Russen veroordelen opnieuw baptisten Grote belangstelling bij de begrafenis prof. Waterink Emotionele uitdaging aan „vrijblijvende kerk" Prof. P. J. Oud vandaag tachtig jaar ONTVANGEN BOEKEN Twee priesters moeten weg uit Zuid-Afrika MAANDAG 5 DECEMBER 1966 Een ivoord voor vandaag Telkens weer lezen we in de Bijbel dat God zegt: „Komt". Hij zegt het in het Oude Testament en Christus herhaalt het in het Nieuwe. Maar dat is slechts één kant van het Evan gelie. Een tweede bijbels grondthema is „Gaat" of Trekt op". Daarin zit de dynamiek van het christelijke leven. We zijn onderwegnaar het beloofde land, naar Sionnaar het Nieu we Jeruzalem, of hoe we het doel ook noemen, les daarvan schemert er al door in het paradijs, als we lezen: „Toen zond de Here hen weg." Toegegeven, daar zit een groot stuk oordeel in. Maar ook een brok bescherming (opdat zij niet eten van de boom van het eeuwige leven) en ook een op dracht. In de donkere wereld van zweetbloed en tranen moeten ze God vertegenwoordigen precies als in de lichte wereld van het paradijs. God gaat toch met hen mee. Duidelijker zien we dat bij Abram. God zegt: Gaat naar het land dat Ik u wijzen zal. Hij geeft geen brief mee, na twin tig kilometer te openen voor verdere instructies, maar trekt zelf mee. God geeft geen Baedeker of VVV-programma, maar is Zelf de Gids. We lezen vandaag: Jesaja 54 1-17. (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM Groot was de schare van vrienden, die zater dagmiddag, samen met diens vrouw en familie, prof. dr. J. Waterink hebben begeleid naar zqn laatste rustplaats. Aan de begrafenis ging een korte rouwdienst vooraf in de gereformeerde Pauluskerk te Amstelveen. Allereerst werd een toespraak gehouden door de rector magnificus van de Vrije Univer siteit, prof. mr. W. F. de Gaay Fort man. Als wij prof. Waterinks leven overzien, kunnen we daarop toepassen, wat hijzelf in 1955 bij de rectoraats- overdraaht zei: Gods zegeningen tel len kun je niet, maar van Gods gena de vertellen kun je wel. Genade was een centraal begrip in zijn leven. Alleen heeft hij de studie in de psychologie en in de pedagogiek aan de Vrije Universiteit opgebouwd. Daar enboven bezat hij de benijdenswaar dige gave, om noties, die voor hem belangrijk waren, zo te behandelen, dat ze ook voor een breed publiek toe gankelijk werden. Prof. De Gaay Fortman eindigde door de woorden door te geven, prof. Waterink zélf in Diekerhofs Een vuile verrader Geestelijke Mag de geestelijke verzorging bestaan zonder zich bezig te hou den met de problemen van de krijgsmacht en met datgene wat haar tot een probleem maakt? Mag en kan die geestelijke verzorging bestaan zonder dat de arbeid van de geestelijke verzorgers zich op deze problematiek toespitst? Ds. H. J. Diekerhof (56), legerpredi- kant en 17 jaar lang met kerk en j krijgsmacht onderweg, worstelt met de- 1 ze vragen in zijn boek Een vuile verra- der, een aanklacht in dubbele zin. Aan- klacht tegen show, tucht, gevechtsbe- reidheid, totalitarisme, wapenmacht, ge- weid en apartheid, die de krijgsmacht I tot een probleem maken. Anderzijds een even felle uitdaging „aan de lauwe j kerk, die vrijblijvend spreekt, eenmaal geuite kritiek bereidwillig afzwakt en I het de overheid niet moeilijk maakt". De geestelijke verzorging in de M krijgsmacht is de laatste jaren verschil- lende malen in het nieuws