TV
JOHN DE MOL RUILT
NOTEN VOOR CIJFERS
RADIO
Commentaar
Puzzel hoek
DE GOUDEN BARK
Joos Brandt Vos
r
7
MAANDAG 28 NOVEMBER 1966
en
Gekleurd
Op de ijver van de VARA actuali
teitenrubriek „Achter het Nieuws"
hebben wij wat betreft de uitzending
van zaterdagavond tegen dat de on
derwerpen niet uit een oogpunt van
algemene informatie, maar sterk ge
kleurd en daardoor eenzijdig werden
behandeldè Dat geldt zowel voor de
reportage over de slachtoffers van
de Teixeira de Matthos-bank als die
uit Israël over de onlusten aan de
grens, waarbij de aanmerkingen wel
ke vele landen ter wereld over de
jongste aanval op Jordanees gebied
hebben geuit, niet ter sprake kwamen
en dus ook niet konden worden weer
legd of toegelicht.
Er werd veel aandacht besteed aan
de diepe teleurstellingen van de bank-
slachtoffers, maar de hulp welke hun
wordt geboden (ook al kan deze de
pijnlijke verliezen niet goedmaken)
werd nauwelijks genoemd. Door dit
alles bleef ons de indruk, dat wij niet
uitputtend worden voorgelicht.
Kritiek hebben wij niet op de ver-
rassend-aardige show van John van
Resteren, welke handig in elkaar was
gezet met filminlassen. De uitstekende
zanger toonde zich ook een vlotte
gastheer die zich gemakkelijk beweegt
en er was bijzonder aardige afwisse
ling in het programma.
In „Opus 13" kregen wij weer ver
bluffende staaltjes van goochelkunst
en gedachten-beïnvloeding te zien.
Jammer voor de vaart van de show
blijft het. dat men in Fred Raps geen
..schaap met vijf poten" heeft gevon
den: zyn conference is niet toereikend
voor een heel programma, al kan hij
zijn sublieme goochelnummers heel
best „verkopen".
De NCRV wijdde haar actualiteiten
geheel aan de politiek: na reportages
van het KVP- en het CHU-jongeren-
congres was er voor een der Amers-
foortse politiemannen nog gelegenheid
het doel en streven van de nieuwe
politieke partij, door Hermandads die
naren gesticht, te verdedigen en toe
te lichten.
Een woord van lof hebben wij nog
voor de hoogst nuttige VARA-rubriek
„Koning Klant", welke in de middag
de ether in ging. Hierin wordt op me
nige misstand tegenover de koper d<
vinger gelegd en dit soort consumen
ten-begeleiding is gewenst.
Niet vruchtbaar
documentaire „De Bezetting" een te
moeilijke zaak zou worden. Dat bleek
het ook te zijn. Het gesprek bewoog
zich rondom de bekende en door dr. L.
de Jong reeds van alle kanten be
schouwde vragen omtrent de neutrali-
teitshouding en de luchtige politiek
van Nederland kort vóór de oorlog, het
vergeefs rekenen op slecht bewapende
bondgenoten en het gebrek aan gees
telijke weerbaarheid plus de onkunde
waarmee ons volk de oorlog inging.
Dr. Bruins Slot had er de handen
aan vol om de gesprekspartners van
snel ingeslagen zijpaden terug te hon
den en in feite leverde de discussie
niets op. Toen aan het einde va;
programmatijd onverhoeds de onge
lukkige brochure van dr. Colijn" uit
het begin van de oorlog ter sprake
kwam, bsloofde dr. Bruins Slot in
volgend gesprek terug te komen op
deze kwestie en op de goede verzets
houding van de rechtse partijen in die
dagen.
Aangezien er nog tweemaal zal wor
den gediscussieerd, kunnen we
niet verwachten dat het gehele werk
van dr. De Jong, zoals de bedoeling
was. zal worden „doorgepraat". Dat is
in deze opzet ook onmogelijk, dit is
stof om eindeloos over te spreken.
Daarom kan men niet hopen op een
waarlijk vruchtbare behandeling.
Hetzelfde moeten wij zeggen va;
discussies, gevoerd in het programma
„Opspraak". Hier worden in te korte
EX-ZANGER NU DIRECTEUR VAN
INTERNATIONAL ARTISTS
(Van een onzer verslaggevers)
HILVERSUM Zanger John
de Mol (34) heeft resoluut een
punt gezet achter zijn succesvolle
(ook financieel) carrière van bij
na zeventien jaar. Zijn motief:
,Ik ben realist genoeg om de
streep dichterbij te zien komen.
