voor huisvrouw Lappenpop om zelf te maken Bloemsierkunst uit BLAD ZIJ ZATERDAG 26 NOVEMBER 1966 u hoe een rollenspel in elkaar gezet wordt, hoe u een toespraak moet houden, een brief schrijft, hoe de vrouwenorganisaties samen werken, wat het nut is van een gezinsbudget. Weet u iets van de Bijstandswet en van de Nationale Vrouwen' manifestatie? Welke organisaties staan u met raad en daad terzijde bij de voorlichting over voeding, het ge zin, hygiënische gewoonten, electriciteit, gas? Dit is geen puzzel beste lezeres! Bij sommigen van u gaat na het lezen van deze vreemde inleiding een lamp je branden. Wedden dat zij dan lid zijn van de CPB, de nis van zaken is dat niet moge- zichtelijk, waar je door de bo- 128.75 per week zonder kinder- Nederlandse Christelijke Plattelandsvrouwenbond? De- Hjk- De cursus heet dan ook „Lei- men (van levensbehoeften, orga- bijslag ze bond die dit aar een verheuaend aantal nieuwe le- ding en beheer en 1S in dne ,nisatl,e- materialen, apparaten) ze oona aie au jaar een verneugena aanzat nieuwe te delen gesplitst. Gezin en huishou- het bos (een rationeel geleide hoofd een bandje. Sla de punten aan de zijkanten in tot op de helft: dit zijn de armen. De hand jes worden gevormd door ilijke Plattelandsvrouwen kteamen in Drachten bij elkaar tvijzer; docente is hier mej. L. Hoekstra, cursusleidster i inzicht te krijgen aan de hand i evrouw Van de Weij-Miedema. (bereken den kon inschrijven start deze winter 21 cursussen in ding. Vereniging, Maatschappe- huishouding) niet meer kunt 1 17.75. den lande met een wegwijzer die een antwoord geeft lijk leven. zien. Nu ik geef hgt jg tg d()en> Qm op bovenstaande vragen en uniek genoemd mag worden Over inkomstenbesteding wor- vaste lasten, verzekeringen, - in de vrouwenorganisaties van ons land. Mgenoa den behartigenswaardige wenken kerkelijke bijdragen, contribu- Hoe een bestuur gekozen gegeven en de cursisten krijgen cies- school-, les-, studiegelden, wordt, het nut van schriftelijk 00k opdrachten. Hier is er één: lectuur, brandstoffen, luister- en en mondeling stemmen, agenda, kijkgelden vast te stellen en dan wordt genomen. Ieder lid van de CPB mag er volgen een compleet naslagwerk ledenwerving en ledenbewaking, Ondraehf nog huishoudgeld over te hou- naar toe. Er zijn na reeds elf bij de hand ligt. het opstellen van een goed jaar- vPuratnr den! Maar de cursisten komen er cursussen gestart, voornamelijk orogramma, confrontatie met Maak een weck- en jaarbudget uit> met hulp van de docente. De wegwijzer worcU mondeling moeilijkheden die een^ afdeling V0Qr man vrouw en kinde_ A"~ Voorbeeld In het noorden van het land- De wegwijzer wordt mondeling moeilijkheden die een afdeling V* Aan het eind van de cursus we- Tien zijn er in voorbereiding begeleid. Kosten slechts 10, het kan ondervinden en ook wat er ™or^man,^ vrouw en vier Kinae- ten de dames alje economische waarbij alle provincies een beurt vervoer betalen de leden zelf. aan gedaan kan worden vallen ren in Pijnacker. Man 42 jaar, aspecten van gezin en bedrijf, krijgen. Drachten, Franeker. Wie verzuimt mag de cursus niet onder het eerste hoofdstuk. machine-bankwerker, werkt in Utrecht. Breukelen, Stadskanaal, behouden, één, hoogstens twee- \ye tippen er uit: het program- Delft; werkgever betaalt vervoer Aan het slot van deel één pas- mevrouw ook in Zuid-Holland en Zeeland, maal verzuim is toegestaan bij ma moet de doelstelling uitdra- t 'h t h