fcesa
Geen denkgrapje van een
aantal slimme jongens
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze.
Studenten met geldkist
Senaat er vandoor
m
Bisschop Zwartkruis
vanmorgen ingewijd
MODERN TONEEL
IN OUDE KAMERS
ZATERDAG IS OKTOBER
Ziet naar de vogels des hemels: zij zaaien niet en
niet en brengen niet bijeen in schuren en toch voedt uw he
melse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven?" Moeten
wij dus ook maar ophouden met maaien en zaaien en zorgen
voor morgen? De hemelse Vader zorgt immers voor ons! Hij
zorgt zelfs voor de vogels en wij gaan de vogels verre te
boven.
Als dat de bedoeling van Christus zou zijn, dan zouden we
hele stukken uit de bijbel moeten scheuren. Zei God nietdat
we in t zweet van ons gelaat moesten werken. Zei Christus
niet, dat ieder die een toren bouwt de kosten berekent.
God zorgt voor de vogels, omdat zij niet zaaien en maaien
kunnen, omdat zij geen schuren kunnen bouwen. God zorgt
voor ons, terwijl wij zaaien en maaien, terwijl wij schuren
bouwen. God doet niet voor ons, wat Hij ons opdraagt. Hij
heeft ons geschapen met een verstand en Hij wil dat we dat
gebruiken. Hij heeft in de natuur mogelijkheden gelegd en Hij
wil dat tot; die toepassen. Als vader eis ik van mijn kinderen
dat zij hun huiswerk maken. Ik maak het niet voor hen, maar
help hen wel, als zij iets niet begrijpen. Maar zelfs dan nog
probeer ik de dingen zo uit te leggen dat ze het uiteindelijk
zelf moeten doen. Ook God maakt als hemelse Vader ons
„huiswerk" niet. Maar Hij helpt ons wel. Achter ons werk,
wat we zelf moeten doen, staat Zijn zorg, zijn controle, Zijn
hulp. God is geen knechtje, die ons het werk uit handen
neemt, maar een Vader, die ons opvoedt tot zelfstandigheid.
We lezen vandaag. 2 Timotheus 3 1-9.
We lezen morgen: 2 Timotheus 3 10-17.
Rusland weigert
invoer Joodse
gebedenboeken
NEW YORK De Stichting Gewe
tensappel krijgt geen toestemming van
de Russische autoriteiten, tienduizend
Joodse gebedenboeken naar Rusland
te zenden.
Deze stichting is vorig jaar in de
Verenigde Staten ontstaan met het doel
te werken voor het herstel van de
godsdienstige en culturele vrijheid van
de Russische joden. De Russische weige
ring was vervat in een brief van de
ambassade in Washington. Volgens de
ze brief zorgen de religieuze organisa
ties in de Sowjetunie zelf voor het
drukken van hun boeken.
Gewetensappel meent echter, dat jo
den en andere religieuze groepen in
het verleden bij het uitgeven van hun
boeken grote moeilijkheden hebben on
dervonden. Het ministerie van
godsdienstzaken gaf in januari toestem
ming tot het drukken van tienduizend
gebedenboeken in Rusland, maar vijf
maanden later was daar nog niets van
gekomen.
Bekering voor
tachtig gulden
LONDEN Negenendertigduizend,
mensen hebben door de evangelisatie
campagne, die Billy Graham in juni
in Engeland hield, het geloof gevon
den, zo heeft de voorzitter van het or
ganisatiecomité, generaal Wilson Haf-
fenden, meegedeeld. De totale onkos
ten van de actie bedroegen circa drie
miljoen gulden. Per persoon komt dat
neer op ongeveer tachtig gulden, zo
voegde hij eraan toe Deze som is door
de inkomsten meer dan gedekt.
Dr. Van Minnen over God-is-dood-theologie
(Van onze kerkredactie
VLAARDINGEN
Vroeger zeiden we: Nood leert bid
den. En in het evangelie zien we hoe
i i i i li Christus zich keert tot de vragende
„De God-is-dood-theologie is geen denk- mens. we zongen: „God. die helpt
- - - j nen aai er nauwelijks nog „gaten" zijn.