Met andere woorden: ik wilde
voorkomen, dat over een paar
jaar iemand achter m'n rug zou
zeggen: we moeten hem 's zien
kwijt te raken
Hij heeft nog een overweging. „Ik
ben op 'n leeftijd, waarop je nog ge
makkelijk kunt overschakelen, iets
ivs beginnen. Als je veertig bent
geworden, gaat dat niet zo gemakkelijk
John de Mol is overgeschakeld. Sinds
•n half jaar is hij directeur van Inter
national Artists, een nieuw manage
ment en promotion-bureau, dat on
der andere door de verbroedering van
Rob de Nijs met de Lords de aan
dacht van de vaderlandse artiestenwe
reld heeft getrokken.
Veel is er eigenlijk niet voor hem
veranderd. Hij is in de showbusiness
gebleven, zij het aan de andere kant,
de zakelijke. John de Mol in het
harde artiestenvak door schade en
schande wijs geworden had reeds
lang geleden uitgebalanceerde ideeën
over de begeleiding van jonge zangers
en zangeressen. In de kring van zijn
collega's was dat bekend.
Deze Shakespeariaanse heer met
hoge zijden en Schubert-brilletje
is Beatle John Lennon. Zo zal hij
binnenkort in Londen te zien zijn
bij de première van zijn nieuw
ste film „Not only, but also".
Advertentie
tijd tal van onderwerpen bij de kop
gevat. Oude waarden, die toch voor
zeer vele kijkers gelden, worden fluks
omver gehaald en dat gaat door in een
tempo, waarbij het gehoorde niet di
rect kan worden verwerkt. Wij erken
nen dat velen zich zullen afvragen, of
er „nog één steen op de andere blijft"
bij deze beschouwingen en waar men
nu met de Bijbel heen moet.
Dit is voor een groot deel te wijten
aan de snelheid die moet worden be
tracht; er is eenvoudig geen tijd voor
toelichting. Dergelijke theologische
debatten kan men voor een massa
publiek niet in een half uur afdoen
zonder verwarring te scheppen.
Dc ex-zanger heeft daaraan min of
meer zijn nieuwe functie te danken.
Toen Guus Jansen Jr. besloot zijn
Basartgroep (o.a. muziekuitgeverij
platenmaatschappij) uit te breiden met
een eigen management als logische af
ronding van het concern, liet hij zijn
oog op John de Mol vallen. De zaak
was snel rond, want de zanger had er
wel oren naar. Op 15 mei van de
ene dag op de andere zat hij op
directeursstoel van een nieuw bureau,
dat alleen nog maar een naam had.
„De ontwikkeling is stormachtig
gaan", vertelt hij. Profiterend van zijn
relaties bij radio en televisie en drij
vend op zijn jarenlange ervaring in de
amusementswereld bracht hij in korte
tijd een gezelschap bekende tienerar
tiesten onder zijn management: de be
kende beatgroep Les Baroques, de Ex
plosions uit Rotterdam, de zangeressen
Gonnie Baars en Didi Pitt en Rob de
Nijs, herenigd met de Lords. Elisabeth
Mooy en Willem O. Duys contracteerde
hij voor de presentatie van grote show
evenementen en verder verzekerde
hij zich van de medewerking van Ben
Essing om een groot gedeelte van d<
boekingen te verrichten.
Hij maakte zijn beloften waar. Vooi
Les Baroques arrangeerde hij een toer-
nee in februari of maart naar de
Scandinavische landen, Zwitserland,
Oostenrijk, de Bondsrepubliek en Ita
lië. Voor dezelfde groep staat in juli
nog een toernee naar Zweden op het
programma.
Rob de Nijs, wiens populariteit
het afgelopen jaar een flinke deuk
heef! gekregen, moet hij ook
het paard helpen. De dag na de „ver
broedering" reisde hij met hem naar
Hamburg. Zij kwamen terug met
contracten voor televisieshows
Duitsland. Trouwens: John de Mol wil
méér in het buitenland gaan opereren.
Hij gelooft, dat daar de kansen voor
Nederlandse artiesten gunstiger zijn
dan in eigen land.
