Decreten geen slagboom maar uitgangspunt Dr. Fiolet in gesprek Rome-Reformatie: Alcazar Kanttekening DODELIJK NAUCOSE-GAS Hoogtepunt van 19 tot 26 november Actie School-slag mikt °P viUmiljoen Voor christelijk onderwijs in vijf werelddelen Sr"n,et Mnu TTih"^p-r-uH,o,'s.w:::z""n Uw probleen is het onze.. J Een woord voor vandaag In Israël waren Farizeeën mensen die de wetten zeer ernstig namen, niet slechts de wet van God, maar ook de wetten van de vaders. Maar dan ineens waarschuwt Christus Zijn discipe len: Jndien uw gerechtigheid niet overvloedig is, meer dan die der Schriftgeleerden en Farizeeën, zult gij het Koninkrijk Gods voorzeker niet binnen gaan." Dit is een fel oordeel over deze godsdienstige mensen, die het geloof zo serieus namen. Christus zegt duidelijk dat er voor hen geen plaats is in het Koninkrijk Gods. En toch doet deze uitspraak de vraag stellen of de mens de wet en de wetten dan nog serieuzer moet nemen. Komen we dan niet terecht bij werkheiligheid? Onze gerechtigheid moet overvloedig zijn. Is dat geen oproep tot de mens om zijn uiter ste best te doen om het Koninkrijk Gods te beërven? Neen. Christus zegt niet dat de mens beter de wet moet houden dan die Joodse leiders. Zijn gerechtigheid moet overvloedig zijn. De wet is een spiegel waarin de mens zichzelf ziet. Gerechtigheid is God zelf die voor ons komt te staan. Het is recht doen ten opzichte van God en de medemens. De Farizeeën plaatsten de wet voor zich. Christus wil ons voor de levende God plaatsen. Daar houdt de wettische werkheiligheid op en begint de echte heiligheid, het afgezonderd zijnopdat wij in de wereld voor God zullen leven. We lezen vandaag: Openbaring 1:18. VRIJDAG 9 SEPTEMBER 191 (Van onze kerkredactie) TER APEL Voor het eerst sinds 1523 werd gisteren weer eens een theologisch gesprek gevoerd tussen Rome en Reformatie onder „auspiciën van de overheid". In het al lang niet meer roomse klooster Ter Apel kwamen 150 predikanten en priesters bijeen voor een discussie die zich voorna- melijk afspeelde tussen twee protestantse en twee rooms-katholieke theologen. De oude kloosterkapel riep herinneringen op aan prenten uit de 16e eeuw. Maar dan in fotografische j negatief-vorm. Want in de kloosterkerk worden nu hervormde diensten gehouden. Tijdens dit gesprek moesten juist de rooms-katholieke theologen zich verweren. Het was prof. dr. H. A. M. Fiolet die op een gegeven ogenhlik zei: „Ik kan niet anders". Omdat het klooster 500 jaar bestaat is er een stichting gevormd, die dit jubileum extra luister wil bijzetten om dit prachtig gerestau reerde historische gebouw het enige klooster in Groningen dat nog over is meer bekendheid te geven. De voorzitter, wethouder E. van Ruller (ar) van de stad Groningen (die eigenaresse is) leidde gisteren het gesprek, waaraan werd deelgenomen door prof. dr. B. van Leeuwen en prof. Fiolet van Nijmegen, prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker van Groningen (hervormd) en prof. dr. G. P. Hart- velt van Kampen (gereformeerd). Studie en geld rvE .studentenwereld is in beroe ring. Aanleiding is de door mi nister Diepenhorst van Onderwijs en Wetenschappen bekendgemaak te nieuwe regeling over de studie beurzen en -toelagen. De minister moet bezuinigen; hij heeft tevens de vrij onbevredigende situatie herzien. De toelageregeling was in het v leden een middel om de lagere middengroepen