die ik als K E bij botsing n 3. miiii vriend beschouw H Poolse satire toont hunker naar vrijheid ijn gesprek w: - Klimaat mijn stad Gelukkig Gemeenplaatserig Dfi® HKMISCIl Philharmonisch Orkest dreef op routine ZATERDAG 15 OKTOBER der}» mg# naav en ite,? U1 'J ilm »rj (Van een onzer redacteuren) "IJ IS BIJNA veertig, heeft een behoorlijke baan, doet zijn werk met overgave. Toch zou het weer overdreven zijn te zeggen, dat hij er voor de volle honderd procent in opgaat. Zijn dagtaak speelt zich niet alleen achter zijn bureau af, maar brengt hem ook veel op de weg. Elke plaats in Nederland kan op een gegeven dag zijn werkterrein zijn. Bij zijn vrienden en bekenden staat hij bekend als „een vrome kerel", in de goede betekenis van het woord. Een wat individualistische knaap misschien, die stilletjes zijn eigen gang gaat. ROTTERDAM De toneelgroep „Studio" trekt door het land als pleitbe zorger voor de 36-jarige Poolse schrij ver Slawomir Mrozek en voor diens éénacters „Een wonderbaarlijke! nacht'" „Karei" en „Striptease". Dat het in tegenstelling met wat de laatste titel zou kunnen doen vermoeden, een ver dienstelijke zaak is. was vrijdagavond te constateren in „De Lantaren". Mrozek heeft in deze drie stukjes als theaterman nog weinig te bieden. In een minimum aan verwikkeling staan zijn personages in de scène voorname lijk als voertuigen van in literaire vorm gegoten denkwerk. Het interes sante is nu, dat het in het tot het Oostblok behorende Polen mogelijk blijkt, hardop te denken over het be grip vrijheid. Om zijn stokpaard te ca moufleren, bedient de schrijver zich van de satire. In „Een wonderbaarlijke nacht" zijn het twee collega's op dienstreis, die in een hotelkamer dromen van vrijheid, compleet met „vrijheidsmaagd". Ze re deneren daarover echter 7.0 gecompli ceerd, dat zij werkelijkheid (regiem?) en droom niet meer uit elkaar kunnen houden. Ad Noyons en Ad van Gessel spelen niet onaardig de twee mannen, voor wie de vrijheid een verboden vrucht is. Voor een grootvader en diens klein zoon (koddig neergezet door Lou Landré en Paul Brandenburg) gaat het in „Karei" om een figuur (een macht) met wie je moet afrekenen. De oogarts, die opa te behandelen krijgt, maar niet voor „Karei" wenst te worden aange zien, heeft geen andere keus dan iedere volgende „Karei" voor liquidatie bij opa aan te geven. Bram van der Vlugt voelde zich als dokter in vertrouwde praktijk. Onverhuld berijdt Mrozek zijn vrij heidsstokpaard in „Striptease". Twee heren zijn een ruimte binnengevlucht uit vrees voor een niet te definiëren macht, 't Kan een soort oproer zijn, Onze aanzet tot een gedachten- risseling over „alledaags gelo- zijn, "kan het mij, als ik daar voor wil hij aanvankelijk - zeer "•2,n- be"WWen typerend voor hem kappen net de opmerking dat hij daar Maar waarom wil je letterlijk on derdak in de een of andere kerk? Kun je het in de natuur, midden in een bos en '0C^ ec^lt niets bijzonders over vinden? Dat is iets zuiver persoonlijks. Ik heb nu eenmaal, zoals ik zei. sfeer, kli maat nodig om me te kunnen bezinnen, stil te kunnen zijn, om zo nódig liseer, dat in zo'n kerkje jaar in jaar uit gelovigen samenkomen om God te prij zen en te danken, dan is dit voor mij voldoende. Dan IS er mijns inziens dat klimaat. We hebben het over „spreken met God". Maar is het eigenlijk niet alleen „spreken tégen God"? Ik bedoel: krijg je antwoord? Ik geloof dat je het zoi verkeerd formuleert. God spreekt door al Zijn daden en daar antwoord ik op, zo moet je het eerder zien Dat wil zeggen let wel positief èn negatief. Bij fijne dingen die ik begrijp ben ik blij en dan dank ik. Maar als ik getroffen word door ongerijmde dingen dan heb ik dik wijls ruzie met God. 1 vertellen kan. Als we aanhouden !I1 Zeggen dat juist