Radicale theologie roept groeiend verzet wakker RISK? GEESTELIJK LEVEN Groot aantal kerken, maar weinig groei Na zestig jaar nieuwe reeks brochures poging tot vernieuwing kerkzang .GRONDSLAGEN VAN HET GELOOF". ZATERDAG 24 SEPTEMBER Mb (Van onxe kerkredactie) De herleving van de serie Fundamentals of the Faith (Grondslagen van het geloof, xie elders op dexe pagina) komt in het voetspoor van de wedergeboorte van de vrijxinnigheid. Tien jaar geleden leek het er nog op dat dexe theologie op haar retour was. Maar er is een jongere garde opge staan. In theologische kringen valt steeds vaker het woord ,,neo- (of nieuw-) moder nisme". Dexe theologische beweging is te vaag om op een naam of enkele namen vast te spijkeren. Maar met het bestaan ervan werd de wereldpubliciteit toch eerst pas goed geconfronteerd door het verschij nen van bisschop Robinsons boekje Eer lijk voor God". Werd aan orthodoxe xijde dat boekje eerst afgedaan als een fel op laaiend strovuur, dat spoedig uitgeblust xou xijn, anderen in Amerika en in Duits land gingen nog een stap verder. Radicale jongeren begonnen ineens te spreken over ,,God is dood". Toen gingen vele ortho doxen pas goed rechtop xitten en begon het protesten te stromen. Karl Barth heeft over deze radicale theologie in onze krant zijn mening al gegeven. En de woorden uit het inter view dat wij publiceerden zijn de wereld rondgegaan. Als hij zich kwaad maakt, noemt hij ze ,,de bende van Korach" als hy in een mildere stemming is, fluistert hij: .Tuin kabouters aller landen, verenigt u." Dr. W. A. Visser 't Hooft, de aftredende secretaris-generaal van de Wereld raad van Kerken, heeft al evenmin zijn kritiek onder stoe len of banken gestoken in een interview dat wij nog maar onlangs op deze pagina publiceerden. Toch heeft misschien een En gelse humorist wel het raakst de waarde van de theologie van Ro binson onder woorden gebracht. Robinson schreef over God als over „an idea in the mind of man" (een conceptie in het den ken van de mens). De humorist echter vroeg zich af of Robinson wel bestond: „Soms krijg ik het gevoel," zei hij, „dat de bisschop alleen maar „an Idea in the mind of God" Is." In het Amerikaanse blad Eter nity heeft onlangs de baptist Ber nard Ramm geprobeerd een theo logische verklaring voor de theo logie der radicale jongeren te vin den. Hij kwam tot de conclusie dat zij eenvoudig een nieuwe vrucht is van een oud vrijzinnig denken dat de „ratio" van de mens heeft geplaatst boven het gezag van de Schrift Psychologisch Toch sou het geloven wij, waardevoller zijn om ons te be zinnen op de psychologische ach tergrond van dit nieuwe theolo gische denken. Want de huidige theologische ontwikkeling staat niet los van onze cultuur, maar maakt daar Juist heel sterk deel van uit De kunst is voorop gegaan. Ra dicaal werd gebroken met de nor men van het verleden. En toen de nonnen wegvielen, vielen ook de remmen weg. Het werd een spelletje: wie durft wat ik durf? En omdat we eigenlijk nog maar net bezig zijn ons te ontworste len aan het Victoriaanse tijdperk met zijn seksuele taboes, schep pen jonge schrijvers maar ook andere kunstenaars er een be hagen ln, op dat punt de wereld te laten horen wat zij wel dur ven zeggen. Hun voorbeeld vond navolging. Na de normen van de kunst moesten de normen in het maatschappelijk leven het ontgel den, vooral in het politieke le ven. En opnieuw blijkt hoe zeer men met het wegvallen der nor men