Het management lijkt hem gemakke
lijk af te gaan. Dat ligt voor de hand,
want hij is een man van het vak Zijn
adviezen hebben gezag, en er wordt
naar geluisterd. Zelf heeft hij nooit een
manager gehad. Met vallen en opstaan
heeft hij naam gemaakt als zanger, die
twee jaar achter elkaar als nummer
één de populariteitsverkiezingen van
muziekbladen won. Er zijn slechts wei
nigen in ons land, die beter weten dan
hij welke fouten jonge artiesten in hun
overmoed kunnen maken, fouten soms,
die een glanzende toekomst in rook
Hij vertelt: „Er zijn tegenwoordig zo
weinig jonge zangers en zangeressen,
die over werkelijke vakkennis beschik
ken Zij houden zich staande dankzij
Advertentie
Doodstraffen in Spanje
MADRID Een militair tribunaal
heeft zaterdag drie broers, Jesus, Pedro
en Fransisco Rio, ter dood veroordeeld
wegens moord op een sergeant van
Guarda civil, op 1 april van dit jaar.
Een vierde broer kreeg 25 jaar gevange
nisstraf.
Duits schip gezonken
BREMEN In dichte mist en by zware
zeeën Is gistermorgen by het Duitse
eiland Borkum het 499 ton metende Duit
se motorschip Jan in de Noordzee ge
zonken, na een aanvaring met het 13 900
ton meter de Liberiaanse vrachtschip
Wereldvrede.
Zeve
snel verworven populariteit. Als de
smaak van het publiek, vooral die van
het jonge publiek, verandert, zijn ze
nergens meer, omdat ze te weinig on
dergrond hebben om op een nieuw re
pertoire over te gaan".
Duitsland
Nr zeventien jaar van reizen en trek
ken, vaak van 's morgens vroeg tot 's a-
vonds laat, kan John de Mol eindelijk
eens wat meer aandacht gaan besteden
aan zijn vrouw en twee kinderen. Voor
dat hij met Guus Jansen Jr. in zee
ging, had hij een paar aantrekkelijke
aanbiedingen om in Duitsland op te tre
de. Hij ging er niet op in: „Ik heb er
schoon genoeg van om honderden kilo
meters in bussen te zitten en op ka
mers met lampetkannen te slapen". Fi
nancieel was de Duitse toernee overi
gens wél aantrekkelijk geweest.
„Het Duitse publiek heeft veel meer
geld over voor een goede show dan het
Nederlandse. Duitsers betalen grif tien
of vijftien mark entree. Dan kan er
ook een groot dansorkest af. In Neder
land moeten zangers het met een tri-
o-tje doen...."
John de Mol koestert geen wrok.
Daarvoor bewaart hij teveel plezierige
herinneringen. Hij is overgestapt op
een moment, dat hij nog alle kansen
heeft, een nieuwe loopbaan op te bou
wen. Achter de microfoon zal men hem
niet meer zien; wél achter zijn bureau..
Hij heeft de muzieknoten verwisseld
vooi cijfers: „Dat is ook 'n spel!"
(Advertentie)
Advertentie
Met gestolen geld op
slap met Spaanse
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. vragend voornaamw.,
4. plaats in Limburg, 9. jongensnaam,
10. voorzetsel. 11. meisjesnaam, 12.
plaats in Gelderl., 14. vette vloeistof,
15. voorzetsel, 16. muzieknoot, 17. mu
zieknoot. 19. koude en droge N.W. wind
in het Z.O. van Frankrijk, 22. godin v.
dageraad, 24. achting, 25. plaats in
N.Brab., 27. jongensnaam, 30. soort on
derwijs (afk.), 32. stapel, 33. rund, 35.
harde rots, 37. plaats in Over., 39. ach
ting, 40. woedend, 41. eer, 42. wijnglas,
43. zoon van Juda.
Vertikaal: 1. plaats in Zeeland, 2. tijd
rekening, 3. kleur, 4. hoenderachtige
vogel, 5. voegwoord, 6. stad in Texas, 7.
hogepriester te Silo, 8. inwendig li
chaamsdeel, 10. Vlaams schilder, 13.
mak, 14. lichaamsdeel, 16. voorwerp om
aan te zetten, 18. familielid. 20.
sportterm, 21. duikereend, 23. hekel
dicht, 26. schikgodinnen (Germ. Myth),
28. bekend dier. 29. zandheuvel, 31. put-
emmertje, 34. lusthof, 36. jongensnaam,
37. schraal. 38. tijdrekening, 40. lid
woord.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. kanon, 4. kraam, 8.
ra, 10. re, 12. alg, 15. Elden, 17. elite, 19.
toe, 20. den, 22. sen, 23. Meden, 24. pet,
26. leg, 27. Dee, 29. Arras, 30. emelt, 31.
ton, 33. re, 37. de, 38. deels, 39. kreen.
