Ook christenen vermoord
na mislukte staatsgreep
ANGLICANEN WILLEN
OOK EEN CONCILIE
Zeg
liet met
v,.bloemen
„Kein anderes Evangelium";.
stelt voor de keuze
Delftse doop
in strijd met
kerkorde
Gebed redde op
rand van graf
Oecumenische Leergang
begint 4e jaargang
Processiestrijd
uit de tijd
Uw problet
is het
onze.
Boekje Boer Koekoek
contra Commentaar
op Boer Koekoek
Een ivoord voor vandaag
Misschien is het wel de meest verbazingwekkende uitspraak
van de Heiland in de Bergrede: „I. zeg u, de boze niet te wee9-
staan." Die woorden gelden voor een menselijke aanvaller
want Christus vervolgt: doch wie u een slag geeft op de
rechterwang, keer hem ook de andere toe".
Christus unjst hier niet iedere vorm van strijd af. Hij wil ons
in de eerste plaats herinneren aan het feit dat wij de Heer
dienen. Een aanval op ons is een aanval op de Heer. Wij zijn de
soldaten. Hij is de maarschalk. Niet wij bepalenhoe we ons
zullen verdedigen. Hij doet dat.
Maar veel belangrijker is nog het verband waarin deze woor-
den worden gesproken. ,£)e boze niet weerstaan", wordt ge
volgd door: Hebt uw vijanden lief". Wij hebben niet het rei ht
om de boze uit te dagen nog bozer te worden. Wat hij deed,
zijn aanval op ons, was zondig, omdat het een aanval op de
Heer was. Door ons te verzetten, door hem uit te dagen, trek
ken wij hem onbewust en ongewild verder voort op zijn ver
derfelijke weg. Wij zijn bezig hem te bestraffen, terwijl God
hem wil redden.
Het grote gevaar van „als je me slaat, sla ik terug" is dat wij
ons overgeven aan zelfverdediging. Dan komt ons eigen „ik"
in het middelpunt te staan. Dat is zelfzucht. Liefde doet het
omgekeerde. Liefde plaatst de ander in het centrum van ons
hart. En dat is de weg die God van ons vraagt. Als onze eigen
tenen te lang zijn, kan de ander nooit de weg naar ons hart, en
ook niet onze Heer vinden.
We lezen vandaag: Openbaring 3 7-13.
VRIJDAG 16 SEPTEMBER
Hervormd moderamen:
(Van onze kerkredactie)
Massale toeloop tot kerk op Oost-Java
OEGSTGEEST Niet alleen communisten, ook tal van chris-
»°d0T(itlèlfïs™ddooKp'niptVinYi'rjjTis ,enen zijn «'geslacht tijdens de massale moordpartijen in de woelige
met de kerkorde. Volgens de kerk- weken na de mislukte 30 september-coupe in Indonesië. Dat blijkt
Kerk Uïtf'en roóm^a'th"iJk"priel' uil een bril f uit Soerabaja, die dezer dagen binnen is gekomen bij
ter immers niet het recht ambtelijke: de hervormde zending in Oegstgeest.
handelingen in een hervormde kerk-
UIT die brief blijkt ook, dat de
christelijke kerk op Oost-
Java momenteel een massale
toeloop verwerkt van Indonesiërs,
die christen willen worden. Eerst
was er sprake van 6800 volwasse
nen, die zich aanmeldden voor de
catechisatie. Volgens de thans
ontvangen brief hebben in Oost-
Java al meer dan tienduizend
mannen en vrouwen (hun kin-
deren niet meegerekend) te ken- v„u
nen gegeven, gedoopt te willen j de „verbranders'1 na de terechtstel-
dienst te verrichten.
Overigens verklaart het moderamen j
dat de verantwoordelijkheid voor deze
doopsbediening in de eerste plaats ligt I
bij de betrokken kerkeraad, die
voorzover hij er niet in gemengd is]
geweest zijn oordeel zal moeten
geven.
Over de juistheid van deze doop in
kerkrechtelijke zin kan alleen de
commissie voor de behandeling van
bezwaren en geschillen in de Neder
landse Hervormde Kerk een jurispru
dentie geven, aldus het moderamen
van de generale synode.
