ANDERHALVE EEUW EEN
EIGEN KERKPROVINCIE
n
De mens van de 21ste eeuw
vertoont somber beeld
Goed Nederlands is een
kwestie van levensstijl
Een woord voor vandaag
c-o/
Tal van wonderen
in de geneeskunde
Blijft vasthouden aan
Schrift en belijdenis
Uw probleen
is het
onze.
MAAIVDAG 17 OKTOBER
prioriteit" was een aantal jaren geleden een belangrijk poli
tiek woord. Er moest veel gebeuren. Alles kon niet tegelijker
tijd. Er moesten prioriteiten worden vastgesteld. Dingen die
eerder gedaan moesten worden dan andere. Wat het zwaarst
was moest het zwaarst wegen, opdat het minder urgente niet
het geld zou opslinden van het meer urgente.
Christus zegt dat er in ons leven ook „prioriteiten" moeten
zijn: ,?.oek eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid." Daar
moet het in ons leven mee beginnen. Dat wil niet zeggen dat
we alle andere dingen niet mogen zoeken. Hij verbiedt ons
niet te gaaien en maaien". Hij verbiedt ons niet te bouwen, of
kleren te naaien. Maar zij mogen niet nummer één in ons le
ven zijn. Eerst moeten wij onze volle aandacht en werkkracht
richten op Gods Koninkrijk. Al het andere mag pas op de
tweede plaats staan.
Maar dan gebeurt er iets merkwaardigs. Christus zegt, als u
eerst het Koninkrijk zoekt, dan zal „dit alles u bovendien ge
schonken worden". Wat toij in gehoorzaamheid op het tweede
plan van ons leven hebben geschoven, wordt plotseling Gods
verantwoordelijkheid. Eten, drinken, kledingGod zal ze
ons geven, als wij ons bezit en onze tijd aan God geven. Gods
zegen omvat wat wij op het tweede plan hebben geschoven
omdat Gods Rijk prioriteit kreeg.
We lezen vandaag: 2 Timotheus 41-8.
G. J. PEELEN
OVERLEDEN
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Na een kortstondige
ziekte is zaterdag in Den Haag, 61
jaar oud. overleden de heer G. J.
Peelen, een van de grootste filatelis
ten van ons land. Tientallen jaren
heeft hij de postzegelrubriek in ons
blad geschreven.
Hervormd Zuiden wil meer communicatie
(Van een t
verslaggevers)
's-HERTOGENBOSCH In 1816 gaf Koning Willem I de Neder
landse Hervormde Kerk een ..algemeen reglement". Nu, 150 jaar
later, herdenken de hervormden in Noord-Brabant en Limburg dit
reglement, dat een einde maakte aan de bestuurlijke chaos, die in
en na de Franse tijd in de kerk der Reformatie was ontstaan. Reden
voor feest, want, zoals ds. N. K. van den Akker zaterdag in de
Grote kerk te Den Bosch zei: ..Het zuiden, zelfs het protestantse
zuiden, zou het zuiden niet zijn als het deze kans niet aangreep.
Maar toch: geen groots feest naar buiten, maar een eenvoudige
herdenking naar binnen".
Ds. Van den Akker was van mening
dat de Reformatie in het zuiden duide
lijk uit haar isolement is geraakt, maar
was toch van mening dat meer com
nicatie met de andere kerken, waa
der ock de rooms-katholieke, meer dan
ooit gewenst is. „Het klimaat is gunstig,
de ontwikkelingen in de kerk van Ro
me eveneens".
SAMEN
POSTSPAARBANK
RENTE TOT
/O
Het kerkgebouw was grotendeels ge
vuld met talrijke genodigden en afge-
De heer Peelen, die ook als auteur be- vaardigden van andere kerken en bur-
kendheid kreeg, was directeur van de gerlijke instanties, toen de commissaris
clichéfabriek Maks in Den Haag. In Ren- d, Koningin, dr. C. N. M. Kort-
kum geboren, schreef hij sinds zijn acht- j. inctaii.«<„
tienjarige leeftijd honderden korte ver- mann' naar ««logde van de Installatie
Ds. Van den Akker besloot zijn rede
met de woorden van de onlangs overle
den bisschop Bekkers van Den Bosch:
„Wij moeten de kerk gestalte geven,
De lterk der Jtenrorromg. Christus willen zien, elkaar willen
met elkaar Christus willen zien.
