die ik als
K
E
bij botsing
n
3.
miiii vriend
beschouw
H
Poolse satire toont
hunker naar vrijheid
ijn gesprek
w:
- Klimaat
mijn stad
Gelukkig
Gemeenplaatserig Dfi® HKMISCIl
Philharmonisch Orkest
dreef op routine
ZATERDAG 15 OKTOBER
der}»
mg#
naav
en
ite,?
U1
'J
ilm
»rj
(Van een onzer redacteuren)
"IJ IS BIJNA veertig, heeft een behoorlijke
baan, doet zijn werk met overgave. Toch
zou het weer overdreven zijn te zeggen, dat
hij er voor de volle honderd procent in opgaat. Zijn
dagtaak speelt zich niet alleen achter zijn bureau af,
maar brengt hem ook veel op de weg. Elke plaats in
Nederland kan op een gegeven dag zijn werkterrein
zijn. Bij zijn vrienden en bekenden staat hij bekend
als „een vrome kerel", in de goede betekenis van het
woord. Een wat individualistische knaap misschien,
die stilletjes zijn eigen gang gaat.
ROTTERDAM De toneelgroep
„Studio" trekt door het land als pleitbe
zorger voor de 36-jarige Poolse schrij
ver Slawomir Mrozek en voor diens
éénacters „Een wonderbaarlijke! nacht'"
„Karei" en „Striptease". Dat het in
tegenstelling met wat de laatste titel
zou kunnen doen vermoeden, een ver
dienstelijke zaak is. was vrijdagavond
te constateren in „De Lantaren".
Mrozek heeft in deze drie stukjes als
theaterman nog weinig te bieden. In
een minimum aan verwikkeling staan
zijn personages in de scène voorname
lijk als voertuigen van in literaire
vorm gegoten denkwerk. Het interes
sante is nu, dat het in het tot het
Oostblok behorende Polen mogelijk
blijkt, hardop te denken over het be
grip vrijheid. Om zijn stokpaard te ca
moufleren, bedient de schrijver zich
van de satire.
In „Een wonderbaarlijke nacht" zijn
het twee collega's op dienstreis, die in
een hotelkamer dromen van vrijheid,
compleet met „vrijheidsmaagd". Ze re
deneren daarover echter 7.0 gecompli
ceerd, dat zij werkelijkheid (regiem?)
en droom niet meer uit elkaar kunnen
houden. Ad Noyons en Ad van Gessel
spelen niet onaardig de twee mannen,
voor wie de vrijheid een verboden
vrucht is.
Voor een grootvader en diens klein
zoon (koddig neergezet door Lou
Landré en Paul Brandenburg) gaat het
in „Karei" om een figuur (een macht)
met wie je moet afrekenen. De oogarts,
die opa te behandelen krijgt, maar niet
voor „Karei" wenst te worden aange
zien, heeft geen andere keus dan iedere
volgende „Karei" voor liquidatie bij
opa aan te geven. Bram van der Vlugt
voelde zich als dokter in vertrouwde
praktijk.
Onverhuld berijdt Mrozek zijn vrij
heidsstokpaard in „Striptease". Twee
heren zijn een ruimte binnengevlucht
uit vrees voor een niet te definiëren
macht, 't Kan een soort oproer zijn,
Onze aanzet tot een gedachten-
risseling over „alledaags gelo-
zijn, "kan het mij, als ik daar voor
wil hij aanvankelijk - zeer "•2,n- be"WWen
typerend voor hem kappen
net de opmerking dat hij daar
Maar waarom wil je letterlijk on
derdak in de een of andere kerk? Kun
je het in de natuur, midden in een bos
en '0C^ ec^lt niets bijzonders over vinden?
Dat is iets zuiver persoonlijks. Ik
heb nu eenmaal, zoals ik zei. sfeer, kli
maat nodig om me te kunnen bezinnen,
stil te kunnen zijn, om zo nódig
liseer, dat in zo'n kerkje jaar in jaar uit
gelovigen samenkomen om God te prij
zen en te danken, dan is dit voor mij
voldoende. Dan IS er mijns inziens dat
klimaat.