seren alle instellingen en vereni- uit Wassenaar in centraal gelegen plaatsen die ziekte in het gezin of zo, „maar geil| ]eden behoren kritiek te kun- je' gaat s morSens de gingen de revue die een raakvlak Borstplaat de met busje; gaat deur uit en komt thuis; heeft nebben met de Plattelandsvrou- jaar lid Laat 250 gr. suiker in 5 lepels goed ding. Dat vond ook sterk koffie extract onder nu en Zeydner-Rempt dan roeren oplossen. Kook het an het Neder- suikerstroopje, zonder dat de !andse Vrouwen Comité, die dit vlam om de pan speelt, in. Ver- de Nederlandse mijd ook het ontstaan bromfiets wenbond. Een volledig overzicht delegatie bij de Verenigde Na- kerkorrels tegen de binnenrand zich op het van de pan. Dit kan 1 CPB-leden in groepen bijeen. De Van de moderne vrouw wordt, vergadering en lees ze niet alle- voor vrije tijd- vrouw- 39 j kan van die instanties, verenigingen 'ies. Daar houdt cursus is schriftelijk, gebonden veel meer dan vroeger, leiding maai voor> deel alleen kort mee w«Hm.t h--. en instellingen, hun doelstellin- n"BM,Ir v""*tT m In een ringband, zodat na het en beheer gevraagd. Zonder ken- wa^ de inhoud is. Leg in de notu- verfl,eni nieis ™J' gen, adressen, welke adviezen in- len de beslissingen vast; laat no- wasmachine en centrifuge zijn gewonnen kunnen worden, zijn waaronder ook valt de afschaf- door de wand van de pan zich tulen stencillen en stuur ze niet aanwezig; moeder is lid van er bondig in te vinden. Ruime f*n8 VAN BLOEM EN PLANT bestuursleden toe. Oudere de CPB; jongen 16 jr. vierde klas aandacht wordt geschonken aan QP de vorige week door de Nederlandse Jaarbeurs ge houden tentoon stelling „Tuin en Park" trad de Nederlandse Ike- bane club in de openbaarheid met Japanse ar rangementen en demonstraties van in Japan opge leide leraressen, de dames Knook Jonge. Deze door de Japanse ambas sadeur Torao Ushiroku geopen de tentoonstelling trok veel be langstelling, zij het dat de me ningen over de composities bij het publiek sterk uiteen liepen. Zonder echter Maanvorm de achtergronden van de Japanse bloemsierkunst te aMjd de vc,rm van M1 kennen, is het praktisch on- mende of afnemende mogelijk zich een juist oor- Een massa-arrangement komt deel te vormen over de uit- in Japan niet voor. omdat de voerinr Hin het effect bepaalt en men rustpunten of lege plekken noodzakelijk acht. ■BB Oorspronkelijk was deze van bloemen schikken, maaT bloemsierkunst een ritus en als de 6e eeuw na Christus werd achtergrond gebruikt men in Boeddhistische Japan een nis „tokonoma". In Japan overge- oude tijden fungeerde deze als bestuursleden blijven maar functie en de leden nemen daar mee te gauw genoegen. Het is gevaarlijk, al te veel toe te ge ven aan de wensen tot het behan delen van problemen die in de mode zijn, omdat men dan ach- ter kan raken op de werkelijke zond,leest ontwikkeling. c. de vormen van samenwerking ulo. gaat per ftcts naar school m lussen de vrouwenorganisaties in Delft; is lid van een voetbalvere- ons land die vooral na de oorlog niging. Dan zijn er nog een jon- plaats vond. gen van 13, een meisje van 9, een wij zijn Mij dat de discriminatie van de schoon stoomt. Kook de oplos sing zover in, dat de laatste druppel die men van de lepel laat vallen, een draadje vormt. Verder geeft zij uitleg van de Nederlandse visie op de sociale situatie in de wereld. Zij zoekt er ongetwijfeld contacten met roer' zo lang tot de oplossing dik een streven