te Brunei „Mythe" was goed bedoeld
maar verkeerd gekozen
Uw probleem
het
is
onze
Ook in herv. kerken
gebed voor concilie
CHU: de jongste fractie
in de Tweede Kamer
LANDBOUWHANDEL
IS ONGERUST
Plechtige scheiding
in speciale dienst
coldrex
Promotie ds. J. Doum^
op Algemene Genade
Zondagsschool
voor academici
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1961S1
Een ivoord voor vandaag
Psalm 111 begint met een lofprijzing: HallelujahIk zal de
Here van ganser harte loven in de kring der oprechten en in
de vergadering." Dan volgt een beschrijving van wat God deed
en doet die het hart verwarmt.
Niemand kan geloven in zijn eentje. Althans het is vrijwel
een onmogelijkheid. Zendelingen op eenzame posten in streken
die nog nimmer van het evangelie hadden gehoordhébben
zo eenzaam moeten geloven. Maar zelfs voor hen was het dan
een verademing, welhaast een opstanding, om weer eens even
in hun eigen kring te kunnen getuigen van hun blijdschap.
Want de blijdschap van het geloof moet een klankbord hebben.
Het christelijk geloof is niet los te maken van het goddelijk
Woord en niet los te maken van het (menselijk) woord. Het
vraagt verkondiging, uiting. Natuurlijk moet er ook de daad
zijn, maar zonder de daad is het woord ook niets. Maar een
woord dat klinkt in een holle ruimte is niets, want aan een
echo van onze eigen stem hebben we niets. Het woord zoekt
een antwoord. Daarom kan een christen ook niet volstaan als
hij alleen maar tot mensen kan spreken. Hij moet ook mèt
mensen kunnen spreken. Daar ligt eigenlijk de kern van het
falen van zoveel kerkdiensten. Er wordt wél tot mensen ge
sproken, maar zo weinig mèt hen. Zij krijgen niet de kans om
zelf te getuigen van de grote daden Gods. En omdat in de
kerkdienst vaak hun mond gesnoerd is, kunnen zij in de we
reld hun mond niet open doen. Wie tot broeders en zusters
kan spreken van de grote daden Gods, zal gemakkelijker in
de wereld kunnen getuigen.
Wij lezen vandaag; Jesaja 45 1425.
Eindelijk schot I Kerken Wereld over Open Deur-kerstnummer Hogerhuis ldest
in bouw kerk
5SEL Dezer dagen kan einde-
BRUSSEL
lijk de toestemming tot de bouw en dei
subsidietoewijzing geschieden voor de
nieuwe hervormde kerk in Brussel.
Voor de bouw van deze kerk, die het j
centrale punt van het Belgische pro-:
testantisme moet worden, zijn in vele:
landen inzamelingen gehouden. Het
voorontwerp was bijna twee jaar on-1
derweg en het definitieve ontwerp
ruim een jaar. Wanneer de toestem- DRIEBERGEN Kerk en Wereld heeft de kritiek op het komend I normale was niet van biologische aard.
ming tot de bouw en de subsidietoewij- kerstnummer van de Open Deur niet naast zich neergelegd. Maar dit I wie met een biologisch vergrootglas
o^nh^re Hiif tif apostolaire instituut van de Nederlandse Hervormde Kerk is tevenstot het mysterie van Christus' geboorte
mmste een maand in beslag neemt. tot de conclusie gekomen dat de kritiek zich voornamelijk gericht tot
Daarna kan het politiebureau op de heeft op de kop boven een artikel over de geboorte van Christus. eeuwen heengedragen in de vorm van
hoek van de Nieuwe Graanmarkt en de. Daarin wprH hpt woord .mvthp" frehnnkt. Dp srbriivpr haalde dat de mvtho inp taal van He rr
(Van onze kerkredactie)
Graanmarkt en de Daarin werd het woord „mythe" gebruikt. De schrijver haalde dat
broken6 ansaer s raa wor en a ge~ woord uit de theologische taal, de lezers lazen het echter in de
De predikant van de Brusselse ge-1 volkstaal, waardoor het de betekenis kreeg van „sprookje". Daar-
meente, ds. P. Fagel, verwacht, dat dedoor is een misverstand ontstaan, zo wordt nu in een officiële ver
bouw in het vroege voorjaar kan begin- klaring gezegd.
nen en ongeveer anderhalf jaar zal du
ren. Gehoopt wordt dé* nieuwe kerk
voor Pinksteren 1968 in gebruik te kun
nen nemen. Er komen nog steeds bij
dragen binnen.