ook een kans te ge ven hun kinderen te laten studeren. In de laatste jaren is de student, uit welk milieu ook, het normaal gaan vinden, dat de overheid geheel of gedeeltelijk bijdraagt in zijn studie kosten, en men ging praten over studieloon. De commissie-Sassen, door de mi nister om advies gevraagd, heeft de ze week te kennen gegeven studie- loon sociaal onrechtvaardig te vin den, aangezien daarmee alle kos ten ook van de ouders die het kunnen betalen afgewenteld worden op de overheid, dat wil zeg gen op de belastingbetaler, wiens inkomen gemiddeld belangrijk la ger is dan van de ouders van het merendeel der studenten. Nog bui ten beschouwing blijft de eigen ver antwoordelijkheid van de ouders. De kritiek komt van twee kanten. Van de inkomentrekkers uit de ho gere en middengroepen en van de studentenorganisaties. Voor de laat ste is het een beginselkwestie ge worden. De studenten willen volle dige studiekostenvergoeding om on afhankelijk te kunnen studeren. Zij menen dat de fiscale tegemoetko mingen en de meerdere kinderbij slag geteld moeten worden bij het huidige bedrag van de toelage vn rechtstreeks aan de studerende moet worden uitbetaald. Geen noodzake lijke financiële binding ouder-kind dus meer. De ouders voelen zich tekort ge daan. Gesteld moet echter worden, dat bij een Inkomen van 17.000, voor een loontrekkende toch altijd nog bijna ƒ2100,vergoed wordt in de vorm van kinderbijslag en be lastingaftrek, wanneer het kind vol ledig voor rekening van de ouders buitenshuis studeert. Voor de zelf standige met hetzelfde inkomen is dat bedrag weliswaar ƒ776,la ger, maar ook dan bedraagt de overheidstegemoetkoming een der de van de begrote studiekosten. Tegenover de wens van de student om deze tegemoetkoming niet via de ouders te laten lopen, maar in de toelage op te nemen en aan de aanvrager zelf uit te laten betalen, stelt minister Diepenhorst, dat hij bij het bepalen van de hoogte van de toelage uitgaat van de reeds in andere vorm wettelijk vastgestelde bedragen. De toelage is een aan vulling, méér niet. Een andere zaak, dat deze maatsta ven moeilijk aangelegd kunnen wor den bij de zgn. „krepeergevallen". Minister Diepenhorst erkent ook, dat bepaalde gevallen nadere bestude ring behoeven: weigerachtige ouders (om een bijdrage in de stu diekosten te leveren), de gehuwde student en de meerderjarige student I van 26 of 27 jaar. Uiteraard heeft het in het rapport- Sassen voorgestelde tot gevolg, dati „bevoogding" van de student door' de overheid toeneemt. Terecht wan neer het controle op studiercsuJf Uitgangspunt was een tweetal hoofdstukken uit een boek dat nog verschijnen moet: „Uit tweeën Daarin schreef prof. Lekkerkerker over „Op weg naar het ene volk var God" en prof. dr. J. C. Groot ovei i „Van eenvormigheid naar pluriform!' telt". Prof. Van Leeuwen had op het i opstel van de hervormde hoogleraar nauwelijks enige kritiek, maar prof. Hartevelt stelde een aantal scherpe vragen naar aanleiding van het stuk van prof. Groot. i Hoe staat u tegenover ons, die u 'gescheiden broeders noemt, vroeg hij, In het oorspronkelijk decreet over de oecumene staat, dat wij het heil vinden in het Woord Gods onder leiding van de Heilige Geest. De paus heeft dit stuk echter veranderd en nu zoeken wij het heil onder aanroeping van de Heilige Geest. Zijn wij alleen maar zoe kers? Nauw verbonden daarmee was de