Ik ontdek
Hem niet
in
de
„PRATEN OVER GOD
WERD GOED
rm
m
Vertrouwelijk
Luisteren
Ongrijpbaar?
ranima
van
Chefarine .4
Ijsselsteinse
rovers naar
psychiater
Twee auto's:
één kenteken
4
WOENSDAG 16 NOVEMBER 19
t- r?*3"
'V--;
Van een onzer redacteuren)
Eindhoven „we mogen hier zeggen wat
we op ons hart hebben. Oké. Nou dan: het
zal best zo wezen dat de bijbel verschrikkelijk
rijk van inhoud is. Alleen vind ik één ding jammer:
dat ik daar nog nooit zelf iets van heb kunnen ontdek
ken. Heus hoor, ik heb al vaak geprobeerd de bijbel
echt te lezen. Maar sorry, ik vind het allemaal ver
schrikkelijk moeilijk om achter de vele verhalen die
je al van je kleutertijd af zijn ingepompt God als de
liefdevolle Vader te ontdekken.
Begrijp me goed ik zou dat graag willen. Maar
het lukt me niet. Als dat Boek dan alles met geloven
te maken heeft, waarom is het dan zo verschrikkelijk
moeilijk
Agressief klinken deze woor
den in de kleinere kring van
jongeren die op deze zomer
avond om een kampvuur, dat
gedurende vier weken tracht
een der vele vlottende woon
wagengemeenschappen van ons
land enige noodzakelijke voor
zieningen aan te bieden, waar
de gemeenschap verstek liet
gaan. Zo metselden ze samen al
een smeerbrug voor auto's, en
werken ze nu aan een speelter
rein met klimrekken, kruip-
gangen, een ferme zandbak en
wat dies meer zij.
Ze hebben al verscheidene ontmoe
tingen met woonwagenjongeren ge
had. verzorgden een feest voor de
kleintjes en een instuif voor de oude
ren. Maar vanavond zijn ze onder
ons en hebben ze zich voor het hou
den van een kampvuur op een open
plek in het bos teruggetrokken, waar
het meisje dat het bovenstaande te
berde bracht, een reëel probleem
lijkt aan te snijden.
1~\OORDAT de jongelui al wel
1 veertien dagen dagelijks wer
kend met elkaar optrekken en elkaar
al aardig zijn gaan leren kennen,
lijkt het klimaat aanwezig voor een
open en misschien af en toe wel heel
vertrouwelijke gedachtenwisseling.
Ja, ehbegint een ander, zou
het niet zo zijn dat het in het begin
misschien niet zo gemakkelijk is om
achter al die over het algemeen ook
nog statige zinnen God te ontdek
ken? Zou het nietv vooral een zaak
van „volhouden" zijn?
Volhouden, volhouden? ri
posteert de eerste jongere, een blon
de jongen van zeventien. Ik heb het
een jaar lang elke dag tegen heug en
meug gedaan, omdat iedereen zegt
„dat het zo nodig is". Maar God bleef
er óls Hij bestaat even ver
door weg. Eerlijk, hoor, ik vraag me
wel eens af: Is Hij wel echt onze
Vader? Volgens mij laat Hij niet
veel van zich horen, noch in de bij
bel. noch nu. op dit ogenblik.
Nou moet je niet doordraven,
zeg, mengt zich een derde in het
gesprek. Hoe kan je nu werkelijk
volhouden dat God. Die notabene
mens is geworden, jou niet kan
aanspreken. Heb je dan nooit in de
bijbel van Gods handen en ogen gele
zen? Van Zijn schouders. Zijn krach
tige arm, van God die lacht? Dat zijn
toch wel beelden die erop wijzen dat
Hij heel nadrukkelijk naar ons toe
komt in onze verhoudingen. Hij zit
heus niet in quarantaine, of is, zoals
je dacht ik suggereerde, misschien
wel dood (moderne slogan zo als je
weet) Hij is, Hij is.... zo levend als jij
en ik.
niet telkens stiekem op de klok kijken
De tien artikelen, vraaggesprekken
met mensen voor wie het geloof bloed-
ae, blijde werkelijkheid is, wilden
daarbij i=* het zij in alle bescheiden
heid gezegd proberen een beetje de
weg te wijzen.
