo'n goede Dit is het bekende aan elkaar gewaagde viertal cabaret-kunstenaars dat vanavond in het KRO-pro- gramma weer voor wat onverschrokken liedjes zal zorgen. Leo Akkermans schreef alle teksten, waarin I het vooroordeel tegen zwarte schapen en zondebokken aan de kaak wordt gesteld. Nederland kent geen discriminatie en geen apart heid, zegt hij, maar zodra iemand een vervelend con tact met „een ander" heeft, is meteen de hele groep tot wie diegene behoort, als de gebeten hond. gedood verfd. j Ook als het een beetje minder gaat met de wel vaart, moeten zwarte schapen en zondebokken er zijn om de schuld te krijgen. I Enfin, u moet tussen 9.40 en 10.25 vanavond op Ned. 1 maar eens kijken, wat Akkermans bedoelt en j wat (u ziet ze op de foto van links naar recht) JaSpe- I rtnfl de Jong, Sylvia de Leur, Gerard Cox en Paul IDeen eruan maken. ke onderdelen worden aangeboden om wat meer geld te kunnen spende ren aan hoogtepunten. U behoeft niet alles wat via de tv wordt gezegd als „het einde", (zoals de jeugd dat zo pittig uitdrukt) aan te en. U behoeft ook niet alles van één omroep te aanvaarden en van een andere af te wijzen. U hebt dé keus bij wat u wel en niet wilt zien. avond was, dan stilt dat het geweten, die te eeneven- nu een of andere eigenlijk dringende werkzaamheid is blijven liggen. Maa? waarom zoudt u die maatstaf aanleggen? Het is volkomen goed recht, met uw commentator van mening te verschillen, ook al tracht die nog zo objectief te werk te gaan en aan te tonen, waarom iets goed of niet goed was. Over uw eigen persoonlijke smaak valt- twisten! Iets anders is. of u al kijkend nog wel kritisch blijft en u niet alles zonder meer laat voorzetten. Bij zo veel uren programma moéten zwak- Als u uw eigen duim laat gelden, krijgt de televisie u en uw gezin nooit onder de hare. 't Is immers belachelijk, dat u zich werkelijk zoudt laten tiran-1 niseren door een apparaat, dat niet 10.05 eens de bedoeling heeft U persoonlijk de hele avond vast te houden. De pro- grammamakers hebben die illusie be paald niet: zij geven juist een keur uitzendingen om dan deze en dan VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 KRO 7.05 uur (NTS) journaal voor gehoorgestoorden. 7.35 uur Bijpelprogramma. 8.20 uur Vanavond in Nieuwspoort. 8.50 uur aflevering van „De wrekers". 9.40 uur cabaret „Bokken en schapen". Ned. 2 NTS 8.01 uur vervolg van Don Quichotte. 8.30 uur Poolse speelfilm „De kunst om lief te heb ben": romantisch gebeuren in de tweede wereldoorlog (voor 14 jaar en ouder), kerkelijke zendgemachtigden presenteren het laatste programma in de serie „Levend verleden". VANAVOND TE HOREN Stukje teach-in over dirigentenbeleid (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Wie belang stelt in| het dirigentenbeleid bij het Concertge bouworkest kan morgen (woensdag)- avond tussen 9.15 en 10.05 uur op Ned. 2 in Vara- uitzending een stukje vol gen van de teach-in over dat onder werp. Zoals U wellicht zult weten hebben in het begin van dit jaar vijf jonge componisten een dringend beroep ge daan op het Concertgebouworkest, om meer lijn en visie te brengen in het programmabeleid ten aanzien van nieu we muziek, door Bruno Maderna als tweede dirigent te benoemen. Hierover zal nu een openbaar debat worden gehouden. Reclame-miljoenen MA1NZ Het tweede Duitse tele visieprogramma (ZDF) raakt uit de fi nanciële perikelen en heeft een lucratie ver toekomst dan de gezamenlijke deelstaatomroepen. Voor 1967 raamt ZDF een som van 180 miljoen bruto en 125 netto uit de reclame-opbrengsten. Daarmee kan het tweede net behoorlijk vooruit, wan zijn deel uit