Wordt dr. H. M. Kuitert een tweede Geelkerken? SCHOOL-SLAG NIET ZEGGEN: ZÓ MOET HET... Taak kerk bij gewijzigde sexuele moraal Drs. JHaafkens naar Nigeria uitgezonden Paarden voor Java Middenstandsbolwerk van start gegaan Uw probleem het onze Joodse christenen weer vergeten ZATERDAG 12 NOVEMBER 1966 Een woord voor vandaag ,JZij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen mogen zitten, een aan Uw rechterzijde en een aan Uw linkerzijde in Uw Koninkrijk" (Mattheus 20 21). De vraag komt van de moeder der zonen van Zebedeus, en op het momentdat zij de vraag stelt zullen er wel omstan ders zijn geweest die in eerste opwelling hebben gedacht: Dat is een onbehoorlijke vraag, zoals er nu nog wel lezers zullen zijn, die dat denken. Stel je voor mogen zitten aan de lin ker- en aan de rechterzijde van de Here in Zijn Koninkrijk, de beste plaatsen. Niet eens voorzichtig informeren: Here, zouden mijn zonen in Uw Koninkrijk mogen ingaan? Neen, ineens het beste vragen wat er is. Tamelijk onbescheiden! Onbescheiden? Om te beginnen staat nding vast. De moe der stelt Jezus de vraag uit grote liefde voor haar zonen. Dat kan men niet ontkennen. Zij heeft voor hen maar één doel: beiden het heerlijkste deelachtig te laten worden, wat de mens, die in Jezus Christus zijn heil zoekt, kan wensen. Daaraan valt niet te omen. Er spreekt ook een grote liefde uit tot Jezus. Mijn zonen altijd bij Hem. Onbescheiden? Voor wie het bereid is door Mijn Vader, aan hen zal dit toevallen, wijst Jezus haar terecht. De vraag is onbescheiden en verkeerd, maar door welk een enorm groot geloof wordt de vraag gedragen, doo rwat een verlangen naar Zijn Heerlijkheid gestuwd. Here, altijd aan Uwe voeten. Wij lezen vandaag: Amos 6 vers 1 tot 14. Wij lezen vandaag: Amos 7 vers 1 tot 17. (Van onze kerkredactie) Is dr. H. M. Kuitert, de wetenschappelijke medewerker van prof. dr. G. C. Berkouwcr, bezig een „tweede Geelkerken" te worden? Ds. E. J. Oomkes van de Friese Kerkbode ziet in gedachten in ieder geval al een „broeder Martinus II" opdoemen, al geeft hij toe dat op het ogenblik niemand in de Gereformeerde Kerken die rol graag zou willen spelen. Het is niet voor het eerst dat de Verontrust schrijft ds. Oomkes in de wenkbrauwen gefronst worden aanleiding van een redevoering van dr. Kuitert. We hebben al eens bezorgde brieven ontvangen van lezers en nog niet zo lang geleden was er een scher pe discussie tussen dr. Kuitert en de hoofdredacteur van het Friesch Dag blad, de heer H. Algra. Maar nu gaan er stemmen op in kerkelijke bladen, waaruit duidelijk verontrusting blijkt. Dr. I^uitert heeft op een vergadering gesproken over de eerste drie hoofdstukken van Genesis, sinds de synode van Assen altijd een gevoelig punt in de Gereformeerde Ker- Niet historisch Een verslag in het Centraal Week blad van de hand van dr. F. H. von Meyenfeldt heeft nogal onrust verwekt, in Friesland en Utrecht vooral. Volgens Von Meyenfeldt heeft Kuitert gezegd dat het gevolg van de nieuwe visie op Genesis 13 is: Geen historische Adam en Eva; geen idyllische paradijstoestand als oerbegin; dood en leven behoren bij elkaar. De traditionele orde; schepping - -zondeval - verlossing moet niet gezien worden als een historische volgorde. Friese Kerkbode: „Als toelaatbaar wat dr. Kuitert daar heeft gezegd, dan kan alles gezegd worden in onze ker ken." En hij vervolgt: „Wat hier ge leerd wordt, is duidelijk in strijd met Schrift en belijdenis en raakt de funda menten van onze kerken." Hij vraagt zich af of hier geen taak ligt voor de deputaten