Laten we ze nog eens de revue passe
ren, dan
had „vader" Bartkamps het voor
al over het altijd dankbaar zijn; zou
hij een spoedige wederkomst heerlijk
vinden en meende hij, „dat het met
onze verhouding tot God niet in orde
is, omdat het er in de Kerk dan heel
anders zou moeten uitzien". Zijn con
clusie: we moeten bij onszelf beginnen.
kon de door het leven geslagen
oud-hoofdonderwijzer Dovel zeggen
dat hij uit de stellige verwachting
mocht leven geborgen te zijn bij zijn
klaar je nader? Nooit in dat „heug
en meug"-jaar in je bijbel tegengeko
men, dat God op de wereld kwam als
een schreiende, hulpeloze baby? Ge
boren uit een echte moeder? Hoe
kun je nu toch in vredesnaam zeg
gen, die Hij voor ons ongrijpbaar
zou zijn?
Allemaal goed, maar ik ervaar
er niks van, houdt de blonde vol.
Laat ik het dan zo es zeggen. Toen ik
nog een klein jongetje was zei m'n
moeder wel eens: „Wanneer Jezus in
je hart komt, moet je tot Hem spre
ken en als je heel stil bent, zul je
Zijn antwoord horen". Noem dat dan
kinderlijk gezegd, maar ik verzeker
je dat ik vaak heel, héél stil ben
geweest.... Maar ik heb niets gehoord.
Later bleef dat zo. Zo vaak Ik in
de put zat en alles in me schreeuwde
naar een duidelijk woord, iets tast
baars, heb ik dat nooit vernomen. En
je mag het gerust weten: ik heb tot
God gesproken, gesmeekt, gebedeld,
gedreigd en geluisterd. Maar
....neen....niets!
Een schuchter meisje valt de
laatste spreker, na een korte stilte,
bij. Ik denk dat ook vaak: is dat niet
de moeilijkheid bij elk gebed? Bid
den is spreken met God, zeggen we
allemaal. Maar daar zijn er twee
voor nodig. Ik bedoel ook Ik heb
de indruk dat je vaak in „het niets"
praat. In een gewoon gesprek kan
het toch ook niet van één kant ko
men? Dat zou een saaie boel worden.
Maar dat is nou juist het foute
In jullie gedachtengang: jullie be
grijpt waarschijnlijk de bijbel niet
en daardoor hebben jullie, dacht ik
ook de weg naar Gods hart niet ge
vonden. zegt de jongere weer, die
zoëven over „volhouden" heeft
gesproken. Daarin vind Ik Gods ant
woord op mijn roepen. Of nee, ik zeg
het eigenlijk nog niet goed, het is
meer: daarin hoor ik God? roepen
om mijn antwoord.
Wat is dèt nou weer voor een ge
heimzinnig woordenspel? klinkt het
uit de kring.
■yHRKLAR JE nader, begint de
blonde jongen weer.
Maar het is een ander, die naast
geagiteerd, het woord neemt: Ver-
LJELEMAAL geen woorden-
spel. houdt de vorige spreker
vol. In de bijbel hebben we duide
lijke. heel tastbare woorden van
God. Daar waar ze te horen zijn moe
ten we gespitst luisteren.
Het blijft nog steeds mysterieus,
klinkt het opnieuw, niet erg aanmoe
digend, uit de kring.
Laat me nu eens even, gaat de op
nieuw onderbroken spreker voort. Ik
zou haast zeggen: nu demonsteren jul
lie ook al te weinig geduld om te
luisteren... (Bedoel ik niks mee,
hoor.) Maar ik dacht dat je zeker als,
beginnend leerling van de Heer.
Gods hart in Gods woord moet ont
dekken. En het gaat er nu om: HOE
doe je dat? Dat is toch de algemene
vraag hier hè?
