Rapport over verzoening naar hervormde classis SCHOOL-SLAG Veroordeling van Naudé hier verkeerd begrepen Ds. Kuiper en ds. Van Ande gistermiddag begraven Een ivoor ei voor vandaag Kanttekening Mr. Verplanke (maakte synode mee): Maar besluit blijft betreurenswaardig f Beroepi n gswerk Psalm 146 is een van de jongste psalmen. Men neemt aan, dat hij ontstaan is na de ballingschap. Koning Kores was het middel in Gods hand geweest, dat de Joden hun vrijheid terug kregen. Groot moet dan ook hun ontsteltenis zijn geiveest, toen deze koning enkele jaren later stierf. Wat zou hen nu weer boven het hoofd hangen? Dan zegt deze dichter: Vertrouwt niet op edelen, op een mensenkind, bij wie geen heil is. Gaat zijn adem uitdan keert hij weder tot zijn aarde, te dien dage vergaan zijn plannen. ..Welzalig hij. die de God van Jakob tot zijn hulpe heeft, wiens verwachting is op de Here, zijn God." (Psalm 1465) Merkwaardiq, dat hier zo nadrukkelijk gezegd wordt: Jakobs God. De Bijbel spreekt ook van God als de God van Abraham, Izak en Jakob. Abraham, reus in het geloof. Izak de man, die een teer geloofsleven kende van nauwe omgang met God. Maar Jakob Iemand, die veel dichter bij ons staat. Zijn naam tekent hem: de handige jongen, of het nu was met linzenmoes of met geitevellen. Hij marchandeert met God te Bethel en met oom Laban om het bezit van de schapen. Jakob met zijn klein geloof, die in plaats van op God te vertrouwen steeds weer slinkse wegen bedacht, om zijn doel te bereiken. Wat mogen wij er blij over zijn, dat God niet alleen van Abraham en van Izak, maar ook van Jakob de hulp wilde zijn. Niet om iets in Jakob zelf, maar omdat God hem liefhad. Wij lezen vandaag Jesaja 42 1-17. Wij lezen morgen Jesaja 42 18-25; 43 1-8. ZATERDAG 19 NOVEMBER 19# Enkele jaren geleden werd de Hervormde Kerk geschokt door een uitdrukking van prof. dr. P. Smits over de verzoe ning. Zijn woorden „Geef mijn portie maar aan Fikkie" klon ken tot op de hervormde synode door. Er werd toen opdracht gegeven om een studie te maken over de vraag of een Ander onze schuld kan dragen en wegnemen. Na vier jaar studie is een commissie nu gereed gekomen. Maar zij bracht geen geza menlijk rapport uit. Naast het meerderheidsrapport was een minderheidsnota van ds. G. de Boer, die nu voor verdere bezin ning naar de classesvergaderingen gaan. j[«V (Van onze kerkredactie DRIEBERGEN De hervormde classicale vergaderingen zullen zich de komende maanden kunneu bezinnen op twee rap porten over de verzoening, of beter gezegd, een meerderheids rapport en een minderheidsnota. De synode heeft niet gekozen voor een van (ïe twee uitspraken, maar bewust de beide uitspraken doorgegeven aan de kerk voor verdere bezinning en commentaar. Ongeveer vijf jaar geleden werd de, Christus is rehootyaam geweest, synode geconfronteerd met de vraag j Daardoor staat Hij op de plaafs waar ho, h«, mcujk I. ,,d.t Ander I (1. m,n. brhnnr. -ej.r- -^en-j ^rstn'Jen' van''de'mens? van het evangelie en dus WEINIG VOLDAAN De kritiek van de commissie van rap port werd door verschillende synodele den gedeeld. Maar weinigen waren wer kelijk voldaan met het rapport. Tij dens de bespreking kwam naar voren dat het stuk niet in de eerste geschreven was voor de moderne mens, maar dat wel gepoogd was zoening nieuw te doordenken, vanuit het luisteren naar de bijbel. Port. dr. A. A. van Ruler vroeg zich af: Wat maken wij ons druk over de De Mammoetwet Reimer v ren aan Nederlandse gymnasia, lycea en athenea heeft onlangs ge zegd, dat er redenen genoeg zijn om te overwegen de invoeringsda tum van de Wet op het voortgezet onderwijs, de Mammoetwet, op te schorten. Het ontwerp-overgangswet gaat er van uit, dat de Mammoetwet op 1 augustus 