Witte toga in Heerenveen Een woord voor vandaag BLAKE WAARSCHUWT TEGEN HOOGMOED Mcintire doet beroep op Britse koningin Vredesaanbod verworpen In toekomst ook tv in rechtszaal verwacht Ds. P. Gilhuis naar Brazilië Zie" wil nieuwe leek" naam voor Leerlingenschaal is onmenselijk hoog HET PAKJE Er is een zin die driemaal terugkomt als Christus spreekt over het geven, bidden en vasten van de christenen. Hij zegt: „Uw Vader, die in het verborgen ziet, zal het u vergelden." Het is alsof Christus dit erin wil hameren. Pas op voor het masker van de vroomheid, zegt Christus keer op keer. Laat uw geven, bidden en vasten in het verborgene geschieden. Dat zijn dingen waar niet de mensen, maar God alleen mee te maken heeft. Niet uiterlijke, maar innerlijke vroomheid is het belangrijkste. Maar het slot van de tweemaal herhaalde uit spraak van Christus laat zien dat het dan niet bij innerlijke vroomheid blijft: God zal het u vergelden. Dit alles blijft niet verborgen. Wie in het verborgene geeft, zal in het openbaar ontvangen, wie in de binnenkamer bidt, zal in het openbaar verhoord worden. Wie met een blij gezicht vast, zal in het openbaar rijk gezegend worden. God laat de wereld uw vroom heid zien. Wat zijn wij vaak gesteld op een goede naam. Wat doen wij vaak veel om maar een goede naam te hebben. Pas op, want de mensen zien door al uw pogingen toch wel heen. Maar alles wordt anders als wij ons richten op Gods Naam. Als we gaan beseffen dat er geen andere Naam gegeven is in hemel en op aarde, waardoor wij zalig kunnen worden. Dan ontvangen wij een nieuwe naam. Dan noemt God ons bij Zijn naam. Dan hebben we pas echt een goede naam. Wc lezen morgen: Deuteronomium 8 1-20. We lezen vandaag: Deuteronomium 7 1-11. ZATERDAG 24 SEPTEMBER ]fcTgf Vals getuigenis voorgoed staken HERV. CLASSIS HEERENVEEN LAAT PERS TOE ,,Laat ds. Paisley uit de gevangenis" (Van onze kerkredactie) NEW YORK Een van de pa radoxen van het zoeken naar christelijke eenheid is, dat die de nominaties of families van ker ken, die pretenderen, dat de Heili ge Geest in hun midden is, bijna altijd het meest verdeeld zijn. Dit was de conclusie van een opzien barende preek, die dr. Eugene Carson Blake jjnlangs in de River side Church in New York heeft gehouden. Een reden hiervoor is, aldus de nieuw gekozen secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, dat hoe dicht wij ook bij God staan, wij nooit ontkomen aan het gevaar dat onze grootste deugden ondeugden worden. Onze vroomste overtuigingen worden dan de ergste zonden, die de volgelin gen van Jezus Christus van elkaar scheiden. Geestelijke hoogmoed is het wezen van de zonde volgens de Bijbel, want hoogmoed is de bron van opstand te gen God en Zijn Geest. Er is nooit een tijd, wanneer christe nen of een gezelschap van christenen mogen rusten op wat zij bereikt heb ben en mogen zeggen: „Wij zijn zo dicht bij God gekomen, dat wie niet bij ons is, ook niet bij God is." Voor de oecumenische beweging bete kent dit volgens dr. Blake. dat hoe dich ter zij komt tot het vertolken van Gods bedoelingen in onze tijd, het gevaar rt, des te groter wordt, dat haar streven 7nnHo tunrrft vpranrlprrl in Pen beloofd heelt. langrijke verschillen in dogmatiek en' ethiek bestaan tussen christenen onder ling, maar dr. Blake spoorde alle christenen toch aan, „berouw te heb ben over de arrogante zonde van hoog moed, die niet alleen de kerk verdeelt, maar ook haar boodschap verzwakt door zelfs christelijke deugd te veran deren in afschuwelijke ondeugd." Dr. Blake riep ten slotte „oecume nische en anti-oecumenische christe- i" samen op, voorgoed op te houden met vals getuigenis en wederzijdse cari- catuur. „Laten allen, die