En op het instemmend geknik uit
de kring gaat hij voort: Met Zijn
woord bedoel ik niet de bijbel als
studieboek, waarop je eerst aandach-
Ut moet studeren (ook dat is nodig)
maar echt Zijn woord dat Hij tot
ons. stuk voor stuk. persoonlijk,
richt. Ais je begint te denken: ik zal
het dan maar es gaan proberen er in
te lezen, want „ze" zeggen dat het zo
nuttig is; als je bevooroordeeld gaat
lezen, zo van: het is toch eigenlijk
maar een onbegrijpelijk, ja mis
schien wel een vervelend boek, dan
komt er niets van een gesprek tot
stand. Dan ga je telkens stiekem op
de klok kijken of je er nog niet mee
op kunt houden en dan worden de
woorden die voor je hart bedoeld
zijn tegen een muur gesproken. Nee,
je moet Gods woorden op je laten
toekomen.
Ja, maar wacht nu es even, rea
geert de blonde jongen, die de hele
kwestie aangesneden heeft. Ik waar
deer de bedoeling hoor, dat je zo
concreet mogelijk wilt zijn, maar het
is mij nog niet concreet genoeg. Doe
nou eens voor, pak je bijbel. Hier.
De aangesprokene wordt hier
geenszins door in verwarring ge
bracht, zoekt even in het Nieuwe
Testament en slaat de Eerste brief
van Johannes op. Hij zegt: Kom nu
eens naast me zitten en lees dit mee,
ja, lees jij het maar hardop: „Hierin
bestaat de liefde: niet wij hebben
God liefgehad, maar Hij heeft ons
liefgehad en ons Zijn Zoon geschon
ken tot verzoening van onze zonden".
Lees die tekst nu nog eens. En nog
eens. Herhaling, daar komt het op
aan. Wees er diep van overtuigd dat
God je persoonlijk wil aanspreken in
deze woorden. Denk eens na. Wat
doet Hij je zeggen? Dit: „Vader, U
hebt altijd al van mij gehouden. Ik
heb niet het initiatief genomen tot
onze relatie. Helemaal niet. En toch
hebt U uw Zoon gestuurd, die m'n
zonden vergeeft". Is dat nu niet een
rijkdom in die ene zin uit de bijbel?
EUGENLIJK MOET IEDEREEN,
-Lj dacht ik om de bijbel écht te
leren lezen, waardoor je ook echt
kunt gana bidden, daarvoor over
een drempel heen. De meeste mensen
hebben in het begin een begrijpelijke
drempelvrees. Dat komt, omdat onze
liefde zo verschrikkelijk petieterig is.
En omdat het daarmee doorgaans
niet zo best is gesteld, snappen we
niets, of weinig, van de mate waarin
God van ons houdt. We kunnen daar
met ons kleine hartje en verstandje
eenvoudig niet bij.
Maar hébben we er iets van mogen
beleven, dan willen we Zijn liefde
als het ware door ons heen laten
stromen, dan gaan we de bijbel hoe
langer hoe boeiender vinden. Mis
schien ook wel gevaarlijk, want dat
Boek wil een heleboel van ons dat
wij niet willen!
Er is een langdurige stilte geval
len, waarin alleen het knisteren van
het kampvuur wordt gehoord. Ieder
een is met zijn eigen gedachten be
zig. Dan komt, veel bedaarder dan
eerst, de stem van de blonde jongen:
Ik geloof wel dat je me wat hebt
geholpen en dat het allemaal mis
schien wat beter ga begrijpen. Maar
Hoezo, maar toch?
Noueh.... hoe moet ik dat nu
zeggen. Kijk, ik wil niets afdingen
op wat je zojuist zei en mij liet doen.
dat moet je goed beseffen. Deson
danks om tot een echt verstaan
van wat je leest te komen wordt het
je toch niet bepaald gemakkelijk ge
maakt Dan vraag ik me nog af:
waarom is de bijbel zo moeilijk? Er
wordt zo vaak in haast onbegrijpe
lijke beelden gesproken.