1968 in werking treedt. Dr. Reimer noemt als redenen voor opschorting: de te hoge kosten van de wet; ruimere tijd voor voorlich ting over de nieuwe onderwijsstruc tuur bij ouders en docenten; meer tijd voor rustige bestudering van lerarenopleiding, van scholenge meenschappen enz. UOE zit het met de hoge kosten van de invoering van de Mam moetwet? Het merkwaardige is, dat bij de tot standkoming van de wet weinig of geen aandacht is besteed aan de kosten welke deze wet meebrengt. De memorie van toelichting van de overgangswet raamt de jaarlijkse exploitatiekosten van de volledige Invoering van de Mammoetwet op 270 miljoen en raamt een investe ring voor éénmaal van omstreeks 170 miljoen voor de bouw van nieu we lokalen. Alles naar het loon- en prijspeil van 1966. Het voorlopig verslag van de Twee de Kamer vraagt heel voorzichtig, of temporisering van de kostenver hogende maatregelen van de invoe-1 ring van de Mammoetwet nodig zal zijn. De memorie van antwoord van 19 oktober 1966 zegt. dat de be windslieden thans van oordeel zijn dat aan temporisering niet valt tc ontkomen. TY/AT bedoelt deze memorie van antwoord met temporisering j kostenverhogende maatregelen van de Mammoetwet? Natuurlijk niet. dat reeds temporisering plaats vindt omdat de invoering van de wet in die zin geleidelijk geschiedt, dat leerjaar voor leerjaar aan de nieu we voorschriften wordt aangepast, zodat het zeker verscheidene jaren zal duren, voordat het bedrag van de geraamde hogere jaarlijkse exploitatiekosten van 270 miljoen naar het loon- en prijspeil van 1966 zal zijn bereikt. Op deze geleidelijke stijging van de uitgaven wees terecht reeds de memorie van toelichting van de overgangswet. De temporisering welke de memo rie van antwoord van 19 oktober Gezamenlijke dienst van oud-katholieken en r.k. in Rotterdam mijn zonde en schuld zou kunnen dragen en wegnemen." In 1960 sprak de hervormde synode duidelijk uit dat zij vasthield aan de belijdenis van Jezus Christus als het Lam Gods, dat de zonden der wereld weg neemt. Maar zij werkte deze verkla ring toen niet verder uit, maar droeg dc Raad voor de zaken van kerk en theologie op om een verdere studie te maken over het begrip verzoening. De Raad benoemde een commissie on der voorzitterschap van dr. H. Schro ten, waarin de hoogleraren A. F. N. Lekkerkerker, G. Sevenster en A. S, v. d. Woude zitting kregen en ook ds. Kr. Strijd, dr. A. de Wilde, mevrouw dr. E. Flesseman-Van Leer en ds. G. Boer. Ds. Boer diende de minder heidsnota in. SAMEN Het meerderheidsrapport onderneemt een poging om tot klaarheid te komen over wat in de kerk gezamenlijk over de verzoening gezegd moet worden. De commissie gaat daarbij uit van de „ver- bondawil van God, Zij besluit om sa men met Zijn volk, samen met de mens te zijn." In verzoening ziet de commis sie twee hoofdaspecten. De hoofdlijn is het genadig zich toekeren van God tot de mens, maar er is ook de andere lijn waarin de mens van zijn kant zich in 1966 onvermijdelijk acht, is een an dere, onafwendbaar voortvloeiend uit de noodzakelijke algemene temporisering van de uitgaven van de rijksoverheid. Deze temporisering kan niet anders betekenen dan invoering van de Mammoetwet op een later tijdstip dan 1 augustus 1968. O.i. terecht. Is dc Mammoetwet eenmaal in werking, dan zijn de daaruit voort vloeiende uitgaven niet wel meer te stuiten. Daarom is het niet ver standig, in de invoeringswet een bepaald tijdstip aan te wijzen waar- I aTmhèTdkrert tot&ïï'.'B op de Mammoetwet in werking De commissie bezint zich in dit rap port eerst op de verzoening in het Ou de Testament, waar deze gezien wordt als handhaving en herstel van het ver bond tussen God en Israël. Natuurlijk komt daarbij