dat „niet bij- maai noaig om me ie Hunnen oezuuicn, zondere" voor ons van belang g/J,BegflJP IK 11161 ;h' kan zü", komt hij, eerst nog wat afwerend, over de brug. Je praat nu uvei „aueuticiKa en", zegt hij en daar hèb je dan weer >'n kreet. Misschien begin je straks k wel over „opdracht", „christelijke vensstijl" en zo. maar daar kan ik echt niks over zeggen hoor. Ik denk en ■sow praat er ook bij voorkeur niet -280C crn ig I waar bij wijze van spreken de fiets van de koster tegen de doopvont staat, is voor mij al genoeg. Het is een .alledaags gelo- gevoelskwestie. Maar als ik me rea- UN JE WAT MEER OVER dat laatste zeggen? Er is daarvan zo veel.:. Laat ik een van m'n laatste ervarin- vook 3d leve AAR ZOU je dan wel over wil len praten? Tja.... als je meent dat je gediend bent, zou ik er misschien over kunnen praten __2Ldat ik van God houd en dat-Ie mijn ,t g Vriend is. Beter misschien gezegd: Die rust^ik als mijn Vriend beschouw. Hoe kun je dat? Heb je er dan geen moeite mee Hem heel concreet 31#(voor ogen te krijgen? Zo zou ik het niet willen stellen. V Iemand ga je leren kennen; van iemand 3jga je leren houden als je vaak contact 1.10 met hem hebt. ....en dat hèb ik dus met... Ja, lk ben voortdurend In gesprek m*3met God. Daar heb ik stee aanleiding toe en behoefte aan. Het is al iets van 4 o mijn jongensjaren. Een... een», ik zou eiiefwillen zeggen onopzettelijke verhou- Kun je vanuit je ervaring zeggen tev hoe dat ongeveer toegaat? Praat je met j.0.' Hem, alsof er iemand naast je loopt? -- Zo zou je het, dacht ik, wel kun- ien stellen. De hele dag door zijn er an die ogenblikken dat ik daar behoef- e aan heb. Laat ik zeggen... dat ik getroffen wordt door iets dat me bij voorbeeld verwondert. Wat dan, bijvoorbeeld? Een spelende dreumes die je ineens zo open en onbeschroomd kan aankijken, een stukje natuur, iemand die in een grote fabriek met routinesnelheid zijn werk doet, of een taxichauffeur die han dig door allerlei moeilijke verkeers situaties door manoeuvreert. Ik zeg nu maar wat. Het is teveel om allemaal op te noemen. Iets wat me op een gegeven ogenblik treft, dat zeg ik gewoon te gen Hem. Kun je overal met Hem praten? Ja. maar het best praat je natuurlijk i een sfeer en een klimaat dat daar- oor de ideale achtergrond vormt. Net zo goed als je met iemand in gemakke lijke clubfauteuils in een rustige kamer beter kunt praten, dan staande op het ■chterbalkon van lijn zeven. Wat is voor jou de ideale achtergrond? EN KERKGEBOUW Ik ga daar voor ook elke dag bewust de een of andere kerk binnen. In de stad heb ik daar geen moeite mee, daar zijn veel rooms-katho- kerken open- Maar op het platte- Heel hoog zou ik willen opstij gen, Heer, Ver boven mijn stad, Ver boven de wereld, Ver boven de tijd, Ik zou mijn blik willen reini gen en Uw ogen willen lenen. Dan zou ik het heelal, de mensheid, de geschiedenis zien zoals U deze ziet. Ik zou in de wonderbaarlijke gedaanteverwisselingen van de materie, In de eeuwige opbruising van het leven, Uw groot lichaam zien, dat ge boren wordt onder de inblazing van de Geest. Ik zou de schone, eeuwige ge dachte der liefde van Uw Vader zien, welke zich geleidelijk ver wezenlijkt: De samenvatting van alles, het hemelse en het aardse, in U. En ik zou zien dat zowel van daag als gisteren, zelfs de kleinste bijzonderheden daar deel aan hebben, Dat ieder mens zijn bestemde plaats heeft, Iedere groepering, En ieder voorwerp. Ik zou nu eens dzze fabriek zien en dan weer die bioscoop, De woordenstrijd, ontstaan over een collectieve arbeidsover eenkomst en de planning ran een monumentale fontein. Ik zou de prijs van het brood zien vaststellen en het troepje jongelui uit zien gaan, Het kindje dat geboren wordt en de grijsaard die sterft. Ik zou het