Jij bent niet de eerste die dat
zegt. Ik dacht dat het zo was: om er
vertrouwd mee te worden, moet je er
ook wat voor over hebben. Een moge
lijkheid is te beginnen met gedeelten
uit het Nieuwe Testament, bijvoor
beeld de evangeliën, de brieven,
waarvan uitgaven met verklarende
aantekeningen bestaan.
De laatste tijd worden echter ook,
vind ik. geslaagde pogingen onderno
men om bijbelgedeelten in zéér be
grijpelijke taal over te brengen,
waardoor een ideale brug wordt
geslagen naar degenen voor wie het
moeilijk is om tot het lezen van de
Heilige Schrift te geraken.
Zo'n moderne uitgave is: Het
Goede Nieuws voor U, vanwege
God, u meegedeeld door Johan
nes, van dr. H. van den Bussche.
Zoals uit de titel al blijkt heeft
de vertaler zich hierbij alle
moeite gegeven om bezwaren zo
als ie hier noemde te ondervan
gen. Als je daar nu eens mee be
gon?
(Van een onzer redacteuren)
MET nevenstaand artikel wordt de serie „Praten over God in je
leven" besloten. Uit mondelinge en schriftelijke reacties
weten we, dat deze interviews over het geloof iets hebben mogen
doen; dat ze mochten functioneren. Men heeft er wat nadrukke
lijk de bedoeling was een bewogen appèl in gezien om ernst te
maken met het christen-zijn. Dat is: alles te doen om voortdurend
in relatie met de Here God te leven.
Bijbelgedeelten in
begrijpelijke taal
Bruno de Roeck is niet de enige, die
een geslaagde poging heeft gedaan om
de bijbel te doen leren lezen. Het Ne-
derlandsch Bijbelgenootschap gaf in
hedendaags Nederlands uit: VAART,
de Handelingen der Apostelen, met
toelichting 2,-. LICHT, het Evangelie
volgens Johannes, idem, 1,-. EEN GE
VANGENE SCHRIJFT, de brief aan
de Filippenzen.
Bij Kok in Kampen verscheen HET
NIEUWE TESTAMENT IN DE TAAL
VAN ONZE TIJD, samengesteld door
Anne de Vries, in samenwerking met
drs. Henk de Vries (zijn zoon) en prof.
dr. P. A. van Stempvoort. Eerste deel
tot en met de handelingen gebonden
7,50, in pocketvorm 3,25. Het
tweede deel dat het vervolg van het
Nieuwe Testament omvat verschijnt
binnen afzienbare tijd.
uitgevers te bestellen zijn: MAR-
CUS-EV ANGELIE, uit de grondtekst
vertaald door ds. J. Bonda, die ook de
toelichting verzorgde. Uitgave van de
Bijbel Kiosk Vereniging, Kei
zersgracht 756, Amsterdam (giro
230703), ƒ3,50. HET GOEDE NIEUWS
VOOR U, Johannesevangelie, nieuw
vertaald en toegelicht door prof. dr.
H. van den Bussche. Uitgave Diep
gangcentrum, Rijndijk 108, Hazerswou-
de (giro 549268), ƒ3.80. VOOR EEN
NIEUW LEVEN, brief van Paulus aan
de mensen van Rome vertaald door
Bruno de Roeck. Uitgave Diepgangcen
trum (zie boven), 2,50. DE LUIE
PROFEET, bijbelboek J ona, vertaald
door Bruno de Roeck, Uitgave Diep
gangcentrum (zie boven), 2,50.
(Romeinen 12 vers 1 tot
19. Voorbeeld van een
uiterst begrijpelijke verta
ling uit de grondtekst
waardoor nien de bijbel
gemakkelijker kan gaan
leren lezen en verstaan).
1. Broeders, gij die Gods
barmhartigheid hebt mogen
ondervinden, ik vraag u drin
gend: schenkt uzelf aan God.
Zo'n offer is Hem aangenaam:
de gave van uw leven dat
aan Hem wordt voorbehou
den. Dit is de geestelijke ere
dienst die van u verwacht
wordt.