de kijkpot komt er ook nog bij. Juliette Gréco getrouwd PARIJS Juliette Gréco is eergisteren in het diepste ge heim met de acteur Michel Pic- coli getrouwd. Om de pers te misleiden hadden zij bekend laten maken, dat het huwelijk later in de week zou worden voltrokken. „Niemand kan mij ervan be schuldigen alleen van miljonairs te houden. Michel is arm", aldus Juliette. Uitzondering op deze gulden regel vormen natuurlijk programma-onderde len waarnaar praktisch heel Nederland "•'J® uitziet. Reportages van belangrijke ac tuele gebeurtenissen behoren daartoe.. Die voetbalontmoeting van morgen is daar één van. Wie met beide benen op 110.45 de grond staat, erkent dat en. daarom 'niet *te Iwei"d de Nieuw Helvóetse gemeen- 1 teavond uitgesteld. Ergens zegt nien: 'tja, is het niet te gek. dat een partijj ~-05 voetbal ons boven een goed gesprek] 7-30 gaat? Maar het gaat niet om „een" par-8.45 tij. het gaat om wat in no time is verhe- j 9.15 ven tot een „nationale gebeurtenis". Ze ker, ook daaraan heeft de televisie mee- 10 00 geholpen: haar kracht zullen we zeker 10.50 uur hedendaagse muziek, niet ontkennen. Het zou natuurlijk heel beschamend I zijn, als ds. Kaptein morgenavond in de leegte zou staan te praten. Dat kan men hem niet aandoen. Hilversum I KRO concert door het Omroeporkest. Ton van Duinhoven leest een verhaal voor. 9.30 uur hedendaagse muziek, kunstrubriek. hoorspel in de reeks „Vijfmaal Polen": „De doodsttaf op afbetaling" (stereo). Hilversum II 'AVRO hersengymnastiek, liedjesprogramma, cabaret rondom Henk van Ulsen. vervolghoorspel „Het spook van Aber- cragghie", deel 4. volksliedjes in de Haarlemse Waag. IGoede vriend jarig? (Uw slijter adviseert u graag) Maar neemt u het vooral niet te ge makkelijk met wat wél kan en wat niet als het om televisiekijken gaat. Nooit meer eens gewone avondgezellig- heid in het aczin is toch wel een heel ZUIVERE HUID PUROL en PUROL-poeder door 50 Was je er zo zeker van dat hijjöu iets wilde doen? vraagt Leda. Arnout aarzelt. Misschien was het niet zo... Hij lacht even, een beetje verontschuldigend. Mijn moeder heeft me verteld... Je moeder? Leda komt bij hem staan. Ze vergeet dat Mei in het kamertje ligt en haar nodig kan hebben. Heeft Anka over ons gesproken? Wat zei ze dan? Arnout heeft eerlijke ogen. Er is aan hem wat niet van de Thiesens is en ook niet van Anka. Al is het lang geleden dat ze zijn ouders kende. Ik geloof dat we nu alles moeten uitpraten. Je bent nu hier en ik denk dat je nog vaker zult komen. Er is zoveel kwaad geweest tussen de Hansberts en de Thiesens. Mis schien kan dat uitgewist worden nu jij hier bent. Leda zou blijven doorpraten als Jord niet tussenbeide was gekomen. Eerst voor Mei zorgen, daarna kunnen we aan ander» dingen denken. Dat is waar. Ze hebben nog genoeg met hem te doen voor hij rustig ligt en kan slapen. Het kamertje heeft een raam, zodat frisse lucht kan binnenkomen, maar het moet er wel donker blijven. En onder het gesprek, dat wel een paar uur duurt, gaat Leda telkens even kijken. En dan begint ze opnieuw over wat al gezegd is. Jord verschuift op zijn stoel en een paar keer loopt hij naar hèt erf. En Amy herhaalt: Maar moeder, dat heb je al gezegd. Of: Houd daar nu over op, we hebben nu toch vrede gesloten? Alleen de jongen, zoals Jord hem noemt, schijnt te begrij pen waarom Leda zoveel praat. Hij luistert met een toege wijd geduld en als hijzelf iets zegt, is dat vriendelijk en goed. O, zegt Leda, als het tijd voor hem wordt om te vertrekken, ik wil jou wel hier hebben. Je kunt altijd komen als het in de stad verkeerd gaat. Jord gaat mee tot bij de