SALON1KI Koning Konstantijn
van Griekenland, prinses Irene, de
Griekse premier en afgevaardigden
van alle orthodoxe kerken hebben de
zer dagen de herdenking bijgewoond
van de elf honderdste verjaardag van
een der grootste zendingsondernemin
gen. Elf eeuwen geleden trokken de
gebroeders Cyrillus en Methodius uit
Thessaloncia erop uit, om de Slavische
volken te bekeren. Zij hebben onder
meer in Zuid-Rusland en Moravië ge
werkt, ontwierpen een Slavisch alfa
bet (het cyrillische schrift), een Sla
vische liturgie en een bijbel vertaling.
Brieven die niel zijn voorzien
van naam en adres kannen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In oerband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
Vraag: Een vader woonde met
twee meerderjarige kinderen in één
huis. Hij overleed in augustus 1963.
De kinderen bleven er wonen. In
oktober 1963 huwde er één en bleef
met zijn vrouw in het huis wonen.
Ook de ander (dochter) bleef er wo
nen en stond bij de huisvesting in
geschreven als hoofdbewoonster.
Broer en zuster maken samen ge
bruik van één keuken en één wasge
legenheid. In de zomer probeerde de
broer hoofdbewoner te worden,
doch dit gelukte niet Wel kan hij
papieren krijgen voor een vergun
ning. Nu dreigt de broer zijn, zuster
uit het huis te zetten. Hij laat name
lijk nieuwe sloten in de deuren zet
ten. De politie kan geen hulp bie
den. Wat kan de zuster doen?
Antwoord: Is het huis door de
zuster gehuurd, dan kan zij zich tot
de eigenaar wenden. Maar wij ver
onderstellen dat broer eh zuster ei
genaar zijn. Wanneer hij het door
de zuster bewoonde gedeelte tegen
haar wil binnendringt, pleegt hij
huisvredebreuk en kan de politie te
gen hem optreden. Plaatst hij sleu
tels in het gehele huis, dan pleegt
hij tegenover zijn zuster een on
rechtmatige daad, ook als hij de
wasgelegenheid en de keuken voor
haar afsluit. Dan is het beste een
kort geding tegen hem aan te span
nen en hem op boete van een hoge
dwangsom te dwingen de zaak in de
oude toestand terug te brengen.
Voor een kort geding is een goede
advocaat nodig. Heeft hij zijn ge
deelte van het huis van de zuster
gehuurd, dan loopt hij gevaar eruit
gezet te worden.
Vraag: Een lezer was in het bezit
van drie moederloze haasjes, naar
schatting veertien dagen oud. Hij
gaf ze vijfmaal daags met een pop-
penzuigflesje dagmelk, wat redelijk
goed ging. Wat moeten ze verder
drinken in een dergelijk geval?
Antwoord: U kan in het begin
het beste de haasjes met behulp van
een flesje koemelk toedienen, ver
dund met water mits u wat kalk en
suiker toevoegt. Als ze wat ouder
zijn, kan u beginnen ze wat wortels
en bladgroente te geven en later
hard voer zoals knollen. In derge
lijke gevallen kan het nooit kwaad
een naburige dierentuin op te bellen
en raad vragen.
Grando 19 ct
Perlas 17 ct
In dit persbericht wordt erkend, dat
de uitdrukking „de mythe van de maag
delijke geboorte" boven het artikel van
de Haagse hervormde predikant ds. J.
in Woerden beter niet had kunnen
worden gebruikt. Er wordt ook opge
merkt dat ds. Van Woerden in het arti
kel zelf wel een uitleg geeft van dat
woord.
Met nadruk wordt door Kerk en We
reld verklaard dat van „een uitholling
van het kerstevangelie in het bewuste
artikel volstrekt geen sprake is" en dat
blijkt uit het artikel zelt en uit de
verdere inhoud van dit kerstnummer.
Kerk en Wereld vreest, dat de gewek
te onrust, die een gevolg is van een
plaatselijke actie in Driebergen, moet
worden gezien als een symptoom van
een hier en daar voorkomend gevoel
van onbehagen over allerlei streven
naar vernieuwing in kerk en evangelie
verkondiging.