Minnen, de gereformeerde studentenpredikant, gisteravond zijn Qnze verlegenheid als Gods gelegen-
gehoor. In het vreemde en bizarre openbaart zich het moderne heid om te helpen is erniet m®®r-
En zo komt nu de vraag op. Kan er
levensgevoel. Deze theologie is een fel verzet tegen onverant- wel een Gocj zjjn? God is verdwenen
woorde) Godsbewijzen uit het verleden. Nu is de reactie: God is uit onze bestaanswereld. Er is gezegd
- r.i i dat achter, boven of buiten me
niet te bewijzen. M e moeten opnieuw beginnen bij Christus en acht bestaanswereld een metaphysische we-
slaan op Zijn daden en woorden. Daar kan een God zijn' maar
Brieven die niet ztyn voorzien
van naam en adres kannen niet
in behandeling worden eenomen.
Geheim boo dine Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af-
zonderltlke brieven worden ge
steld. Per brief dient een galden
aan postzegels te worden Ingealo-
Vraag: In de balken van het dak
van mijn schuur in de tuin bevindt
zich bijgaande schimmel. Zelfs toen
het droog weer was. bleef deze zich
voortplanten. Het ruikt er niet muf
en vochtig is het er nu in geen
geval. Als ik in de schuur kom. heb
ik altijd de gedachte dat het mijn
luchtwegen irriteert. Aangezien ik
bang ben dat het niet goed voor de
gezondheid van mijn kinderen is,
verzoek ik u mij een middel aan de
hand te doen. waardoor het moge
lijk is om deze schimmel radicaal te
verdelgen. Evenwel zonder dat ik de
last krijg dat ze toch het hout
verstikt.
Antwoord: Er moet toch een re
den zijn voor het optreden van die
schimmel, hetzij dat de schuur te
weinig gelucht wordt, hetzij dat er
nat hout in de schuur verwerkt is.
hetzij dat er een lek in het dak is of
een overlopende goot e.d. Spoor
eerst de oorzaken op en verhelp die
uls het kan. Verder moet u zeer veel
luchten, zodat het hout kurkdroog
wordt, en vervolgens moet u het
hout aan alle kanten in de carboli-
neum zetten, in de natuurkleur van
de gekleurde soorten. Eerst echter
moet u de slechte stukken vervan
gen. Ook Wolmannzouten of iets der
gelijks komen hiervoor in aanmer
king. De bedoeling is dat het hout
bestand gemaakt wordt tegen
weersinvloeden e.d., dus geconser
veerd.
Vraag: Mijn zoon heeft één jaar
vrijstelling gehad wegens persoon
lijke onmisbaarheid. Het land Is in-
tuseen verkocht en hij is nu niet
meer nodig. Hij is in dienst geko
men. Hoe lang moet hij nog in
dienst.
Antwoord: Uw zoon zal 18 a 21
maanden dienst moeten doen. Hoe
lang precies, is afhankelijk van zijn
rang en van het korps waarbij hij
is ingedeeld.
Vraag: Als bejaarde mensen zijn
wij in het bezit van een bedrag aan
effecten, die we in de kluis van de
firma X hadden liggen zodat we daar
van bij uitloting bericht kregen en
dus de stukken in eigen bezit ws-
ren. Nu hebben we 1 januari be
richt ontvangen dat die stukken in
open bewaring gegeven worden,
daar er bij uitloting geen bericht
meer gezonden zou worden. We heb
ben ze toen in open bewaring gege
ven en de couponafrekening v/as
tot hiertoe elke maand in orde. Daar
er de laatste maanden verschillende
bankovervallen zijn geweest en een
bank te Amsterdam over de kop is
gegaan, zijn wij er niet gerust op.
Wat is in dit geval het beste?
Antwoord: De betrokken bank
heeft een goede naam. maar als men
helemaal zeker wil zijn. is het beste
voor geringe kosten weer een eigen
kluis te nemen en van tijd tot tijd
de effectenafdeling te raadplegen.
Een goede accountant of notaris kan
u eveneens van raad dienen. Mis
schien is de bank tegen een geringe
vergoeding bereid de nummers tÉM
verantwoorden.
