Niet zomaar recht op gezondheid Internationale bond door Spanje gastvrij ontvangen (lommen lag PAUS: IN OKTOBEr BIDDEN OM VRE] Oecumene geen grootste- gemene-delerchristendom Commandant Westergaard aanvaardt het bevel Weer leider voor Leger des Ileils Generaal komt!~ naar ons land Uw problee is het onze. r DINSDAG 20 SEPTEMB Een woord voor vandaag Vroomheid, is een woord dat in onze tijd niet erg populair is. Als het op iemand wordt toegepast, wordt hij prompt in de nachtschuit geplaatst, in het rariteitenkabinet, of in een hoek van de verleden tijdgangers. Onze tijd houdt niet van vrome mensen, dat zijn kwezels. We zullen het er wel naar gemaakt hebben. Maar dan mogen we niet met het aquariumwater ook alle mooie tropische visjes weggooien. Vergeet nooit dat Christus ook over vroomheid spreekt. Hij toornt tegen bepaalde vormen van vroomheid, tegen bidden op de hoeken van de stratentegen opschepperig geven, tegen zeer treurig vasten. Zonder vroomheid kan geen christen echt in gemeenschap met God leven. Maar dat is tegelijkertijd iets waar geen mens mee heeft te maken. De Heiland zegt: ,£iet toe dat gij uw gerech tigheid niet doet voor de mensen Er is vroomheid en vroomheid. Er is de vroomheid die alleen maar godsdienstige show is. De mensen weten dat ik een christen ben en daarom kan ik dit niet doen en kan ik dal niet doen, daarom moet ik mijn woorden doorspekken met een grote dosis tale Kanaaus, daarom kan ik beslist niet in een licht col bertje of een lichte zomerjurk lopen. „Waardeloos'', zegt Christus. Dat is u een uiterlijk geven voor de mensen. Dan wilt u door hen opgemerkt worden. Maar val nu niet in een ander uiterste. Denk nu niet dat helemaal niets meer belang rijk is. Er is een andere vroomheid. Er is de mens die weet dat God hem ziet en die dat feit bepalend laat zijn voor zijn ivoor den, zijn daden, zijn kleding. Dat is echte vroomheid. We lezen vandaag: Deuteronomium 4 1-14. Beroppingsiverk Vrije Evangelische Gemeenten bijeen (I) EMB Ep pl.). B. Duisterhof te Aagtekcrke; Hantum. H. L. A. de Wtfk te Harkstede: j te Hoevelaken (toez.), J. den Besten te! Huizen (N.-H.); te Kampen, M. Ruster te. Anjum: te Nootdorp. M. Jorritsma te Balk: te Valburg. J. Arendsen te Bun-| schoten. Aangenomen naar Harderwijk (vac.j C. van den Boogert), W. H. van Kooten te Oud-Beyerland; naar Steenderen (toez.), J. Kronenburg te Rinsumageest; de benoeming tot bijstand in het pasto raat te Everdingen, M. Verhey, em.-pred. te Driesum. Bedankt voor Middelharnis (herv. kring: toez.). W. van Waasbergen te Vaals: voor Oude Tonge. Joh. Kortleve te Klundert. Waarom? (Van een onzer medewerkers) I de Schrift en het Schriftgezag wordt verschillend gedacht. BARCELONA „De situatie van de protestanten in Spanje Toch was er een eenheid bespeur- wjjzigt zich voortdurend Een boek, dat daarover enkele jaren baar in die verscheidenheid. Het .tujjk te Amsterdam: te Voorschoten (vac. K. Smit), G. Rang te Haarlem-Zuid. Bedankt voor Augustinusga-Surhuizum I en voor Geldermalsen, A. Segger te Middelstum. GEREF. KERKEN (vrüsem.) Bedankt voor Alblasserdam-Nieuw- Lekkerland. J. van Dijk te Nagele (NOP) CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Naarden. G. Bouw te Eemdljk; te Rotterdam-Zuid. H. Biesma ie Stadsknaal: te Vlaardingen. P. den Butter te Gorinchem; te Werkendam, P. Roos te Nijkerk. Aangenomen naar Dokkum. A. J. Otter te Deventer. geleden verscheen is volkomen verouderd. Er doen zich steeds nieuwe mogelijkheden voor, en vooral het tweede Vaticaanse Concilie heeft voor ons tot een veel gunstiger situatie aanleiding gegeven." Murmerwoude H. Rijksen