J Op naar een soort bifenkorftoestand Jeugdleider is vermoeid AMERIKAANS EXPERIMENT ANIMATOR Postzegels kopen in Stockholm: winst tweeduizend gulden ZATERDAG 12 NOVEMBER 1966 EEN smalle straat in Het oude centrum van Rotterdam grauwe huizen, veel rommel. Een autowrak vlak voor de deur van een hoog, streng gebouw met een deftige trap. Achter die deur een donkere romme lige hal. Een lange gang. Dan een hoog vertrek, ouderwets, overal liggen paperassen, vergeelde boe ken. Een uitdagend pamflet schreeuwt van de muur: Irene van de Wetering, alias Donner, zal over het provotariaat spreken. Komt allen! „Zelf tekenen toneelspelen, schilderen, maskers maken, bewegingscomposities samenstellen, werken met bandrecorders, dans, beat, jazz, experimenteren met foto's en dia's." „Dat is het Studioprojekt van Ruim te", verklaart Hein Sas, 26 jaar en „jeugdwerkleider" van het jeugd- en jongerencentrum „Ruimte". Van ach ter een dikke hoornen bril kijken hu moristische ogen de wereld in. Hij heeft een intelligent gezicht. Zijn kleurrijke kleding geeft het dorre vertrek iets levendigs, evenals de HEIN SAS creativiteit Pieter Jan Dekkers Voorpagina van de brochure die Ruimte onder de leden heeft verspreid. ZO OUDERWETS „Ik noem me zelf een animator, of animateur", zegt hij. „Jeugdwerklei der is zo ouderwets: het doet me den ken aan oude mannen met manchester broeken, die aan kinderen prutsen". Goed, animateur dus. Wat is het Studioprojekt? „Een werkgroep van jongeren van 15 tot 18 jaar, die eenmaal in de veer tien dagen op zaterdagmiddag hier in Rotterdam bijeenkomt om op experi mentele basis te werken aan allerlei fEUGD- en jonge renwerk is voor Piet Dijkstra (46) al tientallen jaren een passie. Zijn activiteiten op dit terrein maken hem tot een zwervende, rusteloze man. De in het Friese Akkrum geboren Dijkstra heeft een gezin in Bergen (N-H) en werkt in Brussel, maar is slechts zelden in een van deze plaatsen te vinden. Zijn werk maakte hem tot wereldreiziger. In de zomer van dit jaar werd hij gekozen als een van de adjunct-algemeen secretarissen van de World Assembley of Youth (WAY). Een verkiezing, die als de bekroning van ztfn loopbaan is te beschouwen. Het was daarom een ver rassing, dat Piet Dijkstra tydens dit interview te kennen gaf, er binnenkort mee op te willen houden. Een onderhoud met de actieve Nederlander is niet gemakkelijk te «rijgen. De heer Dijkstra is vrijwel voortdurend op reis. Twee weken geleden toen wij contact met hem opnamen was hij in Parijs aanwezig bij de veer tiende algemene vergadering van de UNESCO, vorige week woon de hij in Genève enkele vergade ringen bij. MINDER MAKKELIJK De heer Dijkstra maakt een ver moeide indruk. Hij geeft toe: „Je mag van jezelf niet denken dat je onverwoestbaar bent. Ik ben al tijd een taaie kerel geweest, maar ik merk. dat ik me minder gemak kelijk kan herstellen van een lan ge vliegreis. Vorig jaar heb ik bij de WAY voor drie jaar bijgete- Hij lacht verontschuldigend. „Ik voel er meer voor om op landelijk niveau vrijwilli gerswerk te doen. Organiseren heeft Piet Dijkstra altijd in het bloed gezeten. Zijn talenten op dit gebied kon hij combineren met zijn belangstel ling voor het jongerenwerk. Op 15-jarige leeftijd sloot hij zich aan bij de Jeugdbond voor Ont houding. Dat was het begin. Een leven van organiseren op streek-, nationaal en internationaal ni veau brak aan. Hij was o.a. een der oprichters en eerste secreta ris-generaal van de European