KATHOLIKOS NAM STUTTGART BIJ DE NEUS ■mlcrofined' Brief van patriarch Het nieuwe Premiespaarplan: Grijp de kans! Baarn wordt verrijkt met fotomateriaal Uw probleem is het onze. Trappistenabt verlaat orde Prof. Loen (Utrecht) ging met emeritaat DONDERDAG 8 DECEMBER 1966 Om de liefde en leiding van God te kunnen ervaren zullen we bepaalde voorliefdes op het tweede plan moeten stellen, schre ven we eergisteren. Eén daarvan is nationalisme, de andere de liefde voor bepaalde levensverbanden waarin we door ge boorte of werkkring geplaatst worden. Maar er is nog een derde voorliefde. Abram krijgt ook te horen: „verlaatt uw familie". Maar de bijbel zegt toch: Eert uw vader en moeder?" Beide is waar. Maar liefde tot God moet altijd voorop staan. Er zijn mensen die hebben moeten kiezen tussen beide liefdes. Zo zei een meisje me: „Mijn ouders zijn ouderwets, die geloven niet in God." Toen zij tot geloof kwam, keerden haar ouders zich van haar af. Voor de meeste mensen betekent het geloof gelukkig geen breuk met hun ouders. Toch komen ook kinderen van gelovige oudiers voor een keus te staan. Wat zij van jongs af aan van hun ouders geleerd hebben, moet eigen „bezit" worden. Het geloof van de ouders moet tot een eigen, persoonlijk geloof worden. „Genade is geen erfgoed" zeiden onze reformatori sche voorouders, en vandaag zeggen we: „God heeft geen kleinkinderen. Zoals een kind in alles zelfstandig wordt, zo moet het ook zelfstandig gaan geloven. En zo moet de liefde tot God, ook bij kinderen van gelovige ouders, gaan prevaleren boven de liefde voor de ouders. Wij lezen vandaag: Jesaja 58 114. Schaaf en Samsom terug uit Afrika (Van een medewerker) BAARN De foto's en dia's, die fotograaf Hans Samsom tijdens de laatste reis van Ype Schaaf, secretaris publiciteit van de Afrikaanse Bijbelgenootschap pen, naar Afrika heeft ge- helpt u nu nög sneller van uw pl|n af! Want-.'ASPRO'isnu 30xfijner samengesteld. Dat betekent: nög snellere opname in het lichaam nög sneller herstel Brieven die niet xUn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband (taan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo- Vraag: Naast ons huis is een gang of poort, die aan het einde 1,55 me ter breed is en bij de ingang 1.30 m. Nu is het huis naast ons verkocht er. de nieuwe bewoners bouwen een keukentje en willen in de gang of poort een raam maken. Mag dat? Hoe licht stoot men zich eraan en dan de inkijk voor die mensen. Wij kunnen toch niet altijd voor ons kij ken. De gang of poort is tot de helfl onze grond. Ik ben niet tegen een raam, mits men maar geen aanstoot neemt aan eventuele inkijk. Antwoord: Het is niet geoorloofd een rechtstreeks uitzicht (raam) te hebben binnen 2 meter afstand van de erfscheiding zonder uw toestem ming. Vragen de buren uw toestem ming, dan moeten zij ook niet kla gen over de hinder die zij zelf zich daarmee berokkenen. Vraag: Hoeveel inkomstenbe lasting moet een kinderloos echt paar van 67 en 68 jaar betalen over pensioen, plus AOW plus rente- kaart plus rente van 9085,40 over 1965? Is er nog een vrijgesteld inko men door een karweitje hier en daar? Antwoord: De inkomstenbelasting wordt berekend over het totale inko men en er zijn geen opbrengsten vrijgesteld. U mag de onkosten voor een karweitje aftrekken. (Wij ne men aan dat de man. niet de vrouw de karweitjes verricht) Rekening houdend met bejaardenaftrek is u 963 verschuldigd, waarop reeds in gehouden loonbelasting in minde ring komt. Vraag: We hebben een van onze schoorstenen laten verbouwen tot een open haardje. Welke houtsoor ten kunnen we hierin het beste sto ken? Antwoord: Eiken