Blikken bisschop
op zolder
Paus ingeschakeld
bij lustrumviering
:r
Religieuze
chaos
BINNEN NA VIER KEER BELLEN
PTT
POSTSPAARBANK
RENTE TOT
Vakbeweging lette ook
op personeelsbeleid
Ruggordel beïnvloedde
dood van Kennedy
BORGIA (VU)
NAAR ROME
56 (HEUWE LEIDSE COURANT
5
DONDERDAG 27 OKTOBER 1066
AMSTERDAM Neen, mijnheer, ik ben niet
alleen oud-gereformeerd geweest, ik ben het
in mijn hart eigenlijk nog. Dat mystieke, be-
rindelijke leven heb ik in nog konsekwenter vorm
gevonden in de oosterse kerken. Je hebt daar groepen,
die precies dezelfde opvattingen hebben als bij ons op
de Veluwe. Dat verzekert ons Vader Serapion (53)
(J. W. Stikkers), die zondag gewijd wordt tot eerste
bisschop van de Oosters-Orthodoxe Kerk (Syro-Chal-
deenwse successie). Reden genoeg voor een interview.
Wij maken een afspraak. „Denk er om. vier keer bel
len, anders doe ik niet open."
„Oosterscli Orthodoxe Kerk.
r ezH. Liturgie. Elke vrijdag-
vond 8 uur. Rev. Fath. Serapion"
r nog andere namen staan op de
k deur van een smal bovenhuis in
1 b% Amsterdamse binnenstad. Wij
het afgesproken V-teken.
d. Ie deur zwaait open.
Boven wacht ons een verrassing. Toch zijn de banden met de oud-gere-
ktholikos (metropoliet) Joannes formeerden steeds goed gebleven. Ze
faria uit Parijs blijkt zowaar aan
wezig te zijn. En een tweede ver-
Issing: ook hij blijkt Nederlander.
Ijes een Statenbijbel met koperen
iten. Plaats voor precies zeven kerk-
igers.
HALLELOEJAH
beschouwen me niet als een ketter.
„Een beetje gek, maar toch een leven
de vent", zeggen ze."
(Oud-gereformeerde predikanten,
die hem kennen, delen deze opvatting
fotograaf gaat aan het werk. In °v®rige?» tepaald niet en wijzen er
kapel maar. We klimmen naar de "f!*!* °P. £at Stikker nooit tot
Ider. Tussen een bonte santekraam J>« off.c.ele kerkverband der Oud-
ikonen. sluiers en goedkope vloer- Gerefonnoerd. Gemeenten in Neder-
dies een statenbiibel met koneren toebehoord heeft, maar „vrijbuiter-
De katholikos is heel wat zwijgza
mer over zijn verleden. Even ontstaat
er een misverstand. Vader Serapion
heeft hem in een bericht aan de pers
Joannes Maria van Venetië genoemd,
r d ..Ik ben katholikos van Parijs", zegt
De fotograaf wil net afdrukken, als hij. Er ontstond een technisch debat,
in achter een gordijn schrille disso- waaruit blijkt, dat Serapion toch een
?ten "if een aftands harmonium da- beetje gelijk heeft, maar grootmoedig
priuren' Iemand roeP: "Ik speel een Hal- beperkt Joannes Maria zich tot Parijs.
"loejah, Father, een Halleloejah".
maar niet op broeder Gerardus. Wij mogen edhter zijn achternaam
E01tij Is getikt", zegt zuster Odile tegen niet weten. Ik heet alleen „Joannes
Maria". Hij laat niet meer los, dan dat
hij ongeveer twintig jaar in Frankrijk
Is de fotograaf vertrokken is en woont (waarom hij ons land verlaten
der Gerardus vader Serapion nog ,,.st hij ook niet), In 1953 his-
igend gewaarschuwd heeft tegen schop is geworden en sinds 1957 katho-
I bedriegers van de pers (er komt nkos heet. Hij Is de eerste katholikos
n jongeman naast me zitten, die af en bescheiden geeft hij toe, dat hij de
I toe op mijn aantekeningen kijkt), kerk Internationaal op poten heeft ge-
i in het interview beginnen. De heren zet.
temen hun kerk een zelfstandige
tchterkerk van de Syrische Kerk.
Vader Serapion licht toe, wat mono-
Sitisme is: er kan in God geen dua-
me zijn. Daarom is het onjuist te
over twee naturen
istus. God heeft de mens van eeu-
zondagavond een mis in oosterse ritus
mocht opdragen. Hij liet een brief van
onze bisschop in Rotterdam zien. We
denken tegenwoordig wat gemakke
lijker hè? Ik dacht, dat het voor
Griekse gastarbeiders was. O, is het
een Nederlander? Dat wist ik niet."