te WILLEMSTAD De gouverneur van de Nederlandse Antillen heeft de heer R. J. Isa verzocht de vorming van een kabinet op zo breed mogelijke basis on zich te nemen. De heer Isa heeft deze formatie-opdracht in beraad gehouden. WACHT ONS SOCIALISATIE? Dat zegt ds. José Martinez van Barcelona, als ik hem vraag naar zijn mening over de positie van de Spaan se protestanten. Hij is predikant van één van de drie vrije evangelische ge meenten in die stad. Bovendien is hij voorzitter van het moderamen van de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten in Spanje, die nu 27 ge meenten en 28 evangelisatieposten omvat met een totaal ledental van 2000, geleid door 25 predikanten. Deze Spaanse bond was vorige week gastheer voor de assemblee van de Internationale bond, waartoe ook de Nederlandse Bond van Vrije Evange lische Gemeenten behoort. Dat een dergelijke wereldvergadering in Span je kon worden gehouden tekende op zichzelf reeds de volkomen verander de omstandigheden. CONTACT Afgevaardigden uit elf Europese landen en uit Noord-Amerika (waar twee bonden zijn, de Mission Covenant Church en de Evangelical Free Church) waren zo in staat direct contact te hebben met enkele van de Spaanse gemeenten. i wijkgemeente van de Verdi- kerk (het gebouw telt ongeveer 500 ;itplaatsen) belegde op zaterdagavond een ontmoetingssamenkomst terwijl op zondag 's morgens een Amerikaan en 's middags een Zweed in volle diensten oorging. Andere afgevaardigden preekten in de omgeving. OPDRACHT Komende woensdag en donderdag zal in de Tweede Kamer de Volksgezondheidsnota 1966 worden besproken. Dit lijvige regeringsstuk, door de bewindslieden van sociale zaken en volks gezondheid opgesteld over de volksgezondheids zorgen (344 pagina's), handelt o.m. over de rege ringsverantwoordelijkheid en geeft aan, welke grondslagen aan het volksgezondheidsbestel moeten worden gelegd. Da Kamer zal zich moeten beperken tot een gedachtenuitwisseling en zal hooguit kunnen komen tot een aantal principe-uitspraken, bevat immers niet een wetsvoorstel, zodat amende menten achterwege zullen blijven, evenals een j zelfkritiek brengt het volvoeren eindstemming. De Kamer zal dus fungeren als een de de evangelische forum van het gehele Nederlandse volk en de meen ftn regering kan slechts uit de algemene beraadslaging afleiden of haar visie juist is of niet. over het eigen werk, maar eveneens VERSCHEIDENHEID Uit de van de voren toegezonden rapporten over de situatie der diverse bondsgemeenschappen blijkt een groot verschil in „geestelijk klimaat." bleek dat deze bonden van gemeen ten elkaar gevonden hadden en bij elkaar willen blyven. In de grondslag van de internatio nale bond wordt dat als volgt om schreven: ..De Internationale Bond van Vrije Evangelische Gemeenten is een verband van bondsgemeenschap pen die als enige voorwaarde voor het behoren tot de plaatselijke ge meente stellen: persoonlijk geloof in Jezus Christus, de Zoon van God, de Heiland en Heer." Wordt vervolgd. [N ZIJN jongste encycliek paus Paulus de rooms-kathi op, de maand oktober te het gebed voor de wereldvre zijn diplomatieke pogingen om te vinden voor Vietnam zijn o uitgelopen, verklaarde hij. Waar pogingen van men; kan het gebed een ommekeei gen. In zoverre zal de van de paus ook de protestai pathiek zijn. Maar de paus roept niet op bed zonder meer. Hij vraj rooms-katholieken de voorspi te roepen van Maria. En ineei den op deze wijze de proti buitengesloten. De paus had een kans om de christenheid op te roepen tot' voor de vrede. Daarin kui één zijn voor de Troon vai hemelse Vader. Maar zijn en< onderstreept