KunstLichtKunst DE IDYL IS Kunst Tibet uit y i' TIJDSCHRIFTEN OVER ANTIEK EN HISTORIE CULTUREEL VENSTER ZATERDAG 15 OKTOBER 1905 Belevenis in Eindhoven Lezers me» een „technische knobbel" zullen waarschijnlijk zelden door ons Cultureel Venster blikken naar hetgeen zich voordoet op velerlei terrein van kunst en cultuur. Dit heeft niet weinig te maken met eigen geaardheid, zoals bijvoorbeeld een leerling met aanleg voor wiskunde zich niet aangetrokken voel» tot talen en omgekeerd de linguïst vaak overhoop blijkt te liggen met cijferwerk. Dat kunst en techniek al lang niet meer mijlen van elkaar verwijderde grootheden zijn, is zeker nog geen gemeengoed. Het samenspel, het ineen vloeien, wordt nergens zo overtuigend bewezen als in Eindhoven. De belang wekkende manifestatie „KunstLichtKunst", in het Van Abbemuseum opgezet ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Philips, zal, wellicht nog meer dan voor de bewonderaars van moderne kunst, een dorado zijn voor degenen die zich in studie, beroep of hobby bezighouden met electro-techniek en electronica. Interessant is de expositie eveneens voor ideeënzoekers op het gebied van reclame door middel van licht, voor theatermensen en binnenhuisarchitecten. 'ELEN menen, dat het schep- negiehall zijn lichtklavier en a A diens landgenoot Baranoff-Ros- kunet met kunst- siné gaf korte tijd ]ater in kfht één van de jongste Moskou een visuele vertolking •»an muziek te beleven met zijn ,optophone". fctingsvormen is, echter al in e oudheid probeerde de roem latuurverschijnselen te benut' HERLEVING voor toepassingen na zona- A1J« ietf van de ™e«ste r experimenten te zien in Eindho- idergang. Gevelreclames en ven, opzet van de tentoonstelling rtistieke versieringwlemenlcn ls ni« historisch ovenlcht van probeersels te bieden, maar neonbuizen hebben ook de lichtkunst van nu te tonen in (ndere voorgangers dan de alle *acetten- rieke vetpotjes, de carbid- Omstreeks 1950 herleefde de kaarsverlichting «langstelling voor het licht als belangrijkste middel om te ko- i het romantisch toneel en men tot vormen van beeldende potten Bengaals vnnr voor jet openluchtspel. Reeds ecu- opnieuw op als gangmakers. Tho mas Wilfred met zijn „Lumia" kunst, gebaseerd op vorm, Jaartelling werden Chinezen in kleur en beweging, Agam met zijn in de architectuur opgeno- i i i"i men l'chttableaux, John Healy, |eord door het wonderbaarlijk N,no Calos en, in ons eigen land, een fosforiaerend Llvinus van de Bundt, slaagden erin, de lichtkunst tot ontwikke ling te brengen en veelzijdiger te maken. Licht als uitdrukkingsmiddel moderne kunst is al evenmin Licht en beweging hebben wij recente vinding. Bronnen al op tal van exposities gezien oorsprong waren de eerste maar nooit eerder heelt de Art Arische toneelverlichting, de Lumia" ons zo bekoord als primitieve kleurorgels en de dezer dagen in het Van Abbe- In 1915 demonstreerde de museum. Zeker, ook nu zijn er Russische componist Alexander de infantiele knutselarijtjes, de fcriabine in de Newyorkse Car- flauwe grappen en de onvoldra gen producten van navolgers en gewild interessant doende nieuw lichters van de koude grond. Maar groter is het aantal werkstukken dat wél verrassend effect heeft en waarvan toepas sing op velerlei gebied tot de mo gelijkheden behoort of reeds een feit i: COMPONEREN Wij hebben tot eigen verba zing bijna verrukt geëxperi menteerd met de „M"-machine van de Duitser Hans Walter Mtiller. Door de zes verschillende geperforeerde beeldkaarten en de zes kleurfilters te verschui ven, zijn fantastisch mooie