geweest. Het hervormde synoderapport over de kernbewapening legde de basis voor een conflict. Ds. Diekerhof, belast met de opleiding van leger- en luchtmacht predikanten, wilde in de geest van het zgn. „rode boekje" spreken. Hij werd fel bestreden door de hoofdlegerpredi- kant, ds. B. A. Bos. In eerste instantie stelde de overheid zich achter ds. Bos, later nam de minister een wat genuan ceerder standpunt in. Onlangs heeft de hervormde synode de aanbevelingen van een commissie, waarin ook Diekerhof zitting had, met betrekking tot de positie van de geeste lijke verzorging in de krijgsmacht over genomen. verzorging in discussie (Van een onzer redacteuren) 1943, toen de universiieit gesloten werd, een toespraak tot de studen ten beëindigde: „God gaat met jullie; gaan jullie met God". Tot Jezus Een van de plaatselijke predikanten, ds. W. van der Linden, hield een me ditatieve toespraak naar aanleiding van Marcus 10 1316 (het brengen van de kinderen tot Jezus) en Romei nen 14 79 (niemand leeft voor zich zelf). In het licht van deze schriftge deelten bezag hij het leven van prof. Waterink. De dankbaarheid moet het van het verdriet winnen. Het is vandaag onze plicht, om God lof toe te brengen voor alles, wat Hij ons in Zyn kind Wate rink gegeven heeft, aldus ds. Van der Linden. predikant aan legerpredikanten bij een alarmoefening dat naar de letter en naar de zin niet verschilt va dagorder van een generaal. En de brief van legerpredikanten, waarin „het doel van de kernbewape ning bij daadwerkelijk gebruik het bewaren van de vrije wereld voor een communistische dictatuur is". Hun uitgangspunt ligt besloten in „hetgeen ons in de Heilige Schrift over de overheid wordt geleerd". Klein risico Men zou „Een vuile verrader" gemak kelijk kunnen afdoen als vuilspuiterij van een teleurgesteld man die zijn zin niet heeft gekregen. Dat ware onjuist, Diekerhof doet een serieuze poging de verbinding te vinden tussen zijn christen-zijn en het denken in machtstermen waardoor de krijgs macht aanvaardbaar wordt. Hij doet zijn best, het is hem niet gelukt. Hoe meer hij erover nadenkt, hoe meer hij tot de overtuiging komt, dat de praktijk van dit moment inhoudt, dat wij in de zonde gaan geloven. En dat weigert hij. De moeilijkheden voor het instituut van de geestelijke verzorging beginnen, zegt Diekerhof, als priesters en predi kanten het militaire uniform aantrek ken. Dan blijkt namelijk dat zij, hoe wel kritisch de krijgsmacht binnentre dend en alleen maar dienaar van de kerk willende zijn, van de ene dag op de andere opgaan in de krijgsmacht zelf en in alles wat tot haar wezen behoort Diekerhof wenst niet te aanvaarden, dat het uiteindelijke doel van de perso- neelsverzorging (dus ook van de geeste lijke verzorging) is: het moreel en de gevechtswaarde op te voeren, zoals dat met zoveel woorden in de verzorgings handleiding wordt gezegd. Ds. Diekerhof heeft niet de pretentie het leger te veranderen, omdat zekere elementen waarop wij kritiek hebben voorwaarde zijn voor het goed func tioneren van de krijgsmacht, ook al kunnen we het als christen er niet al tijd mee eens zijn. Wel wil hij het instituut van de geestelijke verzorging fundamenteel veranderd zien. Een aan loop daarvoor is het programma, in zijn boek genoemd en door de synode overgenomen. Maar meer nog moet er sprake zijn van een mentaliteitsverandering, van