van de Gerefor meerde Kerken, die contact moeten houden met de theologische faculteit van de Vrije Universiteit. Bovendien vraagt hij zich af of het niet tijd wordt dat dr. Kuitert bij de synode een grava men indien! Provoceren Wil hij anderen provoceren tot het indienen van een gravamen? vraagt ds. Oomkes zich af, „Laat ik hem dan ver zekeren dat niemand onder ons graag de geschiedenis van onze kerken ingaat als „broeder Marinus II" (de man die het verzet tegen Geelkerken op gang bracht). Maar als hij wil dat dit nog eens gebeurt en als het moet., en als hij dit op z'n geweten wil hebben". Ds. Oomkes (of de zetter) plaatst ach ter deze woorden een punt, maar zijn niet af Inmiddels heeft prof. dr. Herman Ridderbos in het Gerefor meerd Weekblad (uitgave Kok) al ge probeerd olie op de golven te gieten. Hij zegt dat hij de pogingen van dr. Kuitert waardeert om de strijd aan te binden met de invloedrijke radicale theologie van het ogenblik. Hij wil hem daarbij niet eens graag voor de oeten lopen ook al zou hij hier en daar een heilig huisje omverlopen of :n theologisch potje breken. Maar hij vraagt zich wel af of de voorhoede in de kerk niet uit het ge zicht dreigt te raken van de „troep". Hij ziet een zakelijke discrepantie op- (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Chaos rond eros is maar niet een kreet, doch een zuivere kenschets van een situatie. Allerlei dingen die men tot voor kort nog respecteerde worden aangetast. Zo ook de sexuele moraal. Er is een nieuw soort eerlijkheid ontwaakt, een behoefte aan openhartige nuchterheid met name ook in de tastbare wereld van lichamelijk beleven. Er is sprake van een nieuw sexueel belevingspatroon. In aanvulling hierop moeten nog twee I dingen worden gezegd. In de eerste I plaats: het huidige leefklimaat is „oversexed". Geestelijk-hygiënisch een bedenkelijke zaak! Immers, naast de sex zijn er ook nog waarden als persoonlijke verbondenheid, be trouwbaarheid. liefde, schoonheid, zuiverheid. Deze zijn niet afhanke lijk van sex maar van geestelijke rijpheid. Waar is die te zoeken? Ir dit opzicht hebben gezinnen nog al tijd de beste kansen. Studiedag „Chaos rond eros?'" De ontdekking der innerlijke vrij heid is een verrassing. Deze verrassing was de eigenlijke inhoud van de oude (en niet meer bekende) discipline der ascese (onthouding). Het is een om een sigaret te kunnen laten liggen. Evenzo een vreugde o zich aandienende gelegenheid voor sexuele bevrediging Anders te vul len. dan dat men er „vanzelfsprekend" en „natuurlijk" gebruik van maakt. Tegen deze achtergrond moge het be- Zo begon vandaag ds. C. Aalders uit Utrecht zijn voordracht op de studie dag „Chaos rond Eros?", belegd door het protestantse centrum voor de geestelijke volksgezondheid en de PSVG: de protestantse stichting ter be vordering van verantwoorde gezinsvor ming. Hoe ziet dat patroon er ongeveer uit?: Klompen. richting van een nieuwe functie: die van vermaak ontspanning. (Noot: bete kent het een-zijn dan niet terecht in wezenlijke zin samen-wonen?) treden tussen wat in de kerk voor waarheid geldt en hetgeen daarin op deze wijze wordt voorgedragen, tussen wat de kerkgangers zondags in de kerk (zouden moeten) horen en wat zij op vrijdag lezen in hun kerkbladen. Prof. Ridderbos heeft geen bezwaar tegen verkenners, pioniers en kwartier makers, maar wel dat zij op bepaalde punten de verbinding kwijtraken. Er is een deputaatschap ingesteld om over „Assen" te spreken, daar zitten drie hoogleraren in van dezelfde faculteit als die gediend wordt door