Ja, een heleboel is er onbekend over
Vader Serapion, maakt hijzelf liever
ook niet bekend. Bij voorbeeld, dat
hij ook bij het Leger des Heils heeft
gewerkt en daaruit op niet normale
wijze is verdwenen. Dat de gerefor
meerde gemeente onder het kruis in
Amsterdam van ds. J. W. Stikkers „ge
reformeerde gemeente onder de
kruikéé werd genoemd. Dat deze ge
meente in 1947 roemloos aan haar
eind kwam, toen er een klandestiene
jeneverstokerij werd aangetroffen en
de voorganger vier en een halve
maand gevangenisstraf kreeg.
Wij lezen in een verslag van dit
proces: „U, als predikant, mocht aan
dergelijke zaken toch helemaal niet
meewerken", vond de politierechter.
„Trouwens, ik heb hier uw strafblad
en dat ziet er ook niet erg fraai uit.
De predikant verzoekt om een boe
te of een voorwaardelijke veroorde
ling. „Ik ben aangezocht, om deel te
nemen aan de assemblee van de We
reldraad van Kerken en een onvoor
waardelijke gevangenisstraf zou mij
onmogelijk maken." „U bent al
eens onvoorwaardelijk veroordeeld",
merkt de politierechter op.
Waarheid is, dat Stikkers in deze
tijd in aanraking komt met een zeke
re „Mar Philippos", die in Amerika
tot priester van de „Chaldeeuwse
Kerk" is gewijd. Stikkers laat zich
door Philippos tot priester wijden on
der de naam „Abba Serapion" en ves
tigt in het pand van de voormalige
gereformeerde gemeente onder het
kruis annex jeneverstokerij een
„Chaldeeuwse Kerk".
Hy beweert dan onder patriach Si
mon Jesse XXI van Qudsanes in
Koerdistan te staan. Het grappige is,
dat deze patriarch en zijn kerk (de
zogenaamde Oostsyrische Kerk) juist
nestoriaans is en het nestorianisme is
nu juist precies het tegenovergestelde
van het monofysitisme, wat Serapion
thans uitdraagt. Want Nestorius was
juist de felste vertegenwoordiger in
het oude christendom van de leer van
twee naturen van Christus.
Omstreeks 1949 ging de Chaldeeuws
Kerk in Nederland echter onder.
En nu is hij weer bisschop. „Om
op gelijke voet te kunnen omgaan
met de hoogwaardigheidsbekle
ders uit andere kerken." En de
(r.k.) bisschop van Rotterdam be
veelt terbeschikkingstelling van
room's-katholieke kerken aan zijn
nieuwbakken collega aan. En net
jes stuurt de burgerlijke stand van
Amsterdam hem elke maand op
gaaf van ingekomen gastarbeiders
voor hun geestelijke verzorging.
Halleloejah, kreunt het harmo
nium.
STO,
Werknemers in havens:
(Van
soc.-econ. redactie)
DEN HAAG De vakbeweging
dient zich in haar beleid niet al
leen te beperken tot de vaststel
ling van de lonen, salarissen en
andere arbeidsvoorwaarden,
»r z(j dient zich ook bezig te
houden met het in de bedrijfstak
of onderneming te voeren perso
neelsbeleid.
Deze conclusie hebben de kaderle
den van het administratief en buiten-
personeel, werkzaam in de Neder
landse havens, uitgesproken aan
eind van een vierdaagse studieconfe
rentie van de bedrijfsgroep haven
en aanverwante bedrijven van de
Christelijke Bedrijfsgroepen Centra
le.
Volgens de CBC dient bij het perso
neelsbeleid met name aandacht tt
worden geschonken aan de over
legstructuur binnen de onderneming,
de begeleiding van de mens in zijn
werksituatie en aan een zodanige
vormgeving van het werk, dat de
mens als werknemer zijn vrijheid en
verantwoordelijkheid daarin tot uit
drukking kan brengen.
Gekomen moet worden tot een verant
woord samenspel tussen de in de on
derneming samenwerkende groeperin
gen en tot positieve instelling van
alle betrokkenen t.o.v. de doelstellin
gen van het bedrijf, waarin men
werkzaam is.