baai, waar hij eerst de boot van Arnout bekijkt. Luister eens, zegt hij dan, en hij legt zijn beide handen op Arnouts schouders. Als je nu weer eens wilt komen, dan langs de gewone weg. De bel luiden bij de steiger, dan komt Jan Krebbe of Margriet je wel halen. Zie je, het is nu al donker. Dat hindert niet Ik vaar vaak in de nacht, ik ken de baai en de rivier. Dat wil ik graag geloven, daar gaat het ook niet om. Het klinkt ernstig. Arnout is niet alleen „de jongen". Maar ook een Thiesen. En een nachtuil zei dat hij bij nacht omzwierf en nog iets te vereffenen had met de Thiesens. Het is onzin om daar nu aan te denken. Jord zou het van zich af willen schudden, maar het beklemt hem. Vannacht zal hijzelf ook weer op pad zijn met de nachtuil en als die een boot ontmoet, dicht aan de oever... Je moet 's nachts niet meer varen, ook niet als de maan schijnt. En als je nog eens komt, dan langs de gewone weg. Dag Amy. Jord kust zijn dochter op haar wagen en dat is vreemd, want hij heeft dat nog nooit gedaan als er iemand bij was. En ook niet als ze wegging om na een paar dagen toch weer te komen. Wat is er, vader? kan ze niet nalaten te vragen. Niets, m'n kind! Ik geloof dat ik blij ben met jullie. Hij wacht tot de motorboot midden in de baai is, dan stapt hij haastig in Hemmers boot en begint zo hard als hij kan te roeien. Het is dwaas, hij kan de motor niet bijhouden, maar hij kan wel zien als hij op de rivier komt, hoe die in de verte vooruitschiet. Een witte streep schuim is zichtbaar in de avond en daarvoor zijn de lichten van de stad. Ze zullen de haven snel bereiken en om deze tijd is het nog niet donker genoeg voor nachtuilen. Jord kent zichzelf niet. Nog nooit is hij bang geweest en nu begint hij schrikachtig te worden voor de grote struiken die aan de kant staan. Leda zit bij het bed van haar broer als hij thuiskomt. Mei slaapt nu gerust. Ze heeft een wondje ontdekt, onder zijn haar en er zorgzaam een pleister op gelegd. Het heeft niets fe betekenen. Al zal Mei wel moeten blijven liggep, voorlo pig. Zie je hoe mager hij is? fluistert ze. En die lijnen om zijn mond? We hebben te weinig op hem gelet, Jord. Ik ben er altijd bang voor geweest dat hij de jonge Thiesen een keer zou ontmoeten. Arnout lijkt op zijn vader, zoals die er uit zag in die jaren. Daarover praten we nu niet meer. Jord drinkt met - grote slokken een kom water leeg. Hij heeft een gevoel of hij helemaal uitgedroogd is en dat komt toch niet door de warme dag of door het roeien. Nee we hebben alles nu uitgepraat. Dat is de goede - kant van Mels ongeluk. Denk je dat hij Arnout iets heeft willen doen? Wordt vervolgd gemis. Altijd maar passief innemen wat een ander gij u thuis brengt, zon der zelf eens creatief bezig te zijn na de dagtaak geeft toch geen echte vol doening. Pas dus op voor die duim: raak er niet onder! Durf gewoon eens die knop om te draaien als dat U beter uitkomt! Zult u morgen eens niét kunnen mee praten over dit of dat.,., wat geeft het? HILVERSUM Wat horen wij van de nog altijd heel knappe operettester i Johan Heesters, die de laatste tijd best weer wil weten dat hij een Nederlan der is bij zijn Duitse carrière? Hij komt voor het eerst op de tele visie (programma Stuttgart) samen met zijn beide dochters. Nicole en Wiesje, Nicole is een toneelspeelster met een succesvolle loopbaan: zij speelt al Brecht. Wiesje is pianiste. In dit programma zal Johan niet de StOlIl MOSKOU De 67-jarige Rus Iwan Kravtsov heeft door een val na 22 jaar zijn stem weer terug gekregen. De man was bezig een dak te repareren toen hij plot seling zijn evenwicht verloor. Toen zijn vrienden toesnelden riep hij: breng me naar een ziekenhuis. De man liep 22 jaar geleden bij gevechten rondom Warschau een hersenschudding op. Sindsdien heeft hij niet meer kunnen praten. juuaji m t Klanten- altijd-jonge hartenbreker spelen, maar; binding' PHOENIX Philip K. Free man is afge- ciiiepostbus (herh.i. 19.35 goriaanse zang. 19.45 Nieuwe katechismus voor volw. 20.00 Stereo: Omr.ork. en sol. 21.10 Voordr. 