ook de verzoening door het offer ter sprake. Sommigen den ken, zo wordt gezegd, bij het offerdier aan de plaatsvervanging, anderen aan een overdracht van schuld, weer ande ren spreken liever van vereenzelviging. Dan wordt de lijn naar het Nieuwe Testament en het offer van Christus doorgetrokken en gezegd dat het bij de verzoening niet alleen gaat om het weg doen van de zonde en het vergeven van schuld, maar om de gehoorzame mens. FiE onzekerheid van de financieel- economische ontwikkeling ver hindert thans te besluiten tot het in werking treden van de Mammoet wet met ingang van 1 augustus 1968 of 1 augustus 1969, omdat dan af weging van het belang van de in voering van deze wet tegenover an dere belangen welke het rijk be hartigt geen wezenlijke uitwerking meer zou kunnen hebben. En dat tnag niet. Nu bovendien andere door dr. Rei mer genoemde belangrijke punten terecht pleiten voor een latere in voering van de wet op het voortge zet ondrwijs, is er alleszins reden, zulks thans duidelijk te verklaren. Dan weet het voortgezet onderwijs waaraan het voorlopig toe is; nü verkeert het in de mist. roordfgt «ns en door het werk H-llfo'e Geest In ons nartfclperen wij in ZMn IDden en Zün gehoorzaamheid. In zijn minderheidsnota zegt ds. Boer uit Katwiik dat hii het rapport te vaag en te vlak vindt. Te weinig hoort hij van noties als overbracht van schuld, losprijs, vriikoping. De toorn van God wordt te uitsluitend binnen het ver bond geplaatst. Het waarlijk mens zijn van Christus wordt zo sterk benadrukt dat Zijn God-zijn in de mist bliift. Ernstig waarschuwt hij voor een op vatting die geloof en bekering hoe noodzakelijk ook tot constituerende elementen in het heil Gods maakt. Hij meent dat het menselijk handelen zo sterk worde benadrukt dat het genade karakter van het evangelie in gevaar komt. Ds. Boer is teleurgesteld omdat het rapnort eigenliik peen antwoord geeft op de vraag: „Is de schuld al of niet overdraagbaar?" Het raonort noemt plaatsvervanging overdracht en vereen zelviging. Ds. Boer wil niet kiezen. Het is alles tegelijkertijd waar, wordt vnorbiieegaan aan de overdraag baarheid van de schuld. Daarbij Is het hart van het evangelie in het geding. COMMISSI E De commissie van rapport, die verslag uitbracht aan de svnode, komt met vrijwel dezelfde bezwaren: „Waar rapport over plaatsvervanging spreekt, geschiedt dat nergens in ver band met het dragen van de zonde, r in de zin van vertegenwoordi ging, representatie van de mensheid. De commissie vraagt zich af of men dan niet terecht had moeten komen bij plaatsvervanging niet alleen in gehoor zaamheid (Christus was in onze plaats gehoorzaaml. maar ook in schuld. De commissie vraagt zich bovendien af of begrippen als representatie en solidariteit wel de aangewezen woor den zijn om bijbels te spreken. Zo ichrüft men: „Nu komt het ons voer, dat de gedachte, dat God zich solidair gemaakt heeft met de mensen, tot misverstand aanleiding geeft. Immers God heeft de wereld met Zichzelf ver zoend (2 Cor. 5:19). niet Zichzelf met de were'd (wat door dc vinders zien van zonde zou betekenen). Met het woord iiïdariteit kan men slechts het tweede uitdrukken, niet het eerste." ROTTERDAM Rooms-katholieken en oud-katholieken in Rotterdam zul len op 12 december een gemeenschappe lijke dienst houden. Zij geven hiermee gehoor aan de gezamenlijke herderlijke boodschap van de bisschoppn van bei de kerken. Deze spraken op de liturgische dienst op 7 november in Utrecht de wens uit dat deze eerste ontmoeting tussen de Rooms-Katholieke en de Oud-Katholie ke Kerk nok in de parochies zal leiden tot „toenadering en waarachtig christe lijke samenwerking." Tijdens de dienst in Rotterdam in de Rooms-Katholieke kerk aan