Prodiiktiviteit
Maar nu de waarheid. De Syrische
Kerk heeft zo goed als niets te maken
met de kerk van Joannes Maria en
Serapion. Met bisschop Serapion doet
in ons land de eerste vertegenwoordi-
van ger zijn intree van de „episcopi van-
;eu~ gantes" („blikken bisschoppen"), die
leid m Zich opgenomen. Daardoor de laatste zeventig jaar in de Ver
in Christus de menselijke natuur enigde Staten en Frankrijk veel be-
ïbsorbeerd door de goddelijke. Zijn roering hebben aangericht.
natuur heeft het beeld van twee. Om hun geschiedenis te begrijpen
kijkt even naar de katholikos. De- m0eten we wetpn dat het bisschnos- t-
nikt goedkeurend. ambt VOOT al!e niet-protestanten van ÏJLSlïSLSïf!? hebbrn- dle naar katholieke opvatting
VADER SERAPION
een levende vent
ei®"ge^,eer 1.n ,1870 J13™ Syrische grote betekenis is en dat het voor een t® overal^tooUe hifzijn a,s ge|dig 8ewiJ"d moeten
r e«rk het missiewerk in Europa ter hi«rhon een onmishare vereiste is. ding te komen, o\era! stootte hij zijn
7-7777 Europa ter bisschop een onmisbare vereiste is,
wefcd Bisschop Vilatte was de vader dat hdoor geidige wijding
N. h de westerse missie. Vooral na de apostolische successie staat.
rlog is de kerk sterk uitgebreid, zo-
hei de katholikos nu twintig bisschop-
reeji onder zich heeft. De belangstel- W] 1T)]N(Z ZOEKEN
g voor de oosterse orthodoxie groeit r'
feds meer. Begrijpelijk, want bij
neus. Hij kwam bij de Russische Or-
e thodoxe Kerk en reisde heel Azië af.
Eindelijk vond hij op Ceylon een
aartsbisschop van de Mar Thoma Sy
rische Kerk bereid hem de wijding te
verlenen. Dat was in 1892. De brave
WINSTGEVEND
Vooral in de tijd
s vindt men de oudste vorm van Nu was er in het laatste kwart van door in grote moeilijkheden, maar Vi-
fistendom. Een stroom van veront- de vorige eeuw in de Verenigde Sta- latte keerde
ite roomsen doet zich voor. Wij heb- ten een gewezen rooms-katholieke „Mar Thimotheüs I, aartsbisschop
A contacten met studenten. De priesterstudent Joseph René Vilatte, primaat aller oud-katholieken".
Ceylonees kwam er in zijn eigen kerk gjng was het bisschopje spelen in de
j loeilijkheden, maar Vi- Verenigde Staten een lucratieve busi-
Amerika terug als ness. Geweldige kapitalen zijn er ver-
t at. diend met de handel in miswijn, die
NEWYORKSE ARTS:
orden CHICAGO De stijve ruggordel die president Kennedy droeg als gevolg
van zijn aanhoudende rugklachten is volgens de Newvorkse arts dr. John
Lattimer van invloed geweest op zijn dood. Hij zegt dit in een artikel in
het blad van het Amerikaanse medische genootschap.
Door het corset van canvas met metalen baleinen kon Kennedy na het eerste
schot onmogelijk naar voren of opzij vallen. Volgens de lijkschouwer is het
eerste schot in de nek niet dodelijk geweest. Kennedy kon alleen maar
stijfjes enigszins naar links naar zijn vrouw overleunen, waardoor
zyn achterhoofd zichtbaar bleef voor de schutter, die in deze positie een
nieuw (dodelijk) schot op d© president afvuurde.
«arbeiders vangen wij op.
AP ART BISDOM
larom heeft onze synode besloten,
federland een apart bisdom in te
ar jlen. Op deze manier zal het Vader
ipion mogelijk zijn, om meer op
van gelijkheid om te gaan met
'aardigheidsbekleders van ande-
irken.
8 het dan de bedoeling, om actief
werkzaam te zijn? Neen,
gull ontkent Serapion beslist. Geen
selieten maken. Oud-gereformeerd
Ut het uit zijn mond: „Indien een
ns daartoe van Godswege geprae-
jtineerd is, komt eens de dag, waar-
toetreedt tot de kerk",
zet zijn program uiteen: „Wij
zorgen voor de representatie
de oudste kerk. Dienstbetoon en
•lichting, overal, waar men dat
igt. De oude kerk heeft zoveel
dingen: kerkzang, kerkelijke
En dan willen wij ook opvan-
die de kerk kwijt geraakt zijn en
:t worden door het beslotene, het
van ons."