We hebben het over „spreken met
God". Maar is het eigenlijk niet alleen
„spreken tégen God"? Ik bedoel: krijg
je antwoord?
Ik geloof dat je het zoi verkeerd
formuleert. God spreekt door al Zijn
daden en daar antwoord ik op, zo moet
je het eerder zien Dat wil zeggen let
wel positief èn negatief. Bij fijne
dingen die ik begrijp ben ik blij en dan
dank ik. Maar als ik getroffen word
door ongerijmde dingen dan heb ik dik
wijls ruzie met God.
1 vertellen kan. Als we aanhouden
!I1 Zeggen dat juist dat „niet bij- maai noaig om me ie Hunnen oezuuicn,
zondere" voor ons van belang g/J,BegflJP IK 11161
;h' kan zü", komt hij, eerst nog wat
afwerend, over de brug.
Je praat nu uvei „aueuticiKa
en", zegt hij en daar hèb je dan weer
>'n kreet. Misschien begin je straks
k wel over „opdracht", „christelijke
vensstijl" en zo. maar daar kan ik
echt niks over zeggen hoor. Ik denk en
■sow praat er ook bij voorkeur niet
-280C
crn
ig I
waar bij wijze van spreken de
fiets van de koster tegen de doopvont
staat, is voor mij al genoeg. Het is een
.alledaags gelo- gevoelskwestie. Maar als ik me rea-
UN JE WAT MEER OVER dat
laatste zeggen?
Er is daarvan zo veel.:. Laat
ik een van m'n laatste ervarin-
vook
3d leve
AAR ZOU je dan wel over wil
len praten?
Tja.... als je meent dat je
gediend bent, zou ik er
misschien over kunnen praten
__2Ldat ik van God houd en dat-Ie mijn
,t g Vriend is. Beter misschien gezegd: Die
rust^ik als mijn Vriend beschouw.
Hoe kun je dat? Heb je er dan
geen moeite mee Hem heel concreet
31#(voor ogen te krijgen?
Zo zou ik het niet willen stellen.
V Iemand ga je leren kennen; van iemand
3jga je leren houden als je vaak contact
1.10 met hem hebt.
....en dat hèb ik dus met...
Ja, lk ben voortdurend In gesprek
m*3met God. Daar heb ik stee aanleiding
toe en behoefte aan. Het is al iets van
4 o mijn jongensjaren. Een... een», ik zou
eiiefwillen zeggen onopzettelijke verhou-
Kun je vanuit je ervaring zeggen
tev hoe dat ongeveer toegaat? Praat je met
j.0.' Hem, alsof er iemand naast je loopt?
-- Zo zou je het, dacht ik, wel kun-
ien stellen. De hele dag door zijn er
an die ogenblikken dat ik daar behoef-
e aan heb. Laat ik zeggen... dat ik
getroffen wordt door iets dat me bij
voorbeeld verwondert.
Wat dan, bijvoorbeeld?
Een spelende dreumes die je ineens
zo open en onbeschroomd kan aankijken,
een stukje natuur, iemand die in een
grote fabriek met routinesnelheid zijn
werk doet, of een taxichauffeur die han
dig door allerlei moeilijke verkeers
situaties door manoeuvreert. Ik zeg nu
maar wat. Het is teveel om allemaal op
te noemen. Iets wat me op een gegeven
ogenblik treft, dat zeg ik gewoon te
gen Hem.
Kun je overal met Hem praten?
Ja. maar het best praat je natuurlijk
i een sfeer en een klimaat dat daar-
oor de ideale achtergrond vormt. Net
zo goed als je met iemand in gemakke
lijke clubfauteuils in een rustige kamer
beter kunt praten, dan staande op het
■chterbalkon van lijn zeven.
Wat is voor jou de ideale achtergrond?