de Ma- thenesserlaan zullen de oud-katholie ke pastoor G. A. van Kleef en pater dr. C. Braun. directeur van Una Sancta, spreken peer de betekenis van de ont- maakt to, vrij2innig ,oe en M,fs ge2a. mÏÏJX ,Jtre,:ht' In de liederen de men,ijke kerkelijke bijeenkomsten gin- schriftlezingen en de gebeden zullen „rgan|seren, zou w dan geen reac- lie van de kerken komen? Hoewel geen 1 kerkelijke organisatie, ging het Christe- Iliik Instituut toch kerkewerk doen. Het werd een soort kerkje in de kerk." Mr. Verplanke wil het synodebesluit I niet goedpraten. maar stelt wel nadruk- h-e'nk. dat het niet allereerst ging over "n visie inzake het rassen- (Van onze kerkredactie) 'S-GRAVENDEEL Het besluit, dat de generale synode van de Nederduitse Gereformeerde Kerk van Zuid-Afrika heeft genomen ten aanzien van het Christelijk Instituut, is niet verstandig geweest. Een verdere verwijdering zal het gevolg zijn en dat terwijl men mensen als Beyers Naudé juist zo nodig heeft. Maar één ding is zeker: de rassenkwestie had met deze zaak nauwelijks te maken. Dat vertellen ons mr. dr. C. J. Verplanke, de burgemeester van 's-Graven- deel, en de Amerikaan prof. dr. J. H. Kromminga, die zijn teruggekeerd uit Zuid-Afrika, waar zij belangrijke besprekingen hebben gevoerd over de apartheidskwestie. Ds. Beyers Naudé („een bijzonder sympathiek man; wij ontmoetten hem twee dagen, nadat wij op de synode de beslissing meemaakten; hij had het wel verwacht, maar niet met zo'n grote meerderheid") is sterk oecumenisch in gesteld en heeft nauwe contacten met de Wereldraad. Dat kan men moeilijk verteren in de Nederduitse Gerefor meerde Kerk, die zelf in 1961 uit de Wereldraad getreden is. Verder moet men de houding tegeno ver het Christelijk Instituut vergelij ken met de manier, waarop de gerefor meerden zich voor de oorlog tegenover de „NCSV-mentaliteit" opstelden. „Stel. dat de Achttien in ons land hun activiteiten uitstrekten van vrijge- Diestal van sieraden, huit elf mille AMSTERDAM Uit eet lierszaak in de M^mixstraat ziin gister-prob' nacht meer dan honderd damesrineen 1 Het doel van de reis van prof. Krom- gestolen voor een waarde van elfdui- minga en mr. Verplanke was. om sa- zend gulden. De afscherm'-"» van een men met de Zuidafrikaan prof. dr. F. van de etalageruiten was, evenals dc .1. M. Potgieter de laatste hand te leg- bleem, dat ter tafel zal komen van de eerstvolgende Gereformeerde Oecu menische Synode (In 1968). Naast intensieve gesprekken met prof. Potgieter spraken zij ongeveer tweehonderd mensen, zowel voor- als tegenstanders van de apartheidspoli tiek (al moet je, ook onder Bantoes, Tndiërs en kleurlingen, wel zoeken naar iemand, die echt vierkant tegen is, aldus mr. Verplanke). Zij hadden uitgebreide contacten met ds. Beyers Naudé. met de Nederduitse Gerefor meerde Kerk en met de Gereformeerde Kerk. Laatstgenoemde kerk denkt meer genuanceerd over het rassenpro bleem. HUWELIJK ruit, vernield. De gesprekken met prof. Potgieter cirkelden voor een belangrijk deel rond het interraciale huwelijk en de kerkelijke eenheid. In het rapport zal worden gesteld, dat zowel verbieden als het koste wat het wil forceren van interraciale huwe lijken moet worden verworpen. Wel is het een pastorale taak. om de betrokke nen de gevolgen (met name voor de kinderen) van een dergeliik huwelijk voor ogen te houden. Gelijk bekend verbiedt de Zuidafrikaanse regering hu welijken tussen mensen van verschil- gen a i rapport over het rassenpro- lende rassen en sommigen in Zuid-Afri ka funderen dit op de Bijbel. Dat acht Verplanke beslist onjuist, ver de kerkelijke eenheid zeiden Verplanke en prof. Kromminga: Het kan gewenst zijn, dat verschillende rassen hun eigen kerkelijk leven