vrouwenorganisaties uit de hele begint te worden. Giet de op. Neem de pan van het vuur en jongen van zes. Men is goed ge- naar samenwerking bij de wereld en schreef naar Den lossing snel in borstplaatringen Spreker dagblad weekbladen, er is radio en tv, meelevend NH gezin. Inkomen en zet deze op boterhampapier. De CPB-wegwijzer geeft veel; Generatie en mentaliteitsver- schillen kunnen een belemme ring zijn Wat de spreker betreft: leg duidelijk uw bedoeling met het door u gekozen onderwerp en de behandeling ervan uit, stel hem op de hoogte van de verga dertechniek, ontvang hem met koffie; wenst hij geen honorari um dan iets leuks aanbieden; stuur de spreker een uitnodiging alsook de beheerder van de zaal, kunnen er geen misverstanden ontstaan! Pas op voor het thee- Heel plezierig vonden we ook de nadruk die er in de cursus ge legd wordt op het contact met de pers. Was dat bij alle verenigin gen maar zo! Nodig een verslag gever uit, verwelkom hem, stuur zonodig zelf een verslagje naar net plaatselijk dagblad. Overgedragen Moribanalandschapsstijl, afgestemd op het voorjaar. De uitbottende tak buigt zich als een grillige boom over hel water, met een verering eriesters z.r racht als een vorm van altaar- huisaltaar versiering, berustend op een re- Boeddha. Nu wordt ligieuze, filosofische en psycho- ^•ostuk in geplaatst o logische levensbeschouwing. In standaard of laag tafeltje elk bloemstuk komt de verbom nis is verder leeg op tri. BB! rolschilderij, afgestemd op trisch lijnarrangement, waarbij het jaargetijde, waarbij de keu- de hoogst geplaatste tak de he- bloemen zich aanpast Over het gezin in de verande rende samenleving geeft de cur sus helder inzicht, de historische ontwikkeling van de patriarchale grootfamilie (China!) naar het huidige gezin met „verloren" functies. Verlies is het juiste woord niet; „overgedragen" is be ter op zijn plaats. De onderwijs- en bedrijfs-func- tie van het gezin zijn overgedra gen. Wat cultuuroverdracht en godsdienstonderricht betreft., heeft het gezin zich teruggetrok ken om plaats te maken voor be ter onderlegde instellingen of personen. Is de religieuze functie werkelijk verschraald, bidt het gezin nog gezamenlijk en leest men nog uit de bijbel na één of meerdere maaltijden? wordt de cursisten gevraagd. Duidelijk is dat de huidige dy namiek ook ons gezinsleven raakt. Willen we voor het gezin op de bres staan, dan is een gro te mate van zelfvertrouwen, zelf verloochening en inzicht in de wezenlijke waarden van groot be lang. Het moet fijn zijn, aan de hand van de cursus daar met elkaar over te spreken en van elkaar te leren. Leiding en beheer van de huishouding wordt bijna onover- mel of het goddelijke symbo- De van ouds beroemde theecere- liseert (Sjin). de kortste tak monie speelt zich af in een ge- moet de aarde (Tai) voorstellen heel lege kamer voor deze nis, tussen die beide elementen beweegt zich de mens (Soe). bloei litgebeeld in een tak tussen he- nel en aarde in. Een paar regels waar de Ja panse bloemsierkunst op ge- Stijlen Daseerd is, luiden: nooit een even aantal bloemen verwer- v uit dat e gastheer «•Mkking, die tot medite- stemt. toont aan zijn bloemstuk moet 3V^ landschapsstijl) en Nageire (in- maal de hoogte bedragen. Bij het gebruik v een schaal zal het stuk 2V4 3% maal de doorsnede van schaal moeten zijn. Stelen tegenwoordig zich doen spreken. meer scholen zijn de ontstaan, waar ook westerse leerlingen zich in deze