DIAKENAMBT WIINT WEER AAN INHOUD Aziatisch gezicht nodig aan Vietnam voor hulp Geref. 75ste diakenen voor maal bijeen naken in de toekomst een betaald ambt Het bleek töch waar te zijnin Rhoon Grote toeloop naar de kerk in Indonesië Aartsbisschop I,, op dr. Graham Uw probleem is het onze. Eeti woord voor vandaag ,Maar verlos ons van de boze", laat Christus Zijn gemeente bidden. Het is geen eenmalig gebed voor de ongelovige, of de afgedwaalde, de onbekeerde of de twijfelaar, maar een durende bede van de toegewijde christen. Natuurlijk hebben ook die anderen verlossing nodig en kunnen zij in Christus verlost worden. Maar ook kinderen van God moeten dagelijks weer verlost worden. Zijn wij dan niet verlost7 Ja en neen. De bijbel spreekt op drievoudige wijze over de verlossing: We zijn verlost, we worden verlostwe zullen verlost worden. We zijn verlost van de toorn van God. Christus heeft het oordeel voor ons gedragen. De hemel ligt voor ons open. Daarom kunnen wij als protestanten niet geloven in een vage vuur, of zoals nu de Rooms Katholieke Kerk meestal zegt, in een loutering na de dood. Niet wij moeten gelouterd worden, Christus is voor ons gelouterd. Wij moeten herboren worden. Maar zijn wij er dan? Een ieder die zichzelf een beetje kent weet wel beter. Daarom zegt de bijbel: Wij worden verlost. De zonde is nog een geweldige realiteit. De boze nog een ontzaglijke macht, die wij niet kunnen weerstaan, waar tegen wij het altijd weer verliezen. We kunnen heldhaftig strijden maar zullen nochtans ondergaan als Christus niet voor ons gaat staan. Niet ons woord, maar Zijn Woord, niet onze daden maar Zijn daad brengt steeds meer deze ver lossing. Zo worden wij verlost en zullen straks ook verlost worden van de zwakheid van het vlees door dood en op standing heen. We lezen vandaag: Deuteronomium 30 1-20. DONDERDAG 6 OKTOBER 1966 Nieuwe vleugel voor De Blije Werelt l an onze kerkredactie Een geheel nieuwe taak is de verant woordelijkheid voor de nood buiten de grenzen. Prof. Ridderbos zei dat de ge meente verantwoordelijk wordt op het moment dat zij van de nood hoort, of die nood nu in eigen kring is, daarbui ten of ver over de grenzen. In de Gere formeerde Kerken heeft het werelddia- konaat een belangrijke plaats ingeno men. Het budget bedraagt dit jaar al leen reeds 2,5 miljoen gulden, dat is hoger dan ooit te voren. Reeds is 2,2 miljoen gulden binnen en op het Alge- oor de .oste keer werd een landelijke gereformeerde toogdas meen Diakonaal Bureau in Utrecht is j;„ i „i i r 1 1 men ervan overtuigd dat ook de laatste an diakenen gehouden, of om het juister te zeggen een „centrale drie ton er we! spoedig zullen zijn. diaconale conferentie." Het feest werd met de nodige luister ge- 1 vierd, maar hoogtepunt werd toch het jubileumgeschenk dat de erae- PRAKTIJK ritus-hoogleraar, prof dr. K. Dijk. gistermiddag het landelijk depu- in zijn openingswoord zei de heer J. taatschap kon aanbieden: f 650.000 gulden als eerste bijdrage van de Vries dat hiJ zich verheugde over A- J- ii i i i i het besluit van de generale synode om de miljoen die nodig zijn voor de bouw van een speciale vleugel bij ook provinciale en classicale depu- het conferentieoord De Blije Werelt in Lunteren. In deze vleugel taatschappen voor de diakonie in te zullen lichamelijk gehandicapten hun vakanties kunnen door- kan^ich^u meeï^zfghoude^me^de brengen. j principiële bezinning, terwijl de provin- ciale en classicale deputaatschappen (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Een comité heeft de 75ste centrale diakonale conferentie luister bijgezet door 650.000 gulden bijeen