Prof. Van ISiftrik
Op verzoek van het Hervormd
Persbureau heeft de Amsterdamse
hoogleraar, prof. dr. G. C. van Niftrik,
een theologische verklaring over het ge
bruik van het woord „mythe" gegeven.
Hij zegt, dat ds. Van Woerden zelf dui
delijk heeft uitgelegd welke betekenis
hij aan het woord heeft gegeven, na
melijk in de bijzin „de taal
mythe is de eigen taal van het hart".
Ondertussen vervolgt hij, is het be
grijpelijk dat in deze tijd, waarin van
zoveel kanten aanvallen op het zoge
naamde „conventionele christendom"
worden gelanceerd, enige verontrusting
ontstaat bij het gebruik van het woord I
„mythe". De meeste mensen horen er i
in: een onwerkelijk fantastisch verhaal-
tje. Zo heeft ds. Van Woerden het stel-
lig niet bedoeld. Hij had wellicht kun-1
nen toevoegen: „mythisch spreken" ge- i
jbruikt men als men het rationeel niet
meer zeggen kan.
Mythe is volgens prof. Van Niftrik
ook werkelijkheid, mythe peilt de diep
te der werkelijkheid, mythe is dan de
vorm waarin men de eigenlijke werke
lijkheid, de diepte der werkelijkheid
Gods uitzegt.
Niet hoogste bloei
Ons kerkvolk, zegt de Amsterdamse
hoogleraar, is aan dit gebruik van het
woord niet gewend, vandaar de verwar
ring en verontrusting. De kerk belijdt
met de maagdelijke geboorte
Christus niet de hoogste bloei van het
menselijk geslacht is, maar van God
gegeven, van God komt. Men moet hier
niet biologische denken, maar met eei
groot theoloog van de oude Kerk belij
den, dat het orgaan van ontvangenis
van Maria het oor was. Zij geloofde
het Woord en het Woord schiep het
Kindeke.
Het begin van het artikel van ds. J.
F. van Woerden luidt aldus: „Er ligt
over de geboorte van Christus een
de mythe. (De taal van de mythe is de
eigen taal van het hart, waarin dingen
kunnen worden gezegd, die te diep lig
gen voor het verstand). Dat is de my
the van de maagdelijke geboorte. Als
de Kerk leert, dat Christus geboren
werd uit een maagd en dat God zelf de
Vader is, dan spreekt ze daarmee haar
vaste overtuiging uit, dat Christus van
elders kwam, uit een andere wereld,
een andere werkelijkheid dan de
aardse werkelijkheid die wij kennen".
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Zondag aan
staande zal ook in de hervormde
kerken gebeden worden voor het
pastoraal concilie van de Rooms
Katholieke Kerk. Het moderamen
van de generale synode heeft dat
in een brief gevraagd aan alle
hervormde kerkeraden en predi
kanten. Bovendien spoort het mo
deramen de lidmaten aan om
deel te nemen aan gespreksgroe
pen.
Evenals het moderamen van de gerefor
meerde synode, spreken ook de her
vormden hun vreugde uit over het
Openbare les van
dr. E. Boeker
(Van onze onderwijsredactie)
AMSTERDAM Dr. E. Boeker, ge-,
woon lector in de faculteit der wiskunde j
en natuurwetenschappen aan de VU
heeft vandaag zijn openbare les gegeven
over het begrip draaiing in de natuur
kunde.
In de les werd getracht inzicht te krij
gen in de betekenis van de begrippen
draaiing en behoud van draaiing m de
natuurkunde. Dr. Boeker behandelde ver
volgens het systeem maan-aarde. Dr. E.
Boeker studeerde aan de VU en legde in
1961 het doctoraal examen '•urn laude af.
In 1963 promoveerde hij. Hij is in dienst
bij de VU als wetenschappelijk hoofd
ambtenaar.
DEN HAAG Op een gisteravond
gehouden bijeenkomst noemde de voor
zitter van de Christelijk-historische
unie, drs. A. D. W. Tilanus, de vijf
belangrijkste punten uit het verkie
zingsprogramma
Vasthouden aan het „christelijk".