Gerefonneerde Kerk geheten, is in Bra- ^.n mei eiKaar ^nnsius
bant telkens weer anders ingedeeld ge- gamen mèt elkaar naar God zien.'
Chr. Cultureel Studiecen trum
halen, een vijftal romans, jongensboeken
en een verzenbundel. Vlak na de oorlog
verscheen zijn beroemde verzetsroman
„Het begon onder melkenstijd". Zelf
vond hü „Delistraat" zijn beste roman.
Behalve auteur en chemigjaaf was hij
echter vooral postzegelexpert. Hij legde
de grondslag voor een nieuw systeem van
verzamelen. De oude methode is het
compleet maken van series; Peelen pro
pageerde het verzamelen naar thema,
bijv. schepen, politici, dieren. Hij schreef
er tientallen interessante artikelen over
in zijn postzegelrubrieken. Wat hij over
het verzamelen in ons blad schreef, was
dikwijls baanbrekend. Omgekeerd kreeg
hij een goed deel van zijn vele postzegel
vrienden via onze krant. Hij had zijn in
vloed in deze wereld ook als hoofdredac
teur van Het Stokpaardje.
De begrafenis zal donderdag om 1 uur
op Westduin in Loosduinen geschieden.
(Van de kunstredactie)
Met een uitspraak van Lodewijk
van Deijssel: „Laat mij vandaag
toch begrijpen", en een van Bis
marck: „Er is geen zaak zo inge
wikkeld of het is mogelijk de kern
daarvan in enkele woorden weer
te geven" ving dr. C. Rijnsdorp
zijn causerie aan over „Mensen van
de 21ste eeuw". Het was zijn be
doeling om met de deelnemers aan
de conferentie van Chr. Cultureel
Studiecentrum, op „De Witte Hei"
dit weekeinde bijeen, een verken
ningstocht te maken door de mo
derne literatuur en aandacht te
schenken aan het mensbeeld wat
ons daaruit tegemoet komt.
De heer Rijnsdorp wees op de grote
hoeveelheid en gecompliceerdheid van
vragen waarmede de mens van heden
dagelijks geconfronteerd wordt Vra
gen waarover alleen specialisten, nee.
super-soerialisten ons kunnen voorlich
ten. Daarmede is de positie van de
leek, en vooral die geroepen zijn lei
ding te geven, erg moeilijk geworden,
want de specialist geeft alleen r.og
maar richting op zijn eigen terrein, i
Het is h 't overzicht de samenhang van
zaken, die het ons r> moeiliik maakt.
vandaar de herin.iering aan del
uitspraak: Laat nul vandaag toch be-l
grijpen
Dit overzicht moest spreker uiter-
aard in kerngedachten samenvatten.
Ontkerstening
Een z*er belangrijk aspect achtte
spreker de steeds voortgaande ont
kerstening Het christendom is in Euro
pa verbreid min of meer tegelijk mot
de beschaving. De F.uropese cultuur is
fundamenteel christelijk (geweest). Nu
de ontkerstening van het openbare le
ven doorwerkt ontstaat er een cultu
reel vac ïum waai /an in de wereld
geschiedenis geen voorbeeld te vinden
is.
In Nederland is er een losmaking van
de chri.ï4elijke bescnaving. Er is sprake
van een barbarisme. Spreker wees op
de harde interviews. Er is geen respect
meer voor ervaring cultuur (dragers).
De mens wordt onbarmhartig doorge
licht.
Theologisch: de populaire kreet: God
is dood!
Episch: Bijv. de Gereformeerde
reld. Oide Gereformeerde zeden zijn
op de helling geraak (Vrijheden van
de jeugd etc.).