te brengen (zie elders op deze pagina), een ander comité heeft een gedenk boek samengesteld onder de titel „Tijden en Taken". Het geeft een overzicht van de inzichten die nu in de wereld van het diakonaat leven. Dit is het vijfde gedenkboek van het gerefor meerde didkonaat dat sinds 1888 verschijnt. Maar zo ver is het nog niet in de Gerefoimeerde Kerken. Wel maakt dit boek duidelijk hoeveel verder het inzicht is gegroeid se dert het begin in 1888. In dit boek schrijven, na een historisch hoofdstuk van oud-voor zitter dr. C. Nooteboom, T. Hartsui ker over het diakonaat op de gene rale synode en dr. J. van Klinken over het werelddiakonaat. De nieuw-benoemde voorzitter J. de Boer beschrijft de nieuwe taken van het diakonaat, sinds de armen zorg uit het beeld is verdwenen. Dit punt op de agenda illustreerde tegelijkertijd hoe zeer het werk van de diakenen gewijzigd is. Vroeger was een diaken een armenverzorger. Maar die Ds. Brash (Nieuw-Zeeland) even in ons land Moeilijk om dej— J I In de eerste juiste r dit stuit toch op grote mensen te vinden (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Volgens ds. Allen Brash is bijna negentig pro cent van de bevolking van Zuid- Vietnam ontworteld. Hij weet er wel iets van, want de^e rustige Nieuwzeelander is er in de laatste jaren viermaal geweest. Hij ver trekt de volgende week weer. Deze predikant is nauw betrokken bij het hulpwerk dat daar ver richt wordt door de Wereldraad van Kerken en de East Asian Conference of Churches. Ds. Brash (54) is eigenlijk secretaris van die laatste oecumenische ge meenschap van kerken in Oost-Azië, waartoe ook de Australische en Nieuw- zeelandse kerken behoren, maar die verder toch gevormd wordt door jonge kerken. Tijdelijk echter heeft hij de functie van bisschop Newbigin overge nomen als hoofd van de afdeling voor wereldzending en evangelisatie van de Wereldraad van Kerken. Hij leidt dat werk tot de Westindiër Philip Potter, de benoemde opvolger, beschikbaar is om zijn functie te aanvaarden. Hij was even in ons land om het tienjarig bestaan van een Amerikaanse gemeente in Den Haag mee te vieren en we troffen hem in het gebouw van de Nederlandse Zendingsraad. de eerste plaats hebben de jonge kerken dit werk niet geheel door het westen willen laten financieren. Zij hebben zelf ook bijgedragen en vaak met echte offers. Maar het blijkt dat 1 hun eigen tekort aan mankracht een grote hinderpaal is om Aziatische hulp teams te Hulpti Vietnam earns Nog voor kerstmis hoopt de Wereld raad twee hulpteams uit te kunnen zen den om het werk meer te coördineren. De nood is ontzagwekkend, vertelde ds. Brash me. Als je gegevens krijgt over slachtoffers in dat land, dan moet je niet vergeten dat die cijfers betrekking hebben op militairen. Het aantal slachtoffers onder de burgerbevolking is veel en veel hoger, maar die cijfers worden niet gepublceerd. Volgens ds. Brash lopen de politieke visies op Vietnam in de Oostaziatische kerken sterk uiteen. Er zijn felle voorstanders van het Amerikaanse be leid en felle tegenstanders. Tot nu toe is het zo geweest dat ook de leden van de teams onderling zeer verschillend dachten. Dat voorkomt tegelijkertijd veel moeilijkheden, meent hij. Jap; tan Van de zijde van Japan, waar men nog het gemakkelijkst mensen vrij kan maken voor dit werk, is weinig mede werking ontvangen. De Japanners wil len niet de indruk wekken dat zij de kant kiezen van Washington en Saigon. Toen heeft de Wereldraad de kerken in Japan voorgesteld dan hulp te bieden aan Noord-Vietnam. maar dat achtte men toch ook weer te eenzijdig. Nu worden zowel Noord- als Zuid-Viet- nam