TV
B*
KIJKERS KENMERKEN
HET TWEEDE NET
-)
NTS wijzigt
zendtijden
Modern licht op de
80-jarige oorlog
DE GOUDEN BARK
Joos Brandt Vos
VRIJDAG 9 DECEMBER 1966
DEN HAAG Met ingang van 2
januari, wanneer de reclame met 95
minuten zendtijd per week haar in
trede doet in de televisie, zal de NTS
enkele wijzigingen in de zendtijd
indeling aanbrengen.
Het programma op Nederland
I zal dan zoals we in het kort
reeds meldden elke avond op
werkdagen beginnen om kwart
voor zeven met een uitzending
van Pipo de Clown. Na de eerste
journaaluitzending van vijf mi
nuten (voorheen was dit één mi-
j nuut) volgt van 6.55 tot 7 uur
reclame.
Voor en na het tweede jour
naal om 8 uur (dat nu zo maar
straks 16 minuten duurt) zijn
twee reclameblokken van elk
drie minuten ingelast.
Zoals wij deze week al in het kort
vermeldden, ondergaat de aanvangs
tijd van Nederland 2 geen verandering.
Het journaal begint normaal om acht
uur met één minuut nieuws, gevolgd
door drie minuten reclame.
Vóór het tweede nieuwsbulletin om
10.15, dat verlengd is tot een kwar
tier, is er ook drie minuten reclame.
Het weekjournaal, (tevens voor ge
hoorgestoorden) wordt van dinsdag
avond verplaatst naar zaterdagmiddag.
De TV-zaterdag begint normaal om
half vier met één minuut journaal, ge
volgd door drie minuten reclame. Om
3.34 uur volgt dan het weekjournaal,
afgesloten met het tweede reclame
blok van 3.57 tot 4 uur.
Krachtens een bepaling van de over
heid zullen er op zon- en feestdagen
geen reclameuitzendingen zijn.
Auto op boom: dode
STADSKANAAL Te Eeserveen is
gisteravond de 52-jarige B. J. Zui-
dersma uit Klazienaveen met zijn auto
tegen een boom gereden. Hij wa:
slag dood.
(Van een onzer verslaggevers)
HILVERSUM Het blijft
halen en brengen met het
tweede televisienet. Om de
een of andere reden hangt
het er nog altijd zo'n beetje
bij.
Honderdduizenden kijkers
komen er niet toe, ook eens
over te schakelen: liever nog
zetten zij het toestel af als een
programma hun niet bevalt.
Voor hen blijft Ned. 1 ,,de
televisie" en zij bekijken het
tweede net met een soort
wantrouwen, ze hebben het
gevoel dat NTS en omroepen
,,daar maar wat in stoppen".
Een van de belangrijkste
oorzaken maar er zijn er
meer! hiervan is, dat de
minister (welke het ook zij)
nog steeds de zendtijd op
Ned. 2 aan de beperkte kant
houdt.
De cijfers, verzameld door Intomart,
wijzen het uit: gemiddeld heeft Ned. 2
een kijkdichtheid van 13 pet., heel dik
wijls is het veel minder. Verreweg het
grootste deel van het avondlijk miljoe
nenpubliek kijkt in zijn programma
blad om te zien „wat er vanavond
is"... d.iv.z. op Ned. 1. Vindt men een
programma-onderdeel dat niet in de
smaak valt, dan pas kijkt men de aan
kondigingen voor Ned. 2 door. Heel
dikwijls is er dan geen goed draai
punt: men mist kop of staart en raakt
geprikkeld, kan niet kiezen: „de tele
visie is weer niks!" wordt er dan ge
zegd.