tweede vraag. Hoever reikt het woord „kerk", als u spreekt over de kerken buiten Rome? Ik heb de indruk dat u de oosters-orthodoxe kerken wèl kerk noemt, maar niet zo scheutig bent ten opzichte van de protestanten. Het gevolg van zijn vragen was, dat zowel in de middagsamenkomst en nog pastoors. Herhaalde malen moesten collega's verzekeren dat hun visie op de rooms-katholieke kerk niet meer juist is. Eenzijdig Vooral 's middags, maar toch ook nog 's avonds waren de rooms-katholieken in de verdediging en vaak een bijzon der knappe verdediging, waarop heel wat „aanvallen" stuk liepen. Het gesprek kreeg daardoor wel iets eenzij digs. Dat werd ook door de vergade ring aangevoeld. Op een gegeven mo ment daagde een van de predikanten zelfs onder applaus de rooms-katholie ke theologen uit nu eens hun bezwa ren tegen reformatorische visies in te brengen. Het kwam er echter niet van. In het slot kreeg toch weer een uitspraak van prof. Groot de aandacht. Hij stelt in zijn opstel, dat de eenheid van de kerk in de loop der tijden toch altijd con creet ergens ter wereld in een van de bestaande kerken onaangetast te vin den moet zijn geweest. Het was duide lijk welke kerk hij bedoelde. Prof. Hartvelt bleef terugkomen op die uitspraak, als toch weer een grote stap terug na het vele goede wat gezegd was. Atnwoord Dr. Fiolet probeerde hem te antwoor den. Hij zei dat een kerk gedoemd is In eenzijdigheden te vervallen, als zij zich j afscheidt van de rest. Wat hij zei kon de volle instemming hebben van prof. i* het ejgenjjjk geen Hartvelt, Wat is het verschil? Tijdens het gesprek van theolo gen inhet klooster Ter Apel kre gen ook de aanwezige predikan ten en pastoors gelegenheid vra gen te stellen en opmerkingen te maken. Wat is het verschil tus sen een constitutie, een decreet en een verklaring van het Conci lie, vroeg er een. En wat is het verschil in kerkelijk gezag, voeg de hij eraan toe. Prof. Van Leeuwen antwoord de: „Dat vroegen wij ons in Ro me ook af. De constitutie is mis schien dikker. Een decreet gaat meer in op een bepaald punt dat reeds in een brede constitutie is aangesneden. Maar verder zie ik geen kerkelijk verschil." Prof. Lekkerkerker antwoord de dat hij dat heel goed kon be grijpen, want hij was er nog al tijd niet achter wat het verschil is tussen een herderlijke brief, een verklaring, een overweging en een brief aan de kerkeraden van de hervormde synode. antwoord op de vraag, waarom dat dan niet ook het geval zou zijn geweest met de kerk van Rome. Maar de tijd was voorbij gevlogen. Er moest afgebroken worden om te eindigen met een avondsluiting die geleid werd door de pastoor en een predikant van Ter Apel. Nog een deelnemer kreeg de kans om te vragen of het gesprek niet voortge zet kon worden. In zijn slotwoord zei wethouder Van Ruller dat hij die vraag zou voorleggen aan het stich tingsbestuur. 1 EUROPA'S GRO0"^ Ds. Th. v. d. Laan secretaris van Baptistenunie ARNHEM De Unie van Baptistenge meenten in Nederland heeft tot alge meen-secretaris benoemd ds. Th. van dei Laan. Ds. Van der Laan is op het ogen blik als staflid verbonden aan het Bap tisten Seminarium te Riischlikon (het zo genaamde European Baptist Theological Seminary) in Zwitserland. Ds. Van der Laan, die deze benoeming aanvaardde, volgt ds. T. Jansma op, die deze functie reeds sinds 1946 combineer de met de administratieve verantwoorde