Politieic' Op de whtergronden zijn
krachten van levensbeschouwelijke
aard aan de gang. Vormen die zich
hadden vastgezet veranderen Er is
sprake tan een peli*«»»ke onzekerheid
Sociaal- Hoe mfr men spreekt van
medemenselijkheid, hr.e meer
van overtuigd raakt dat daar iets mee
aan de Tand is.
Artis*i"k- Duidelijk waarneembaar
zijn de verwarring het snobisme het
roeken *n de onzekerheid. Men weet
niet meer wat men moet 1oen met de
taal. Men is zichtbaar en hoorbaar God
kwijt gemakt. DitrelP.eeld treft men
ook in 'dere kunstvormen aan.
Het nieuwe levensgevoel is zo onbe
kend dat men met de bestaande midde-
?r niM meer toe in staat is het uit
te drukken Experimenten zonder eind.
We zitten er middenin, proberen helder
heid te scheppen een l'jn te ontdekken,
maar het is uiterst moeilijk.
Uitvoerig ging spreker in op de lite
ratuur. Tn de roman 's de held (de held
van de veest) verloren gegaan. Hij is
ontluisterd en anti-held geworden. We
zien nu mensen die niet meer als exem
pel kunnen dienen D»- persoonlijkheid
ls in vele gevallen vervluchtigd. Bepaal
de normen zijn weggevallen. De moder
ne schrHver creëert geen figuur, hij
tekent richzelf. (Bekentenisliteratuur)
Redding
De h-er Rijsndorp besloot zijn cause
rie met er op te wijzen, dat de enige
redding van de mens in deze tijd is, de
beleving van zijn persoonlijke verhou
ding tot God. een persoonlijk levep uit
het Evangelie en uit dit ,ikf' vloeit
voort een christelijk „wij." een nieuwe
collectieve ethiek.
H.St
Vietnam-betogers
moesten terug
het provinciaal kerkbestuur
1816 de preekstoel beklom en een korte
rede hield.
De commissaris herinnerde aan de
instelling van de kerkvergadering in
1816. Dat werd gedaan door de toenma
lige goeverneur-generaal. „Veel is het
zelfde gebleven, veel is veranderd.
Maar de moeilijkste vraag die we ons
moeten stellen is: Is er wel veel verbe
terd?"
De commissaris vond van wel. „Maar .-jsm
in de kerk is veel hetzelfde gebleven,
We moeten vaststellen dat we nu, 150 Aw
jaar later, nog steeds gescheiden dezelf- 1
de God eren. Zij het wel dat er een
duidelijk groeiende twijfel bestaat of
dit gescheiden zijn God aangenaam
lis."
weest. De Franse tijd bracht op kerke
lijk gebied een groot verval. De plechtige herdenking in de Grote
Kerk werd behalve door burgerlijke au-
DESPOOT toritelten bijgewoond door de vica-
generaal van de vorige week be
BERGELIJK/AMSTERDAM Twee
bussen met overwegend jonge Neder
landers leden van de pacifistisch- socia
listische jongerengroep Den Haag. van
de socialistische jeugd
zijn zaterdag door
rijkswacht tegengehouden op hun weg
naar Luik. waar zij wilden deelnemen
aan een demonstratie tegen de oorlog
ln Vietnam en tegen de NAVO. Ze
meenden toestemming tc hebben om in
Luik aan de protestactie hun steentje
bij te dragen. Na ruim een uur opont
houd. gingen de jongelui rechtsom-
keerd, met de bedoeling zich bij de
Belgische ambassadeur in ons land te
beklagen over de uitwijzing. Thuisgeko-
gaven ze bij de Belgische ambassa
de een protestbrief af. De Belgische
douane nam pamfletten en spandoe
ken in beslag.
BLACKPOOL De Britse conserva
tieve oppositieleider Heath heeft op het
partijcongres van de socialistische rege
ring geëist dat zij Engeland lid maakt
van de EEG. „Europa kan niet tot in
het oneindige blijven wachten",
waarschuwde Heath.
TAAK
„Vier generaties hebben zich telkens
gepresenteerd met een nieuw elan en
idealisme. We zijn ons bewust van de
nieuwe tijd waarin we leven", zei de i
commissaris. „Ik moet helaas een
voortschrijdende ontkerstening consta
teren. een gevolg van deze nieuwe,
maar materialistische tijd. Toch zijn er
de' PSP lichtpunten".