opbou wen, maar wij stellen ook, dat de een heid van Christus zich moet kunnen uiten in eenheid van avondmaalsvie ring. Daar zit men in Zuid-Afrika nog wat tegen aan te kijken, omdat men daar sterk werkt met een Kuvperiaans pluri- formiteitsbegrip („wat God pluriform geschapen heeft, mogen wij niet uni form maken"). Dat is voor ons onaan vaardbaar, aldus mr. Verplanke. Om uit het slop te komen, wil men het onderscheid, dat in de werkelijkheid van de schepping aanwezig is. „multi- formiteit" noemen in het rapport. BRVG Het rapport, dat als duidelijke trend zal hebhen, dat noch apartheid, noch integratie bijbelse eisen mogen worden eenoemd, zal naar het oordeel van bel de heren aanvaardbaar zijn als brug tussen Zuid-Afrika en de rest van de GOS. „Wij zijn verplicht, tot beter be grip van elkaar tc komen. Dat is de kerkelijke weg. Zij hebben contact dringend nodig", zegt prof. Krommin ga. Beiden waren ervan geschrokken, dat het communicatieprobleem zo moei lijk was. Het duurde een tijd, voor het ijs ontdooid was. Hoe langer zij met prof. Potgieter (die hen eerst als een soort kryptocommunisten had beschouwd) optrokken, hoé meer te genstellingen herleid konden worden tot misverstanden. Daarom is volgens mr. Verplanke de houding te laken van hen, die menen over de apartheid te kunnen oordelen zonder ooit in Zuid-Afrika te zijn ge weest en die dat verdedigen door erop te wijzen, daj toch ook over het com munisme geoordeeld wordt zonder dat men ooit in Rusland is geweest. Het communisme is een levensbeschouwing, die aan de hand van literatuur is te bestuderen. Maar apartheid is een „way of life" om onderling zeer verschillende volkeren tot zelfstandige ontwikkeling te brengen. Dat moet je zelf gezien hebben, aldus de 's-Graven-1 deelse burgemeester. van de verzoening is dat God onze zonden vergeeft. Wij hebben een heel leven nodig om dat te begrijpen. Ver zet tegen de verzoening is een daad van het door genade gekwelde hart. Uiteindelijk besloot de synode or commissie op te dragen aan de hand van de bespreking het stuk nog eens na te gaan en dan het gerevideerde stuk met de nota's toe te zenden aan de classicale vergadering om het te bestuderen en er over te rapporteren. Amerikaanse mis helemaal Engels WASHINGTON De Amerikaanse rooms-katholieke bisschoppen hebben van Rome toestemming gekregen om de hele mis in het Engels op te dragen, behalve bepaalde eigen gebeden van de priester. Engels wordt al algemeen gebruikt door de Rooms-Katholieke Kerk in Amerika, alleen het tweede deel van de mis wordt nog in het latijn gecele breerd. Christelijke school in Gent uitgebreid (Van onze onderwijsredactic) GENT Vanmiddag heeft de Caspar de Coligny-school in Gent er een belangrijke aanwinst bijgekregen. Met feestelijk vertoon is namelijk een nieuwe etage in gebruik gesteld, die twee leslokalen telt en een over- blijf-ruimte. Deze uitbreiding, die tot stand is ge komen dank zij de gulheid van de ac ties Geven voor zeven en het co- mité-Veenstra voorziet in een grote be hoefte. Ook het schoolbestuur, onder voorzitterschap van dr. J. Bruynzeel, heeft zich sterk ingezet voor de school- uitbreiding. Het hoopt dat men spoedig tot de volgende stap kan overgaan, te weten het openen van een middelbare school in Gent. Een andere vurige van het schoolbestuur is dat men nu spoedig ir aanmerking kan komen voor subsidie. Orthodoxe en R.K. Kerk nabij? NEW YORK „De hereniging van de Orthodoxe en de Rooms-Katholieke Kerk is niet erg ver af," zou patriarch Athenagoras van Constantinopel ge zegd hebben in een exclusief interview in New York Times. Wel denkt de patriarch dit zelf mis schien niet meer mee te zullen maken, daar hij reeds 81 jaar oud is. Volgend jaar