com- Dosities te projecteren. Het instrument, dat een onvoorstelba re hoeveelheid variaties kan le veren is niet alleen een willekeu rige inspiratiebron voor een beel dend kunstenaar, maar zou ook een boelend element kunnen zijn In dramatische producties. Beweging in een lichtgrot ure tan de Spaanse waarvoor de Tsjech Milan Dobes optische lenz, licht groep Equipo 57. Foto links boven: Der Gelbe n pii negatieve spiegels gebruikte om breking er ot stand te brengen. Bekoorlijk van kleur, vorm en ^edt Brit John Healey in dige verscheidenheid beweging zijn de op natuurver- de prisma's en variabele reflee- de beschrijving van werkstukken schijnselen lijkende taferelen, ties werkende Italiaanse groep cn ©nzo indrukken, is het u aan - - -- -- Enne 65. In hel Museum Volkenkunde aan de ft illcmskade te Rotterdam is een in exotische sfeer op gezette tentoonstel ling getvijd aan de Boeddhistische kunst in Tibet. De keuze van het onderwerp houdt verband met de komende nationale actie ten bate van vluchtelingen uil het door de Chinezen overrompelde gebied. In de grote expositiezaal is gepoogd, de suggestie op te roepen van een Tibetaanse tempel met als contrasten velerlei uitbeeldingen van schrikaanjagende en ver. zoenende goden. De foto toont een imposante sculptuur, voorstellende Bodhisattva Majüsri, die de doodsgod Yama bedwingt en tot het Boeddhisme bekeert. te raden, de tentoonstelling zelf De Groupe de recherche d'art voorschijn tovert. Dc Amerikaan (Parijs 1960) wil de ergaan en zo mogelijk Frank Mallna „belicht de drang toeschouwer zowel object en sub. Instructieve, goed gedocumenleer- naar ruimtevaart ^orroetge- jec, yan handellngen ,alen zlJn. d. catalogus aan te schaifcn. Wie S'uS SVderbmken. met ge- beden van de Italiaanse T-groep serieuze bedoelingen, grap- volg dat op een transparant zoeken het bij voorkeur in licht- J«s mokerachtige reclamestunt, scherm constant-klimmende beel- onderbrekingen en vermenigvul- de rode gloeidraad van het den ontstaan. diging van» spiegelbeelden, die de licht als bron van leven ontdekt. Van pionier Nicolas Schöiler v- IS 5 B.ndh- ".t 4 W'f- J. L' „FriCtU- r- mJr - a v A' 1 v VV trekt de Lux-II sterk de aan dacht. Bewegende schijnwerpers met rood- en blauwfilter. gericht op een draaiende plastiek, ver wekken in een weerspiegelend en bijna twee meter hoog prisma wonderlijke en voortdurend ver anderende lichtschilderingen. EFFECTEN Het is opmerkelijk, hoe simpel veelal de materialen, de mecha niekjes en andere technische hulpmiddelen zijn, waarmee de lichtkunstenaars zulke verrassen-, de effecten te weeg brengen. Simpel althans voor mensen met technisch inzicht en een dosis kennis van natuurwetenschap pen. De geïnteresseerde leek daarentegen kijkt er zijn ogen op uit en snapt niet direct hoe het allemaal in elkaar zit. Een vrij jong verschijnsel in de kunst is het werken in groepsverband. De lichtkunst met haar technische problemen leent zich daartoe wel in het bij zonder. Aan een aantal groepen is daarom met reden gelegenheid geboden, in het museum zg. ambi- ances te scheppen. Het zijn speci aal ontworpen ruimten en toestanden, waarin en waarmee deze groepen hun terrein van on derzoek en hun bedoelingen ma nifesteren. ERVARINC Hebben alle groepen het wer ken met licht gemeen, theorieën en methodes lopen sterk uiteen. De Russische groep Dvizdjenje maakt gebruik van natuurelemen ten in een poging tot kosmische ervaring te komen. De pas ont bonden Spaanse Equipo 57 bestu deerde de inwerking van licht kunst op de samenleving. Meer op schoonheid dan op