dr. Kuitert. ,Kan er werkelijk van een goede communicatie gesproken worden", vraagt prof. Ridderbos zich af, „wan neer sommigen onder ons in grote ernst zullen rapporteren over het al of niet letterlijk nemen van bepaalde bij zonderheden van het als historisch beschouwde verhaal van de zondeval, terwijl anderen over deze historiciteit spreken zoals thans geschiedt?" Leger des Heils conferentie in Berlijn BERLIJN Vrijdag is in Berlijn de tweejaarlijkse conferentie van vijf da gen van Europese leiders van het Leger des Hels begonnen onder lei ding van generaal Frederick Coutts, de internationale leider. Willy Brandt, de burgemeester van West-Berlijn, zou de eerste avond hebben gesproken op een openbare bijeenkomst, maar kon door de rege ringscrisis zich niet aan d eafspraak houden. grijpelijk zijn, dat pastor en gemeente lid bij onopgeklaarde punten, zonder enige dramatiek maar in de rust van de menselijke keuzevrijheid tot de slotsom komen- „Bij twijfel onthoud ik Er is een toenemende behoefte aan zodanige bewuste vormen van zelfdisci pline. dat het sexuele leven en het hu welijk er door worden gestempeld tot verschijningen der liefde, besloot ds. Aalders. Dit kan alleen door het waar achtige kennen van Christus. Zijn lief de achtte de ander uitnemender dan I zichzelf, deed de naaste geen kwaad en I bedekte een menigte van zonden. Adviseur over Islam De problemen der sexualiteit ziet men hoogstens als medische proble men, evenals we die bij de spijsverte ring kennen. (Noot: is dit niet een te vlot en ongenuanceerd over één kam scheren van twee niet gelijke driften?) Radicaal Daarom: onbevangen en radicale! voorlichting, vrije verkoop van voorbe hoedsmiddelen. Geen strafvervolging wegens publiceren van prikkel- of por nografische lectuur, want vanwege eet- lust-prikkelende advertenties wordt men ook niet vervolgd. Tenslotte: vol begrip zijn tegenover sexuele afwijkin gen. (Noot: is onze cultuursituatie vol doende evenwichtig om allerlei vernieu- wingsbehoeften zonder meer de vrije teugel te kunnen laten? Is de huidige agressieve gezindheid misschien ge- i brek aan evenwicht? Heeft de wet geving tegen de vrije publiciteit niet en ander ten opzichte van het huwe lijk. Het zou onverantwoordelijk zijn dergelijke aspecten „met progressie ve klompen onder de tafel te schop pen" Daarom zal de eventuele op bouw van een nieuwe zede de grootst denkbare wijsheid vergen. In de tweede plaats: de worsteling met de nieuwe sexuele moraal staat veel al in het teken van „vrijheid". Niet geheel ten onrechte. Maar dan geldt onverkort het inzicht: de mens kan nooit met vrijheid - beginnen! Dan wordt hij juist de slaaf van zijn vrij heidsdrift. De vrijheid bereikt men via een „weg", een leergang. Ook in de sexualiteit. Vrijheid is keuze-mo gelijkheid. Maar een mens moet léren kiezel (Van een medewerker) OEGSTGEEST Na het collo quium is drs. J. Haafkens toege laten tot de evangeliebediening. Enige weken geleden legde hij met goed gevolg het examen aan de (hervormde) zendinghogeschool af. Op 30 november vertrekt hij naar Nigeria. Op voordracht van de Raad voor de Zending is de heer Haafkens door de synode beroepen tot zendingspredikant van de Nederlandse Hervormde Kerk. Hij zal worden verbonden aan de classis Utrecht en op 27 november in de Marcuskerk te Utrecht worden be vestigd en uitgezonden. Prof, dr. E. Jansen Schoonhoven, tor van de zendingshogeschool, zal hem bevestigen. Namens de classis Utrecht zal drs. Haafkens worden uitgezonden door ds. H. van Schothorst, voorzitter der classicale