lijkheden van de Unie. Deze zal hoofd an de afdeling administratie blijven. De groei van de Unie en die vai diverse taken, die door de Unie vanr tisten worden ondernomen, maakten de ze uitbreiding van de unie-staf noodzake lijk. Ds. Theodorus van der Laan werd 1935 in Onstwedde geboren. Van 1955 tot 1959 ontving hij zijn theologische oplei ding in Rüschlikon. Tn 1959 nam hij een beroep aan naar Coevorden. In 1962 ging hij naar Noordbergum (Fr.) tot hij 1964 naar Rüschlikon T>- T der Laan zal nog dez zaamheden beginnen. Prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker ucer liev vvuuu» *>v 's avonds het gesprek zich) ten betreft, niet terecht wanneer de I toespitste op de visie op de kerk. Gene- persoonlijke vrijheid In het «ding ™lisire,nf ze' f" gegeven ogenblik is Anderzijds moet afgewacht wor- dr" Flo,et: "De reformatie zegt dat de is. Anderzijds moetafgewacht wor kerk is. waar het Woord gepredikt den en dat Is een punt waar de wordt en de sacramenten zuiver wor-' studenten grote gevaren zien den bediend. Rome zegt dat, waar de de kinderbijslag en belastingaftrek! kerk is, het Woord wordt gepredikt." werkelijk ten goede komen aan de; Prof. Hartevelt zocht naar een eigen- studerende. tijdsc gereformeerde definitie Over het geheel genomen is niet in te zien waarom de student de straat op moet om het beleid van de mi nister aan te vallen. Een pleidooi voor een soepele hantering van de richtlijnen lijkt wèl op zijn plaats. Wat trouwens is toegezegd. Andere opzet voor lutherse Kerkdag r medewerkers) AMSTERDAM De lutheranen heb ben besloten de opzet van hun jaar- (Vervolg van pag. 1) llijkse „Kerkdag" op Hemelvaartsdag te ondtugd.lukg n«rcOK-g», mogeluk «ok wlJ,, I96, naar ons land was verstuurd. Ne Neder-1 thpmI in d<- winter, landve importeur beslat na dit alar- d|r dp K,rkd>( voorl(!„,, br.pro- merende bericht onmiddellijk de zie- ken worden in de piaatselijke lutherse kenhuizen te waarschuwen om de SSS»'fn.W.k"£«i1?NV- lÜÏÏ toruu.ttn.a- en vor- Co. de nummer, van de [leen. waarin mjngswerk in de verschillende gemeen- wellicht besmet lechgas ail. De impnr- °P ""xtT^Jd leur heeft de nummers laten stenclUen .ïfïji, 5h£ en gisteravond per spoedbestelling™at,cpunt en afsluiting zal moeten die naar de ziekenhuizen verzonden. ne"' Inmiddels is komen vast te staan. dat ongeveer tien procent van de in aaR „Voor mij is de kerk, waar in goed vertrouwen op de Here naar Hem ge luisterd wordt, de sacramantcn worden i gevierd en onderling dienstbetoon! wordt betracht. Dat is toch heel anders dan in de Rooms-Katholieke Kerk ge-1 dacht wordt." Dr. Fiolet antwoordde echter, dat hij kerkredactie) ...J( AMSTERDAM De actie School-slag mikt op vijf miljoen. De slechts de traditionele gezichtspunten Unie „Een School met de Bijbel", die deze actie organiseert en de S:CH:frn,ï:d.n:n l" .J"0™»"»'! steun heeft gekregen van bijna alle protestantse kerken en alle o-- ken UnSjdigi?jn En^prof. Van Su"-i ganisati« °P het gebied van het christelijk onderwijs in ons land. wen zei, dat juist het concilie is uitge- w mct dit geld het christelijk onderwijs in vijf werelddelen gaan van de definitie die prof. Harte-I steunen. [kweekschool delbare scholen in Canada rijke versterking voor de landelijke bouwfondsen, waaruit men in Australië, [Tasmanië en Nieuw-Zeeland leningen gaat verstrekken voor de oouw van I christelijke