Vier maanden niet bij colleges
UTRECHT Het college van rec
tor en assessoren van de Utrechtse
universiteit heeft twee studenten
de toegang tot de universiteit ont
zegd voor zes maanden en twee
anderen voor één maand. De stu
denten die voor een half jaar zijn
geschorst, krijgen wel toestem
ming, vanaf 10 januari practica bij
te wonen.
De vier studenten hebben op 30
september om drie uur 's nachts na
een bezoek aan een café waar zij
Opnieuw lukte het de organiserende
boekhandelaar Aart Pontier een volle
I zaal te hebben, evenals de vorige keer,
toen de Amsterdamse hoogleraar prof.
dr. J. Sperna Weiland uiteenzette, hoe
I deze theologie gegroeid is in onze na-
oorlogse tijd. Dr. Van Minnen slaagde
I er in zonder in herhaling te vallen
uiteen te zetten, waarom deze theologie
moest ontstaan. Op vrijdag 4 november
zal de rooms-katholieke theoloog Ro
bert Adolfs de serie van drie avonden
afronden.
Evenmin als dr. Sperna Weiland zet
te dr. Van Minnen zijn bezwaren uit
een tegen deze theologie van de „radi
cale jongeren". Hij meende er beter
aan te doen te luisteren naar wat zij te
zeggen hebben. Hun leus heeft een sig
naal gegeven en een leger van slapen-
den is opgestaan. Zij herkennen in de
leus iets wat zij allang aangevoeld heb
ben in hun eigen leven.
In onze tijd komen we God niet meer
tegen, constateerde dr. Van Minnen.
We kunnen de God-is-dood-theologie
niet afdoen met te zeggen dat zij een
verzet is tegen de Godsbeelden die in
de loop der eeuwen zijn gegroeid. Er
zit natuurlijk een stuk beeldenstorm
in. God, blijkt nu, is anders dan wij
dachten. Maar een beeldenstorm moet
ruimte maken voor de levende, de ech
te God, maar het pijnlijke is dat wij
althans velen vandaag dan ontdek
ken dat God er ook dan niet meer is.
dronken, ingebroken in de studen
tensociëteit Symposion aan het Lu
cas Bolwerk. Ze forceerden hier het
slot van de kast waarin een biervat1
stond, tapten voor zichzelf nog eens
tien glazen, plunderden de kast met l
rookartikelen en trapten de deur i In onze tijd heeft niet meer. zoals
open van de Senaatskamer, waar ze tien jaar geleden, de ..projectietheorie"
een halve fles gin vonden. Bouen-Jons gevangen, de gedachte dat we ons
dien tooiden ze zich met de hoeden, i God alleen maar „inbeelden." God
Ervaring
Senaatslinten en een paraplu die
de kamer lagen en gingen daarmee
de straat op
an de studenten „merkte" toen
hij dc volgende dag wakker werd, dat
hij het geldkistje van de Senaat had
jantal glazen t»er hadden ge- Er blMk bcdrag vln
1400 in te zitten. Twee studenten heb
ben dat geld onderling verdeeld.
Meer r.k. stemmen
voor vrouw in ambt
(Yap onze kerkredactie)
De rector en de assessoren overwo
gen bij hun beslissing over de straf
maat, dat de vernielingen e.d. we
liswaar in de studentenwereld niet ge
heel ongebruikelijke gedragingen zijn,
maar dat zij door de omstandigheden
LONDEN - Ook in dn Rooms-Katho- waJ>r°nd" "ï^zich hebbel? fseepeeld
linke Kerk gaan sleeds meer stemmen scbadc berokkenen aan het aanzien
op. die pleiten voor de toelating van de d.' universitaire gemeenaehap D._t
vrouw tot het ambt. in casu het
priesterschap
In Londen vergaderde dezer dagen
de Alliantie van Jeanne d'Arc, een in
ternationale rooms-katholieke organisa
tie, die in 1911 werd opgericht als een
beweging voor het vrouwenkiesrecht.