de scheiding. Wai is vaak bepaald door de ontstaans- geschiedenis en niet minder door de LOOINSpi a fik lllll /ff 1(1*111 geschiedenis en niet minder door historische ontwikkeling. Er bestaat allerminst eenheid van gedachten over de doop, sommige na tionale bonden kennen de kinderdoop, zoals in Nederland, andere de volwas- senendoop, sommige beide. Ook de houding ten opzichte van de oecume nische beweging verschilt, omdat som mige bonden lid zijn van bijvoorbeeld de Wereldraad van Kerken, terwijl andere bonden scherp afwijzend staan tegenover de oecumenische beweging. Ook over problemen als inspiratie van Ottaviani bezorgd over inlegkunde ROME Kardinaal Ottaviani is be zorgd over zekere verkeerde uitlegging van conciliedocumenten. De 75-jarige leider van de congregatie van de ge loofsleer (het vroegere heilig officie) heeft van zijn verontrusting blijk gege ven in een geheime brief aan de voor zitters van de bisschopsvergaderingen alle landen. Met name het dekreet ;r de oecumene wordt volgens de kardinaal verkeerd geïnterpreteerd door velen. Ottaviani wijst op de verwarring, die Het thema van de conferentie was: ..Opdracht van de gemeente, van daag." Het werd toegespitst op de vragen: „Hoe komt de ontmoeting tot stand tussen de boodschan van het I ontstaan is door „zonderlinge en verme- - Evangelie en de moderne mens", „Hoe tele opvattingen", die de grondslagen komen tot een aantal principe-uitspraken. De nota fungeert in een totaal andere situatie van leer en geloof aantasten. Hij x. *.i ,iet 2enflinffswerjt» en „toj we'ke vraagt de bisschoppen in hun diocesen een onderzoek in te stellen, hem hier van voor het eind van dit jaar medede- meenten' NAAST beschouwingen over de grondslagen, de geschiedenis van de volksgezondheidszorg en de wetge ving, een overzicht van de huidige ge zondheidssituatie en de structuur van de organisatie, wordt in de Volksge zondheidsnota veel aandacht geschort- ken aan de algemene beginselen, de financiering, de kwaliteit en kwantiteit en tot slot aan het komende gezond heidsbeleid. Bij dit alles wordt uitgegaan van een, in medische kring afgewezen, on derscheid tussen gezondheidszorg «i ge zondheidsbescherming. Gezondheidszorg is (althans in de no ta) dat de individuele burger deel kan hebben aan adequate gezondheidsvoor zieningen (zoals ziekenfondsverzeke ringen en hulp van de kruisorganisa ties). Gezondheidsbescherming houdt in. dat de collectiviteit van burgers wordt beschermd tegen gevaren voor hun persoonlijke en sociale gezond heidstoestand en dat de burgers kun nen leven in een uit gezondheidsoog punt zo leefbaar mogelijk milieu. Het behoort tot de taak van de over heid dit alles te bevorderen. En voor die bevordering wil de regering nieuwe wegen gaan bewandelen om zo te ko men tot een „optimale" volksgezond heidszorg. Een gunst c Als uitgangspunt wordt genomen het zogenaamde recht op gezondheid, ont leend aan de pre-ambule van de We- rcld-Gezondheids-Organlsatie. Dit soci ale grondrecht legt op de overheid de plicht voorwaarden te scheppen waar door de burgers onder optimale omstan digheden met betrekking tot hun ge zondheid kunnen leven. Voor dit uitgangspunt nu moet ernstig worden gewaarschuwd. Gezond heid kan nooit een object van recht zijn, niemand ook de regering niet kan gezondheid aan de burger garan deren. Want de gezondheid is een posi tieve hoedanigheid van het leven, lig gende in de relatie Schepper-schepsel, inherent aan het mens-zijn. Anderen kunnen medehelpen de gezondheid' te verbeteren of te doen terugkeren, de gezondheid zelf is ongrijpbaar. Anders gezegd: gezondheid is een