E.P.D., het protestantse persbureau
in West-Duitsland, schrijft, dat vol-
?ens het rooms-katholieke kerkrecht
CIC Can. 87) en de rooms-katholieke
dogmatiek Diekamp- Jüssen 1954,
111/80) ook een kind, dat gedoopt is
op de manier zoals in Delft gebeurd
is, in elk opzicht staat onder de ju
risdictie van de Rooms-Katholieke
Kerk.
van blijken uit het gebied van Djem-
ber en Banjoewangi, het meest ooste
lijke gebied van Oost-Java.
Goeroe (onderwijzer) Soenarjo, die
aan de christelijke H.B.S. van Djem-
ber lesgaf hij kreeg indertijd zijn
opleiding aan een zendingsschool in
Solo is afgeslacht en verbrand op
valse beschuldiging.
Volgens getuigenverhalen uit de
kring van Je zogenaamde „verbran
ders" was goeroe Soenarjo volkomen
rustig toen hij met de anderen werd
afgevoerd naar de verbran
dingsplaats. Hij was niet bleek zoals
de anderen. Toen hij daar aankwam,
ging hij rustig zitten, onbewogen, en
terwijl hij gedood werd, maakte hij
geen misbaar en werkte niet tegen.
Volgens zijn beulen lag hij daar neer
als een afgehouwen banaanboom.
De houding van Soenarjo maakte
(ADVERTENTIE)
Met roken ophouden is
gemakkelijk geworden
en brengt 550.- op
New York Het „Anti-Tobacco Pro
paganda Center" deelt mede dat men
heden het verlangen om te roken kan
verliezen zonder dat men er zich
rekenschap van geeft, dank zij een:
tablet dat geleidelijk de behoefte aan]
nicotine doet verdwijnen.
Dank zij deze tabletten hebben dui-]
zenden Amerikaanse, Duitse, Zwitserse;
en andere rokers, waaronder artsen,'
definitief met roken opgehouden.
Deze tabletten werden getest op 95.526
verstokte rokers, waaronder talrijke i
artsen. Resultaat: 88.648 ervan hieldenl
- op met roken na 6 tot 22 dagen, hetzij
92,8%.
Geen sigaretten meer hoeven aan te
kopen brengt jaarlijks ongeveer 550.-
op
De rokers die op hun beurt het roken
zouden willen laten worden uitgeno
digd zich rechtstreeks te richten tot
hel Anti-Tabak Propaganda Centrum
(Afd. 265 I), Brugstraat 44, Postbus 1,
Roosendaal. Het volstaat een envelop
met naam en adres aan deze organi
satie te zenden. Het is volledig gratis.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Aalsmeer (wljkgem.-zuid):
B Dulsterhof te Aagtekerke (Z.>.
Aangenomen naar Hierden (toez.): A.
v. Brummelen te Giessendam die be
dankte voor Nijkerkervcen en voor Wc-
zep (toez.); naar Muntendam: D. J. Hul-
stiln te Varik en Heesselt (Gld.).
Bedankt voor Waddinxveen (3e p.p.):
H. v. Amstcl te Neder-Langbroek; voor
Gicssen-Oudekerk (toez.): G. Zonneveld
te Kerkwerve-Serooskerke.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Rottevalle: kand. H. Kuyk
te Amsterdam-west. die geen verder be
roep in overweging kan nemen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Klaaswaal: A. W. Verhoef
te Barneveld.
X Rev. John Fraser. van 1938 ft»i 1°62
moderator van de Presbyteriaanse Kerk
ln Engeland, Is op 83-jarige leeftijd In
Londen overleden. Zijn gehele ambtspe
riode heeft hmlj ln de Londense achter
buurten gewerkt.