2. Laat u niet leiden door
de levensstijl van deze we
reld. Wordt andere mensen,
die een nieuwe kijk op het
leven hebben, zodat gij kunt
onderscheiden wat God wil,
wat goed is en volmaakt en
wat Hem behaagt.
2. Door de genade die ik
gekregen heb, zeg ik tot ieder
van u: heb geen te hoge dunk
van uw eigen geloof, maar
vorm over uzelf een wijs oor
deel, dat beantwoordt aan de
gave van geloof en vertrou
wen die God in feite aan elk
van u persoonlijk heeft ge
geven.
4. Ons lichaam heeft meer
ledematen, maar die dienen
niet alle voor hetzelfde werk.
5. Al zijn we met velen, wij
zijn maar één lichaam in onze
vereniging met de Messias.
Maar, elk apart, zijn wij el-
kaars ledematen.
6. Wij hebben allen ver
schillende geestelijke gaven
verkregen die beantwoorden
aan de eigen roeping van elk.
Hebt gij de gave om aan de
mensen duidelijk te maken
wat God van hen wil in deze
tijd, gebrüik deze gave dan
vanuit uw geloof.
7. Hebt gij de gave om u in
alle eenvoud dienstbaar te
maken of onderricht te geven,
doe het dan.
8. Kunt gij de mensen moed
inspreken, geef dan uw op
wekkend woord. Hebt gij iets
om te delen, geef dan zonder
rekenen. Staat ge aan de lei
ding, zet u er dan volledig
voor in. En wie zich bekom
mert om armen en ongeluk-
kigen, moet het doen met een
blij hart.
9. Laat uw liefde niet bij
uiterlijke schijn blijven. Haat
het kwaad en weest gehecht
aan al wat goed is.
10. Houdt van elkander in
hartelijke genegenheid als
broers en zusters en elk
schatte de ander hoger dan
zichzelf.
11. Laat uw ijver en geest
drift niet verkoelen. Dient de
tijd.
12. Kijkt blij de toekomst
in. Houdt vol in de verdruk
king. Blijft bidden.
13. Weest één met uw
broers en zusters in de Heer
die noodlijdend zijn. Legt u
toe op gastvrijheid.
14. Wenst het goede toe
aan wie u vervolgen, wenst
hun het goede toe, verwenst
hen niet.
15. Verheugt u om de
vreugde van de anderen en
laat de droefheid van hen die
wenen de uwe worden.
16. Weest eensgezind. Stelt
u niet hooghartig aan in de
omgang, vooral niet bij een
voudige mensen. Weest niet
eigenwijs.
17. Vergeldt niemand
kwaad met kwaad. Laat alle
mensen zien dat gij het goed
met hen bedoelt.
18. Doet al wat ge kunt om
met iedereen in vrede te
leven.
Uit: Voor een nieuw le
ven; brief van Paulus aan
de mensen van Rome;
vertaald door Bruno de
Roeck.
Heer, Die hem „deed wedergeboren te
worden tot een levende hoop".
voelde bouwvakker Piet Roor-
dam zich „hardstikke rijk" al was hij
dan meer een klein hulpje van de
Heer, dat heel onaanzienlijk van zijn
plekje af z'n best deed.
praatte de veertiger, bij zijn
vrienden bekend als „een vrome ke
rel", nuchter en reëel over z'n voortdu
rend in gesprek zijn met God, Die hij
als zijn Vriend beschouwt.
beleefde de familie Geerdreef na
jarenlang zoeken dank zij „Taizé" een
diep geestelijk leven en een volledig
aanwezig zijn in de wereld van van
daag.
zou het jonge meisje Inge Lose-
ma in de kerk desnoods alles willen
veranderen als het maar om een
hartstochtelijk zoeken naar de ge
meenschap der heiligen ging. Haar
vraag: sluit gaaf geloven speelsheid
uit?
vroeg mevrouw Dankerlaan - de
Zwart zich af: zijn we niet te druk met
discussiëren, in plaats van met luiste
ren naar de bijbel waardoor je gaat
begrijpen wat deze je te vertellen heeft
over je omgaan van de gewone dingen
van alledag?
bevond een groot aantal vrien
den, verspreid over het hele land zich
wel bij het regelmatig in kleine kring
samen lezen en verstaan van de bijbel,
waarbij discussie taboe is.
en maakte Thea Lievaar duide
lijk welke inspanningen men zich alzo
moet getroosten om te kunnen groeien
in het geloof. Een inspannend be-
zig-zijn. Evenwel de moeite meer
dan waard.