zowel geestelijke verzorgers als christen-officieren. (Hij beklaagt zich erover dat er meer begrip voor dit pro bleem bestaat bij niet-kerkelijke mili taire functionarissen.) Diekerhof illustreert zijn betoog met enkele staaltjes van geestelijke voor lichting zoals het volgens hem niet moet. Het betoog van een christen-beroepsof ficier: „Het was in de engte van het geloof, dat er bij God geen aanzien des persoons is (Rom. 2:11) en dat Hij alle mensen hoofd voor hoofd in Zijn oordeel betrekt (Hebr. 927), dat onze westerse cultuur geboren werd. Zo ontving zij het geestesken- merk, dat haar onderscheid van alle andere culturen, reeds ter ziele dan nog wel in leven. Ik behoor tot degenen, die nog geloven in de „meerwaarde" van onze westerse cultuur, haar geschiedenis (ons koloniale verleden, de beide we reldoorlogen en de kernbewapening) ten spijt- Ik behoor tot degenen, die zich op het standpunt stellen, dat de prijs van de vrijheid niet hoog genoeg kan worden aangeslagen, zolang en dit is mijn beding aan die meerwaarde niet behoeft te worden getijfeld." En dan het telegram van een stafleger- Diekerhof: Het risico voor de over heid dat kerkelijke vertegenwoordigers In de krijgsmacht zijn opgenomen die eventueel wel eens kritiek zouden kun nen hebben, is gering, als er ook een gebed voor de luchtmacht is, dat vrij blijvend de wapens zegent. Diekerhofs ideaal is de „witte dienst plicht", zijn droom. Dat is het enige ontroerende gedeelte in dit toch wel harde en negatieve boek. De droom van het witte leger van dienst en vre de, de zwaarden omgesmeed tot ploegscharen en de speren tot snoeimes sen. Een klein land als Nederland kan het, de grote mogendheden niet. Een leger, dat helpt als bij de februa- riramp van 1953. Helpt bij grote en kleine rampen in binnen- en buiten land, misschien zelfs in het Oosten. Jon ge mensen die aan het einde van hun diensttijd iets geleerd hebben van wat samenleven - in - vrede is. Niemand zal zijn diensttijd nog als tijdverspilling zien. Het is Diekerhofs geloof in de toekomst, „een haalbaar verschiet, nu en hier". Krachttermen Tot slot enige kritische opmerkingen. Gesteld is al, dat Een vuile verrader hard boek is, hoe vloeiend en lo gisch het betoog ook is. Een volgehou den zwart-wit argumentatie als hier be vordert het begrip niet Ds. Diekerhof meent, dat het gootste gevaar voor het instituut van de geeste lijke verzorging bestaat in de identifice- ring van de legerpredikant met dat noodzakelijke kwaad: het leger. De cow- formatie met het bestaaande holt de kritische zin uit. Maar ook een vorm van conformeren is het ergerlijk en veelvuldig gebruik van krachttermen, waarvan de schrij ver zich bedient. Het is de zogenaamde (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG Vandaag is prof. mr. P. J. Oud oud-staats man, - hoogleraar en - burge meester 80 jaar geworden. De voormalige leider van de Vrij zinnig democratische bond, mi nister in het kabinet-Colijn van 1933 tot 1937, burgemeester van Rotterdam en later leider van de VVD-fractie in de Tweede Kamer volgt het politieke le ven nog met volle belangstel ling. We zien de 80-jarige hier bezig in zijn werkkamer. De nu 80-jarige heeft enkele be langrijke werken geschreven over de parlementaire geschiedenis en de Nederlandse staatsinrichting. Van zijn hand verschenen onder meer: „Het jongste