Bij jezelf beginnen H A E Graag experiment met huisarts-nieuwe-stijl M Rraten over God in je W' DANK U Naam noemen Als een kind Te krampachtig Verfrissend Ferry Offerman met gevarieerde collectie naar ons Artsengezin land gesmokkeld Nonsens Dr. Lamberts in Tweede Kamer: De kern DONt>F.RIMG 22 SEPTEMBER 1"« (Van een onzer redacteuren ASSENAAR Een riant huisdat van de heer WH. Bartkamps (45)Ruim veel rameneen prachtig gazon, com pleet met terras waarop tuinmeubilair in frisse kleuren. Elke morgen, zo tussen half acht en achten kantelt een garagedeur binnenwaarts, en glijdt de grote Rambler naar buiten. Voor Wijnand Bartkamps, zakenman, is iveer een drukke werkdag begonnen. (Van onze moderedactrice) AMSTERDAM Ferry Offerman com bineert vele aspecten van het „mode ma ken". Hij Is ontwerper en confectionair, hij importeert en exporteert. En nu kon digt liU aan modellen „Come vous voulez" te brengen, die naar wij berj"®" pen in de verschillende steden slechts exclusief door één zaak verkocht mogen worden. Ditmaal zijn dat rechte mouwloze hemdjaponnen van diagonaal genomen banden wollen jersey in felle kleuren. Erg leuk voor jonge meisjes, maar zo opvallend, dat ze gauw vervelen en dan lijkt het ons de vraag of dat jongemeisje nu zo grif 110 voor neer telt. Zijn collectie toonde geen vaste lijn. De tailleurs wisselden wat mantellengte betreft van de korte bolero op een auber- ginekleurige japon met kort schou derstukje tot een mantel die ver over de heup viel. uitgevoerd in licht en donker grijs, waarbij het rokgedeelte vanuit de hoge taille sterk gerend uitliep. Het rok je eronder (donkergrijs) was koker - Ingewikkeld Schouderstukjes op japonnen en man tels en veel raglan en aangeknipte mou wen. Ook ingewikkelde toestanden bij een mantel, die rond uitgesneden en mouwloos vastzat op een soort plastron en lange mouwen. Er werd een overgooi- er ondergedragen met dezelfde ronde hals. Veel mantels met een revers terug geslagen, zoals bij een lamee-achtig com plet, waarvan de mantel met hetzelfde materiaal gevoerd was. Eén glanzende revers dus. Op de show, in eigen huls aan de Van Baerlestraat gehouden, werd verteld dat cocktail- en avondkleding vooral door Ferry Offerman zelf ontworpen waren. Hij gebruikte er zwaar met pailletten bezette voiles voor, dikke en foliegladde lamé's en soutachekant. Pailletten groot en klein voor randen en „halsbanden", ;e collen strak om de hals. Jersoonlijk vinden we die plastic pail letten erg goedkoop staan en bovendien geeft zo'n japon geen kans om een enkel echt bijou te dragen. De schouderstukjes waren hier veelal vervangen door band jes, die de halslijn verhoogden of verlaag den. in alle ellende uit de wereld, alle armoede, honger, oorlog, onrecht. Geen discriminatie meer, in welk op- ,i„„ zicht ook, alle mensen in de beste «K™ J' f™1.1™ Wederkomst morgenmiddag Graag Hij is dan niet, slaapdronken nog, de eetkamer binnen komen rollen om gehaast het ontbijt tot zich te nemen en zich vervolgens wagenwaarts te spoeden. O nee, i Dank U Heerdank U. Dank Uvoor het water waardoor ik klaar wakker werd, de geurige zeep, de frisse tandpasta. Dank U, voor de kleren die mij beschutten, voor hun kleur, hun snit. Dank U, voor de vuilnis wagen en de mannen die hem bedienen, voor de geluiden van een ontwakend straat leven. Dank U, voor mijn werk, mijn werktuigen, mijn in spanning. Dank U, voor het voedsel dat mij gesterkt heeft, voor het glas bier dat mij opfriste. Dank U, voor de auto die mij gewillig bracht waar ik wilde, voor de benzine die de motor deed draaien, voor de wind die mijn gezicht streelde en de bomen die mij in het voorbijgaan toewuifden. Dank U, voor de jonge meisjes die ik ben tegenge komen, voor het jongetje dat •ik op het trottoir aan de over kant zag spelen, voor zijn rol schaatsen en het grappige ge zicht dat hij trok toen hij viel. Dank TJ, voor alle keren