blokken en dun ne rode dennenstammetjes. Vraag: Zou u mij een formulier voor machtiging tot automatische afschrijving van luister- en kijkgel den kunnen toezenden? Antwoord: Deze formulieren zijn op het postkantoor te krijgen. maakt, zullen bij het Gerefor meerde Zendingscentrum in Baarn een plaats vinden. Allen, die daarvoor belangstelling hebben kunnen ze voor het werk voor de zending en de bijbelge nootschappen gebruiken. Dinsdagavond keerde Ype Schaaf in ge zelschap van Hans Samsom na een reis van drie maanden door zestien landen van Afrika in Nederland te rug. Deze reis was mogelijk gemaakt door ondermeer de Nederlandse Zen dingscorporaties, de schoolradio van de NCRV en het Nederlands Bijbelge nootschap. Zeden De Zendingscorporaties en het Bijbelg' nootschap waren allang van plan een goede fotograaf naar die landen te sturen om goed fotografisch mate riaal te krijgen van gewoonten en zeden. De keus viel op Ype Schaaf, als kenner van Afrika en Hans Samsom, een jonge fotograaf. Ze begonnen in Zuid-Afrika en eindig den in Ghana. Speciaal de zen- dingsgebieden van de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeer de Kerken hebben hun aandacht ge had. Partijconvent ARP op 23 december DEN HAAG Op vrijdag 23 en zo nodig op zaterdag 24 december komt het Partijconvent van de ARP bijeen om de kandidatenlijsten voor de Tweede Kamer definitief vast te stel len, evenals de dubbeltallen voor het Centraal Comité, dat periodiek in zijn geheel aftreedt. Ook zullen de amendementen op het nieuwe Program van actie worden be handeld. Dit zal door de op 14 januari 1967 te houden Deputatenvergadering worden vasgesteld. Wereldraad vraagt wapenstilstand NEW YORK Dr. O. Frederick Nol- de, directeur van de commissie voor Internationale aangelegenheden van dc Wereldraad van Kerken, heeft zich op nieuw uitgesproken voor een wa penstilstand in Vietnam. Hij heeft een brief gestuurd aan de ministers van buitenlandse zaken van Rusland en Engeland (voorzitters van de Geneefse conferentie in 1954) en van Canada, India en Polen (de leden van de internationale controlecommis sie). Kerst en Nieuwjaar vormen een gunstige gelegenheid voor een wa penstilstand, aldus Nolde. Een derge lijke staakt het vuren mag naar zijn mening echter geen korte adempauze zijn, maar moet van behoorlijke duur zijn als tijd van afkoeling en aftasten van de mogelijkheden voor onderhande ling. SYRIAN PATRIARCHATE OF ANTIOCH AND AU THE EAST DAMASCUS - SYRIA 508/66 (duna 1st Dec,1966 Mr. L.M.P.Scholten De Rotterdanmer Rotterdam, La Hollande, Tour letter dated 1st Hot,I960 to hand We surprised to learn that there is church in Surope called The Oriental Orthodox Succession Sjro Chaldeenne We fervently say that we have no whatsoever connection with this church Nothing; more to add - Ignatius Yacob III Patriarch of Antioch and All the bast „Het verbaast ons te ver nemen, dat er in Europa een kerk is, die „Oosters- Orthodoxe Kerk (Syro- Chaldeeuwse successie)" heet. Vurig zeggen wij, dat wij absoluut geen enkele connectie hebben met deze kerk. Ik heb daar niets aan toe te voegen." Dat schrijft ons vanuit Damas cus, kort maar krachtig, het hoofd van de échte Syrische Kerk, Ignatius Jakob III, patriarch van Antiochië en het gehele Oosten. De Amsterdammer J. W. Stik kers, die na een mislukte car rière als heilsofficier en als predi kant van de door hem gestichte „gereformeerde gemeente onder het kruis" zich thans noemt „Zij né Genade, bisschop Serapion, metropoliet van de Nederlandse kerkprovincie van de Oosters- Orthodxe Kerk (Syro-Chal- deeuwse successie)", zei twee we ken geleden in een