21.30 Hedend. 22.45 Vijf maal Polen 1966: De doodstraf op afbeta ling, hoorsp. 23.25 Stereo: Gram. 23.45 De Zesdaagse te A'dam. 23.55-24 00 Nws Hilversum II. 402 m. AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Ste reo: Metropole-ork. 18.55 V.d. kinderen. 19.00 Gespr. brief uit 19.05 Hersengymn. 19.30 sprogr. 20.00 Nws. 20.05 Licht muz.progr. 20.45 Cabaret- progr. 21.15 Het spook van Abercragghie, hoorsp 22.00 Wie Waagt, die zingt, volksl 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE' \>\VO>D Nederland i. NTS: 19.00 Nieuws in het kort 19.01 Pipo de clown. 19.05 Joum. voor ge hoorgestoorden KRO: 19.35 Christus voor alleman: bi progr. NTS: 20.00 Joum. I pen, cabarctprogr. 22.25-22.30 Journaal (NTS). NTS: 2.00-23.30 releac- Kernfysica (11). Nederland 11. NTS: 20.00 2205 Levend l CVK/IKOR/RKK ïz. 7.30 Nws. 7.32 Lich- 12.27 Meded. Omr.ork. 15.25 Stereo: Klarinet no. 15.50 Bijbelvertelling pla- :ugd. 16.00 V.d. jeugd. 17,00 ve o'clock, praatje. 17.15 jsslsche volksmuz. 17.35 A- us.muz. 17.50 Overheidsvoorl. .00 Koorzang. 18.30 Nws. uit de prot.-christ. organisaties. 18.50 Ster lcht i tr. kwir U. 298 m. VARA. 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.23 Lichte muz. en rep. (7.30 V.d. voorpagina. 7.35 De Zesdaagse te A'dam.) VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws, 8.10 iz. en rep. (8.30-8.35 r.) 9.00 Romantische rken. VPRO: 9 40 VARA: 10.00 Stere Klass. muz. 10.45 V.d. kleutei 11.00 Nws. 11.02 V.d. vroui 11.40 Pianorecital. 12.00 Lich ork.muz. en zang. 12.22 V.h. platteland. 12.27 Meded. l.b.v. land- en tuinb. 12.30 Stereo: zangsol. 13.00 Nws. 13.10 Act. met o.a. De Zesdaagse te A'dam en kalender. 13.23 Piano en accordeon. 13.40 Licht instr trio. 13.50 Gesproken portret 14.05 Concert: A Sopraan en piano. B. Pianorecital 15.00 V.d. jeugd. (16.00-16.02 Nws.) 17.00 V.d. zieken. 17.30 FM-kaiulen. AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Gevar, muz. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Operette-klanken. 13.00 Nws. jeugd. 17.00 17.05 Rhythm and blues. 7.35-18.00 Country en Western muziek. VARA: 17.00-17.35 Voor de gezinsplanning van de Amerikaan se stad Phoenix. „Zijn gewone werk eist hem helemaal op". De heer Freeman is in zijn dagelijkse beroep hoofd van de afdeling klantenbin ding voor een luierwascentrale. 23. Na een poosje neb ben Stikkeltje en Bruun- ke geen geduld meer; trou wens de trap is nu wel droog, voel maar. „Nu gaan we verder met de to renhaan te zoeken!" /egt Stikkeltje, „en ik wil ook een echte beer zien" zegt Bruunke, die ook over eind komt. De lucht wordt wel erg donker„Hier neem mijn parapluie maar mee" raadt Peggie aan. „O, Stikkeltje" schrikt Bruunke ineens, „waar is je vlieger gebleven?" Stikkeltje lacht. „Schrik maar niet, die heb ik veilig op het politiebureau ach tergelaten!" Daar gaan de vriendjes weer, ze lopen te zoe ken, overal en overalZe zijn alweer in de buurt van de Konijnenlaan terug, waar ze Jat» Allewats ontmoet hebben, als ze plotseling een oud autootje zien staan. „Die is van prof. Bolle boos" weet Stikkeltje. „Wat komt die hier doen?" vraagt Bruunke nieuwsgierig. FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 9