Het „historische" niet afdoen als
ouderwets of conservatief.
Ook vasthouden aan „unie". Bin
nen de partij mag men van mening
verschillen, als men maar één uit
gangspunt de Bijbel heeft.
De CHU blijft de constitutionele
monarchie als de enige acceptabele
staatsvorm zien.
De partij wil vrijheid, gezag en
democratie. De CHU keurt de straatter
reur van de laatste tijd ten zeerste af.
De politieke groeperingen in de
Tweede Kamer zijn zo uit elkaar ge
groeid, dat vervroegde verkiezingen op
zijn plaats zijn, concludeerde de Unie
voorzitter
Drs. Tilanus merkte een groeiende be
Het feit dat de confessionele partijen
wel eens de partijen „met de oude man
netjes" worden genoemd, kon drs. Tila
nus voor de CHU op afdoende wijze
tegenspreken. De CHU heeft namelijk
de „jongste" fractie in de Tweede Ka
mer.
Beroepin gswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sint Maartensdijk (toez.):
S. de Jong te Houten (U.); te Schevenin-
gen (vac. J. J. Poldervaart): H. v. Niel
te IJmuiden.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zaandam (vac. W. Bos)
H. Lvesen te Schoonebeek.
Aangenomen de benoem, v. d. classis
Apeldoorn t. geestel. verzorger v. lang
durig zieken en bejaarden te Apeldoorn:
D. C. Tiemens te Eindhoven.
Bedankt voor Nieuweroord: G. Sinia te
Ee (Fr.).
Ds. J. de Waard te Oostvoorne Ls aan
gezocht als legerpred. in lang verband
CHRIST. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Werkendam: M
Vlietstra te TJmuiden.
GFRFF. GEMEENTEN
Beroepen te BoskooD:
OAKTON (VS) Waarom kennen we eigenlijk wel kerkelijke huwelijks
inzegeningen en geen kerkelijke echtscheidingen? Zo redeneert ds. Rudolph
P. Nemser (38) van de unitarische gemeente van Oakton (Virginia).
Hy biedt echtparen, die uit elkaar willen gaan, een „plechtige ontbinding"
van hun huwelijk aan. Hoogtepunt van het ceremonieel is het teruggeven
van de ringen in tegenwoordigheid van de predikant,
langstelling voor de Dolitiek od vooral x.Bero«I"'n *e boskood: u /«PrUs te Nemser zegt. dat hij met deze ongewone geste een bydrage wil leveren tot
,tc R"'»ntVBa,h: P Blok tej overwinning van de haa'. die zijns inziens bijna onvermydelyk verbonden
bij de jongeren. Dirksland (verb. ber.). is met een civielrechtelijke echtscheidingsprocedure.
voornemen van de Rooms Katholieke
Kerk om dit concilie te organiseren,
„in de hoop dat de Heilige Geest in
het nieuw verstaan van het Woord
Gods werkzaam moge zijn in de
besprekingen"
Over de voorbede wordt gezegd: „In
verband met het feit dat op zondag
a.s. het concilie zal worden geopend,
doet het moderamen bij dezen het
verzoek, dat in de voorbede tijdens
de kerkdiensten in onze gemeenten
het pastoraal concilie zal worden op
genomen".
Over de medewerking aan
gespreksgroepen wordt gezegd ..Het
komt ons voor dat het in het licht
van het evangelie aanbeveling
dient, dat aan de wens van de bis
schoppen wordt voldaan, dat ook ge
meenteleden onzer kerk aar
gespreksgroepen van het concilie
deelnemen. Wij vertrouwen, dat ker
keraden en predikanten diegenen,
die voorlichting en begeleiding in de
ze verantwoordelijke taak begeren,
daarmede zullen dienen".
Vooruitgang in
onderhandelingen
over steunbeleid
BRUSSEL De Europese raad van
landbouwministers heeft tot ongeveer één
uur vannacht gesproken over de moge
lijkheden van coördinatie van landbouw
steunmaatregelen in de Gemeenschap.
Voor Nederland een belangrijk punt. De
bespreking was een gevolg van een re
solutie die in de marathonzitting van de
raad van 25 juli werd aanvaard. Het
Nederlandse landbouwbedrijfsleven had
voordien al herhaaldelijk aangedrongen
op rechtstreekse steun aan agrarische
bedrijven. In principe voelde men daar
weliswaar niet voor maar men meende
dat steun van dit soort in Nederland niet
achterwege kan blijven nu de andere
E.E.G.-landen hem wel verlenen.