openbare bij eenkomst in Den Haag, dat zijn kerk gesticht was met als doel „de Syrische Kerk een rechtstreekse vertegenwoordiging te geven in Europa en in de We reldraad van Kerken". „Mijn kerk is zeer gelieerd aan de kerk van Antiochië." „Wij zijn zusterlijk verbonden aan de Syrische Kerk", zo zei Stikkers. BREDA Dom. Emmanuel Schuur- mans OCSO, abt van het trappisten klooster te Zundert, neemt ontslag uit zijn functie en zal uit de trappistenor de treden. Hij wil te gelegenertijd als priester van het bisdom Breda een huis gaan leiden, waar men het beschou wend leven op een meer directe ma nier dienstbaar doet zijn aan maatschappij en kerk. In de trappistenorde (de officiële naam is Orde van de Cisterciënsers der Strikte Observantie) wordt in een een voudige strenge levenswijze de boet vaardigheid benadrukt, onder andere door uitwendige boete- en vernede ringspraktijken. Het doel van de orde is een leven van beschouwing en een apostolaat van gebed en offer. De orde telt in ons land vijf kloosters. De aftredende abt onderstreepte bij zijn mededeling aan de 65 man tel» lende kloostergemeenschap te Zundert met grote nadruk, dat hij het be staansrecht van de trappistenorde en van het klooster ten volle blijft erken nen. Dom Emmanuel (mr. J. F. Schuur- mans) is geboren in 1909. Nadat hij in 1933 aan de universiteit van Amster dam de meestertitel had behaald, trad hij in bij de trappisten van Zundert, waar hij in 1958 abt werd. De beurt is aan ir. C. S. Knottnerus (Van onze sociaal - economische re dactie) DEN HAAG Het bestuur van het Landbouwschap heeft gisteren tot voor zitter voor de periode 1 januari tot 1 mei 1967 benoemd ir. C. S. Knottnerus, voorzitter van het Koninklijk Neder lands Landbouw Comité. krijgt, zodat het mogelijk wordt, het beestje in het hiernamaals wee zien. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Metslawier-Nija- wier: kand. M. de Jong te Scheveningen, die bedankte voor Opende (Gr.-toez.) en voor Rinsumageest, c.a. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Bedankt voor Huizum: J. J. Wilde» oer te Driesum. Geslaagd v. h. kand, x. theologie: J. C. Post te Leeuwarden. CHRIST. GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN "D OTTERDAM In februari van dit jaar verkeerde Stuttgart in staat van opwinding. Katholikos Joannes Maria, patriarch van de Katholiek Apostolische Kerk van Antiochië, had zich verwaardigd een bezoek aan deze Zuidduitse stad te brengen. De mensen van het pro tocol vroegen zich af, hoe ze een dergelijke hoge geeste lijke op gepaste wijze moesten ontvangen. Emigrant wil niet op zondag werken NEW YORK De Amerikaanse Lord's Day Alliance (de vereniging voor zondagsrust) heeft bij de direc teur-generaal van de Amerikaanse posterijen geprotesteerd tegen het ontslag van een PTT-er, die weigert om op zondag te werken. Het ontslag betekent een schending van de burger rechten, aldus dr. Samuel A. Jeanes. De Alliance wil van deze zaak een proefgeding maken. De naam van de ontslagene wordt opgegeven als Adrian Vroegindewey, lid van de Netherlands Reformed Church van Clifton (New Jersey). Prof, promoveert andere prof. TILBURG Gisteren was er een j merkwaardige promotie, waarbij de ene, professor een andere professor promo veerde. Drs. J. J. Vorsterman, hoogleraar in de I economie aan de Saint Mary's University te Hallfax (Canada), promoveerde tot doctor in de economie aan de Rooms- Katholieke Economische hogeschool in Tilburg, Gelukkig was er in deze voor Stuttgart zo kritieke omstandigheden een red der in nood. Het was een zekere graaf 'Anevios, gevolmachtigde van het Griekse Rode Kruis