fcesa Geen denkgrapje van een aantal slimme jongens Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze. Studenten met geldkist Senaat er vandoor m Bisschop Zwartkruis vanmorgen ingewijd MODERN TONEEL IN OUDE KAMERS ZATERDAG IS OKTOBER Ziet naar de vogels des hemels: zij zaaien niet en niet en brengen niet bijeen in schuren en toch voedt uw he melse Vader die; gaat gij ze niet verre te boven?" Moeten wij dus ook maar ophouden met maaien en zaaien en zorgen voor morgen? De hemelse Vader zorgt immers voor ons! Hij zorgt zelfs voor de vogels en wij gaan de vogels verre te boven. Als dat de bedoeling van Christus zou zijn, dan zouden we hele stukken uit de bijbel moeten scheuren. Zei God nietdat we in t zweet van ons gelaat moesten werken. Zei Christus niet, dat ieder die een toren bouwt de kosten berekent. God zorgt voor de vogels, omdat zij niet zaaien en maaien kunnen, omdat zij geen schuren kunnen bouwen. God zorgt voor ons, terwijl wij zaaien en maaien, terwijl wij schuren bouwen. God doet niet voor ons, wat Hij ons opdraagt. Hij heeft ons geschapen met een verstand en Hij wil dat we dat gebruiken. Hij heeft in de natuur mogelijkheden gelegd en Hij wil dat tot; die toepassen. Als vader eis ik van mijn kinderen dat zij hun huiswerk maken. Ik maak het niet voor hen, maar help hen wel, als zij iets niet begrijpen. Maar zelfs dan nog probeer ik de dingen zo uit te leggen dat ze het uiteindelijk zelf moeten doen. Ook God maakt als hemelse Vader ons „huiswerk" niet. Maar Hij helpt ons wel. Achter ons werk, wat we zelf moeten doen, staat Zijn zorg, zijn controle, Zijn hulp. God is geen knechtje, die ons het werk uit handen neemt, maar een Vader, die ons opvoedt tot zelfstandigheid. We lezen vandaag. 2 Timotheus 3 1-9. We lezen morgen: 2 Timotheus 3 10-17. Rusland weigert invoer Joodse gebedenboeken NEW YORK De Stichting Gewe tensappel krijgt geen toestemming van de Russische autoriteiten, tienduizend Joodse gebedenboeken naar Rusland te zenden. Deze stichting is vorig jaar in de Verenigde Staten ontstaan met het doel te werken voor het herstel van de godsdienstige en culturele vrijheid van de Russische joden. De Russische weige ring was vervat in een brief van de ambassade in Washington. Volgens de ze brief zorgen de religieuze organisa ties in de Sowjetunie zelf voor het drukken van hun boeken. Gewetensappel meent echter, dat jo den en andere religieuze groepen in het verleden bij het uitgeven van hun boeken grote moeilijkheden hebben on dervonden. Het ministerie van godsdienstzaken gaf in januari toestem ming tot het drukken van tienduizend gebedenboeken in Rusland, maar vijf maanden later was daar nog niets van gekomen. Bekering voor tachtig gulden LONDEN Negenendertigduizend, mensen hebben door de evangelisatie campagne, die Billy Graham in juni in Engeland hield, het geloof gevon den, zo heeft de voorzitter van het or ganisatiecomité, generaal Wilson Haf- fenden, meegedeeld. De totale onkos ten van de actie bedroegen circa drie miljoen gulden. Per persoon komt dat neer op ongeveer tachtig gulden, zo voegde hij eraan toe Deze som is door de inkomsten meer dan gedekt. Dr. Van Minnen over God-is-dood-theologie (Van onze kerkredactie VLAARDINGEN Vroeger zeiden we: Nood leert bid den. En in het evangelie zien we hoe i i i i li Christus zich keert tot de vragende „De God-is-dood-theologie is geen denk- mens. we zongen: „God. die helpt - - - j nen aai er nauwelijks nog „gaten" zijn. Minnen, de gereformeerde studentenpredikant, gisteravond zijn Qnze verlegenheid als Gods gelegen- gehoor. In het vreemde en bizarre openbaart zich het moderne heid om te helpen is erniet m®®r- En zo komt nu de vraag op. Kan er levensgevoel. Deze theologie is een fel verzet tegen onverant- wel een Gocj zjjn? God is verdwenen woorde) Godsbewijzen uit het verleden. Nu is de reactie: God is uit onze bestaanswereld. Er is gezegd - r.i i dat achter, boven of buiten me niet te bewijzen. M e moeten opnieuw beginnen bij Christus en acht bestaanswereld een metaphysische we- slaan op Zijn daden en woorden. Daar kan een God zijn' maar Brieven die niet ztyn voorzien van naam en adres kannen niet in behandeling worden eenomen. Geheim boo dine Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In af- zonderltlke brieven worden ge steld. Per brief dient een galden aan postzegels te worden Ingealo- Vraag: In de balken van het dak van mijn schuur in de tuin bevindt zich bijgaande schimmel. Zelfs toen het droog weer was. bleef deze zich voortplanten. Het ruikt er niet muf en vochtig is het er nu in geen geval. Als ik in de schuur kom. heb ik altijd de gedachte dat het mijn luchtwegen irriteert. Aangezien ik bang ben dat het niet goed voor de gezondheid van mijn kinderen is, verzoek ik u mij een middel aan de hand te doen. waardoor het moge lijk is om deze schimmel radicaal te verdelgen. Evenwel zonder dat ik de last krijg dat ze toch het hout verstikt. Antwoord: Er moet toch een re den zijn voor het optreden van die schimmel, hetzij dat de schuur te weinig gelucht wordt, hetzij dat er nat hout in de schuur verwerkt is. hetzij dat er een lek in het dak is of een overlopende goot e.d. Spoor eerst de oorzaken op en verhelp die uls het kan. Verder moet u zeer veel luchten, zodat het hout kurkdroog wordt, en vervolgens moet u het hout aan alle kanten in de carboli- neum zetten, in de natuurkleur van de gekleurde soorten. Eerst echter moet u de slechte stukken vervan gen. Ook Wolmannzouten of iets der gelijks komen hiervoor in aanmer king. De bedoeling is dat het hout bestand gemaakt wordt tegen weersinvloeden e.d., dus geconser veerd. Vraag: Mijn zoon heeft één jaar vrijstelling gehad wegens persoon lijke onmisbaarheid. Het land Is in- tuseen verkocht en hij is nu niet meer nodig. Hij is in dienst geko men. Hoe lang moet hij nog in dienst. Antwoord: Uw zoon zal 18 a 21 maanden dienst moeten doen. Hoe lang precies, is afhankelijk van zijn rang en van het korps waarbij hij is ingedeeld. Vraag: Als bejaarde mensen zijn wij in het bezit van een bedrag aan effecten, die we in de kluis van de firma X hadden liggen zodat we daar van bij uitloting bericht kregen en dus de stukken in eigen bezit ws- ren. Nu hebben we 1 januari be richt ontvangen dat die stukken in open bewaring gegeven worden, daar er bij uitloting geen bericht meer gezonden zou worden. We heb ben ze toen in open bewaring gege ven en de couponafrekening v/as tot hiertoe elke maand in orde. Daar er de laatste maanden verschillende bankovervallen zijn geweest en een bank te Amsterdam over de kop is gegaan, zijn wij er niet gerust op. Wat is in dit geval het beste? Antwoord: De betrokken bank heeft een goede naam. maar als men helemaal zeker wil zijn. is het beste voor geringe kosten weer een eigen kluis te nemen en van tijd tot tijd de effectenafdeling te