doorschoot. De Amster damse provo's zijn er een voor beeld van, want wat is het provo ceren anders dan een radicaal verzet tegen de gevestigde orde. En ook daar weer dat spelletje: kijk eens wat ik durf! Theologie En nu volgt dan de theologie in dit zelfde voetspoor van onze tijd. Er is verzet tegen het gezag van de kerk en van de Schrift. Jarenlang hadden de kerkelijke theologen in de oecu.menische be weging elkaar voetje voor voet je genaderd. „Dialoog" was het grote woord, maar in de dialoog werd vaak alles vermeden wat de ander kwetsen kon. Men wist hoe gevoelig de verschillen la gen, daarom werd als vanzelf het uitgangspunt van heel wat gesprekken het gemeenschappe lijke, niet dat wat scheidt. Nu theologisch de normen wegvallen, valt ook de eerbied voor het denken van anderen weg. Juist de jongere theologen schijnen erop uit te zijn te prik kelen, te provoceren. Niet meer de vraag staat voorop: ,Jioe kan ik het in zijn taal, zijn woorden zeggen", maar: ,Jioe kan ik het zo scherp mogelijk zeggen, dat hij wel moet reageren; hoe kan ik hem nu eens flink op stang Tragiek Het tragische in deze gehele ontwikkeling is dat de jonge gar de van vandaag zich juist afscheidt van de rest van de we reld. Er zit een brok neerbuigend heid en zelfgerechtigheid in vele uitspraken. Vele jongeren zijn erop uit zich zo scherp mogelijk af te zetten tegen anderen en al het bestaande. Dr. Visser 't Hooft heeft reeds in het begin van dit jaar gewe zen op de gevaarlijke oecume nische consequenties. De moeiza me toenaderingspogingen tussen de kerken worden erdoor in ge vaar gebracht. Verzet wekt altijd vervreemding op en vervreem ding isolement. Wie zich afzet tegen de ander, kan en moet verwachten dat die ander zich verzet. Wie provo ceert, activeert. Tijl Uylenspiegel wist dat al: „Iedereen is kwaad op me, maar ik heb het er ook naar gemaakt". De rangen sloten zich tegenover hem. Een on miskenbaar gevolg van de radica le theologie is een samenbunde ling van de orthodoxie. Beweging In Duitsland ontstond spontaan de beweging „Geen ander evange lie". Hoe groot de verontrusting is, blijkt wel uit de uitspraak: „Onophoudelijk dringen leringen, die in felle tegenspraak staan tot de leer van de Schrift en de gel dende geloofsbelijdenissen, langs verschillende kana'cn voor drachten en pers, radio en tele visie door in de gemeenten". Verontwaardigd wordt gezegd: „Het evangelie is geen stuk kauwgom in de hand van theolo gische faculteiten". Maar „Geen ander evangelie" staat niet alleen. Verzet tegen de huidige radicale theologie is wel niet de enige achtergrond, maar de samenbundeling van wat in oecumenische wandelgan gen „conservative-evangelica lism" (evangelische orthodoxie) wordt genoemd, heeft er toch wel mee te maken. Ruim een half jaar geleden kwamen alle geloofszendingen en vele jonge kerken bijeen voor een wereldcongres in Wheaton. In Berlijn wordt een wereldcon- eres over evangelisatie belegd in oktober. En in Amerika gaan nu stemmen op om zo ook in Ameri kaans. of zelfs wereldverband, het zondagschoolpersoneel bijeen te brengen. Ook de herboren se rie „Fundamentals of the Faith" is een voorbeeld. Onlangs schreef prof. dr. H. Berkhof: „Als christen ben ik ontslagen van de verplichting partij te kiezen voor de bcwe- giner naar „rechts" tegen die naar „links" of omgekeerd. De waar heid is niet in één dezer posities. Zij is veeleer de beweging tussen deze posities." Terugpraten De