Nederland krijgt nu op het punt van de
coördinatie van steunmaatregelen krach
tige hulp van de Belgen.
Tot een akkoord is men vannacht niet
gekomen, al is er naar minister Biesheu
vel verklaarde op bepaalde terreinen wel
meer vooruitgang geboekt dan hij ver
wacht had.
De eerstvolgende vergadering van de
grote ministerraad zal op 6 en 7 decem
ber worden gehouden. De landbouwaan-
biedingen in de Kennedyronde zullen
weer ter sprake komen.
Misnoegen over
sociaal beleid
EEG-ni i nister raad
DEN HAAG In de sociale commissie
van het Europese parlement bestaat ern
stig misnoegen over het volledig ontbre
ken bij de EEG-ministerraad van enige I
activiteit op sociaal gebied.
Zo ernstig verwaarloosd acht de sociale
commissie het beleid dat in een rapport
het Europees parlement zelfs in overwe
ging wordt gegeven een klacht wegens i
nalatigheid tegen de raad in te dienen.
Dit zei gisteren het Tweede-Kamerlid
C. J. van der Ploeg (kath. v.) in een toe
lichting op het rapport. Het Europese
parlement zal dit volgende week in
Straatsburg behandelen.
Ontstemd is de commissie over het feit
dat bepaalde projecten (bijvoorbeeld een
sanering van de zwavelindustrie op Sici
lië en een verbetering van de bepalingen
van het sociaal fonds), die anderhalf jaar
geleden door de EEG-commissie al vol
ledig zijn uitgewerkt, niet tot uitvoering
konden komen omdat de raad nog geen
beslissing heeft genomen.
Ruim een ton
voor actie
School-slag
(Van onze onderwijsredactie)
HILVERSUM Negentien
plaatselijke comité's van de actie
School-slag hebben nu 113.240
bijeengebracht, maar dat is
voor geen van die plaatsen het
eindbedrag. Dat heeft de heer J.
Van Noort ons gisteravond mee
gedeeld. Hij heeft goede hoop
dat de vijf miljoen voor vijf we
relddelen wordt gehaald, al re
kent men voor morgen niet meer
dan tweeëneenhalve ton te kun
nen verantwoorden.
Er komen nu ook steeds meer
mensen werkelijke offers bren
gen. Gisteren boden zes mensen
duizend gulden aan. De laatste
gever kondigde aan dat hij in de
cember nog eens duizend gulden
zal overmaken.
Van de grote plaatsen heeft
Delft als eerste laten weten dat
men 40.000 bijeen heeft, maar
dat is lang het totaal nog niet.
Leiden collecteerde gisteravond
11.500; ook nog maar een voor
lopig cijfer.
De meldingen blijven bin
nenstromen: de twintig pro
testantse gezinnen van Ileeze
brachten 192,- op, terwijl men
zelf reeds zware lasten heeft
voor het christelijk onderwijs: de
leerlingen van de rooms-katholie-
ke avondmulo in Alkmaar stuur
den een rijksdaalder; een inwo
ner van Haren haakte in op de
suggestie uit de de actiekrant
(„geef een rib uit uw lijf") en
stuurde 100 met een briefje:
„Nou, hier heb je de rib dan".
continentale
zondag
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Het Britse Hogerhu
heeft gekozen voor de continentale zon
dag. Er zal een streep gehaald wo
i door een groot aantal verboden
i voor de zondag nu nog gelden. De
moet echter nog goedgekeurd woi
j door het Lagerhuis,
i Gaat het Lagerhuis akkoord met
plannen van de edele afgevaardigi
dan kunnen de Britten voortaan
sportwedstrijden
schouwburgvoorstellingen en zelfs ni
kermissen en cabarets.
De winkels blijven voorlopig
gesloten, maar tijdens het debat w<
medegedeeld dat ook de handelswet
de helling is en dat wordt onderzo
of het mogelijk is in die wet claus:
op te nemen dat bepaalde winkels
op zondag open mogen zijn.