zal hij de paus in Rome bezoeken om „de vertrouwelijke besprekingen voort te zetten, die beiden in Jeruza lem hebben gevoerd. Advies-commissie: Geen salaris per lesuur (Van onze onderwijsredactie) DEN HAAG De salariëring per lesuur moet overal verdwijnen. In de plaats daarvan is een beloning voor de totale taak van de docent wenselijk. Deze taak omvat meer dan lesgeven, zoals voorbereiding, correctie, toezicht, besprekingen, contacten leggen en der gelijke. Bovendien dient de omvang van de weektaak van de docent duide lijk te worden afgebakend. De taak moet voor alle docenten bij het voortge zet onderwijs gelijk zijn: 35 klokuren per week. Tot deze stellingen is een commissie gekomen, die bijna twee jaar geleden werd ingesteld door het Nederlands verbond van directies en leerkrachten bij het nijverheidsondrwijs. Nadeel van het tegenwoordige salarissysteem vindt de commissie onder meer het na genoeg ontbreken van promotiekansen en het automatisch bereiken van het maximum-salaris. DE SPAANSE SINAASAPPELS zijn er weer Plukvers uit Spanje (na 48 uur al op uv boordevol sap en zon, en ...30% rijker» vitamine C. Profiteer er meteen volop vu Schweitzer-prijzen AMSTERDAM De Stichting Al bert Schweitzerprijs heeft voor 19f drie prijzen toegekend. Dit om een zonder karakter te geven aan eerste lustrum. In januari zal de prj namelijk voor de vijfde maal wordi uitgereikt. Aan de in Amsterdam geboren mai thans in Israël wonende dokter Ben-Ai sa is een prijs toegekend. Hij is doo de commissie voor de geneeskunde vi j de Stichting voorgedragen. De twee ar dere prijzen gaan, op voordracht t de commissie voor christelijke en 1 manitaire arbeid, naar de heilpedagi en logopediste, mejuffr. A. B. Kori dorffer uit Oosterbeek en aan dr. Heic rich K. E. Gruber, emeritus predikaj van de Evangelische Kerk vj Duitsland en voormalig domproost |n Berlijn. (Van onze correspondenten) SASSENHEIM/UTRECHT Onder grote belangstelling zijn gisteren ds. P. D. Kuiper en ds. H. W. H. van Andel begraven, twee predikanten, die in de Ge reformeerde Kerken een vooraan staande plaats hebben ingenomen. Bij de begrafenis an ds. Kuiper waren vele synodeleden aanwezig, als dr. C. Gilhuis dr. P. G. Kunst en ds. A. C. van Nood. De Theologische Hoge school, waarvan ds. Kuiper voorzitter van de curatoren was, liet zich verte- genwaordigen door de tweede voorzit ter van de curatoren, verscheidene hoogleraren en een afvaardiging van het studentencorps. Van de particuliere synode en de classis waren deputaties aanwezig, alsmede het voltallige colle ge van B en W van Sassenheim en daarnaast nog circa duizend gemeente leden en belangstellenden. Ds. H. v. d. Berg leidde de rouw dienst. Hij preekte over Hebreeën 13: 7 „Houdt uw voorgangers in gedachtenis, die het Gods tot u gesproken hebben; let op het einde van hun wandel en volgt hun geloof na." Ds. Kuiper had rijke geest en veelzijdige begaafd heid op allerlei terrein in dienst van de kerken, maar voor alles was hij bood schapper van het evangelie van de Heiland. Niet achter de commissie- of mode- ramentafel heefthij zijn grootste vreugde genoten, maar op de kansel achter de Bijbel. Zevenendertig jaar heeft hij hetzelfde Woord gebracht in dezelfde gemeente en tot het eind toe wist hij de gemeente te boeien en te bouwen. Na de dienst sprak als eerst dr. P. G. Kunst, tweede voorzitter van de gene rale synode. Oprecht dankbaar kan men God zijn voor wat hij aan mensen geeft. Ds. Kuiper heeft in het leven en in de kerk een grote plaats ingenoma Met lachende luim en spitse ernst wi hij door te geven, wat het was diena van Jezus Christus te zijn. Alle dinggevend werk, soms met humor slagvaardigheid, wist hij vast te hos den aan een bepaalde