geholpen met geld. maar geen van beide met mensen. .Ik besef dat we maar weinig kun- Opperrabbijn segt: Er is maar één vorm t an jodendom nen doen. Eecht helpen kunnen we Hrt was haast onvermijdelijk dat vitlnam docir dn, in te 2ct. ons gesprek zich op de Vietnamese situ atie concentreerde. Via zijn hulpverle ningsorganen wil de Wereldraad in dat land zijn steentje aan de hulpverlening bijdragen, naast het werk dat al ver richt wordt door de Rooms Katholieke Kerk en de Amerikaanse kerken, die een bijzondere verantwoordelijkheid voelen voor dat land. Die hulp draagt een eigen accent. In de eerste plaats wil men de hulp niet concentreren op Zuid-Vietnam alleen, maar er ook Noord-Vietnam in betrek ken. Dit is echter onmogelijk via direc Vietnam alleen door ons in te zet ten voor vrede in dat gebied. Maar ondertussen moet de eerste nood ge lenigd worden," zei ds. Brash nog. Predikant wilde negers toelaten: AFGEZET (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Er bestaat maar één vorm van jodendom. Dat is het overgeleverde jodendom, dat als ortho dox wordt bestempeld. Het liberale jo dendom verschilt daar zo van. dat zelfs niet kan worden gesproken van een beleven van dezelfde religie. Dit schrijft opperrabbijn A. Schuster van de Nederlands-Israëlitische Hoofdsynagoge te Amsterdam in een brief, waarin hij motiveert, waarom hij het kerkbestuur verboden heeft de in wijding van de liberaal-joodse synago ge in de hoofdstad bij te wonen. w-y>* Moao-61 van de gemeente. Hij doet geen beroep e g~ g de Christenen leeft alleen nog maar in de literatuur voort, net als het diakenmannetje dat hij verzorgde, zei prof. dr. Herman N. Ridderbos op een gegeven moment. Tien jaar geleden werd met bezorgd heid kennis genomen van het feit dat de overheid steeds meer verantwoorde lijkheden overneemt, dip vroeger tot het terrein van de kerk behoorden op sociale zorg. De vraag werd toen gesteld of een diaken nog wel iets te doen zou hebben in de toe komst? Deze 75ste conferentie werd een blij de toogdag. Maar de vreugde ging toch dieper dan alleen over het feit dat men al zoveel jaar bijeenkomt. Deze toog-i dag bleek opnieuw dat een diaken een geweldige taak heeft, nu op gebieden! waarvan hij vroeger zelfs niet droom de. Het is duidelijk dat ook synodaal dit ambt aan gezag wint in plaats van verschrompelt. KERKELIJK Bekend werd gemaakt dat De Blije Werelt, oorspronkelijk opgezet door de stichting Steun Evangelisch Herstel en Opbouw in de Gereformeerde Kerken nu aan het diakonaat is overgedragen. Meer nog dan vroeger zal dit conferen tieoord en congrescentrum een kerke lijke taak krijgen. Maar die taak bestaat niet alleen uit het onderbren gen van congresgangers, en verzorgen van kerkelijke conferenties. Er blijft ruimte voor ook andere, zoals tot nu toe. Het verzorgen van vakantieweken voor lichamelijk gehandicapten, uitge putte huismoeders en bejaarden wordt nu echter een speciale taak van dit conferentieoord. En tal van andere ta ken zullen daar wel weer omheen groei- Meer en meer wordt het duidelijk dat de diaken er niet meer is om de eerste nood te lenigen, zoals in het •verleden, maar om de diepste nood te peilen. En nood heeft lang niet altijd te maken met een tekort aan financiële middelen. Maar niet alleen is de dia ken er ter wille van de mens in nood, hij is er ook, en eigenlijk in de eerste plaats ter wille van de gemeente. GEMEENTE Het was de Kamper hoogleraar prof. dr. Herman N. Ridderbos die de verga dering dit heel scherp en duidelijk voorhield. Het diakenambt is een van de hulpmiddelen, zei hij, die Christus Zijn gemeente gegeven heeft om