de Naam van Jezus Christus aanroepen, alle anderen plechtig hun oprecht verlangen betui- voor de pers openstellen. Als we zeg gen om te luisteren en te letten op de j gen woorden voor de wereld te heb- leiding van de Heilige Geest, die met-(ben laten we dan de deuren openen terdaad verenigt degenen, die de ene voor de media die besluiten, bood- Heer Jezus Christus willen gehoorza-1 schappen, voorstellen en dergelijke HEERENVEEN De classis Hee-1 renveen van de Hervormde Kerk heeft j besloten voortaan op zijn vergaderin- J gen de pers toe te laten. De journalis ten mogen eigen zelfstandige verslagen maken en publiceren. Deze classis is de eerste in de Hervormde Kerk die een dergelijke openheid betracht. In het rubriekje „Kerkkrantkrab- bels" van Hervormd Heerenveen staat te lezen dat deze stap bedoeld is als aanmoediging. „Ook andere classes, provinciale kerkvergaderingen en on ze synode moeten hun samenkomsten Moskouse winkels diclit op zondag MOSKOU Het stadsbestuur van de Russische hoofdstad heeft besloten, dat de winkels voortaan weer op zon dag gesloten zullen zijn in plaats van op maandag. Deze maatregel is primair bedoeld om de eenheid in het gezin te herstellen. In veel gezinnen was het zo, dat vader als fabrieksarbeider of wer kend op een kantoor zondags vrij had, evenals de schoolgaande kinderen, maar dat moeder, die in een winkel stond, dan moest werken. In de tijd dat er grote schaarste was aan consumptiegoederen, was de zon dag de grootste winkeldag, omdat de mensen hun vrije dag konden besteden met in de rij te staan. De laatste tijd er echter weinig behoefte meer Toeristenkerk in Gulpen in gebruik GULPEN Morgen wordt de eerste protestantse toeristenkerk in Nederland in gebruik genomen. Dit gebeurt met een kerkdienst, waarbij onder andere de com missaris van de koningin in Limburg en de burgemeester aanwezig zullen zijn. Het plaatselijke rooms-katholieke kerk koor Sint Gregorius zal de dienst muzi kaal opluisteren. De toeristenkerk biedt j 's zomers aan achthonderd kerkgangers plaats, 's Winters kan het interieur tot een kwart van de oorspronkelijke groot te worden verkleind. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Deze stap wordt gezien als een fase in de voorbereiding van de vijfdaagse werkweek, die het Kremlin voor 1970 en (vac A stolk), L j. Geluk Hoornaar. Aangenomen naar Lekkerkerk (toez.), M. J. de Jongh te Nieuw-Nickerie. ICCC Kennelijk zinspelend op de ICCC zei dr. Blake: „Er is een belangrijke bewe ging, geleid uit Amerika, die over de1 hele wereld probeert christenen te orga- grondig onderzoek in te stellen. Ik ver zeker u dat mijn conclusie en overtui ging is, dat we hier een geval hebben van duidelijke godsdienstigs vervol ging. Ik weet er zelfs geen andere bena ming voor dan „oecumenische vervol ging". De leiders van de Wereldraad van kerken, en de presbyteriaanse alge mene vergadering zijn naar de premier van Noord-Ierland gegaan en hebben hem verzocht op te treden tegen deze predikanten. Dit werd hun toegezegd, door de secretaris van het ministerie van binnenlandse zakenWij geloven dat u als koningin het gezag bezit om deze predikanten uit de gevangenis te ontslaan. Zij zijn geen moordenaars, zij zijn geen misdadigers." HELSINKI Wegens opzettelijke N.menj 111 protnUntw kerk,.