zendingscommissie. De heer Haafkens zal op 30 novem ber naar Nigeria vertrekken, waar hij gedurende negen maanden werkzaam zal zijn aan het Pierre Bénignus insti tuut, gesticht door het bestuur van hef Islam-in-project te Ibadan. Dit insti tuut helpt Westafrikaansc kerken in de ontmoeting met de Islam. In de herfst van 1967 zal ds. Haaf kens doorreizen naar Kameroen, waar hij zijn uiteindelijke taak zal vinden als adviseur van de Kameroense ker ken in de dialoog met de Islam. Op zoek I)E discussie rondom het dames- *-* weekblad is nog steeds po pulair. De pro en contra da- mesblaa-dames berijden hun stok paardjes op hun eigen fanatieke eens tijd om al die baarlijke nonsens te lezen." Na deze voltreffer zou je kunnen veronderstellen dat de pro-dame verslagen is, schuld belijdt, haar Voetangels en rozen Hoe dan ook. er is het zoeken naar een nieuwe moraal. Wat is de functie van de kerk daarbij? Niet proberen te zeggen wat goed is en wat niet. Maar naast en tussen alle we tenschappen „inschuiven"; haar stem laten meeklinken in de gedachtenwis- seling over de formulering van de hedendaagse bewustwordingen. (Advertentie) nier De pro-dames glippen graag abonnement op haar lijfblad opzegt ze 0p Jelle was, net als zijn zuster nier. ue pro aames gnjp. uu» belooJt zich VOOrtaan uitsluitend Greet. Jelle zelf komt uit Oosterbie- jj rum en zijn dorpsgenoten weten al- yi 's lands „HM. niets. Ze \k heb dat blad eigenlijk alleen melken eens een koetje, ze darren wat in de klei rond, maar weten rj.. doen ze niets, volgens Elsevier ten- JIJANNEN zijn ook fel anti. Zij minste. Jelle is gereformeerd, maar 'nt.pn neen aeleaenheid onbenut - - I op de vleugelen van de roman tische verhalen weg uit hun dage lijkse bestaan. Zij doen impulsen op om de kookplicht te sublimeren tot een feest van mengen en klutsen. Op een andere wijze is de voor mijn dochters, rubriek van de alwetende madame X ook eten en drinken voor ze. Immers madame X weet op een gevoelige en bezielende manier niet op hoog niveau te zullen ontspan- nen. Maar nee ze Iaat zich niet \een dat Jelle hoeder is i opjutten en zegt slim: „Ach, weet belang. Verder weten z, 'aten geen gelegenheid onbenut hij bou(it van sport. Dat is een sub- daarvan te getuigen. Die bladen? Tienduizenden Indonesiërs sluiten i zich, sinds de mislukte communisti sche opstand, aan bij de kerken. Die stroom gaat dóór. De Indonesische kerken vragen hulp bij de Nederlandse zendingen. Zij willen paarden, fietsen, boten voor afgelegen streken; zij moeten kerken en scholen uitbreiden. Zij vragen om mensen en materiaal voor de landbouw, het medische werk, voor vormingsarbeid en scholing. Samen met andere kerken wil de Hervormde Zending die hulp bie den. Dat vraagt miljoenen guldens Zending. Dat betekent: Woord èn daad; Evangelie èn ontwikkelings hulp. Steun dat werk GIRO 6074, HERVORMDE ZENDING, OWSTGEEST. ™«r «o'nSlrTveTeriZZZZw Onbenullige vrouwenktet, sen,U '"reformeeri rijn lenen in te hla-en Eu vermoeide mentele koek. Het leven is hard, nort i,0U£jcn kan eigenlijk leren in te blazen, tn lermaeiae problematisch. De man ont- alies opofferende edele gouwen ulucht jj realiteit niet> hij 8taal botteriken van echtgenoten. „Kijk,' zeggen de anti-da „juist dat confidenties-gedoe stuit masqué ons tegen de borst." Bovendien i de trein zat een zegt een ander, „het publiceren van keurig heer het bijvoegsel van Else- privé-aangelegenheden van bv. m •- -- vorstelijke personen vind ik onkies. Waarom moet het grote publiek we ten dat koning Grimmegrouw dol is op een duinkonijntje, gestoofd