Belgische -Het concilie en het gesprek tussen
de Rooms Katholieke kerk en de We
reldraad is zo'n lichtpunt. Feller dan
vroeger ervaart de jonge generatie de
echte pijn van een verscheurd
christendom. Wie zichzelf christen
noemt, verlangt naar afbraak van de
scheidsmuur, die door de stad Gods
loopt. Het is een grote taak voor de
nieuwe generatie de geestelijke restau
ratie door te voeren, zoals God ons dat
gebiedt", besloot dr. Kortmann.
De praeses van de Hervormde Kerk
in Noord-Brabant en Limburg, ds. N.
K. van den Akker, herinnerde de aan
wezigen eraan, dat de sporen van het
protestantisme in Brabant terug gaan
tot de begintijd van de Reformatie.
Van een kerkelijke organisatie kan dan
nog niet gesproken worden. Deze krijgt
pas enige gestalte na 1648, toen in op
dracht van de Staten-Generaal in Den
Bosch een buitengewone kerkvergadei
ring bijeen wordt geroepen.
noemde bisschop van Den Bosch,
Bluyssen. Deze bood zelf zijn telefo
nische gelukwens aan en vond het jam
mer in verband met zijn verblijf in
Rome de herdenking niet te kunnen
bijwonen. Ook de bissehop van Breda
had zijn viearis-generaal afgevaar
digd.
Prof. dr. J. S. Cramerj
Ouders 5000
studenten
gedupeerd
(Van onze onderwijsredactie)
AMSTERDAM De bezuiniging
de rijksstudietoelagen zal tot g«
hebben dat ongeveer 5000 geschikte
denten om financiële redenen geen
ger onderwijs kunnen krijgea
besluit prof. dr. J. S. Cramer, hoc
raar in de wiskundige economie la
Amsterdam een kritisch artikel in
lia Civitatis. De hoogleraar is er
overtuigd dat de meeste ouders ir
inkomensgroep van 15.000 en
niet in staat zullen zijn om hun lev
standaard in het tijdsbestek vai
zomervakantie in de aangegeven
te verlagen;
«J
f
Ds. N. K. VAN DEN AKKER
Congres genootschap Onze taal
DEN HAAG Het kon niet
anders zijn dan liefde voor de Ne
derlandse taal, die het gemoder
niseerde circustheater te Sche
eningen zaterdag met ruim dui
zend belangstellenden deed vol
stromen voor het zesde congres
van het <*pnnotsrhar> Onre taal.
Voorzitter prof. W. F. J. M.
Krul kon meer dan voldac.i zijn,
dat zovelen zoveel toewijding
toonden vnor zo'n kostbaar cul
tuurgoed als de eigen taal.
Prof. dr. C. F. P. Stutterheim, hoogle
raar te Leiden. vro«
„Wat is goed Nederlam
Taalbederf is
internationaal
verschijnsel
(Van een onzer redacteuren)
De bezie'de voordracht van haar voor-
malige leerlingen, thans allen spraaklera-
ren, Agnes Fol, Luc De Laet, L.uc Du-
meez en Frans Guldemont, bewees, dat
de taalbeheersing *-n -uitspraak in België
beter kan zijn dan van menig Noorder
ling.
Creativiteit
voert het „algemeen reglement voor
het bestuur der Hervormde Kerk in
het Koninkrijk der Nederlanden" in.
Op grond van dit reglement wordt
Nederland ingedeeld in verschillende
kerkprovincies. Zo ontstaat de kerkpro
vincie Noord-Brabant met Limburg
van de kerk, die voortaan de Neder
landse Hervormde Kerk zal heten.
Het provinciaal kerkbestuur wordt
dan in 1816 door de goeverneur-gene
raal in Den Bosch ingehuldigd. In 1875
komt er een nieuw bestuur: de kerkver
gadering van Noord-Brabar^j .mèt Lim
burg.