- sodslaslcrmg in zijn boek „Midzomer- meensehappen vertegenwoordigd in de nachtsdans" is de Finse schrijver Han- Intrrnationale raad van christelijke nu Saiama door het hoogste hof van kerken (ICCC) verioek ik u deze dtie appel in Helsinki veroordeeld tot dienaren van onze Here Jezus Christus maanden gevangenisstraf. waai zo spoedig mogelijk uit de gevangenis drie voorwaardelijk. Tevens zijn het te ontslaanzetsel en de nog in voorraad zijnde mplaren van het boek (verbeurd ver- Godslastering Drie maanden cel voor Saiama Inmiddels heeft de Britse afgevaar digde in de jongerenorganisatie van de ze raad van kerken het gedrag van ds. Paisley afgekeurd. Hij doet dit in een ingezonden stuk in het Britse blad „The Christian and Christianity To day". Michael J. Pugh schrijft: „Om te be ginnen moet ik zeggen hoe zeer sommi gen van ons in deze beweging zijn (ds. Paisley's) houding en gedrag afkeuren. Er is geen schriftuurlijke basis voor te vinden en vloeit klaarblijkelijk voort klaard. Saiama, wiens boek een. best-seller werd mede door het 'proces, dat grote aandacht in Finland heeft gekregen, had in een brief aan het hof van appel uitdrukkelijk gesteld, dat de godslaste ring alsmede het problematisch stellen van de zogenaamde christelijke waar den een bijzonder motief van zijn werk geweest was. De uitspraak van het hof komt over een met een wetswijziging, die de uit een verbazingwekkend egotisme....Finse regering aan de Rijksdag heeft Zijn dictatoriale houding stelt hem in voorgelegd. Daarin wordt de maxi- j staat een gevolg op te bouwen van mum-straf op godslastering (thans nog j mensen die niet voor zichzelf kunnen I twee jaar) vastgesteld op zes maan denken." 'den. (Van onze kerkredactie) COLLINGSWOOD/LONDEN Dr. Carl Mcintire, de voorzitter van de Internationale raad van chistelijke kerken, heeft de Britse koningin gevraagd te bemiddelen dat ds. Ian Paisley uit de ge vangenis zal worden ontslagen. Deze Ierse presbyteriaanse predi kant ging drie maanden de ge vangenis in, omdat hij weigerde te beloven dat hij zich in de ko mende maanden stil zal houden. Ds. Paisley, predikant van een af gescheiden presbyteriaanse kerk werd enige weken geleden veroordeeld tot 300 gulden boete en het afleggen van de belofte, dat hij geen demonstraties meer zal houden of drie maanden ge vangenisstraf. Onbekenden betaalden de boete maar Paisley weigerde de be lofte at te leggen en ging met twee andere prédlkanten. Tohn Wyhe en Ivan Foster, naar de gevangenl.-. Reeds eerder was ds. Paisley bekend Éewordcn als de predikant die pro testeerde tegen het bezoek van de (ang licaanse) aartsbisschop van Canterbury, dr. Ramsey, aan de paus. Hij is voorzit ter van (ie nieuwe afdeling van de ICCC in de Britse eilanden. Brief In zijn brief aan de Britse koningin ichrljft dr. Mcintire: Velen hebben reeds een beroep op u gclaan om ee (Vervolg van pagina 1) Goldberg en de andere leden van de i Amerikaanse delegatie applaudisseer- j den niet, toen Gromlko uitgesproken I was. „Wat telt is niet de kunst van het schelden, maar van het vre- destichten", zei Goldberg in een kort j weerwoord. Hij zei verder: „Als de oprechtheid j UTRECHT De tv-camera in deipers Informeert. Anderzijds verheelde van deze voorstellen op de proef rechtszaal zal mettertijd even normaal h« x»ch nlet- ,dat te grot* belangstelling moet worden gesteld of betwijfeld, als de aanwesifheld van de schrlj- kuvïrtróriSe™ moet dat niet door mondeling aanval-Tende pers. Echter zal er steeds nauw-1 stra,iaak %aak len of verkapte waarschuwingen ge- keurig voor moeten worden gewaakt, beuren, maar door onderzoek van on- dat een verdachte door de publiciteit ze bereidheid de daad bij het woord extra leed wordt toegebracht. Degenen te voegen." j djc het tv-medium hanteren dienen Het persbureau van Noord-Vietnam van een zodanig niveau te zijn, dat ze merkte in een radio-uitzending op|d„e grote verantwoordelijkheid aan- dat het Zuidvietnamese bevrij- j kunnen. ding8front als „de enige ware verte genwoordiger van het Zuidvietna- Op een forumbijeenkomst van de Orde mese