verleden", een schets in zeven delen van de parle mentaire geschiedenis tussen 1918 en 1940, „Honderd jaren", dat de staatkundige ontwikkeling van 1840 tot 1940 beschrijft en „Het constituti oneel recht van het Koninkrijk der Nederlanden", een commentaar op de Grondwet. De heer Oud heeft de door hem beschreven staatkundige geschiede nis voor een belangrijk deel zelf me de gevormd. In 1917 op 30-jarige leeftijd werd hij lid van de Tweede Kamer voor de Vrijzinnig democratische bond. Voordien was deze uit Purmerend afkomstige poli ticus werkzaam bij de belasting dienst. Zijn deskundigheid trok spoedig de aandacht. In 1933 werd hij mi nister in het bekende crisis-kabinet van dr. Colijn. De combinatie Co- lijn-Oud speelde in die dagen een belangrijke rol in de Nederlandse politiek. Rotterdam In 1938 werd hij benoemd tot bur gemeester van Rotterdam. Hij legde deze functie in 1941 vrijwillig neer. Na de oorlog keerde hij tot 1952 op deze post terug. Prof. Oud speelde een belangrijke rol bij de wederopbouw van de Maasstad. In 1948 deed prof. Oud voor de tweede maal zijn intrede in de Tweede Kamer, waar hij de leiding op zich nam van de WD-fractie. Vier jaar later werd hij benoemd tot buitengewoon hoogleraar in het staatsrecht aan de economische hoogeschool in Rotterdam. Van 1952 tot 1959 was prof. Oud de voornaamste oppositieleider te gen het beleid van premier Drees. In 1959 behaalde de WD onder zijn leiding een grote verkiezingsover winning. De liberalen behaalden een overwinning op de PvdA. Het In 1963 trok hij zich terug uit de politiek. Bij die gelegenheid werd hij benoemd tot minister van staat. In deze functie heeft hij met zijn vroegere politieke tegenstander dr. Drees een advies uitgebracht over de omvang en de werking van de ministeriële verantwoordelijkheid te aanzien van de leden van het Ko ninklijk Huis. Hiermee is de huidige betekenis van prof. Oud kenmerkend weerge geven. Hij is na lange jaren in de politieke arena gestaan te hebben thans niet meer de partijman, maar de oude, wijze staatsman die de poli tiek op een afstand volgt en puttend uit zijn grote ervaring ook de jonge re generatie veel kan Ieren. Church Times verwacht aanval op orthodoxie stoere taal, waarvan legerleiders me nen, dat dit de taal is die „onze jon gens" verstaan. Diekerhof is wel het voorbeeld van de predikant die zich in deze heeft geconformeerd Het neemt niet weg, dat Een vuile verrader, een felle bijdrage is tot dé" discussie en tegelijkertijd een uitda ging aan de hervormde kerk. Bij de beoordeling van de situatie moet men echter rekening houden met de (te) gro te emoties, die uit dit boek spreken. Een vuile verrader, door H. J. Diekerhof. Uitgave Ambo, Utrecht. (187 blz., 8.90). (Van onze kerkredactie) MOSKOU/LONDEN In Rusland zijn opnieuw drie vrouwen veroordeeld tot zware straffen, omdat zij een zondagsschool hadden geleid. De vrouwelijke baptisten zullen drie jaar door moeten bren gen in een werkkamp te Tsjeboksary aan de Wolga. Het Engelse blad Church Times meent dat de Russische regering nu een poging zal gaan ondernemen om ook het verlangen naar vrij heid in de Russische Orthodoxe Kerk de kop in te drukken. Het is de vijfde keer dit jaar dat in het westen ontdekt wordt Russische baptisten veroordeeld zijn tot zware gevangenisstraffen. Dit maal werd het proces verslagen in het blad Sovetskaja