Vertikaal: 1. kreet. 2. Aa, 3. os, 5. rij,
6. ar, 7. Megen, 9. el, 11. adé, 12. An-
delst, 13. genegen. 14. dis, 16. loper, 18.
tegel, 21. Ede, 24. paard. 25. tra, 27.
dek, 28. Etten, 32. of, 34. Ee, 35. al, 36.
er. 37. de.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. I NCRV
7.05 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk.
7.35 uur aflevering van ,,'t Is zo by de luchtmacht".
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur Rita Reys ontvangt gasten in haar eigen
9.20 uur tweede documentaire „Later is te laat".
10.05 uur Concert door het Amsterdamse Kamerorkest.
Ned. 2 VARA
8.01 uur nieuw politieverhaal in Z-Cars.
8.50 uur Achter het nieuws.
9.30 uur herhaling van het programma „Jan Vrij
man ontmoet eilandbewoners" op Schier
monnikoog.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NCRV
7.30 uur NCRV Vocaal Ensemble.
8.15 uur „De schacht", hoorspel over ingesloten
mijnwerkers.
9.30 uur informatief programma „Muziek en dienst".
10.40 uur Literama.
11.00 uur poëtisch programma ,,'t Is nacht over een
Hilversum II NRU
8.05 uur Omroeporkest en solisten in balletmuziek.
9.20 uur samenvatting van en discussie over de do
cumentaire „Van Maas tot Memel".
10.00 uur Metropoleorkest speelt.
10.55 uur Ton van Duinhoven presenteert: kort ver
haal omlijst door muziek.
door
ssSfi
37
„De gouden bark" was een mooie werf, totdat die naam
werd gekoppeld aan die van Arnout Thiesen.
Het nieuwe systeem.... Mei zegt niets. Hij is op tijd om
te eten en hij slaapt in zijn bed in het bovenkamertje. Leda
ziet niets bijzonders aan hem, hoe ze ook op hem let.
Bij het vallen van 't blad, zei Jord, dan hebben
zulke mensen de zwaarste tijd. Ze heeft het hem kwalijk
genomen. Mei is geen patiënt.
Nee, hij is als een wagen die nu en dan uit het spoor
loopt. En dat kan ook gevaarlijk zijn.
Leda zegt dan niets meer, maar ze klemt haar handen in
elkaar als ze alleen is. Barmhartige God, houdt hem vast
Is het nog niet erg genoeg dat wij op het Basselt wonen?
Mel Hansbert is bij de tewaterlating. Mensen die het van
dichtbij wilden meemaken, konden kaarten kopen om op de
werf te komen. De opbrengst was voor een liefdadig doel.
Mei deed dat en hij kreeg een plaats vlak bij de genodigden.
Een oude arbeider die onder Albert Hansberg gewerkt
had, herkende hem en keek hem na, hoe hij, onopgemerkt
door zijn kleine gestalte, tussen de bezoekers liep naar een
plaats vooraan.
De jonge Arnout Thiesen verrichtte de doopplechtigheid.
Hij stond naast zijn vader, die door iemand werd toegespro
ken. Mei hoorde hoe Thiesen geprezen werd om zijn volhar
ding en om de wijze waarop hij „De gouden bark" groot
gemaakt had.
Maar nog meer keek hij naar die twee gezichten. Het
jonge, dat hij in de baai gezien had, en het andere. Zoveel
ouder geworden dat hij het niet herkend zou hebben, als hij
het op straat gezien had.
Naast de oude Arnout Thiesen stond zijn vrouw. Ze had
bloemen gekregen, die ze in haar arm gelegd had. Mei drong
nog verder naar voren. Als Anka had opgekeken, zou ze
hem gezien hebben. Maar dat deed ze niet. Ze stond met
neergeslagen ogen, alsof ze de hele plechtigheid iets Pijn
lijks vond. Eerst toen haar zoon de handel overhaalde,
waardoor een vuurpijl de lucht inging en het schip lang
zaam in beweging kwam en begon te glijden, kwam er ook
beweging in haar.
Ze lachte tegen de jonge Arnout en stak een hand naar
hem uit. Zo bleven ze kijken, hand in hand, onder het
gejuich van de toeschouwers.
