Graham luistert naar de tegenstemmen Ds. Geursen terug naar Australië" Geen nieuwe preken Werk is niet aangepast GEEN HEROPENING VAN PROCES TEGEN JEZUS GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 26 NOVEMBER 1966 LEVEN IS HIER TE GEJAAGD (Van onze kerkredactie) Drie dingen vooral vallen dominee en mevrouw M. W. J. Geursen, terug in ons land na een verblijf van vijf tien jaar in Australië, op: het is hier vreselijk vol; het leven is zo gejaagd en gespannen en er is hier een luxe, die in Australië onbekend is. Het zijn voor hen stuk voor stuk redenen, om niet meer blijvend naar ons land terug te keren. Ds. Geursen (thans 52 jaar) vertrok in 1951 als eerste Nederlandse dominee naar Australië. Tevoren was hij predikant in de Nederlandse Hervormde Kerk, laatstelijk in Leiden. In Australië werd hij door de Presbyteriaanse Kerk belast met de geeste lijke verzorging van de Ne derlandse immigranten- Het aantal immigranten uit Nederland is teruggelopen tot een tweeduizend per jaar. Zij, die in de veertiger en vijftiger jaren kwamen, zijn inmiddels al geheel geïntegreerd in het Australische kerkelijke leven. En zo beëindigde ds. Geursen zijn speciale immigranten- werk al in 1959. Sindsdien is hij predikant in een „gewone" Australische gemeente te Camberwell, een voorstad van Melbourne. Veel gedaan De Presbyteriaanse Kerk heeft bijzonder veel gedaan voor de op vang van de immigranten (naast Nederlanders vooral ook Honga ren). Acht jaar lang had ds. Geursen de verzorging van op het laatst drieduizend gezinnen in Melbourne en wijde omtrek. Dat betekende heel veel reizen (in een werkterrein, groter dan heel Nederland), zo veel moge lijk één keer per maand een dienst houden op alle plaatsen, waar Nederlanders zaten, zor gen voor ontspanningsavonden met Polygoonfilmpjes uit Ne derland èn bij dat alles in feite blijven leven op de rand van de kerkelijke gemeenschap. Dit bevredigde ds. Geursen niet, noch voor zichzelf, noch voor de mensen, onder wie hij werkte Toen zijn eigen vrouw en kinderen na verloop van tijd volop meedraaiden in een gewo ne" Australische gemeente, merk te hij, hoe hij zelf bij hen ach terop raakte, doordat hij nog el ke zondag in het Nederlands voor Nederlanders preekte. Integratie Met alle macht stimuleerde ds. Geursen dan ook het integratie proces. Het is aan hem te dan ken. dat er in Melbourne geen Nederlandstalige gemeente meer is in de Presbyteriaanse Kerk. Een dergelijke gemeente is er thans alleen nog in Sydney, waar ds. C. UIdam en ds. H. F Kat werken In Melbourne wordt nog twee maal per jaar een Neder landse dienst gehouden: op Kerst- mo'cn en on Paasmaandag. De laatste is een Kerkedag, die meer het karakter heeft van een ontmoe tingsdag. „Dorpi" Trouwens, het ker kelijk leven in Au stralië vertoont het typische patroon, dat men ook in Amerika kent: het social life concentreert zich om de gemeente. Ook in de grote stad heeft de gemeente een „dorps"karakter. En kele dames staan in het kerkportaal, om iedere vreemde hartelijk welkom te he ten. De dominee staat na de dienst aan de uitgang, om iedereen de hand te drukken en een enkel woord te wisselen. Vaak wordt er voor het gebouw nog een tijd gezellig nagepraat. Elke zondag wordt er twee keer kerk gehouden en eens in de maand wegens de bediening van het avondmaal zelfs drie keer. Het probleem van- de tweede dienst kent men er net als In Nederland, maar dan op een heel merkwaardige manier De avonddiensten worden bedui dend minder bezocht, doordat de ouderen schitteren