EVANGELISCHE GEZINDTE
ZOEKT SAMENBUNDELING
Kerstverhaal in
vrolijke kleuren
Rome en
anglicanen
zochten
elkaar
dat "as dc;rT
Prioriteit voor
chr. perodieken
in Afrika
„Ontwortelde boeren"
Dr. Henry van Christianity Today:
W ereldraadcommissie:
ZATERDAG 15 OKTOBER 19fi
(Van onze kerkredactie)
„De tqd is rjjp voor een evangelische (of zo u wilt bijbelse) apolegetiek. Het
mag een verweer zijn tegen huidige eenzijdige of volslagen onbijbelse uitspraken.
Maar het moet méér zijn. Er is behoefte aan duidelijke doordenking van de bij
belse boodschap voor vandaag."
Dit zei hoofdredacteur dr. Carl F. H. Henry van het Amerikaanse toonaangevende
I 'ad „Christianity Today" ons. Hij was deze week even in Nederland op doorreis naar
Berlijn, waar hij het wereldevangelisatie-congres gaat leiden.
Het congres markeert het tien- dewerkers aan te trekken. Zo
jarig bestaan van zijn blad, maar schrijft bijvoorbeeld prof. dr. G.
tot I, allerminst ie bedoeling •rtilK"
ten. Het blad heeft nu een
det het alleen een jubileumfeest oplage van 250.000 exemplaren en
wordt Twaalfhonderd gedele- heeft de beroemde oecumenische
geerden uit 108 landen komen spreekbuis Christian Century vijf-
zich bezinnen op de taak vu de voudl« ovtrv"u«eld'
kerk in de wereld van vandaag.
Zo groot is de belangstelling
voor het congres dat de inschrij
ving vorige week gesloten moest was toen jtnst verschenen had
kan alleen maar de ander aan
vallen. en in onze tijd is er
méér nodig. De boodschap van
het evangelie moet verkondigd
worden. In onze tijd weten ve
len niet meer waar het in het
geloof eigenlijk om gaat
Ham
zaal innemen, is voor hen een
speciale reis door Duitsland inge- fisch5_ inzichten die
last
Het blad „Christianity Today"
heeft in de afgelopen tien jaar
de evangelische gezindte een
Tien jaar geleden het blad
as toen juist verschenen had-
worden. En om te voorkomen dat den we ook een gesprek met dr. meer naar geluisterd wordt Dr.
vrouwen van gedelegeerden de Henr>'- T°en ^8 hii ®ls noodzaak Henry hoopt dat het wereldcon-
plaatsen in de - toch wel grote z^Het m£S h"r
hV™ ch"m geven, niet als een
een dam opwerpen tegen theolo-
ie Inzichten die men «Is een ornniMtie tegenover de Wereld-
gevaar begon te zien. zoals tegen raad, maar wel om -;en eigeo ge-
Bnltmxnns „Entmythologisle- |uld p. uten horen in de Wert'd-
™d - -«•» d« «-hei. oe-
gen van deze tijd. Het moest cumenlsche beweging, en in de
weging. Bracht oorspronkelijk de voorai het pleidooi voeren voor wereld.
Wereldraad de protestantse en de handhaving van het gezag
anglicaanse kerken bijeen met van de Heilige Schrift
slechts een handjevol oosters-or-
thodoxe kerken, tijdens de assem
blee van New Delhi werd de ge- géhoord. Juist dit blad" heeft dë
hele oosters-orthodoxe wereld in evangelische gezindte binnen het
de oecumenische beweging be- vizi?r gebracht van de Wereld-
er j -,,tl raad van Kerken. In zekere zin
trokken. Hot Tweede Vnticannse h„ft he, wind in Kllen
Concilie bracht weer een geheel gehad, omdat alom In de kerken
ander element van deze bewe
ging op gang. En nu ziet het er
naar uit, dat een „evangelische oe
cumene" een derde element gaat
vormen.