EN KERKGEBOUW Ik ga daar
voor ook elke dag bewust de een
of andere kerk binnen. In de
stad heb ik daar geen moeite
mee, daar zijn veel rooms-katho-
kerken open- Maar op het platte-
Heel hoog zou ik willen opstij
gen, Heer,
Ver boven mijn stad,
Ver boven de wereld,
Ver boven de tijd,
Ik zou mijn blik willen reini
gen en Uw ogen willen lenen.
Dan zou ik het heelal, de
mensheid, de geschiedenis zien
zoals U deze ziet.
Ik zou in de wonderbaarlijke
gedaanteverwisselingen van de
materie,
In de eeuwige opbruising van
het leven,
Uw groot lichaam zien, dat ge
boren wordt onder de inblazing
van de Geest.
Ik zou de schone, eeuwige ge
dachte der liefde van Uw Vader
zien, welke zich geleidelijk ver
wezenlijkt:
De samenvatting van alles, het
hemelse en het aardse, in U.
En ik zou zien dat zowel van
daag als gisteren, zelfs de
kleinste bijzonderheden daar
deel aan hebben,
Dat ieder mens zijn bestemde
plaats heeft,
Iedere groepering,
En ieder voorwerp.
Ik zou nu eens dzze fabriek
zien en dan weer die bioscoop,
De woordenstrijd, ontstaan
over een collectieve arbeidsover
eenkomst en de planning ran
een monumentale fontein.
Ik zou de prijs van het brood
zien vaststellen en het troepje
jongelui uit zien gaan,
Het kindje dat geboren wordt
en de grijsaard die sterft.
Ik zou het geringste deeltje
van de materie zien en het
minste zuchtje van leven,
De liefde en de haat,
De zonde en de genade.
In stomme verbazing zou ik
begrijpen hoe voor mij zich het
grote Liefdesavontuur afspeelt,
dat begon bij de dageraad der
wereld.
De gewijde geschiedenis, die
zich, volgens de belofte, eerst
in volle luister zal ooieinden na
de verrijzenis van het vlees,
Wanneer Gij voor Uw Vader
zult staan en zeggen: Het is vol
bracht,
Ik ben de Alfa en de Omega,
het Begin en het Einde.
Ik zou begrijpen dat alles sa
menhangt.
Dat alles één en dezelfde be-
weging is van de mensheid en
het heelal naar de Drieëenheid,
in U en door U, Heer.
Ik zou begrijpen dat niets pro
faan is, de dingen niet, de
mensen niet, de gebeurtenissen
niet,
Maar dat alles daarentegen
vanaf zijn oorsprong door God
is geheiligd,
En dat alles medegeheiligd
moet worden door de mens.
Ik zou begrijpen dat mijn le
ven, dit nauwelijks waarneemba
re zuchtje in de reuzengestalte
van het alomvattende geheel,
Een onmisbare schat is in het
ontwerp van de Vader.
Dan, op de knieën vallend,
zou ik, Heer, het mysterie van
deze wereld bewonderen
Dat, ondanks de ontelbare en
afschuwelijke mislukkingen door
de zonde teweeg gebracht,
Eén lange, van liefde trillende
hunkering is naar de Eeuwige
Liefde.
Heel hoog zou ik willen opstij
gen. Heer,
Ver bouen mijn stad,
Ver boven de wereld,
Ver boven de tijd.
Ik zou mijn blik willen reini
gen en Uw ogen willen lenen.
Amen
voortdurend in gesprek
Sen roemen. We hebben vrien-
en. Bijzonder fijne lui. In hun huwe
lijk kwamen geen kinderen. Ze bleven
hopen, er om vragen. En toen... was ze
in verwachting. Een paar weken gele
den werd het kindje geboren. Een mon
gooltje.
Kijk, zoiets begrijp ik niet. Mensen
die alles voor een ander willen zijn, die
rechtschapen leven, die smeken om een
kindje en het ten slotte denken te krij
gen. Ln dan... dèt. Zo iets ongerijmds
vind ik ontzettend gemeen en dan zeg
ik tegen God: Hoe kèn U dat nu laten
gebeuren? U, Die zo machtig bent... Hoe
kèn dat nou?