Geen echte namen
Bij dat „een beetje de weg wijzen'
wilden de geïnterviewden voor het goe
de doel wel even poseren. Echter niet
met naam en toenaam, zoals men
grijpen zal. Vandaar dat we hun
men en omstandigheden hebben gewij
zigd. Daar behoefden ze, dachten wij,
niet minder echt om te blijven.
Echter zijn er heel wat mensen ge
weest die met „Inge Losema" of „me
vrouw Dankerlaan" enzovoorts, in con
tact wilden komen, omdat ze door hun
getuigenis waren getroffen. Dit contact
hebben we, hetzij schriftelijk, hetzij zo
nodig mondeling steeds trachten te be
werkstelligen.
Een paar andere, hartverwarmende
reacties: „ook wij vinden het heerlijk
om met Hem te praten en alles wat
beleven en nodig hebben met Hem te
bespreken
Gedicht 17-jarige
„Naar aanleiding van uw artikelen
wilde ik u dit zelfgemaakte gedicht
sturen. Ik ben 17 jaar oud en beleef
en besef dat God voor ieder van
een opdracht heeft". Dan volgt het ge
dicht, waarvan de slotregels luiden:
Dank, Here Jezus dat U mij Uw vrede
gaf! Dat ik het door Uw voorbeeld zag:
de levenscode is, dat ik U in deze we
reld dienen mag!"
Onverwachte reacties, die een glim
lach tevoorschijn roepen, ontbraken ai
evenmin. Zoals deze: „Meneer, ik werd
getroffen door uw verhaal over Thea
Lievaar. Kunt u mij het adres van de
Constighe Hoeck in Utrecht geven? Dat
lijkt me een leuk winkeltje waar ik
graag wat Sinterklaasinkopen zou
doen...
Dan het artikel over de vrienden die
de discussie vermijden. Een aantal
mensen heeft ons hierover opgebeld of
geschreven. Zij wilden het adres van
deze organisatie omdat ze zich ook bij
zo'n kring wilden aansluiten. Dat adres
hebben we desgevraagd gegeven, maar
is dat eigenlijk wel nodig? Men kan
zonder nadere informatie onmiddellijk
ook zo'n kring op touw zetten. Alles
wat er over te zeggen viel stond in het
bewuste artikel.
Degenen die meer inlichtingen over
Taizé vroegen zij gewezen op twee pu
blicaties: Deze dag is van God (de ge-
dachtenwereld van Taizé. beschreven
|door de prior Roger Schutz); uitgeverij
W. ten Have Amsterdam en: Le
vensmoed en gemeenschap, van dezelf
jde schrijver en uitgever. Dr. P A. El-
I derenbosch in Amersfoort (van de Her
vormde Bergkerk) is Iemand die zo no
dig nog meer inlichtingen kan geven.
Zijn adres: Emmalaan 6.
Retraite
Vervolgens een enkele opmerking
over de retraite. De heer Q. Amoureus,
Groenezoom 74, Rotterdam, vestigt er
de aandacht op, dat sinds twintig jaar
in ons land een „Retraite Commissie
van de Ned. Herv. Kerk" bestaat, waar
van ds. A. F. L. van Dijk uit Purme-
rend de stuwende figuur is. Na lange
tijd behelpen, aldus deze briefschrij
ver, schijnt zich nu de mogelijkheid te
openen voor het verkrijgen van een
eigen tehuis voor retraites in het stille
Betuwse dorpje Hemmen. Na verbou
wing van de oude Hervormde pastorie
zou daar namelijk een prachtig retrai
teoord kunnen ontstaan. Ook een oud'
boerderijtje is er voor beschikbaar g>
komen. Nadere inlichtingen bij bovet
genoemde heer Amoureus.