De oude arbeider zag Mei ook terugkomen. Zijn gezicht
was strakker dan bij het heengaan en hij had de lippen stijf
op elkaar geklemd. De oude man had alles zo goed begrepen
destijds. En hij zou het graag tegen de jonge Hansberg
gezegd hebben, toen deze tot gevangenisstraf werd veroor
deeld. Nu is het veel te lang geleden om daarover nog te
praten en toch zou hij iets willen doen.
Meneer Hansbert! Mei! roept hij, en hij schrikt van
zichzelf. Maar die jongen, die arme jongen! De arbeider
vergeet dat hijzelf oud is geworden en dat Mei geen jongen
meer is. Mei hoort ook niet dat hij geroepen wordt. Hij
heeft haast om weg te komen. Hij moet het ontlopen, achter
zich laten en nu voorgoed.
Na de receptie, waar Arnout Thiesen nog eens lof wordt
toegezwaaid, blijft Anka alleen met haar zoon.
Het zal je vader goed doen, zegt ze, en het klinkt een
beetje medelijdend. Ik bedoel al die mooie woorden. Of
heb je niet geluisterd?
Jazeker, ik heb alles gehoord. De jonge Arnout staat
voor het venster dat uitzicht geeft op de rivier. Hij kan, als
hij wat voorover buigt, zijn jacht zien liggen. Hij en Amy
Munde waren met de schipper van zijn vader drie dagen op
zee en daarover was vanmorgen, enkele uren voor de plech
tigheid op de werf, verschil van mening ontstaan.
Je bent wel erg veel met dat violistje samen, zei
Thiesen. Ik heb er natuurlijk niets tegen dat je met
allerlei slag mensen omgaat en dat je vriendinnen hebt.
Maar het lijkt me verstandiger om met dat meisje geen
tochten op zee te maken.
Ze zeilt uitstekend, verdedigde Arnout zijn uitstapje.
Bovendien was Frans bij ons en dat is een betrouwbare
chaperonneur.
Het beviel Thiesen maar half dat zijn zoon zo sprak.
Eigenlijk kon het hem ook niet zoveel schelen wat Arnout
deed. Maar nu juist dit meisje....
Ik verwacht geen dwaasheden van je. Hij zei dat op
een toon die de jonge Arnout tot verzet prikkelde.
Amy en ik zijn elkaar zeer genegen, vader. Ik neem
aan dat u mij te zijner tijd vrij zult laten in mijn keuze.
Wordt vervolgd)
Eloktro-
stad
Advertentie
uit Rheden. die ten nadele
een Arnhems meubeltransportbedrijf
ruim 5000 verduisterde. In Wiesbaden
maakte hij van het geld goede sier. Met
een Spaanse danseres ging hy later naar
Barcelona. Daar kregen ze ruzie, waarop
De R. naar Hamburg ging. Hij raakte
er zijn laatste geld kwijt en gaf zich:
toen maar bij de politie aan
Geef surprises die beklijven:
platenbonnen zwarte schijven.
LONDEN III deze geheel electrische droomstad in
De Britse plan- 1984 te kunnen verwezenlijken. Hij
nenmaker R. E. noemt haar de ..ingeschakelde stad
Philips heeft van het drukknoptijdvak",
een stad ont- In deze stad zullen de mensen voor
korte ritten gebruik kunnen maken
van goedkope elektrische taxi's. Een
monorail zal hen naar hun werk en
de winkelcentra vervoeren. De man
die de huur ophaalt zal zijn ritten
op een elektrische scooter maken. De
industrie zal gemeenschappelijk ge
bruik moeten gaan maken van elek
trisch geregelde computers.
ROME Me-
vrouw Maria
Pischedda uit
Rome is door
de. politie aangehouden, omdat zij zich
ten onrechte uitgaf voor politie-
Mevrouw Pischedda placht naar
winkels te gaan en daar boetes op te
leggen wegens zogenaamde overtre
dingen van plaatselijke verordenin
gen. De boetes varieerden van 240 tot
6000 gulden. De winkeliers gaf zij een
kwitantie van de „centrale administra
tie van openbare veiligheid". Het
adres was haar eigen huisadres.