Geloof je, om bij dat laatste geval
te blijven, dan niet in een bedoeling?
Ach kom, bedoeling. Dèt vind ik
toch altijd zo gek bij al dat negatieve
wat gebeuren kan. Het mooie verhaaltje
om het sluitend te maken. Neen, daar
geloof ik niet in, je doet er dacht ik, op
z'n minst Gods almacht mee tekort. Die
IS eenvoudig met in een schema te
wringen. Maar goed in die gevallen
als ik er niks van begrijp dan kan ik
daar verschikkelijk verdrietig en opstan
dig van worden.
Ben je dan boos op God?
Ja, maar toch boud ik van Hem. Ik
geloof, omdat Hij zo gewoon bij je is.
Helemaal niet op een bijzondere manier
„in hoogheid gezeten" en wij maar knie
len, buigen en juichen. Nee, Hij is voor
mij Degene, Die zich met mijn futielste
zaken bezighoudt en wil houden.
Hoe wéét je dat dan?
Uit ervaring. Maar als dat Je niet
genoeg is, daar is de hele bijbel, vooral
net Oude Testament, boordevol van. Ei
genlijk gek hè, maar door de jaren
heen ben ik vooral dat OUDE Testa
ment zo gaan waarderen. Natuurlijk,
het Nieuwe Testament is als sluitstuk
nodig en ook prachtig, maar het gaat
mij daar teveel over ons zalig worden.
God vind ik er vaak „ver weg" in. Maar
in het Oude Testament is Hij steeds
vlakbij. Degeen die zich met alle din
gen bemoeit, zelfs de kleinste.
je laat inwerken kom je voortdurend
onder de indruk van de trouw van God.
Telkens kom je weer tegen hoe, on
danks mislukkingen die mensen van
Zijn werk maken. Hij de wereld, de
mensen niet loslaat, maar steeds in Zijn
hand houdt. Laten we nu maar bij de
actualiteit blijven. Is het niet geweldig
en ontroerend als je je indenkt wat wij
nil van zUn Kerk maken, hoe Hij dan
zelfs helemaal buiten de Kerk om
mensen genereert die de vlam branden
de houden. Desnoods dus zonder de
Kerk. Maar God blijft zorgen. Daarin
ben ik het wèl eens met die mevrouw
Sölle.
Mag ik je tot slot nog een mis
schien heel impertinente vraag stellen?
Ik wil je helemaal niet hoogmoedig ma
ken. Ik weet wel beter, dat je eerder
deemoedig bent en zo, maar de hele tijd
dat we hierover hebben gepraat spelen
me de woorden uit Genesis door het
hoofd „...en Henoch wandelde met
God..." Daarbij denk je onwillekeurig
aan een soort heilige, iemand die vast
een beetje wereldvreemd moet zijn ge
weest 'onder de andere mensen. Dat
laatste ben je beslist niet. maar..-
...dat eerste wel, wilde je zeker
zeggen?
Nee, doe nou niet zo flauw. Maar
heb jij nu het idee dat iemand die met
God wandelt, langzaam maar zeker een
ja, hoe moet ik dat nu zeggen
„heiliger boontje" wordt, iemand waar
van iedereen gaat zeggen: Nou, hij of
zij heeft het, hoor. Zó'n goed mens
Als je „goed" vervangt door „geluk
kig" en dat „heilige boontje" vergeet,
kom je een aardig eind in de richting.
Want dat is het: je bent „alleen maar"
zo razend gelukkig cn zo hardstikke
blij met zo'n vrien. die je je bestaan
heel anders doet beleven. Elke dag ver
rast dat.
Zionisten dringen
VN-gebouw binnen
NEW YORK De behandeling door
de Veiligheidsraad van de Israëlische
klacht tegen Syrië heeft al dadelijk
geleid tot wrijving over de procedure.
Rusland verweet de voorzitter, Israel
prioriteit te hebben verleend boven
Kongo, dat Portugal beschuldigt huur
lingen te laten opleiden voor ondermij
nende acties.
