Veel ellende En toch... R' Geen landingsvergunning voor chartertoestel Ook Arnhemmer reed Tsjechen naar vrijheid 't is weer tijd voor Rraten over Cod in je ®SI§! r-.; MEZELF Hoe kan dat Heel gewoon Opnieuw beginnen Afhankelijk helpt Amerika Indonesië Journalisten verdronken? Auto in sloot: een dode Geld nodig voor gevluchte Tibetanen Ervaringsfeit 2 WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1066 7 (Van een onzer redacteuren) OTTERDAM In het verzorgingsge deelte van het protestants-christelijke bejaardencomplex staan we voor de deur van de heer G. Dovel, oud-hoofd van een school met de bijbel in de Maasstad. De man is nu 73. Jaren geleden hebben we een paar maal met hem contact gehad in verband met zijn school. De indruk die hij, zelfs bij die betrekkelijk korte ontmoetingen, als een blijde christen op ons maak te, is ons altijd bijgebleven. Zijn rijzige gestalte, die na ons bellen in de deuropening ver schijnt, kaarsrecht nog; zijn blo zende gezicht, z'n heldere oogop slag en zijn keurig verzorgde uiterlijk verlenen deze grijsaard de charme van „de eeuwige jeugd". Onmiddellijk is er bij ons weer die gewaarwording van vroeger: iemand, bij wie je je hart zou kunnen uit storten. Is het 's mans stralend aanste- kelijke optreden waarmee hij ons bin- neh noodt, de manier waarop hij zijn gast installeert en op zijn gemak stelt zonder eigenlijk nog precies te weten wie hij voor heeft en wat die „wie" Heer, ïk lijd gruwelijk, achter mijn eigen grendels mijn eigen gevangene, hoor ïk niets dan mijn eigen stem zie ïk niets dan mijzelf en achter mij rijst niets dan leed op, Heer, hoort Gij mij? Ik kruip tastend rond, verblind, ik stoot mij tegen mijn eigen wanden, mijn eigen begrenzingen, ik verwond mij, ïk heb pijn Niemand weet het, want niemand is bij mij binnen gekomen. Ik ben alleen. Heer, wijs mij mijn deur, neem mijn hand, doe open. Hoort Ge mij? M'n kind, Ik heb je gehoord. Je valt Mij tegen. Ik kijk nu al zo lang naar je door je gesloten blinden, Doe ze open en Mijn licht zal je verlichten. Ik sta al zo lang voor je deur, Doe haar open en je zult Mij op de drempel vinden. Ik wacht op je, de anderen wachten op je. Maar jij moet open doen, Jij moet naar buiten komen, Waarom zou je gevangen blijven? Ik heb je deur niet gesloten, Maar jij houdt haar aan de binnenkant zwaar vergrendeld. (Naar Michel Quoist, Ge beden in de maalstroom.) komt doen? Op deze wijze als van nature het klimaat scheppend waarin zijn gast het niet alledaagse verzoek met temeer vrijmoedigheid tot hem kan richten? WANT eenvoudig lijkt het he lemaal niet aan iemand heel persoonlijk voor de krant te vragen hoe hij zo vrijmoedig vertrouwend door het leven kan gaan, onbeschroomd alles en iedereen tegemoet tredende. Hoe iemand op een ondefineerbare, jaloers makende manier uiting kan geven aan wat toch niet anders kan zijn dan een stellige geloofsverwachting, terwijl hij herhaaldelijk, tot murw wordens toe, in het leven is geslagen. Verpletterend moest zijn verslagen, zou je zeggen. Dit immers weet je van hem: lang durige ziekte, die zijn studie bemoei lijkte, zijn verloofde door een zich plotseling openbarende geestesziekte kwijtgeraakt hij heeft tot haar dood toe iets voor haar trachten te zijn als onderwijzer in zijn eerste school, naar later bleek volkomen ten onrechte, bij een zedendelict betrok ken, bij een bombardement van de Maasstad in één slag zijn vrouw, twee veelbelovende kinderen, zijn woning, zijn school verloren. En toch? Hij heeft ons wel wat onbeholpen geformuleerd verzoek, hier en daar met een begrijpend, tevens bemoedi gend knikje, nu geheel aangehoord en inmiddels