Ds. Van den Akker zei dat de Her-
i vormde Kerk sinds 1951 een nieuwe
kerkorde heeft. Sindsdien is er een
kerkprovincie van Noord-Brabant én
Limburg en niet langer, met Limburg".
Er zijn nu vijf classes: Heusden, Bre-
da. Den Bosch, Eindhoven en
Maastricht Het dagelijks bestuur is op
gedragen aan een breed moderanum,
die door de kerkvergadering wordt ge-
Het aantal hervormden in Noord-Bra
bant bedraagt ongeveer 95.000, dat is
ruim zes procent van de totale bevol-
j king. Er zijn 99 gemeenten met 105
predikantsplaatsen. zoals Den Bosch,
Breda. Bergen op Zoom, Eindhoven,
waar de kerkvergadering nu gevestigd
Sprang-Capelle.
Prot.-Chr. artsen vergaderden
(Van onze sociaal-economische j het wonder van de natuur, uanf
redactie) en van e techniek. De arts
t z\jn taak alleen goed vervullen,
UTRECHT De moderne we-i hij. vervuld van eerbied
j het levende en zijn Schepper, tn
(tenschap maakt het de mens van strekte nederigheid zijn Weg
heden wel heel erg moeilijk, nog Wie enerzijds het wonder ontkent e
in wonderen te geloven. De Pro
testants-Christelijke Artsenorga
nisatie vond het daarom een ge
lukkige gedachte haar ledenver
gadering van zaterdag te wijden
aan het verschijnsel van het won
der. Resp. passeerden de revue:
Het wonder van het levende
(prof. dr. J. Th. F. Boeles), Het
wonder in de geneeskunde (prof.
dr. G. A. Lindeboom) en Het
wonder in het godsdienstig leven
(ds. C. Aalders).
heid, bedrijfsleven. publiciteitsmedia
«pers. radio. tv). 2. Propaganda en voor
lichting over het Nederlands (hierin ver
richt het Genootschap Onze taal uitste
kend werk). 3. Wetenschappelijk onder
zoek.
•fa Taalwacht
Ook het onderwijs zal speciale aan
dacht moeten besteden aan de taalvaar
digheid van toekomstige leraren (voor
Reeds opgeleide docenten
jscholen en heroriënteren,
zheid is een kunst, die ieder-
een kan leren, maar men heeft dan meer
Lang niet altijd is hetgeen menUefde en aandacht nodig dan voor het
slecht Nederlands noemt een J01" *®- luisteren naar het weerbericht en het
gen het taaleigen: vaak ls het uiting I invullen van het totoformuliei
van een troebel denken, dat in een j Zoals vele bedrijven een psy 'holoog
andere taal onder woorden gebrachti |n dienst hebben.
m 111 1 a"c vakken!). Reeds op
1 roebel denken
Rrectes deielfde fout ion hebben opge-j
rverd. Voorts mag men niet vergeten
1 taal verandert en dat het ver- j
Grammofoonplaten
voor Suriname
gevraagd
ZEIST Zendinpspredikanf ds. W. H.
,\f Rrinders, die in Nieuw Nickerie
in Suriname onder de Javanen
werkt, houdt drie tot vier maal per
week een dagopening voor de radio,
waarop hij veel reacties krijgt.
Hij schrijft dit in een brief ac
Zendingsgenootschap der Evange
lische Broedergemeente in Zeist.
Hij voegt er erhter aan toe. dat hij
vnor de omtijsting ran deze dagope
ningen dnnoend verlegen zit om
grammofoonplaten met geestelijke
muziek. Kan vanuit Nederland niet
trorden gezorjd voor die platen?
Het 7.endinofoennot.nchnr> der Erange
li.tche Broedergemeente fHernh"ffer-
Semeente). Broederplein 27 te Zeist ur. ueraars noemae
oudf zich aanhetvrten voor gebruik- delen ter bevordering
De taalbeschenners zijn het niet steeds
met elkaar eens. Er is een onduidelijke
grens tussen ..denken" en „taal". Er is
een onduidelijke grens tussen het Neder
lands van nu en net Nederlands van de
toekomst. Daarom is de vraag „Wat is
goed Nederlands" onmogelijk in het alge
meen te beantwoorden, tenzij we genoe
gen nemen met de dooddoener: Goed
Nederlands zijn alle zinnen waarvan nie
mand zegt dat ze verkeerd zijn. Het
Visie
U. t
r spelen platen.