raadplegen. Een goede accountant of notaris kan u eveneens van raad dienen. Mis schien is de bank tegen een geringe vergoeding bereid de nummers tÉM verantwoorden. Vier maanden niet bij colleges UTRECHT Het college van rec tor en assessoren van de Utrechtse universiteit heeft twee studenten de toegang tot de universiteit ont zegd voor zes maanden en twee anderen voor één maand. De stu denten die voor een half jaar zijn geschorst, krijgen wel toestem ming, vanaf 10 januari practica bij te wonen. De vier studenten hebben op 30 september om drie uur 's nachts na een bezoek aan een café waar zij Opnieuw lukte het de organiserende boekhandelaar Aart Pontier een volle I zaal te hebben, evenals de vorige keer, toen de Amsterdamse hoogleraar prof. dr. J. Sperna Weiland uiteenzette, hoe I deze theologie gegroeid is in onze na- oorlogse tijd. Dr. Van Minnen slaagde I er in zonder in herhaling te vallen uiteen te zetten, waarom deze theologie moest ontstaan. Op vrijdag 4 november zal de rooms-katholieke theoloog Ro bert Adolfs de serie van drie avonden afronden. Evenmin als dr. Sperna Weiland zet te dr. Van Minnen zijn bezwaren uit een tegen deze theologie van de „radi cale jongeren". Hij meende er beter aan te doen te luisteren naar wat zij te zeggen hebben. Hun leus heeft een sig naal gegeven en een leger van slapen- den is opgestaan. Zij herkennen in de leus iets wat zij allang aangevoeld heb ben in hun eigen leven. In onze tijd komen we God niet meer tegen, constateerde dr. Van Minnen. We kunnen de God-is-dood-theologie niet afdoen met te zeggen dat zij een verzet is tegen de Godsbeelden die in de loop der eeuwen zijn gegroeid. Er zit natuurlijk een stuk beeldenstorm in. God, blijkt nu, is anders dan wij dachten. Maar een beeldenstorm moet ruimte maken voor de levende, de ech te God, maar het pijnlijke is dat wij althans velen vandaag dan ontdek ken dat God er ook dan niet meer is. dronken, ingebroken in de studen tensociëteit Symposion aan het Lu cas Bolwerk. Ze forceerden hier het slot van de kast waarin een biervat1 stond, tapten voor zichzelf nog eens tien glazen, plunderden de kast met l rookartikelen en trapten de deur i In onze tijd heeft niet meer. zoals open van de Senaatskamer, waar ze tien jaar geleden, de ..projectietheorie" een halve fles gin vonden. Bouen-Jons gevangen, de gedachte dat we ons dien tooiden ze zich met de hoeden, i God alleen maar „inbeelden." God Ervaring Senaatslinten en een paraplu die de kamer lagen en gingen daarmee de straat op an de studenten „merkte" toen hij dc volgende dag wakker werd, dat hij het geldkistje van de Senaat had jantal glazen t»er hadden ge- Er blMk bcdrag vln 1400 in te zitten. Twee studenten heb ben dat geld onderling verdeeld. Meer r.k. stemmen voor vrouw in ambt (Yap onze kerkredactie) De rector en de assessoren overwo gen bij hun beslissing over de straf maat, dat de vernielingen e.d. we liswaar in de studentenwereld niet ge heel ongebruikelijke gedragingen zijn, maar dat zij door de omstandigheden LONDEN - Ook in dn Rooms-Katho- waJ>r°nd" "ï^zich hebbel? fseepeeld linke Kerk gaan sleeds meer stemmen scbadc berokkenen aan het aanzien op. die pleiten voor de toelating van de d.' universitaire gemeenaehap D._t vrouw tot het ambt. in casu het priesterschap In Londen vergaderde dezer dagen de Alliantie van Jeanne d'Arc, een in ternationale rooms-katholieke organisa tie, die in 1911 werd