voorrecht en een gunst Deze typisch godsdienstige benadering, welke voor een belangrijk deel ten grondslag ligt aan het particuliere initiatief (zieken huiswezen, kruisorganisatie) komt in de nota niet naar voren, omdat de orde ning en de doelmatigheid belangrijker worden geacht. Nu kan men «tellen dat de mens recht heeft op gezondheidszorgen, wan neer deze mens zijn p 1 i c h t in en jegens de samenleving waarin hij woont en werkt, is nagekomen. Deze gedachte, welke de kern vormt van het sociale grondrecht als zodanig, komt in de nota echter niet naar voren. Im mers, over de plicht van de burger, welke aan de plicht van de overheid vooraf gaat, wordt niet gesproken. Dc plicht van de overheid wordt centraal gesteld. En dat ls de tweede grief tegen de regeringsopvatting, omdat het particu liere initiatief juist is gebaseerd op de gedachte van de persoonlijke verant woordelijkheid van de mens jegens zichzelf, de zijnen, de medemens en de naaste. In het bezitten van gezondheid ligt derhalve een opdracht besloten, welke medebepalend is voor de wijze waarop de gezondheidszorgen worden behar tigd. gemaakt aan die van de overheid. Het gaat evenwel om verschillende verant woordelijkheden welke onvergelijk baar zijn. Deze gedachtengang heeft twee consequenties. De eerste is, dat de overheid, wil zij dwingend optreden bijvoorbeeld ten aanzien van de gezondheidszorg, een deugdelijke motivering moet aanvoe ren (en rechtsgrond). In de nota wordt dit stelsel verworpen voor de gezond heidszorg, want het sociale grondrecht „recht op gezondheid" wordt als vol doende aangemerkt om dat optreden te rechtvaardigen. Met andere woorden: de overheid verkrijgt in dit grondrecht een vrij brief voor haar doen en laten. Hier door Dr.J.F.RANG juridisch medewerker aan het Instituut van Soc. Geneeskunde der Vrije Universiteit Vrijbrief In de nota wordt de verantwoorde lijkheid - an het individu ondergeschikt wordt niet alleen het begrip sociaal grondrecht verkeerd toegepast (dat recht is een ethisch beginsel inzake de wisselwerking tussen de plichten van individu en gemeenschap en niet een staatsrechtelijke stelregel), ieder ander beginsel, waarop de gezondheidsbeharti- ging kan worden gebaseerd, wordt bui-1 ten beschouwing gelaten. De plichten van de burger om het recht te verwer ven worden niet genoemd. Wellicht isj het feit dat men burger is. wel voldoen- de om het recht op gezondheid te ver krijgen. De geschiedenis herhaalt zich. Want, wie zich de discussies herinnert over het kosteloze staatspensioen, zal dezelf de argumenten tegenkomen als die wel ke worden aangevoerd voor deze ge- zondheidsbehartiging. De idee van een kosteloze gezondheidszorg is zonder moeite op basis van deze leer te verde diger Kruisorganisaties De tweede consequentie is. dat het bestaansrecht van de kruisorganisaties ernstig wordt bedreigd. Want als de burger recht op gezondheid heeft, be- heeft hij geen lid meer van een derge lijke organisatie te worden. Maar het is juist het lidmaatschap waarop deze gezondheidsorganen zijn gebaseerd. Het wezertkenmérk is im mers. dat men niet zozeer lid wordt om zelf recht te hebben op verzorging, maar om de persoonlijke verantwoorde lijkheid jegens de ander te realiseren: het gaat om de solidariteit. Eenzelfde gedachtengang kan worden opgebouwd het Lnstelllngswezen (ziekenhuizen eerd. maar terecht wordt de vraag gesteld of een dergelijke subsidie nog wel past in deze tijd. Hebben zij geen recht op financiering, bijvoorbeeld om dat ongeveer 80* procent van de bevol king bij deze organisaties is aangeslo ten? Ook hier baseert de regering dat