geringste deeltje van de materie zien en het minste zuchtje van leven, De liefde en de haat, De zonde en de genade. In stomme verbazing zou ik begrijpen hoe voor mij zich het grote Liefdesavontuur afspeelt, dat begon bij de dageraad der wereld. De gewijde geschiedenis, die zich, volgens de belofte, eerst in volle luister zal ooieinden na de verrijzenis van het vlees, Wanneer Gij voor Uw Vader zult staan en zeggen: Het is vol bracht, Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zou begrijpen dat alles sa menhangt. Dat alles één en dezelfde be- weging is van de mensheid en het heelal naar de Drieëenheid, in U en door U, Heer. Ik zou begrijpen dat niets pro faan is, de dingen niet, de mensen niet, de gebeurtenissen niet, Maar dat alles daarentegen vanaf zijn oorsprong door God is geheiligd, En dat alles medegeheiligd moet worden door de mens. Ik zou begrijpen dat mijn le ven, dit nauwelijks waarneemba re zuchtje in de reuzengestalte van het alomvattende geheel, Een onmisbare schat is in het ontwerp van de Vader. Dan, op de knieën vallend, zou ik, Heer, het mysterie van deze wereld bewonderen Dat, ondanks de ontelbare en afschuwelijke mislukkingen door de zonde teweeg gebracht, Eén lange, van liefde trillende hunkering is naar de Eeuwige Liefde. Heel hoog zou ik willen opstij gen. Heer, Ver bouen mijn stad, Ver boven de wereld, Ver boven de tijd. Ik zou mijn blik willen reini gen en Uw ogen willen lenen. Amen voortdurend in gesprek Sen roemen. We hebben vrien- en. Bijzonder fijne lui. In hun huwe lijk kwamen geen kinderen. Ze bleven hopen, er om vragen. En toen... was ze in verwachting. Een paar weken gele den werd het kindje geboren. Een mon gooltje. Kijk, zoiets begrijp ik niet. Mensen die alles voor een ander willen zijn, die rechtschapen leven, die smeken om een kindje en het ten slotte denken te krij gen. Ln dan... dèt. Zo iets ongerijmds vind ik ontzettend gemeen en dan zeg ik tegen God: Hoe kèn U dat nu laten gebeuren? U, Die zo machtig bent... Hoe kèn dat nou? Geloof je, om bij dat laatste geval te blijven, dan niet in een bedoeling? Ach kom, bedoeling. Dèt vind ik toch altijd zo gek bij al dat negatieve wat gebeuren kan. Het mooie verhaaltje om het sluitend te maken. Neen, daar geloof ik niet in, je doet er dacht ik, op z'n minst Gods almacht mee tekort. Die IS eenvoudig met in een schema te wringen. Maar goed in die gevallen als ik er niks van begrijp dan kan ik daar verschikkelijk verdrietig en opstan dig van worden. Ben je dan boos op God? Ja, maar toch boud ik van Hem. Ik geloof, omdat Hij zo gewoon bij je is. Helemaal niet op een bijzondere manier „in hoogheid gezeten" en wij maar knie len, buigen en juichen. Nee, Hij is voor mij Degene, Die zich met mijn futielste zaken bezighoudt en wil houden. Hoe wéét je dat dan? Uit ervaring. Maar als dat Je niet genoeg is, daar is de hele bijbel, vooral net Oude Testament, boordevol van. Ei genlijk gek hè, maar door de jaren heen ben ik vooral dat OUDE Testa ment zo gaan waarderen. Natuurlijk, het Nieuwe Testament is als sluitstuk nodig en ook prachtig, maar het gaat mij daar teveel over ons zalig worden. God vind ik er vaak „ver weg" in. Maar in het Oude Testament is Hij steeds vlakbij. Degeen die zich met alle din gen bemoeit, zelfs de kleinste. je laat inwerken kom je voortdurend onder de indruk van de trouw van God. Telkens kom je weer tegen hoe, on danks mislukkingen die mensen van Zijn werk maken. Hij de wereld, de mensen niet loslaat, maar steeds in Zijn hand houdt. Laten we nu maar bij de actualiteit blijven. Is het niet geweldig en ontroerend als je je indenkt wat wij nil van zUn Kerk maken, hoe Hij dan zelfs helemaal buiten de Kerk om mensen genereert die de vlam branden de houden. Desnoods dus zonder de Kerk. Maar God blijft zorgen. Daarin ben ik het wèl eens met die mevrouw Sölle. Mag ik je tot slot nog een mis schien heel impertinente vraag stellen? Ik wil je helemaal niet hoogmoedig ma ken. Ik weet wel beter, dat je eerder deemoedig bent en zo, maar de hele tijd dat we hierover hebben gepraat spelen me de woorden uit Genesis door het hoofd „...en Henoch wandelde met God..." Daarbij denk je onwillekeurig aan een soort heilige, iemand die vast een beetje wereldvreemd moet zijn ge weest 'onder de andere mensen. Dat laatste ben je beslist niet. maar..