vraag is echter of dit moge- liik zal blijven. De vraag is ook of we in onze tijd kunnen volstaan met rustig te luisteren naar wat iedereen debiteert. Ve len voelen zich al zo geprikkeld dat ze het niet meer kunnen nala ten hardop terug te praten. het fundamentalisme. En nergens ter wereld is de kloof tussen „links" en „rechts" zo diep als in de Verenigde Staten waar ze verschenen. „Terug praten" is een gevaar lijke bezigheid. Het wordt zo ge makkelijk „terugschreeuwen". En op een gegeven moment kun nen we zo hard schreeuwen, dat we met geen mogelijkheid meer Gods stem kunnen horen, als Hij totons spreekt, zoals tot Mozes met de stem van een zachte stil te. De bekende Britse schrijver C. S. Lewis wist daar iets van, getuige zijn brief aan Dorothy Sayers: „Een dogma komt me nimmer vager voor dan wanneer ik het juist met succes heb ver dedigd." BISSCHOP ROBINSON BELGISCH PROTESTANTISME: avwvwwwwy j (Van onze kerkredactie) TAE nieuwe Overbeeke" is weer uit. Wat ,,Van Alphen" U is voor Nederland, is „Overbeeke" voor België: een handboek, waarin de gegevens van alle protestantse ker ken staan opgenomen. Overbeeke is Van Alphen zelfs vooruit, want in de nieuwe uitgave zijn voor het eerst ook de Pinkstergemeenten opgenomen. (Van onze kerkredactie) „De atheïst zegt: Er is geen God. In onze dagen is het nau welijks nog mogelijk deze uitgesproken negatie af te doen met de opmerking dat een theoretische atheïst een figuur is die maar bij uitzondering voorkomt en dat zijn vermetele uitspraak toegeschreven kan worden aan onkunde of aan goddeloosheid. Het is duidelijk dat het theoretisch atheïsme niet is uitgestorven, xelfs niet in culturele kringen." gevolg is dat dc lezer soms het gevoel krijgt dat er gevochten wordt tegen windmolens. Dc nieuwe serie luistert met veel meer aandacht, probeert veel be ter te begrijpen wat de ander te zeggen heeft, ook al moet een onbevooroordeelde lezer hier en daar een vraagteken stellen ach ter een bepaalde interpretatie. Eerlijker BILLY GRAHAM die spelen met de „God Is dood gedachte." Maar daarvoor werd dr. Thomas Whltelaw uit Kil marnock Schotland te vroeg ge boren en overleed hij te vroeg. Hij schreef deze woorden ln het begin van onze eeuw en zij werden als brochure uitgegeven In een serie, die volgens de een beroemd volgens de ander be rucht is geworden. Precies zestig jaar geleden kwa- xich schrap tegen de toenemende Een derde verschil is dat de eerste serie zo met zekerheid wist te spreken en dat de nieuwe serie veel eerlijker is. Zestig iaar geleden deed dr. George F. Wright de evolutietheorie af met de term „speculaties". Nu erkent dr. Addison H. Leitch dat in de huidige stand van zaken het we tenschappelijk bewijs en de inter pretatie van de bijbel elkaar nog niet dekken. Het is remise, daar om moeten de man van de we renschap en de theoloog maar niet al te zelfverzekerd spreken over het begin van de materie, het leven en de mens. We kijken door een donker glaasje en het wordt tijd dat we dat onder ogen zien. De eerste serie wilde overtui gen. De geschiedenis heeft bewe zen dat geen tegenstander over tuigd werd. Integendeel, de serie heeft er enorm toe bijgedragen dat de orthodoxe christenen in een isolement werden gedrukt. De nieuwe serie wil getuigen. De schrijver had er bij kunnen zeggen „en ook niet in kerkelijke kringen" en kunnen wijzen op de geweldige opkomst van de theologie der jonge radicale theologen, maar aan de meer