Cursussen en contactdagen
worden
j Over de onlusten en moordpartijen
I vertelt de brief het volgende:
Sinds de tijd van de opstandige bewe
ging, toen communisten werden ver
brand. zijn ook christenen van de
Oost-Java-kerk verbrand, omdat zij in
de verwildering van die tijd als com-
I munist te boek stonden, dan wel als
I zodanig beschouwd werden of ervan
beschuldigd werden. Voorbeelden daar-
0DIJK (U.) Met als centraal
thema „de oecumene als de
nieuwe wereld" gaat de Oecu
menische Leergang in oktober
haar vierde jaar in met een se
rie lessen in brochure-vorm,
die de gehele bewoonde wereld
in beeld zullen brengen. De
Oecumenische Leergang, die
niet zo lang geleden in Bunnik
een grote landelijke contactdag
organiseerde, telt nu 4000 deel
nemers in Nederland in België.
In 1963 werd het initiatief genomen tot
deze schriftelijke cursus over actuele
oecumenische vragen. Een curatori
um. bestaande uit roomskatholieken
nische en catechetische vorming van
jonge mensen is een speciale leer
gang voor jongeren ontworpen. In ok
tober start een tweede cyclus met
lessen over actuele vragen van jonge
In vervolg op de grote landelijke con
tactdag, die 27 augustus werd gehou
den worden een aantal regionale con
tactdagen voorbereid, voor Zuid-Hol
land en Zeeland in de Pauluskerk te
Dordrecht op 22 oktober (sprekers:
dr. J. M. van der Linde en dr. H. van
der Linde; voor Gelderland in Doe-
tinchem op 12 november en voor
Noord-Brabant en Limburg
Heeswijk op 10 december.
X In een houten kerk in de buurt
en protestanten is het verantwoor- Moskou zijn dertig zeer waardevolle iko-
delijk beleidsteam, terwijl de uitvoe
ring in handen is van Sjaloom in
Odijk.
Groepen
Rond de leergang zijn ln tweehonderd
plaatsen gespreksgroepen ontstaan.
De eerste serie lessen hield een inter
confessionele oriëntatie in, gevolgd
door een tweede cyclus over oecume
nische relaties. In de derde cyclus
kwamen vragen die voor alle christe
nen actueel zijn, aan de orde.
De nu te starten jaargang bevat onder
andere lessen over de hoop door dr.]
J. M. de Jong; geschiedenis en heil;
door dr. J. D. Pienter; de nieuwe
stad door drs. P. E. Kraemer; oecume-1
ne en geschiedenis-onderwijs door
dr. H. H. Bredero; dialoog christen-1
atheïsten door dr. W. van Doorn;
dialoog christen-communisten docr
nen uit de zestiende en zeventiende
eeuw ontdekt. Enkelen laten de hand
van een groot meester herkennen. Het
zijn Öeels Oudtestamentische voorstèllin-
gen. Na restauratie worden ze in het
Rublev-museum in de Russische
hoofdstad tentoongesteld.
Geschenken voor
ds. Hasper
(Van een medewerker)
DEN HAAG Hoewel zijn gezond
heidstoestand hem niet veroorloofde be
zoek te ontvangen is de tachtigste ver
jaardag van ds. H. Hasper. bekend als
de man van de psalmberijming, toch
allerminst onopgemerkt voorbijgegaan.
Honderden brieven en telegrammen uit
alle delen des lands vertolkten veler
medeleven. Verschillende bloemstuk
ken en een fraaie fruitmand van de
Stichting Psalmgezang werden aan de
woning van de 80-jarige in Den Haag
Donderdagmorgen hebben de heren
E. Wattez en F. C. Vree, beiden te
"s-Gravenhage, namens het daartoe ge
vormd comité een bezoek gebracht aan
ds. Hasper. De heer Wattez heeft hem
met een hartelijke toespraak een al
bum overhandigd, bevattend naast vele
handtekeningen een verzameling van
de verschillende artikelen die bij deze
verjaardag over ds. Hasper in de pers
zijn verschenen en een bedrag aan
geld, dat ds. Hasper naar verkiezing
kan besteden.
ling bevreesd. Zij zeiden allen dat
Soenarjo onschuldig geweest moest
zijn.
Voordat hij verbrand zou worden,
werd in zijn zak nog een Nieuw
Testament gevonden, dat daarna
naar zijn graf werd gebracht.
BUURMAN
In de omgeving van Banjoewangi
was een christen, die nog niet be
kend was met de predikant van de
christelijke kerk in Banjoewangi.