Men kwam tot de conclusie, dat
dan heeft te doen met een zgn. „select
publiek" of jongeren. Kijkers dus die
bewust kiezen. Maar is dit helemaal
juist? Werken de omroepen deze stand
van zaken niet in de hand door zich op
deze onderzoek-uitkomsten in te stel
len? Tijdens de Katie-rage wist im
mers bijna heel het kijkersdom Ned. 2
te kunnen vinden op zondagavond? En
(Advertentie)
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM NCRV en KRO wer
ken samen aan een serie documentaire
programma's over de 80-jarige oorlog,
waarvan maandagavond a.s. (12 decem
ber) op Ned. 2 het eerste uitgaat. Dat is
gewijd aan de beeldenstorm, de heftige
opmars tot de oorlog welke met groot
geweld in twee maanden tijds van
zuid- naar noord-Nederland raasde.
Het belangrijke van deze documen
taire, waarvan twee afleveringen per
jaar worden vertoond, is dat zij een
nieuw, uit moderne studies voortgeko
men licht werpt op de historische ge
beurtenissen van 3 tot 400 jaar gele
den. Immers woedde de beel
denstorm in augustus en september
1566 en sleepte de oorlog zich daarna
bijna een eeuw voort.
Het t.v.-programma zal stevig
schudden aan de traditievertelling zo
als wij die vroeger op school leer
den: het beeld van 'deze oorlog zal,
aldus melden de samenstellers, op
nieuw worden getekend.
Het samenwerken van NCRV en
KRO in deze herleving van een strijd
welke juist tussen protestantisme en
katholicisme woedde, is het gevolg van
de omstandigheid dat hedendaagse
historievorsers zowel van reformato
rische als van r.k. huize, door innerlijk
afstand te nemen van de opgetekende
feiten en daarbij een teveel aan emo
ties varen latend, tot de conclusie zijn
gekomen dat dit heel wel mogelijk is.
Leefbaarheid
Het geschiedkundig onderzoek heeft
nl. uitgewezen, dat, in welk kamp de
zuid- en noord-Nederlanders toen ook
stonden en welke leuzen zij hanteer
den, zij toch in niet geringe mate heb
ben gereageerd als gezamenlijke bur
gers van de lage landen, omdat in feite
(Advertentie)
„Groei naar vrijheid" is daarom de
titel, aan deze documentaire gegeven.
De NCRV zegt ons ervan: „Wij
den maandag de eerste aflevering uit.
Die zal vele kijkers verbazen, omdat de
met emoties beladen en daardoor sterk
gemythologiseerde episode welke het
ontstaan van een natie ten gevolge
had, nu nuchter en zakelijk wordt be
handeld: wij staan nu ver genoeg ach
ter de historie om er objectief over te
kunnen spreken."
„Wij geloven, dat deze
king bij het her-schrijven van de ge-
bcutenissen wel eens een van de be
langrijkste bijdragen tot verdere ver
nieuwing van de verhouding Rome
Reformatie zou kunnen worden", aldus
de NCRV.
Opstand
De eerste aflevering is getiteld
„Het wonderjaar" (waarin de beel
denstorm geschiedde). De uitzending
wordt besloten met de opmerking
„Deze uitbarsting maakte een vreed
zame terugkeer tot vroegere verhou
dingen onmogelijk. Na de beel
denstorm stonden er voor de Neder
landen nog slechts twee wegen open:
volledige'onderwerping aan een woe
dende Philips van Spanje of opstand.
Het is ten slotte, na veel aarzeling,
opstand geworden."
Deze slotzin is meteen de inleiding
tot de volgende aflevering, welke in
het voorjaar 1967 op de buis komt,
dan bij de KRO.
Aangezien men tc werk gaat in Afle
veringen van een half uur. zal de docu
mentaire enkele jaren lang lopen. Mis
schien had men er beter aan gedaan,
het werk eerst af te maken en het dan
in grotere frekwentie op het scherm
brengen: tweemaal per jaar een half
uur is wel erg spaarzaam om de
dacht van het kijkerspubliek geboeid
te houden.
dit charmante feuilleton had men
echt geen kieskeurig publiek nodig.
De mening van kijkers die men nog-
eens hoort, als zouden de omroepen
hun zwakke programma's wegstoppen
op Ned. 2, is allang niet juist meer.