scholen. Het christelijk on-1 oerwijs in deze landen wordt niet door de regering gesubsidieerd. Ook wil men steun verlenen aan de protestantse scnolen in een drietal Eu ropese scholen, waar het protestan tisme een zwakke minderheid vormt. Het betreft de lagere scholen van Boe- chouh Denderleeuw^ Genk, Gent Ma- tt v.... - België. velt gaf, waarop deze vroeg: „Mag dit in Rome gezegd worden?" Op dat moment stond de pastoor op om het op te nemen voor zijn beide kerk-genoten. We hebben juist de index afgeschaft, zei hij, nu moet u ons geen nieuwe index opleggen. Zoals deze beide theologen spraken, zo denken wij allemaal Interessant was ook de wijze waarop de beide rooms-katholieke theologen spraken over de waarde van de decre ten en constituties van het concilie. Het zijn geen nieuwe dogma's (Van Leeuwen). Het zijn momentopnamen (Fiolet); zij laten zien waar de kerk maakt men van de op dat moment stond. We mogen ze uitgebreide kerkkoren-niet beschouwen als slagbomen. Zestig procent van de opbrengst zal bestemd zijn voor het christelijk onderwijs in de ontwikkelingslanden. Twintig procent gaat naar centra van Nederlandse emigranten en naar onderwijs in België, Frankrijk en Italië. De resterende twintig procent zal worden besteed aan noodlijdend christelijk onderwijs in eigen land, waarbij met name gedacht wordt aan het onderwijs voor geestelijk en lichamelijk gehandicapten. 'De actie lekte, die elk najaar genouden wordt vrijwel uitsluitend binnenslands besteed wordt. Ook nu wordt de actie gevoerd door de ruim duizend plaatselijke co mités van de Unie. die contact opnemen met vertegenwoordigers van plaatselijke ria Ho--ebeke en Mechelen Paron in Frankrijk en het middelbare de Waldenzen in Italië. onderwijs Haïti zoekt opnieuw contact met Vatieaan ONDERZOEK De farmaceutische inspectie van het ministerie van sociale zaken en volks gezondheid hwft een di^gaandon^r-, po.rf AU pRINCE Er schijnt een zoek ingesteld naar de be.m g verbetering op komst in de verhouding v L u u» tussen de Rooms-Katholieke Kerk en lUchgas t, wn chemische verbinding u Haiti. Twee bisschoppen, op buts ven stikstof Bu vergwmg dje h „nd war„ ulg£e, de.En'"'t door dictator Dtlvalier. hebben de paus verontreinigd met hel teer giftige «tno gevraagd uit het ambt. dat zij stofdioxyde. Een concentratie van vijf |nldt m„r kunnen uitMtenen. Men ziet delen atikstofdioxyde op ten miljoen d|, om dt „y delen lucht is el schadelijk voor de'm>ken VOOT opl^,lnf de pr0. gezondheid. blemen De overleden Engelse patiënt is een 39-jarige vrouw. Zij stierf in het Ko ninklijk Ziekenhuis van Bristol. Een andere vrouw, die dezelfde narcose had gekregen, kon worden gered. Het is niet uitgesloten, dat verleden week zaterdagavond in een ziekenhuis te Plymouth een 64-jarige man ook het slachtoffer is geworden van het be smette gas. Izinskrant „Lens-Gezind aan de School-, verder de weg afsluiten. Het zijn uit- Slag" uit, die m 800.000 exemplaren via gangspunten om verder door te denken, j de christelijke scholen wordt verspreid. Juist omdat er gesproken werd over de kerk, kwam natuurlijk ook de paus ENVELOP als primaat en de onfeilbaarheid van. de paus ter sprake. Dr. Fiolet meende Het hoogtepunt van de actie ligt in de dat juist in deze tijd, waarin de pluri- j week van 19 tot 26 november. Dan krlj- formiteit van de kerk ontdekt wordt, I *en '50.000 vrienden van het