door afwezig heid. maar de jeugd komt trouw Daarom heeft ds. Geursen deze diensten meer afgestemd op de iongeren „Dan praat ik meer dan ik preek." Alarmerend Nieuw boek van evangelist WERELD IN VLAMMEN (Van onze kerkredactie) ALS Billy Graham ergens spreekt komen er duizen den. Als hij een boek schrijft kopen honderdduizenden het. Zijn nieuwste werk „World Aflame" was nauwe lijks een maand uit, toen reeds de eerste 300.000 exem plaren verkocht waren. Daarmee stond het van meet af aan op de „bestseller-lijst". Inmiddels is het boek in de Engelse uitgave al hard op weg om de miljoen te halen. Zojuist is er een Nederlandse vertaling van ver schenen bij Zomer en Keuning in Wageningen. Keek Graham in zijn eerste boek Vrede met God" vooral naar binnen, ging het hem om de persoonlijke vrede van de christenen, in dit boek kijkt hij vooral om ■zich heen in de wereld. Het boek is duidelijk een ant woord op de kritiek van sommigen dat hij de indivi duele mens wil redden, maar de wereld verloren laa' gaan." Dat houdt niet in dat zijn boodschap is veranderd. Hij komt tot de conclusie dat vele antwoorden, die in onze tijd gege ven worden, uiteindelijk onvol doende antwoorden zijn. Spre kend over de taak van de kerk beluistert hij de stemmen van hen, die zich geheel willen inzet ten voor maatschappelijke her vormingen, en van hen die waarschuwen dat de kerk zich niet bemoeien moet met het lei ding geven in de maatschappij. Hij kiest niet in dit conflict. Enkele maanden geleden schreven we dat een preek van Spurgeon, opnieuw voorgedragen door een acteur voor de f MoilSOÜ Britse radio, een onverwacht groot gehoor vond. Kennelijk wist Spurgeon, in wat bekorte vorm, ook onze generatie nog aan te spreken. In het blad „Opbouw" knoopt prof. dr. C. Veenhof bij dat artikel aan en vertelt: Alarmerend is het predikanten tekort De Presbyteriaanse Kerk van Victoria heeft op een totaal van zeshonderd predikants plaatsen permanent een veer tig vacatures. Ergens in zijn ach terhoofd had ds. Geursen dab K)k bi* zijn verlofreis de gedach te, om hier predikanten voor Australië te zoeken. Maar hij heeft al gemerkt dat ook hier iet predikantentekort in de na- lije toekomst ernstige vormen tal aannemen. Th<*ologisch is ds. Geursen, die aan twee instituten lector is in de dogmatiek, nog sterk op Ne derland georiënteerd. Hij spelt oladen als Hervormd Nederland, In de Waagschaal, De Open Deur en Wending, die hij vanwege de Nederlandse Hervormde Kerk toegestuurd krijgt Opvallend is 1e belangstelling in de presbyteri- eanse wereld voor het werk van orof. H Berkhot vooral nadai hij een eredoctoraat ontving in Glasgow Eenheid Verheugend zijn de besprekin gen. om tot meer kerkelijke een heid te komen. Presbyterianen. :ongregntionalisten en metho disten werken aan een plan. om n 1970 een „Uniting Church" te 'Trmen Let wel- „uniting" (zich vereni- end) en niet „united" (vere ligdi want het is maar een faze n oen ontwikkeling. Nu reeds >ebben de anglicanen (de <erK tn Australië) gevraagd, om n de besprekingen te worden be rokken opdat zij zich eventueel n een later stadium kunnen •ansluiten Ijrd werken Ds Geursen betreurt het diep. •at vele Nederlandse immtgran- en van nrtho«to*-nr«»estantsen huize (in de eerste plaats gerefor- „Ik dacht aan een gesprek dat ik met prof. Greydanus had een poos na de vrijmaking. Zoals men weet, ging deze oude professor in die dagen weer week in week uit preken. Ik vroeg hem toen we het daarover hadden of hij nog „nieuwe' preken maakte. Neen, zei hij, na 1917 - het jaar waarin hij als professor ophield (prof Veenhof bedoelt kennelijk met predikant zijn) heb ik nooit meer een preek gemaakt. Dat was en toen kwam er een echte Greijdiaanse opmerking mijn opdracht niet Daar werd ik niet meer toe geroepen. Maar, zo Uet hij daarop volgen: het is merkwaardig hoe goed die oude preken nog „passen". meerden) zich niet aangesloten hebben bij de bestaande Austra lische kerken, maar een eigen kerkelijk leven hebben opge bouwd: de Reformed Churches. „Zij hadden de Presbyteriaanse Kerk een machtige stimulans kunnen geven. Hun argument is. dat de belijdenis eerst goed moet 'ungeren. Mijn antwoord is: daar Tot 10 februari blijft het echt paar Geursen hier met de jongste van hun vier kinderen (de enige, die in Australië is ge- ooren en daarom Juliana Elisa- oeth is genoemd). De predikani <al oog twee maal preken in Lei den. zijn oude gemeente: 8 janua ri 'n de Vredeskerk en op 29 ja nuari. Maar hij constateert wel dat een goede wetgeving niet bete kent dat iedereen die wet ook houdt Daarom blijft de eerste taak van de kerk de mensen te veranderen en „de enige manier om mensen te veranderen is hen tot Jezus Christus te brengen tot wie zij bekeerd moeten worden". Wie Graham er van beschul digt niet sociaal bewogen te zijn, moet in dit boek wel tot de con clusie komen, dat dat oordeel op geen enkele grond berust Maar wel is dit boek een hernieuwd beroep op de kerk, niet om al die andere taken maar te laten lig gen, maar om vooral weer aan dacht te „schenken aan haar „al lereerste roeping", „haar voor naamste taak" de prediking van het evangelie. Vergeleken met voorgaande uitspraken komen wij in dit boek een ongetwijfeld „rijpere Graham" tegen. Hij heeft altijd opengestaan voor kritiek en het blijkt dat de kritiek op zijn een zijdigheid niet aan hem is voor bijgegaan. Maar het blijft tege lijkertijd de bewogen Graham, de man die een boodschap heeft voor de wereld van vandaag. Tv-kijkers En in de verkondiging van die boodschap bindt hij zich niet aan zijn eigen methoden. Hij onder kent dat zijn „greep" op de grote steden minder sterk is, dan hij wel zou willen. Zo daagt hij me de de kerk uit en zegt: „Wil men de aandacht behouden van de tel kens wisselende, naar de tele visie starende stadsbewoners in de flatgebouwen, dan zijn daar voor forse, nieuwe werkwijzen op het terrein van de evangelisa tie en de leiding van het christe lijk leven vereist." Zijn boek is een bewogen geschrift Het begint met een schildering van de huidige situa tie die soms d'e vraag doet opko men: Ziet hij alles niet te donker in? Maar wie verder leest, beseft dat die vraag misschien ook wel voortkomt uit de onwil om de gevaren van onze tijd onder ogen te zien. Niet iedereen zal het in alles met hem eens zijn. Toch zegt hij soms dingen waarover we wel eens mogen nadenken: „Er zijn in onze steden verorde ningen tegen open riolen en zink putten. Waarom vaardigt men geen verordening uit tegen vuilschrijverij en ontuchtigheid". Maar juist het feit dat velen ge probeerd hebben tot een omschrijving te komen van „on tuchtigheid", maar men het on der elkaar niet eens kon worden, is voor hem een bewijs: „dat wij onze maatstaf kwijt zijn". Profeten Toen een student hem vroeg: „Ligt de gemeenschap, waartoe wij behoren op sterven, of be gaat zij de huichelarij dat zij als het ware dood is zonder het te weten?" antwoordde hij: „Ik lius onlangs, is een „teken dat weet het niet zeker, maar ik weersproken wordt". Hij citeerde maak mij ongerust en ik voel de ®art.h