Het is mogelijk dat hij pas in Banjoe
wangi was komen wonen, aldus de
brief. In ieder geval werd de man
ook gegrepen. Hij zou met de andere
veroordeelden worden verbrand. On
geveer vijftig personen waren 's
avonds bij elkaar gedreven. Zij zaten
allen angstig te wachten op hun lot,
maar het duurde nog tot 12 uur mid
dernacht, want de verbranding had
plaats tussen 12 uur 's nachts en 4
uur in de morgen. De christen zat
hoorbaar te bidden, zodat zijn buur
man, die geen christen was, het kon
horen.
Die buurman vroeg: „Wie is die
Jezus, waar u lichaam en ziel aan
toevertrouwt? Kunt u mij dat mis
schien duidelijk maken? Evenals u
zal het ook mij vergaan, van ons
leven resten nog enkele minuten en
dan zullen u en ik ook worden af
geslacht als dieren. Tot wie moet ik
de toevlucht nemen? Zal degene die
Jezus genoemd wordt, ook door mij
aangeroepen mogen worden?"
KUIL
gelie. Zij bleven doorspreken, totdat
ook zij aan de beurt kwamen.
Eerst werd de christen genomen.
Naakt en gebonden werd hij naar de j
slachtplaats gebracht. Op- de rand
van de kuil, waar hij de lijken van
zijn voorgaande lotgenoten zag lig-'
gen, vroeg de christen of hij mocht
bidden tot de Almachtige. Dat werd
hem toegestaan.
De brief uit Soerabaja gaat verder:
„Nadat hij zijn gebed met Amen
beëindigd had, waren de verbranders
tot niets meer in staat. Zij waren
bevreesd hem af te slachten, en zij
vroegen of hij christen was. Nadat
hij bevestigend had geantwoord,
werd uitgezocht of zijn naam voor
kwam in de registers van de plaatse
lijke christelijke kerk. Dat bleek niet
zo te zijn. Toch werd ten slotte beslo
ten hem vrij te laten. De man kreeg
een vrijbrief mee, waarop stond dat
hij niet meer mocht worden lastig
gevallen."
Ook zijn buurman vroeg bij het
massagraf te mogen bidden tot Jezus
die hij pas had leren kennen. En ook
hij werd uiteindelijk vrijgelaten. De
brief besluit: „Thans is deze man op
catechisatie en met hem 25 van zijn
familieleden, die met vele andere tot
de christelijke kerk willen toetreden.
Dat zijn wonderen die in Indonesië
nu voorkomen na de dramatische ge
beurtenissen van de afgelopen tijd."
16 september
(Van onze kerkredactie)
MONTREAL Krygen de ang-
a. j. Koejemans: oorlog en Y£®de j licanen in 1968 hun „tweede Vati-
door drs. B. ter Veer en ontwikke-;
ling in de Wereldraad door dr. w ^aans concilie' Dit vragen velen
A. Visser 't Hooft. van de veertig miljoen anglica-
jnen over de gehele wereld zich
Jongeren af naar aanleiding van verzoeken,
j- vu— die aartsbisschop Ramsey van
Op verzoek van velen, die betrokken Unn(t
zijn bij de godsdienstige oecume-1
Frans Oudejans meent:
Uitstervend»
folklore
(Van o
t kerkredactie)
DEN HAAG Frans Oudejans,
de perschef van het bisdom Breda,
meent, dat er zo de klad zit in de
processies, dat de strijd cm het
processieverbod zichzelf langza
merhand heeft overleefd. Hij
meent, dat het niet juut is, wan
neer men van protestantse kant
altijd weer wijst op het provoce
rend karakter van een processie
op de openbare weg. Volgens hem
is het meer een uitstervende fol
klore. Hij schrijft:
Ik zelf heb nooit in een openbare
processie meegelopen, maar wel en
kele aanschouwd, van Laren in het
Gooi tot Tervueren in België. En er
altijd meer folklore ln gezien met
inachtneming van de eerbied voor
de Eucharistie dan een regelrech
te provocatie
Die vaak merkwaardig aangeklede
begeleiders met hun vliegende vaan
dels en slaande trommen geven eer
der aanstoot dan het ronddragen van
Ons Heer Althans, zo zien vele ka
tholieken het. en zij streven bewust
naar een zuivering. Laren heeft daar
dit jaar voor het eerst van getuigd.