dat men mij „goeden dag" ge zegd heeftvoor alle keren dat men mij de hand drukte, voor alle keren dat men vriendelijk tegen mij glim lachte. Dank U, voor mijn vrouw, die mij thuis opwacht, voor haar aanhankelijkheid, voor haar stille aanwezigheid. Dank TJ, voor het dak boven mijn hoofd, voor het kunst licht, voor de zingende radio. Dank TJ, voor het vaasje met bloemen dat als een klein meesterwerk mijn tafel ver siert. Dank TJ, voor de vreed zame nacht. Dank TJ, voor de sterren. Dank TJ, voor de stilte. Dank TJ, voor de tijd die Gij mij gegeven hebt. Dank TJ, voor het leven. Dank TJ, voor Uw genade. Dank U, dat Gij er zijt, Heer. Dank U, dat Gij naar mij wilt luisteren en weet dat ik het ernstig meen. dat Gij in Uw handen de garve van mijn gaven wilt aannemen om ze aan Uw Vader aan te bieden. Dank U, Heer. Dank U. (Vrij naar Gebed in de maalstroom, Michel Quoist) al heeft hij veel omhanden, Bart kamps is een ordelijke figuur die er 's morgens de tijd voor neemt met zijn gezin de dag te begin nen. Dat is vanzelf gegroeid en al jaren zo. Hij, zijn vrouw of een van zijn drie opgroeiende kinderen lezen een stuk je uit de bijbel. Wie „de dienst" heeft gaat ook voor in een kort, eenvoudig gebed, waarin gedankt wordt voor ge noten rust, voor gezondheid, voedsel en waarin gevraagd wordt om Gods nabijheid, de hele dag door, om eer lijk optreden onder de mensen, om hoffelijkheid in het verkeer, om in zicht bij het maken van een repetitie, om inspiratie door de Geest om een goed christen te zijn. HET is gewoonte geworden dat bij het bidden de dingen zo veel mogelijk met name wor den genoemd. Het gebed wordt vervolgd met enkele minuten stilte, waarin ieder zich persoonlijk voorbereidt op de nieuwe dag en het wordt afgesloten met het ge meenschappelijk gebeden Onze Va der. Dan het ontbijt en.... aan het werk: vader naar een zakenrelatie in Nijver- dal, moeder na enige huiselijke arbeid naar een zieke vriendin, die erg ont hand is nu haar gezinnetje het zonder haar medewerking moet stellen, de „jongens" aan hun studie: universi teit, HBS, huishoudschool. Ja, zo begint voor dit moderne gezin de dag. Op dezelfde zinvolle wijze wordt hij ook weer afgesloten. Twee bondige huisgodsdienstoefeningen, die als het ware een dag eerlijk gepoogd christelijk samenleven omvatten. Voor óns de aanleiding tot een inter view met „vader" Bartkamps. Een gesprek over de praktische vraag: Hoe verwezenlijkt u het christen-zijn van elke dag? Wie is Bartkamps? In zijn vlotte, haast mondaine uiterlijke verschij ning bepaald niet het prototype van een protestants kerkmens, althans in onze (subjectieve) ogen niet. Een man die tot onze vreugde vindt dat dit gesprek onder het genot van een gezel lig etentje moet plaats hebben, die de culinaire produkten van de Chinese keuken, alsmede van de daarbij beho rende „drinks" op hun waarde weet te schatten en bij wie men na afloop de kans niet krijgt om ook maar naar de achterzak te tasten. IK houd van de vreugden in het leven, zegt hij, onbedoeld ver klarend. Van gastvrij-zijn, van de zon in m'n kamer, van m'n geweldige vrouw en drie grote kinderen, van m'n huis, van zo maar wat crawlen op een warme dag in zee, van m'n nieuwe auto. Ik ben met veel dingen in het leven zo gelukkig als een kind; ervaar er iets paradijselijks in. Mag ik het zeggen? Een voorproef je van de nieuwe aarde. Die dankbaarheid en blijheid heb ik van huis-uit meegekregen. M'n vader had het heel sterk. Ik hoor hem nog zeggen, na de maaltijd: Vrouw, wat heb je vandaag weer voortrrréffelijk gekookt! Dat zei hij elke dag, maar het kwam er altijd uit alsof hij het voor het eerst had ontdekt. Als je iets daarvan mocht „erven" dan is dat natuurlijk wel een voordeel hè? Ongemerkt stuurt Bartkamps-zelf het gesprek in de door ons bedoelde richting, met een onbeschroomdheid die inhaerent aan zijn type moet zijn. Als ik zo