expres kunst kunnen bekwamen formeel) gen elkaar niet kruisen. Als hulDmiddelen worden alleen en diploma's behalen, „feubari" (wigjes) en bloemprik- kers gebruikt. A. C. MULLER-IDZERDA Een enig idee vonden wij in de brief van mevrouw S. te A. die haar dochters op de navolgende manier spaar zaamheid leerde: „Zo'n half jaar voor hun huwelijk ko men onze dochters in huis. Dan gaf ik hun het huishoud geld, zij moesten zoals ik het deed rond zien te komen. Wat ze daarvan moes ten doen? Ja, alles wat ik ook had gedaan, maar als ze iets over konden houden, mochten zij dat bedrag voor hun eigen uitzet besteden. Geen week was er, dat ze niet iets apart konden leggen! Het maakt de meisjes vindingrijk en ze be schouwen het als een sport dat ze behalve heerlijke maal tijden, of iets lekkers tijdens de weekeinden, toch nog „over" konden houden". „Mijn man is fabrieksarbei der en we hebben drie kinde ren" schrijft mevrouw M. V. te A. „Toch hebben wij kans ge zien een huis te kopen, uiter aard met lening. Wij hebben er wel nachten wakker van ge legen, maar bij de gemeente kregen wij geen kans voor een huurhuis en we woonden vee> te klein, dus hebben wij de kans g"ewaagd. Wij hebben er beslist geen spijt van en we staan soms versteld wat w» daarbij nog kunnen kopen. We leven wel zuinig maar beslist niet gierig, voor de kinderen gaat er iedere week iets op de bank en met een volle maag en warm ingepakt gaan ze naar school. Ik noef ook besiist met te schrikken als de lichtreke- ning komt of de krant; daar leg ik elke wees wat voor opzij. Wij danker. God dat wij het zo goed hebben en zijn dikwijls nog ondankbaar ook. Want hoe is een mens"" Voor anderen Mevrouw v. d. H. te. H. schrijft: „Veel mensen klagen over h'et nipt kunnen rondko men van hun salaris en over „sparen" wordt dan helemaal niet gepraat. Toch stond er in de krant „Vierhonderddui- zendste spaarder ingeschreven bij de Nutsspaarbank". Dat zijn dan zeker stiekeme spaarders? Of het sparen nog zo belang rijk is als vroeger? Zeker niet Mijnheer W. te K. sennjtt over zijn twee vrienden, de een ambtenaar met vast pensnen de ander had nogal eens verschillende baantjes. „De ambtenaar spaarde heel weinig, zijn oude dag word verzorgd. Nr. twee spaarde nelemaal niet en leefde er vrolijk op los, ik zelf werkte en spaar Je, sloot nog een levensverzekering met lijfrente-clausule, steeds den kende aan mijn oude dag. Nu zijn wij alle drie vijfenzestig jaar. De ambtenaar heeft een goed waardevast pensioen, nr. twee kan er moeilijk komen, heeft een klein pensioen en nu staat de bijstandswet voor hem En nu komt het: ik heb zeer sober geleefd, veel har ier en langer gewerkt dan de beide anderen, mij veel ont zegd om maar te kunnen spa ren. Nu moet ik als straf van iat gespaarde geld na aftrek van een zeker bedrag vermo gensbelasting betalen, maar moet ook nog van de op brengst van mijn spaargeld inkomstenbelasting betalen. Oe levensverzekering, door mij met goede guldens be taald. keert nu als lijfrente dialoog zen aantal sterk gedevalueer de guldens uit. Mijn ideaal, op onze oude dag buiten in een eenvoudig huisje te wo ven kan niet doorgaan.... Nee. ioor een te laat opgedane on dervinding vraag ik me nu af waarom ik zo gespaard heb. Dm anderen ervan te laten orofiteren?" schrijft mevrouw M. te G. „Zij krijgen elke maandag een gul den spaarzegels en naar leeftijd een dubbeltje zakgeld, dus de negenjarige negentig cent, en de