Indien het waar was. dat wij tegen
woordig *0 slecht Nederlands spreken,
dan waren wij als taalgemeenschap al
lang te gronde gegaan. Dr. C. Geerars.
Inspecteur VHMO en voorxitter van de
commissie Bevordering goed taalgebruik
ren In 1965 door de staatssecretarl'
onderwijs en wetenschappen lnge*»el
commissie wees integendeel op
een bloelende neerlandistiek, op het aan
weilg xlin van een goede taalmentalltelt,
^neelruimte In het taalverkeer. terwUl op
de scholen een nieuwe didactiek wordt
gehanteerd.
En de tienduizenden bot ken. die jaar
lijks op de markt verschijnen, bewijzen
toch wel dat het Nederlands sprtnzle
vend is.
Dr. Geraars noemde drie alzcrr.ene mid-
u el en ter bevordering van het goede taal-
I gebruik: 1. Het goede voorbeeld: over- Gouderak.
soort taaladviseur niet overbodig zijn
Dr. Geerars pleitte ook voor de
ling van een taalccntrale of taalraad.
met een genuanceerde samenstelling,
maar een normatief dogma <s uit den
boze. Goed taalgebruik Is niet een
kwestie van vakkennis, maar van ie
W. N. BR0EKHUYSEN
(OUD-INSPECTEUR CNS)
OVERLEDEN
woord en gebaar te Utrecht, was van EERBEEK In de ouderdom
mening dat mondelinge taalbeheersing jaar is overleden de heer W. N. Broek-
ook op de scholen aangeleerd kan wor- huysen. oud-direceur van de Groen
«stijl.
■fa België
De Vlaamse jeugd bezit een grote lief-
voor de moedertaal, de provinciale
dweepzucht heeft uitgediend: met
spreekt nu doelbewust goed Nederlands,
aldus mevrouw G. van Straelen-van Rin-
tel. inspectrice van het Nederlands onder
wijs van de stad Brussel.
den. Het formuleren van gedachten Is
beruchtend; de dichter ls creatief In
zijn taal en de lezer moet herscheppen.
Taal bekommert zich niet om vooroplei
ding (Neeltje Maria Min).
Het onderwijs moet veranderen in on
ze veranderde tijd: zonder dialoog geen
onderwijs. De leerlingen moeten meer
aan het woord komen en geleid worden
in hun spontane mondelinge taaluitingen.
De demonstratieles en een „generale
repetitie" van een lustrumspel van de
academie, suggestief en met overgave ge
bracht. waren de levende illustratie van
Reumer had betoogd
Provo's protesteerden
tegen komst van Claus
MAASTRICHT Prins Claus was
zaterdag aanwezig op het 50-jarige ju
bileumfeest van de katholieke jonge
werkgevers vereniging te Maastricht
Een groot aantal provo's protesteer
den tegen de aanwezigheid van de
prins. Een grote politiemacht was op
de been. doch behoefde niet in actie te
komen.
De nacht tevoren hadden kladde
raars op verschillende plaatsen haken
kruizen op de muren geschilderd. Voor
de komst van prins Claus hadden ge
meentewerklieden de hakenkruizen ver
wijderd.
Prinster kweekschool te Doetin
chem en oud-inspecteur van CNS. De
heer Broekhuysen, die veel voor het
christelijk onderwijs heeft betekend,
wordt dinsdag in Doetinchem begra-
De Protestants-Christelijke Artsen
organisatie had deze vergadering be
legd ter gelegenheid van het tienjarig
bestaan van het maandblad van deze
organisatie: Soteria.
Op deze Soteria-dag zette prof.