Het voorstel werd in de tweede 1(
zing door het Hogerhuis besproki
Slechts één afgevaardigde was tege
de socialist uit Wales, Lord Maelc
„Nu kerken sluiten", zei hij, „gaan
totoclubs open".
Koorts is maar een deel van uw verkoudheid
DEN HAAG Praktijken van
Frankrijk en ook wel van andere
EEG-landen verstoren en vervalsen de
concurrentieverhoudingen binnen de
Europese economische gemeenschap.
Het algemeen orgaan voedselvoorzie
ning. dat de Nederlandse handel in
landbouwprodukten en levensmiddelen
overkoepelt, klaagt hierover in zijn
jaarrapport.
Met name de Franse praktijken,
passen niet in een gemeenschappe
lijke markt, aldus het rapport.
En in plaats van deze praktijken
af te wijzen, doet de Europese com
missie hardnekkige pogingen, deze
systemen uit te breiden tot de hele
EEG.
Vooral de Nederlandse landbouw
en de agrarische handel en industrie
dreigen er de dupe van te worden.
BEDREIGD
Het bestaan vooral van zelfstandige
ondernemers in deze sectoren wordt bo
vendien bedreigd doordat in de EEG
(en daardoor ook in Nederland) grote
concentraties van ondernemingen grote
subsidies en andere faciliteiten krijgen
Amerikaanse dominee biedt aan:
(Van
kerkredactie)
voor investeringen. Dat gaat ten koste
van de concurrentiepositie van de hon
derdduizenden zelfstandigen.
Het rapport bepleit, evenals dit voor
-3d uaSuiuiaujapuo aqosuejge-iaiu
beurt, volledige toepassing van het con-
currentieregime voor de agrarische pro-
duktie en afzet. Ook minister Biesheu
vel heeft daar herhaaldelijk voor ge
pleit.
Het karakter van het EEG-landbouw-
beleid werkt volgens het rapport de
vorming van overschotten in de hand,
oriënteert de produktie op de aankoop
bureaus in plaats van op de markt,
verwaarloost de belangen van verbrui
kers en leidt tot niet te voorziene conse
quenties voor de financiering van dit
landbouwbeleid uit openbare middelen.
Nederland eist
EEG-debat over
Brits toetreden
BRUSSEL Nederland heeft giste
ren in Brussel met klem aangedrongen
een debat te beginnen over het Britse
voornemen tot de EEG toe te treden en
over de fusie tussen de drie bestuursor
ganen van de drie gemeenschappen
EEG. Euratom en EGKS.
Het debat zou moeten worden ge
voerd door de zes ministers van buiten
landse zaken zonder de EEG-commissie
tijdens één van de bijeenkomsten die
nog voor dit jaar is vastgesteld op 6 en
7 december.
Nederland, momenteel voorzitter van
de ministerraad, stelde nadrukkelijk,
dat dit debat moet plaatshebben voor
dat het termijn voor het voorzit
terschap eind december afloopt.
In ^"js ze' Britse minister van
financiën, Callaghan, bij de opening
van de zesde jaarvergadering van
OESO. dat Engeland vastbesloten is lid
te worden van de EEG ondanks de
moeiliikheden die daaraan verbonden
ziin. Opmerkelijk is dat Callaghan zich
To krachtig heefi n-teesnroken in een
vergadering waarin men zich in de re
gel beperkt tot vage algemeenheden.
Verdrijf uw hele verkoudheid met coldrex
Als u verkouden bent, hebt u
waarschijnlijk niet alleen koorts,
maar soms ook hoofdpijn en een
verstopte neus. Neem uw ver
koudheid serieus. Pak verschil
lende verkoudheidssymptomen
tegelijk aan. Coldrex, speciaal
gemaakt om de héle verkoudheid
te bestrijden, verdrijft alle narig
heden radicaal. Snel herstel en
extra weerstand door vitamine C.
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN Vanmiddag is drs.
J. Bouma, predikant van de gere
formeerde kerk (vrijgemaakt) te
Rijnsburg, aan de Theologische
Hogeschool zijner kerken gepro
moveerd tot doctor in de theolo
gie.
Zijn proefschrift is getiteld „Alge
mene Genade. Uiteenzetting, vergelij
king en beoordeling van de opvattin
gen van A. Kuyper, K. Schilder en
Joh. Calvijn over algemene genade".