zijn pijp aangestoken. Hij heeft begrépen, kijkt, zijn gedachten concentrerend en kleine rookwolkjes uitblazend de zonnige tuin in, waar enkele bewoners van het bejaardente huis hun middagkuier doen. Na een stilte vraagt hij: Kent u die tekst uit de eerste brief van Petrus, aan het begin van het eerste hoofdstuk: „Geloofd zij de God en Va der van onze Heer Jezus Christus, Die ons naar Zijn grote barmhartig heid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen we dergeboren worden tot een levende IK geloof, dat ik van daaruit =en antwoord zou kunnen ge ven. Om te beginnen dit: houd onmiddellijk op, zo u dat mocht doen, mijn persoon te idealiseren. Ik ben een heel gewoon mens, een tobber vaak, ie mand met veel twijfels, met aanvech tingen, depressief bij tijd en wijle, iemand die steeds weer op de been geholpen moet worden. Maar óls er iets van geloofsvertrou wen uit mijn leven zou spreken, dan komt dat door die „levende hoop" uit de bijbeltekst van zo-even. Ik wil u proberen te zeggen, hoe ik .die hoop beleef. U moet eens letten op dat woordje „levende" bij hoop. Daar spreekt het radicale verschil met de gewone, de menselijke hoop uit. Deze hoop is lévend, die groeit als het ware. Daar kun je naar believen van afnemen. Ik denk aan wat ik vroeger wel tegen mijn kinderen zei toen ze klein waren en ze wel eens zoals kinde ren doen om iets zeurden dat geld Dan zei je als vader: Jongens, dat kan niet. We hebben nu eenmaal geen geldboompje in de tuin, waaraan je maar hoeft te schudden of de geldstuk ken komen hup, twee drie rinkelend naar beneden. ven. Dat is voor mij gewoon erva ringsfeit Nu gaat dat voorbeeld niet helemaal op. Zoals alle voorbeelden trouwens.. Want voor je kunt schudden, moet era natuurlijk wel iets aan zijn voorafge gaan. De bijbel noemt dit „wederge boorte". Het betekent: als je definitief een streep zet onder je eerste bestaan en als je opnieuw begint met je tweede bestaan, om het nu eens weg te zeggen. Wat is je eerste bestaan? Dat is die periode of dat zijn die perioden in je leven waarover je, net als Petrus, al leen maar „bitter kunt wenen". De tijd die je leerde dat je het toch niet voor elkaar bokste omdat je 't alleen niet kon volbrengen en het juist al leen maar erger maakte. En je tweede bestaan: waarin je begon te zeggen: Ik zie er nog niets van en ik merk er ook nog niets van, maar ik geloof gewoon wat God zegt afhankelijk als een wiegekindje OPNIEUW geboren worden. Dat is dus opnieuw beginnen. Als een verschrikkelijk schuw vogeltje in de hand van de Here God. Als een wiegekind, volledig afhankelijk van de fles die het gebracht moet worden. Vijf keer per dag. Opnieuw beginnen. Met alle wan trouwen nog, met alle onzekerheid ook nog. Zo van: is dat nu waar? Is het nu werkelijk zo, dat ik God mag vertrouwen als degene die komt? En dat ik Jezus mag geloven, die de gren zen zal openstellen van het land- waar-alles-kan? Het land waar God voortzet wat Hij lang geleden begon? Precies hetzelfde als bij die baby. Elke keer huilt hij omdat ie dénkt: ik krijg het niet, m'n eten. Eerst kent het kind immers zijn ouders nog niet goed? Maar als het groter gaat worden en het leert zijn vader en moeder ken nen, dan gaat dat huilen over en komt er de verwachting: waarom zouden we niet eten om twaalf uur? En waarom zouden we vanavond niet eten om zes uur? ZIJ zijn er toch, ZIJ zorgen toch? Ik kan me daarop toch verlaten; het komt toch voor elkaar? die in een Bristol Brittannia vliegtuig van de Britse chartermaatschappij Eag- in Schiphol naar Zuid-Afrika zou vliegen, is eerst per lijnvliegtuig van de S.A.S. naar Brussel gebracht, omdat de