bezonken we- bang om Iets te stellen dat lijn- begin van deze eeuw door- reldwijze oostkust. De eerste recht tegen het denken, de ratio, worstelt (en dat kan, omdat ze vijf brochures zijn uitgekomen, van de mens schijnt in te gaan. tien jaar geleden in enigszins be- Ze worden gepubliceerd 'door Ze bekommeren zich veel minder werkte vorm weer In boekvorm het blad Christianity Today, en om knappe argumenten waarmee gepubliceerd werden) komt tot Zal de ander nu wel luisteren? einden via de nummers van dit ze hun verdedigingsgordel willen de ontdekking dat er wel vaak De kans is er, maar de mogelijk- blad hun weg naar minstens optrekken. boud gesproken, maar weinig heid van een nieuw isolement zit 200.000 abonnees overal ter we- Bekeren Ior8v"Idig geluisterd wordt. Het er ook in. reld. Opnieuw, als toen. zijn het In plaats van te bewijzen dat vooraanstaande theologen uit de de mens bekeerd kan worden, orthodoxe school die aan het zegt bijvoorbeeld Billy Graham: men in Callfomïë de êèrstê bro- schrijven zijn gezet, maar er is -Het is voor de mens evenwel chures uit van de serie „Funda- een geweldig verschil tussen de onmogelijk om zich in ^berouw mentals of the Faith". ZIJ zetten bwaejeri^ aitnHns schrap Het enige wat ~od smeken 01 Zestig jaar geleden probeerde Voor wie enig inzicht wil krij gen in de situatie van het Bel gische protestantisme, is dit boek, officieel het Jaarboek voor de Protestantse kerken in Bel gië geheten, onontbeerlijk. De heer J. K. Overbeeke schrijft zelf in zyn woord vooraf „De grote sprong van het protestan tisme, van minder dan tien ker ken in 1830,+zonder enige maat schappelijke of culturele arbeid, tot de honderden van 1966 en de reeksen van instellingen, die de rijkdom van het evangelie op allerlei terrein laten uitstralen, is op zichzelf reeds een stimu lans, die de langdurige arbeid aan dit boek licht maakt." Overbeeke is onontbeerlijk Inderdaad treft de uitbreiding van maatschappelijke instellin gen in vergelijking met het vori ge jaarboek (1963). Men vindt er de gegevens over de tien protes tants Christelijke scholen in Vlaanderen, waarvan die van Ma- ria-Horebeke de oudste (gesticht in 1819) maar ook de kleinste (14 leerlingen) is, Het jeugdwerk, de evangelisatie (we noemen alleen maar het werk onder Spanjaar den, Italianen, Russen en Polen in België) het zendingswerk (in Kongo, Roeanda en Boeroendi), activiteiten op het gebied van ra dio en televisie (er bestaat zelfs een Belgische afdeling van de NCRV), men vindt het allemaal bij Overbeeke. Wie echter de statistiek in dit boek ziet, merkt de keerzijde van de medaille: een groot aantal ker ken en relatief weinig groei. Elf verschillende kerken, acht kleine zendingen en verschillende ker ken voor buitenlanders komen sa-' men maar tot 43.647 zielen. In 1963 bedroeg dit aantal 42.975. Op de totale Belgische bevolking is dat minder dan een half pro cent. De twee grootste protestantse kerken zijn de kerken, die al gesticht werden in de dagen van de Belgische onafhankelijkheids strijd: de Protestants-Evan gelische Kerk (waarmee de Ne derlandse Hervormde Kerk nauw samenwerkt) en de Bel gische Christelijke Zendingskerk met respectievelijk 13.547 en 9649 zielen. In het eind van de vorige eeuw kwamen daar de Ge reformeerde Kerken en het Le ger des Heils bij (thans 1874 en 1200 zielen). Na de eerste wereldoorlog werd vooral vanuit de angelsak- sische wereld met elan de evange lisatie ter