Die mag hebben gegolden voor de
allereerste tijd, toen een betrekkelijk
gering aantal toestelbezitters Ned. 2
kon opvangen en de omroep dus wel
gedwongen was, de beste programma's
op Ned. 1 te zetten opdat „het" publiek
n kon leren en genieten.
Cirkeltje
Beperking
De beperking van de zenduren op
Ned. 2 belet dikwijls de omroepen
er grote produkties op te zetten. Men
vervalt dan te gauw in een avondvul- i
lende uitzending tegenover variatie op
Ned 1.
Volwaardig wordt Ned. 2 pas, als de
zenduren gelijk lopen met Ned. 1 en
men werkelijk twee zelfstandige pro
gramma's naast elkaar heeft, compleet
Sinds lang echter kan bijna iedereen j journaalmeuivs. Voortdurend
op Ned. 2 instellen, al zijn er, vooralgevraagd om meer
ondei bejaarden, nog heel wat „oude" zendtijd, r
eenlijnige toestellen in gebruik. Maar
het is niet meer zo, dat men kans loopt
;en goed programma „het" publiek
ontgaat, wanneer het op Ned. 2 komt.
i toe vergeefs.
cirkeltje rond
gekomen: voortuitstrevend, tv-mindcd
nieuwsgierig kijkpubliek was er het
eerste bij om zich een toestel met
tweede net aan te schaffen, dat is nor
maal. Jongeren, die graag tegen de
draad in zijn, wilden juist op, dat
tweede net kijken. Hieruit is die „selec
tie" geboren. De zendgemachtigden hiel
den daarmee rekening en... het cirkel
tje was gesloten.
Tegenwoordig kan men bij de om
roep horen: „Tja... dat tweede net,
dat mikt op een bepaalde groep kij
kers, onder wie veel jongeren", en
daaraan worden tot op zekere hoogte
de programma's aangepast Jeugdma-
gazines, literaire en andere kunstpro
gramma's, ze gaan naar Ned. 2. Bij
zondere religieuze uitzendingen van
de kerkelijke zendgemachtigden even-
Slechts een enkel aantrekkelijk
programma rouleert over beide zen
ders: „Mies-en-scène" dat een hoge
kijkdichtheid heeft „wordt heus wel
opgezocht" en de AVRO heeft het
met de Vuist van Willem Duys ook
aangedurfd.
Maar de NCRV houdt haar bloknro-
gramma's op Ned. 1, alle omroepen zen
den hun dure dramatische produkties
en kostbare shows, hun amusementspro
gramma's en hun spelletjes op Ned. 1
uit Anders hebben ze misbaar van de
kijkers te verwachten.
Gemopper
Geliefde en spektaculairc program
ma's horen volgens de kijkers gewoon
op Ned. 1. Anders breekt er boos ge
mopper los. Ook, als het toestel twee
netten kan ontvangen. Want: „Als we
moeten overschakelen naar Ned. 2 mis
sen we de uitzending op 1." En men is
ervan overtuigd, dat men dan een stuk
van „de televisie" moet opofferen om
„naar het andere net" te kijken".
Alzo: de kijkers zijn het, die het
tweede net kenmerken als een aan
hangsel, een toegift, of... de zender
waarop je „iets aparts" kunt zien als
.„de televisie weer niets is".
Dif kan natuurlijk pas goed onder
vangen worden, wanneer dat tweede
Daarom blijft dit programma een
soort verzamelbak van minderheidsuit
zendingen, jongerenamusement én
vulsel. Het geheel lijkt te weinig op
Nea. 1 om tot echt kiezen, laat staan
tot concurrentie aanleiding te geven,
maar het heeft evenmin een „eigen ge
zicht", ook al omdat Ned. 1 éérst moet
worden bediend. Wie hier uit kan ko
men, mag het zeggen: de omroep weet
het niet.