waar lijk gemeente te zijn. Dit ambt ligt niet alleen maar in het horizontale vlak van dienstbetoon aan Het heeft ook een verticale dimensie. God komt tot de wereld. Met nadruk waarschuwde dr. Ridderbos om niet mee te doen aan de huidige mode om het eerste gebod van de liefde tot God geheel in het tweede van de liefde tot de naaste te doen opgaan. Het wordt vaak gezegd alsof Christus, zei hij, doel is van onze hulp aan de naaste. Maar Christus is geen doel van die dienst, maar de oorsprong ervan. Die verticale dimensie, vervolgde hij, in het werk van de diaken heeft eigen lijk meer betrekking op de wijze waar op hij het geld vraagt dan waarop hij itgeeft. De diaken moet de ge meente leren geven. Hij is het geweten het oog kunnen richten op prac- tische taken. Tijdens de vergadering werd door oud-voorzitter dr. C. Nooteboom een jubileumboek aangeboden getiteld „Tij den en taken" (zie elders op deze pagi na). In de middagvergadering werd de heer J. de Boer, adjunct-directeur van het maatschappelijk werk in Zuid-Hol land geïnstalleerd als voorzitter door de aftredende voorzitter De Vries. Op de eerste conferentie werd de vraag gesteld: „Wat doen diako- nieën met gezinnen, waarvan man of vrouw geen lid van de gemeen te is?" Uit het antwoord blijkt dat in Friesland destijds alleen hulp werd verleend wanneer de man belijdend lid was, maar dat men in andere gemeenten een veel rui mere opvatting huldigde. De laatste generale synode zette een punt achter de discussie over deze vraag, die toch telkens in een of andere vorm weer opdook, door uit te spreken dat het diakonaat zich niet mag beperken tot de le den der gemeente, maar dat deze eveneens geldt voor hen „die als naasten op de weg van de kerk worden geplaatst". Over de toekomst schrijft prof. dr. J. T. Bökker, dat „bij het diako nale perspectief zeker ook behoort de gedachte aan de diaken als vrij gestelde, de man wiens vak het is diaken te zijn. Anders zullen wij. ondanks ons verzet tegen de „een- mansbediening" (van de predi kant) en ons beroep op het gerefor meerde voordeel van het bezit van de drie ambten, metterdaad toch bij de eenmansbediening uitko men, wat in de praktijk neer zal komen op een verdere over heersing van het verbalisme en een uitholling van de volheid van het ambt en gemeente". Zijn slotconclusie is: „Het 75-ja- rig jubileum van onze conferentie moge dan staan op de grens van verdwijnende werkmethoden en or ganisatievormen, de kernfunctie van het diakonaat der gemeente, het gestalte geven aan de barmhar tigheid van Christus, blijft." Prof. dr. J. T. Bakker probeert dan wat zicht op de toekomst te geven. Tijden en taken, gereformeer de diakonale arbeid rond 75 eentrale diakonale conferen ties, tot stand gekomen onder de auspiciën van het Comité Centrale Diakonale Conferen tie, Utrecht, en gedrukt bij de uitgeverij J. H. Kok N.V., Kampen. Prijs 6,90, 238 pagi na's. Mevrouw A. Reimus, Roerdomplaan 7 eerst niet gelovenzegt mevrouw in Rhoon liet een Sunil wasteam bij Reimus nu. Hoe het goed uit het sop haar thuis de was doen. Zo maar vit kwam... lakens, overhemden, mijn tin- nieuwsgierigheid, om eens te kijken of gerie, alles was schitterend wit". „Ik die reclame nu werkelijk waar was. weet voortaan welk merk ik moet En het was waar! „Ik wilde mijn ogen hebben: Sunil!" Sinds mislukte staatsgreep: (Van i kerkredactie) DJAKARTA De grote toe loop naar de kerk, die in Indo nesië begonnen is na het neer slaan van de communistische staatsgreep van vorig jaar, blijft inverminderd aanhouden. door drie andere predikanten uit de classis worden afgelost. Men hoopt, dat Wonosari dan