De vergadering nam een resolutie aan.
waarin gevraagd wordt om revisie van
can. 968, waarin staat, dat alleen een
gedoopte man verkiesbaar is tot het
priesterschap. In een tweede resolutie
vroegen de vrouwen, om toegelaten te
worden tot alle postconciliaire commis
sies. En aartsbisschop Igino Cardinale
riep de vrouwen in een toespraak op:
niet te verflauwen in hun strijd om:
gelijke rechten in dc kerk. „Niemand
in Rome zal u brutaal vinden", zo zei
hij.
In Milwaukee (VS) hield de jezuiten-
pater Joseph H. Fichter van de Har
vard Divinity Schooi onlangs een be
toog over de priesterroepingen, waarin
hij pleitte voor de ordening zowel van
gehuwde mannen, als van vrouwen, om
het priestertekort op te vangen.
In New York noemde dr. Patricia R.
Plante het meer een culturele dan een
theologische kwestie. Als iedereen eens
zou beginnen mannen en vrouwen alle
bei als menselijke wezens te behande
len, zullen er voor ons meer kerkelijke
deuren opengaan, zo zei ze.
Drie assemblees
in één jaar
geldt het meest voor de studenten die
het geldkistje "hebben geopend en die,
nadat zij eerst al het mogelijke hadden
gedaan om de sporen van hun daad uit
te wissen, pas toen ze hoorden dat de
recherche de zaak in handen had. beslo
ten, het geld terug te brengen. Zij heb
ben dan ook de zwaarste straf gekre
gen.
heeft deze theorieën overleefd. Maar
laten we niet te vroeg juichen, want er
is geen nieuwe Godservaring voor in
de plaats gekomen. In onze tijd erva
ren en voelen we niet zoveel meer. In
het verleden was er een sterke ver
wantschap tussen gevoel en geloof. We
zingen nog van ..vreugde en smart",
maar het wordt zo weinig werkelijk
ervaren. Sommigen zeggen dat daarom
de kerkdienst helemaal anders moet,
maar dat brengt onze Godservaring
niet terug. Onze sentimenten en emo
ties zijn dood, daarom is (voor velen)
God dood.
Er is nog een ervaringsargument. On
ze tijd heeft het gevoel dat er geen
leiding meer is. Met onze natuurwe
tenschap hebben wij een gesloten we
reld opgebouwd en God kan daar niet
meer doorheen breken. De gevolgen be
leven we nog op een andere wijze. We
weten niet goed weg met catastrofes en
rampen. ïn een open wereld kon van
alles gebeuren, maar in een causaal
gesloten wereld komen ze veel harder
aan. Het gevolg is dat velen gaan den
ken: Als er dan al leiding is, dan is het
een verworden leiding. En zo ontstaat
Dr. J. M. VAN MINNEN
het gevoel dat Gods almacht dood is.
Juist op dit punt heeft in het verle
den de kerk vaak geprobeerd God te
rechtvaardigen. Zij is naast de vrien
den van Job gaan zitten. Dat kan nu
niet meer. De grote waarde van deze
nieuwe theologie is. dat de kerk nu
naast Job zelf moet gaan zitten en met
hem moet uitroepen dat zij in oosten
noch westen, noorden noch zuiden God
kan ontdekken.
Nood
Vroeger leefde de mens dichter bij
de natuur. De eredienst was nodig om
de natuur enige beschutting en le
vensonderhoud afhandig te maken. Al
les geschiedde onder afsmeking van
Gods zegen. Maar onze wetenschap
heeft een gevoel van bevrijding gege
ven. Hongersnoden en pestilentiën be
hoeven niet meer voor te komen. Maar
zo is de God die zegen geeft gestorven.
daar kunnen we niets van weten. Ge
borgenheid en plicht komen niet tot
ons van God, maar van onze mede
mens. En zo is er een reserve
De transcedente God, de God buiten
onze ervaring, is dood. God is niet
grijpbaar, niet kenbaar.
Dit theologiseren, zei dr. Van Min
nen. die al deze voorbeelden aanhaal
de niet als waar voor hem persoonlijk
of voor iedereen, maar als een le
vensgevoel van zeer velen in onze tijd,
dit theologiseren is ons op onze huid
geschreven.