hand genomen, die resulteerde in de stichting van een groot aantal kerken. De oudste en grootste daarvan is die van de Belgische Evangelische Zending (Vrije Evangelische Ge meenten) met 4704 zielen. De jongste en op een na grootste van deze nieuwere kerken is die van de Gemeenten Gods (Pink stergemeenten) met 3265. Daar komen dan nog bij de Methodistische Kerk (2242), de Vergadering der Broeders (1396), de Christelijke Evangelische Ver gadering (1165), de Bond van Evangelische Baptistenkerken (490), de Mennonietenzending (410) en nog acht kleinere groe pen (samen ruim 600). Het protestantisme treert zich voornamelijk op vlei punten: Brussel (12000), grotei Antwerpen (5400), de tie van Luik (3200) dustriegebied Borinage-Charleroi (8800). In Belgisch Luxemburg wonen inhet geheel nog geen honderd protestanten. In het geheel is ongeveer tweeij derde van het Belgische pro-tt testantisme Waals. De Belgischi Christelijke Zendingskerk en klei nere groepen als de Broeders, de Gemeenten Gods, baptisten mennonieten concentreren z grotendeels of geheel op Frans sprekend België. De meeste ande re kerken hebben het Zuiden hun zwaartepunt. Al leen de Gereformeerde Kerken beperken zich geheel tot het Vlaamssprekende deel van de be volking. Jaarboek voor de protestant se kerken in België, 1966. Uit gave J. K. Overbeeke, Elisa- bethlaan 71. Berchem-Antwer- pen. Te bestellen door 10 te storten op girono. 493563 t.n.v. ds. D. Suurmond te Purmer- vrijzinnlge invloed. Zij probeer- begin vooral om tot God te keren of zelfs maar Toen ging het althans in het om te geloven zonder Gods hulp. kunt doen den eenB«ntwoord te "vinden óp "tien tegen de conclusie» van de G"A,5™el™" om u ,c bek«ren «ie, theolocisrhc vraaen van die Schriftkritiek. Heftig werd tijd. Als brochures zijn ze reeds zot aangetekend tegen de afwij- Whitelaw de „atheïst van het Da- -t-jknhKnn /ine van Mozes als schriiver van genraad-type te overtuigen met lang vergeeld, maar za hebben ring van More» als schrijver van genraad-type' een etemnel eedrukt on een deel de Pentateuch (eerste rijf boe- een drietal Gods-bewijzen. Nu lrte<I>P".8'drukt_.op «n deel M ge_ schrIj„ pro(. dr. Gordon H. dachte dat bet boek Jesaja Clark: ..Theïstische bewijzen ver geschreven zou zijn door twee of nletlgen het christelijk geloof, ge- meer profeten, tegen de bewe- lukkig zijn ze ongeldig, zodzt het ring dat Daniel helemaal niet geloof dit gevaar niet echt onder L hebben, ogen behoeft te zien. Wat dat betreft is natuurlijke theologie Ander front een onmogelijkheid, zodat de noodzaak van een geopenbaarde W1.- De nieuwe serie strijdt op een godsdienst door ons nu duide- christelijk geloof. En waar deze geheel ander front De eerste bro- Ujker beseft wordt" En dan grondslagen werden aangetast chure is van de hand van de komt weer dat sterk getuigende wilden zc een stevige ijzeren bekende Amerikaanse evangelist G<Kj heeft gesproken in de woor- muur met scherpe punten oprich- ds Billy Graham en handelt den van de Schrift". „wedergeboorte", de £n ais de baptisten-docent aan •r „het geopenbaarde ^et Europese seminarium te geloor. de derde over de Rüschlikon in Zwitserland, dr. Sa- „Drieëenheld". Kennelijk hebben muei j Mlkolaski. schrijft over hedendaagse sehrijvers Iets De Drie-enige God", zegt hij: van de Kerk van Christus. Van ken van de bijbel), tegen de ge deze serie is de naam „fundamen talisten" afgeleid. Grondslagen In een miljoenenoplage