de beschikking zal heb ben over eigen nieuwe predikanten voor de gemeenten, die zullen ontstaan. De christelijke kerk op Soemba is in 1965 gegroeid met meer dan tien pro cent: van 25.000 naar 28.000 zielen. plicht heeft het karakter van de Neder- op de bewogenheid te wegen. Nu wordt hulp gegeven mid- MACON (Georgia) De baptistenge- lands-Israëlitische Hoofdsynagoge te1 dels de raad van protestantse kerken in Polen aan het Rode kruis in' Noord-Vietnam. Deze hulp bestaat vooral uit het zenden van medicamen ten. De hulp meente van Macon heeft haar domi- j handhaven, ook al moet dit door impo- ber0ep op de rijkdom van de gemeente nee. de hulpprediker en het zangkoorj pulaire beslissingen. Het beginsel moet maar op de armoede van Christus. Zo op staande voet ontslagen en uitge- prevaleren. Daarom zal nooit sprake wordt het de tóak van de diaken niet i bannen uit de gemeente. De reden1 kunnen zijn van samenwerking tussen om ]ege handen te vullen, maar vooral was, dat zij gepleit hadden voor toe- de Nederlandse-Israëlitische Hoofdsy- om vojje handen te legen. «- Li rtaoftwo de Liberaal-joodse gemeen BEROEPINGSWERK Bandoeng beleeft al enige tijd een hfrv kfrk de nood te geven en ook geen opwekking. Zestig predikanten uit 52 bro Groot Ammers (loer.) j kerken hebben zich daar aaneengeslo- ïan d„ ,e,de„ le le 0ude ten tot een opwekkingsbeweging. Hetjxonge en te Schoonhoven. G. van Estrik Indonesische blad Ragi Buana vertelt t te Genemuiden. ervan: Aangenomen de benoeming tot geeste- op een zondag een godsdienstoefe ning bijwonen. Kerkeraadsleden ge lastten hen echter de kerk te verla ten. De predikant, dr. Thomas Hol mes, en zijn assistenten waren het hier niet mee eens en poogden de kerkeraad tot andere gedachten te jood zijn en jodendom. Jood is door geboorte of toetreding. Jodendom 1 is alleen de orthodoxie. Als voorbeeld ring schaarde de grote meerderheid niet het jodendom, zich achter de kerkeraad. Met 2591 - tegen 89 stemmen werden dr. Hol mes. zijn hulpprediker en de leden van het koor uitgebannen. I wil I gezicht geven. De Wereldraad East Asian Conference of Churches, een zelfstandig orgaan, werken nauw samen. Gehoopt werd dat het westen geld. het oosten vooral mensen zou kun- Australiër komt in Nederland dominees zoeken MELBOURNE De Australische predikant ds. G. Ross Williams zal een wereldreis van een jaar gaan maken., om predikanten te zoeken, die bereid zijn, om in Australië te gaan werken.' Het is zijn bedoeling, ook een bezoek aan ons land te brengen. ROTTERDAM Dezer De presbyterianen In Australiëzendingspredikant ds. P. worstelen met een toenemend predikan-|na zijn verlof terugkeren naar Algiers. tentekort, dat zich vooral in de staat Ds. Van Vliet, die gereformeerd zen-| VANCOUVER Dr Michael Victoria, waar zich veel Immigranten dingspredikant is. is afgestaan aan de Ramsev. de aartsbisschop van Canter- vestigen, doel gevoelen Ds Willi.mi Morcenlindiendlng hur,. gelooft niet In Crshsm. Tijdens seerntnrt*-generaal van dei Presbvten- De protestant*- kerk in Algiers da- ,(ftl „j, door canada heeft hij ver- aanse Kerk van Victoria. Op rijn pro- Wort van 1MO I^Van Vliet leidt d, k„k gramma staan met name Groot-Bntan- diensten, die door Fransen. Duitsers en kan Eebruiken maar aeen Graham nié, Nederland en Noord-Amerika. In Algerijnen worden bezocht. de naoorlogse jaren zijn al verscheide- Door de week geeft ds. Van Vliet les Letterlijk zei hij: ..De campagnes die ne predikanten van de Nederlandse aan Algerijnen, die lezen noch schrij- Billy Graham kort geleden in Engeland Hervormde Kerk iet Australische ven kunnen. Iedere zondag houdt hij