Beginnen
Maar meer nog dan prof. Sperna Wei
land liet dr. Van Minnen zien dat deze
theologie een oproep is tot de kerk om
op nieuwe wijze de boodschap van het
evangelie aan de mens van vandaag te
verkondigen. Als het Oude Testament
wil zeggen, wie God is, worden de da
den Gods beleden. De uittocht uit Egyp
te, dat is God en Jezus zegt: Wie Mij
gezien heeft, heeft de Vader gezien.
In het verleden heeft de kerk vaak
van veel meer getuigd dan van Jezus'
daden en woorden alleen. Zo vragen
deze jonge theologen: Als wij willen
spreken tot de mens zonder God in de
wereld, zou het dan niet beter zijn ons
maar geheel en al opnieuw te concen
treren op die daden en woorden van de
Heer? Dan komen we weer tot de uit
roep „Gij zijt de Zoon van de levende
God." En dan zal Jezus zeggen: „Vlees
en bloed hebben u dat niet geopen
baard, maar Mijn Vader die in de he
mel is." Dan kunnen we opnieuw begin-
Nfet grote aandacht luisterden de
aanwezigen naar het referaat en na de
pauze volgde een bijzonder geanimeer
de -en langdurige bespreking.
Toen wij de zaal verlieten om kwart
voor elf (acht uur begon de bijeen
komst) was dr. Van Minnen nog bezig
om vragen te beantwoorden. Terwijl
de kerken vaak klagen over gebrek
aan belangstelling, waren hier velen
langdurig tegen betaling bijeen om
meer te weten te komen over een theo
logie die hen vreemd en bizar in de
oren klinkt, maar die toch ergens de
mensen schijnt te raken.
SCHOOL-SLAG
ÉÉN ACTIE VOOR VIJF WEREU1DEIH
In de vaart van deze tijd ondergaan
de zelfstandig geworden volken
een stormachtige ontwikkeling.
Voor vele van deze ontwikkelings
landen betekent dit een totale
omwenteling van hun maatschappe
lijk en g
m. Dat in dit
onstuimige proces van heroriënte
ring het onderwijs een elementvan
de eerste orde is, zal ons allen
duidelijk zijn. Speciaal hetchnstelijk I
onderwijs wil in al zijn geledingen^ I
aan deze belangrijke opbouw daad-
werkelijk mee blijven helpen.
Daarom wordt aller medewerking
gevraagd voor de actie School-Slag
Ook de uwe!
giro 515 Hilversum A
>n SnvtnwotjUS, Hitwrsum.
Regenkapje
stuk?
t»ea plakband
gebruiken!
Goed materiaal
is het halve werk!
'T PLAKBAND DAT KLEEFT!
In baselielt van Haarlem
HAARLEM Vanmorgen is in
de kathedrale basiliek in Haar
lem bisschop Th. H. J. Zwart
kruis tot bisschop van Haarlem
gewfld en, naar hjj verklaarde
opgenomen in het collge van bis
schoppen rondom paus Paulus de
zesde. Het devies, of de wapen
spreuk, die bisschop Zwartkruis
heeft gekozen luidt: „Waarheid,
liefde, eenheid".
In een toespraak na de plechtigheid
zei de bisschop dat Gods liefde mens is
geworden. „Hij wordt nog altijd mens.
Vindt er in de Kerk niet een vernieuw
de openbaring van menswording
plaats?" Zichzelf hield hij voor: „Moge
ik geen dwingeland zijn over het ge
loof, maar medewerken aan de vreugde
van de gelovigen."
De wijding geschiedde door kardi
naal Alfrink, aartsbisschop van
Utrecht
De plechtigheid werd door velen, zo
wel uit binnen- als buitenland bijge
woond.
Van regeringszijde woonden de mi
nisters Bogaers en Samkalden en staats
secretaris De Meyer de dienst bij.
Gemeensehappelij Ife
bijbelvertaling irfïï
Japan gevraagd ,eh
TOKIO Leiders van de Rooms
tholieke Kerk en de grootste
testantse kerk in Japan, de Veret
Kerk van Christus, hebben in een wa,
meenschappelijke verklaring aa
drongen op nauwer samenwerl
Met name achten zij een gemeenscl
pelijke bijbelvertaling in het Ja
noodzakelijk. Van orthodox-protest
se zijde is men reeds enkele jaren ii
een vertaling van de Bijbel in het rv
pans bezig. Het Nieuwe Testa:,ae
kwam vorig jaar gereed.