recht op het sociale grondrecht. Alleen: de overheidskas heeft ook een bodem. Derhalve wordt een band gesmeed met de ziekenfondsen om via de zieken fondsverzekering een financiering te re aliseren. waarbii de verzekerden te vens recht hebben op de voorzieningen (bijvoorbeeld de ziekenfondsverzeke ring). En wanneer dit wordt gebaseerd op het sociale grondrecht „recht op ge zondheid", zoals in de nota helaas ge beurt. dan wacht Nederland in de toe komst een gesocialiseerde gezond heidszorg, waarbij de particuliere orga nen worden bejast met de uitvoering, c.q. behartiging van bepaalde delen van deze verzekering. Dat de regering de ziekenfondsverze kering voorhands wil ombouwen tot een beperkte, en later tot een volledige volksverzekering, ligt dan ook voor de hand. In de Kamer zal niet of nauwelijks worden gesproken over de medisch- technische aspecten van de nota. Het zal gaan over de organisatie, de finan ciering, en over de grondslagen van hgt beleid. Daarbij zal de financiële Bewust is bij de voorbereiding van de conferentie aandacht geschonken aan de verhouding tot andere kerken in elk afzonderlijk land. Alle kerken samen, immers, staan voor dezelfde opdracht- Daarom brengt elke nationale bond van gemeenten niet alleen verslag uit ling te doen en zo nodig in een officiële verklaring afwijkende opvattingen te corrigeren. (Van onze kerkredactie) ROME Alle rooms-katholie ken in de wereld moeten in okto ber de voorspraak van Maria in roepen om te bidden voor de vrede in Vietnam en de gehele wereld. Dit heeft paus Paulus in een zendbrief geschreven aan alle rooms-katholieke bisschoppen. Vaticaanse zegslieden hebben verklaard dat alle pogingen van de paus langs diplomatieke weg tot vrede te komen mislukt z(jn. In het bijzonder zal 4 oktober door de R.K. Kerk opzij gezet worden als een dag voor gebed. De paus koos die datum omdat hij precies een jaar gele den een bezoek bracht aan de Verenig de Naties. Bovendien drong de paus er op aan dat de onderhandelingen hervat wor den over de kwestie-Vietnam. Letter lijk zei hij gisteren: „Laten alle verant woordelijke instanties zich beijveren om de juiste omstandigheden te schep pen de mensen er toe te bewegen de wapens neer te leggen voor het te laat De mensen moeten bijeen komen situatie veel aandacht vragen. Maar is één troost'voor hen die zich kanten tegen de beleidslijnen van de regering: er is geen geld om het waar te maken. Bovendien kampen de ziekenfondsen met een tekort van miljoenen, zodat er of een premieverhoging moet komen of een bezuiniging. Overheveling van de kruiswerkzaamheden mag daarom in de naaste toekomst niet worden ver wacht. Het is evenwel te hopen, dat de Ka mer los van deze financiële problemen tot duidelijke uitspraken zal komen over de grondslagen. De behartiging van de volksgezond heidszorg in Nederland berust voor een zeer groot gedeelte in handen van het oarticuliere initiatief. Bezinning op de verantwoordelijkheden van overheid en burger c.q. particulier initiatief is ^ewenst. Maar dan moet duidelijk voor ogen staan dat het hier niet om poli- Mek-sooiale problemen gaat. doch uit eindelijk om waarden welke zijn ver honden met het mens-ziin als zodanig. De persoonliike verantwoordelijkheid van de burger en het bestaansrecht van het particuliere initiatief staan op het spel. Brief Nederlandse bisschoppen en concrete plannen maken... nu een oplossing gevonden want anders kan die later pas verkregen na een bittere strijT^ koste van grote verliezen." In zijn bloemrijke taal zegt d^' dat hij „doordringend en met traiw' de ogen zijn stem verheft" eiL richt tot de