opgericht als een beweging voor het vrouwenkiesrecht. De vergadering nam een resolutie aan. waarin gevraagd wordt om revisie van can. 968, waarin staat, dat alleen een gedoopte man verkiesbaar is tot het priesterschap. In een tweede resolutie vroegen de vrouwen, om toegelaten te worden tot alle postconciliaire commis sies. En aartsbisschop Igino Cardinale riep de vrouwen in een toespraak op: niet te verflauwen in hun strijd om: gelijke rechten in dc kerk. „Niemand in Rome zal u brutaal vinden", zo zei hij. In Milwaukee (VS) hield de jezuiten- pater Joseph H. Fichter van de Har vard Divinity Schooi onlangs een be toog over de priesterroepingen, waarin hij pleitte voor de ordening zowel van gehuwde mannen, als van vrouwen, om het priestertekort op te vangen. In New York noemde dr. Patricia R. Plante het meer een culturele dan een theologische kwestie. Als iedereen eens zou beginnen mannen en vrouwen alle bei als menselijke wezens te behande len, zullen er voor ons meer kerkelijke deuren opengaan, zo zei ze. Drie assemblees in één jaar geldt het meest voor de studenten die het geldkistje "hebben geopend en die, nadat zij eerst al het mogelijke hadden gedaan om de sporen van hun daad uit te wissen, pas toen ze hoorden dat de recherche de zaak in handen had. beslo ten, het geld terug te brengen. Zij heb ben dan ook de zwaarste straf gekre gen. heeft deze theorieën overleefd. Maar laten we niet te vroeg juichen, want er is geen nieuwe Godservaring voor in de plaats gekomen. In onze tijd erva ren en voelen we niet zoveel meer. In het verleden was er een sterke ver wantschap tussen gevoel en geloof. We zingen nog van ..vreugde en smart", maar het wordt zo weinig werkelijk ervaren. Sommigen zeggen dat daarom de kerkdienst helemaal anders moet, maar dat brengt onze Godservaring niet terug. Onze sentimenten en emo ties zijn dood, daarom is (voor velen) God dood. Er is nog een ervaringsargument. On ze tijd heeft het gevoel dat er geen leiding meer is. Met onze natuurwe tenschap hebben wij een gesloten we reld opgebouwd en God kan daar niet meer doorheen breken. De gevolgen be leven we nog op een andere wijze. We weten niet goed weg met catastrofes en rampen. ïn een open wereld kon van alles gebeuren, maar in een causaal gesloten wereld komen ze veel harder aan. Het gevolg is dat velen gaan den ken: Als er dan al leiding is, dan is het een verworden leiding. En zo ontstaat Dr. J. M. VAN MINNEN het gevoel dat Gods almacht dood is. Juist op dit punt heeft in het verle den de kerk vaak geprobeerd God te rechtvaardigen. Zij is naast de vrien den van Job gaan zitten. Dat kan nu niet meer. De grote waarde van deze nieuwe theologie is. dat de kerk nu naast Job zelf moet gaan zitten en met hem moet uitroepen dat zij in oosten noch westen, noorden noch zuiden God kan ontdekken. Nood Vroeger leefde de mens dichter bij de natuur. De eredienst was nodig om de natuur enige beschutting en le vensonderhoud afhandig te maken. Al les geschiedde onder afsmeking van Gods zegen. Maar onze wetenschap heeft een gevoel van bevrijding gege ven. Hongersnoden en pestilentiën be hoeven niet meer voor te komen. Maar zo is de God die zegen geeft gestorven. daar kunnen we niets van weten. Ge borgenheid en plicht komen niet tot ons van God, maar van onze mede mens. En zo is er een reserve De transcedente God, de God buiten onze ervaring, is dood. God is niet grijpbaar, niet