Committee for Young Farmers en woonde anderhalf jaar in Rome Piet Dijkstra als Rural Youth Officer FAO. De band met de WAY, hij reeds als adviseur was verbonden, werd in augustus van dit jaar verstevigd met de benoe ming tot adjunct-algemeen secre taris. De tadcen van deze organisa tie zijn veelomvattend. Piet Dijkstra geeft tientallen voorbeel den, die alle zijn onder te bren gen in het informatieve, opvoed kundige en politieke vlak. Bescheidenheid is het kenmerk van de weinig opvallende Fries. Tijdens het gesprek tracht hij tel kens weer de aandacht van zich zelf af te leiden door de werk zaamheden van de WAY naar vo ren te brengen. Hij spreekt lang zaam en nadrukkelijk, neemt niet de moeite om zijn betoog met handgebaren te onderstrepen. Een enkele maal woelt hij door zijn donkere, reeds ietwat grijze haar dos. Een monument van rust op het eerste gezicht. Rust kent Piet Dijkstra echter nauwelijks. Hij heeft verplichtin gen over de gehele wereld. Een avontuurlijk en aantrekkelijk bestaan? Glimlachend schudt hij het hoofd. „Het is in de eerste plaats een vermoeiend leven. Avontuurlijk? Een enkele keer. Op het vliegveld van Leopold- ville heb ik eens zes uur lang onder strenge politiebewaking gestaan. Ik arriveerde er zonder visum, omdat dat bijzonder moei lijk te krijgen was. Het kostte veel woorden en zweetdruppels, maar ten slotte werd ik vrijgela ten. Gedurende mijn verblijf in Lima, Peru, werd ik voortdurend op de hielen gezeten door man nen van de geheime politie. Het is niet zo'n prachtig leven. Je ziet wel iets van een land bij je bezoek, maar veel van de „gla mour" die er voor anderen vanaf straalt, is er voor mij niet. In Tokio heb ik twaalf dagen niets anders gezien dan hotel en conferentieruimtc, in Lima ne gen dagen idem dito. Als de besprekingen achter de rug zijn, stap je In het vliegtuig. On derschat een vliegtocht van zo'n vijfentwintig uur vooral niet. Ik kan u verzekeren, dat je vaak drie dagen nodig hebt om weer op verhaal te komen... BEZWAAR Het hoeft van de man, die on der leiding werkt van de Indiër Jyoti Singn algemeen secreta ris van de WAY allemaal niet meer. Hij voelt het steeds meer als een bezwaar, dat hij niet eens alle weekeinden kan doorbrengen Het werk van Piet Dijkstra, dat tot de verbeelding kan spreken, is niet eenvoudig. De man, die contacten met alle werelddelen in vloeiend Frans, Duits en Engels en minder vloeiend in Spaans en Italiaans onderhoudt, is vermoeid. De energieke wereldreiziger, die net zo gemakkelijk van een vlieg tuig gebruik maakt als de norma le man van tram en bus, valt tijdens de treinreis van Bakke- vecn naar Brussel in slaap. Op het Centraal Station in Rotter dam moet hij rennen om de aansluiting niet te missen. expressievormen, zoals toneel, panto mime, tekenen en schilderen. Een erg conservatieve zin, maar ik kan het niet korter ineens zeggen." „Het initiatief voor de oprichting van deze werkgroep is dus genomen door Ruimte Uit Amsterdam. Daar ze telt namelijk het hoofdbureau van het „algemeen landelijk ontmoetingscen trum" De vakdocenten, die meewer ken, zijn bijna ook allemaal Amster dammers. Een Amsterdamse aangele genheid dus. Maar dat is niet zo vreemd. Daar zitten de mensen die we nodig hebben Met die enkel creatief denkende mens hier in deze koude werkstad, hebben we nog geen con tact." Hij duwt een sigaret in zijn mond,, maar steekt hem niet aan. Gewoonte. i,Wij werken nog niét ao heel lang in de Maasstad. Daarom weinig