MECHELSE BESPREKINGEN
kerkredactie)
jyONDERDAG
Dr. CARL F. H. HENRY
Voor geestelijk gehandieapte kinderen
het
veertig jaar ge
leden, dat in de
troonzaal van het
aartsbisschoppe
lijk paleis te
Mechelen de laat
ste ontmoeting
plaats had van de
vijf, die de kerk
geschiedenis zijn
ingegaan als „the
conservations of
Malines". Ook al
moesten deze
Mechelse Bespre
kingen voortijdig
worden afgebro
ken, toch zijn ze
van groot belang
geweest voor de
toenadering tus
sen Rome en Can
terbury.
Aan de Mechelse Besprekingen en onder diens leiding, dat in
is de naam verbonden van Lord december 1921 de eerste ontmoe-
Charles Wood Halifax (1839ting geschiedde tussen vertegen-
1934), de vader van de later be- woordigers van de Rooms-Katho-
kende minister van buitenlandse iieke en de Anglicaanse Kerk. De
zaken onder Chamberlain. Lord besprekingen geschiedden wel
Halifax was een van de voor- met voorkennis van de paus en
naamste leiders van de hoog- de aarstsbisschop van Canterbu-
kerkelijke anglo-katholiekery. maar droegen een particulier
vleugel in de Anglicaanse Kerk. karakter.
Tegenover hoogkerkelijke stro- - De Mechelse aartsbisschop Van R>
mingen, die zich oriënteerden op **et was misschien wel teke- speelde een belangrijke rol bij de
de oosterse orthodoxie of op de ne"d voor de hele situatie, dat sprekingen, die een wending inh
oud-katholieken, propageerde hij z,ch onder de rooms-katholieke jen in je betrekkingen tussen
de toenadering tot Rome met deelnemers geen enkele En- Rooms-Katholiekc en de Anglican
zulk een verve, dat hij erdoor in {tolman bevond Het waren be- Je Kerk
ongenade viel bij koningin Vic- halve kardinaal Mercier P. Batif-
toria. Zijn verzoeningspogingen Hemmer, F. Portal en J.
leden aanvankelijk schipbreuk E- van Roey. De anglicaanse
door de bul Apostolicae Curae
(1896), waarin paus Leo XIII de
anglicaanse wijdingen „volstrekt
nietig en geheel waardeloos" Overeenstemming
verklaarde. vele punten in de leer en christianisme'
t f de liturgie kwamen de beide encycliek
ter niet op Toen hij de tachtig al groepen in hun ontmoetingen (in misleiding. Terug naar de moij
gepasseerd was? slaagde hij erbi T^feeTZt d"k"k' »"d'™"ping aan ha,
de medewerking te krijgen van d h J."jl het lichaam en hiërarchisch ambt en haar onteil
was in diens paleis te Mechelen no,en e" dal er °p kc'1taar een S1"«' volgens paus Pius XI
waar offer geschiedt. Ook was er ook voor I or,| Ha,ifax en zlJj
overeenstemming over, dat het 1
n i uu ui gebruik van de eucharistie onder aanhang.
beide gestalten (niet alleen
brood, maar ook wijn) in wezen
geen dogmatische, maar een ~^en scheiding "een official!
kerkrechtelijke kwestie is. Moei-u„.i jjT
cenheidspogingen
rechtstreeks van Rome uitgingei
veroordeeld werden. Het
volgens den
verderfelijk!
lijkheden
pvP ontroerend eenvoudige
manier vertellen de te
keningen van De Korte in
Gezindte
Toon
In de loop van deze tien jaar is het boekje „Jezus is ee-
in de kerkelijke en theologische
wereld veel veranderd. Robinson boren het kerstverhaal.
in wnroMmnri presenteerde zich. En in zijn kiel- Het is het eerste deel van de
In de Wereldraad van Kerken zog kwamen de radicale jongeren
zijn de laatste jaren do ogtn van de God-is-dood-theologie. kinderserie „Wat de Bijbel
opengegaan voor de aanwezig- Toch ®cht dr- Henry aan de lin- ons vertelt", een uitgave
told van wat wal genoemd wordt J'"r. ^2™,' van het Nederlandsch
ontmoeting plaats had tussen di
eigenlijk alleen iejders van beide kerken, toet
In 1926 overleed kardinaal Mer
cier. Op zijn sterfbed had hij
Van Roey (die hem ook als
aartsbisschop van Mechelen zou
Nieuwe fase
In een gemeenschappelijke ver-
de „conservative evangelicals".
