EVANGELISCHE GEZINDTE ZOEKT SAMENBUNDELING Kerstverhaal in vrolijke kleuren Rome en anglicanen zochten elkaar dat "as dc;rT Prioriteit voor chr. perodieken in Afrika „Ontwortelde boeren" Dr. Henry van Christianity Today: W ereldraadcommissie: ZATERDAG 15 OKTOBER 19fi (Van onze kerkredactie) „De tqd is rjjp voor een evangelische (of zo u wilt bijbelse) apolegetiek. Het mag een verweer zijn tegen huidige eenzijdige of volslagen onbijbelse uitspraken. Maar het moet méér zijn. Er is behoefte aan duidelijke doordenking van de bij belse boodschap voor vandaag." Dit zei hoofdredacteur dr. Carl F. H. Henry van het Amerikaanse toonaangevende I 'ad „Christianity Today" ons. Hij was deze week even in Nederland op doorreis naar Berlijn, waar hij het wereldevangelisatie-congres gaat leiden. Het congres markeert het tien- dewerkers aan te trekken. Zo jarig bestaan van zijn blad, maar schrijft bijvoorbeeld prof. dr. G. tot I, allerminst ie bedoeling •rtilK" ten. Het blad heeft nu een det het alleen een jubileumfeest oplage van 250.000 exemplaren en wordt Twaalfhonderd gedele- heeft de beroemde oecumenische geerden uit 108 landen komen spreekbuis Christian Century vijf- zich bezinnen op de taak vu de voudl« ovtrv"u«eld' kerk in de wereld van vandaag. Zo groot is de belangstelling voor het congres dat de inschrij ving vorige week gesloten moest was toen jtnst verschenen had kan alleen maar de ander aan vallen. en in onze tijd is er méér nodig. De boodschap van het evangelie moet verkondigd worden. In onze tijd weten ve len niet meer waar het in het geloof eigenlijk om gaat Ham zaal innemen, is voor hen een speciale reis door Duitsland inge- fisch5_ inzichten die last Het blad „Christianity Today" heeft in de afgelopen tien jaar de evangelische gezindte een Tien jaar geleden het blad as toen juist verschenen had- worden. En om te voorkomen dat den we ook een gesprek met dr. meer naar geluisterd wordt Dr. vrouwen van gedelegeerden de Henr>'- T°en ^8 hii ®ls noodzaak Henry hoopt dat het wereldcon- plaatsen in de - toch wel grote z^Het m£S h"r hV™ ch"m geven, niet als een een dam opwerpen tegen theolo- ie Inzichten die men «Is een ornniMtie tegenover de Wereld- gevaar begon te zien. zoals tegen raad, maar wel om -;en eigeo ge- Bnltmxnns „Entmythologisle- |uld p. uten horen in de Wert'd- ™d - -«•» d« «-hei. oe- gen van deze tijd. Het moest cumenlsche beweging, en in de weging. Bracht oorspronkelijk de voorai het pleidooi voeren voor wereld. Wereldraad de protestantse en de handhaving van het gezag anglicaanse kerken bijeen met van de Heilige Schrift slechts een handjevol oosters-or- thodoxe kerken, tijdens de assem blee van New Delhi werd de ge- géhoord. Juist dit blad" heeft dë hele oosters-orthodoxe wereld in evangelische gezindte binnen het de oecumenische beweging be- vizi?r gebracht van de Wereld- er j -,,tl raad van Kerken. In zekere zin trokken. Hot Tweede Vnticannse h„ft he, wind in Kllen Concilie bracht weer een geheel gehad, omdat alom In de kerken ander element van deze bewe ging op gang. En nu ziet het er naar uit, dat een „evangelische oe cumene" een derde element gaat vormen. MECHELSE BESPREKINGEN kerkredactie) jyONDERDAG Dr. CARL F. H. HENRY Voor geestelijk gehandieapte kinderen het veertig jaar ge leden, dat in de troonzaal van het aartsbisschoppe lijk paleis te Mechelen de laat ste ontmoeting plaats had van de vijf, die de kerk geschiedenis zijn ingegaan als „the conservations of Malines". Ook al moesten deze Mechelse Bespre kingen voortijdig worden afgebro ken, toch zijn ze van groot belang geweest voor de toenadering tus sen Rome en Can terbury. Aan de Mechelse Besprekingen en onder diens leiding, dat in is de naam verbonden van Lord december 1921 de eerste ontmoe- Charles Wood Halifax (1839ting geschiedde tussen vertegen- 1934), de vader van de later be- woordigers van de Rooms-Katho- kende minister van buitenlandse iieke en de Anglicaanse Kerk. De zaken onder Chamberlain. Lord