volk" dient te worden erkend. va" Nederlandse Advocaten gewijd aan Izv.itla. dr kr.nl die >U spreekbuis P"« ""'f*" ""I D,,r Ivoren gebracht. Overigens werd hieraan kÏ k j g j toegevoegd, dat thans het ogenblik voor beschouwd, schrijft dat de rede van|on#*iand nog niet is gekomen om de ca- Goldberg een en al gehuichel was. mera in tc schakelen bij de rechtbank- ..Als je hem moest geloven was het verslaggeving. Een en ander werd ge- Noord-Vietnam dat de akkoorden! zegd door de vice-president van de van Genève verbrak." I Utrechtserechtbank, mr. M. B. van de i Werk. Japan achter S ide leer der communicatiem: De Japanse minister van buiten-! de Gemeente-universiteit van Amster- landse zaken. Essusaburo Shiina, ver- dam accentueerde de grote journalistieke klaarde In een rede voor de Algemene verantwoordelijkheid. In antwoord op Vergadering dat zijn land het met dr uitgesproken twijfeU hierover stelde hij. vs I. ri.t hel HHen „...hm dat 'n journalistieke kring ten vol- d.at. T?°L^t> ,,dmfaUc™P lie overtuigd is van hetgeen Tiier mag yan Communistisch China een tweedcr- i wordcn gevraagd Hij illustreerde dit de meerdertieid vereist is. Over Vlet- I mot ie w Ij zen op de dezer dagen in nam zei hij dat de communisten meer j Utrecht gestarte school voor de journa- open moeten staan voor een vreedzame listiek oplossing. Het voorstel van Amerika „LmdAu ren opbouwend voor,.-!. ÏTÏSÏÏL el-u'! dat ernstige overweging verdient. Pr- t,erde by de justitie een zekere angst king moet de wereldproblemen in een onl tegenover de pers de nodige openheid geest van vertrouwen tegemoettreden, i te ".jetraehten en was niet helemaal ge- Anderhalf jaar voor ex-evangelist LEEUWARDEN Overeenkomstig niseren in botTe oDDOsu7e" tègen "de de eis is de 27-jarige voormalige Wereldraad en de nationale raden van 18#li*t JHL V. veroordeeld tot anderhalf kerken in alle landen." Hij wilde niet ontkennen, dat Manier waaropbelangrijk jaar gevangenisstraf. Tevens is hij voorwaardelijk ter beschikking van de regering gesteld met een proeftijd van drie jaar. H. V„ die door een vrije gemeente te Minnertsga tot predikant was beroepen, had zich schuldig ge maakt aan ettelijke gevallen van fles sentrekkerij, verduistering en diefstal. GEREF. KERKEN voor Nieuwleusen, F. Dijkstra voor Nijverdal (vac. D. Klop- P. van Oosterhoudt te Beek- GEREF. GEMEENTEN 99 Weekend in Leek en 100 99 (Van onze kerkredactie) GOUDA Het jonge maandblad ,JZie" wil een halt toeroep aan de opmars van het woord „leek" in de reformatorische h ken. Het blad looft een boekenbon van honderd gulden en et weekend inhet dorp Leek uit voor degene die een betere vooral een bruikbare naam verzint voor de „leek" in het kerkt werk. Vierhonderd jaar geleden heeft de Reformatie reeds verzet aange tekend tegen het onderscheid dat de kerk van de middeleeuwen maakte tussen de clerus en het „gewone kerkvolk". Met nadruk werd geschreven over het ambt der gelovigen. De bijzondere ambtsdienaren kregen een naam, predikant, ouderling, diaken, maar voor het ambt der gelovigen werd nimmer een goede naam bedacht In de loop der jaren ging trou wens de aandacht voor dit ambt weer verloren zodat prof. dr. H. Kramer enige jaren geleden ging schrijven over „het vergeten ambt". Maar bezinning op de plaats en taak van de kerk, op het evangelisatiewerk, en de groeiende mondigheid van het kerkvolk deed de schijnwerper van de publiciteit weer op dit ambt vallen. De massa media met de kerkbladen voorop legden zich, vaak schoorvoetend, neer bij het in de Rooms-Katholie- ke Kerk nog altijd levende woord „leek", afkomstig van een Grieks woord dat „volk" betekent. Discriminerend „Zie" meent nu dat de tijd geko men is om