Maar het kan zijn. dat dit een
visie van katholieke zijde is. een po
ging tot zuivering en tegemoetko
ming. doch dat zoiets voor een over
tuigd protestant weinig of niets bete
kent Laat hem dan tot troost zijn
dat er aan katholieke zijde op enor
me wijze de klad zit in de processies
en ommegangen. De Heilig Hartstoet
in Tilburg, de Omgang ter ere van
de Zoete Lieve Vrouw van den
Bosch, de Stille Omgang van Amster
dam en van Breda verkeren in de
grootste moeilijkheden; enkele lij
ken binnen afzienbare tijd te wor
den afgeschaft. De Maria-ommegang
in Bergen op Zoom bestaat nog
steeds, maar de meiskes hebben geen
blosjes meer op de wangen en dat is
een teken van achteruitgang. De Ser-
vaasprocessie in Maastricht is ook al
in opspraak en andere processies
zijn vooral bij de jongeren een
omstreden zaak. Daarom wordt alom
voorzover het nog niet te laat
is gewerkt aan een zuivering.
ALFRINK
Tegelijk wil ik hier kardinaal Al-
frink citeren, die enkele jaren gele
den verklaarde:
..Achteraf blijkt meestal, dat niet
alleen de vraag maar ook de uitvoe
ring van het verkregen recht nogal
meevalt en weinig aanmatigend ge
noemd kan worden. Men zou mogen
verwachten, dat het rfiet-katholieke
volksdeel dat uit de historie zou wil
len leren. Een kwestie als de proces
sievrijheid zou dan bij voorbeeld in
een geheel ander licht komen tc
staan. De vraag om ook hier onszelf
te mogen zijn. doet bij anderen de
vrees ontstaan dat wii van plan zijn
het gehele land. tot Tietjerksteradeei
en Sexbiermerhorn toe, met proces
sies te overstromen en iedereen met
geweld tot rcveren ic en genuflectie
te willen dwingen. Ik geloof niet dat
het verleden recht geeft, deze vrees
te koesteren. Wanneer dc staat het
processieverbod zou opheffen, zou
den de bisschoppen er ongetwijfeld
weer een invoeren, indien pastoors
of het katholieke volk blijk zouden
geven in dezen geen maat te weten."
Oudejans ronrlusie is: „We zouden
het een geweldig gebaar vinden,
wanneer werd toegestaan, wat we
nog altijd een recht vinden. Wat ons
betreft, kunnen dan tegelijk de pro
cessies worden afgeschaft".
lovigen een nieuwe visie te geven op
de moderne samenleving.
Men heeft dr. Ramsey, die op het
ogenblik een reis door Canada maakt,
gevraagd het woord Lambeth uit de
naam van de conferentie te schrappen
en voortaan te spreken van „bis
schopsraad van de anglicaanse geloofs
gemeenschap". Om de nieuwe stijl te
onderstrepen, willen sommigen zelfs nu
eens niet in Londen vergaderen, maar
op een gevarenpunt in de wereld. Ge
noemd worden Zuid-Afrika, Israël of
Hongkong.
-jCanterbury in Canada heeft ge
kregen.
I Eens in de zoveel jaar komen de
j bisschoppen van alle anglicaanse of
episcopaalse kerken over de gehele we
reld samen op de traditionele „Lam-
beth-conferentie". genoemd naar het
paleis van aartsbisschop Ramsey in
Londen, waar deze conferenties gehou
den worden. De aartsbisschop is het
hoofd van de anglicaanse gemeenschap.
De eerstvolgende Lambeth-conferentie
is in 1968.