(Advertentie)
Commentaar
Napraten
VARA's Achter het nieuws
kwamen de heren Cals en Aal-
berse gisteravond nog even napraten
over het politieke nieuws van de
voorzover het de KVP betrof. Mr. Cals
zei meteen, dat het nu de laatste keer
was dat hij commentariërend voc
crofoon of camera's wilde komen.
Aangezien de heer Van Doorn niet
in de VAR A-uitzending wilde komen
(hij verschijnt niet eens voor eigen
omroep) werd zijn besluit met de heer
Aalberse nog eens besproken en toen
wisten de kijkers weer alles.
Op andere wijze werd er vervolgens
nagepraat over de schuld van de drie
Duitse oorlogsmisdadigers die nog
Breda worden gevangen gehouden. De
VARA liet ooggetuigen en slachtoffers
van hun misdaden aan het woord,
vooral bij jongeren beter begrip te
wekken voor het feit dat zovele Neder-
I landers hun vrijlating niet wensen.
Ken brok bittere ellende werd daarbij
in herinnering gebracht.
Tegenhanger was het vrolijke spel
van Shaw, dat zo treffend veel over
eenkomst vertoont met hedendaagse
jeugdverwikkelingen. Zeker niet
van Shaws beste stukken en hier
daar met iets te veel kluchteffect, was
het toch smakelijk om te zien bij
voortreffelijk spel in de hoofdrollen.
Vooral de beide ouderparen maakten
er iets van, evenals de twee meisjes.
De jongemannenrollen, uitgenomen
die van Siem Vroom als butler, kwa
men er minder goed af.
Hebt u intussen begrepen dat Bob-
Kijkers die er zin in hadden mochten zelf uitkiezen,
wie er te gast zou zijn in de tweede aflevering van
de show „Rue Brique" onder gastheerschap van Jan
Theys. De KRO zag er een verrassing in, dat Jasperina
de Jong, bekend om haar ondeugende liedjes, als
winnares uit de bus kwam. Vooral, omdat haar eerste
solo-optreden bij de KRO nogal wat stof deed op
waaien.
Maar Jasperina's onmiskenbare talenten hebben het
blijkbaar van de afkeuring gewonnen: zij moest het
zijn en geen ander. Zo ziet u haar vanavond dadelijk
na het nieuws op Ned. 1 en zij zingt een paar iian haar
beste liedjes.
Een duetje met Jan Theys staat, zoals u op deze foto
kunt zien, ook op het programma. Fans van Jasperina,
opgelet!
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 TROS i
KRO
7.05 uur tekenles.
7.20 uur de 17-jarige Rotterdamse vocaliste Patricia
zingt.
7.42 uur Vliegreis van Amerika naar Schiphol.
8.20 uur (KRO) tweede programma Rue Brique met
Jan Theys.
9.00 uur „De paardentemmer", aflevering van
Bonanza.
9.50 uur Brandpunt.
Nederland 2 AVRO
8.01 uur jongerenprogramma Vjoew.
8.25 uur danswedstrijd in Eindhoven.
9.05 uur bezoek aan artiesten die werken voor de
Nederlandse inzending Expo '67.
Dean Martin-show.
9.20 i
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 NRU
8.00 uur fragmenten uit musicals.
8.55 uur een bejaarde en een jonge huisvrouw
11.00 i
qua zendtijd even ^aaf Te!
voorschijn komt als het eerste, niet een Fpn'anorf
hPPtiP '.atpr hPfint en Pen heetie eerder Een 9°ed V>°°rd mogen wxj overheb-
.35 uur van alles in Radiorama.
10.40 uur programma over volksmuziek,
koorzang en kamermuziek.
beetje later begint en een beetje eerder
eindigt en bovendien matigjes wordt
bedeeld door het NTS-journaal.
Ook hierin zit een stevige kneep:
Ned. 1 begint al om 7 uur met wat
nieuws en een uitzending voor de
kleuters, daarna speciale uitzendin
gen en meestal amusement tot 8
uur, dan komt het „grote jour
naal Staat zo'n zender eenmaal
aan, dan blijft hij aan. Men kan
daar lang of kort over 'orat^n. het
is een feit. Niet voor niets komt
straks de reclame min of meer sa
men met het nieuws op de buis!