in witte wijnsaus? Wat gaat het gewo- tiel grapjeeen door denkertje, sport houden kan eigenlijk niet. Enfin, we weten het nu van ha- ver tot klaver. Alleen de waarde ring, de hoogachting die ik voor professor Zijlstra heb dateert van voor dat uitgebreide artikel, wel of geen Bokma drinken staat daar los van. En de diepe opmerking van de tekenaar Eppo Doeve, dat Zijlstra aan. Zo te zien leek hij een kersenbonbon dan op een finan cieel genie Die Jelle, dacht ik. Ge woon Jelle, want waarom zou Else- dat hij na tien jaar huwelijk zijn liet zich gewillig in mijn tas du- gade Amarylla nog hartstochtelijk i">— n» nnn*> bemint en nog best vier kinders tail dan stuit ook deze wetenschap te gen een kwetsbare borst. „Het parti culiere leven ------ J niet te ontroeren. Maar wat was ik blij dat ik per ongeluk dat artikel las. Want het is zo troostend voor de pro-da.- mesblad-dames. Met de anti-dames zitten ze nog, dat wel, maar met de mannen nu niet meer. Wat een op- iet hij zijn blad achteloos liggen, luchting. De stoere kerels van het .Kom Jelle," zei ik, „ga je met mij harde teren mogen dan tn hun op - -- hoog niveau staande periodieken P|schrijven over industrialisatie- Pas yV'avonds kon iïT gaan beleid, over trendmatige stijging Dat werd smullen hoor. pre- van het reële nationale inkomen of volgens het recept van het da- over recessieverschijnselen, z\J vro mesweekblad. Ik werd er een stuk lijken al deze uiterst ingewikkelde figuren interesseert mij niet,'' hoor ik een anti-dame zeggen. ..Het is een sensatie gericht uitnluizen ran lerens. met een commerciële pi 'to-ioe'-na. nl meer abonne0' j|! En tenslotte zegt ze: ..Trouwens fk fme> eep hooid'etter) heh rre» vooraanstaande rijper door. Wat een eindexamen - tjonge tjonge. Zijlstra zaken op met tierelantijnen. Ze be dienen zich van dezelfde techniek als de redacties van damesbladen, drinkt bezield door hetzelfde machtige ide- DROFESSOR geen jenever, fijn dat wist ik tal: meer abonnees, ian ook al weer En dan zijn De stand is: I1. vrouw, zo'n famke uit Sexbierum *och hè He'tv heet re. en dol dal MINK VAN RIJSDIJK ÉÉN ACTIE VOOR VIJF WERELDDELEN Lees - Luister - Zie Pers, radio en televisie vestigen uw aan dacht op School-Slag. Ook u bent hierbij betrokken. Ook u wordt gevraagd welke waarde u hecht aan christelijk onderwijs in vijf werelddelen. Als volksopvoeding en onderwijs vanuit het Evangelie in de gehele wereld u ter harte gaat, doe dan mee aan deze wereldwijde dienstverlening. School-Slag rekent op u Beantwoord dit laatste appèl en gééf! giro 515 Hilversum. Actie-Bureau Simon Stevinweg 146, Hilversum. Tel. 02950-41372 Staatssecretaris Bakker opende Doorlichting (Van onze soc.-econ. redactie) AMSTERDAM Een nieuwe fase in de betere belangenbeharti ging voor de middenstand is giste ren ingeluid. Drs. J. A. Bakker, staatssecretaris van Sociale Zaken Volksgezondheid, verleende hieraan zijn medewerking: aan hem was opgedragen de opening van het Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf. Dit instituut is het resultaat van de samenvoeging van het Algemeen Waar borgfonds voor de Middenstand, het Voorlichtings Centrum voor de Detail handel en het Centraal Orgaan ter be vordering van de bouw van Midden standsbedrijfspanden. Deze samenvoeging is een belang rijke stap op de weg naar het efficiën ter werken van de vele instellingen, die ons land in het belang van de mid denstand kent. Staatssecretaris Bakker merkte in zijn toespraak bij de ope ning op, dat wellicht de tijd ndfe eens komt, dat alle instellingen en organisa