Rijke Sowjetsehattee en Gemiste kansen OPSCHUIVEN sis&rjgs Platenmakers brood blijven zien in orgel CULTUREEL VENSTER Dichterlijke notities van een natuurtalent Niets over ïvloed van ristendom Romantici komen ook aan bod ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1966 Ruslands historie doorvorst DE nieuwe vleugel van het Haags Gemeentemuseum dinpsppsehiedpnis van vpip vnlkprpn pn culturen in 1 weerspiegelt de wor dingsgeschiedenis van vele volkeren en culturen in het uitgestrekte Rusland. Specialisten van het machtige Instituut voor archeologie, deel uitmakend van de Sowjet-academie van wetenschappen, hebben met grote toewijding deze eerste tentoonstelling van hun eeuwenoude vondsten buiten eigen land inge richt. Zelfs hun opperste chef B. A. Rybakow, die de titel „academicus" voert is ervoor naar Den Haag gekomen. Wie echter van de Russen een volks-ex- positie had verwacht, bemerkt tot zijn verbazing, dat de opzet van „His torische schatten uit de Sowjetunie" het tegendeel is geworden van een tentoon stelling die -de brede massa trekt. De meer dan duizend kostbaarheden, die ruim duizend eeuwen omspannen, zullen in hoofdzaak beroeps- en amateurbe oefenaars van archeologie en cultuurvorsing boeien. (o.m. voor paardentuig) in de vorm van herten met prachtig gestileerde geweien, die overgaan in andere figuren zonder hun oorspronkelijke functie te verlie zen. Veel gevonden werden ook voorstellingen van op leeuwen ge lijkende dieren. Deze motieven moeten ver band houden met de bij vroege volkeren levende metamorfose- gedachte en met wat alchimisten noemen „de mutatie". Zelfs in zeer oude folianten zijn hierover notities te vinden. Hoewel de Sowjet-deskundigen ervan op de hoogte moeten zijn, gaan zij eraan voorbij. Zij sluiten dus het rijk van de geest buiten hun materialistische benadering der dingen. Dit houdt echter in, dat vele, op zichzelf hoogst belang wekkende en unieke voorwer pen, voor de tentoonstellingsbe zoeker dode dingen blijven. zeer speciale achtergrond, die verlichting de indruk, dat men in een segment vormt van het leef- de mystiek aandoende kerkzaal patroon en de denkwereld in van een vroege christen-gemeen- vroege culturen. De Russische ar- te vertoeft, cheologen en historievorsers, die het achtergrondverhaal wel ken nen, maar niet vertellen, doen in feite slechts half werk. Met al leen het materiële ding Al is het o.i. de interessantste zaal, dit neemt niet weg, dat ook hier een wel zeer onvolledig beeld wordt getoond. Met elkaar Deze Aphrodite" uit de tweede eeuw v. Chr. toont frappant aan, hoe sterk de Griekse beschaving Russische volkeren heeft beïn vloed. ïeeu iica maieneie uilig vuui - ogen, kan de geïnteresseerde leek 6e.-.tten de Sotojet-musea de hoogstens iets naspeuren van een 0™otste en mooiste uertamehng ontwikkelingsgang en het samen- !k°"f" '°T <L'ere,d- D' e"kcle vloeien van versehillende cultuur- 'Jukken die 21J noor Den Hoog invloeden. Maar daarmee kan hij 'tuurden, genen slechts een frac- nog niet doordringen in het we- "'kdom aaJ.ar- zen van de makers. schoonheid en diep- De Sowjet-deskundigen in Den geestelijke inhoud. tooor- Haag lanceren het grootste deel Russische kunatenaors m ne- van hun miljoenenschat nadruk- e eeuwen gestalte hebben gege- kelijk als „materiële cultuur". Fi- ven- naai in strijd met deze consequen- Had de Sowjetunie meer laten tie van de communistische ideolo- zien van deze de wezenstrekken gie, is de wijze waarop sfeer van de Russische mens zo frap- werd gemaakt voor de christe- pant uitstralende cultuurschat, lijke