Maar Ned. 2 komt dan pas om 8
uur in de ether!
Het is een opmerkelijk feit, dat het
Advertentie
ben voor de heel fraaie aankleding
van het stuk met sfeerbepalende de
cors en charmante costumering, het
geen niet weinig bijdroeg aan het aan
genaam verpozen bij de beeldbuis.
Driehoek-puzzel
Mies besluit haar
radioprogramma
Sigaren
(Van o
5 radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Dat het woensdaga
vondprogramma van Mies Bouwman
voor de VAR A-radio geen blijvertje
zou zijn, zat er wel in: het is heel leuk
om op markten rond te dolen, hier en
daar een babbeltje te maken en iat te
belonen met een plaatje-naar-keuze,
maar zoiets kan men niet erg lang
voortzetten. Dan gaat het markante
af.
Mies Bouwman houdt het dan ook
niet langer vol, op woensdag 14 decem
ber a.s. zal zij voor het laatst laten
horen, hoe het haar „op de markt"
ging.
21*15 UchtcTmuz. *21.35" Cultu
reel programma 22 10 Parli
zing 18.20 I.lchte pla-
iziek 18.30 Jazz-rondo,
Kunstkroniek. 20 00 Nws.
Automatisering ei
zing. 20.30 Zang
ding van piano
Werelds geloof, lezing vu»
2100 Luzemcr Festwochen
1966 Weens Fllh ork. en sol.
32 30 Nws. 22.55 Lichte gram.
muz. 23.55-24.00 Nws.
ROGRAMMA DRAADOMROEP
VANAVOND
18 20 UUR
Rich -d Wagner I. Uit
„Parsiial"1. Voorspel. 2. Von
dorther kam das Stöhnen.
Mich dünkt. ich kenne diesen
Klageruf. Heil dlr, meln Gast.
Oh. heiligster Tag. a: fij
heut erwachen sollt'
II. Uit ..Die Me
III. Uit ..Der Fliegendc
tollander": Mit Gewitter und
edle Halle
TELEVISIE
VAWYOM)
NTS: 19 00
gramma. 19 42 Reportage van
een vliegreis Amerika Neder
land. NTS: 20.00 Journaal.
KRO: 20.20 Rue Brique: -w-
orogramma. 21.00 Bonanza,
ilm. 21.50 Brandpunt. NTS:
'120 Journaal. KRO: 22.25 -
"J5 Brandpunt (vervolg).
Nederland II: NTS: 20.01
7.10 Meditatie. 7.15 Klass.
7 30 Nws 7 .32 Geest liede-
Overweging. 8 00 Nws.
H K H Prin:
KRO 12 25 Mar
les. 17.00 Direkte
in. Vara: 8.00 Nws. 8.1(
Z. O. 135: gevar. pro-
-1.00 Nws). 12.15
12.30 Act. sportnws. 13.00 Nws.
13.30 Vara-Varia. 13 15 Tijd v.
teenagers. 14.15 V. twintigers.
1455 Radio Jazzmagazine.
15.25 Balans van Sobibor.
klankb. 16.00 Nws 16.02 Radio
Jazz magazine. 16.25 Oosteuro-
pese kroniek. 16.45 Licht instr.
ensemble. 17 05 Amateurspro
gramma. 17.30 Radioweekjour-
Nws. 13.02 Platenshow
ners. 1400 Nws. 15.02
15.30 Nederlandse ork. e<
16 00 Nws. 16 02 Licht m
TELEVISIE
H. K H Prinses Mar
en mr Pleter van Vollen-
Vpro: 16.00 Swinging
in. filmreportage. 16.15
Vu.' horizontaal in: 1. klinker, 2.
ziekr.oot, 3. zoon van Noach, 4. wild
zwijn, 5. langzaam (muziek), 6. aanleg.