ties, die zich bezighouden met de belan genbehartiging voor de middenstand één gebouw zullen worden onderge bracht. Daarbij valt nog te denken aan het Economisch Instituut voor de Mid denstand, de hoofdbedrijfschappen De tailhandel en Ambachten en de vier centrale middenstandsbonden. De directeur van het nieuwe insti tuut. de heer H. J. Post, betoogde dat het midden-kleinbedrijf veel sterker dan over het algemeen gesteld wordt. De druk van het grootbedrijf ei winkelcentra doorstaat het glansrijk en ook over de lichte economische recessie van dit moment maakte hij zich voor het midden- en kleinbedrijf geen zor gen. Het instituut maakt het mogelijk be drijven van middenstanders massaal door te lichten om zo ook voor het kleinbedrijf tot een gezonde be drijfsvoering te komen. Economische bedrijfsdoorlichting zal niet meer dan 300 tot 400 behoeven te kosten. Ondernemerscursussen door het gehe le land zullen het mogelijk maken de ondernemers veel beter te informeren omtrent het resultaat van onderzoekin gen. Het instituut ontleent hierbij be langrijke tips aan de 3500 kredietrap porten, gespreid over alle branches, die periodiek binnenkomen. Staatssecretaris Bakker vertelde ter illustratie van het grote belang van het midden- en kleinbedrijf dat hier in 25 pet. van de beroepsbevolking werkgelegenheid vindt en dat het 17 pet tot het nationaal inkomen bij draagt. Hij betoogde dat in de toekomst de ondernemer beter geschoold zal moeten zijn. Het Centraal Instituut zal hierin bijdragen mei voorlichting over investe ringsmogelijkheden en rentabiliteits- en liquiditeitsvraagstukken. Voorts zal de overdadige vestiging van detailhan delszaken in de nieuwe wijken tegen gegaan moeten worden, aldus staatsse cretaris Bakker. is Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. Vraag: Wie heeft het Griekse vuur uitgevonden? Welke samenstel ling had het? Antwoord: Van het Griekse vuur is maar weinig bekend en van dtf uitvinder niets. De Byzantijnen ge bruikten het nadat de Syriër Kallin- nikos het hun bekend had gemaakt bij de verdediging van Constantino- pel tegen de Arabieren in 722 om vijandelijke schepen in brand te ste ken. Het werd van schepen uit bron zen buizen op het water of op vijan delijke schepen gespoten en was door afsluiting van de lucht niet te doven. Men veronderstelt dat het samengesteld was uit petroleum met zwavel en hars en soms misschien ook met ongebluste kalk. De menstelling was staatsgeheim. Rouwdienst voor prof. Mulia in Amsterdam AMSTERDAM De rouwdienst, die in is land zal worden gehouden ter nage dachtenis van de gisteren overleden prof. dr. mr, T. S. G. Mulia uit Djakarta, is dinsdag 15 november om vier uur in de Maarten Lutherkerk, Uiterwaardenstraat 283 in Amsterdam. BOETE VAN 250 VOOR AALMOEZENIER CULLINAN (Transvaal) De in Ne derland geboren 29-jarige Anglicaanse gevangenisaalmoezenier P. Dil, die zo als gemeld, Zuid-Afrika op last van de autoriteiten moet verlaten, is gisteren veroordeeld tot een boete van 250 gul den of 50 dagen opsluiting. Hij wordt ervan beschuldigd brieven in en uit de Sonderwater-gevangenis bij Cullinan te hebben gesmokkeld. De heer Dil gaf toe, dat hij brieven had gesmokkeld voor een van de gevangenen, maar hij zou dit hebben gedaan onder voorwaar de, dat zij alleen persoonlijke medede lingen zouden bevatten. Beroepingsicerk GEREF. KERKEN Beroepen te Rottevalle en te Wirdum (Fr.): kand. J. R. Zijlstra te Wassenaar; te Meppel (vac. IJ. K. Vellinga): H. weg tot luchtmachtpred. in lang verband in Duitsland. Nog niet beroepbaar