- ...dat eerste wel, wilde je zeker zeggen? Nee, doe nou niet zo flauw. Maar heb jij nu het idee dat iemand die met God wandelt, langzaam maar zeker een ja, hoe moet ik dat nu zeggen „heiliger boontje" wordt, iemand waar van iedereen gaat zeggen: Nou, hij of zij heeft het, hoor. Zó'n goed mens Als je „goed" vervangt door „geluk kig" en dat „heilige boontje" vergeet, kom je een aardig eind in de richting. Want dat is het: je bent „alleen maar" zo razend gelukkig cn zo hardstikke blij met zo'n vrien. die je je bestaan heel anders doet beleven. Elke dag ver rast dat. Zionisten dringen VN-gebouw binnen NEW YORK De behandeling door de Veiligheidsraad van de Israëlische klacht tegen Syrië heeft al dadelijk geleid tot wrijving over de procedure. Rusland verweet de voorzitter, Israel prioriteit te hebben verleend boven Kongo, dat Portugal beschuldigt huur lingen te laten opleiden voor ondermij nende acties. Terwijl de Veiligheidsraad debatteer de, drongen enkele tientallen Zio nistische jongeren, „We shal overcome" zingend, de Syrische vertrekken in het VN-gebouw binnen. De politie heeft de demonstranten naar een politiebureau gebracht. De Amerikaanse afgevaardigde Goldberg bood namens zijn regering aan Syrië verontschuldigingen aan. Veel Marokkanen worden uitgewezen UTRECHT Alle nieuwe vreemde lingen, die zich voor een verblijfsver gunning komen melden, worden door de Utrechtse vreemdelingenpolitie uit gewezen. Dit als gevolg van het werk aanbod in ons land. Zo zijn donderdag zeventien Marokkanen naar hun land teruggestuurd en gisteren twintig. Dit gebeurt wel eens meer. aldus hoofdinspecteur De Vries, maar de aan tallen zijn de laatste maanden veel gro ter. Utrecht telt ongeveer vijfduizend gastarbeiders. Als zij zonder werk ko men krijgen zij een uitkering krach tens de werkloosheidswet. Nieuwe bui tenlanders, die, alvorens een werkver gunning te krijgen, eerst een ver blijfsvergunning aanvragen, worden echter geweerd. Indien het werkaanbod nog verder vermindert, zal men alle vreemdelin gen uit de niet-EEG-landen moeten uit wijzen. WAT HOUDT DAT gesprek, die dialoog nu praktisch voor je in? Vind 'k eigenlijk een gekke vraag hoewel ik hem begrijp. Als ik je eens vroeg: wat bete kent je vrouw of een ander waar je heel veel van houdt nu ln de praktijk voor je, wat zei je dan? Ze kookt zo lekker, of ze heeft zo'n lief gezicht? Nee, want dan grijp je het niet. Weet je, als je gaat proberen daar wat over te zeggen klinkt het onmiddellijk zo gemeenplaatserig. Het IS ook niet onder woorden te brengen, in woorden te vat ten. Maar goed, laat ik een facet noe men: dat altijd in contact zijn mèt geeft me voldoende energie om mijn werk. dat veel van me vraagt en waarbij ik naar m'n gevoel voortdurend op mijn tenen moet staan, naar behoren te doen. Ik kom eruit, omdat.