zesjarige zestig cent. Hier van sparen ze altijd iets en met wat extraatjes kopen ze er iets van (schaatsen bv.). Van de kin- w dertoeslag breng ik eenderde de" week" verdiende' naar de spaarbank, eenderde gaat op aan kleren, en eender de aan extra uitgaven. Mijn man is gewoon arbeider en de kinderen kunnen allemaal goed leren, dus zijn we verpTicn'. voor later te sparen. De winter maanden vriest mijn man altijc uit, dan ontvangen wij ca. der tig gulden minder. Nu koop ik al wat extra boodschappen, bv. koffie, thee, zeep, lucifers, dat scheelt weer in de winter die honderdzeventig gulden in de week verdiende en nu rond moet komen van zesennegen tig gulden" senrijft mevrouw r 8. teZ. „Inderdaad is het met twee kin deren te weinig om van te le ven. Ik weet niet of deze mijn heer gespaard heeft, maar van zo'n groot loon heeft hij dat in ieder geval best kunnen doen. Mevrouw B. te VI. neeft ook altijd gespaard, en dat Jtwam prima van pas toen zij een gro- ter huis kreeg, en zodoende al- Dubbeltjes les goed kon inrichten. je gezin verplicht bent gespaard hebben, dan kan hij het nu nog wel even uithouden, er zal best weer een nieuwe baan voor hem komen Mejuffrouw S. te R. schrijft: Veel mensen den ken dat als je alleen bent je heel gemakkelijk kan sparen. Toch kost het huishouden, gas, licht, abonnementen e.d. voor een alleenstaande ook heel wat. Wel breng ik iedere maand een gedeelte naar de spaarbank, wanneer je al je geld bij je houdt geef je 't gemakkelijker uit." „Ik spaar vanaf mijn trou wen dubbeltjes" schrijft me vrouw T. te R. ..Niet als ik een paar dubbeltjes missen kan in een potje doen, nee. nooit eén i ïbbeltje uitgeven, maar alle „ïnkcmende" bubbeltjes meteen in 't potje doen. Wij hebben er een heleboel leuke dingen van gekocht die je anders niet gauw koopt. Natuurlijk sparen wij ook op een boekje, maar cfeze manier van sparen zou ik niet willen missen, omdat het zo ongemerkt gaat en fan tastisch oploopt." Volgende week sluiten we ons gesprek over ..sparen Landsbelang „In de eerste plaats spaar je om jezelf te oefenen niet alles te kopen wat je kunt kopen, en in de tweede plaats lijkt sparen mij ook een landsbelang" vindt mevrouw P. te dH." „Want al ben ik maar een gewone huisvrouw en geen econoom, ik begrijp wel dat de financiële toestand van ons land gezonder gespaard en iets minder ge kocht zou worden. Nu weet ik wel dat dit voor velen de ..ze re" plek is. waar ze veel tegen werpingen in willen brengen. Daar gaat volgens mij echter de gedachte schuil: in de eer«te plaats alles besteden voor onszelf. Deze gedachte vind ik Nieuw onderwerp: OVER GEZAG In deze t(jd heeft een verschuiving in het gezagspatroon plaats. Vroeger was de heer des huizes de autoriteit, we bogen voor het gezag van de dominee, keken op tegen de dokter, en de onmondigen zwegen. Onze jeugd is eerder mondig en kiesgerechtigd, moeder moet veel meer autoriteit hebben in de opvoeding we leven snel en dagelijks moe ten beslissingen genomen worden, zy staat niet langer on der, maar naast de man. Ook in haar baan mag ze met haar eigen gegevenheden de man completeren. Wat betekent die verschuiving van het gezag voor uzelf, in uw gezin, voor ons land en daarbuiten? Ligt dat op het platte land anders dan in de stad? We denken aan vader die een bedryf leidt en waarin vrouw en kinderen meewerken: hebben zy óók een stem in het kapittel? Onze nieuwe dialoog geeft weer stof genoeg. En u weet het: we zenden u by plaatsing graag De dokter zegt 1, De dokter zegt 2, Tipparade of een verrassing naar keuze. Tot schryfs. Voor de kleintjes kunt u heel gemakkelijk zelf een Sinterklaas-cadeautje maken. Heel plezierig is de lappenpop, waarop ze kunnen sabbelen, ermee kunnen gooien en smijten. Zo'n knuffelpop heeft ieder kind eigenlijk nodig en is in een wip gemaakt. naar links en naar rechts. Sla de cm wat punten iets naar binnen en vorm bon, gekleurd k„oen. .chuin.