is kand. J. W. Post te Leeuwarden, in verband met Aangenomen naar Achterveld (U.) (Rudolfstichting)W. Dekker te Noord- wfjk-Binnen. GEREF. KERKEN (vrljgem.) Bedankt voor Surhuisterveen-Opcnde: J. J. Wildeboer te Driesum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Borselle: J. Karens te Nieuwerkerk (Z.). Kerk ziet alleen Israël (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Wij, joodse christenen, zijn geen mode meer, schrijft mevrouw Marjorie W. Eberlé-Gotlib in Hadderech. Dit orgaan van de Vereniging van joodse christenen meent dat de kerk haar eerste naoorlogse belangstelling verplaatst heeft van hen naar de „echte joden". Zonder pogingen tot zending en zon der de joodse partij met het Nieuwe Testament om de oren te slaan, heeft de kerk zich tot luisteren gezet. Mevrouw Eberlé is er oprecht verheugd over, maar ze vindt het verdrietig dat er bij dit luisteren naar en spreken met de joden geen plaats is voor de joodse christenen. „Wij, eens zo gewenst, zijn nu beslist ongewenst", schrijft „Door alles wat er in 1940-'45 gebeurd was, zat men als theolo gen hevig met een schuldcom plex", meent ze. „Daar kwam bij dat in 1946 een nieuwe kerkorde in de Nederlandse Hervormde Kerk van kracht werd. waarin de zending onder Israël vervangen werd door het gesprek met Israël. Voor sommige theologen een zeer gewenste verandering, voor de meeste anderen toen nog een vrij nieuwe gedachte.Maar men kwam ons opzoeken, men tilde ons op een paard, het paard dat men „Israël-visie" noemde, en om strijd wil men ons zien, horen en bewieroken." Geen victorie Mevrouw Eberlé voelt zich nu wat vergeten. Ze vroeg zich af waarom de populariteit ineens is gaan tanen. Ze kreeg ten antwoord dat de joodse christenen teleurstel lend bleken te zijn. „Nee, van ons is de victorie niet gekomen wij vonden ook niet het antwoord op al die moeilijke theologische vra gen." Deze schrijfster vindt nu vooral verdrietig dat de kerk op het ogen blik met de joodse christenen geen raad weet: „Het lijkt wel of wij het s'echte geweten van de theolo gen zijn die aan deze samenspra ken (met de joden) deelnemen Im mers „geen zending meer bedrij ven" betekent: niet poneren dat Jezus de verwachte Messias is. Wat dan te doen met de joden, die dit wel geloven en Jezus als Messi as hebben aanvaard? Zij maken de goede bedoelingen van de zo ijverig 'lemende' theologen ver dacht." Met het zendingswater is ook het joods-christelijke kind wegge worpen. meent mevrouw Eberlé. Ze heeft al theologen ontmoet die meenden dat de joodse christenen eigenlijk niet moesten bestaan. Zij vindt dit onjuist en kortzichtig: „Door ons te negeren en dood te zwijgen heft men ons bestaan niet op", schrijft ze. Wel een taak En aan het slot van haar artikel vraagt zij: „In Nes Ammim zijn wij ongewenst, en bij de besprekin gen van theologen met joodse lera ren zijn wij ongewenst. Zou het kunnen zijn dat de zonden der kerkvaderen juist aan ons bezocht worden, nota bene door medewer king van onze heidense broeders in de Messias?" Maar zij besluit: „Zolang de ker ken in het algemeen nog zover van hun goede olijfboom Israël afstaan waarop ze geënt zijn. als thans het geval is, blijft het onze taak hen daarheen te leiden. Daarvoor beho ren wij de beste toerusting te krij gen die er mogelijk is. Omdat alle ioden Jezus niet kunnen aanvaar den. houdt dat niet in dat theolo gen nu ook moeten menen, dat zij Hie dit wèl kunnen, aan 'de zaak' afbreuk doen Angst is nooit een ioede leermeester gebleken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2