er een nieuw woord voor te vinden. „Er is namelijk", zo wordt in het zojuist verschenen septembernummer gezegd, „geen benaming te vinden die discrimi- nerender is dan het woord „leek".. ,,'t Is maar een leek", wordt opge merkt (of gedacht) door vaktheolo gen wanneer iemand zonder scho ling in de godgeleerdheid bepaalde visies openbaar maakt op godsdienstig of kerkelijk terrein. Zodra het leken-signalement gege ven wordt, betekent dit dat men de man-in-kwestie niet ernsl moet nemen." Of „Zie" met deze interpretai van het woord helemaal geli; heeft als het gebruikt wordt kerkelijke en oecumenische sti dies betwijfelen we, maar een f< is dat de kerken er voor de „gew< ne man" toch nog niet in gesli zijn dit wat negatieve woord positiever betekenis te geven. Betekenis Volgens „Zie" betekent woord in vele reformatoriscl kringen toch nog te vaak: Iemand die theologie bedrijl zonder daarvoor te zijn opgeleii 'i vou vei Iemand die kerkelijk werk richt zonder in het ambt t staan. 3re, Iemand die wel ambtsdrage rbai is, maar geen theoloog, dus eeid, soort onderofficier. Iemand die tot de onmondigr schare behoort. Het blad schrijft: „De image va jen de leek is niet zo best en daaronfetaa zou een andere benaming voor hei i0g die in volle rechten deel uitmake >ile van de christelijke gemeenti maar zonder theologisch of ambtee, lijk gezag, ten zeerste op zijf plaats zijn." De prijsvraag staat voor iederffhe een open. „Zie'', (postbus 142, Gou ul da) verwacht de antwoorden voo 10 oktober binnen. Komt er ee; goede naam binnen, dan krijgt d 'eh auteur een boeken- of cadeauboi van honderd gulden en een week !ch endverblijf voor twee personen i t het beste hotel te Leek in de pro >tat vincie Groningen. Voor dat dor nol behoeft hij geen andere naam tpa verzinnen. (Van o kerkredactie) Klacht van kleuterleidsters: (Van onze onderwijsredactie) [noemen, zo zei de presidente maar wij ZWOLLE „Er heerst bij ons zullen niet in wilde kreten onze kracht onbehagen dat onze wensen jnJ zoeken. dividuele benadering van de kleii-l Ononderbroken ter, kleinere klassen voorlopig i in de ijskast zijri gezet tot 1970—1 wii k™nen de klachten van lo en ko .nnr- -m n i j over en weer. Vaak hoort men de 1975. En dat terwijl verscheidene dat het ko de kleuter goed MECHELEN (België) Naar wij ver- nemen is ds. P. Gilhuis, gereformeerd! predikant in Mechelen, door de Soem- ba-Brazilië deputaten van de Gerefor meerde Kerken benoemd tot missionair predikant in Brazilië. De bfenoeming moet nog worden aan vaard door de zendingsdeputaten van de Igreja Evangelica Reformada Brasil. Indien dit geschied is, kan ds. Gilhuis worden beroepen. Als zendende kerk zal dan Winschoten optreden. De Gereformeerde Kerken hebben al twee missionaire predikanten in Brazi lië: ds. F. L. Schalkwijk en ds. K. Kui per. De laatste is predikant voor de lectuurdienst en is momenteel met ver lof in ons land. Ds. Schalkwijk werkt in het zuid westen van Parana, in de fonkelnieuwe stad Cascavel; waar zich veel emigran ten vestigen. Hij heeft daar zeer veel contacten en heeft er reeds twee ker ken geïnstitueerd, in Cascavel-centrum en in Aurora. Alleen kon hij het werk echter niet meer af. Het is dan ook de bedoeling, dat ds. Gilhuis naast hem komt werken. Ds. Gilhuis is dertig jaar. Zijn vader is dr. J. C. Gilhuis, de* bekende praeses van de generale zendingsdeputaten der Gereformeerde Kerken. Mechelen is zijn eerste gemeente, die hij sinds 1962 dient. In België is hij onder andere tenschappen zijn prioriteitenschema voorzitter van „De Geuzen", de inter- heeft, maar de vraag is of onze wensen kerkelijke bond van Vlaamse pro- daarin niet onderaan geplaatst zijn. Dit testantse