werden zijn bo®* geschrev» ze verspreid. Ze wilden de christenen van die tijd bepalen bij de grondslagen ten, die een gevoelige prik moesten geven in de vrijzinnige tweede over „het geopenbaarde opgeblazenheid. Maar ze hebben geen halt kun nen toeroepen aan verschillende nieuwe inzichten, die toen, vaak Van hun voorgangers geleerd. De j> waarheid dat in de eenheid argeloos en zelfverzekerd, wcr- «f-rste serie muntte uit door argu- van God e(,n drie-eenheid van den gedebiteerd. In plaats daar- menten. Tegenover spitse opmer- personen is, kan alleen maar uit- van hrtïben ze kingen werden ai even spitse cesproken worden op basis van i soms spitsvondige antwoor- de openbaring van God. Op iede deze groep christenen althans ln de J ogen van buitenstaanders het drn Krplaatst. Wetenschap werd "^andere "grond" stempel gedrukt van conserve - «■- tisme, achterlijkheid ment Mionwe soric nieuwe serie ..Fundamentals of the Faith". Ditmaal staat de wieg niet aan de heftige, strijd bestreden met wetenschap. Zo uitspraak slechts waanzin zijn.' isole- nrobcerde dr. II. M. Sydenstric- zijn artikel loopt dan uit op een ker aan te tonen dat bekering stuk bijbelstudie in plaats van een volkomen wetmatige en dus brok apologetiek, wetenschappelijke zaak is, die al- leen maar vraagt om toepassing EUIStcrOII van dr Juiste methoden. Er verschil In plaats van te argumenteren tussen de oude serie en de nieo- •oeken de nieuwe schrijvers hun we. die nu bezig is te verschij- bart westkust Mn Amerika kracht in getuigen. Ze zijn niet nen. Wie de 65 brochures uit het Het derde nummer van deel II van „Risk", een in het Engels gestelde publikatie van de jeugdafdelingen van de Wereldraad van Kerken en de Wereldraad voor Christelijke opvoeding (Genève Zwitserland), is speciaal gewijd aan een vernieuwingspoging op het ge bied van de kerkelijke gezangen. Het draagt de titel „New Hymns for a new day". In zijn door heldere betoog trant opvallende voorwoord geeft ds. A. H. van den Heu vel een uiteenzetting van dit streven, dat speciaal onder de Jongeren leeft. Doordat de in houd van een moderne preek vooral wanneer een predi kant zich hierin meer in het bijzonder richt tot de jongere generatie vaak geen aansluiting meer vindt in de oude gezangen, is de behoefte aan vernieuwing ontstaan. Het vreemde feit doet zich namelijk voor, dat deze gezan gen onveranderd zijn geble ven, terwijl de omstandighe den in de wereld belangrijk zijn gewijzigd. Bij gebeurte nissen als rassenconflicten en vrijheidsoorlogen ontstaan lie deren. Kritiek op bepaalde uit wassen in de maatschappij wordt vaak geleverd in de vorm van cabaretliedjes en „protestsongs". Veel van deze liederen zijn van christelijke origine, men denke slechts aan „We shall overcome" en „Where have all the flowers gone". We reldse liedjes werden en wor den nog steeds omgevormd tot religieuze gezangen. Natuur lijk zal er altijd behoefte blij ven bestaan aan oude gezan gen, maar daarnaast wordt sterker de behoefte gevoeld om de inhoud van de moderne preek weerklank te geven ln het hedendaagse kerklied. Stimulans Vanzelfsprekend biedt het kleine boekje, dat „Risk" is, geen nieuwe „Gezangenbun del". Het is meer bedoeld als een stimulans tot verbetering, zowel wat betreft het schrij ven als het tot klinken bren gen van gezangen. Daarom is de kwaliteit van het in het boekje opgenomene bepaald niet overal gelijk. Onder de ouderen zullen er waarschijnlijk velen