Terwijl de Veiligheidsraad debatteer
de, drongen enkele tientallen Zio
nistische jongeren, „We shal overcome"
zingend, de Syrische vertrekken in het
VN-gebouw binnen.
De politie heeft de demonstranten
naar een politiebureau gebracht. De
Amerikaanse afgevaardigde Goldberg
bood namens zijn regering aan Syrië
verontschuldigingen aan.
Veel Marokkanen
worden uitgewezen
UTRECHT Alle nieuwe vreemde
lingen, die zich voor een verblijfsver
gunning komen melden, worden door
de Utrechtse vreemdelingenpolitie uit
gewezen. Dit als gevolg van het werk
aanbod in ons land. Zo zijn donderdag
zeventien Marokkanen naar hun land
teruggestuurd en gisteren twintig.
Dit gebeurt wel eens meer. aldus
hoofdinspecteur De Vries, maar de aan
tallen zijn de laatste maanden veel gro
ter. Utrecht telt ongeveer vijfduizend
gastarbeiders. Als zij zonder werk ko
men krijgen zij een uitkering krach
tens de werkloosheidswet. Nieuwe bui
tenlanders, die, alvorens een werkver
gunning te krijgen, eerst een ver
blijfsvergunning aanvragen, worden
echter geweerd.
Indien het werkaanbod nog verder
vermindert, zal men alle vreemdelin
gen uit de niet-EEG-landen moeten uit
wijzen.
WAT HOUDT DAT gesprek, die
dialoog nu praktisch voor je in?
Vind 'k eigenlijk een gekke
vraag hoewel ik hem begrijp.
Als ik je eens vroeg: wat bete
kent je vrouw of een ander waar je
heel veel van houdt nu ln de praktijk
voor je, wat zei je dan? Ze kookt zo
lekker, of ze heeft zo'n lief gezicht?
Nee, want dan grijp je het niet. Weet
je, als je gaat proberen daar wat over
te zeggen klinkt het onmiddellijk zo
gemeenplaatserig. Het IS ook niet onder
woorden te brengen, in woorden te vat
ten. Maar goed, laat ik een facet noe
men: dat altijd in contact zijn mèt geeft
me voldoende energie om mijn werk.
dat veel van me vraagt en waarbij ik
naar m'n gevoel voortdurend op mijn
tenen moet staan, naar behoren te doen.
Ik kom eruit, omdat.- ja, hoe moet ik
dat zeggen... je noojt alleen bent, alles
samen doet
Iets anders. Wat denk Je van Doro-
thee Sölle? Meer speciaal van wat ze
allemaal zegt over dat God in deze we
reld niet zichtbaar is? Van de slogan
„God is dood"?
Zonder meer flauwe kul. Dat is
pertinent onjuist. Ik ervaar Hem elke
dag, kan niet zonder Hem. ben elke dag
met Hem op weg.
Als lk nu eens zo gemeen ben om
daar tegenover op te merken dat dit een
subjectief antwoord is?
Mag je gerust zeggen, maar daar
mee wil je toch zeker niet beweren dat
ik misschien wel de enige ben die deze
ervaring hééft? Trouwens, die „subjec
tieve benadering" zoals Jij dat noemt is
vaderlandse en de kerkgeschiedenis op
HEEMSTEDE BIJ een botsing tus
sen een vrachtauto en een personen
auto zijn gisteravond ln Heemstede
drie personen om het leven gekomen.
De personenauto werd. toen zij een
voorrangsweg opreed, door de vracht
auto in de flank gegrepen. De bestuur
der, de heer J. Valkenier (75) uit Hil
versum, zijn echtgenote, mevrouw J.
Valkenier-Van Kronenborg, alsmede
mevrouw Zoet-Van Kronenborg (74)
waren op slag dood. De heer Zoet (74)
verkeert in levensgevaar.
SEVENUM Annie Hermans (4) uit
Sevenum is bij het oversteken door
een vrachtauto dodelijk aangere
den.