jeugdverenigingen, en secreta- op redelijkheid te toetsen zal de taak ris van de Belgische kring van Gerefor- van de ANOF moeten zijn. Wij durven meerde Kerken. de taken wel openlijk bij de naam te verlangens met de wet op het kleu teronderwijs al tien jaar oud zijn". Dat zei mejuffrouw A. Tak,- presiden te van de landelijke groep kleuter leidsters van de PCOV, vandaag op de algemene vergadering in Zwolle. Zij vroeg zich af of de komende technische herziening van het kleuteronderwijs de ze wensen zal vervullen. Het wordt hoog tijd dat er iets gedaan wordt aan de onmenselijk hoge leerlingenschaal en aan de marges. Het opheffen van deze marges zou voor enkele scholen het begin van enig soelaas kunnen bete kenen. Naar onze mening, zo zei mejuf frouw Tak, heeft de regering de tijd van de hoogconjunctuur voorbij laten gaan. Wij zullen er evenwel begrip voor moeten hebben dat er meer zijn die in de onderwijssector om voorrang vra gen voor hun belangen. Wij weten dat de minister van onderwijs voorbereidt op het lo. In eigen kring verzucht men reeds jaren dat het lo niets doet aan de grote kloof geduren de het eerste leerjaar. Eigenlijk nege ren wij wat jarenlange studie en onder zoekingen hebben opgeleverd, namelijk dat het kind kleuter blijft tot zijn zeven de jaar en dat je niet ongestraft dit natuurlijke proces kunt onderbreken, omdat een bepaald onderwijsbestel dat eist. De kleuter moet ongestoord de kans krijgen zichzelf te zijn. Het rij pingsproces moet onderbroken zijn gang kunnen gaan in eigen tempo. Twee predikanten naar luchtmacht Brieven die niet zijn voori ran naam en adres kannen nr. n behandeling worden genon# Geheim hooding is verzekerd- \f gen die niet onderling met elMr in verband staan moeten In V'01 zonderlijke brieven worden P steld. Per brief dient een gul?re aan postzegels te worden inggep ten. jbo TEDERE MAANDAG kwam de meester met een pakje op school. Heel keurig en precies was het papier erom gevouwen en verstevigd door een touwtje met so lide platte knopen. De jonge, nog ongetrouwde meester wilde een rechtvaardige gang van zaken in brug over, laantje door, pakje afge ven en terug. De week daarna mocht hij weer tijdens de pauze de boodschap doen. Piet was ziek. Zijn snelbinder was kapot, maar dat was geen pro bleem. hij fietste met één hand. Weer fietste hij wat bevangen door 2-R zijn klas. Daarom riep hij de ené de maandagmorgensfeer maandag Piet. de andere maandag i,, Jan tijdens het speelkwartier bij zich, met de mededeling dat het pakje weer weggebracht mocht wor den. Een boodschap voor de meester is altijd een kwestie van „mogen", dit in tegenstelling met thuis, daar „moeten" de boodschap pen altijd gedaan. Piet had al een paar maal het pakje weggebracht. De straten zijn op maandagmorgen anders dan om vier uur, ook anders dan in de va- kantie. Piet vond dat „blits" en de zijn nieuwsgierigheid vorige keer heeft hij het nog gee bd MBBMBSBIIHiH het dorp. Maar doordat hij toen het pakje zoveel bewuster vervoerde dan anders, vroeg hij zich ineens af wat erin zou zitten. „Het pakje van de meester, mevrouw", zei hij net als altijd. Bijna vroeg hij: en wat zit er eigenlijk in. maar als vijfde- klasser wist hij zich te beheersen. Op dat moment overviel hem een intense nieuwsgierigheid die hem in het pak deed knijpen, maar dat hielp natuurlijk niet om de inhoud te ontdekken. Pas vlak bij school is weg- aldus de Japanse minister. over de wjjss waarop de politie de blitser gemaakt. Hij fietste keihard en had nog precies tijd om even gauw een pakje kauwgom te halen, hij -ijn zaterdagse zak- geen nieuwe snelbinder. De geheim- geld expres had bewaard. het pakje besprong HEERENVEEN De kerkeraad van