Vooral in Canada en de Verenigde
Staten gaan de laatste tijd luide stem-
men op. die willen, dat deze centeren- L"*" 7
tie in 1988 net als het concilie eenJ"'' d' J"
grootscheepse onderneming moet zijn J He" K j1 £-n ,vani j,,.?'*1"
om de slrnctuur van de anclicaanse Und" H"vnrmf eindelijk uit-
spraak gedaan in de kwestie betref-
Ds. Abma krijgt
bevoegdheden
van emeritus
Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Naar wij vernemen
Duitse prijs voor
kardinaal Bea en
Visser 't Hooft
FRANKORT Dr. W. A. Visser "t
Hooft en kardinaal Bea zijn dit jaar
de uitverkorenen voor de vredesprijs
van de Duitse boekhandel. Deze
groot negentigduizend gulden aan
ieder zal worden uitgereikt ter ge
legenheid van de jaarlijkse internatio
nale boekenweek in Frankfort aan de
Main van 22 tot 27 septanibér.
Dr. Visser 't Hooft en kardinaal
Bea ontvangen deze prijs, omdat zy
worden genoemd „de twee partners
van de grote wereldomvattende dia
loog die ertoe heeft geleid, dat de
gescheiden christenen elkaar weer
ontmoeten".
Het is de zeventiende maal dat deze
vredesprijs wordt uitgereikt.
De eerste keer dat hij na de oorlog
werd verleend ging hy naar Max Tau,
een in Silezië geboren schryver, die
tydens het nationaal-socialisme naar
Noorwegen emigreerde. Daar gaf hij
zijn internationale vredesbibliotheek
uit.
Enkele andere gegadigden waren
Albert Schweitzer, Martin Buber,
Karl Jaspers en Paul Tillich.
Terwijl dl "m" afscheid neml
gloeien de herfsttinten op in vele
soorten chrysanten. Dankbare bloe
men om te geven: de warme tinten
worden nog intenser ln de herfstzon.
En... u hebt er lang plezier van,
voor slechts weinig geld.
Brieven die niet zijn
van naam cn adres kunnen 1
in behandeling worden genoi
Geheimhouding is verzekerd. 1
gen die niet onderling met
in verband staan moeten
/ouderlijke brieven worden I
steld. Per brief dient i
aan postzegels te worden ingj
ten.
Vraag: Ik heb een prachtige
urn met bloemen zo groot
schoteltje. Nu zijn er twee blL
hu gebroken wit met rode|
en van mi;'""
iets gezien.
plantenwereld wel
denk maar eens aan het plot
verschijnen van een takje met a*
kleur bij de azalea indica. In dr
val zou u dit gedeelte van de a
um er af kunnen scheuren en
derlijk voortkweken. (Trouwena
verschijnel komt bij de anthij
wel meer voor). B. Bij het opkwj
m de bloemisterij worden er well
bij vergissing of met opzet tweej
Patjes bij elkaar gezet. De ii
tijkheid bestaat dan later twee I
bij elkaar gezet bijken teL
"1_B| anders gekleurde plu
Als het HWÊÊwKÊSKÊKÊÊ
sterk achterblijft bij het andere!1
ker groeiende, is het mogelijk)
deze afwijkende kleur pas lat
zien is. U kan dan, als u deze
apart wilt opkweken, deze ei
afscheuren. Een anthurium schi
en verpotten is moeilijk, ook al
de afwijkende i^|—J
is. U kan dat t
laten doen.
Raad van lezer: Naar aank
van uw advies inzake inkoop
pensioenrechten bij 5 jaar dienst
(vroegere) overheidsambtenaren
ik de molen laten draaien, nav
gedaan, enz. De eerste retourenv I
kwam met een onnozel formuli»e
Alleen maar geboortedatum invi
Mijn aanvraag betrof alleen n
lichtingen en toezending van i„.
lieren. Na twee maanden tw re
over wikken en wegei
lijk personalia te verstrekken en
kopieën van de originele akten
aanstelling. Bovendien wijs ik
dat de naam pensioenraad inmldcl
is gewijzigd in Algemeen Burgei v.
Pensioenfonds. Benoordenhoutse id
46. Den Haag.
Vraag: Wat zijn de mogelij kb
voor een jongeman, die op zijn
examen een 10 voor geschiet,
haalde en graag in dit vak vejvi
zou willen
Antwoord: Hoewel iemand met jo'
Ulo-vooropleiding wel een MO-i
ding geschiedenis zou kunnen
zou het een zwaar karwei zij;
moet hij in staat zijn, wetenscl
lijke literatuur ln een der drie v
de talen te lezen. Mogelijk vol;
eerst de kweekschool en gaat d;
geschiedenis beoefenen. Doet
MO-geschiedenis, dan is immeri
kans dat hij bij het onderwijs
toch zeer groot.