- ja, hoe moet ik dat zeggen... je noojt alleen bent, alles samen doet Iets anders. Wat denk Je van Doro- thee Sölle? Meer speciaal van wat ze allemaal zegt over dat God in deze we reld niet zichtbaar is? Van de slogan „God is dood"? Zonder meer flauwe kul. Dat is pertinent onjuist. Ik ervaar Hem elke dag, kan niet zonder Hem. ben elke dag met Hem op weg. Als lk nu eens zo gemeen ben om daar tegenover op te merken dat dit een subjectief antwoord is? Mag je gerust zeggen, maar daar mee wil je toch zeker niet beweren dat ik misschien wel de enige ben die deze ervaring hééft? Trouwens, die „subjec tieve benadering" zoals Jij dat noemt is vaderlandse en de kerkgeschiedenis op HEEMSTEDE BIJ een botsing tus sen een vrachtauto en een personen auto zijn gisteravond ln Heemstede drie personen om het leven gekomen. De personenauto werd. toen zij een voorrangsweg opreed, door de vracht auto in de flank gegrepen. De bestuur der, de heer J. Valkenier (75) uit Hil versum, zijn echtgenote, mevrouw J. Valkenier-Van Kronenborg, alsmede mevrouw Zoet-Van Kronenborg (74) waren op slag dood. De heer Zoet (74) verkeert in levensgevaar. SEVENUM Annie Hermans (4) uit Sevenum is bij het oversteken door een vrachtauto dodelijk aangere den. WERKENDAM In de Belgische Kem pen zijn gistermiddag de heer G. Nij- hoff en zijn driejarig dochtertje om gekomen. Schipper Nijhoff was bezig te verhuizen naar een groter schip, toen het kind te water raakte. De vader sprong het na, maar beiden verdronken. DEVENTER Bij een frontale botsing tussen zijn scooter en een brom fietser is gisteren in Deventer de heer A. Pamboer (29) dodelijk veron gelukt. OOSTWOLD Landbouwer H. Leeu- wering (62) uit Oostwold is gisteren omgekomen toen hij voor zijn boerde rij onder een tractor in een sloot terecht kwam. maar evengoed een monstrueuze oli fant (Mrozek schreef onder de naam van jumbo een reeks satirische verha len in vertaling verschenen bij Van Ditmar). De ene opgesloten man waant zich nog volledig vrij zolang hij niet zelf een beslissing neemt; de ander daaren tegen stelt daden, want alleen zo kan hij iets van vrijheid beleven. De duiste re macht, van wie slechts een reusachti ge hand zichtbaar wordt, eist allerlei kledingstukken op. De niet handelende man bevreemdt het, dat ook hij slach toffer wordt van deze „striptease"; een duidelijk symbool van de ontroving van hetgeen tot de eigen persoonlijk heid behoort. Frans Vorstman en Wim de Haas stelden zich uitmuntend in dienst van Mrozeks kritiek op machten, die we overigens niet alleen aan de oostkant van „de muur" werkzaam weten. Ton Hydra Leider toneelclub in dubbelrol UTRECHT Drie maanden voor waardelijke gevangenisstraf eiste de of ficier van justitie bij de Utrechtse rechtbank gisteren tegen de 62-jarige A. J. G. uit de Domstad, die ervan wordt verdacht 16.000, die aan de amateur toneelvereniging waarvan hij voorzitter was behoorde, in eigen zak te hebben gestoken. Dertig jaar lang heeft G. zich met het amateurtoneel bezig gehouden. In een gehuurde werfkelder organiseerde hij ook dansavonden, waaraan hij in de loop van de jaren een lieve cent overhield. Toen het bestuur vroeg de netto-opbrengst van het jaar 1965 tf 16.000) over te dragen, weigerde hij dit. „Niet de ve-eniging maar ik zelf ben de huurder van de kelder," zei hij. Zijn verdediger wees er op, dat G. een groot deel van zijn leven had ge wijd aan de toneelvereniging en dat hij er in de loop van de jaren veel geld in had gestoken. Studenten schorten liun acties op AMSTERDAM Studentenvereni gingen in Amsterdam. Groningen en Utrecht hebben besloten in verband met de kabinetscrisis hun acties tegen het rijksstudietoelagenbeleid voorlopig op te schorten. Er stonden een collegestaking en een stiptheidsactie op het programma. De studentenorganisaties achten het van groot belang dat de door de regering in het vooruitzicht gestelde a/scha//inp van de vijf-procentsregeling in ieder geval doorgaat. Marktkooplieden op dievenpad AMSTERDAM De rijkspolitie in Diemen heeft deze week drie markt kooplieden aangehouden die in ander halve maand tijd uit opslagplaatsen voor 60.000 aan levensmiddelen, ny lonkousen en