de hervormde gemeente van Heerenveen gaat zich bezinnen op een nieuwe kleur voor de toga van hun predikant. In plaats van een zwarte zal het een witte moeten worden. Althans dat wil ds. O. Bult. volgens een artikel in het blad Hervormd Heerenveen. Ds Bult wil een witte toga. omdat dat de kleur van de rein heid is. van de vlekkeloosheid. Als een prediker spreekt over harten witter dan sneeuw laat hjj dat dan doen in een feestelijk wit kleed, zegt hij Toch behoeft de zwarte toga volgens ds. Bult niet helemaal in een kamfer- kist te worden opgeborgen. Volgens ds. Bult kan de predikant zün zwarte toga in gevallen van rouw dragen als de predikant meent een schuld- of boctepreek te moeten houden. Jan is een heet ander type. Het hem zodra de meester het hem anders dan anders zijn van de stra- overhandigde. Het regende een beetje, maar bij de brug begon het flink door te zetten. Nat en koud klemde zijn ten valt hem ook wel op. maar hij vindt dat vreemd, niet blits. Hi' wordt er een beetje eng van. In eens ziet hij het dorp leven op een uur dat hij nooit aan dacht. De stilstaande versperde het nauwe winkelstraat- weten wat erin het pakje zat. Hij je. Op een ladder voor de schoenen- moest weten wat hij steeds weg- zaak stond een glazenwasser de ra- bracht. Nat papier scheurt gemak- men te zemen. Hij kreeg het gevoel kelijk, vooral als je een beetje met alsof hij alles voor het eerst zag. je vinger boort. Zijn hand beefde Hij fietste langzaam, zag zichzelf bij het verder scheuren. Toen zag toen ineens in een etalageruit, hij iets van de inhoud, een klein „Mal", dacht hij. „net of ik het zelf stukje maar, toch begreep hij daar- Bij het bekende adres bel de hij overdreven hard. „Alstu blieft", zei hij driest, „de vuile was van de meester." Het vreemde van de maandag morgenstraten ontging hem, hij was woedend en diep beledigd. Vui le was, dacht hij, vuile sokken, hem den en onderbroeken. Bespottelijk. De meester had hem niet dieper kunnen vernederen. Hij schaamde zich vreselijk. Eén ding stond vast. hij deed het nooit weer. Ja, hij ging daar nog eens een beetje met de vuile was van de meester sjou wen, hij keek wel link uit. In schoonschrift schreef hij de moeilijkste brief van zijn leven. „Beste meester, Ik breng het pakje niet meer weg." Hij legde het op de lessenaar. Natuurlijk moest hij daarom na vieren blijven. Meester zwaaide met het briefje vlak voor zijn prikkende ogen. „Wat betekent dat?" Jan zei niets, haalde mok kend de schouders op. Die rottra- als hij iets zei, ging hij vast hand om het pak heen. Dan kwam janken. Zijn hart bonkte. „Waarom Jan slikte, schepte adem en moed en zei: ,,'t Is vuil wasgoed, daar om." De meester was nog jong en begreep het niet zo goed. Hij lach te, vroeg zich niet eens af hoe Jan er achter gekomen was een vreemd knulletje, die Jan, dacht hij. Mink van Rijsdijk (Van een onzer medewerkers) DEN HAAG Naar wij vernemen zijn twee nieuwe luchtmachtpredikan ten benoemd. Beiden zijn gerefor meerd. Ds. G. L. R. Riphangen te Leid- schendam is per 1 november benoemd als opvolger van ds. Th. Vollenhoven, die een beroep naar de gereformeerde kerk van Eindhoven heeft aange nomen. Ds. G. Clements te Sneek is benoemd met ingang van 1 januari, Hij vervult de vacature, die ontstond door de benoeming van ds. J. Drost tot hoofdlegerpredikant. Ds Riphagen is 41 jaar oud en deed in 1957 zijn intrede te Leidschendam. Ds. Clements, 43 jaar oud, was vroe ger directeur van de christelijke emi: gratiecentrale te Rotterdam. Als mili tair verbleef hij in Engeland en Indo nesië in de rang van sergeant-majoor instructeur. Hij was predikant in Lek kerkerk (19611964) en vervolgens in Sneek. Oostelijk Flevoland