besprekingen geschiedden wel Halifax was een van de voor- met voorkennis van de paus en naamste leiders van de hoog- de aarstsbisschop van Canterbu- kerkelijke anglo-katholiekery. maar droegen een particulier vleugel in de Anglicaanse Kerk. karakter. Tegenover hoogkerkelijke stro- - De Mechelse aartsbisschop Van R> mingen, die zich oriënteerden op **et was misschien wel teke- speelde een belangrijke rol bij de de oosterse orthodoxie of op de ne"d voor de hele situatie, dat sprekingen, die een wending inh oud-katholieken, propageerde hij z,ch onder de rooms-katholieke jen in je betrekkingen tussen de toenadering tot Rome met deelnemers geen enkele En- Rooms-Katholiekc en de Anglican zulk een verve, dat hij erdoor in {tolman bevond Het waren be- Je Kerk ongenade viel bij koningin Vic- halve kardinaal Mercier P. Batif- toria. Zijn verzoeningspogingen Hemmer, F. Portal en J. leden aanvankelijk schipbreuk E- van Roey. De anglicaanse door de bul Apostolicae Curae (1896), waarin paus Leo XIII de anglicaanse wijdingen „volstrekt nietig en geheel waardeloos" Overeenstemming verklaarde. vele punten in de leer en christianisme' t f de liturgie kwamen de beide encycliek ter niet op Toen hij de tachtig al groepen in hun ontmoetingen (in misleiding. Terug naar de moij gepasseerd was? slaagde hij erbi T^feeTZt d"k"k' »"d'™"ping aan ha, de medewerking te krijgen van d h J."jl het lichaam en hiërarchisch ambt en haar onteil was in diens paleis te Mechelen no,en e" dal er °p kc'1taar een S1"«' volgens paus Pius XI waar offer geschiedt. Ook was er ook voor I or,| Ha,ifax en zlJj overeenstemming over, dat het 1 n i uu ui gebruik van de eucharistie onder aanhang. beide gestalten (niet alleen brood, maar ook wijn) in wezen geen dogmatische, maar een ~^en scheiding "een official! kerkrechtelijke kwestie is. Moei-u„.i jjT cenheidspogingen rechtstreeks van Rome uitgingei veroordeeld werden. Het volgens den verderfelijk! lijkheden pvP ontroerend eenvoudige manier vertellen de te keningen van De Korte in Gezindte Toon In de loop van deze tien jaar is het boekje „Jezus is ee- in de kerkelijke en theologische wereld veel veranderd. Robinson boren het kerstverhaal. in wnroMmnri presenteerde zich. En in zijn kiel- Het is het eerste deel van de In de Wereldraad van Kerken zog kwamen de radicale jongeren zijn de laatste jaren do ogtn van de God-is-dood-theologie. kinderserie „Wat de Bijbel opengegaan voor de aanwezig- Toch ®cht dr- Henry aan de lin- ons vertelt", een uitgave told van wat wal genoemd wordt J'"r. ^2™,' van het Nederlandsch ontmoeting plaats had tussen di eigenlijk alleen iejders van beide kerken, toet In 1926 overleed kardinaal Mer cier. Op zijn sterfbed had hij Van Roey (die hem ook als aartsbisschop van Mechelen zou Nieuwe fase In een gemeenschappelijke ver- de „conservative evangelicals". Zij zijn zowel binnen de Wereid- Kant raad als daarbuiten te vinden. |Jjd de filosofische tisme niet zo erg veel veranderd. van De diepe ondergrond is gebleven. Bijbelgenootschap in samen- nissen en andere bijbelverhalen 4 Ritschl geven nog al- zullen op deze wijze verschijnen, soflsche toon aan. Van werking met de stichting opvolgen) aangewezen als leider klaring zeiden zij toen ondei in zijn plaats van de besprekin- meer: „Deze ontmoeting mar- gen. De vijfde bespreking (okto- keert een nieuwe fase in de ont ber 1926) was dan ook onder zijn wikkeling van de broederlijke be- leiding. trekkingen, gebaseerd op christe lijke liefde en loyale pogingen dt Laatste aorzaken van conflicten uit de weg to ruimen de eenheid nerstelien. In bereidwillige l hoorzaamheid aan het gebod ny Christus, dié zijn .discipelen, groep zich niet concentreert in Ritschl de nadruk dat de openba- een bepaalde kerk of groep van ring niet verstandelijk gevat kan Dp de kaft staan twee „tame lijk primitief" getekende herders mot vrolijke ogen, de een met men ook enthousiast over deze dingen die er tussendoor ge§cho- een vuurrode en de ander met uitgave. Ook toont het buiten- ton zijn. kerken, maar vrijwel in alle pro- worden. testantse en anglicaanse kerken „Ui;„„j..h»0Tn: CT;-, ,uul,our a,iuc* "»=i vertegenwoordigd I,. Er I, nog geld Sd.t'de ^.dtenluge teï e" ^"Wt g-streepte mantel. l^d^betogstelling.