dergelijke zouden hebben gestolen. Zij opereerden onder meer in Breda, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag. De buit was opgeslagen in ge huurde garages in Noord wijk. De gearresteerden zijn drie familiele den: de 26-jarige N. V. uit Den Haag, de 28-jarige D. G. V. en zijn broer A. R. V., beiden uit Leiden. Ze hebben een gedeeltelijke bekentenis afgelegd. Vaccinatie succes DOORNSPIJK De vaccinatie te gen kinderverlamming in Doornspijk en omgeving is een groot succes gewor den. Ongeveer 93 procent van de kinde ren van de lagere school, 100 procent van de kleuterschool en ruim 90 pro cent van de niet naar school gaande kinderen en zuigelingen zijn ingeënt. ROTTERDAM Vrijdagavond concerteerde het Philharmonisch orkest in de geheel gevulde grote Doelenzaal, waarbij „gnstdirigent" Eduard Flipse de scepter zwaaide. Solistische medewerking werd verleend door onze bekende land genoot, de pianist Daniël Wayen- berg. Het concert werd geopend met een uitvoering van de door de Vlaming Jef Maes gecomponeerde orkestsuite „Tristan". Deze muziek, die is ontleend aan een ballet „Tristan et Yseult", bleek met vakmanschap te zijn geschre ven. Het werk spreekt gemakkelijk aan, omdat de schrijfwijze nogal tradi tioneel is, maar door het lang uitspin nen van bepaalde muzikale ideeën dreigt de aandacht vaak te verslappen. De vertolking door het orkest was afge zien van enkele storende onzuiverhe den, verdienstelijk zij het tamelijk ge routineerd. De componist, die in de zaal aanwezig was, kwam op het po dium voor de bijval bedanken. Daniël Wayenberg kreeg een warme hulde voor zijn spel in Rachmaninoffs tweede concert in c, op. 18. Het merk waardige was, dat de planoklank op verschillende plaatsen, o.m. op de ring, weer vrij onduidelijk was een euvel, dat al eerder geconstateerd is. Afgelo pen zaterdag evenwel, toen Shura Cher kassy solieerde, bleek alles tot in de kleinste finesse zeer goed hoorbaar, zo dat de conclusie wel moet luiden, dat een solist zich volledig dient in te spe len in deze ruimte. Bovendien kwam het nogal eens voor, dat de solist door het orkest werd overspeeld. Over de begeleiding door het orkest lag overi gens iets mats, zodat men moeilijk van geïnspireerd vertolken kon spreken hetgeen Wayenberg wel degelijk nastreefde. Na de pauze speelde het orkest onder e energieke leiding van Flipse veel hel derder en met meer concentratie, zodat een alleszins lofwaardige interpretatie van Dovoraks zevende (oude numme ring: tweede) symfonie in d een werk waarin wel heel sterk de invloed van Johannes Brahms wordt gevoeld tot stand kwam. Een enkele keer was het koper wat te sterk, maar dat is waarschijnlijk een ops tel lings kwes tie. Het publiek heeft deze weerga ve, waardoor het concert alsnog een muzikaal-boeiend slot kreeg, ten zeerste gewaardeerd. P. V. Bankiers bezorgd over loonoverleg AMSTERDAM In een brief aan de Nederlandse werkgeversbonden en de vakcentrales spreekt de Nederlandse ban- kiersvereniglng haar ernstige bezorgdheid uit over de uitslag van de loononderhan delingen die weer voor de deur staan. Om bedrijfseconomische zowel als mone* tair-politieke redenen zal het bankwe zen niet in staat zijn aan de financie ringsbehoeften. die van te grote loons verhogingen het gevolg zullea zijn, t« voldoen. Drie generaals op oriëntatiereis SCHIPHOL Van Schiphol rijn gisteren drie generaals naar Amerika vertrokken voor een oriëntatiereis. Het zijn de brigade-generaals L. A. Saval- le. P. J. Doomebal en W. A. Feitsemau Tijdens hun drie weken durend ver blijf zullen zij verscheidene militaire opleidings- en trainingskampen bezoe ken. Het doel is nieuwe ideeën op te doen voor verbetering van de uit rusting van het leger.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 7