Poolse regerin d
stuit kerkboim
WARSCHAU De rooms-kathi ico
ken in de Poolse hoofdstad het i j
dringend behoefte aan vijftig nie er]
kerken. Het geld hebben zij ook. n ah<
zij krijgen van de regering geen uu
gunning om kerken te bouwen fd.
plaatsen, waar er vroeger geen heb
gestaan. I
Dit zei kardinaal Wyszynski in uit
preek. Hij vroeg zijn gehoor te bid Ier
voor „de harde stenen harten, waa «1
wij dagelijks zonder resultaat aank Wl
pen". i.
Meer leerlingen bijto
nij verheidsonderwiL,
(Van onze onderwijsredactie) m
DEN HAAG Volgens gesa
van het Centraal Bureau voor de j£
ti$tiek waren er in, het school^,
1965-66 1557 scholen en cursussen E
het nijverheidsonderwijs met in to r
528.000 l"erlingen, dat is 13.200 n
dan in het vorige schooljaar. Het i W
tal mannelijk leerlingen steeg F
ruim 12.000 tot 301 000 en het aai 11
vrouwelijke met 1000 tot 227.000.
Ie
I
Beroepingswen
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Pernis: S. D. Lankhu^J
zen te Naaldwijk.
Lustrum van VVS VU
(Va
kerkredactie)
GKNKVR Nu de jaarlijkse serie:
.zomervergaderingen van uitvoerende
comité's voorbij is. blijkt, dat vier gro-
te confessionele wereldorganisaties hun;
eerstvolgende assemblee gepland heb-
ben in 1970, twee Jaar na de assemblee!
van de Wereldraad van Kerken in i
Uppsala. Ze sullen vermoedelijk alle
in de landen van de jonge kerken bij
eenkomen.
Waarschijnlijk zal dan tevens aan
het eind van 1970 het aantal confessio
nele wereldorganisaties met één ver
minderd zijn. De uitvoerende comité's
van dc Hervormde Wereldbond en de
Internationale Congregationalistische
Raad keurden namelijk deze zomer een
fusieplan goed, dat voorziet in eenwor
ding van de twee organisaties op een
gemeenschappelijke bijeenkomst in
1970.
De Lutherse Wereldfederatie zag
haar voornemen, om haar assemblee in
1969 in het Oostduitse Weimar te hou
den. in rook vervliegen door de afwij
zende houding van het Oostduitse regi
me. Het uitvoerend comité heeft daar
op de assemblee een jaar uitgesteld. De
Baptisten Wereldalliantie besloot al eer
der haar assemblee in 1970 te hou
den.
Het ziet er verder naar uit dat bij al
deze kerkelijke massabijeenkomsten de
jonge kerken als gastvrouw zullen op
treden. De baptisten hebben Tokio als
plaats van samenkomst gekozen, nadat
Hongkong niet mogelijk bleek. De'
HWB en de ICR hebben nog geen
beslissing genomen, maar Beiroet staat
naar verluidt hoog op de lijst van kan
didaten. De lutheranen hebben hun oog
op I^tijns-Amerika (waarschijnlijk
Brazilië) geslagen.
\'LUG VLUG, een doos, een MU GAAN WIJ voor ze zor-
mand, een kist, kan niet sche- gen", vulde de vrienden aan.
len wat. maar vlug", ratelde mijn „Kijk, die hè?" ze wees een van de
dochter zenuwachtig. wezen aan, „die noemen we Si-
Haar vrienden en zij zagen eruit naasappel."