Niet langer samen naai de kerk FLEVOLAND De gereformeerden en de christelijk-gereformeerden gaan j niet langer samen naar de kerk in I Oostelijk Flevoland. De christelijk-ge-1 reformeerden gaan met ingang van morgen eigen diensten beleggen. Tot1 nu toe werd gezamenlijk gekerkt. De diensten stonden de ene week onder leiding van de gereformeerde, de ande re week onder leiding van de christe- lijk-gereformeerde kerkeraad. Het blad „De Wekker" meldt dat oor zaak van het uiteengaan is de gipeien- de samenwerking tussen de gerefor meerde kerk en de hervormde gemeen te. In kerkdiensten onder verant woordelijkheid van de gereformeerde kerkeraad gingen ook wel hervormde I predikanten voor. De christelijk-gereformeerde dien sten worden nu gehouden in een zaal van „De nieuwe ark". Bij de bouw van de nieuwe kerk voor rekening van de gereformeerde en de christelijk-ge reformeerde kerk was reeds voorzien in kerkruimten voor aparte diensten. 1st firs kolenconvector slecht, beeld bij zacht weer. De vrijkoiï gassen komen de kamer in. Wij ben de schoorsteen laten afbikki opnieuw aansmeren, maar dit niet geholpen. Afzonderlijke desk gen (aannemers) hebben ons twer viezen gegeven: 1) in de schooi een buis laten aanbrengen, 2) buis laten aanbrengen maar een bel H-stuk op de schoorsteen I plaatsen. Wat raadt u ons aan?*zel van valwinden hebben we nietjchi huis ziet er nog prima uit en J geleden gebouwd. Wel schoorsteen bij regenachtig we an vochtig. Is voor een gas) uj( goed-itrekkende schoorstee^. dig? Wat voor gashaard raadt Antwoord: Voor het slechte trior kunnen verschillende oorzaken^] Aangezien u spreekt t schoorsteen bij regenachtig weerei, onderstellen wij dat dit wel de zaak zal zijn. Een schoorsteen nooit vochtig zijn, hij slaat doUJ, lek, dus dan trekt de kachel£r: Speciaal bij zacht weer kan d ri geval zijn, daar er dan meer vo .n heid in de lucht zit. U heejgs schoorsteen al laten aansmeren moeten wij u iets anders aan Het plaatsen van een dubbel I heeft geen zin, daar dit alleen v: [g den voorkomt, en u zegt dat u i van geen last heeft. Blijft als mogelijkheid het laten aanbi van een buis aan te raden. fT Een andere oorzaak van slecht1"3 ken kan zijn een verstopt circuit naai in de kachel zelf of een velO afvoerkanaal in de schoorsteenfen controleren schoorsteen ligt, kan u de kache i halen en een brandende krant schoorsteen steken. Als de kran n binnen zuigt, is de trek goed. niet het geval, dan moet schoorsteen laten vegen. Is de vochtigheid tenslotte d< zaak, dan zal u dus een buis 1 laten aanbrengen of een rejj schoorsteen laten bouwen, als d helpt. Alvorens u echter met eeL gelijk (duur) experiment begii den wij u aan een gashaard te U wegen. De kosten van de rep Ji zullen tussen de honderd en tw< j derd gulden liggen en dan is het zaam aan een aardgaskachel te denken. Als de schoorsteen ind daarop natuurlij de gashaard aansluiten, daarb evengoed een behoorlijk trel 0 schoorsteen nodig heeft. Dan ydj u een gevelkachel aai 'c meestal onder het raam wori plaatst, met aan de buitengevi >0 luchtkoker, afgedekt door een r Deze gevelkachels zijn niet dl*, dan de normale gashaarden. Antwoord: In 1880 is geen po van één cent uitgegeven. De zegel van één cent is in 1876 u ven en tot 1894 in omloop gel In dat jaar werd de zegel in ge de zogenaamd nieuwe kleuren u ven. De zegel komt in diverse I gen voor. Wij zullen u de hoog de laagste waarde opgeven, bruikt ongeveer ƒ5,50, gebruik! h tot 0,05 met uitzondering van tanding 11J4: 12 grote gaten, zegel is ongebruikt ƒ21,50 waa bestaat ook nog een papierafw Deze Is ongebruikt 65, gebrui Er is nog een ongetande

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2