Rossi ja. In alle gevallen ging het om het ille- Ben Hur, door Lewis Wallace. Hou je taai. Boendermartje, door Schaap; Paardrijden, door W. Slot; I Achtentwintigste druk, filmeditie. Netty Streef. Derde druk. Uitgave J. Paddestoelen, door P. Meijer; Fruit- N. Voorhoeve, Den Haag. (143 blz., teelt in kleine tuinen, door Piet Dek- JOHANNESBURG De Zuid- afrikaanse regering heeft de tijdelijke verblijfsvergunning ingetrokken van twee anglicaanse geestelijken. Een derde, van Zuid- afrikaanse nationaliteit, heeft be sloten uit eigen beweging het land te verlaten. Geruchten gaan dat predikanten uit het buitenland voortaan slechts een verblijfsver-j gunning voor een jaar zullen krij gen. Dergelijke maatregelen zou den ook worden overwogen voor correspondenten van buitenlandse bladen en studenten. Uitgave V. A. Kramers, Den Haag. (309 blz.. 14,90). Twaalf engelen uit de hel, door David Wilkerson. Tweede druk. Uit gave Gideon. Gorkum. (187 blz. ƒ3,50). De draaitol van de tijd, door Dola de Jong. Tweede druk. Uitgave J. M. Meulenhoff, Amsterdam, blz. ƒ7,50). De schim van Joyce Herfst, door Rico Bulthuis. Tweede herschreven Centraal Bureau vo< druk. Uitgave Heijnis, Amsterdam. De_1} Haag. (224 blz., ƒ7,90). Mijn moeder werd opgehangen, door E. S. Willards. Tweede druk in Salamanderreeks. Uitgave Em. Que- rido, Amsterdam. (157 blz., ƒ1, ƒ4.90). O, die Marijke, door Coby Goed hart. Vierde druk. Uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag. (158 blz.. Bijbels abc, door prof. dr. K. H. Miskotte, Tweede, herziene druk. (192 Uitgave W. ten Have, Amsterdam. (240 blz., 9,75). ker. Uitgave Kosmos, Amsterdam. Per deel 2,50. Te gast bij Nederlandse auteurs, door José de Ceulaer. Gesprekken met een gegevens over Nederlandse schrijvers. Uitgave Nijgh en Van Ditmar, Rotterdam. (121 blz., ƒ6,50). De wondere weg, trilogie door Fo- Loon. Derde druk, omnibus. Het huis bij de mispelboom, door f ^50). Giovanni Verga. Tweede druk. Uit- n gave L. J. Veen, Amsterdam. (192 blz., 6.90). Statistisch zakboek 1966. Uitgave Uitgave J. N. Voorhoeve, Den Haag. de Statistiek. (456 blz., 9,90). Elektronisch jaarboekje. Uitgave Verbazend rijmwoordenboek voor De Muiderkring, Bussum. december-dichters, samengesteld Een koperen feest, 12Vt jaar ont- door Ernst van Altena. Tweede werp nieuw B. W., door mr. C. J. druk. Uitgave De Bezige Bij, van Zeben. Uitgave A. E. E. Kluwer. Amsterdam. (4.000 rijmwoorden Deventer. (36 blz., 3). De functie van de groothandel. Ontwerpen, aanleggen en beplan- Beschouwingen van prof. dr. N. J. ten van Tuinen, door G. J. Panne- Polak, prof.dr. W. J. van de Woestij- De namen van de beide anglicaanse priesters, de ene komt uit de Verenigde Staten en de andere uit Canada, waren bij het ter perse gaan van deze editie nog niet bekend. Zij moeten voor 28 januari volgend jaar het land verlaten hebben. De derde anglicaanse geestelijke heeft besloten zich in Engeland te vesti gen. Hij is van plan een gezin uit zijn gemeente mee te nemen, bestaande uit een vrouw met drie kinderen. Het ge zin, dreigt volgens hem in tweeën te worden gesplitst, omdat moeder en een zoon beschouwd worden als kleurlin gen en de beide andere kinderen als blank. De indringer, door August Strind- berg. Derde druk. Uitgave L. J. Veen, Amsterdam. (147 blz., ƒ5,90). Beknopte geschiedenis van hei christendom, door drs. N. K. van