kenbaar. Dit theologiseren, zei dr. Van Min nen. die al deze voorbeelden aanhaal de niet als waar voor hem persoonlijk of voor iedereen, maar als een le vensgevoel van zeer velen in onze tijd, dit theologiseren is ons op onze huid geschreven. Beginnen Maar meer nog dan prof. Sperna Wei land liet dr. Van Minnen zien dat deze theologie een oproep is tot de kerk om op nieuwe wijze de boodschap van het evangelie aan de mens van vandaag te verkondigen. Als het Oude Testament wil zeggen, wie God is, worden de da den Gods beleden. De uittocht uit Egyp te, dat is God en Jezus zegt: Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. In het verleden heeft de kerk vaak van veel meer getuigd dan van Jezus' daden en woorden alleen. Zo vragen deze jonge theologen: Als wij willen spreken tot de mens zonder God in de wereld, zou het dan niet beter zijn ons maar geheel en al opnieuw te concen treren op die daden en woorden van de Heer? Dan komen we weer tot de uit roep „Gij zijt de Zoon van de levende God." En dan zal Jezus zeggen: „Vlees en bloed hebben u dat niet geopen baard, maar Mijn Vader die in de he mel is." Dan kunnen we opnieuw begin- Nfet grote aandacht luisterden de aanwezigen naar het referaat en na de pauze volgde een bijzonder geanimeer de -en langdurige bespreking. Toen wij de zaal verlieten om kwart voor elf (acht uur begon de bijeen komst) was dr. Van Minnen nog bezig om vragen te beantwoorden. Terwijl de kerken vaak klagen over gebrek aan belangstelling, waren hier velen langdurig tegen betaling bijeen om meer te weten te komen over een theo logie die hen vreemd en bizar in de oren klinkt, maar die toch ergens de mensen schijnt te raken. SCHOOL-SLAG ÉÉN ACTIE VOOR VIJF WEREU1DEIH In de vaart van deze tijd ondergaan de zelfstandig geworden volken een stormachtige ontwikkeling. Voor vele van deze ontwikkelings landen betekent dit een totale omwenteling van hun maatschappe lijk en g m. Dat in dit onstuimige proces van heroriënte ring het onderwijs een elementvan de eerste orde is, zal ons allen duidelijk zijn. Speciaal hetchnstelijk I onderwijs wil in al zijn geledingen^ I aan deze belangrijke opbouw daad- werkelijk mee blijven helpen. Daarom wordt aller medewerking gevraagd voor de actie School-Slag Ook de uwe! giro 515 Hilversum A >n SnvtnwotjUS, Hitwrsum. Regenkapje stuk? t»ea plakband gebruiken! Goed materiaal is het halve werk! 'T PLAKBAND DAT KLEEFT! In baselielt van Haarlem HAARLEM Vanmorgen is in de kathedrale basiliek in Haar lem bisschop Th. H. J. Zwart kruis tot bisschop van Haarlem gewfld en, naar hjj verklaarde opgenomen in het collge van bis schoppen rondom paus Paulus de zesde. Het devies, of de wapen spreuk, die bisschop Zwartkruis heeft gekozen luidt: „Waarheid, liefde, eenheid". In een toespraak na de plechtigheid zei de bisschop dat Gods liefde mens is geworden. „Hij wordt nog altijd mens. Vindt er in de Kerk niet een vernieuw de openbaring van menswording plaats?" Zichzelf hield hij voor: „Moge ik geen dwingeland zijn over het ge loof, maar medewerken aan de vreugde van de gelovigen." De wijding geschiedde door kardi naal Alfrink, aartsbisschop van Utrecht De plechtigheid werd door velen, zo wel uit binnen- als buitenland bijge woond. Van regeringszijde woonden de mi nisters Bogaers en Samkalden en staats secretaris De Meyer de dienst bij. Gemeensehappelij Ife bijbelvertaling irfïï Japan gevraagd ,eh TOKIO Leiders