psycholo gie gericht is de met fascineren- Er zijn ven frappante gewa; wordingen toch ontoereiken- TON HYDRA In de hedendaagse literatuur is de mens te zeer een raadsel /"AVER één ding is de hedendaagse literatuur in proza en poëzie het eens: de idylle is verloren. Op zichzelf is dit natuurlijk oud nieuws. Mét het paradijs was de mens ook de idylle kwijt geraakt. Maar de even vage als hard nekkige heugenis aan een verloren pa radijstoestand, een toestand waarnaar de mens bleef terugverlangen, heeft in de kunst het genre van de idylle in het leven geroepen. De benaming idylle komt van het Grieks (eidullion) en dat is het verkleinwoord van eidos (vorm, beeld). Men duidde er de verzen van Theocritus mee aan. Dat waren kleine, zelfstandige gedichten, meest herders liederen, waarin het leven van boeren en herders werd geïdealiseerd. Wij zou den spreken van een romantische ver fraaiing. De idyllen speelden zich af op Sicilië (zonder bandieten uiteraard) en later Arcadië. Bij de Romeinen was Ver- gilius de grote idyllendichter. Latere idyllendichters waren Ronsard, Tasso, Poot, Gessner en Mörike. Kort voor de Franse revolutie was het bij de aristo cratie mode herder en herderinnetje te spelen. Dit spel was minder een vlucht uit een immers zorgeloos leven dan het raffinement van oververzadigde genot zoekers. Vooral in de 18e eeuw heeft de idylle opgang gemaakt. De zer dagen heb ik mij moeten bezighouden met twee idyllen uit die eeuw. namelijk het ora torium Die Jahreszeiten van Haydn en het dichtwerk van Goethe Herrmann und Doro thea. Wanneer men vergeefse, maar hardnekkige pogingen doet de hedendaagse litera- 'uur bij te houden, is zo'n con frontatie met een minder ge compliceerd verleden belang rijk omdat men zich des te duidelijker rekenschap gaat geven van de zo ingrijpend rewijzigde situatie. Het heeft dus zin om bij wijze van con trast even te verwijlen bij die 'wee in zekere zin verouderde idyllen, om dan te zien wat onze Europese beschaving is kwijtgeraakt Nog omstreeks 1900 sprak de Oostenrijkse dichter Rainer Maria Rilke zijn heimwee uit naar een een- loudige en natuurlijke samen leving, waarvan hij in Rusland iets had gemeend te 7.'en. In het tweede deel van het Stundenbuch droomt hij van een idyllische maatschap-1 jjfr.-.'ï Want alles zal weer groot zijn, indrukwekkend, het land eenvoudig, 't water breed zich strekkend, de bomen groot, maar klein de scheidingsmuren: en in de dalen, sterk, en kroosverwekkend een volk van herders en van akkerboeren. De tekst van De Jaargetij den is gebaseerd op het gelijk namige gedicht The Seasons van de Engelse dichter James Thomson (1700-1748). Natuur beschrijvingen in poëzie wa ren toen erg modern, maar Thomson zal toch zelf niet ge- ioofd hebben dat het leven op het Engelse platteland zo Idyl lisch was En wat Joseph Haydn, de componist van Die Tahreszeiten, betreft: Haydn kwam zelf van het platteland, het Oostenrijkse wel te ver staan. Toen hij zijn oratori um schreef was de ster van Napoleon snel rijzende en men weet dat Haydn enkele jaren later gestorven ls tij dens de bezetting van Wenen door de Fransen. In de provin cie zal het toen ook wel niet dochters van zijn rijke buur man zal trouwen. Herman weet het meisje in huis te loodsen onder zo leuk geweest zijn. In De Jaargetijden ,rcn vulltl. a.n de lucht: we„dscl dut zij daar In dlenrt- seen oortos, riekte, rorg. geen betrekking /al komen. Dit bed Boerenjongens trekken erop uit elkaar, maar naa de leliën te kijken. Hoe vroeg ïuür~is. de landman ook opstaat, hij voelt zich fit. Ook het vee