den Akker en dr. E. L. Smit Achtste druk. Uitgave J. N. Voorhoe ve, Den Haag. (356 blz., 11,90). De witte vrouw, door Jan Mens I Vijde druk. Uitgave Kosmos Amsterdam. (310 blz., 12,50). koek en J. J. Schipper. Deel 2, ze vende- herziene druk. Uitgave Kosmos, Amsterdam. (243 blz f 16.50). Brief van een Verkademeisje door W. A. Wilmink. Tweede druk Uitgave De Arbeiderspers. (29 blz. f 3.90). Else Böhler, Duits dienstmeisje mr. S. C. Homan. Uitgave In- fernatio-Stichting, Rotterdam. De martelaar en zijn getuigenis, ioor dr. C. Augustijn. Uitgave J. H. Kok, Kampen. (27 blz., 1,75). De plant in rust, door prof. dr. L. Algera. Rede uitgesproken ter gele genheid van de herdenking van de stichting der Vrije Universiteit. Uit- toor S. Vestdijk. Herdruk. Uitgave gave J. H. Kok, Kampen (15 blz., \BC-boeken, Amsterdam. (239 blz. (0,95). f 8,90). Dossier nr. 20.174, door Johar Jan Compagnie, door 'Arthur van Daisne. Tweede, herziene druk. Uit Schendel. Negende druk. Uitgave J. M. Meulenhoff, Amsterdam. (18'' blz. 7,50). Map doet ook mee, door Max de Lange-Praamsma. Tweede druk. Uit gave J. H. Kok, Kampen (144 blz., f3.25). gave Manteau, Den Haag. (91 blz. f 2,90). Waarzeggen door kaartleggen door Wenzell Brown. Uitgave L. J Veen, Amsterdam. (131 blz., ƒ8,90) Serie Weten en Kunnen: Prak tische damlessen, door Ph. de blz., 1,95). Het beginsel van de collegialiteit bij Calvijn en het tweede Vaticaans concilie, door prof. dr. C. van de Woude. Uitgave J. H. Kok, Kampen. (29 blz., 1,75). De geestelijke groei van de ge meente, door prof. dr. W. H. Vele- ma. Uitgave J. H. Kok, Kampen. (43 gaal organiseren van zondagsscholen. De veroordeelde baptisten behoorden bovendien tot dissenters in de Baptisten unie, die van mening zijn dat de lei ding van deze kerk te gedwee loopt aan de halsband van het commu nistische regime. Deze groep heeft reeds de naam initiatief-baptisten" ge kregen. Tijdens de jaarlijkse vergadering van de Unie van Russische Baptistenge meenten werd een poging ondernomen om deze Initiatief-baptisten weer te winnen voor de unie. Dit is het eerste proces sedert de jaarvergadering. Ken ners van het Russische kerkelijke le ven zijn van mening dat de poging van de leiding van de Baptistenunie om de dissenters te winnen mislukt is. PROEFPROCES Het hoogkerkelijke anglicaanse blad Church Times, dat altijd goed geïnfor meerd is in óosters-orthodoxe kringen meent dat de processen tegen de bap tisten proefprocessen zijn om uit te vin den hf>e de openbare mening zou reage ren. Nu blijkt dat de westerse pers r weinig aandacht aan deze proces- heeft besteedt, verwacht het blad dat de communisten zich nu ook fel zullen keren tegen het verzet in de Rus- sisch-Orthodoxe Kerk. Dat ook binnen de orthodoxie het verlangen leeft naar meer vriiheid bleek uit een open brief van twee priesters. Nikolai Eshliman en Gleb Ja- kunin die de houding van de oude pa triarch Alexis scherp hekelde. In het westen menen waarnemers dat de priesters geïnspireerd werden door de houding van de initiatief-baptisten. De beide priesters klaagden dat de patriarch en de leidinggevende bis schoppen zich niet voldoende verzetten tegen pressie van de staat. Hoewel zij hun trouw aan de kerk uitspraken wer den zij uit hun ambt ontzet. VERDEDIGING Hun verdediging is nu op zich geno men door een bekeerde Jood A. E. Levi- tin. die schrijft