Joe voltrok zich nu eigenlijk Serapi-
ommezwaai? Hij blijkt gedoopt te
door Hendrik Stam, de vermaar-
1predikant van de „dorsvloer" in
n den IJsscl. „Maar als kind
ik het al niet met de sacra-
itsleer eens. Ik voelde: het zijn
dan symbolen: een totale werke-
-leid." Niettemin werd hij predi-
uP* z'in «roepjes heetten achtereen-
tens Nederlandse gereformeerde ge-
jnte, vrije gereformeerde gemeente
'gereformeerde gemeente onder het
FULL-TIME
iCad
:leeïn 1947 ontmoette ik mijn oude
Inofnd de katholikos en toen wist ik
2; Hetzelfde jaar werd ik nog tot
l_Jster gewijd en sindsdien heb ik
«Is ful -time gewerkt, hoe klein
kudde in het begin ook was.
1-
die met plannen rondliep om een
Amerikaanse Oud-Katholieke Kerk te
stichten. Maar de oud-katholieken in
Links en rechts deelde Vilatte bis
schopswijdingen uit. De nieuwe bis-
verkregen was voor gemeenten, die
slechts op papier bestonden.
Ook in Europa was Vilatte actief. In
1900 wijdde hij prof. Don Paolo Mirag-
lia tot bisschop van de „Italiaanse
Rechts de katholikos van de
Oosters-Orthodoxe Kerk (Syro-
Chaldeeuwse successie) Joannes
Maria, links de nieuwe Neder
landse bisschop. Beiden zijn ras
echte Nederlanders.
schoppen wijdden op hun beurt weer. Oud-Katholieke Kerk". Nog geen
Conflicten bleven niet uit en zo zijn week later nam Miraglia de wijk naar
er tegenwoordig minstens
kerkjes in de Verenigde Staten (waar
van verschillende met minder dan
twintig bet buitenland wegens misdrijf. Niette
min wijdde hij (bisschop zonder één
aanhanger) op Corsica Jacques Forcio-
Vincennes Ernest Houssay. De
ren al bisschoppen gewijd in Frank
rijk („Gallicaanse kerk"), België en
Polen. In 1925 werd Vilatte (als bis
schop!) weer berouwvol in de schoot
der moederkerk opgenomen.
De literatuur verliest de „pseu-
do-oud-katholieke" kerkjes dan uit
het oog. maar men moet aannemen,
dat de successie voortgekabbeld heeft,
tot in de vijftiger jaren de geheimzinni
ge Nederlander S.B. Mar Joannes Ma
ria de verstrooide Vilattiaanse scha
pen onder zijn hoede als katholikos
weet bijeen te vergaderen, nu onder
de naam „Oosters-Orthodoxe Kerk
(Syro-Chaldeeuwse successie)".
DUIZENDEN
Hij beweert „enkele duizenden" vol
gelingen te hebben. Volgens Serapion
zijn er daarvan „ongeveer vierhon
derd" in ons land. Den Haag is de
grootste gemeente met naar schatting
van Serapion 40 a 50 leden „en dan
komen nog mensen van andere ge
meenten met auto's naar de diensten".
In werkelijkheid varieert het aantal
kerkgangers 's zondagsavonds in Den
Haag rond de vijf. (We menen beter
te schatten, als we van de 400
minstens één nul schrappen.)
Waarom heeft pater Weraink S.J.
de kapel van de H. Joseph aan de
Haagse Brouwersgracht ter beschik
king gesteld van Serapion? „Een
maand of twee geleden kwam er een
monnik bij mij, die vroeg, of hij elke
king te verlenen aan het in stand
houden en verhogen van de produkti-
viteit, uitgaande van een eerlijke con
currentie, hetgeen van levensbelang
voor de Nederlandse havens werd ge
noemd.
In dit verband moet de vakbeweging
ook bereid zijn medewerking te verle
nen en verantwoordelijkheid te dra
gen voor onderzoekingen op het ge
bied van de produktivitei^, aldus de
CBC. Een vereiste is dan wel dat de
vakbeweging volledig wordt geïnfor
meerd.
De CBC is voorts van mening dat er
vanuit de ondernemingsraden pro-
duktiviteitscommissies moeten wor
den ingesteld, die in samenwerking
met directies en bedrijfsleiding zor
gen voor bevordering en bewaking
van de produktiviteit.
ZWARE STORMEN
IN Z.-EUROPA:
TIEN DODEN
SALERNO Zware stormen, re
gens en overstromingen hebben in
Zuidwest-Italië zes mensenlevens ge-
eist. Vijf personen worden vermist.
De materiëele schade wordt op 1 mil
jard lire geschat.