Bij juiste oplossing vormen de beginlet
ters de naam van een dorp in Limburg.
OLPOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. Weesp, 4. vaalt, 7. le
ver, 9. petitie, 11. Edam, 13 Anlo, 15.
ren, 16. Ger, 17. ven, 18. dek, 20. neg,
22 Erie, 24. pose, 25. nederig, 28.
29 nette, 30. stand.
Verticaal: 1. water, 2. slem, 3. pet, 4.
vet, 5. aria, 6. Timor, 8. Vinkeveen, 9.
pan, 10. Eng. 12. Demer. 14. leges
deken, 19. kin, 20. nog, 21. gebed
eel* 24. Piet, 26. die, 27. ris.
Hilversum II VPRO en VARA
7.00 uur rubriek Ronduit.
7.30 uur kunstrubriek.
8.05 uur programma over automatisering.
8.30 uur liedjes gezongen door Annette Rocco.
9.00 uur concert van de Luzerner Festwochen 1966:
Weens Filharmonisch orkest.
10.55 uur lichte platen.
(Advertentie)
door
47
Bij de bocht, waar het pad het land in buigt naar de
vissershuizen, bespringt het hem. Jord is een grote, sterke
maar het overvalt hem zo onverwacht, dat hij zijn
evenwicht verliest Op de grond liggend verweert hij zich
woedend. Met felle zekerheid weet hij dat het om zijn leven
gaat De aanvaller grijpt naar zijn keel, maar dan is Jord
hem voor. Hij proeft bloed in zijn mond en een lauw gevoel
langs zijn gezicht De slag die hij kreeg was raak en heel
even leek het of hij in een diep zwart gat zou wegduizelen.
Het is zijn eigen stem die hem terughoudt.
Wat jij, hè? Wat zou jij...? Ieder woord bijt hij eruit.
Hij zal het winnen. Die vreemde of hij. Maar dan is er
ineens de stem van Jan Krebbe, half lachend: Loslaten...
Jord Munde, ben jij het?
Ja, ik ben het. Jord laat nog maar half los
Wat moet dat, hè? Als ik hier kalm loop. Wat moet
dat?
Nu eerst wordt hij goed kwaad en opspringend staat hij
pal tegenover Jan Krebbe. De nacht is donker en dicht bij
de struiken is helemaal niets te zien. En toch zien ze eikaars
gezicht, de ogen vooral. Bijna raken hun voorhoofden el-
Kalm aan, Jord Munde. Jan pakt hem bij zijn kiel en
dan, wat voorover buigend, vraagt hij gedempt: Hoe is
het, nachtuil, leef je nog?
De man die op de grond ligt, stamelt een vloek en begint
moeizaam overeind te komen.
Wat is dat voor een ondier? Hij had me bijna
gesmoord.
Houd je stil, nachtuil. Het is Jord Munde, die we best
kunnen gebruiken.
Jan laat Jord weer los. Kom mee, we zullen erover
praten. Waarom heb ik niet eerder aan jou gedacht? Maar
wat deed je hier?
Er klinkt toch iets wantrouwends in die vraag.
Dat kan ik ook aan jou vragen! Zeg me liever wie dié
nachtuil is.
Jaaaa... dat moet je niet vragen en ook niet hoe hij er
uit ziet Ik heb je toch gezegd dat zelfs het Basselt er niet
aan zou ontkomen? Daarom hebben we besloten ons tot het
uiterste te verdedigen. Doe je daaraan mee?
lord hoeft er niet over na te denken. Jan Krebbe is zijn
vriend, ze zijn dat geworden door beider verleden, hoewel
ze elkaar in die tijd nog niet kenden.