II. Igor Strawlnsky I Concert
voor viool en orkest In D gr
t. David Olstraeh. viool: 2
I Psalm er.symphonie
Vocaal
m. 20 15 1
fl .30 In-
TELEVISIE
VANAVOND
22.40
IJver. 22.55
ir. pla'mprc
Nws. in i
Avi
Lichte orkesenjz. '8.45 V
'eugd. 19.10 O? de plaat
ust: strijdkrachte. pregt I
manistlsch Verbct'd 1
Geestelijk leven toespr. NI
19.50 Openbaar Kunstbe
23-00 Cown. CVK IKOR RKK:
19.05 Kenmerk: act. j-ubr. over
kerk en samenleving. NCRV:
19.35 -t Is zo bij de lucht
macht. TV-flhn. NTS: 20.00
Journaal. NCRV 20.20 Attentie.
20.45 Muzikaal
Ie (.i i- est. 22.30
22.?S Voordr.
.i'stmg. 23.55
GRAMMOFOONPLATEN-
Honegger ,,Le Ro
ma. 21.20 Later is te laat. do-
cum. 22.05 Amsterdams ka
merorkest en sol. 22.20 A-
vondsluiting. NTS: 22.25 - 22-30
Journaal.
Nederland II: NTS: 20.00
Nws. in het kort. Vara: 20.01
Z-Cars: Eenzame zielen..., TV
politiefilm. 20.50 Achter het
Eilandbewi
NTS: 22.05 - 22.10
7.00 Nws. 7.10 Med. 7.15 Lichte
gramm. en •oraatje. (7.30 - 7.32
nieuws). 8.10 Lichte gramm. 8.30
Nws. 8.32 V d. huisvrouw.
(9.25 - 9.30 Conciliepostbus:
9.35 Waterst.). 10.00 Licht mu-
ziekprogr. 11.00 Voor de zie-
12.27 Meded. t. b. v. land- en
tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act.
12.50 Lichte gramm. en praat-
13.30 Licht ge\
progr 14.20 Schoolradio. 14.40
15.00 Gevar. nuiz'ekprogr. 17.00
G\erheiCyvoc -1. 17.10 V. d.
Jeugd. 13,00 Country and
Western Express. 18.20 Uitz.
van de VVD. 18 30 De Spring
plank jonge ait'ester. met or-
ke.v'begeleiding.
Hilversum II ?9R m. Avro:
7 ro Nws. <n oeh'endgymn. 7.20
l ichte gramm. VPRO: 7.55 De
ze dag. Avro. 8.00 Nws. 8.10
Act. 8.15 Licl te gramm. (8.30 -
S.35 De rroenlcmr.h). 8.50 Mor
genwijding. 9 00 Klass gramm.
IC CO Voor ie k'euters. 10.10 Ar
beidsvitaminen (1100 - 11.02
e.i zangsolisten. 12.27 Meded. t
b. v. land- en tuinb. 12.30 V. d.
landb. 12.40
ble: III. Stere-
o: Klarlnetensemble. 14.40
Schoolradio. 15.C0 V. d. vrouw.
Stereo: Harprecital. 16.00
Nws. 16.02 Tenoi
ra: 10.00 Nws. 10 02 Lichte
muz. en act. <1.00 Nws.) 12.00
nws. 12.02 Act. 12.05 Gevar.
muzlckprogr 13.00 Nws. 13.02
Act. 13.05 Gast-vrij. 14.00 Nws.
14.02 Act. 14 05 V. d vrouw
15.00 Nws 15.02 Act. 15.05 E-
lectr. orge:spe:. 15.25 Lichte or-
kestmuz 16.00 Nws 16 02. Act
16.05 V d tieners 17 00
Nieuws 17 02 Act 17 05 - 18 00
TELEVISIE
MOKGEN
NTS 11.10-12.00
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
10. Daar gebeurt het: de
vlieger heeft de torenhaan
losgerukt: die is zeker wat
oud en versleten! Maar
daar nadert Dikkie Drib
bel, de veldwachter: „Zeg
's even, toeristen mogen
hier wel veel, maar geen
torenhanen wegmaken
Bruunke.
Dikkie Dribbel pakt de vriendjes stevig beet.
,Mee naar de commissaris' zegt hy, „die zal dan
zegt hij streng tegen wel zorgen dat je zoiets nooit meer doet!" En of
ze al roepen dat ze het niet met opzet gedaan heb
ben, het helpt niets!
De commissaris ziet het ernstig in. „Een dorp dat
niet meer weet uit welke hoek de wind waait, is
niet meer een gelukkig dorp!" zegt hij op barse
toonen dat is jullie schuld. Dribbel zet ze
zolang in de cel en geef mij het Wetboek, dan zal
ik nakijken wat voor een straf hierop staat!"