^NCBV-te steeds geen goed Nederlands niet letterlijk genomen kan wor- De tekst bestaat uit niet meer documentaire aan de uitgaven woord voor deze groep gevonden, den- d®t rij alleen maar functio- dan een paar woorden. „Zij ge- w'iden. maar nair analoeie van de eere- neeI is om ,ets omschrijven v*n kadootjes. Goud. Wierook. maar naar analogie van ae ..gere dat niet onder WOOrden gebracht Mirre." Dat is alles wat er staat Bij het boekje „Jezus is gebo- formeerde gezindte, kunnen we kan woi spreken van een „evangelische gezindte", waartoe ook de eerste Zorg door meer deeltjes rond kerke- ment toch weer veranderingen. Toen we ernaar vroegen, vcrtel- lijke feestdagen Ook de gelijke- nodig. de ds. Schoch Heel blij on.emen var w;rd dat „eri blij" niet juist Jns viel op. dat in de tekst .Erg" heeft de associatie van iets onderhandelingen met klimmend Plaat van het boekie tot twee maal toe wat niet mooi. niet goed. niet ongenoegen aan. Zij kregen on- jn ue* verleden in strTid „erg blij" wordt gezegd. Maar de fijn is. Toen werd besloten de verwacht de steun van paus Pius Weest met dit voorschrift n de kringen van het kleuter- grummofoonplaa' zegt „heel tekst te veranderen in „heel XI. liefde" zondagsschoolonderwijs is b!i' Het is een vah die kleine blij" In een volgende uitgave zal Het zou de laatste zijn. Niet alleen de evangelicals in de Ang licaanse Kerk hadden voortdu- dat,l,as h«;' ,rend ff1!a pr?te,sten 'aten, .horen bood elkaar lief te heb'ben, de... pl.aa' h"cfl ,efn de Mechelse Besprekingen. klaren zlj dat zlJ mc, zlj„ h, ook rooms-kathoheken zagen de in de handen van de God genade alles willen leggen, In 1928 verscheen de encycliek De atmosfeer is sinds 1928 wd Mortalium annos", waarin alle veranderd. in kleurige kleding. behoort van het boekje, een eenvoudige overdenking ei. een vertelling de van het kerstverhaal. Muziek tegenover te stellen, die met na- di :epten. Hoewel het boekje tege- druk sal moeten stellen dat God bijzonder geschikt is om yn.l acs .SR,-, gekend kan worden. God heeft wTwo^ie aiSwne^ieo8 onT riin onder ''idinK van Harry voor d,e Vldere Bink. de Christelijke Oratorium- sich begrijpelijk geopenbaard en worpen, de bijbel leert ons wie God is en Samenwerking Internationaal Tien Jaar geleden achtten een vereniging onder leiding van Me- ti ^mit Duyzertkunst. en de Brassband Amsterdam onder lei geestelijk gehandicapten ding van Mei.idort Boekei. De re- 1,8 procent van onze be- gto oerust bij de Stichting Audio- twealf platen, zeker voor wie zt JSSmuZ hebben de?. ïetZ. silo bedorid: dc geestelijk gch.n- gen een aantal dingen gemeen. Daar is in de eerste plaats de aanvaarding van het gezag pan de Schrift als Woord van God. Daar is het onverbiddelijk vasthouden aan de grote ge loofswaarheden, uitgesproken in w®* wil. de Apostolische Confessie. Daar is ook het diepe besef dat de Met zorg ziet hij, dat in de1 J8P9PIMBPV I allereerste en allergrootste taak berken vaak te veel nadruk v,lvlnK meesten kunnen nau- v"5"®16 Dienst van de Oecume- van de kerk en van de christe- wordt gelegd op het materiële l n,srhe Raad var Kerken ,n Ne" nen is: de verkondiging van het welzijn van de mens. te veel na- w--ijks of niet lezen. Langs de iprland. epanoefie in de gehele wereld. druk °P de noodzakelijke veran- gewone weg kan de inhoud van dering van de sociale structuren. de Bijbel bii hen niet bekend wn het. o0*11!6 15 vaak ten koste van de nood zake- slechts 3,30 en van de grammo- lijke wedergeboorte, en dat men worden- Daarom heeft het NBG f(X,nplaat 7 Zij zijn verkrijg- te vaak universabstisch is. Er 'n samenwerking met een aantal baar bij de boekhandel, maar wordt nadruk gelegd op een te- protestantse en rooms-katholieke 00'' b'J ^et NBG door stortingg untelI Aracrikimnte predlKaitten g„,«vx>rdlg cn toekomstig heil. deskundigen onder voorzitter- ""J d' bedreget, op giro 000 de tijd gekomen om tot een zeke- met voorbijzien v.n de noodf.sk „,h„h 3"der vermelding Kerstverhaal re samenbundeling over te gaan. van nieuw leven door Chriatus. 