Boeles uiteen, dat iedere wetenschap
er van uitgaat, dat een door die we
tenschap te bestuderen verschijnsel
herhaalbaar en uiteindelijk verklaar
baar is. De wetenschap kan uit dien
hoofde het zoeken naar bovennatuur
lijke oorzaken niet aanvaarden. Bo
vendien is tot dusver uit niets geble
ken, aldus prof. Boeles. dat het
geschetste uitgangspunt der natuur
wetenschappen in bepaalde gevallen
onjuist zou zijn.
De mens heeft steeds naar verkla
ringen gezocht, wanneer hij zich
over een bepaald verschijnsel
wonderde. Deze verwondering
menselijke eigenschap is gebleven,
maar voor de man van de wetenschap
volgt na het proces van verwondering
de drang tot het zoeken van een ver
klaring. Zo ontdekte Fleming de pe
nicilline, nadat hij er zich over ver
wonderd had, dat een gedeelte van
bepaalde bacteriëncultuur door
verontreiniging was gestorven.
Strikt genomen, zo meende prof. Boe-
Ie, is het wonder uit het hedendaagse
wereldbeeld verdreven. Dit neemt
echter niet weg, dat de mens een be
paald gebeuren, dat zelfs gemakke
lijk te verklaren is, persoonlijk als
een wonder ervaart, bijv. de genezing
van een ernstige zieke.
Nederigheid
anderzijds gelooft aan het ontsi
van het leven uit dode materie
toeval, is innerlijk tegenstrijdig.
Prof. Lindeboom concludeerde,
het wonder geen rationele of
tuurwetenschappelijke zaak is.
onttrekt zich voor een groot deel
de wetenschappelijke navorsing. De
hele wereld van het organische If
met zijn inwendige doelstreving
zijn duizendvoudige evenwicht be
ringen en zijn vermenigvuldiging
één groot wonder.
Ds. Aalders betoogde, dat de
derbeleving niets te maken heeft
de doorbreking van bepaalde w«
der causaliteit, maar veelmeer m.
doorbreking van een gevreesde
liteit. Een wetenschappelijke di
ie over de zogenaamde mogelijl
an het wonder achtte hij daaron
tijd een steriele aangelegenheid.
De wonderbeleving geldt ook
beurtenissen, die wetenschapp
verklaarbaar zijn. Het wonde
veel meer een godsdienstpsych
gisch, dan een natuurwetenschapp(
probleem. Zelfs theologisch heeft
zeer beperkte betekenis, or
geen dogmatische bewijskr
heeft.
Een sterke verruiming van de
klaarde" wereld kan voor de
menselijke en ook zeer menswaan
wonder-beleving een reeël gev
gaan vormen. Zij kan gepaard g
met een bewustzijnsverenging,
afsluit van de beleving
het wonder dat voor een gez
menszijn van groot belang
worden geacht,
toronene
Beroepi n gsirerh
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Scheveningen (vac. J. J.
Poldervaart): P. Holst te 's-Gravenhage-
Moerwiik.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oud-Loosdrecht (ook voor
evangelisatie- en recreatiewerk water-
sportcentrum): G. Kerssies te Hollum op
Ameland.
Emeritaat: Ds. N. Streefkerk te Olde- internationaal privaatrecht heeft zatcr-
broek heeft het voornemen 1 april 1967 daK een belangrijk protocol aanvaard.
In dit protocol iljn minimum standaar-
VRIJE Ol D GEREF GEM drn n„r„l„il vn»r tl, éév.llt-n waar-
Bedankt voor Kamp-n 'vac. wijlen G.J. In dr Maten in civiele vermogenszaken
Zaroferink) H J C H Zwijnenburg te .6® bevoegdheid van hun gerechten er-
Haagse conferentie
aanvaardt protocol
I krnd zullen z
Ds. Nijenhuis tot vrijgemaakte JV-ers
(Van een onzer correspondenten)
LEERDAM De afval ten
aanzien van leer en belijdenis is
als een waterval. Wie wil nog
zuivere Woordbediening in de
kerk? Op sommige plaatsen in
ons vaderland, valt alles uiteen.
Wij moeten er ons maar niet mee
bemoeien, want dan wordt de
zaak nog erger. Wij moeten ons
allen houden aan het Woord van
God en de belijdenisgeschriften.