blij-ontspannen ben, gaat hij voort, moet ik er vaak aan denken dat ik het heerlijk zou vinden als Jezus op de aarde zou terugkeren. Ja, direct.' Daar kan ik naar verlangen, om bidden. Waarom? Hij zegt, tastend: omdat dan alles op aarde in zijn' ideale vorm zal worden hersteld. Denk eens even verhouding met elkaar. Wat mezelf en m'n onmiddellijke omgeving betreft kan ik me van de wederkomst de minst afgeronde voorstelling vormen. Maar dat lijkt gymden me nu juist het verrassende. Zeker is, dat ook dit allemaal veel beter wordt dan nu. Je kunt het je natuurlijk ook alle- bemoedigend tegen elkaar: „Oefening baart kunst". En dat blijkt ook inder daad zo te zijn. houdt meteen een opdracht in. Onmid dellijk uit te voeren. Voor iedereen die Christus zegt te kennen. maal niet voorstellen, die komende ,c maken Ja ja y, ben „oh „„der- zonnige zomer, waarin we nog dichter bij Christus zullen mogen leven. Hoe - Dat zegt niet Wijnand Bart- Ik ben erg huiselijk, maar een paar kamps, hoor, dat zegt het Woord ronden in de week trek ik toch de God Hoe staat het ook al stoute schoenen aan, ruk me los uit u ,,v 7„ n„„n„00. m'n fijne stoel en negeer een veelbelo- weer in Mattheus. Zo ongeveer vend tv-programma om het kerkelijke dit: jullie, christenen zijn im- ambt dat ik bekleed te trachten waar mers het licht der wereld? Nou, dan kan dat licht ook niet ver- Collega's zeggen wel eens. beste Wij- borgen blijven, want je steekt ET valt me op, dat er wel de b;ste medicijn. mensen rondlopen gelovig, hoor die over al deze din gen, zeg maar: over het gelo- staat het ook al weer in de bijbel? Als nand waar haal je m de'r de toch geen jamp aan en zet er dan Hij „alles en in allen zal zijn. energie vandaan om na een enerveren- wat overheen? Je zet hem hoog, de dagtaak, waarvan je algeknoedeld d hij iedereen die in moet zijn, nog de opziener uit te han- - gen? (Ze bedoelen het goed, hoor), huis is, schijnt. Zo moet je je Mijn antwoord daarop is steevast licht laten schijnen voor de men- kort: Het is daarvoor alleen maar sen p)an zien ze je goede werken en je Vader, boven, wordt ver- Nu behoeft dat wel even toelichting, heerlij kt. - Het is beslist géén medicijn als ik En nu moet jk achter elkaar het algemeen, liever naar de grote kerkeraadsvergadering vprpadprinff Ober de het dan beslist moet alleen moet. 't Is het beslist wel bij het naar m n vergadering. UDer, ae huisbezoek en op onze wijkkerkeraad. nota? Dat huisbezoek doen we alleen: het is i) Het normale christelijke leven, door m.i. voorwaarde om tot een goed con- Watchman Nee. uitgave Hoenderloo's Uitge- Zeg, tact te komen. Ik heb zo'n beetje mijn vcrii en Drukkerij. eigen aanpak gevonden. Je wilt toch graag onmiddellijk op het doel af. Na Zouden we van die krampachtig- binnenkomst pak ik al gauw mijn zak- heid niet af moeten? Ik denk vaak, bijbeltje om er een gedeelte wat mij dat juist een volkomen ontspannen bijzonder heeft getroffen en dat ik als zijn een elementair kenmerk van prak- een goede inleiding beschouw op het tisch christelijk leven is. Het gaat gesprek, uit voor te lezen. Meestal is len praten. Die verschrikt reageren Dat huisbezoek doen we alleen: het is je ze bijvoorbeeld in hun werkmi- s J liefde in je brandt een geweldige zaak ejL uiting aan wilt geven. Daar bedoel ik mee: erover praten, maar meer nog en beter: er met de daad uiting aan ge- hoord. ven. Een geloof zonder de werken is dood, staat zeer terecht in de brief van Jacobus. Niet heersen, maar die nen waar dit op je weg komt. En dan ook weer niet van: ik werk maar wat, want er moet iets (met de klemtoon op moet) van de werken blij ken. Daar hèb je het dan weer, dat krampachtige. Nee, gewoon „de wer ken" als logische uiting van de geloofs- Vrouw overleden aan kolendamp dat het hele seizoen hetzelfde. Nu lees UTRECHT - De 89-jarige mejuffrouw datJ' daar ïk "bijvoorbeeld ëên deel uit'de brief ??J.5a-.ldiik ?