lijn. In n werd hij nog met algemene stemme 1 herkozen als president-curator van d hogeschool in Kampen, hoewel beken was dat het einde spoedig zou kornet,1 Burgemeester J. Baron van Knobelie dorf zei dat het college gekomen wa om getuigenis te geven van eerbied c respect namens de hele plaatselijk gemeenschap. Bijna heel zijn ambtstij heeft ds. Kuiper in Sassenheim dooi gebracht. Met zijn grote gaven dien hij niet alleen de kerkelijke gemeeu; maar de gehele gemeenschap. Toewijding Ook naar de rouwdienst in de Tuli Bi dorpkerk te Utrecht bij de begrafen Cl van ds. Van Andel, dc actuarius van i generale synode, waren velen gek» h men. Het moderamen van de laatstgf houden synode was vertegenwoordig!Ni door de praeses ds. P. van Stricn en di beide scribae ds. E. N. van Loo en di J. R. Hommes. De Nederladse Htm vormde Kerk was vertegenwoordig! door de praeses van de synode, dr. cljei de Ru en de secretaris-generaal dr. Emmen. ÉÉN ACTIE VOOR VIJF WERELDDELEN Lees - Luister - Zie Pers, radio en televisie vestigen uw aan dacht op School-Slag. Ook u bent hierbij betrokken. Ook u wordt gevraagd welke waarde u hecht aan christelijk onderwijs in vijf werelddelen. Als volksopvoeding en onderwijs vanuit het Evangelie in de gehele wereld u ter harte gaat, doe dan mee aan deze wereldwijde dienstverlening. School-Slag rekent op u Beantwoord dit laatste appèl en gééf! giro 515 Hilversum. Actie-Bureau Simon Stevinweg 146, Hilversum. Tel. 02950-41372 u De rouwdienst werd geleid door d fa wijkpredikant van Utrecht-Tuindoir drs. R. Strijker. Na de evangeliever kondiging werd een persoonlijk ge dachteniswoord gesproken door Van Strien. Hij vertelde met hoeve#* liefdevolle zorg en toewijding ds. V Andel geprobeerd heeft zijn werk actuarius van de synode geheel af maken. Eind van dit jaar zou hij zij:01 dienst als actuarius beëindigen overdragen aan zijn opvolger. Hij was een uiterst nauwkeurig a11 sterk kerkordelijk denkend en hande lend dienaar van de kerk in de synodi maar ook een hartelijke, toegewijd* pastor, die ook in de jaren waarin hi. persoonlijk veel leed te dragen had toch, en misschien wel juist daarom diepgaand meeleefde in de zorgen vé zijn gemeenteleden. Ook toen hij geheel in dienst kwart in de synode bleef hij een bijzondert N pastorale taak als gevangenispredikan behouden. Hij kon dat niet missen. Ds Van Strien zag hierin geen tegenstrij- digheid, maar juist een typische over- j* eenstemming: bij de zorg voor dr rechte en correcte orde in de kerk gaa het immers om het goede pastoraat Bi m het verdriet van zovelen, die ds. Vs Andel thans missen, past daarom ni anders dan een dankbaar gedenken van alles wat ons in hem werd gegeven, aldus ds. Van Strien. NED. HERV. KERK Beroepen te 's-Gravenhage (vac. C. M- Krijger), Joh. Grolle te Groningen. Aangenomen naar Enschede (wijkgem 3; toez.), J. J. Duvekot te Deurne; naar Hem en Venhuizen, kand. J. Lugtigheid te Amsterdam. Ambt neergelegd door J. Colljn tc Nijmegen. GERF.F. KERKEN Beroepen te Heemstede (4e p.p.), G Mevnen te Utrecht-We.st. Benoemd tot geestelijk verzorger langduirg zieken en bejaarden in Apel doorn. D. C. Tielemans te Eindhoven. GEREF. KERKEN (vrüg.) Beroepen te Apeldoorn. J. Verkade tc Groningen-Noord. Aangenomen naar Groningen-Noord rac. L. L. v. d. Vliet), dr. C. Trimp CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Bunschoten, P. den Butter te Gorinchem en M. Vlietstra te IJmuiden; te Meppel. Joh. Prins tc Rijswijk (Z.-H' J. Westerink te Kerkwerve-Haamstede: Noordeloos. M. C. Tanis te Baren- drecht en C. van der Weele te Huizen (N.-H.). GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal, P. Blok te Dirksland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2