WERKENDAM In de Belgische Kem
pen zijn gistermiddag de heer G. Nij-
hoff en zijn driejarig dochtertje om
gekomen. Schipper Nijhoff was bezig
te verhuizen naar een groter schip,
toen het kind te water raakte. De
vader sprong het na, maar beiden
verdronken.
DEVENTER Bij een frontale botsing
tussen zijn scooter en een brom
fietser is gisteren in Deventer de
heer A. Pamboer (29) dodelijk veron
gelukt.
OOSTWOLD Landbouwer H. Leeu-
wering (62) uit Oostwold is gisteren
omgekomen toen hij voor zijn boerde
rij onder een tractor in een sloot
terecht kwam.
maar evengoed een monstrueuze oli
fant (Mrozek schreef onder de naam
van jumbo een reeks satirische verha
len in vertaling verschenen bij Van
Ditmar).
De ene opgesloten man waant zich
nog volledig vrij zolang hij niet zelf
een beslissing neemt; de ander daaren
tegen stelt daden, want alleen zo kan
hij iets van vrijheid beleven. De duiste
re macht, van wie slechts een reusachti
ge hand zichtbaar wordt, eist allerlei
kledingstukken op. De niet handelende
man bevreemdt het, dat ook hij slach
toffer wordt van deze „striptease"; een
duidelijk symbool van de ontroving
van hetgeen tot de eigen persoonlijk
heid behoort.
Frans Vorstman en Wim de Haas
stelden zich uitmuntend in dienst van
Mrozeks kritiek op machten, die we
overigens niet alleen aan de oostkant
van „de muur" werkzaam weten.
Ton Hydra
Leider toneelclub
in dubbelrol
UTRECHT Drie maanden voor
waardelijke gevangenisstraf eiste de of
ficier van justitie bij de Utrechtse
rechtbank gisteren tegen de 62-jarige
A. J. G. uit de Domstad, die ervan
wordt verdacht 16.000, die aan de
amateur toneelvereniging waarvan hij
voorzitter was behoorde, in eigen zak
te hebben gestoken.
Dertig jaar lang heeft G. zich met
het amateurtoneel bezig gehouden. In
een gehuurde werfkelder organiseerde
hij ook dansavonden, waaraan hij in
de loop van de jaren een lieve cent
overhield. Toen het bestuur vroeg de
netto-opbrengst van het jaar 1965
tf 16.000) over te dragen, weigerde hij
dit. „Niet de ve-eniging maar ik zelf
ben de huurder van de kelder," zei
hij.
Zijn verdediger wees er op, dat G.
een groot deel van zijn leven had ge
wijd aan de toneelvereniging en dat
hij er in de loop van de jaren veel geld
in had gestoken.
Studenten schorten
liun acties op
AMSTERDAM Studentenvereni
gingen in Amsterdam. Groningen en
Utrecht hebben besloten in verband
met de kabinetscrisis hun acties tegen
het rijksstudietoelagenbeleid voorlopig
op te schorten.
Er stonden een collegestaking en een
stiptheidsactie op het programma. De
studentenorganisaties achten het van
groot belang dat de door de regering
in het vooruitzicht gestelde a/scha//inp
van de vijf-procentsregeling in ieder
geval doorgaat.
Marktkooplieden
op dievenpad
AMSTERDAM De rijkspolitie in
Diemen heeft deze week drie markt
kooplieden aangehouden die in ander
halve maand tijd uit opslagplaatsen
voor 60.000 aan levensmiddelen, ny
lonkousen en dergelijke zouden hebben
gestolen. Zij opereerden onder meer in
Breda, Dordrecht, Rotterdam en Den
Haag. De buit was opgeslagen in ge
huurde garages in Noord wijk.
De gearresteerden zijn drie familiele
den: de 26-jarige N. V. uit Den Haag,
de 28-jarige D. G. V. en zijn broer A.
R. V., beiden uit Leiden. Ze hebben een
gedeeltelijke bekentenis afgelegd.