Een plotseling opgestoken storm
aan de Rivièra in de buurt van Mo
naco heeft aan vier mensen het leven
gekost. Drie vissers zijn door een reus
achtige vloedgolf meegesleurd en ver
dronken.
Ook in Bretagne dreigen talrijke ri
vieren buiten hun oevers te treden.
In de grenstreek tussen Italië en
Frankrijk zijn alle spoorverbindingen
verbroken. Het getroffen gebied moet
het voor het grootste gedeelte van de
dag zonder elektriciteit doen. Op de
toegangswegen naar Napels wordt
veel hinder ondervonden van het nood
weer. De autostrada del sol" van Ro
me naar Napels is bedkt met een dik
ke laag modder.
In San Vittore is een plaatselijk sta
tionnetje, kort nadat het was ont
ruimd, door een reusachtige golf onder
water gezet. Alle treinen langs de
Italiaanse Rivièra moeten langzaam
rijden, omdat af en toe enorme vloed
golven op de treinen afstormen. In
Genua hebben brandweerlieden tien
tallen kleine kleuters uit een bewaar
plaats moeten halen, die was onder
gelopen.
(Vai
1 onzer redacteuren)
één dag). Om precies te zijn wor
den geplant: 325 rode tulpen, 30
narcissen. 30 hyacinten en 1300 bTivoorheelH^'
blauwe druifjes. Alles ln de tuin D,J%oorDee,a
van de Don Orionestichting op
Monte Mario, waar men als gas
ten zal vertoeven.
Hella
AMSTERDAM Grappig idee:
het studentendispuut Borgia gaat,
zijn naam getrouw, het eerste
Il0me' hoogste wereldlijke en kerkelijke
hii de nniü pn h a" n. waardigheden. Ze veronderstelt eer-
bAl der dat men gewoon voor een re-
naissance-ideaal heeft willen kie- hand te schudden". Als enkele nut-
ontdekking van de zelfkennis tige woorden in het Italiaans
noemt de gids „Otorinolaringoiatra
mr (keel. neus en oorarts) en onder
ftop$f<«»lff je meer het zinnetje: Per che dev'il
dente essere estratto? (Waarom
In de lustrumgids vindt men moet de tand getrokken worden?),
voorts een bijdrage van mgr. Wille- Enfin, men kan zo verder wel ra-
brands, van het Secretariaat voor den hoe het geval in elkaar zit.
de Eenheid in Rome- van de
In de lustrumgids van deze U- gastheer Vader Gaetano Piccinini, ftafflSI*
lustere vereniging aan de VU. terwijl er ook een geografische
komt merkwaardigerwijze het schets van de wpp Amsterdam-Rn-
eerst aan het woord de schrijfster mc jn Driikt die er on ziin kon in ï?e studenten die Per bus reizen
Hella S. Haasse. Zijzelf verklaart gekomen Maar Jch j P 2U,,.en °°k kard,naal Bea beroeken.
dat nader: toen ze destijds gege- ReKomen- Maar och ml
vens verzamelde over de Borgia's Vibt*C0t*.r
voor haar roman „De scharlaken
stad" leidde dit tot een soort pete- Hoe men dient te handelen en te
moeischap over het gelijknamige wandelen in Rome wordt de reisge-
spuut. noten ln de volgende trant verteld:
blCCht „Als u een conversatie wilt begin
nen, zeg dan dat u uit Holland
Ze neemt maar aan, dat de op- komt en vergeet niet dat zonder v IIU|S. ai, iei5lwluUr
richters destijds niet zijn geboeid mimiek uw woorden niet begrepen wordt aanbevolen Drs G Puchin-
geweest door de slechte reputatie worden. Warrel met uw handen, ger ..Gesprekken over Rome-Refor-
van de Borgia s (gifbekers sluip- knip met v*v vingers, rimpel uw matie" (voor de heenreis» en Drs.
moorden, ongebreidelde libertina- voorhoofd, kortom: vibreer. Na af- G. Purhineer. „Is de gereformeerde
ge, zwarte kunst, enz.) die deson- loop betuigt u dankbaarheid door wereld veranderd?" (voor de te-
danks wisten op te klimmen tot de de behulpzame Romein krachtig de rugreis).
veel excursies maken, recepties bij
wonen en ook een concert dat ge
volgd wordt door een galabal. Het
is financieel allemaal bijzonder
voordelig geregeld: de kosten zijn
niet hoger dank zij veler mede
werking dan voor elke „norma
le" lustrumviering.
ja, dit nog: als reislectuur