- SS piastic vlokken. het hoofd, iets minder dan één bandjes stevig vast. Dit was pop gestuurd? patroon te bestellen v gezichten, een pakhuis, drie in el kaar passende speelbakken, een rijdend speelgoedkistje, en de werktekening kleine poppekast. andere vrouwenorganisaties zonder vakantietoeslag toegankelijk te maken. Er komt Meteen aan de slag maar, 't kan die zélf). Huur is nog een vervolg over particuliere nog nét klaar voor 5 december, verzekeringen, beheer en leiding van het maatschappelijk leven Ja, een met te scheuren pren- waar de politieke partijen, de tenboek: vouwblad ƒ0,30. Geen produktschappen, ontwikkelings- geld! gebieden besproken worden, en de culturele taak van de Christenvrouw onder de loupe NU hebben enkele mensen mij geschreven dat zij mij destijds de Vreugdebode stuurden, en niet anoniem. En een briefvriendin heeft daar nog een schepje op ge daan door te schrijven: zeg, weet die Vreugdebode heeft weer een ander. Als het niet spottend zou klinken in de oren der zenders en dat doet het vast, want zij zijn een en al ernst dan zou ik willen zeggen dat deze reactie mij veel vreugde heeft bezorgd. Weliswaar was een enkele brief wat scherp maar alle waren zij oprecht. Het spijt me dat de wik kel om de krant verdwenen was mèt de naam van de afzender, hier thuis of bij het bureau van de krant, immers men moet alles in een envelop naar mij proppen. Het spijt me ook dat één persoon gele zen heeft in de Open Brief dat ik de dominee-schrijver in de Vreug debode niet kon dulden. Die 1 van dulden was een i. Misschien in uw editie wat doorgelopen, bij ons stond de i er duidelijk. Ik kon die dominee niet duiden, d.w.z. het was me wel een beetje duidelijk tegen wie hij in het geweer kwam maar niet goed. Nu licht een lieve mevrouw een en ander toe. ik dank u hartelijk voor uw brief: „is het niet verschrikkelijk dat men ook lid van die wereldraad van kerken is. die zich vermengen met o.a. ook het communisme?" Ik meen dat de ze zin wel uit te lichten is zonder dat me later het verwijt kan wor den gedaan dat ik, uit het verband lichtend, zinnen heb ontkracht. En: „Zegt u het niets dat in onze kerken zo de Naam van Jezus ge lasterd wordt dat men Zijn Woord niet meer gelooft?" Op deze brief sluit aan een ande re brief: „Die rust (de rust van: Komt allen tot Mij en Ik zal u rust geven) is te vinden in Hem, dus moeten wij daar zoeken. Dat is in de herstelling van de verbroken liefde. De gemeente zal in het een drachtig belijden van die Ene Naam Jezus Christus zich moeten verenigen aan de Ene Avond maalstafel. Daar is de oplossing van alle problemen doch niet op de wijze van een valse oecumene als de Wereldraad van Kerken want die is toch maar alleen een Wereldraad". Als ik het goed begrijp was destijds mijn rust vals en deze hierboven niet door mij on derschreven. Die conclusie is jam mer want er is niets aan de hand dan een beetje spraakverwarring. Volgens briefschrijvers zou ik bij de profetie van de