als icat mijn grootmoeder indertijd „Weet je waarom?'' nam weer
kermisvolk noemde. De kwestie mijn dochter het woord. Ze nam
leek brandend, zodat ik direct in ac- Sinaasappel in haar hand, duwde
tie Kwam en een schoenendoos le- dc kleine stekeltjes opzij en wees
verde. ..Veel te klein laat maar, op oranje plekjes op zijn rug. Het
ik pak die oude teil uit de garage was me volkomen duidelijk. „Melk
wel en bel de dierenarts vasten een schoteltje", werd er gere-
Weg was ze. geld. „Nee de dierenarts", bedis-
Ik had ineens visioenen uan selde de ander.
ontsnapte leeuwen, belde niet op, Ze mochten zelf bellen. Er volgde
maar ging kijken aan welk beest een uitgebreid telefonisch consult geworden, want ettelijke oranje
er nu weer asyl verleend moest en jejf ^at de vondelingen geen beesten zochten moeizaam hun weg
worden. gewone melk. maar nutricia baby- tussen het kermisvolkhaar.
De twee meisjes renden, met de voeding moesten hebben maakte de
middag helemaal tot een groot
leest. Sinaasappel was de favoriet.
Bij werd erg voorgetrokken en
meer dan de anderen geknuffeld en
geliefkoosd. Ze hadden het
Ach, hij kroop zo lief tegen mijn
wang aan". En krabbelde zij niet
steeds op haar hoofd?
Ik hief abrupt de tafel op en nam
der egelen zorgzame stiefmoeder
mee naar de badkamer. Bij het
inspecteren van haar hoofd moest
ik helaas net als de moeder van
de vriendin constateren dat ook
mijn dochter een sinaasappel
de tuin uit. Aan
hun mggen kon ik zien wat kun
nen ruggen veel zeggen dat er
iets heel belangrijks ging gebeuren.
Iets noch nie dagewesenes. Even la-
ter kuamen ze terug, ze liepen dnik. De voeding moest gehaald pakte een bus spray tegen bladluis,
stofkammen in huis en een
bruin flesje met heette het geen
Bijloos? Maar wat hebben wij? Ik
bespoot mijn kind en boende daar
na haar hoofd totdat de hatd ervan
op een sterappeltje leek, inplaats
van op een sinaasappel.
Het leek eeuwen geleden dat ik
me een moeder uit een lief vriende
lijk boek had gevoeld, alles leek
toch eigenlijk meer op een nacht-
plechtig. In hun ogen straalde een worden, daarna verzamelden ze een
warme gloed, kermisvolk zo eigen, reserve voorraad dor blad. De mid-
Ik stormde hen tegemoet, keek in dag vloog zo snel voorbij dat zelfs
de teil. maar zag alleen herfstblade- na a r het woensdagmiddagpro-
ren, die zwak ritselend bewogen, gramma op de t.v. niet gekeken
.Heb je gebeldfluisterde mijn Werd. Ik voelde me een moeder uit
dochter. „Ik wil eerst weten voor *en vriendelijk lief boek.
wie", fluisterde ik terug. iwv(b ,fbW
„O zo dodderig, u raadt het 'TIJDENS DE maaltijd was het merrie. Tenslotte zette ik mijn klei-
nooit", zei de vriendin. De zinken *- al egeltjes wat de klok sloeg. ne sinaasappeltje in een flink heet
dierentari uerd op de grond gezet. Mijn dochter was zo blij dat zij nu schuimbad. Boven de geparfumeer-
groezelige handen klauwden de eens met haar avonturen het mid- de witte massa keken twee strenge
herfstdeken weg en daar zag ik delpunt was, dat zij steeds op haar ogen me aavZe zei: „Als je ze
vier egeltjes, zo klein als ik niet hoofd krabde van pure agitatie. wegdoet, praat ik nooit meer tegen
wist dat ze bestonden. Tenminste dat dacht ik. Maar je
.Zo zieligvertelde de vriendin, toen de moeder van het vriendinne- En omdat ik dat niet overleven
„de moeder ligt overreden op de tje me tijdens het toetje opbelde zou, beloofde ik dat ze blijven
weg." .Het kan ook de vader we- kreeg ik de zenuwen. Want had mochten,
zen", vond mijn dochter, „maar mijn dochter niet gezegd: ,Zn Si-
zo plat als een dubbeltjenaasappel. vader, die is de liefste. MINK VAN R1JSDIJK
(Van onze onderwijsredactie)
A MSTERDAM Van 23 tot 29
oktober viert de Vereniging
van Vrouwelijke Studenten aan
de Vrije Universiteit (WSVU)
haar vierde lustrum, dat een
paar markante hoogtepunten te
zien zal geven. Uniek in de ge
schiedenis van de vereniging is
dat het gebouw Keizersgracht
162, historisch pand voor de VU
nu leeg staat en gebruikt mag
worden voor een toneelmani
festatie in vier vertrekken te
gelijk.