van de Rooms tholieke Kerk en de grootste testantse kerk in Japan, de Veret Kerk van Christus, hebben in een wa, meenschappelijke verklaring aa drongen op nauwer samenwerl Met name achten zij een gemeenscl pelijke bijbelvertaling in het Ja noodzakelijk. Van orthodox-protest se zijde is men reeds enkele jaren ii een vertaling van de Bijbel in het rv pans bezig. Het Nieuwe Testa:,ae kwam vorig jaar gereed. Poolse regerin d stuit kerkboim WARSCHAU De rooms-kathi ico ken in de Poolse hoofdstad het i j dringend behoefte aan vijftig nie er] kerken. Het geld hebben zij ook. n ah< zij krijgen van de regering geen uu gunning om kerken te bouwen fd. plaatsen, waar er vroeger geen heb gestaan. I Dit zei kardinaal Wyszynski in uit preek. Hij vroeg zijn gehoor te bid Ier voor „de harde stenen harten, waa «1 wij dagelijks zonder resultaat aank Wl pen". i. Meer leerlingen bijto nij verheidsonderwiL, (Van onze onderwijsredactie) m DEN HAAG Volgens gesa van het Centraal Bureau voor de j£ ti$tiek waren er in, het school^, 1965-66 1557 scholen en cursussen E het nijverheidsonderwijs met in to r 528.000 l"erlingen, dat is 13.200 n dan in het vorige schooljaar. Het i W tal mannelijk leerlingen steeg F ruim 12.000 tot 301 000 en het aai 11 vrouwelijke met 1000 tot 227.000. Ie I Beroepingswen GEREF. KERKEN Bedankt voor Pernis: S. D. Lankhu^J zen te Naaldwijk. Lustrum van VVS VU (Va kerkredactie) GKNKVR Nu de jaarlijkse serie: .zomervergaderingen van uitvoerende comité's voorbij is. blijkt, dat vier gro- te confessionele wereldorganisaties hun; eerstvolgende assemblee gepland heb- ben in 1970, twee Jaar na de assemblee! van de Wereldraad van Kerken in i Uppsala. Ze sullen vermoedelijk alle in de landen van de jonge kerken bij eenkomen. Waarschijnlijk zal dan tevens aan het eind van 1970 het aantal confessio nele wereldorganisaties met één ver minderd zijn. De uitvoerende comité's van dc Hervormde Wereldbond en de Internationale Congregationalistische Raad keurden namelijk deze zomer een fusieplan goed, dat voorziet in eenwor ding van de twee organisaties op een gemeenschappelijke bijeenkomst in 1970. De Lutherse Wereldfederatie zag haar voornemen, om haar assemblee in 1969 in het Oostduitse Weimar te hou den. in rook vervliegen door de afwij zende houding van het Oostduitse regi me. Het uitvoerend comité heeft daar op de assemblee een jaar uitgesteld. De Baptisten Wereldalliantie besloot al eer der haar assemblee in 1970 te hou den. Het ziet er verder naar uit dat bij al deze kerkelijke massabijeenkomsten de jonge kerken als gastvrouw zullen op treden. De baptisten hebben Tokio als plaats van samenkomst gekozen, nadat Hongkong niet mogelijk bleek. De' HWB en de ICR hebben nog geen beslissing genomen, maar Beiroet staat naar verluidt hoog op de lijst van kan didaten. De lutheranen hebben hun oog op I^tijns-Amerika (waarschijnlijk Brazilië) geslagen. \'LUG VLUG, een doos, een MU GAAN WIJ voor ze zor- mand, een kist, kan niet sche- gen", vulde de vrienden aan. len wat. maar vlug", ratelde mijn „Kijk, die hè?" ze wees een van de dochter zenuwachtig. wezen aan, „die noemen we Si- Haar vrienden en zij zagen eruit naasappel." als icat mijn grootmoeder indertijd „Weet je waarom?'' nam weer kermisvolk noemde. De kwestie mijn dochter het woord. Ze nam leek brandend, zodat ik direct in ac- Sinaasappel in haar hand, duwde tie Kwam en een schoenendoos le- dc kleine