°?"1 „ï„i° de Romeinen, waarover ik on- pracht-preek heb ge- LS ik dat deel heb gelezen is mijn vraag zo ongeveer: nou mensen, wat vinden jullie daar an, wat betekent dat nu jullie? En dan komen het beademingscentrum van het Acade misch Ziekenhuis in Utrecht overleden, ten gevolge van kolendampvergiftiging. Twee bejaarde dames, met wie zij sa menwoonde, zijn nog in het ziekenhuis. Zwolsman volgend jaar met pensioen goed Pensioen gaan. Hij heeft dit gisteren r werkelijkheid, de natuurlijke kracht 1nIk. kant lintid Bpen gedeeld in de aandeelhoudersvergadering als gevolg van een innerlijke drijf- veer, het je met huid en haar willen geven in dienst van je God. De daad betekent voor mij in soort preekje, een korte reproduktie tuurmaatschappij, waarvan hij commissa- van de preek die mij toen zo boeide. rjs js. ket Ongemerkt ben je dan al gauw bezig Aanvankelijk zou de heer Zwolsman al - elkaar op te bouwen, te sterken in het dit jaar zijn directiefunctie in het dagelijks werk „dat ik jaag naar eer- geloof Dat zijn verfrissende, hoopge- EMS-concern neerleggen, maar de thans hjkheid, wijsheid, bonafide-zijn, enz. rnntorten vrijwel afgesloten reorganisatie van de of zoals we het in de bijbel kunnen venae contacten. «u vinden naar wijze zachtmoedig heid, het vreedzaam, vriendelijk, ge- zeggelijk, vol van ontferming en onge- evangelist Watchman Nee „Het norma- veinsd zijn. Daarvoor is voortdurend je christelijke leven"i) een bijzonder contact met God nodig, een open praktisch geschrift, waarin een staan voor Zijn Geest. christen aan het woord is die aan de Dat is een bijna niet na te vertellen hand van de bijbel, speciaal zich base ervaring, je hele werk „in contact met rend op de eerste acht hoofdstukken boven" te mogen verrichten. Als het de brief aan de Romeinen, ingaat ware buiten je eigen toedoen word je op brandende vragen waar iedere gelo- een onnadrukkelijke en juist daar- vige als het goed is mee bezig moet r het huisbezoek. •rijwel afgesloten reorganisatie groep heeft meer tijd gevergd dan hij heeft kunnen voorzien. Bijna 23.000 man personeel bij hoger onderwijs (Van onze onderwijsredactie) DEN HAAG De minister van onder wijs en wetenschappen heeft aan de Ka mers het algemene financiële schema voor de universiteiten en hogescholen oor 1967-1970 voorgelegd. Met het oog op de beschikbare midde len is voor de toeneming van de perso neelsomvang tezamen uitgegaan van de in het vorige schema uitgetrokken 1650 plaatsen per jaar. Voor 1967 wordt dit aantal verhoogd met 134 ten behoeve van de medische faculteit te Rotterdam, welk aantal echter in de loop van zes jaar zal worden ingelopen. De personeelsformatie telt in 1967 22.800 plaatsen, welk aantal in 1970 oploopt tot 27.700. Het bedrag voor investeringen in nieu we gebouwen, voor wetenschappelijk on derzoek en bouwterrein is verhoogd van 350 miljoen tot 379% miljoen welke verhoging voor een belangrijk deel voort vloeit uit prijsstijgingen. Consument beteugelt prijs varkensvlees (Van onze sociaal-economische redactie) UTRECHT De Nederlandse consu ment houdt op het ogenblik de prijs voor varkensvlees in toom. De prijsdaling op de veemarkten voor varkens kwam de afgelopen weken niet tot stand, omdat de aanvoer te groot was en de vraag te klein, maar omdat de consument duide lijk heeft gedemonstreerd minder var kensvlees te kopen wanneer de prijs ver der uitloopt. In vier weken tijd daa!d< de groothandelsprijs van 3,06 tot 2,88 omdat bij de hogere prijs de consument overschakelde van varkens- naar rund vlees, dat op het ogenblik betrekkelijk goedkoop is. Ondanxs een voor de producent gunst!