is optimistisch; de welden zijn grazig en liefelijk gelegen. -meisjes tiomjnee (of pastoor), die, niet naar evenals de apotheker, een hel- pende en verbindende bijfi- Scherper De meest idyllische elemen- Natuurlijk is in hartje mer een onweertje onvermij- delijk, maar het verschaft _eia,_zor® werk (in de muziek) Want de idylle heeft als ingrediënt een dosis narig- RBRspanning nodig. Bij Goethe is dat alles wat vert de lucht en het zorgt voor een mooie zonsonder gang - met - avondster, ge- volgd door een onschuldige d,e"en het licht Werper slaap. Misoogst, wat is dat? te doen uitkomen. De idylle kent alleen maar Aft te ^ren. De Vlijt wordt rij- «lift bWW.dï dr schuren Cfsland *~van "de "beschaving! barsten van de oogst. Vrolijke die de oor,prong van alle ongens gooien hazelnoten kwaad is volgens ltousscau. naar argeloze meisjes. En dat Conflicten komen zijn pronkstukken van de na tuur, zonder make-up, blo wend, tevreden. Hier bemint uit mis verstand voort en kunnen met de hulp van brave en erstandige. flinke mensen (zo de brave Lukas zijn Hanne, als blj Gocthe de domine(. gegarandeerd tot in de dood. de apotheker) uit de weg gc- Fn wil in het najaar de (na tuurlijk goede) landheer ja de tevreden boer vindt limd worden. Natuurlijk was de Idylle voor de 18e-eeu- lucht, een roman- het prachtig en piekert over j,chr~ d^om IHaar al,dronn geen schade Wel Is het haasje maakt, de 'dylle een vaat tet haasje gelegenheid neerd koor van landlieden wat een mooie bestanddeel uit van de kunst, gecombi- Beethoven schreef zelfs, niet •eel later dan Goethe zijn dat toppunt »n pret. Lichtje Maar de winter, zegt de winter, niet leuk. Je kunt in mist en duisternis verdwalen, maar net als je coed bang begint te worden is er altijd wel een lichtje, pinkend uit een nederi ge hut met vriendelijke, gast vrije mensen. En eld niets te beleven valt, van vrolijkheid Het verschi' met onze tijd ls dat de Idylle geen vlucht- plaats meer biedt. Het v.nter. zegt u. Ja. v"!chl1 "J" d' w«kolijkheid die ia inderdaad 's g™"den1 T ven nog duidelijke idyllische bestanddelen in slechte films en verhalen in en buiten de damesweekbladen. Een groot deel van de amusementsindus- trie speculeert op deze vlucht- 'nn "het verlangens. Maar de echte kunst keert zich van derge- /~\P twee nieuwe maandbladen willen wij gaarne de bliezen publiek dre'8en te aandacht vestigen, ook al omdat zij in het Neder- Een uitweg kan worden ge- erstelingen zijn op interessant vonden, zo stelt de redactie, landse taalgebied terrein en vooral de leken-liefhebers veel te bieden hebben. ning aantrekkelijk te presente- Het eerst aan de markt w Antiek, een uitgave van Tijdstroom te Lochem. Dc i daetie bestaat uit vier deskun- knopt en goed geïllustreerd, afzonder- Meer dan tweehonderd deskun digen op velerlei terrein heb bereik ligt van de kleine meiaar, komt WMHMi digen: zij kunnen rekenen op bod. Van de vragenrubriek zal de medewerking van bekende specialisten. Het inmiddels verschenen tweede nummer bevestigt de aanvankelijke in druk: Antiek geeft in vh'tte stijl, een zeer gevarieerd, be langwekkende informatie Juki over oude kunst verheid. Een jaarabonnement op An< tiek 'negen afleveringen var t.m 48 blz.) kost 30. Lurwfnii landse en oei_ I kundigen, die het historisch de" doorlichting besef bij brede lagen van de devotie, samenleving willen bevorderen. ■erzorging Velen maken zich weliswaar be- tientallen zorgd over de snelle veranderin gen in onze maatschappij, maar omdat zij richting en zin daar- niet doorgronden, zoeken Dc eerste proeve doet kans