die. theole- X j m §ie ls wel Juist> maar dat u aan last en de plicht van de oude het slot van uw samenkomsten profeten om de mensen te de mensen naar voren laat ko- waarschuwen". men, dat ls fout". Emil Brunner echter zei: „Dat naar voren ko- Dit boek is een waarschuwing men is volkomen juist, alleen Het wil de ogen openen voor moet u uw theologie nog leren", veel, waarover we zo gemakke- De oren van Graham, die inder- lijk heen zien. Maar het is meer. laad wil luisteren naar kritiek, Het is ook een prediking van het nullen wel eens tuiten bij al zul- heil. Als hij gaat schrijven over ke verschillende „goede raden", verzoening, over bekering, be- Maar dat hij in de afgelopen ja- rouw of geloof dan doet hij dat ren geluisterd heeft is duidelijk, j op een bewogen en tegelijkertijd Er> dat een dergelijk luisteren fijnzinnige manier. En ook dan §een afbreuk gedaan heeft aan de blijkt hoe hij weer geluisterd bewogenheid waarmee hij de heeft naar de kritiek, vooral van blijde boodschap verkondigt, i calvinisten die hem soms in zijn maakt dit boek eveneens duide- prediking toch te methodistisch vonden. Hij zet niet alles op de noemer van „plotselinge beke ring" maar erkent dat er ook an dere wegen zijn om tot het ge loof te komen. Wereld in Vlammen, door Billy Graham in een verta- I ling van de gereformeerde predikant ds. T. B. van Hou- J ten. Uitgave Gebr. Zomer en Keuning, Wageningen. 256 Graham, schreef bisschop Dibe- blz.; S.90, ,J:\* t Weersproken „Op zondag is alles anders. Dan hoeft de bakker geen brood te verkopen dan is de melkboer zijn winkel niet open, de postbode draagt geen brieventas meer, dan is het zondag, de dag van de Heer." Leiderscahier Zondagsscholen Het Sanhedrin besluit: (Van onze kerkredactie) HET hedendaagse „Sanhedrin" (het Israëlische Hooggerechtshof te Jeruzalem) is niet bereid het proces tegen Jezus te heropenen. Reeds ver scheidene malen is (vooral van christelijke zijde) gevraagd om her opening. Men ging daarbij van de ge dachte uit, dat een herroeping van het eens door het Sanhedrin uitge sproken vonnis een belangrijke stap in de verhouding tussen Joden en christenen zou kunnen zijn. Hairo Cohn, president van hel Israëlische Hooggerechtshof, heeft na zorg vuldige studie gezegd, dat dit buiten de competentie van het hof ligt. Wel vroeg hij om een nieuw, onpartijdig onderzoek naar hel eens gevoerde proces. In een lezing te Jeruzalem heeft hij zijn visie gegeven. Volgens Cohn was het proces tegen Christus zuiver een Romeinse aangelegen heid. Uit het opschrift op het kruis „Jezrn- van Nazareth, Jodenkoning" blijkt vol gens hem duidelijk, dat Pilatus Jezus te: dood veroordeeld heeft wegens majesteits schennis, zoals dat omschreven is In de Lex Julia. Deze wet was in het jaar 8 voor Christus door keizer Augustus uitge vaardigd. Teken van rouw De rol van de Joodse priesters en schriftgeleerden is volgens Cohn deze ge weest. dat zij s nachts Jezus in hun mld den hebben geroepen en Hem gesmeek! niet meei vast te houden aan Zijn ko ningschap Cohn zegt, dat Kajafas zijn klederen scheurde als teken van rouw. toen hij inzag, dat lezus niet van zijn standpunt af te brengen was en zo „ge doemd was om te sterven door Romein» handen." Geen toestemming De gangbare opvatting ls. dat Wet Sanhp Jrin Jezus ter dood veroordeelde, maai voor de voltrekking van het vonnis toestemming aan de Romeinse stadhouder moest vragen. Dat is niet waar, zegt Cohn Als het Sanhedrin Jezus ter dood veroor deeld had, dan had het het vonnis zeil kunnen voltrekken zonder toestemming van Pilatus, zoals dat bij Stephanus ge beurd is. Hij zou dan alleen niet ge kruisigd zijn, maar gestenigd. ,'Cohn gaat niet in op de houding van de leden van het Sanhedrin tijdens het ver boor door Pilatus op Gabbatha.) \nder argument Intussen heeft dr. Shalom Ben Chorin. .