kunst (het kleinste deel van zij zou een voor het Westen ver- de expositie). rijkende daad hebben gesteld. In de zaal met ikonen, kopieën Zo is dan de tot 20 november van fresco's en rituele voorwer- durende tentoonstelling er één pen van de Russisch-Orthodoxe van gemiste kansen op een essen- Kerk wekken zwarte bekleding, tieel punt. nisachtige bouwsels en schaarse TON HYDRA draak weerspiegelen in de de typische Russische i Uiteraard weten ook de Sow- jet-onderzoekers terdege dat hun prachtige vondsten meer zijn dan bijvoorbeeld een „gouden sierplaat in de vorm van een vow. mon leeuw" met welkq nictszcggen- Vanzelfsprekend kan men de nnnd.iiiHnr in de Haaese t'an de onbekende makers bewon deren, of, zoals dat weer mode is „zich openstellen voor wat het Het zg. leeuwmotief verbeeldt - - teer waarschijnlijk de mytholo- Sische Veelvraat, die in talrijke Maar het ding begint pas echt te „leven" als wij de zin, de functie ervan weten te achterhalen. En elk ding had zijn eigen zinnig heid. Voorwerpen die een oude culturen voorkomt. Dit beest bij verscheidene noma denvolken het symbool van de jacht, bij andere zinnebeeld van de stamvader of van het mystie- was er de magische bedoeling, of het symbool van een mys tieke relatie met het bovenaard legenden ten slotte be land bij de heraldiek. Als „klim mende" of „gaande" dan wel als „uit de baren naar boven komen- de" leeuw leeft hij, al dan niet De tentoonstelling vertelt niets i.t A... HI.P... ,i„ II-, opgeverfd, martiaal voort op de ling en cultuur. Er bestaan opval lende specialistische begaafdhe den zonder dat de overige geeste lijke vermogens op gelijke hoog- EEN musicienne, begaafd en ervaren vioolpeda- in "en D'< "W( elke ga- te staan, denk b.v. aan de zog,.- dachte aan het would-beaf. naamde rekenwonders. Het is goge, lief maar ook hard bejegend door het A,gezien yQI| waer u10rdt ge- Pen merkwaardige ervaring een leven, schrijft gedurende een tijdsverloop van tien schrijfster uon deze noti- dichterlijke aanleg bijna on- jaar (1955—1965) in totaal dertig korte dichter- hid ieU ,e versneden aan te treffen. In de lijke notities. Zij geeft die uit onder de schuil- spreekt „Bi,iem« ervaringen ™Zb^,Xid'?rEe"n ze?dzaim: naam Andra Wiggers en noemt het boekje uit. jn de tweede plaats getuigt ^eid. Maar de literatuur werkt Opschuiven (Uitgave De Beuk, Amsterdam, 40 blz., de ingetogenheid, de kortheid, met woorden, zinnen, gedachten 3,90) een geoefende literaire al of niet voldragen. Bij Neeltje smaak. Men krijgt de indruk dat Maria Min aannemende dat git de inleidingen in de catalo- blijkt duidelijk met welk 3 wetenschappelijk potentieel IRussische deskundigen hun J lm. onderzoeken en met hoe- I trots zij de triomf van hun lieologie (.n.b. slechts een hon- ilduizendste deel van wat de ln het Altajgebergte uerd dit houten beslag uit de vijfde eeuw v. Chr. gevonden, subliem ge sneden in de vorm van een Grif- fioenkop. Dit mythologische dier werd o.a. in de Griekse cultuur de vervanger van de Veelvraat. In de bek van het heest de kop tan een damhert symbool van de goddelijke hinde, die tot com plete volksverhuizingen verlokte). Andere motieven op het snijwerk verbeelden de metamorfose-ge dachte, de gedaanteverwisseling van dier tot mens of omgekeerd. deze diepere zin. Het interes santste wordt dus weggelaten. Omdat het niet te pas komt in het marxistische straatje, waar Deze gedachten veroazen mei zijn. zijn ze mei sier* dkiucru. in„ined is aeweesf heeIt brengt het ere door oorspronkelijkheid en ook TochMMj» dichlen b, «fleren'. Een dichter