contact met de Rotterdamse kunstenaars. Maar dat verandert hopelijk". ZELF BETALEN Hij vertelt dat het Rotterdamse Stu dioprojekt, in „De Fakkel" („een groot gebouw met verschillende fijne werk ruimten") is gestart. „StudioDrojekt kan met een aantal hardwerkende deelnemers heel plezie rig worden. Op zaterdagen van elk vier een half uur kunnen we samen veel ondernemen". Ruimte is een „vrije" vereniging en valt onder een aparte subsidierege ling. Daarom kost het projekt geld. Veel geld, dat door de jongeren zelf bij elkaar moet worden gebracht. Zo kost deelneming aan dit projekt voor de leden van Ruimte 60. Niet-leden moeten er zelfs nog vijftien piek bij doen. „De vakdocenten zijn allemaal mensen uit de kunstwereld, bekende en minder bekende", zegt Hein. .Verder mensen die op de een of andere manier creatief denken en liefst dat ook in praktijk brengen". Daar is Hans Everts, uit Amsterdam, specialiteit: het woord. „Met een klei ne letter", lacht hij. „Hans is onderwij zer, die altijd naar nieuwe uitingsmo gelijkheden zoekt. Op zo'n studiobij eenkomst krijggn de jongens (èn meisjes, maar iedereen heet hier nu eenmaal jongens) een opdracht. Ze moeten die opdracht dan bewust wor den en vandaar uit gaan werken." „Vlieg er eens uit naar je eigen bewustzijn, heeft Simon Vinkenoog eens gedicht. Dat is onze bedoeling". „Verder werkt mee Klaske Bruinsma, mime-speler. Hij heeft in Amsterdam een school voor beweging en een theater". Cees Dorreboom is de enige Rotterdamse kunstenaar, die meewerkt. VERDER KIJKEN Hein is er van overtuigd, dat het een groot succes gaat worden. Hoeveel jongeren zich hebben aangemeld weet hij nog niet. Hein Sas werkt pas enkele maan den in Rotterdam. Wat Ruimte nu precies wil, is moeilijk onder woor den te brengen. „Ik ga er vanuit dat hier jongeren moeten komen, die ver der kijken dan hun neus lang is. Ze moeten kritiek durven uiten op de conservatieve manier van leven, maar het daarbij niet laten. Ze moe ten naar nieuwe levens- en uitings vormen zoeken". Ruimte organiseert in De Fakkel nog veel meer aktiviteiten. „Vier avon den in de week kun je hier pottenbak ken, samen met een kunstenaar schil deren en binnenkort edelsmeden. Ver der is er een plateninstuif. Iedereen die een plaatje wil draaien mag dat doen, als hij er maar iets bij vertelt. „Binnenkort krijgen we een straatte kenaar te gast. die per pedes apostola- torum (voor de minder wetenden on der ons: gewoon te voet) door heel Europa is getrokken. Deze man leeft zonder compromissen, in tegenstelling tot de gezapige burger van vandaag die van de wieg tot het graf „zijn plicht doet". STAP VOOR STAP „Als de jongens samen iets met die man gaan doen, dan kijken ze niet zo tegen hem op. je gaat dan samen je gedachten in werkelijkheid omzetten. Creatief denken wordt creatief hande len, en je bent geen massaprodukt len, en je bent geen massapro meer". „Wat we gaan doen is mis schien in de ogen van de mensen die het allemaal zo goed weten, nutteloos, maar na verloop van tijd zal er wel een lijn in komen. Dan gaan we verder, stap voor stap, naar een soort bijenkorf toestand, letterlijk en figuurlijk: iemand betaalt voor de artistieke aktiviteiten, die hij in onze „werk plaats" kan ontwikkelen". Aan de bar in nun dispuutshuis bekijken Henri van der Berg (rechts) en Tjeerd van der Velden de catalogus, waarin een waarde van 2200 gulden voor hun serie is aangegeven. Henri van der Berg heeft voor 17,50 een serie postzegels