in Stuttgart. De graaf had juist opdracht gekre gen uit Egypte van dc patriarch van Alexandrië (het hoofd van de Kop- tische Kerk), dat hij Joannes Maria moest begiftigen met de „Orde van de Heilige Justinianus." En plechitg werden tijdens een receptie in de Ou de Kanselarij aan de katholikos de versierselen uitgereikt. Grootmeester Joannes Maria wilde zich ook niet van zijn slechtste kant laten zien. Hij ver telde, dat hij grootmeester was van de „Grootorde van de Allerheiligste Zaligmaker van de oecumenische by zantijnse aartsbroederschap van Sint Jan te Jeruzalem". Deze orde werkte thans onder zijn leiding voor een be tere verstandhouding tussen de vol ken. Stante pede stichtte de katholi kos een „groot-prioraat" van deze or de voor Baden-Württemberg. Tot degenen, die zich in Stuttgart bij de neus lieten nemen en zich tot rid der lieten slaan, behoorden burge meester Matussek, de secretaris-gene raal van het Rode Kruis in Ba- den-Württemberg en enkele van de hoogste ambtenaars van de ministe ries van binnenlandse zaken en van cultuur van deze Westduitse deelstaat. Een maand later deelde de Griekse ambassade in Bonn mee, dat 1. de Griekse grondwet geen adellijke ti tels kent en er dus geen „graaf Gnev- tos" kan bestaan; 2. dat het Griekse Rode Kruis niets met deze affaire te maken had; 3. dat de patriarch van Alexandrië nog nooit gehoord had van de „Orde van de Heilige Justinia- derhalf jaar later liet hij zijn bis schopswijding nog eens overdoen, dit maal door de Zwitserse ex-vrij-evan- gelische predikant J. Erni. Pseudo-Syriscli Door zijn eerste wijding staat hij in een pseudo-oud katholieke successie, zijn derde wijding verschafte hem een pseudo-successie in Poolse Maria- vietenlijn. Het meest beroept Blom van Assendelft zich echter op zijn tweede wijding (door Nicholson), waardoor hij in pseudo-Syrische suc cessie kwam. Bij deze Nicholson blijkt weer eer der curieus aspect van het blikken bis- schoppenbedrijf. In zijn kapel in Lon den heeft hij een drukke praktijk met het dopen van dieren. Aan die- renbezltters vertelt deze „aartsbis schop van de Aloude Katholieke Kerk," dat hun hond of poes door deze handeling een onsterfelijke ziel Fantasiewereld De promotor, prof. dr. P. P. van Ber- j Het is maar een van de staaltjes, die kenmerkend zijn voor de fantasiewe reld van de 43-jarige ex-Amsterdam mer J. F. N. Blom van Assendelft. Onder de naam „katholikos Joannes Maria" regeert hij vanuit Parijs de wonderlijke organisatie, waartoe Se- rapion/Stikkers in Nederland be- j hoort. Een organisatie, die nu eens „Aloude Katholieke Byzantijnse Kerk," dan weer „Oorspronkelijke Katholiek Apostolische Kerk van An tiochië (Syro-Byzantijnse traditie)" of „Oosters-Orthodoxe Kerk (Sy- ro-Chaldeeuwse successie)" heet. UTRECHT Prof. dr. ir. A. E. Loen, hoogleraar in de wijsbe geerte van de godsdienst, heeft gisteren afscheid genomen van de Rijksuniversiteit van Utrecht. Na zijn afscheidscollege werd hij nog hartelijk toegesproken door de rectormagnificus, prof. dr. A. R. van Nes; namens de theologische faculteit door prof. dr. J. de Graaf; namens vrienden en oud-leerlin gen door prof. dr. K. H. Miskotte en door de voorzitter van de Utrechtse theologische studenten. Prof Loen is reeds 70 jaar. Dc Utrechtse hoogleraar werd in 1896 in Herveld geboren als zoon van een predikant. Hij behaalde in Delft zijn in genieursgraad en ging daarna theologie I en filosofie studeren. In 1955 werd hij benoemd tot hoogleraar in de wijsbe geerte van de godsdienst aan de Rijksu niversiteit te Utrecht. Het bekendste werk van zijn hand is „De vaste grond" dat in 1946 