- kring van het produktschap voor vee vlees, dat gisteren hierover vergaderde, bestaat de indruk dat de varkensprijs zich op het thans bereikte niveau onge veer zal handhaven. Per week beweegt het aantal slachtingen zich om de 120.000. Ook in de andere EEG-landen is de vraag groot. Ontstemming bestaat over de verlaging door West-Duitsland van de heffingen op de invoer van varkens uit derde landen Ook de interne heffingen op de Duitse invoer uit de EEG-landen zijn daardoor verlaagd. Voor de Duitse vleeswarenex- porteurs komt dit bijzonder voordelig uit, omdat bij uitvoer de volle restituties op de onderdelen betaald worden. De Nederlandse vleesexporteurs zien dit als een bedreiging van hun uitvoer naar der de landen. Gevreesd wordt dat Frankrijk op deze weg West-Duitsland zal volgen. I" bestuur besloot de zaak in Den Haag in Brussel aan de orde te stellen. De prijzen voor rundvee blijven aan de lage kant. In geheel West-Europa zijn de prijzen matig. In vrijwel alle EEG-lan den gelden heffingen voor de Invoer van rundvee. Cocktailensemble met decolletté- versiering door banden, één van de ontwerpen van Ferry Offerman. In auto verborgen o GRONINGEN Een artsen gezin uit een communistisch land dat door een Groninger echtpaar naar Nederland per auto uit Joegoslavië naar ons land is gesmokkeld, heeft van de regering voorlopig toestem ming gekregen hier te blijven. De man is in zijn (niet bekend gemaakte land) kankerspecia list, de vrouw longarts. Zo hebben een zoon (13) en een dochter (10). Deze zomer waren zij met vakantie in Joegoslavië, met het doel via Italië uit te wijken naar de Verenigde Staten. Op een camping bij Triëst leerde het gezin de slager T. Willems uit Groningen ken nen, die daar ook met vakantie was. Er werd vriendschap gesloten en de slager wilde het artsengezin wel helpen bij hun vlucht. Nadat pogingen om inreisvisa te krijgen waren mislukt, besloot men 3l9 „smokkelwaar" naar Nederland tc gaan. Ook een Duits gezin zat in het kom- plot Op een ochtend in augustus vertrok eerst het artsengezin, vervolgens de Ne derlanders en toen de Duitsers. Een paar kilometer verder stapten de vluchtelin gen In de auto van het echtpaar Willems. De man werd met zijn zoon in de koffer ruimte, de vrouw met dochter achterin de auto onder de bagage verborgen. De Duitsers namen de bagage en de tent van de Groningesr. Dichtbij de grens scheen er nog Iets mis te gaan toen de auto slipte en In oen greppel zakte. Gelukkig kwam hij weef op gang. Mevrouw Willems liet de pas sen zien en het bleef bij een vluchtige controle. Tot de grens met Zwitserland zaten de vluchtelingen weer gewoon op de autobanken. Daarna kropen ze weer weg; ook bij de Duitse en Nederlandse grens herhaalde zich deze zenuwslopende affaire. Zaterdag 20 augustus arriveerde men in Groningen, waar alles aan de politie werd verteld. Nu het een maand later is, mag worden aangenomen dat het gezin niet zal worden uitgewezen. Al die tijd heeft het artsengszin bij de slager onder gedoken gezeten. Uit veiligheidsoverwe gingen worden de namen en hun vader land niet genoemd. Ze willen in Gronin gen blijven en beiden een betrekking aanvaarden bij het Academisch Zieken huis. Moltmann in 1968 naar Tubingen BONN Prof. dr. JUrgen Moltmai die dogmatiek en ethiek doceert in Bonn, is benoemd tot hoogleraar in de dogma tiek aan de protestantse theologische fa culteit in Tübingen. Als hij deze benoe ming aanvaard, zal ze pas in 1968 in kunnen gaan. Het studiejaar 1967/68 zal hij namelijk als gasthoogleraar in de Ver enigde Staten doorbrengen. Een andere vooraanstaande Duitse dog maticus, de roomskatholiek prof. dr. Karl Rahner te München, is door de universi teit van MC leerstoel voor i wel om de oren slaan als ik naga zcer veei gevallen helaas niet onge- hoeveel jaren ik heb verprutst door rechtvaardigd is. Ik duid het bier nu van die zo maar beschikbare hulp he- maar even. maar wat is daar toch een lemaal geen gebruik te maken. krampachtigheid, een liefdeloosheid, een ingezonkenheid, een onwaarachtig heid. Het heersen lijkt er veelal de plaats van het dienen ingenomen te hebben. Hoeveel conflicten, hoeveel