ge kocht, die volgens de catalogus 2200 gulden waard is. Henri (23) studeert criminologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Sa men met zijn studiegenoot Tjeerd van der Velden was hij enkele weken werkstudent in Stockholm. Uitgelachen Op een van hun speurtochten door de stad belandden zij in een tweede hands boekenzaak je. Henri zag tussen al het tweedehands goed een Italiaans boekje liggen met een postzegelserie over paus Pius XII. Maar omdat de studenten door hun zakcenten heenwa ren, besloten ze naar Nederland terug te liften. Het boekje bleef dus liggen. Terug in Amsterdam kocht Henri van der Berg een catalogus en keek voor de aardigheid naar de waarde van de serie die hij in Stockholm had gezien. Groot was zijn verbazing toen hij 2200 gulden zag staan. Zijn vrien den lachten hem uit toen hij zijn re laas vertelde. „Je laat je in de maling nemen". Henri was echter van zijn zaak over tuigd. Hij ging langs de weg staan met zijn duim omhoog. Binnen enkele dagen was hij weer in Stockholm Een kwartier voor sluitingstijd stapte hij hetzelfde zaakje binnen. Groot was zijn opluchting toen hij het begeerde boekje in z(jn handen hield en er de som van zeventien gulden voor neer telde. Drie dagen later stond hij voor zijn verbaasde vrienden met het be wijs. De speurder heeft voor zijn serie reeds een bod gehad van duizend gul den. Of hij de zegels verkoopt? „Ik wacht nog even, misschien biedt ie mand er nog wel meer voor." TWINTIG jaar was Kees van Ravens toen hij ne gen jaar geleden met een diploma van de Academie voor Beeldende Kun sten op zak de wereld in trok. Hij wilde mensen ontmoeten, er varing en inspiratie opdoen om zijn grote passie, de schilderkunst met nog meer ivergave te be oefenen dan hij al had gedaan. In Scandinavië, Spanje, Frankrijk en Duitsland deed hij die erva ringen op. Nu, net terug van anderhalf jaar New-York, is hij weer voor twee maanden in Schiedam, waar hij zijn Amerikaanse werken zal exposeren in galerie Punt 4. Nog geen anderhalf uur in Nederland en met roodomran- de ogen van een zestien uur durende overtocht, troffen wij hem aan. norca (Spanje) heb ik samen met een jonge Noorse architect, Terry Ja- cobsen die ik uit Noorwegen ken, een kunstgalerie ontworpen. We hebben in dit ontwerp veel sculpturen verwerkt, en nu wordt het in Spanje als een voorbeeld van de moderne architec tuur gezien." Kees van Ravens (29) wil aan zijn werk een derde dimensie toevoegen. Iets waarvan hij zelf zegt dat het mis schien nu (nog) niet, of moeilijk, te realiseren is. Hij meent hiermee de kunst in onze samenleving weer een functie te kunnen geven. Met binnen huisarchitect Wim Blok uit Schie- Gaan provo's emigreren? Enkele dagen voordat Kees van Ravens naar Nederland vertrok, las hij in een New- yorkse krant, dat de Am sterdamse provo Bernard de Vries grote plannen heeft. De Vries zou een brugge- hoofd voor provo's in New- York willen gaan slaan. Eenheid Een beetje zoekend naar Neder landse woorden en met een licht Ame rikaans accent zegt hij: „Ik streef in mijn werk voornamelijk een eenheid na van alle beeldende kunsten. In Me- vlieger. Zonder enige pretentie ideeën if volgens Van Ravens een be langrijk element van zijn artistieke vorming. De belangstelling van de Amerika nen voor de jonge Nederlander be perkte zich niet tot zijn schilderkunst en ontwerpen. Zij boden hem naar aanleiding van zijn eenmansexposities een betrekking aan als docent van de Road Island