politieke leiders „of verdere verbreiding van het conffj voorkomen en zelfs geheel uit ftb ven." Het is de tweede maal dat de*5 een dergelijk oproep om gebed v] vrede doet horen. Zijn vorige en< (dit is zijn vierde) was getiteld maand mei". Het is tevens de tf01 maal dat hij een maand uitkie s* gewijd is aan Maria. Ook in*0 mei-encycliek vroeg hij om ge voor de bedreigde wereldvrede. Rozenkrans te Nu schrijft hij: „Wanneer het toeneemt, moet ook de vroomhei:o1 het volk Gods toenemen. Hij ro<16 tot het gebed van de rozenkrans dat „zulk een gebed het kwadeD mag af te wentelen en ongeluk te komen, zoals de geschiedenis vi Kerk afdoende aantoont." K De encycliek sluit met een j tot Maria waarin onder meer e gezegd: „Verander de gezindheii -K oorlogvoerenden en geef hun v ,0 gedachten. Maak dat God, die he recht bestraft, zijn barmharti toont en onder de volkeren de verlangde rust herstelt en lien b tot een langdurige periode van zijn." (Van onze kerkredactio) UTRECHT De Nederlandse rooms-katholieke bisschoppen hebben vandaag een herderlijk schrijven doen uitgaan in de on gebruikelijke vorm van een met foto's geïllustreerde brochure. In deze brief wordt de balans opge maakt van de oecumenische be weging en worden enkele richt lijnen gegeven voor de toekomst. De bisschoppen willen met deze pu- blikatie aan de ene kant rooms-katho lieken, die nog argwanend staan tegeno ver oecumenische strevingen over hun aarzeling heen helpen en aan de ande re kant hen, die ongeduldig worden, gerust stellen. Allen worden aan- e.d.) en de geestelijke volksgezond heid. Het gevolg var. de nieuwe leer zal bevelhebber van het Leger des Heils, generaal Frederick Coutts, komt vandaag naar Nederland om de nieuwe territoriale com mandant, de Deen Kaarc Wester gaard het bevel in handen te ge ven. In een grootse samenkomst in de zaal Marcanti zal hij, om zijn, dat het lidmaatschap op den duurj^et wat kerkelijker te zeggen, zijn een gesprek met hem. gisteren, nde hij nog wat vreemd te staan I tegenover het Nederlandse corps, dat hij moet leiden. Toch komt hij niet uit een klein nationaal corps. Met een beet- ie trots in zijn stem vertelde hij dat j Noorwegen zelfs percentsgewijze het i grootste corps heeft ter wereld. Dan i komt Nieuw-Zeeland en dan, hoe vreemd het ook moge klinken, Rho- AMSTERDAM De opper- d*sië (Van onze kerkredactie) zal verdwijnen en dat de burger in een ambt aanvaarden. Het Leger des :ehee! andere relatie tot deze organisa ffeils in ons land zal dan weer ties komt te staan. nl. als rechthebben- j de (relatie verzekeringsinstelling-ver- ortlen Rejeld door een buitenlan der, zoals in het grootste deel van zjjn geschiedenis. Slechts twee zekerde). Bovendien zal het karakter van de organisatie zelf wezenlijk veranderen: zij zullen verworden tot instituten wel ke gezondheidszorgen behartigen en ko men daarmede terecht op het vlak van de ziekenfondsen, die financieel bij die behartiging bemiddelen. Naar de fondsen? Het is daarom niet verwonderlijk, dat er in de nota veel aandacht wordt geschonken aan de relatie zieken fonds-kruisorganisatie. Bekend is dat de kruisorganisaties over onvoldoende geld beschikken. Zij worden gesubsidi- Nederlanders heben de leiding ge had in de 77 jaar van zjjn bestaan. Bouwe Vlas en commandant W. F. Palstra. die nu de leiding heeft over het werk in geheel Europa. Westergaard is geen Jonge man meer. Nog dit jaar wordt hij zestig. Hoewel een Deen van geboorte, heeft ambtsleven bracht hij op buitenlandse posten door. Het laatst was hij com mandant van Noorwegen. VF.R VNDERINGEN Maar toch is er veel anders. Noorwe gen is tot