onder het pseudoniem A. Krasnof. Vanuit Rusland zond hij dit jaar reeds twee brieven aan bladen in het westen. De eerste brief werd in juli gepubli ceerd door het Russische emigranten blad Russkaja Mysl. In zijn brief ging hij zelfs veel verder dan de beide Beroevin&swerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Zaamslag: C. den Engelse te Pernis. GEREF. KERKEN Beroepen te Maartensdijk (U.l: W. v. Rheenen te Colijnsplaat; te Koog a. d. -Zaan: A. Bolwijn, woonachtig te.Odijk; te Lioèsehs (Fr.): kaïid. J. Tiersma te Schie dam. Bedankt voor Heemstede (vac. dr. A. Dondorp): G. Meijnen te Utrecht-West. CHRIST. GEREF. KERKEN Benoemd tot geestel. verzorger van het militaire revalidatie centrum te Doorn: C. Langbroek te Veenendaal, die deze be noem. ook aannam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Leiden: A. Hofman te Zeist. Ds v. d. Most v. Spijk (92) overleden OEGSTGEEST In de ouderdom in bijna 93 jaar is overleden ds. A. M. van der Most van Spijk, emeritus predikant van de Nederlandse Her vormde Kerk. Ds. Van der Most van Spijk studeer de aan de rijksuniversiteit van Utrecht. In 1899 werd hij bevestigd te Opwierda, waar hij tot 1927 bleef. Tot 1942 het jaar van zijn emeritaat stond hij te Kortgene. De gemeenten van Rijnsburg en Oegstgeest diende hij nog enkele jaren als hulpprediker. Morgen zal hij worden begraven in Oegstgeest na een rouwdienst, die om half elf in het Groene kerkje begint. priesters. Hij beschuldigde vooral de patriarch en de in de oecumenische be weging bekende aartsbisschop Nikodim, van collaboratie met het commu nistische regime. De tweede brief werd gepubliceerd in Frankfurt door Posey. Zij bevatte een antwoord op een Russische uitzen ding van de BBC, waarin priester Vla dimir Rodzianko had gezegd dat het enige resultaat van luisteren naar Eshli man en Jakunin een scheuring zou zijn binnen de Russische kerk. Dat moest voorkomen worden, want dat zou al leen het regime maar in de kaart spe len. Levitin zei dat hij zich scherp tegen een scheuring verzette, maar dat. als de patriarch en Nikodim de huidige koers blijven volgen, een scheuring in derdaad niet te voorkomen zal zijn. De authenticiteit van deze brieven is nu bewezen door een zeer viiandig arti kel in het Russische blad Nauka i reli- giia (Wetenschap en godsdienst). Het artikel eindigt met de onmprking dat de Russische wet voor Levitin even goed geldt als voor de andere Russische staatsburgers. Ziin vrijheid kan op het spel staan, want dit is bet soort artikel dat wel vaker aan een nrnoes is voorafgegaan. Church Times schrijft: ..Het is heel gned mogeliik dat de Russische rege ring de houding van de openbare me ning heeft getest door de processen te gen de baptisten (die in het westen betreurenswaardig weinig gereageerd heeft) en dat nu een volledige campag ne tegen de dissenters in de Rus sisch-Orthodoxe Kerk wordt voorbe reid". .1 Inmiddels heeft de regering zelf zich al de weg gebaand voor een dereelijke campagne. Op 22 september is de wet uitgebreid die zich keert tegen het verspreiden van geruchten. Open brie ven en ook mondelinge klachten kun nen nu zwaar gestraft worden onder de nieuwe wet. Volgens een persbericht is er geen geloofsvervolging in Rusland en ieder die dat wel beweert kan nu door deze nieuwe wet veroordeeld worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2