Concilie
De conclusie van de lijvige (383 pa
gina's) studie van dr. Douma is, „dat
het theologoumenon van de „algemene
genade" een wettige plaats binnen de
theologie kan behouden, mits er (in
hoofdlijnen althans) zo over gesproken
wordt, als Calvijn dat gedaan heeft.
Tegenover Schilder wil dr. Douma
het recht handhaven, om van alge
mene genade te spreken. Hij meent
met een legitiem beroep op de Schrift
in hoofdzaken te kunnen onderschrij
ven, wat Calvijn over de algemene
genade zegt De discussie is volgens de
Rijnsburgse predikant met Schilders
argumenten niet tot een afsluiting ge
komen. Hij kan zich zeer goed vinden
in de motieven, die Schilder hebben
gedreven tot kritiek op de (hantering
van de) gemene-gratieleer, maar in de
theologische vormgeving van deze kri
tiek ging Schilder te ver. Het blijft
mogelijk de term „algemene genade"
wettig te gebruiken.
Beperkt
Tegenover Kuyper poneert dr. Dou
ma de beperktheid van het theolo
goumenon der algemene genade. Kuy
per gaf er de expansie van een dogma
aan. De gemene gratie, wortelend in
de predestinatie, werd het draagvlak
van heel de cultuurgeschiedenis en ook
de principiële basis voor de cultuur-
taak van de christen in deze wereld.
Daartegenover stelt dr. Douma, dat de
algemene genade volgens de Schrift
zo'n expansie niet verdraagt. Richting
en vrucht van deze genade, zoals Cal-
vyn die naar de Schrift getekend
heeft, geven aan de algemene genade
een veel bescheidener plaats, dan
Kuyper er aan toedeelde. Van Calvijns
„algemene genade" naar Kuypers „ge
mene gratie" loopt volgens dit proef
schrift geen begaanbare weg.
Is een zo zwaar belaste term als
„algemene genade", dikwijls zonder
onderscheid met „algemene gratie" ge
bruikt, nog wel hanteerbaar na Kuy
per? Volgens dr. Douma zal het moei
lijk zijn een betere aanduiding te
vinden, die voor minder misverstand
vatbaar is. De uitleg zal moeten be
slissen. of de vlag een goede lading
dekt.
Stellingen
Enkpi« stellingen van dr. Douma:
Een vergelijking met Calvijn leert,
10e groot de verwantschap tussen dienst kunnen bijwonen.
Schilder en Kuyper is inzake het c
tuurvraagstuk, ondanks hun ingrijf'j
pende onderlinge verschillen.
De „vreemdelingschap" van de chris-
ten dient in de cultuurbeschouwin| c
een centrale notie te zijn.
De juiste opmerking van C. A. vat
Peursen, dat de christen Gods werk'
zaamheid in niet-christelijk denker
zal moeten erkennen, resulteert in d(
onjuiste stelling, dat het diepste grond
motief van niet-christelijk denken i
God ligt.
Voor effectief catechetisch onderwijl^
is onder meer een geschakeerd leer
plan, door de kerkeraad goedgekeurd, m(
en gehandhaafd bij wisseling van cate
cheten, noodzakelijk.
LONDEN Een anglicaanse gemeen-
te in het hartje van Londen heeft beslo- P
ten om het Amerikaanse voorbeeld te
volgen en ook de zondagsschool voor
volwassenen open te stellen. Dit besluit
werd genomen door de gemeente van 1
St. Andrew-by-the-Wardrobe in de
Queen Victorlastreet. De klas zal zich B
voorlopig vooral richten op academisch r
gevormden.
De klas krijgt een eigen gezicht. Er
wordt begonnen met een kopje thee oni
daarna onder leiding van een gast-theo-
loog een bepaald onderwerp aan te snij
den en samen te bespreken. De klas zal
niet door één „professor" geleid wor
den. Voor het eerste jaar hebben zeven
theologen zich beschikbaar gesteld.
Deze zondagsschoolklas van academi
ci is vooral bedoeld voor mensen die
het contact met de kerk verloren heb
ben. Er zal noch gebeden, noch gedo
ceerd worden. Na een korte inleiding
zal er ruimschoots de gelegenheid gege
ven worden voor discussie. De klas
komt bijeen voor de avonddipnst.
dat degenen die dat willen ook nog die