universiteit. De positie van jonge kunstenaars in de VS ligt heel anders dan in Neder- wil Kees van Ravens hiermee een visu- l^pd. Zij worden hier vaak gezien als Kees van Ravens meer mogelijkheden een soort inferieure staatsburgers, tot dat zij wat bekendheid hebben verkre gen. lil Amerika worden zij als gewo- »e „werknemers" geaccepteerd. Uiter lijk zijn zij ook veel minder te on- ele belevenis teweeg brengen. Als muziek De constructie hiervan zal uit span ten en eenvoudig beschilderd linnen derscheidc* dan de bebaarde bestaan. De werking, die van een der- spijkerbroek gehulde Europese kunste- gelijk experiment uitgaat, vil Van Ra- naars, vertert Van Ravens, die zelf in vens beleven als muziek. Hij hoopt een sqprtcostuum met vlinderdasje is met zijn ontwerp het spelelement op- ?eklee«. nieuw in de kunst te kunnen invoe- Onder de vele kunstenaars in gen. Dit zou de verstarring van de New-York maakte Kees van Ravens kunst doorbreken. kennis met Victor Vasarely, de geestesvader van de op-art. Opmerke- Kees van Ravens kreeg m 1965 van ijjfc js dat deze man de beschikking JüL na Artist school een uit- heeft over acht assistenten, die hem nodigmg om samen met tien anderen behulpzaam zijn bij het uitwerken uit de hele wereld een symposium aan van zjjn denkbeelden. Specifiek Ame- Dickinson universiteit in rikaans acht Van Ravens een derge lijk compagnonschap niet Van zich- w reld zel' zegt "'k zit zo Ideeën, dat te staan die kookte van dynamiek. Ik 'kn,n,ii"U ff?» wl.kêö W"len had wel wat moeite om mijn plaats te °PsIu,ten om alles ult te werken, bepalen in die wereld Maar toen ik En dan kom ik nog tijd tekort. Van- eenmaal mijn draai had gevonden, daar dat ik best met een assistent zou willen werken. Bovendien heb ik bij de verwezenlijking van mijn sculptu ren gewoon uit technisch oogpunt de huln -.„yijo van een timmerman of een architect." Noorwegen Na zijn verblijf In Nederland (om zijn familie en bekenden weer eens te zien) gaat hij naar Noorwegen om zijn Noorse vrouw in de gelegenheid te stellen haar studie in de wereldlitera- Dat de schilderwerken van Kees *uur *e beëindigen. Hij wil daarna /an Ravens behalve in Europa ook in naar Amerika terugkeren. Voor Noor- Amerika in de belangstelling staan, w|®8en heeft hij ook plannen. Zo wil Mui,* t-u heeft ge- een Noorse vriend een soort New York bij te wonen. „In Amerika kwam ik in e Opmerkelijk vindt hij het dat in Amerika experimenten op kunstge bied mogelijk zijn, die in Nederland als abnormaal worden beschouwd". De Amerikaanse artistieke idee is veel minder academisch dan in Europa. De vraag speelt veel minder in hoeverre het .kunst" of „geen kunst" is. Dit bevordert het vinden van nieuwe vor men om je te kunnen uitdrukken." blijkt hieruit dat exposeerd in het Empire State buil ding. Sneller „Amerika is vooral privé-school oprichten om kunst in haar totaliteit (de combinatie van verschillende takken van kunst tot een geheel) «e gaan doceren. Tenslotte: „Kunst Is voor mij geen voor jonge kunstenaars, omdat daar laagje cultuur. Het omvat mijn hele .lies sneller evolueert (binnen enkele leven en denken. Ik wil in mijn werk aren. waar men in Europa decennia er naar streven ook eindelijk eens al over doet). Vroeger was Parijs het te rekenen met de mystiek. Zonder centrum van de wereldschilderkunst deze paspoes kan de functie van de Thans is dit New-York." Het ontmoe- kunst zeker worden vergroot."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 17