■en leidende rabbijnse autoriteit in Jeruza lem, nog een ander argument genoemd, waarom de zaak tegen Jezus niet kan morden heropend: „Het officiële dosslei m het proces-verbaal van de rechtszitting zijn niet meer voorhanden. Het enige beschikbare materiaal is in de evangeliën te vinden, maar die zijn nas iaren na het oroces eeschreven Met bovenstaand gedichtje wordt in het zogenaamde Blauwdrukcahier „De kleuter in de kinderdienst" gepro beerd de drie- tot vierjarige kleuter uit te leggen wat de zondag is. Het is een van de vele praktische voorbeelden uit dit studieboekje, bestemd voor het zondagsschool- en kinderkerkwerk. Een blauwdruk is een leidersca hier, dat wordt uitgegeven dooi de Raad voor het jeugdwerk der Nederlandse Hervormde Kerk ten behoeve van de vrije jeugd- vorming en het bijzonder jeugd werk. Het verschijnt zes maal oer jaai Ditmaal is er sprake van een extra dik boekje met op het blau we kaft een kindertekening: Pe trus in de gevangenis Het boekje staat verder ook vol met derge lijke grappige tekeningen. Gelet op het aantal zondags scholen, leiders en leidsters en de bezoekertjes kan van een „flo rerend bedrijf" worden gespro ken. Er zijn meer dan duizend zondagsscholen, enkele tiendui zenden meesters en juffen en ruim honderdduizend kinderen bezoeken de zondagsscholen. Te veel oud Toch wordt l)et zondagsschool werk te weinig aangepast aan deze tijd, meent men in Blauw- iruK. Alles is nog bij het oude gebleven en de nieuwe ontwikke lingspsychologische, pedagogische en didactische inzichten zijn niet of nauwelijks in een methodiek voor het zondagsschoolwerk ver werkt. Pionierswerk De Stichting Vrienden van Westhill heeft daarom besloten iets te doen. Westhill is de zoge naamde vereniging voor godsdienstige opvoeding. „Het is ^an de pioniersarbeid van de da mes in Maarssen (Valerie, Witte, Eeckhout en Voorst van Beest) te danken dat in het zondagsschool werk niet alleen gekeken wordt naar de bijbelse verhalen, die verteld moeten worden, maar ook naar het kind dat deze verha- 'en moet horen", schrijft men. Maar omdat het jarenlang bij deze impuls is gebleven heeft men nu besloten iets te doen. De schrijfster van het boekje, me vrouw M. W. Steenmeyer-Van Rij kwam gedeeltelijk in dienst van de Stichting Vrienden van Westhill. In samenwerking met een studiecommissie, waarin Drof. J W. van Hulst en enkele mensen uit zondagsschoolorga nisaties zitting namen, vervaar digde zij enkele rapporten. Een daarvan is dit bewuste blauw- J-tikcahier. Handleiding Het boekje is een soort handlei ding, Hoewel niet de conclusie moet worden getrokken, dat goed zondagsschoolwerk kan worden verricht door enkele psycholo gische handgrepen toe te passen. Toch wordt bij de psychologie van de kleuter lang stilgestaan, immers men moet de kleuter ken nen, zij het dat ieder een andere ^onnak verlangt. Een waardevolle bijdrage is het hoofdstuk: De praktische uit werking in de kinderdienst Het bevat geen reeks van bindende voorschriften, maar tal van leuke voorheelden Blauwdrukcahier „De kleuter in de kinderdienst" is te bestel len bij de Hervormde Jeugd raad, Surinamestraat 4, Dim; Haag. De prijs is ƒ3,-.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14