vanzelf de de vormgeving is niet verras- iets en doén ze iets. In de eerste „dichten is afleren". Een dichter mee Jg ulent zwaR wapenschilden van geslachten, sen(J yóorzover ze iets spreuk- plaats omdat de ruim negenhon- nadoen is zijn epigoon wordencultuur gering, dan blijft alles landen en gewesten. - - - - - im»« - Zo heeft elk ander voorwerp niet kernachtig en voorzover het bovennatuurlijke taboe is. op de tentoonstelling zijn eigen, ichtigs hebben zijn de verzen derd woorden die het bundeltje maar een wijze raad naleven kan beneden de maat. -r,in* i,o«nehtio on itnnrrmior yo tdt (do nmiinnn nan een matig een zwak talent helpen zieli zo Terugkijken omstreeks honderdduizend jaar voor Christus tot aan de zeven- tiende eeuw hebben zij aan de bezitten) aan hand vgn hun vondsten ccn me_ esten tonen. nlgtc ulterlljke tekenen van zulk een wetenschappelijke ren?€"ik leve" 'n kaar.' f ,k valt het de ingewijde ten- bracht. Maar uiterst summier la- - ten de Russische geleerden zich uit over die zoveel meer intrige- lat ook de Sowjetarcheologen de reconstructie van de slechts die formuleringen dingen. lanceren die niet strijdig Wij kiezen rnt het tentoon- met materialistisch-mar- ?es.e- e regels. fistendom ezeld willekeurig voor beeld om aan te tonen dat de Sowjet-archeologen al wat met de geesteswereld in de achter grond te maken heeft, liever on vermeld laten. Omstreeks de zevende eeuw opzienbarendst is wel, dat voor onze jaartelling verschenen •jet-specialisten in hun o.a. in het Zwarte-Zeegebied ijving van tijdvakken met volksstammen, die we als Sky- woord reppen over het then nu vrij uitvoerig kennen. de ontwikkeling en de Dit ruitervolk, van oorsprong iruitstraling van het waarschijnlijk uit Noord-Iran, indom in Rusland. Als re- vestigde zijn macht in een wijd 'erd opgegeven, dat het de gebied. Naast de door opgravin- nstellers van de catalogus gen inmiddels beroemd geworden tijd had ontbroken. Waar de grafheuvels van wel twintig me- er, ;eschiedenis zo uitvoerig ter hoog, behoren de veelal gou- bclicht, lijkt dit een motief den sierstukken met diermotie- wetensehappelijk niet is te ven tot de merkwaardigste cul- ïwoorden, immers het wa- tuuruitingen van de Skythen. christendom en christelijke Er zijn sierplaten gevonden ur die in bet immense con- eraat van rassen en volkc- de eenheid van Europees leven tot stand brach- Ook in de gebieden die on hete Sowjets tot een unie zijn z'lndeld. be dt idemicus Rybakow verklaar- Wij schamen ons niet voor hristelijke kunst. Integen- zijn er trots op en de enis ervan reikt in vele ge il tot ver buiten onze gren- lpt g o - Een tweeduizend jaar oude gou den armband werd in een Sarma- tiscli graf gevonden. De Sarma ten verdrongen het Skythische /^ELUKKIG blijft het orgel in de belangstelling staan van> de „platenmakers". Deze uiteraard zeer commercieel denkende lieden zien dan toch brood in het orgel. En al krijgen de gerenommeerde organisten voorrang bij de opnamen, men merkt ook, dat er inte resse begint te komen voor zeer specifieke orgels en voor zeer specifieke orgelmuziek. Dat is heel wat waard! In ons land bestaan er zelfs twee niet-commerciële orgel- platenmakers, Diskanto ei i Disco-Nederland. Van Dis kanto bezitten wij twee op namen, beide van Charles de Wolff. Op de ene speelt hij Samuel Scheldt's Christi qui es lux et dies, Buxtehv.de's Vater unser im Himmelreich, Bach's Wenn wir in höchsten Noten sien, Reger's Nun dan- ket alle Gott en Anthon v. d. Horst's Partite diverse sopra O Nostre Dieu et Seigneur amiable" (BK 24838). Op de andere (AKM 17440) speelt hij een Bach-programma: de G-dur Fantasie, de F-dur Toccata en Fuga en het koraal „O Mensch bewein' dein Sünde gross". In beide gevallen wordt het orgel in de Grote of St. Mi- chaelskerk te Zwolle gebruikt. Charles de Wolff is een bijzon der begaafd orgelvirtuoos en hierop valt alle nadruk. Bij „Disco-Nederland" wordt een ander principe gevolgd. Daar klinkt in de eerste plaats het instrument, een orgel van zeer bijzondere kwaliteit, zo als de Arp Schnitger-orgels in Noordbroek en Mithuizen, waar nog veel van het Dorspronkelijke klankkarakter zijn benieuwd, of de in im, bt gestelde afzonderlijke ;ch1 rijving van de religieuze deze toch wel verrassende Taak ten volle dekt Met an- woorden: of de marxistische ine toestaat, te erkennen het christendom ook in eenhnd heeft gefungeerd als een .rdtde meest essentiële „cemen- rotevan de samenleving. ien materie wij vooralsnog twijfel blij- coesteren. vindt mede hierin ak, dat de Sowjet-archeolo- >lijkens de toelichtingen bij exposeerde voorwerpen zich ken tot een materialistische istructie van de geschiede- I zijn wetenschappe- lauwkeurig in plaatsbepa- datering, stofanalyse en vol- undige bijzonderheden. Van bewaard is gebleven, of de Müller-orgels in de Waalse Kerk te Amsterdam en in de St. Bavokerk in Haarlem. En in deze „Documenta-serie" is ook opgenomen het uit 1531 stammende orgel in Krewerd en het uit 1621 stammende or gel in Noordwolde. Andere reeks Nu wordt naast deze Docu- menta-scrie nog een andere reeks opnamen gemaakt en wel van de oude muziekinstru menten uit het Gemeente museum in Den Haag. De eerste is al verschenen en daarop laat Willem Talsma het Kistorgcl (uit 1650) en het regaal (midden 17e eeuw) klin ken in muziekjes van Pachel- bel, Scarlatti en Caccini. Eer lijk gezegd deze oude instrumenten met hun zachte, iets nasaligc toon hebben mijn hart gestolen. Het kistorgeltje bijvoor beeld is werkelijk uniek! En Willem Talsma heeft de speel wijze nauwgezet bestudeerd en toegepast, zodat men hele maal een authentieke bespe ling krijgt. Nu is het wonderlijke, dat zo'n bekend merk als „Cyc- nus" er niet op gekomen is om een programma, gewijd aan „Les Maitres des anciens Pays-Bas" (Sweelinck. Van Noordt, Speuy, Comet e.a.), op een oud-Nederlands orgel uit te voeren. Maar daarvoor wordt gebruikt het Marcus- sen-orgel in Jaegersborg, dat bespeeld wordt door Jorgen Ernst Hansen (Cycnus, volu me 4, CS 519). Hansen is een goed organist, maar wat saai, en dit komt ook uit in zijn opname van een Buxtehu- de-programma op het histo rische orgel in de Salvator- kerk te Kopenhagen (Cycnus CS 538). Gegevens over dit or gel worden niet meegedeeld en dat is toch wel een nalatig heid. Bij de bekende Ar- chlv-platen zal men zo'n omis sie nooit aantreffen en bij de Archi v-opname 198350: „Or- gclmusik der Schiitz-Zeit" vindt men weer een keur van gegevens zowel over de mu ziek van Scheidemann, Weck- mann, Buxtehude, Ritter, Praetorius en Lorentz als over het Compenius-orgel uit het kasteel Frederiksborg (1612) en het grote' orgel uit de hoofdkerk in Wolfenbiittel. Helmut Tramnitz is hier de uitstekende organist. Bach-koraien Maar nu genoeg van de ou de orgels! Het romantische or gel bestaat toch ook en heeft toch ook recht op bestaan. Daarom komen nu aan de beurt twee platen van Marcel .illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllil.. miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii' Dupré. Op de ene (Mercury 130556 MGY) speelt hij eigen werken, Cortège et Litanie. Variations sur un vieux Noël. Carillon, Lamento