heeft gehouden, hebben wel wat beke- presbyteriaan c predikantencorps gaan ook een bijbellezing voor Radio Alge-(ringen opgeleverd, maar geen belang- >rlje. rijke wijziging gebracht in de REVALIDATIE >'ij de lange rede proberen te vatten in enkele woorden, dan wc ongetwijfeld de spreker te- van samenwerking lussen liberale en k*1^ h'i iel. Maar de ver- orthodoxe joden noemt opperrabbijn Z? 5 ,^i ^°?,r*1 Schuster het overleg ten aanzien van m" h" bMrt h" <l'"k","mht het huwelijk van prinses Beatrix. Dit •Van Vliet terug ]<rjtjek naar Algiers van Vliet p Het evangelisatiewerk van Graham is niet het soort dat we in deze moeilijke tijden nodig hebben. We hebben be hoefte aan een intellectuele, weloverwo gen benadering, niet aan uitbarstingen van emotie." Op de vraag of de kerk uit de tijd was. antwoordde dr. Ramsey: „Niet in het algemeen. Ik heb zowel in Canada en Engeland aspecten gezien die verou derd zijn. maar ook andere die tonen dat de kerk levenskracht bezit en groeit. Onze tijd wordt gekenmerkt door minder traditionele kerkgang, maar een sterkere overtuiging bij de mensen die wel gaan." Terwijl Ramsey Canada bezoekt, is dr. Graham weer in Londen. Hij heeft gesproken op twee samenkomsten waar in het bijzonder de mensen waren uit- „Elke dag komen vijfduizend tot tfen- duizend mensen op het grote plein in Bandoeng, om het antwoord te horen op de vraag, wie Jezus Christus is. Zij luisteren om in Jezus Christus te gelo ven. Honderden christenen zijn er, om te helpen de christelijke boodschap door te geven. Vijftienduizend mensen zijn al gedoopt..." Hetzelfde blad vermeldt, dat de vi- ce-gouverneur van Java, Pak Artahah, tot de predikanten heeft gezegd: „Pre dik het evangelie niet alleen in Ban doeng, maar ook in West-Java, Mid den-Java, Oost-Java en in heel Indo nesië. Ga heen, predikende uw evange lie, en help zo de regering bij haar geestelijke operaties. Stop niet in Ban doeng, ga verder." GEREF. KERKEN Beroepen te Tiel, P van der Veen te Roosendaal. Bedankt voor Asperen. kand. J. R. Dijkema te Hattem; voor Vlissingen (vac. drs. A. Verschoor), B. G. de Valk te Hee renveen (verb. ber.). GEREF. KERKEN (vrijg.) Beroepen te Alblasserdam-Nieuw-Lek- kerland, (accl.) A. C. Haitsma te Heerde: te Bergentheim (2e pred. pl.l, M. Heems kerk te Zevenbergen. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP Ds. J. Knot te Zuid-Limburg legt zijn ambt neer wegens benoeming tot wet houder te Heerlen. ADVENTKERK (ZDA) Benoemd te Alkmaar, kand. J. ter In Batakland (Noord-Sumatra) hou- Mate te Huis ter Heide en kand. C. H den zes kerken een gezamenlijke evan-1 Tempel te Huis ter Heide: te Enschede gelisatiecampagne met grote gevolgen. P. de Raad te Huis ter Heide: te Huis Zoals wij reeds meldden werden in het dorp Tigalinga op één zondag tweedui zend mensen gedoopt. Men rekent voor de gehele campagne op tienduizend ge- doopten. De rapporten van de regio nale raad van kerken in Sumatra spre ken van zorg, omdat men niet genoeg mensen en geld heeft voor de opvang van de nieuwe christenen. In het gebied van de Gunung Kidul rond Wonosari (Midden-Java) hebben genodigd die tijdens zijn grote campag- 4.500 mensen zich serieus opgegeven ne naar voren waren gekomen. Beidel voor dooponderricht. Om hierin te kun- avonden waren ongeveer 15.000 mensen] nen voorzien zullen de omringende ker- aanwezig. Opnieuw verleenden een i ken drie predikanten telkens voor een overweldigend aantal anglicaanse ge- half jaar inzetten in dit gebied. Zij meenten hun medewerking. kunnen dan in het tweede helfjaar ter Heide. C. P. de Ruiter te Rotierdam- Centrum: te Maassluis c.a., kand. N. Kooren te Huis ter Heide; te Sneek. kand. R. Bruinsma te Berrien Springs (Michi gan): te Winschoten, kand. D. Versteeg te Huis ter Heide. WENEN In de overvolle Kruiskerk heeft bisschop Gerhard May de eerste twee vrouwelijke predikan ten in de Oostenrijkse Lutherse Kerk bevestigd. Dr. Stefanie Prochaska is verant woordelijk voor de film- en televisie- programma's van de kerk en dr. Elisa beth Strehblow is lerares. Ze kunnen nu als gewoon gemeentepredikant wor den beroepen. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo ten. Vraag: Een vrouw trad in het hu welijk met een weduwnaar zonder kinderen. Na enige tijd is een schei- ding van tafel en bed uitgesproken. Ze waren in gemeenschap van goe deren gehuwd. Een tijd later is de man overleden. Op haar vraag om inlichtingen is haar medegedeeld, dat de overledene zijn nalatenschap op een andere vrouw heeft gezet] zodat zij niets erft. Een advocaat! deelde haar mede dat zij ook geen' recht heeft op haar goederen die nog in het huis stonden. Is dit zo?i Antwoord: De goederen, die de vrouw ten huwelijk meebracht, vie len in de huwelijksgemeenschap.1 Toen de scheiding uitgesproken was, had de vrouw recht op de helft a, der huwelijksgemeenschap. Is er w boedelscheiding geweest, dan heeft de vrouw haar helft ontvangen en heeft zij niets meer te eisen, omdat; de man bij testament alles bij een!15 ander heeft vermaakt. Is er geenjdl boedelscheiding geweest, dan kano de vrouw alsnog boedelscheiding}11' vorderen, maar er zullen dan welj allerlei bewijsmoeilijkheden zijnJ" Zij kan haar kledingstukken siera-1 den, enz. in natura terugvorderen,," tegen door deskundigen vast te stel-," len prijs. Is de advocaat van de tegenpartij onwillig, dan kan zij een" advocaat kiezen of als zij onvermo-r' gend is, een advocaat aanvragen. Zij kan beginnen met de tegenpartij aan te manen en met het optreden van een advocaat dreigen. Vraag: Hoe berekent men het aan tal kijkers naar een televisie-uitzen=w dinp? w ding? Antwoord: Men neemt steekproe-A ven uit kijkers die representatief - zijn. Iedere week moeten 3000 perso nen dagboekjes inleveren, waarin ze noteren naar welke stukken ze geke- 1 ken hebben. Ze zijn ingedeeld in twee groepen (televisie en radio). De «J manier waarop de percentages wor den berekend, is zeer ingewikkeld.: Vraag: Hoe heette in 1952 de sul- tan van Brunei? g Antwoord: H. H. Sir Omar Alif Saifuddin Wasa'dut Khairi Wabbin. Vraag: Onlangs las ik dat wed»: wen voor het bereiken van de 65-j; rige leeftijd ƒ4110 per jaar ontva: gen. Zelf ben ik weduwe, maar i ontvang 2892. Wordt mij te wein uitbetaald? Antwoord: Weduwen met kinde-f en jonger dan 18 f 4110; de overigen 2 Vraag: Mijn pas is eenmaal ver lengd en liep af op 4 mei 1961. Tot! hoe lang kan ik deze nog gebruiken! als identiteitsbewijs? Antwoord: Voor een bewijs om i te legitimeren, is er geen bepaal-"1' tijdsduur. Wanneer u het paspoo als reispapier zou willen gebruike kan u in enkele landen deze gebrui ken vijf jaar lang nadat deze verl pen is: België. Luxemburg. Frank rijk, West-Duitsland. Zwitserlan Oostenrijk. Italië. Maar alleen als als toerist in het land verblijftj Denk er aan dat de leges verhoogd, worden. Vraag: Er bestaat een Rockefel- ler-lnstltuut voor wetenschappelijke doeleinden. Waar in Nederland is het bestuursorgaan gevestigd? Antwoord: Voorzover wij is er geen vertegenwoordiging in N derland. Het adres in de Verenigd Staten is: 111 West Fiftieth Stree New York-20. N.Y. (USA). Vraag: Wat is het adres var Bond zonder naam? Antwoord: Spruitenbosstraat Haarlem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2