Vraag: Een jaar of acht gelei
kwam in mijn tuin een i PI
doornstruikje vanzelf op. Waarsch 1
lijk uit door een vogel meegebr^f
zaad. Het werd een aardig boon i
Drie er^ 6"ige ?a?en bloe r
groeide uit tot een flinke grote
maar heeft na die tijd nooit e
gebloeid.
Antwoord: Door verplanting en i
ke snoei heeft de meidoorn weer
nodig om bloeihout te vormen,
wachten dus. Alleen wat uitduniti
Intellectualisme of realisme
(Van onze kerkredactie)
SIEGEN De christen moet
in deze tijd kiezen tussen theolo
gisch intellectualisme en bijbels
realisme. Een compromis is er
niet. Met deze woorden maakte
de voorzitter van de Duitse
Evangelische Alliantie, ds. Paul
Deitenbeck, de bedoeling duide
lijk van de nieuwe Duitse be
lijdenisbeweging „Kein anderes
Evangelium".
om de structuur van de anglicaanse
gemeenschap te moderniseren en de ge-
I fende de kerkelijke status
het
Tweede-Kamerlid ds. H. G. Abma. Hij
heeft de bevoegdheden als van een
emeritus-predikant ontvangen.
In 1963 werd ds. Abma, tot dan her-
I vormd predikant te Putten (voor de
SGP), gekozen tot lid van de Tweede
Kamer. Omdat het bekleden van enige
j staatsrechtelijke functie krachtens de
kerkorde onverenigbaar wordt geacht
i i postcn"Jksf kardi" ;met het predikantschap, vroeg hij ont-
naai Komg 1» gislaren teruggekeerd he(tinf, uit het ambt
I van een tweed»,i begavk aan T.je-1 Het ls cchtcr zo dal het breed mode.
ehoalowakije.^ Hij^ herbesprekingen ramen der generale synode eervol uit
hun ambt ontheven predikanten op
Kardinaal Köni»
terug uit
Tsjechoslowakije
j gevoerd met de enige drie (van dc
j tien) bisschoppen daar, die tot op zeke
re hoogte hun functie nog mogen uitoe
fenen. De kardinaal wilde bij zijn te
rugkeer echter niets over zijn reis ver
tellen.
Kardinaal König nam een sleutelposi
tie in bij de diplomatieke activiteiten
j van het Vaticaan, die in 1964 tot gevolg
j hadden, dat er een schikking kwam
met de Hongaarse regering. Ook treedt
hun verzoek de bevoegdheden als van
een emeritus-predikant toekent, mits
„dit in het belang der kerk wordt ge
acht." (Een emeritus-predikant be
houdt anders dan een eervol onthevene
de bevoegdheid om te preken, sacra
menten te bedienen, huwelijken te be
vestigen. ambtsdragers te bevestigen
en dergelijke).
Tot nu toe stelde men zich op het
hij op als verbindingsman tussen het j standpunt, dat het niet in het belang
Vaticaan en kardinaal Mindszenty, die j van de kerk was. dat predikanten, die
nog steeds in de Amerikaanse legatie j in de poliiek gingen, deze bevoegdhe
in Boedapest verblijft.
Waarnemers zijn het er dan ook over
eens, dat deze eerste reis van kardinaal
König naar Tsjechoslowakije in het ka
der stond van het streven van het Vati
caan de betrekkingen met Praag te nor
maliseren.
De druk op de kerk v/ordt de laatste
tijd minder. Het aantal priesters in het
land is sinds de communisten aan de
macht kwamen gedaald van 8.000 tot
3.200. De meeste kloosters en alle semi
naries op twee na zijn door de staat
I gesloten. Van de ruim veertien miljoen
Tsjechen zijn er acht miljoen rooms-
katholiek.
den behielden.