We willen besluiten met een react:
die tevens een verzoek aan ons
houdt. „Dat deze vraaggesprel
ons maar eens flink wakker mogen
ben geschud. Er bestaat toch ook
iets anders dan allerlei verwaï
dingen, waarmee de krant altijd
devol staat. Hoewel.... als ik zie wat
in mijn eigen hart zoal zit en er
dikwijls uitkomt, dan begrijp ik
wel. Dat u maar voor mag gaan
deze trant te schrijven, hoop ik
harte en dat u er niet mee „aan la|
wal geraakt".
Ons antwoord: al is deze s
besloten, het onderwerp mag on
aard niet loslaten. We zullen zeku
proberen er in de een of andere
op terug te komen. Dat lijkt ons
wens een heel duidelijke opdracht vo«
de redactie van een krant die In
woord „christelijk" achter zijn
(Advertentie)
Belangrijke vooruitgang
bij bestrijding van
en griep!
Vier middelen In één tablet helpen
snel en doen wondercnl
De kennis van pijnbestrijding is in
de loop der jaren groter geworden.
Er is vastgesteld waar en hoe pijn
ontstaat en men heeft geleerd pijn
te meten. Men heeft kans gezien de
werking van een der oudste pijnbe-
strijders door toevoeging van daar
na ontdekte middelen belangrijk te
versterken. Eén der bestanddelen is
het betrouwbare maagmiddel Che-
farox, dat een teveel aan maagzuur
neutraliseert. De combinatie is ide
aal om pijn of griep snel en doel
treffend te bestrijden.
UTRECHT De Utrechtse recht
bank heeft gisteren op verzoek van
officier de zaak van de drie verdachl
van de roofoverval op het kantoor
de Nederlandse middenstandsbank
IJsselstein, terug verwezen naar d(
rechter-commissaris om het mogelijk K
ken dat over alle verdachten een psy-
psychiatrisch rapport wordt uitgebracht
De verdachter, zijn C. B. (24), W. J,
tn T. (29) en J. van R. (23).
Officier van justitie mr. G. W. von
Meyenfeldt zei dat bij hem enkele vra
gen zijn gerezen bij het doornemen
van de rapporten over de drie verdach
ten. Hij wil die graag beantwoord zien
door middel van een psychiatrisch rap-
Vandaar zijn verzoek de zaak terug
te verwijzen naar de rechter-commissa
ris. De drie zegden hun medewerking
)e aan een dergelijk onderzoek.
UTRECHT De heer L. H. J.
van der Molen uit Haarlem stapte
gisteren in Utrecht in zijn auto en
wilde wegrijden. Hij kwam echter
tot de ontdekking dat enkele privé-
eigendommen waren verdwenen. Met
een surveillerende agent ging hij op
Onderzoek uit.
Groot was zijn verbazing toen hij
honderd meter verder precies een
zelfde wagen zag staan als die van
hem, met zelfs hqtzelfde kenteken.
Het bleek dat dit zijn auto was. De
eigenaar van de andere auto was eer
inwoner uit Aalst. Beide automobi
listen hebben een jaar lang met het
zelfde kenteken gereden.
„Jagers" opgebracht
door duivenmelker
DEN HAAG Een veertienjarige jon
en uit Den Haag merkte gisteren dat
drie knapen met luchtdrukpistolen op
zijn duiver, schoten. Hij raakte zo ver
ontwaardigd dat hij op dc knapen af
stormde. ze berispte en het zelfs zover
kreeg dat de jongens gewillig met hem
mee gingen naar het politiebureau, dat
een half uur lopen was.
Op het bureau bleek dat de jongens
de wapens hadden gekocht zonder dat
hun ouders ervan af wisten. Overigens
waren zij zo onbedreven in de schiet
sport dat geen van de duiven letsel
opliep.