Jan duwt de struiken opzij en ze volgen hem, dieper het
land in. Jord weet dat het daar zompig is en zo onvrucht
baar, dat er zelfs geen vee kan grazen. Er groeien hazelaars
en kreupeldennen en doornig hout en veel distels. Dat voelt
hij als ze verder gaan. Jord als laatste, want hij vertrouwt
het niet om de nachtuil in zijn rug te hebben. Dat moet
iemand zijn, die niet op het Basselt thuis hoort Uit de
havenbuurt of van achter de werven, waar ruig volk woont
Als ze ver genoeg zijn, drukt Jan hem naar beneden.
Ga zitten, ik spreek zachtjes. Je moet goed luisteren.
En je moet ook weten dat het niet goed zal aflopen als je
zou oververtellen wat je nu hoort.
Zeg het maar. bromt Jord. Op dat ogenblik is hij
vergeten dat hij met Leda getrouwd is, dat ze samen op
Hemmer wachten en dat hij Amy beloofde voor haar en ook
voor de jonge Thiesen te zullen zorgen, als het erop aan
moest komen.
Wat Jan te zeggen heeft, is geen grap. Het Basselt ligt
voor Wittestad aan de rivier en Wittestad heeft een haven
en verbindingen met het vasteland die van belang zijn.
Jord lacht zachtjes als hij Jan zo hoort praten, alsof hij
een verhaal vertelt uit een spannend jongensboek.
*k Geloof dat ik je begrijp, knort hij. Jullie dachten
dat ik een spion was met wie korte metten gemaakt moest
worden. Nu ben ik Jord Munde, maar ik had ook een
onnozele visser kunnen zijn of een jonge man die van zijn
meisje kwam.
Je hoeft er niet de spot mee te drijven.
De nachtuil heeft een schorre stem en die klinkt zo nijdig,
of hij van plan is nog eens boven op Jord te springen.
Hou je kalm, waarschuwt die. We zijn het op het
Basselt anders gewoon. Als je wilt vechten, blijf je maar
aan de haven.
Jan Krebbe bemerkt dat Jord het nu begint te menen.
Mond houden. We zitten hier niet om elkaar aan te
vliegen.
Waarvoor dan wel? wil Jord weten. Onzin. Ik dacht
dat jij wijzer was. Jan.
Ik ben wijs, verdedigt de ander zich. Jij wil toch
ook geen herrie op ons eiland? Onder alle omstandigheden
moeten we ons kunnen verdedigen. En dan begint Krebbe
weer te fluisteren, zo zacht, dat Jord het nauwelijks
verstaan kan.
Wordt vervolgd
DUSSELDORP
De Dussel-
dorpse politie
de periode voor Kerst in-
plaats van bekeuringen sigaren uit
delen aan automobilisten die te
hard rijden. Het prachtige voorstal
heeft alleen een schaduwkant.
Sommige fervente sigarenrokers
zullen wellicht extra hard gaan
rijden om op deze wijze aan een
extra rokertje te komen.
- NIEUW DELHI
Reclame Luciferdoosjes kun
nen voor uiteen
lopende doeleinden worden ge
bruikt. De een verzamelt ze, de
ander voert er reclame mee. De
regering van de staat Kerala in
India heeft besloten op deze kleine
doosjes reclame te maken voor een
groot plan. De autoriteiten willen
op deze wijze de regeling van de ge
zinsgrootte onder de aandacht
brengen.
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
20. Het is sluitingstijd
nu. Mevrouw Pluimstaart
kleedt zich aan. „Ik ga nu
met Peggie boodschappen
doen in Bosdorp" zegt ze.
.jullie vinden de verf in
de bergkas». Tot straks
In de kast staan twee bussen mooie rode verf
er liggen twee kwasten bij. „Als ik nu de trap
doe" zegt Stikkeltje. „dan neem jij die waranda
langs het huisje en dan zijn we gelijk klaar". „Ik ben klaar Bruunke, hoe staat het met jou?"
Tjonge, tjonge, het is nog een heel karweitje „Ik ben ook klaar" roept Bruunke en zijn ronde
hoor. Maar daar roept Stikkeltje naar boven: bol verschijnt boven de trap