Zij zijn zowel binnen de Wereid- Kant
raad als daarbuiten te vinden. |Jjd de filosofische
tisme niet zo erg veel veranderd. van
De diepe ondergrond is gebleven. Bijbelgenootschap in samen- nissen en andere bijbelverhalen
4 Ritschl geven nog al- zullen op deze wijze verschijnen,
soflsche toon aan. Van werking met de stichting
opvolgen) aangewezen als leider klaring zeiden zij toen ondei
in zijn plaats van de besprekin- meer: „Deze ontmoeting mar-
gen. De vijfde bespreking (okto- keert een nieuwe fase in de ont
ber 1926) was dan ook onder zijn wikkeling van de broederlijke be-
leiding. trekkingen, gebaseerd op christe
lijke liefde en loyale pogingen dt
Laatste aorzaken van conflicten uit de
weg to ruimen de eenheid
nerstelien. In bereidwillige l
hoorzaamheid aan het gebod ny
Christus, dié zijn .discipelen,
groep zich niet concentreert in Ritschl de nadruk dat de openba-
een bepaalde kerk of groep van ring niet verstandelijk gevat kan
Dp de kaft staan twee „tame
lijk primitief" getekende herders
mot vrolijke ogen, de een met men ook enthousiast over deze dingen die er tussendoor ge§cho-
een vuurrode en de ander met uitgave. Ook toont het buiten- ton zijn.
kerken, maar vrijwel in alle pro- worden.
testantse en anglicaanse kerken „Ui;„„j..h»0Tn: CT;-, ,uul,our a,iuc* "»=i
vertegenwoordigd I,. Er I, nog geld Sd.t'de ^.dtenluge teï e" ^"Wt g-streepte mantel. l^d^betogstelling.^NCBV-te
steeds geen goed Nederlands niet letterlijk genomen kan wor- De tekst bestaat uit niet meer documentaire aan de uitgaven
woord voor deze groep gevonden, den- d®t rij alleen maar functio- dan een paar woorden. „Zij ge- w'iden.
maar nair analoeie van de eere- neeI is om ,ets omschrijven v*n kadootjes. Goud. Wierook.
maar naar analogie van ae ..gere dat niet onder WOOrden gebracht Mirre." Dat is alles wat er staat Bij het boekje „Jezus is gebo-
formeerde gezindte, kunnen we kan woi
spreken van een „evangelische
gezindte", waartoe ook de eerste Zorg
door meer deeltjes rond kerke- ment toch weer veranderingen. Toen we ernaar vroegen, vcrtel-
lijke feestdagen Ook de gelijke- nodig. de ds. Schoch
Heel blij on.emen var
w;rd dat „eri blij" niet juist
Jns viel op. dat in de tekst .Erg" heeft de associatie van iets onderhandelingen met klimmend
Plaat van het boekie tot twee maal toe wat niet mooi. niet goed. niet ongenoegen aan. Zij kregen on- jn ue* verleden in strTid
„erg blij" wordt gezegd. Maar de fijn is. Toen werd besloten de verwacht de steun van paus Pius Weest met dit voorschrift
n de kringen van het kleuter- grummofoonplaa' zegt „heel tekst te veranderen in „heel XI. liefde"
zondagsschoolonderwijs is b!i' Het is een vah die kleine blij" In een volgende uitgave zal
Het zou de laatste zijn. Niet
alleen de evangelicals in de Ang
licaanse Kerk hadden voortdu-
dat,l,as h«;' ,rend ff1!a pr?te,sten 'aten, .horen bood elkaar lief te heb'ben,
de... pl.aa' h"cfl ,efn de Mechelse Besprekingen. klaren zlj dat zlJ mc, zlj„ h,
ook rooms-kathoheken zagen de in de handen van de God
genade alles willen leggen,
In 1928 verscheen de encycliek De atmosfeer is sinds 1928 wd
Mortalium annos", waarin alle veranderd.
in kleurige kleding.
behoort
van het boekje, een eenvoudige
overdenking ei. een vertelling
de van het kerstverhaal.