dominee uit de Vreugdebode profetie een woord van hèm een verschijnsel geconstateerd hebben, zo van: sjonge, wat is die dominee enthousiast, dat komt tegenwoor dig toch veel voor, die onstuimig heid. Ik snap wel niet helemaal waar hij op mikt, maar... etc. En dan zou ik maar meteen die ganse inspanning van iemand „die door God is aangesproken met een bi- zondere boodschap" ik citeer briefschrijver opgenomen heb ben in een vage bewering over o.a, de kokerachtige woning om Christus wil, de haast, het povere leven, met als einde: rust mijn Ik zal het wel slecht gezegd heb ben, het was ook moeilijk. Boven dien probeer ik het onmogelijkes diverse brieven te beantwoorden, dat moet soms ook wel onverstaan baar zijn. Maar met dat: rust mijn ziel is precies hetzelfde bedoeld als met schrijvers alinea die hier boven begint met Die rust, en ein digt met Avondmaalstafel. Ik ben het met die hele zin eens. Echter: in dat eendrachtig belijden zich verenigen aan de Avond maalstafel zie ik ook het pogen van de Wereldraad van Kerken. Oecumene, ware oecumene is niet: het allemaal eens zijn en dan aan tafel gaan zitten en met eerbied gesproken hetzelfde opzeggen, maar éérst gaan zitten, alle verschillen ten spijt, omdat we on ze Heer liefhebben en meteen er kennen dat Zijn liefde ons bij el kaar brengt, niet onze eendracht. En dan elkaar proberen te vinden. Ik dacht dat dit ook is gebeurd toen Jezus vroeger het brood brak met tollenaren. Die mensen kwa men echt niet aan met een een drachtige belijdenis op de lippen. Ze vroegen zich misschien nog wel af wie Jezus was. Maar dat viel in het niet bij het feit dèt Jezus er was. Er zijn altijd twee dingen: het besef dat we elkaar nooit hele maal verstaan, dat ten eerste. Denkt u er maar eens over na hoe u aan een Zoeloe duidelijk maakt wat „die Ene Naam Jezus Christus" is. Ten tweede: het besef dat we van Godswege een opdracht heb ben tot eenheid. Zoals in een ge zin. Zo lang de band der liefde niet is verbroken, zo lang is er kans op herstel, bij misverstand, bij boosheid, bij twijfel. Evangelie betekent blijde boodschap, opent de enige mogelijkheid tot verzoe ning. Dan betekent Evangelie ook luisteren naar mensen die zich vra gen stellen over voor ons vaststaande misschien nooit over dachte feiten. Luisteren naar mensen die anders formuleren. Mijn ene briefschrijfster verge lijkt de kerk die mensen met be paalde uitspraken (nee geen klei nigheden maar uiterst essentiële waarheden als die over Jezus Christus, Gods Zoon) binnen haar muren houdt als een mand waar uit geen enkele rotte appel wordt geeooid, zodat op den duur alles rot is. In dat kielzog, aldus haar beeldspraak, gaan ook al anderen WEL zonder mogelijkheid tot gesprek en contact is er inder daad ook het andere uiterste: alle rotte weggooien. Bij het leger wor den zien we dan nog een paar plekjes: eruit. En die, die is ook zo mooi niet, hup. Op het laatst blijft er één appel over: U, Uw groep. Dat is onvermijdelijk. Dan zijn al le mogelijkheden weg. Dan is ook daaglijks strijden en vinden weg. Dan is herzien van meningen weg. Leven en geloof liggen dan, zeg maar op je twintigste vast. Ik kan daarvan alleen dit zeggen: dat is relfbedrnt» Niets ligt vast dan je geloof dat God heel je leven waar in vrijheid en verantwoordelijk heid samenvallen in de christe lijke praktijk, in Zijn handcif houdt Al het andere is van dag

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 15