succes verwachten. De mo- gebruik derne voortzetting van Jacob van Maerlants dertien- de-eeuwse Spiegel Historiael be helst interessante artikelen over Jacob Jordaens. de gevol gen van de opheffing van het edict van Nantes voor het Franse proteetantisme, de op komst der Nederlandse demo cratie. ondergang van de wijn teelt in ons land en een boeien de moderne Historische kookrecepten, boekbesprekingen en een vrije tribune voor discussies vormen op eigen wijze een band tussen ..Spiegel" en publiek. Elf zorg vuldig geïllustreerde afleverin gen van elk 64 blz. kosten in Anderzijds is er het probleem jaarabonnement 29,50, Van beide producties, wordt aan het visue le element bijzondere aandacht zij houvast in geromantiseerde oorstellen van het verleden Naast algemeen oriënterende van de specialisatie in deze tak bier besproken tljdschrlf- - hoofdgroepen als ken van wetenschap, als gevolg ten zijn ook losse nummers aaraewerx, schilderijen en waarvan de beoefenaars het krljgbaar edelsmeedkunst, bevat het blad contact met dat brede, koers- rekt de Idylle zich binnen de ''ike. 'cugdns grimmig al. In Ier wanden van de rug. Oude mannep te- vertellen bij de haard van het atgronde'Uke psyehiaehe idyllische leven uit hun eigen structuur te zeer een raadsel, tijd; vrouwen en meisje, spin- 8,v""r, t' *lch" nen en zingen over de deugde- ln dan dat hl] tn lljke dochteren des land., die gefantaseerde idylle kan wakkere vrijers krijgen. WU f'T"' "vlucJht een edelman we] eens Iets d' "cl'»e Da" ,'s d' verkeerds, de bedreigde on- nlet zozeer gw-id, ais wei schuld, het loze meisje, gaal 'fvreden en eelukkig. De blij- •r op des «oiJcers eigen paard boodschap van dit in- vandoor. En verdwijnen uit du,Ltneel verkregen tegen de natuur het licht en het le- Pri]»1es verwerven ven, geen nood: de deugd wordt tijdig en ontijdig blijft en die deugd leidt ons KepredikL De mens in de re- i.aar het hoocste doel. Boven clame: el-gant gekleed, van het winter-:e veld verrijst het ,rP tot teen verzorgd, voortref- «tralende visioen van een 'H,jk ««voed omringd door eeuwige heerlijkheid-, gezien even eel"*1* soortgenoten, seizoenloze Jdvlle, op is ,n de °'aats Rekomen van Realiteit Natuur en deugd, die beide nien. En~ di '8e-eeuwse modewoorden spe- v.rken naa- Spanje. ItaHë. Joe- Dorothea's (n de plaats van :1e dei-gd Is het voordeel geko- ituur is terugge- K-nd gedicht Herrmann und Dorothea. Wel is hier meer re aliteit. De achtergrond wordt °evormd door ontheemde El- met de roltrappen zassische mensen, die voor de proberen zij Franse revolutionairen over de vrouwen de Rijn zijn gevlucht Het ver- een stukje hemel te vergaren. haal speelt in t i klei- i met een feestkleed ne Duitse stad in het Rijn- van f 49.50 iand. Herman, enig kind van dalen zij de waard en de waardin uit de uroutren De Gouder. Leeuw, brengt kle- de trappen af len en etenswaren naar de met het feestkleed vluchtelingen Hij ontmoet voor iedereen een meisje dat zich het lot de vrouwen van een pas bevallen vrouw weggelegd on haar kinderen heeft aange- 'rokken: Dorothea. Ze is wees, want haar ouders hebben de 'igc^ verschrikkingen niet over leefd. Haar verloofde is ln Pa- Want de vrouwen zijn prak- weten haar verlan- de idylle met zuinig heid te combineren. Misschien r'js door een kogel gedood. *r>oet men concluderen: de Herman wordt op dit meisje hebben de idylle uit- verliefd, maar zijn vader gevonden; de vrouwen weten heeft zich in het hoofd gezet vat ze waard Is. Dr. C. RIJNSDORP r.at Herman met

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 17