Dat is het enige, wat wij te doen
hebben en beslist niet meer.
Dat betoogde ds. H. J. Nijenhuis uit
Spakenburg zaterdagmiddag op de na
jaarsvergadering van de afdeling
Zuid-Holland van de Nederlandse
bond van gereformeerde jongelingsvere
nigingen, die in het kerkgebouw van
de gereformeerde kerk (vrijgemaakt)
te I,eerdam werd gehouden. Het doel
van deze vergadering was het stimule
ren van het verenigingswerk en het
leggen of hernieuwen van contacten
met leden van andere verenigingen
Hierin slaagde men ten volle, gezien de
goede opkomst en de geanimeerde
discussie*.
Ds. Nijenhuis sprak over „De zin var
de Vrijmaking nu". „Wij, vrijgemaak-
ten, moeten onszelf niet op de borst
slaan en zeggen: „Die reformatie heb
ben wij eens fijn klaar gespeeld: wij
zijn zulke beste mensen; wij weten het
alleen." Wij weten niets, wij moeten
ons alleen aan Gods Woord onderwer
pen en Zijn wil doen. God heeft deze
reformatie geleid en het ls alles
Hem alleen. Wie roeme, roeme in de
Here en niet in zichzelf." aldus ds. Nij
enhuis.
Ambon
's Avonds sprak de president van d<
RMS, ir. J. A Manusama, over de vrij-
heidsstrijd der Zuid-Molukkers. Hi
vergeleek de inval van de Javanen ii
1950 in de Zuid-Molukken met die van
de Duitsers in Nederland in 1940. Zoals
Hitier een Pan-Germaans, zo wilde Soe-
karno een pan-Indonesisch rijk stich
ten. Met Gods hulp zal de strijd wor
den voortgezet, om weer vrijheid en
recht fe verkrijgen. Ir. Manusama ging
x»k in op de moeilijkheden en zor
gen op het gebied van kerk en zending
Aan deze avond verleënden verder
het Leerdams gereformeerd zangkoor
..Com nu met Sangh" onder leiding van
de heer Van Neutigem en organist A D
Sprong hun medewerking. i
Brieven die niet zijn voorzie
van naam en adres kunnen nit
In behandeling worden genomen
Geheimhouding is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaai
in verband staan moeten in af
zonderlüke brieven worden ge
steld. Per brief dient een guldei
aan postzegels te worden ingesle
ten.
Vraag: Dit blad kent u vaiu
wel. Ik heb een stek gekregen pl
twee jaar geleden, ongeveer 30
hoog. Van lieverlede groeide zij
en kwamen er nieuwe bladen ai
maar van onder vielen er gele b
den af. zodat zij nu 75 cm hoog
maar een kaal stammetje heeft t
55 cm en slap van stam is. Er I
men prachtblaadjes aan. Twee
ken geleden brak het bolletje op
en weer vijf mooie blaadjes,
bolletje heeft de hele winter ge
Wat kan ik nu eens doen? Zij sti
voor het raam, waar ik in juni
half vier zon kreeg tot 's avonds
dat zoed? Af en toe geef ik
pokon en zet ik al mijn plani
onder een heel lauwe douche.
Xntwoord: Uw fatshedra heeft
brek aan voedsel, zodat de pil
alleen in staat is nieuwe bladeren
vormen en oudere af te werpen,
■raagt nogal veel voedsel, moet m
schie nodig verpot worden in
grotere pot en voedzame grol
Afspoelen, bijmesten en standpla
zijn wel goed. Het lijkt ons 1
beste, dat u de plant flink inkort
de kop gaat stekken, hetzij
pig op water, hetzij in eer
met zanderige grond. Een plas
hoes erover heen bevordert de t
worteling. Na beworteling kan u
gewortelde stek gezamenlijk oppi
ten met de ingesneden oude pil
die inmiddels al wol uitgelopen i
rijn. Ook kan u de gewortelde sl
apart verder opkweken op een lk
'e plaats In het eerste geval kri
u een mooie bossiee plant. Dat baD
tje is een knop. die al in het
gevormd wordt en in het
uitloopt.