zijn, die zich wat onwennig zullen voe len tegenover een aantal van de liederen. Het gebodene zal de jongeren daarentegen over het algemeen sterk aanspre ken. Voor het uitvoeren van de liederen wordt bijvoor beeld gedacht aan jeugdwerk kampen, met de hoop. op dit gebied een beweging op inter nationaal niveau op gang te brengen. Bronnen De bronnen zijn onderling zeer uiteenlopend. Men vindt bijvoorbeeld liederen, die af komstig zijn uit het Verre Oosten (Thailand, Korea). Voorts treft men Joodse gezan gen, balladen en folklo ristische liederen aan. Zeer sterk is het jazz-element aan wezig, o.a. in spirituals. Sommige liederen treffen door grote eenvoud, zoals no. 5 (een Nigeriaanse melodie) en no. 17 (het door een groep van een Engelse teen-age club ge componeerde „Go it alone"). Andere daarentegen zijn wat gecompliceerder, zoals no. 21 met zijn interessante harmo niek, of de moderne transcrip tie „The strife is o'er" (no. 42). Tot slot zij nog gewezen op enkele zetfouten. Bij no. 15 (blz. 37) moeten de drie mol len vooraan de balk in de laatste regel worden vervan gen door één kruis: bij no. 19 (blz. 43 en 44) moet het verho gingsteken in de maten 4. 8 en 10 niet voor de d, maar voor de b staan, en in no. 27 moet bij het B-akkoord in de tweede maat in de bas de d verhoogd worden tot dis. P. VEENSTRA Risk, Volume n i Uitgave Jeugdafdeling We reldraad van Kerken 150 Route de Ferney, Genève 20, Zwitserland. 80 pagina's. Preken Het bericht dat een rooms-ka- tholieke priester gesproken heeft in een protestantse cai ping-dienst heeft nog al aa dacht getrokken. Op een i creatieterrein zou een dienst voor protestanten belegd wor den, maar de dominee kwam niet opdagen. De priester, die net zijn dienst beëindigd had, sprong bij en preekte in diens plaats. We hebben heel wat reacties van mensen gehoord die het prachtig vonden. Zie je wel, was de reactie, het kan toch maar. We beleven in meeste kerken op het ogen- blik een vlaag van anti-ker- kisme. Synodes en algemene vergaderingen hebben lang geaarzeld, zo veel ge discussieerd, zo voorzichtig besloten, dat velen de kerke lijke leiding een lastig juk beginnen te vinden. Onze tijd roept om verant woordelijkheid voor de leek. een on-protestants woord dat niet tegen te houden is in kerkelijk spraakgebruik, len willen af van de „domi nees-kerk". Dan wordt er ergens een dienst gehouden voor protestantse vakantiegangers en er komt geen dominee opdagen. En de enthousiaste „leken-arbei- ders" die de gehele week uit christelijke verantwoordelijk heid hun diensten hebben aangeboden, zijn maar wat blij als een priester achter de kansel, (die de avond daar voor op de bonte avond nog een katheder was), staan. Waarom zei geen van de wer kers: dan zal ik wel preken. We bedoelen helemaal niet dat op alle kansels nu niet-predikanten het woord moeten krijgen. Het kost heel wat voorbereiding, heel wat studie ooi zondag in zondag uit de mensen te leren wat Gods Woord ons te zeggen heeft voor het dagelijks en het eeuwig leven. Maar waarom kan een niet-pre- dikant behalve bij de vrij -evangeüschen en bap tisten nu nooit eens heel eenvoudig vertellen wat het geloof voor hem betekent. Juist in zo'n bijzondere dienst op die camping had dat een geweldige indruk Kunnen maken. Zijn we dan nog zozeer „dominees-kerk" dat we liever een priester la ten preken dan een gewoon enthousiast gemeentelid?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14