Muziek
tegenover te stellen, die met na- di :epten. Hoewel het boekje tege-
druk sal moeten stellen dat God bijzonder geschikt is om yn.l acs .SR,-,
gekend kan worden. God heeft wTwo^ie aiSwne^ieo8 onT riin onder ''idinK van Harry
voor d,e Vldere Bink. de Christelijke Oratorium-
sich begrijpelijk geopenbaard en worpen,
de bijbel leert ons wie God is en
Samenwerking
Internationaal
Tien Jaar geleden achtten een
vereniging onder leiding van Me-
ti ^mit Duyzertkunst. en de
Brassband Amsterdam onder lei
geestelijk gehandicapten ding van Mei.idort Boekei. De re-
1,8 procent van onze be- gto oerust bij de Stichting Audio-
twealf platen, zeker voor wie zt
JSSmuZ hebben de?. ïetZ. silo bedorid: dc geestelijk gch.n-
gen een aantal dingen gemeen.
Daar is in de eerste plaats de
aanvaarding van het gezag pan
de Schrift als Woord van God.
Daar is het onverbiddelijk
vasthouden aan de grote ge
loofswaarheden, uitgesproken in w®* wil.
de Apostolische Confessie. Daar
is ook het diepe besef dat de Met zorg ziet hij, dat in de1 J8P9PIMBPV I
allereerste en allergrootste taak berken vaak te veel nadruk v,lvlnK meesten kunnen nau- v"5"®16 Dienst van de Oecume-
van de kerk en van de christe- wordt gelegd op het materiële l n,srhe Raad var Kerken ,n Ne"
nen is: de verkondiging van het welzijn van de mens. te veel na- w--ijks of niet lezen. Langs de iprland.
epanoefie in de gehele wereld. druk °P de noodzakelijke veran- gewone weg kan de inhoud van
dering van de sociale structuren. de Bijbel bii hen niet bekend wn het. o0*11!6 15
vaak ten koste van de nood zake- slechts 3,30 en van de grammo-
lijke wedergeboorte, en dat men worden- Daarom heeft het NBG f(X,nplaat 7 Zij zijn verkrijg-
te vaak universabstisch is. Er 'n samenwerking met een aantal baar bij de boekhandel, maar
wordt nadruk gelegd op een te- protestantse en rooms-katholieke 00'' b'J ^et NBG door stortingg
untelI Aracrikimnte predlKaitten g„,«vx>rdlg cn toekomstig heil. deskundigen onder voorzitter- ""J d' bedreget, op giro 000
de tijd gekomen om tot een zeke- met voorbijzien v.n de noodf.sk „,h„h 3"der vermelding Kerstverhaal
re samenbundeling over te gaan. van nieuw leven door Chriatus. 'Chap va" ds M' L' W' Schoch
Zij vonden dat de evangelische En alleen deze laatste visie is al d™ reeks speaale btjbeluitga- Shll/H't
gezindte een stem moest hebben gedoemd om desillusie te bren- ven voorbereid,
cn begonnen met een blad. Hen- gen
ry, die de journalistiek de rug
had toegekeerd om theologie te Te Berlijn komen eind van de- bijbel in braille voor blinden ge
gaan studeren en inmiddels een ze maand de mensen samen die mik.i
ethicu» van naam was geworden, in de kerken leidinggevende posi- "7' blJbel opde
ties hebben in het evangelisatie- bard en de bijbel met grote let- J
werk. Maar Henry hoopt dat van ters voor slechtzienden. Thans ai-Ten, waarin aliës zich naast
de conferentie een stimulans zal komt „Jezus is aeboren" uit als elkaar afspeelt. omdat de geeste-
Henry begreep dat in deze tijd uitgaan ook tot een diepere theo- van
een dergelijk blad. wilde het wer- logische bezinning. We hebben w" n"uwe frn
kelijk gezag krijgen, zich niet nu een beweging van evangelis- s,ap v"der voor het NBG die
QNZE kerkredacteur Jan J. van
Capelleveen drong tijdens een ge
sprek van journalisten, na de confe
rentie Kerk cn Samenleving, aan op
het geven van meer steun aan chris
telijke periodieken in de ontwikke- l|
lingslanden. Zijn initiatief vond weer
klank: uit nevenstaand artikel blijkt
dat een commissie van de Wereldraad
hoge prioriteit wil geven aan de hulp
voor christelijke periodieken.