Hoe stringent dit werd doorgevoerd,
blijkt uit wat dr. J. W. Beerekamp
overkwam. Bij zijn ontheffing uit het
ambt in 1959, omdat hij conrector van
een lyceum werd, had hij de emeri
tus-bevoegdheden ontvangen. Vorig
jaar kreeg hij echter bericht, dat ze
hem zouden worden ontnomen, omdat
hij lid van de Eerste Kamer was gewor
den. Dr. Beerekamp ging hiertegen in
beroep en dat leidde tot de beslissing,
dat het Eerste-Kamerlidmaatschap
voor een emeritus niet in strijd is met
de waardigheid of de belangen der
kerk.
ARNHEM Voor de recht
bank zijn gisteren de pleidooien
gehouden van het kort geding,
dat uitgever P. R. van Arxelrooy
en auteur C. H. C. M. Buys van
het boekje „Boer Koekoek" heb
ben aangespannen teqen boer
Koekoek, omdat deze in zijn
boekje „Commentaar op Boer
Koekoek" gebruik heeft ge
maakt van de volledige tekst
van het eerste boekje.
De raadsman van de eisers,
mr. B. A. Star Busman, zei, dat
boer Koekoek de tijd heeft ge
had, in het eerste boekje onge
wenste tekst te schrappen, maar
dat hij daarvan geen gebruik
heeft gemaakt. „Modder maar
wat aan het boekje is toch on
verkoopbaar", zou hij hebben ge
zegd.
Eind juli stelde de heer Koe
koek de uitgever voor, mee te
werken aan een gecorrigeerde
uitgave, waarin vijftig onjuisthe
den zouden worden rechtgezet.
De uitgever vroeg, maar kreeg
geen inzage van de correcties.
Volgens de raadsman Ls het twee
de boekje in dezelfde trant opge
zet en is dezelfde tekst van een
voor- en een slotwoord voorzien.
Het vertoont een zeer sterke ge
lijkenis met het eerste boekje,
zodat dit nu niet meer wordt ver
kocht.
Mr. Star Busman vroeg verbod
van verkoop van „Commentaar
op boer Koekoek" op een
dwangsom van ƒ50.000 per boek
je of per dag, wanneer aan de
sommatie geen gehoor wordt ge
geven.
De raadsman van boer Koe
koek, mr. J. W. Bax, zei, dat het
eerste boekje de bedoeling had
..verdachtmakingen te verpak
ken". „Er wordt gesuggereerd,
dat hij tijdens de bezetting is
opgepakt als zwarthandelaar. De
heer Koekoek heeft dit hoog op
genomen. want hij heeft in Schc-
veningen gevangen gezeten we
gens contact met het verzet". Mr.
Bax noemde de dwangsom astro
nomisch hoog. Hij zei, dat de
heer Koekoek bereid is, een ga
rantiesom van vijfhonderd gul
den te geven.
Hij sprak op de jaarlijkse confer
tie van de alliantie, die dit jaar mLi
deelnemers trok dan ooit tevoren,
inelijk meer dan 25.000.
Bij de huidige uitdaging van de
meente wordt volgens Deitenbeck
evangelie overheerst door een theo
gisch intellectualisme, dat de t
staanshorizont van de moderne m
tot norm van de uitlegging van
Bijbel maakt. Het moderne denk
werkt als een zeef, dat alles wat onat 1
vaardbaar is uit de Christusboodscli
uitzuivert. Uit het evangelie groeit erc
waterhoofd van theologische probn'
men, waarmee een eenvoudig chrislK
geen raad meer weet.
Heilsfeiten
„Kein anderes Evangelium" wil da$
tegenover bijbels realistisch zijn.
tenbeck wees op Christus,
prae-existentie, maagdelijke gebooii
de wonderen in Zijn leven, de heilsbel:1
kenis van Zijn sterven, Zijn licham
lijke opstanding, hemelvaart en komtlC
de wederkomst, die allen door vele r
derne theologen geloochend worde11
„Men zegt ons: u moet in Jezus gel
ven en niet in heilsfeiten. Wij zegge
wij hebben Christus als onze Heilai
en Heer slechts in en met deze heilsft -
ten."