'Chap va" ds M' L' W' Schoch Zij vonden dat de evangelische En alleen deze laatste visie is al d™ reeks speaale btjbeluitga- Shll/H't gezindte een stem moest hebben gedoemd om desillusie te bren- ven voorbereid, cn begonnen met een blad. Hen- gen ry, die de journalistiek de rug had toegekeerd om theologie te Te Berlijn komen eind van de- bijbel in braille voor blinden ge gaan studeren en inmiddels een ze maand de mensen samen die mik.i ethicu» van naam was geworden, in de kerken leidinggevende posi- "7' blJbel opde ties hebben in het evangelisatie- bard en de bijbel met grote let- J werk. Maar Henry hoopt dat van ters voor slechtzienden. Thans ai-Ten, waarin aliës zich naast de conferentie een stimulans zal komt „Jezus is aeboren" uit als elkaar afspeelt. omdat de geeste- Henry begreep dat in deze tijd uitgaan ook tot een diepere theo- van een dergelijk blad. wilde het wer- logische bezinning. We hebben w" n"uwe frn kelijk gezag krijgen, zich niet nu een beweging van evangelis- s,ap v"der voor het NBG die QNZE kerkredacteur Jan J. van Capelleveen drong tijdens een ge sprek van journalisten, na de confe rentie Kerk cn Samenleving, aan op het geven van meer steun aan chris telijke periodieken in de ontwikke- l| lingslanden. Zijn initiatief vond weer klank: uit nevenstaand artikel blijkt dat een commissie van de Wereldraad hoge prioriteit wil geven aan de hulp voor christelijke periodieken. (Van onze kerkredactie) Christelijke periodieken en kranten hebben een bij- steun zijn blad Christianity To- zonder belangrijke functie, vooral in de ontwikkelingday niet draaiende kan houden. gebieden waar de sociale omstandigheden snel veran- Weerklank deren. Voor Afrika zijn in het bijzonder fondsen nodig onmiddellijk na dc conferentie om derqelijke bladen te helpen of waar nodiq nieuwe van Kerk en Samenleving kwam rx- j t j tit u j een a®ntal rooms-katholieke en te stichten. Dit heeft een commissie van de Wereldraad protestantse journalisten nog een dr. Carl F. H. Henry geeft toe, dieken, waarin christelijke jour» dat hij ook zonder financiële nalisten hun christelijke visie ge- zojuist uitgesproken. ze uitgave te komen. Het lijkt ;impel van tekst haast weinig meer dan een eenvoudig bij schrift bij de pakkende teke- Deze visie is niet nieuw, maar nen van schrijvers en journa- gehandicapte anders niet nij wordt gepubliceerd op een listen, het helpen van uitgeverij- kan zien wat bedoeld is. moment dat journalistieke krin- en. het oprichten van boekwin- ^en rich ernstig bezorgd gingen <els. maar ten koste van dag bijeen in Genéve om zich tc bezinnen op hun persoonlijke laak. Tijdens het gesprek werd van Nederlandse zijde aange drongen op de noodzaak om meer te doen voor de kleine bladen in mocht beperken tot de eigen na- ten-theologen, zei hij, maar in de hei tot taak zii« „iedereen zijn Maar de eenvoud is niet uit de tonen over de ontwikkeling van dacht voor de vaak kleine bladen rijke functie vervullen. De op- tie. Hij zag kant uit de gehele komende tien jaar moeten Jret eigen bijbel in z:jn eigen taal te mouw geschud, die is vaak bet Wereldfonds voor Christe- die in de ontwikkelingslanden merking vond weerklank en op gang komen 'werd opgenomen in het uitein delijk rapport. bijbelse apolegetiek, die de taal van de mensen van vandaag spreekt. I. De evangelische gezindte moet tot meer samenhang komen. En niets is daarbij zo belang rijk ais een gezamenlijke bezin ning op de grote zendings- en evangelisatieopdracht die de kerk is gegeven. En niet alleen moet er samen bezonnen wor den. die opdracht moet ook sa men worden uitgevoerd. moeizaam gezocht