(Van onze kerkredactie)
Christelijke periodieken en kranten hebben een bij- steun zijn blad Christianity To-
zonder belangrijke functie, vooral in de ontwikkelingday niet draaiende kan houden.
gebieden waar de sociale omstandigheden snel veran- Weerklank
deren. Voor Afrika zijn in het bijzonder fondsen nodig onmiddellijk na dc conferentie
om derqelijke bladen te helpen of waar nodiq nieuwe van Kerk en Samenleving kwam
rx- j t j tit u j een a®ntal rooms-katholieke en
te stichten. Dit heeft een commissie van de Wereldraad protestantse journalisten nog een
dr. Carl F. H. Henry geeft toe, dieken, waarin christelijke jour»
dat hij ook zonder financiële nalisten hun christelijke visie ge-
zojuist uitgesproken.
ze uitgave te komen. Het lijkt
;impel van tekst haast weinig
meer dan een eenvoudig bij
schrift bij de pakkende teke-
Deze visie is niet nieuw, maar nen van schrijvers en journa-
gehandicapte anders niet nij wordt gepubliceerd op een listen, het helpen van uitgeverij-
kan zien wat bedoeld is. moment dat journalistieke krin- en. het oprichten van boekwin-
^en rich ernstig bezorgd gingen <els. maar ten koste van
dag bijeen in Genéve om zich tc
bezinnen op hun persoonlijke
laak. Tijdens het gesprek werd
van Nederlandse zijde aange
drongen op de noodzaak om meer
te doen voor de kleine bladen in
mocht beperken tot de eigen na- ten-theologen, zei hij, maar in de hei tot taak zii« „iedereen zijn Maar de eenvoud is niet uit de tonen over de ontwikkeling van dacht voor de vaak kleine bladen rijke functie vervullen. De op-
tie. Hij zag kant uit de gehele komende tien jaar moeten Jret eigen bijbel in z:jn eigen taal te mouw geschud, die is vaak bet Wereldfonds voor Christe- die in de ontwikkelingslanden merking vond weerklank en
op gang komen 'werd opgenomen in het uitein
delijk rapport.
bijbelse apolegetiek, die de taal
van de mensen van vandaag
spreekt.
I. De evangelische gezindte moet
tot meer samenhang komen.
En niets is daarbij zo belang
rijk ais een gezamenlijke bezin
ning op de grote zendings- en
evangelisatieopdracht die de
kerk is gegeven. En niet alleen
moet er samen bezonnen wor
den. die opdracht moet ook sa
men worden uitgevoerd.
moeizaam gezocht Teder lijke Lectuur. Men had het ge-
woord werd doorgesproken. En voel dat zeer noodzakelijke aan
Het boekje zal worden gevolgd dan blijken op het laatste mo- dacht werd besteed aan het trai-
Hulp
RADICALE THEOLOGEN:
(Van onze kerkredactie)
fonds. Charles Richards, die van
deze gang van zaken geen ver
wijt gemaakt kan worden. Het
fonds is nu eenmaal bedoeld als
kapitaalinvestering om een stoot
te geven en niet om ieder jaar
weer tekorten te dekken,
voor een nieuw blad
'and is meer nodig dan
oedrag
vormen de beste manier
net evangelie in contact (en soms
in conflict) te brengen met het
moderne leven in de jonge sta
ten.