Nederlandse Rijksluchtvaartdienst het Britse toestel geen iandingsvergun- ning op Schiphol heeft willen verlenen. België neemt t.a.v. het goedkope char- tervervoer een ruimer standpunt in en heeft tegen deze reis, die het vliegveld Brussel geld opbrengt, geen be zwaar gemaakt. Voor de reizigers bete kende het een vertraging van enkele De B'iksluchtvaartdienst heeft de vergunning geweigerd omdat de groep niet voldoet aan de eis, dat de betrok ken passagiers allen minstens een half jaar lid moeten zijn van een club, die de reis organiseert en dat van die vere niging het goedkope reizen geen hoofd doel mag zijn. Aan de ongebreidelde vrijheid in het Nederlandse luchtruim is met dit besluit metterdaad een eind gekomen. Dit werd vorig jaar reeds door staatssecretaris Posthumus aange kondigd. Explosie op tanker SAN FRANCISCO Een explosie op een tanker, die in de baai van San Francisco aan de grond was gelopen heeft dinsdag twee mannen het leven gekost. Vier opvarenden liepen verwon dingen op. Er zijn drie vermisten; men vermoedt dat zij zijn omgekomen. (Van een onzer verslaggevers) GRONINGEN Het blijkt, dat nóg een Nederlander een Tsje chische medicus en zijn gezin in zijn auto door het ijzeren gordijn heeft gesmokkeld; eveneens van Joegoslavië naar Italië, waar deze familie thans in een vluch telingenkamp verblijft. Het is de Arnhemse leraar L. Luttmer, die de vlucht medio augustus heeft bewerkstelligd. Hij zelf wil over deze feiten niet praten; ze komen van de Groninger slager Willems, van wie al eerder bekend was dat hij een Tsjechische doktersfamilie had „ontvoerd". Bijstand van 60 miljoen WASHINGTON Dc VS hebben besloten Indonesië onmiddellijk nood hulp te verlenen in de vorm van aan vullende zendingen rijst, katoen en on derdelen voor machines. Ook zullen zij de opleidingen hervatten van jong personeel in Amerika. Dit stond in een verklaring die minister Rusk en zijn Indonesische collega Adam Malik na uitvoerige besprekingen uitgaven. Volgens goed ingelichte zegslieden wordt de waarde van de bijstand geschat op bijna 60 miljoen dollar. LONDEN i" Gevreesd wordt, dat twee journalisten van het Londense zondagsblad People verdronken zijn bij een poging om van Virginia naar Engeland te roeien. Beiden zijn op 26 mei in een vijf meter lange boot ver trokken. Het laatst werden zij op 11 augustus door een kotter van de Ameri kaanse kustwacht midden op de Atlan tische Oceaan gezien. Het Britse passagiersschip Monarch heeft elf dagen geleden de omgeslagen boot waargenomen op een punt 200 mijl oost noordoost van de plaats waar zij op 11 augustus waren. Een woord voerder voor de reders zei, dat het schip op ongeveer 200 meter de boot passeerde, doch dat er geen tekenen van leven waren te zien. De beide jour nalisten zijn resp. 34 en 29 jaar. ALKMAAR Bij een verkeerson geluk is gisteravond de 53-jarige me vrouw G. Appel-de Beurs om het leven gekomen, toen de auto waar zij inzat in een sloot terecht kwam. Mevrouw Appel werd uit de wagen geslingerd en kwam onder de auto. Met veel moeite kon zij worden bevrijd. De vrouw bleek toen reeds te zijn over leden. De overige inzittenden van de auto, de zoon die de auto bestuurde, en dochter van mevrouw Appel, liepen geen letsel op. De Nederlandse gezinnen Willems en Luttmer ontmoetten elkaar op een camping in Joegoslavië, in de buurt van Triest waar ze vriendschappelijk met elkaar omgingen. Ze waren echter niet van eikaars doen en laten op de hoogte voor wat betreft de „mensen smokkel". Naar slager Willems later bleek, heeft de geslaagde ontvluchtingspo gingLuttmer zich als volgt toege dragen. De heer Luttmer maakte ken nis met de