onheilig- R wordt dan wel eens ge- heid zouden daar al het gevolg van ^egd: een echte christen kan zijn geweest? Het lijkt wel of het geen zakenman zijn, maar dat instituut dat Kerk heet, of de institu- is de grootste nonsens. Ik kan ten die samen Kerk heten, de ontplooi- dat uit ervaring zeggen. Overi- ing van het normale christelijke le- gens geloof ik wel dat iedere levende ven eerder in de weg staan dat deze christen weer op zijn eigen wijze prak- dienen. Daardoor wijst de Kerk ook tizeert, noem het: detailleert. Dat is niet de weg in de meeste gevallen, juist het rijke geen enkel mens is maar sukkelt ze achteraan, denk ik gelijk aan de andere. vaak. Dat geldt al evenzeer voor thuis, waarover ik het al eerder had. Ik zeg nogmaals dat het mij daar gemakke lijk wordt gemaakt. Het dienst baar-zijn aan elkaar en aan anderen staat er. dacht ik, centraal. Ook als het echt een moeilijke opgave is. Zo heb ik een nogal egocentrische, eenza- tante, die het geweldig vindt bij OETEN we daarom maar wat moedejoos gaan zitten pruilen? O nee, er is wat aan te doen. Ik dacht: eerst zelf de weg naar God vinden. Daar is ons met een zekere regelmaat het het kennelijk niet mee in orde, anders weekeinde te komen passeren. Wel, zou het er in de Kerk ook anders we staan daarvoor open, ook al weten uitzien. we dat het dan vaak een criant Wat simpel gezegd, nietwaar? Maar vervélend weekeinde kan worden. We ik dacht dat dit de kern was. Het (Vervolg van pag. 1) Eigen risico In de nota is meegedeeld, dat aan de Centrale Raad en de Zieken fondsraad advies zal worden ge vraagd over de invoering van een beperkt eigen financieel risico voor de patiënt bij het inroepen van huisartsenhulp en de aanschaf van medicijnen. Tegen deze gedachte verzetten de heren Lamberts (soc.) cn Bruggeman (pac. soc.) zich met klem, maar de heren Van Gelder, Boersma, De Vreeze en mej. Ten Broecke Hoekstra (lib.) hadden te gen een nadere bestudering van de mogelijkheid geen enkel bezwaar. Het eigen financieel risico kan een middel zijn om de zwaarbelaste huisartsen te beschermen tegen het al te lichtvaardig inroepen van ge neeskundige hulp. Aan de positie van de huisarts werd tijdens dit debat veel aandacht besteed. P.v.d.A.-afgevaardigde Lamberts die de invoering van een algemene volksverzekering voor ge neeskundige behandeling bepleitte drong aan op herziening en verbetering van de huisartsenopleiding. De mi nister van sociale zaken en volksge zondheid dient daarin medezeg genschap te krijgen. Dr. Lamberts vond ook, dat zo snel mogelijk experi menten genomen dienen te worden met groepspraktijken en geneeskundige wijkcentra, waarin de beter opgeleide huisartsen „nieuwe stijl", die in team verband zouden moeten samenwerken met wijkverpleegsters, vroedvrouwen e.d., een wijkgezondheidszorg geven, die meer omvat dan de huidige huisartsenhulp. Ook andere sprekers vonden, dat met dit soort experimenten niet te lang meer moet worden ge wacht Dr. Lamberts zou ook graag zien, dat aanzienlijk meer aandacht wordt besteed aan sexuele voorlichting en op voeding en aan de subsidiëring daar van. Naar zijn mening zou „de pil" aan het verstrekkingenpakket van do zie kenfondsen moeten worden toegevoegd. Andere sprekers wilden zover niet gaan. Het vraagstuk van de bevol kingsgroei zou de KVP-er De Vreeze pas na de verschijning van de komen de regeringsnota over de ruimtelijke ordening behandeld willen zien. Dn». Boersma (a.r.) en ds. Abma (s.g.) bleken nogal wat moeite tc hebben met het principiële uitgangspunt van de no ta. dat elk mens „recht op gezondheid" heeft. De a.r. vertegenwoordiger vond deze grondslag onjuist en onhoudbaar, want gezondheid is een gave van de schepper en geen recht. Ds. Abma sprak in dezelfde geest. De minister en de staatssecretaris zouden dc Kamer vanmiddag antwoorden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 9