nu toe eigenlijk nog een rustig eiland in het zo snel veranderen de West-Europa, al beginnen zich ook daar tekenen van veranderingen te openbaren. Het Leger, zei hij me, moet met de tijd mee gaan. Veranderende tijden vra gen andere methoden. Maar daar wordt gemakkelijker over gepraat, dan dat zij ook werkelijk in de prak tijk gevonden worden. Maar het Leger heeft in zijn geschiedenis steeds weer bewezen de kracht te vinden om zich aan een nieuwe situatie aan te kunnen passen. DEMOCR \TISCH „Ik kreeg het bevel per telegram zei hij, en ik ging. Zo gaat dat in het Leger." Maar als hij spreekt over de wijze, waarop hij het bevel In ons land gaat voeren, dan voegt hij er aan toe: „Maar ook in het leger begint de democratie door te dringen. We rege ren niet meer zo van boven af. We laten ons voorlichten; we hebben raden van advies. Ik zal nauwlettend wande len, om met Paulus te spreken." De naam Westergaard is niet hele maal nieuw in Nederlandse Leger des Heilskringen. Van 1927 tot 1931 was zijn vader hier chef-secretaris (rech terhand van de commandant), toen was hij als piepjong officier al leider van een corps in Engeland. Zelf heeft hij enkele malen het jaarlijks congres voor officieren en de velddag van Baarn geleid. Ondanks zijn leeftijd zijn hij en zijn j Engelre vrouw vast van plan on, rich v>n tro0,s,e.„mrna.dr,.„hris op de Nederlandse taal toe te gaan leggen ...Ie kunt via een tolk geen con- «lat het bestaan en tb tact met de mensen hebben." zegt hij betekenis van de kerkelijke gemeen gespoord tot eensgezinde samenwer king van alle rooms-katholieken voor de zaak van de christelijke hereniging. Omdat het om de hereniging niet van bestuursapparaten, maar van het gehele christenvolk gaat, wordt ieder aangespoord het zijne bij te dragen, allereerst in de omgang met andere christenen in het leven van alledag. De oecumenische houding vloeit niet voort uit onverschilligheid voor eigen geloofstraditie. De rooms-katholiek dient geen kleurloos christendom te presenteren. Dat wil niet zeggen, dat hij blind moet zijn voor de begrenzin gen en tekorten van de rooms-katholie ke traditie, maar hij moet wel meer inbrengen in het oecumenisch gesprek, dan alleen maar kritiek op eigen kerke lijk leven. Uitvoerig gaan de bisschoppen in op de gemengd gehuwden. „Zij krijgen wellicht het pijnlijkste deel te dragen van de erfenis der verdeeldheid, zon der dat zij persoonlijk ook maar in het minst aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de scheiding tussen de christenen." Huwelijk De uitdrukking „oecumenisch huwe lijk" wijzen zij echter af. „Juist ais gemengd is het gemengde huwelijk al lerminst een teken van kerkelijke een heid, doch integendeel een pijnlijke openbaring van nog altijd aanwezige verdeeldheid." Met alle respect voor hen, die in oecumenische gezindheid het gemengde huwelijk in trouw aan de eigen ge loofsovertuiging beleven, menen de bis schoppen toch uit de opgedane erva ring te moeten besluiten, dat „deze op dracht in vele gevallen te machtig blijkt en dat terwille van de eensge zindheid in het huwelijk gemakkelijk •eg dreigt te worden ingeslagen „Het zou een vreselijke gewaarwording zijn om niet te kunnen spreken met je eigen mensen. Geef me zes maanden en dan zal ik mezelf zeker gedeeltelijk verstaanbaar kunnen maken." GENERAAL Commandant Westergaard is blij dat generaal Coutts zelf hem komt installe ren. „Dat is een eer voor Nederland, en een beetje voor mij zelf,'zegt hij, „want het is helemaal niet de gewoonte dat de generaal dat doet" Zo begint vanavond voor het 77 jaar oude Leger des Heils in ons land een nieuwe