2. In landen die een titanische
strijd voeren tegen de armoede
worden zo gemakkelijk
ethische normen vergeten,
-hristelijke ethiek heeft een
voord, maar moet zo verkondigd
tvorden dat haar stem ook werke
lijk gehoord wordt in het poli
tieke leven.
3. Een christelijke, politiek-ge-
richte periodiek is een noodzake
lijke aanvulling op andere vor
men waarin het christelijke getui
genis klinkt. Het tractaat en dt
meditatie die geheel gericht zijn
- op de mens in zijn wereld omslo-
;end™r,fzin-werken
leven hebben aanvulling nodig Hl
de vorm van een periodiek die
maatschappelijke projeeten ie premie,, „iet schuwt.
heeft nu opgeroepen om hoge pri
oriteit te geven aan christelijke Opiniebladen hebben in de
kranten en periodieken. Het rap- gehele wereld vandaag een be-
oort moet de basis vormen van langrijke functie, die veel verder
?en uitgebreider studie, die voor- "eikt dan de invloed van het
ione 2eleRd zal worden aan een groot boek. Het christelijk denken kan
pmnt 3antol christelijke organisaties. zich niet veroorloven deze
OnopfwiifplH -/al dit ppdnnknfts VOOrhii tp latpn oaar» MpflT
LS we rabbi Emil Fackenheim uit To-
ronto mogen geloven, dan zijn de ver-
In de tweede plaats hebben de tegenwoordigers van de huidige radicale
mensen, en zeker de theologen theologie ontwortelde boeren. In het Ame-
te'toh^L.'^ik.'^ nodlT^ ".k*Tanf blad ,Comm,ent?ry is h'J een van
„n christelijke apologetiek 38 Joodse theologen die hun reacties geven
dicale theologen willen altijd op de huidige theologische ontwikkeling.
weer polemiseren, maar de po
lemiek verliest haar kracht in Hij beschrijft de theologen die de „Dood van
de tweede generatie. Polemiex God" verkondigen en ook de radicale jongeren
die de kerk willen aanpasen aan het stadsleven
als jongens „die net van de boerderij afkomen." toor de economische omstandig-
De overgang van het „platteland" naar de „stad" ^eden dergelijke bladen voor nog
brengt In het protestantisme meer opschudding 'ange tijd geholpen zullen moe-
dan in het Jodendom, schrijft hij. ton worden.
Een paar maanden geleden kwam onze parlc- Dit ge]dt zelfs nog voor bladen
mentaire redacteur tot de conclusie dat de Am- m westerse landen. Herhaalde-
sterdamse provo's ook geen geboren Amsterdam- lük moest de rooms-katholieke
mers waren, maar provinciaaltjes die zich in „Nieuwe Linie" om hulp vragen.
Amsterdam gevestigd hebben. Hij stelde daarom \j0g maar een jaar geleden riep
voor het woord „provo" te vervangen door „pro- het blad ..Christian Centurv" de dig
«-...„.e tP knnnprf hp- Dngetwijfeld zal dit onderwerp kaAs voorbij te laten gaan. Maar
'innen Het ziet er naar uit dat ook ter sprake k°men op de vier- van dergelijke bladen mag ver
innen Het ziet er naar uit dat assembIee die in 1968 in wacht worden dat zij van
'Jppsala. Zweden gehouden zal christelijke boodschap niet een
worden jommercieel succes maken en
zichzelf bedruipen.
Belangrijk 5 forum daj ZjCb 0p deM
De conferentie zette vijf rede- dingen bezon, gelooft dat een
•ien op papier, waarom christe- christelijk opinieblad een noodza-
lijke bladen zo belangrijk zijn: kelijke vorm is om het Wo<. "d
Gods te doen klinken. Langduri-
1. De kerk mag zich niet afzij- ge steun en subsidie zijn even
houden van de nieuwe nodig voor dergelijke bladen als