stekeltjes opzij en wees verde. ..Veel te klein laat maar, op oranje plekjes op zijn rug. Het ik pak die oude teil uit de garage was me volkomen duidelijk. „Melk wel en bel de dierenarts vasten een schoteltje", werd er gere- Weg was ze. geld. „Nee de dierenarts", bedis- Ik had ineens visioenen uan selde de ander. ontsnapte leeuwen, belde niet op, Ze mochten zelf bellen. Er volgde maar ging kijken aan welk beest een uitgebreid telefonisch consult geworden, want ettelijke oranje er nu weer asyl verleend moest en jejf ^at de vondelingen geen beesten zochten moeizaam hun weg worden. gewone melk. maar nutricia baby- tussen het kermisvolkhaar. De twee meisjes renden, met de voeding moesten hebben maakte de middag helemaal tot een groot leest. Sinaasappel was de favoriet. Bij werd erg voorgetrokken en meer dan de anderen geknuffeld en geliefkoosd. Ze hadden het Ach, hij kroop zo lief tegen mijn wang aan". En krabbelde zij niet steeds op haar hoofd? Ik hief abrupt de tafel op en nam der egelen zorgzame stiefmoeder mee naar de badkamer. Bij het inspecteren van haar hoofd moest ik helaas net als de moeder van de vriendin constateren dat ook mijn dochter een sinaasappel de tuin uit. Aan hun mggen kon ik zien wat kun nen ruggen veel zeggen dat er iets heel belangrijks ging gebeuren. Iets noch nie dagewesenes. Even la- ter kuamen ze terug, ze liepen dnik. De voeding moest gehaald pakte een bus spray tegen bladluis, stofkammen in huis en een bruin flesje met heette het geen Bijloos? Maar wat hebben wij? Ik bespoot mijn kind en boende daar na haar hoofd totdat de hatd ervan op een sterappeltje leek, inplaats van op een sinaasappel. Het leek eeuwen geleden dat ik me een moeder uit een lief vriende lijk boek had gevoeld, alles leek toch eigenlijk meer op een nacht- plechtig. In hun ogen straalde een worden, daarna verzamelden ze een warme gloed, kermisvolk zo eigen, reserve voorraad dor blad. De mid- Ik stormde hen tegemoet, keek in dag vloog zo snel voorbij dat zelfs de teil. maar zag alleen herfstblade- na a r het woensdagmiddagpro- ren, die zwak ritselend bewogen, gramma op de t.v. niet gekeken .Heb je gebeldfluisterde mijn Werd. Ik voelde me een moeder uit dochter. „Ik wil eerst weten voor *en vriendelijk lief boek. wie", fluisterde ik terug. iwv(b ,fbW „O zo dodderig, u raadt het 'TIJDENS DE maaltijd was het merrie. Tenslotte zette ik mijn klei- nooit", zei de vriendin. De zinken *- al egeltjes wat de klok sloeg. ne sinaasappeltje in een flink heet dierentari uerd op de grond gezet. Mijn dochter was zo blij dat zij nu schuimbad. Boven de geparfumeer- groezelige handen klauwden de eens met haar avonturen het mid- de witte massa keken twee strenge herfstdeken weg en daar zag ik delpunt was, dat zij steeds op haar ogen me aavZe zei: „Als je ze vier egeltjes, zo klein als ik niet hoofd krabde van pure agitatie. wegdoet, praat ik nooit meer tegen wist dat ze bestonden. Tenminste dat dacht ik. Maar je .Zo zieligvertelde de vriendin, toen de moeder van het vriendinne- En omdat ik dat niet overleven „de moeder ligt overreden op de tje me tijdens het toetje opbelde zou, beloofde ik dat ze blijven weg." .Het kan ook de vader we- kreeg ik de zenuwen. Want had mochten, zen", vond mijn dochter, „maar mijn dochter niet gezegd: ,Zn Si- zo plat als een dubbeltjenaasappel. vader, die is de liefste. MINK VAN R1JSDIJK (Van onze onderwijsredactie) A MSTERDAM Van 23 