Twaalf korte stukken van moderne
schrijvers, zoals Albee en Pinter, zul
len in de grotesk versierde plechtsta
tige VU-kamers opgevoerd worden
in een entourage die aan de stukken
is aangepast. Lustrumbezoekers zul
len zo van De Zandbak van Albee
kunnen genieten, gezeten in strand
stoelen.
Els Scherjon, oud-lid van de WSVU,
tekent voor de regie. Het is de bedoe
ling dat de toneelbezoekers van ver
trek naar vertrek gevoerd worden
via een route die wordt aangeduid
door theatraal beschilderde etalage
poppen. De twaalf stukken gaan vier
keer: 27. 28 en 31 oktober en 2 no
vember.
De lustrumviering begint op 23
oktober met een concert van eigen
leden en het VU-studentenorkest.
's Maandags daarop is er een
zeer praktisch evenement georga
niseerd. Leden van de WSVU ruilen
dan namelijk met de vereniging van
Amsterdamse studentes alle vestjes,
cocktailjurken en schoenen, waar ze
zelf op uitgekenen zijn in de hoop
soortgelijke kledingstukken te be
machtigen die tijdens het lustrum ge
dragen kunnen worden, 's Avonds
kunnen de meisjes de aanwinsten uit
proberen tijdens een bal-masqué in
de stijl van de twintiger jaren.
Op 25 oktober is er een reünistendag.
treedt het VU-cabaret op en wordt
er een nachtfilmvoorstelling gegeven,
waar onder meer de film Schermer-
horn (die de bioscoop niet heeft ge
haald) vertoond zal worden.
Woensdag de 26-ste is er de gebruik
lijke buitendag en daags daarna vi y
den de officiële plechtigheden pla<
zoals de galareceptie. Die avond ki
nen leerlingen van Amsterdamse m 11
delbare scholen in een talentenja: 1
tonen met hoeveel persoonlijkhi 1
ze een chanson kunnen zingen of i
anders op muzikaal terrein pres ei
ren, met dien verstande dat beat
uitgesloten.
Voor ongeveer 500 kinderen uit Amsti
damse weeshuizen (een vaak ver^®l
ten groep) wordt dc 28ste een fee#
dag. Ze zijn dan de gasten van c
WSVU die voor alle denkbare vca
men van amusement zorgt. De ma n
ne was enthousiast voor het plan
heeft zelfs beloofd voor een war^11
hap te zullen zorgen.
De WSVU, ruim vierhonderd ledi [i
verdeeld over dertien disput» f
ontstond in 1946, toen „de dra
naar vrijheid te groot werd". Ove a
gens ontstond reeds in 1930 het ee:
louter vrouwelijke dispuut aan
Vrije Universiteit.
Tegenslag voor
eenheid kerken
op Ceylon
KANDY De eenheidsbespreking
tussen de kerken op Ceylon hebbi
een vertraging opgelopen, omdat
voorstellen geen voldoende meerde
heid hebben gekregen op de jaarlijh
conferentie van de Methodistisd
Kerk.
Er is op Ceylon een schema va
kerkvereniging opgesteld, volgens w
ke anglicanen, baptisten, methodisl
presbyterianen en het bisdom Jaffi
van de Kerk van Zuid-India sa
Verenigde Kerk van Ceylon gaan va
men. Dit schema kreeg op de conferea
tie van de Methodistische Kerk et
meerderheid van 69 procent. Verei
was echter een meerderheid van 75 p«
cent. zowel nu als op de conferent
van volgend jaar.
Gezien het toch nog hoge percental
besloot de conferentie de samensprekii
gen met de andere kerken gewod
voort te zetten.