periode. Een man krijgt de lei ding die zowel ervaring heeft op soci aal gebied als in het evangelisatiewerk. „Maar", zegt hij. „ik spreek over me zelf graag als over een evangelist Uit eindelijk heeft het sociaal werk maar één doel. om de mensen beter de Boodschap van Verlossing te kunnen laten horen." En met wijlen generaal Bramball Booth zegt h\j: „Waar ik dien is mijn vaderland, want het Éj| land." schap voorbijziet." Intercommunie Het verlangen naar intercommunie noemen de bisschoppen gerechtvaar digd, maar „zolang de kerkelijke ge meenschappen tot hun grote verdriet nog niet tot intercommunie kunnen overgaan, zullen ook de leden van deze kerkelijke gemeenschappen geen daden moeten gaan stellen, die in tegenspraak staan met de betreffende kerkelijke overtuiging. Anders zaait men nieuwe verdeeldheid." De bisschoppen spreken tenslotte over de liturgievernieuwingen. Velen aarzelen, omdat zij de nieuwe vormen orotestants vinden, maar dat zou ons iuist moeten aanmoedigen, omdat daar mee de wederkerige toegankelijkheid voor elkaar toeneemt. De opdracht om verzoening te zoeken met de geschei den broeders vraagt offers, zo zeggen de bisschoppen. Hoewel de brief nu pas is versche nen. is ze gedateerd op 15 februari, omdat de overleden bisschoppen Bek- mijn Vadersjkers en Van Dodewaard nog aan de voorbereiding hebben meegewerkt. Brieven die niet zijn van naam en adres kunnen in behandeling worden genot 1 Geheimhouding is verzekerd, j gen die niet onderling met elL in verband staan moeten in jp zonderlijke brieven worden l steld. Per brief dient i aan postzegels te worden ing< ten. beschermde monumenten te plaatst, nu rechts'-eks op dei gestelde lijst geplaatst. Kan moet hier eer. formele fout maakt? Beroep op de Kroon i_ lijk. Hoe gaat dit in zijn werk?. Antwoord: Het is mogelijk de voorlopige lijst te komen enn ingeschreven te worden bij mom» ten zorg. Alvorens u definitief geschreven wordt, een -roceduri meente en provincie wordt de lij), inzage gegeven. Na inzage lijst naar de minister, en dai. na verloop van tijd definitief i ingeschreven. Indien u zich Kroon wilt wenden, moe' i voegen bij de minister vl_. recreatie en maatschappelijk Rijswijk Z.H. Vraag: We hebben sinds tweej ken vlooien. Ze zijn erg klein begrijpen niet hoe we er aan men zijn. We hebben er alles] gedaan en vier soorten DDT, i der spuitbussen dubbel sterk, p bruikt. Alle insecten zijn daan' doodgegaan, behalve de vlooien, a zuigen, klopptn en dweilen hfk geen succes. Hoe nu? Antwoord: Vlooien '-unnen vandaan komen, waar veel verzameld zijn. Het komt meer dat zindelijke mensen na v bijv. het huis vergeven van vinden. Enkele vlooien hebben kans gehad zich ongehinderd a telen. U behoeft er zich dus niet te schamen. Wat uw vrouw dc zeer goed. Vooral aan zindelijl hebben vlooien een hekel. Ge! veel zeep, vlooienpoeder en spuit insecticiden Tien pr cent zeep of kokend h( water doodt vl Lysol, sodawater of bleekwater niet. Een goed verdelgingsmiddi derrispoeder, bij drogist of apot! Daarmee hebben /e in Jaoan b krijgsgevangschap in enkele c een einde gemaakt aar een vresf vlooienplaag In een goed gemi leerd Hollands huls is di' natuu veel moeilijker. De vlooien leggen melijk overal eitjes en telkens al zijn uitgeroeid, komen er weer jo re genera'ies te voorschijn, t hmid moed U za' het als U voort winnen. Van een leraar iologii ®eer rfierenvr'-'t zeker hoff we eens, dat men een hond ir huis moet laten lopen De vlooien ven voorkeur aan een hond en sl gen er allemaal op We laten dit rekening. tuurllik v Hoe lekkei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2