Teder lijke Lectuur. Men had het ge- woord werd doorgesproken. En voel dat zeer noodzakelijke aan Het boekje zal worden gevolgd dan blijken op het laatste mo- dacht werd besteed aan het trai- Hulp RADICALE THEOLOGEN: (Van onze kerkredactie) fonds. Charles Richards, die van deze gang van zaken geen ver wijt gemaakt kan worden. Het fonds is nu eenmaal bedoeld als kapitaalinvestering om een stoot te geven en niet om ieder jaar weer tekorten te dekken, voor een nieuw blad 'and is meer nodig dan oedrag vormen de beste manier net evangelie in contact (en soms in conflict) te brengen met het moderne leven in de jonge sta ten. 2. In landen die een titanische strijd voeren tegen de armoede worden zo gemakkelijk ethische normen vergeten, -hristelijke ethiek heeft een voord, maar moet zo verkondigd tvorden dat haar stem ook werke lijk gehoord wordt in het poli tieke leven. 3. Een christelijke, politiek-ge- richte periodiek is een noodzake lijke aanvulling op andere vor men waarin het christelijke getui genis klinkt. Het tractaat en dt meditatie die geheel gericht zijn - op de mens in zijn wereld omslo- ;end™r,fzin-werken leven hebben aanvulling nodig Hl de vorm van een periodiek die maatschappelijke projeeten ie premie,, „iet schuwt. heeft nu opgeroepen om hoge pri oriteit te geven aan christelijke Opiniebladen hebben in de kranten en periodieken. Het rap- gehele wereld vandaag een be- oort moet de basis vormen van langrijke functie, die veel verder ?en uitgebreider studie, die voor- "eikt dan de invloed van het ione 2eleRd zal worden aan een groot boek. Het christelijk denken kan pmnt 3antol christelijke organisaties. zich niet veroorloven deze OnopfwiifplH -/al dit ppdnnknfts VOOrhii tp latpn oaar» MpflT LS we rabbi Emil Fackenheim uit To- ronto mogen geloven, dan zijn de ver- In de tweede plaats hebben de tegenwoordigers van de huidige radicale mensen, en zeker de theologen theologie ontwortelde boeren. In het Ame- te'toh^L.'^ik.'^ nodlT^ ".k*Tanf blad ,Comm,ent?ry is h'J een van „n christelijke apologetiek 38 Joodse theologen die hun reacties geven dicale theologen willen altijd op de huidige theologische ontwikkeling. weer polemiseren, maar de po lemiek verliest haar kracht in Hij beschrijft de theologen die de „Dood van de tweede generatie. Polemiex God" verkondigen en ook de radicale jongeren die de kerk willen aanpasen aan het stadsleven als jongens „die net van de boerderij afkomen." toor de economische omstandig- De overgang van het „platteland" naar de „stad" ^eden dergelijke bladen voor nog brengt In het protestantisme meer opschudding 'ange tijd geholpen zullen moe- dan in het Jodendom, schrijft hij. ton worden. Een paar maanden geleden kwam onze parlc- Dit ge]dt zelfs nog voor bladen mentaire redacteur tot de conclusie dat de Am- m westerse landen. Herhaalde- sterdamse provo's ook geen geboren Amsterdam- lük moest de rooms-katholieke mers waren, maar provinciaaltjes die zich in „Nieuwe Linie" om hulp vragen. Amsterdam gevestigd hebben. Hij stelde daarom \j0g maar een jaar geleden riep voor het woord „provo" te vervangen door „pro- het blad ..Christian Centurv" de dig «-...„.e tP knnnprf hp- Dngetwijfeld zal dit onderwerp kaAs voorbij te laten gaan. Maar 'innen Het ziet er naar uit dat ook ter sprake k°men op de vier- van dergelijke bladen mag ver innen Het ziet er naar uit dat assembIee die in 1968 in wacht worden dat zij van 'Jppsala. Zweden gehouden zal christelijke boodschap niet een worden jommercieel succes maken en zichzelf bedruipen. Belangrijk 5 forum daj ZjCb 0p deM De conferentie zette vijf rede- dingen bezon, gelooft dat een •ien op papier, waarom christe- christelijk opinieblad een noodza- lijke bladen zo belangrijk zijn: kelijke vorm is om het Wo<. "d Gods te doen klinken. Langduri- 1. De kerk mag zich niet afzij- ge steun en subsidie zijn even houden van de nieuwe nodig voor dergelijke bladen als

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14