tot 29 oktober viert de Vereniging van Vrouwelijke Studenten aan de Vrije Universiteit (WSVU) haar vierde lustrum, dat een paar markante hoogtepunten te zien zal geven. Uniek in de ge schiedenis van de vereniging is dat het gebouw Keizersgracht 162, historisch pand voor de VU nu leeg staat en gebruikt mag worden voor een toneelmani festatie in vier vertrekken te gelijk. Twaalf korte stukken van moderne schrijvers, zoals Albee en Pinter, zul len in de grotesk versierde plechtsta tige VU-kamers opgevoerd worden in een entourage die aan de stukken is aangepast. Lustrumbezoekers zul len zo van De Zandbak van Albee kunnen genieten, gezeten in strand stoelen. Els Scherjon, oud-lid van de WSVU, tekent voor de regie. Het is de bedoe ling dat de toneelbezoekers van ver trek naar vertrek gevoerd worden via een route die wordt aangeduid door theatraal beschilderde etalage poppen. De twaalf stukken gaan vier keer: 27. 28 en 31 oktober en 2 no vember. De lustrumviering begint op 23 oktober met een concert van eigen leden en het VU-studentenorkest. 's Maandags daarop is er een zeer praktisch evenement georga niseerd. Leden van de WSVU ruilen dan namelijk met de vereniging van Amsterdamse studentes alle vestjes, cocktailjurken en schoenen, waar ze zelf op uitgekenen zijn in de hoop soortgelijke kledingstukken te be machtigen die tijdens het lustrum ge dragen kunnen worden, 's Avonds kunnen de meisjes de aanwinsten uit proberen tijdens een bal-masqué in de stijl van de twintiger jaren. Op 25 oktober is er een reünistendag. treedt het VU-cabaret op en wordt er een nachtfilmvoorstelling gegeven, waar onder meer de film Schermer- horn (die de bioscoop niet heeft ge haald) vertoond zal worden. Woensdag de 26-ste is er de gebruik lijke buitendag en daags daarna vi y den de officiële plechtigheden pla< zoals de galareceptie. Die avond ki nen leerlingen van Amsterdamse m 11 delbare scholen in een talentenja: 1 tonen met hoeveel persoonlijkhi 1 ze een chanson kunnen zingen of i anders op muzikaal terrein pres ei ren, met dien verstande dat beat uitgesloten. Voor ongeveer 500 kinderen uit Amsti damse weeshuizen (een vaak ver^®l ten groep) wordt dc 28ste een fee# dag. Ze zijn dan de gasten van c WSVU die voor alle denkbare vca men van amusement zorgt. De ma n ne was enthousiast voor het plan heeft zelfs beloofd voor een war^11 hap te zullen zorgen. De WSVU, ruim vierhonderd ledi [i verdeeld over dertien disput» f ontstond in 1946, toen „de dra naar vrijheid te groot werd". Ove a gens ontstond reeds in 1930 het ee: louter vrouwelijke dispuut aan Vrije Universiteit. Tegenslag voor eenheid kerken op Ceylon KANDY De eenheidsbespreking tussen de kerken op Ceylon hebbi een vertraging opgelopen, omdat voorstellen geen voldoende meerde heid hebben gekregen op de jaarlijh conferentie van de Methodistisd Kerk. Er is op Ceylon een schema va kerkvereniging opgesteld, volgens w ke anglicanen, baptisten, methodisl presbyterianen en het bisdom Jaffi van de Kerk van Zuid-India sa Verenigde Kerk van Ceylon gaan va men. Dit schema kreeg op de conferea tie van de Methodistische Kerk et meerderheid van 69 procent. Verei was echter een meerderheid van 75 p« cent. zowel nu als op de conferent van volgend jaar. Gezien het toch nog hoge percental besloot de conferentie de samensprekii gen met de andere kerken gewod voort te zetten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2