Vaccinatie succes
DOORNSPIJK De vaccinatie te
gen kinderverlamming in Doornspijk
en omgeving is een groot succes gewor
den. Ongeveer 93 procent van de kinde
ren van de lagere school, 100 procent
van de kleuterschool en ruim 90 pro
cent van de niet naar school gaande
kinderen en zuigelingen zijn ingeënt.
ROTTERDAM Vrijdagavond
concerteerde het Philharmonisch
orkest in de geheel gevulde grote
Doelenzaal, waarbij „gnstdirigent"
Eduard Flipse de scepter zwaaide.
Solistische medewerking werd
verleend door onze bekende land
genoot, de pianist Daniël Wayen-
berg.
Het concert werd geopend met een
uitvoering van de door de Vlaming Jef
Maes gecomponeerde orkestsuite
„Tristan". Deze muziek, die is ontleend
aan een ballet „Tristan et Yseult",
bleek met vakmanschap te zijn geschre
ven. Het werk spreekt gemakkelijk
aan, omdat de schrijfwijze nogal tradi
tioneel is, maar door het lang uitspin
nen van bepaalde muzikale ideeën
dreigt de aandacht vaak te verslappen.
De vertolking door het orkest was afge
zien van enkele storende onzuiverhe
den, verdienstelijk zij het tamelijk ge
routineerd. De componist, die in de
zaal aanwezig was, kwam op het po
dium voor de bijval bedanken.
Daniël Wayenberg kreeg een warme
hulde voor zijn spel in Rachmaninoffs
tweede concert in c, op. 18. Het merk
waardige was, dat de planoklank op
verschillende plaatsen, o.m. op de ring,
weer vrij onduidelijk was een euvel,
dat al eerder geconstateerd is. Afgelo
pen zaterdag evenwel, toen Shura Cher
kassy solieerde, bleek alles tot in de
kleinste finesse zeer goed hoorbaar, zo
dat de conclusie wel moet luiden, dat
een solist zich volledig dient in te spe
len in deze ruimte. Bovendien kwam
het nogal eens voor, dat de solist door
het orkest werd overspeeld. Over de
begeleiding door het orkest lag overi
gens iets mats, zodat men moeilijk van
geïnspireerd vertolken kon spreken
hetgeen Wayenberg wel degelijk
nastreefde.
Na de pauze speelde het orkest onder
e energieke leiding van Flipse veel hel
derder en met meer concentratie, zodat
een alleszins lofwaardige interpretatie
van Dovoraks zevende (oude numme
ring: tweede) symfonie in d een
werk waarin wel heel sterk de invloed
van Johannes Brahms wordt gevoeld
tot stand kwam. Een enkele keer
was het koper wat te sterk, maar dat
is waarschijnlijk een ops tel lings kwes
tie. Het publiek heeft deze weerga
ve, waardoor het concert alsnog een
muzikaal-boeiend slot kreeg, ten
zeerste gewaardeerd.
P. V.
Bankiers bezorgd
over loonoverleg
AMSTERDAM In een brief aan de
Nederlandse werkgeversbonden en de
vakcentrales spreekt de Nederlandse ban-
kiersvereniglng haar ernstige bezorgdheid
uit over de uitslag van de loononderhan
delingen die weer voor de deur staan.
Om bedrijfseconomische zowel als mone*
tair-politieke redenen zal het bankwe
zen niet in staat zijn aan de financie
ringsbehoeften. die van te grote loons
verhogingen het gevolg zullea zijn, t«
voldoen.
Drie generaals op
oriëntatiereis
SCHIPHOL Van Schiphol rijn
gisteren drie generaals naar Amerika
vertrokken voor een oriëntatiereis. Het
zijn de brigade-generaals L. A. Saval-
le. P. J. Doomebal en W. A. Feitsemau
Tijdens hun drie weken durend ver
blijf zullen zij verscheidene militaire
opleidings- en trainingskampen bezoe
ken. Het doel is nieuwe ideeën op te
doen voor verbetering van de uit
rusting van het leger.