Tsjechische dokter, eer» kankerspecialist, die hem vertelde al vele jaren pogingen te hebben gedaan naar het westen te vluchten, echter zonder succes. IJN HET DUISTER De heer Luttmer bood hem aan op een avond opnieuw een poging te on dernemen. De Nederlandse en Tsjechische auto's reden in he' duister naar de Italiaanse grens. In de nabijheid van dc grens geko men, stapte het Tsjechische dokters echtpaar over in de kofferruimte van de Nederlandse auto. De twee Tsjechische kinderen namen plaats op de achterbank en moesten zich slapen de houden. Zo wilde de leraar het doen voorkomen, dat het z ij n kinderen waren. Vlak bij de grens sloeg door een schok het op een kier staande koffer- deksel dicht. De heer Luttmer reed door, omdat men al te dicht bij de douaniers en grenspolitie was. Er de den zich geen moeilijkheden voor; de Nederlandse wagen kon praktisch on gehinderd doorrijden. In Italië werd in allerijl de koffer ruimte opengemaakt. Het bleek dat het doktersechtpaar voldoende lucht had kunnen krijgen. Na aankomst in het vluchtelingen kamp keerden de heer en mevrouw Luttmer weer naar de Joegoslavische camping terug. Ze vertelden daar het verhaal aan de familie Willems. Collecte in 19 landen AMSTERDAM Op 24 oktober wordt in 19 Europese landen een collec te gestart om fondsen te werven voor hulp aan vluchtelingen in Afrika of Azië. De actie gaat uit van de wereld- vluchtelingenorganisatie der VN. In Nederland zal de actie bestaan uit •n in alle gemeenten te hou Jen huis in huiscollecte, die anderhalf uur zal duren en omstreeks 20 uur begint. Ra dio en televisie zullen meewerken. Daarom hopen de organisatoren dat nie mand verrast zal zijn als de bel gaat en een collectant voor de deur staat De organisatie loopt via de burge meesters en alle gemeenten doen Nederland, Noorwegen, Zwitserland en West-Duitsland zullen samen ƒ25 miljoen geld op moeten brengen om de nood, waarin de 30.000 vluchtelingen uit Tibet die in de bergen van India leven te lenigen. Enkele tienduizenden collectanten zijn voor deze korte, maar krachtige actie nodig. Amsterdam bijv. heeft er al 4000 nodig. Het zal dan ook moeilijk zijn voldoende bussen bij elkaar te krij gen. steek eens een North State op en ontdek hoe goed een sigaret kan smaken AAR bij de levende hoop I gaat dat toch wel zo onge veer. Om dit schoolmeester lijke beeld nog even aan te I houden: je behoeft bij wijze van spreken maar aan de boom-van-de-levende-hoop te schud den en je krijgt er een overvloed van: genoeg perspectief en moed waardoor je weer verder kunt. Ook in heel moeilijke perioden in je le- NS Wedergeboren-zijn is: dat je de melk van het Evangelie drinkt, dat je alle vertrouwen in je zelf, in je gezondheid en ga zo maar door, opgeeft. Dat je niet meer steunt op je eigen improvi satievermogen, op je eigen trouw, je zelfstandigheid, je vroomheid. Maar dat je als een pas geborene volledig afhankelijk bent van de fles: de Kerk, die het Woord brengt. En dat je daarvan groeit en daarvan ponden aankomt. Tot je groot bent en volwassen in het geloof. Tot je weet dat je, zelfs ten opzichte van de dood en het onmogelijke, „wedergeboren bent tot een levende hoop". Nogmaals dat krijg je niet cadeau. Het is niet als met een tablet medicijn dat je in de mond kunt steken, waarna het resultaat spoedig merkbaar wordt. Nee, je moet er voortdurend om vechten, om knokken. Elke dag. Moeilijk. Maar de moeite waard. Luister naar .lis «nar tl)H voor North State', rat da Dutch Swina College Band oJ.v. Peter Schilperoort via Radio Veronica ca. 11.1S en 18.45 u, co. 10.30 en 1845^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 13