en Final, waarbij het grote Cavaillé- Coll orgel van de Saint Sul- pice te Parijs wordt gebruikt. Op de andere speelt hij een aantal Bachkoralen op het werkelijk magnifieke Ca- vaillé Coll-orgel in de Saint Ouen-kerk te Rouen (Philips, Trésors Classiques 935764 LY) (Saint Ouen was een bisschop uit de tijd van Dagobert I!). Natuurlijk hadden ook wij de Bach-koralen liever op een ba- rokorgel gehoord, maar dat neemt niet weg, dat Marcel CHARLES DE WOLFF Dupré dit orgel fascinerend bespeelt. Hoe ongelooflijk mooi zou César Franck hier klinken, is de eerste gedachte, die men bij het luisteren krijgt. Daarom is het programma, dat André Fleury ten gehore brengt op het grote orgel van de kathedraal in Dijon, beter gekozen: Langlais, Marcel Dupré en Fleury zelf (Unidisc 30135 A). Muziek en orgel pas sen bij elkaar en André Fleu ry kent zijn vak door en door. Grote naam Een hier nog onbekende or ganist is de 28-jarige Simon Preston uit Engeland. Hij is tweede organist van de West minster Abbey in Londen en hij bezit al een grote naam. Twee platen zijn er van hem uitgekomen: op Argo 2RG 5419 speelt hij Bachs z.g. Schtibler-koralen. twee Mo- zart-fantasieën, op Argo 24G 5447 speelt hij Messiaen's La Nativité du Seigneur. En het is vooral op de laatste plaat, waarop wij de aandacht wil len vestigen. Want Preston speelt dit werk nauwkeuriger dan de componist zelf op Du- cretet-Thomson, en hij voelt deze merkwaardige, exta tische muziek helemaal aan. Iedereen, die zich graag in Messlaen wil verdiepen, vindt hier een goede reisleider. Drs. H. E. KOKEE- VAN DEN BERGE Andra Wiggers is cr een voor beeld van hoe cultuur en zelfkri tiek. een Intelligent volgen van wijze raad en goed exempel, tot aannemelijke resultaten kunnen leiden. Hierbij speelt ook de rij pere leeftijd mee en. onmerkbaar op de achtergrond, de muzikale vormenwereld van het kunstzin nig beroep. De gedachtenwereld is die wel ke aan de meeste oudere mensen eigen is. Men kijkt terug, men kijkt vooruit en maakt de balans van zijn leven op. „Ik ben als ieder ander" (blz. 8); de dichteres weet dat ze geen uitzondering is. Wat valt er nog te doen? Wakker liggen en de uren horen verstrij ken (blz. 10); kijken naar wat groeit, luisteren naar wat klinkt, de hond' strelen, kinderen, bloe men beminnen (blz. 14, een van de duidelijk zwakke verzen); op drachten (lees: raad) geven aan zoon, dochter, meisje (blz. 16/18); denken aan verloren beminden (blz. 20, 21); teleurstellingen over wegen (blz. 24); zich afvragen wat voor zin alles heeft gehad (blz. 31); de dood in de ogen zien (blz. 32, 33); het deficit opmaken (blz. 35. 36). Eerlijkheid Men heeft aan de dichteres brieven geschreven omdat ze zegt ook (zelfs) in de bijbel geen uitkomst te hebben gevonden. Maar men vergeet daarbij dat er in christelijke kringen vaak een te gemakkelijk naspreken van de geweldige evangeliewoorden wordt aangetroffen. Bij alles is rcrlijkheid de eerste vereiste. DE TELEFOON ik wil mijn moeder opbellen vragen hoe ze 't maakt haar vertellen van de tuin, van de bomen de bloemen de telefoon zwijgt ik ga mijn man opbellen zeggen waar ik woon in welk dorp, hem de weg uitleggen hem vertellen van de kinderen de telefoon zwijgt en dan bel ik jou op jon, omdat je leeft omdat je antwoordt en 'k vertel je van de herfst van de lariks die roestbruin wordt bijna oranje ik vraag je naar je werk omdat ik horen wil je stem ik wil horen jou jou omdat je leeft en ik zeg dwaze dingen omdat ik het andere niet zeggen C.R,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 17