verscheen. De laatste tijd trok zijn werk dat in het Duits werd uitgegeven grote aan dacht Het was getiteld: „Saekularisa- tion, von der wahren Voraussetzung und angeblichen Gottlosigkeit der Wis senschaft" Een Engelse vertaling zal binnenkort uitkomen. Prof. Loen vraagt in dit boek naar de mogelijkheid en de grens van het kennen. Typerend is dat in zijn denken het onderscheid van theologie en filoso fie vrijwel wegvalt. De ken-theore- tische draad die door het werk van prof. Loen heenloopt brengt hem tot kritische stellingname ten aanzien van de vooronderstellingen van de moderne wetenschap enerzijds en de moderne theologie anderzijds. Kenmerkend voor Blom van Assendelft is wel, dat hij zich in een tijdsbestek van veertig maanden drie keer tot bisschop heeft laten wijden in drie verschillende kerken in het elkaar soms scherp bestrijdende „blik- ken-bisschoppen-milieu. voordat hij voor zichzelf begon. Hij startte zijn carrière in 1954 als bis schop voor Frankrijk van de ..Oud-Rooms-Katholieke Kerk", na dat hij zijn wijding had ontvangen van J. M. Thiesen. de „patriarch voor Duitsland" van deze louter op papier bestaande kerk, die geleid wordt door D. L. Tollenaar te Arn hem. die zich aanduidt als „Thomas, bisschop van Arnhem" of ook wel als „Apostolisch prefect van de Evange- lische-Katholieke Gemeenschap". In 1955 werd Blom van Assendelft door de Londenaar H. P. Nicholson gewijd tot aartsbisschop voor Frankrijk in diena Aloude Katholieke Kerk". An- Onbeschermd O ET ambt van geestelijke is in ons land op geen enkele wijze be schermd. Iedereen heeft het recht zich predikant, priester, pastoor, monnik, of wat ook te noemen. Daar is geen studie, geen diploma, ook geen wijding of bevestiging voor no dig. Men hoeft er zelfs niet voor tot een kerk te behoren. Dat is het be ginsel van godsdienstvrijheid. Ook wie zich met titels en bijpassen de gewaden tooit als bisschop, me tropoliet, patriarch of paus (er is op het ogenblik in Noord-Frankrijk een „paus Clemens XV") heeft daartoe alle vrijheid. Gaan dergelijke figuren echter op treden met de pretentie, dat zij in relatie staan met historische kerken, j waar ook ter wereld (maar bij voor keur zó ver, dat controle moeilijk is) dan bewegen zij zich op de rand van wetsovertreding. Op deze wijze wist Serapion/Stik- kers zich aanvankelijk te verzekeren van de medewerking van de rooms- katholieke bisschop van Rotterdam, die hem een kerk ter beschikking j stelde. Zo misleidde Blom van Assen delft in het begin van dit jaar de autoriteiten in Stuttgart. Zo worden goedgelovige mensen bij de neus nomen. Een bestuurslid van de Russische gemeenten te Amsterdam zei ons: „Wij kennen Serapion nu al twintig jaar, maar als hij het lef zou hebben, om thans een bezoek te brengen aan onze kerk, dan zouden wij verplicht zijn, om hem alle eer te betonen, een bisschop van de Syrische Kerk waar dig. Omdat wij niet kunnen bewij zen, dat hij het niet is." Aangaande de „Oosters-Orthodoxe Kerk (Syro-Chaldeeuwse successie)" zeggen wij thans met patriarch Igna tius Jakob in het verre Damascus: „Nothing more to add", „Er is niets meer aan toe te voegen". Wie meer over de blikken bisschop pen wil weten, leze R. P. Brandrcth, Episcopi vagant es (Londen 1961), P. Anson, Bishops at lage (Londen, 1964) of de publikatie, die de Duit ser Edmund Plazinski voorbereidt. Doe mee aan het Premiespaarplan. Spaar in spaar- bewijzen. Verdien een premie van 20%. Dat be tekent f 50,- per jaar extra (Echtparen f 100,-). Bovendien rente - op - rente. Inlichtingen bij de spaarbank en alle bankzaken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2