christelijk het primaatschap van de paus van be- ®nderw,Js een envelop aan iiuis. die de mige theologie, liturgie en kerkorde, bestemde giften. Maar ergens moet er toch een instantie zijn die beslist of een bepaalde vorm voortkomt uit de Nederlandse geest of; de Heilige Geest. Dat is voor hem de paus. Hij aarzelde om te spreken over de; onfeilbaarheid van de paus. Liever n op zondag i prediking net christe- de vijf werelddelen extra collecte te Geruchten willen, dat het Vaticaan en Haïti ook besloten hebben hun di plomatieke betrekkingen, die in 1962 verbroken werden, te herstellen. Waarnemers menen, dat Duvalier be zig is een nieuw imago van zichzelf op te bouwen door een grotere mate van vrijheid toe te staan. Zo hoopt hij weer financiële hulp van de Verenigde Sta ten te krijgen. sprak hij over de onfeilbaarheid van de kerk, die fieerd is. De reactie de paus gepersoni- prof. Lekkerkerker was: „Dit is niet rooms-katholiek, maar oosters-orthodox". Maar daar wil de prof. Van Leeuwen niet aan. Hij noemde deze gedachte volkomen accep tabel in de kerk van het Westen. En hij kreeg steun van een der aanwezige De kernen L gevraagd 20 november in gebed aandacht te schenker lijk onderwijs en zo mogelijk houden. Zondagavond zendt de NCRV-televlsie van 9 uur tot kwart voor tien een docu mentaire uit vei het christelijk onder- wijs en in de week volgen radioreporta ges over de scholen, waarvoor de op brengst bestemd is Men hoopt dar op zaterdag 26 novem ber (de nationale Unie-dag) de voorlopi ge opbrengst bekend te kunnen maken Gisteren werden op een persconferen tie in Amsterdam enkele mededelingen gedaan over de projecten, die men heeft Tenslotte bestaan er ook binnen onze grenzen nog noden, die uit een actie als deze gelenigd moeten worden. Hierbij wordt speciaal gedacht aan de bijzonder kostbare voorzieningen op het terrein van het christelijk onderwijs aan het geestelijk of lichamelijk gehandicapte kind. In deze sector moet nog veel geëxperimenteerd worden, terwijl volle- digf. subsidiëring van deze experimenten wettelijk nog niet geheel geregeld is. Ditzelfde geldt voor de opbouw van de randdiensten van het onderwijs, zoals de sociaal-pedagogische en -psychologische begeleiding. Daarom zal uit de opbrengst van School-slag twintig procent binnen Nederland besteea worden. MONDIAAL de ontwikkelingslanden, gaat in"Plof- dr- Verkuyl, algemeen secreta- der geval tien procent naar Suriname1 s de Nederlandse Zendingsraad en voor de bouw van een christelijke v0?.r7'itter Ya? de interkerkelijke coördi- kweekschool en een researchproject voor "jjt'ecommissle ontwikkelingshulp (IC- modernisering van de hopeloos verouder- L°' ,verteide ons hoe blij hij was, dat de onderwijstechniek onder de bosland-l 'anAer *\oc meer christelijke orga- bevolking. jnisaties in Nederland de mondiale en diakonale dimensies van hun taak zlen.j Verdere projecten in de ontwikke- zoals n" °°k de onderwijsorganisaties, lingslandcn zijn onder andere kweekschool, een technische school gekozen m de ontwikkelingslanden zijn dat vooral projecten met een grote ac tie-radius m.a.w niet zozeer 'agere scho len, maar onderwijzers- en andere lera renopleidingen, vormingswerk. onder vrouwen en meisjes (omdat op dit ter rein een grote achterstand bestaat) en vakopleidingen. SURINAME i de zestig procent, die bestemd Is kelingslanden. gaat in Je- Suriname1 r v^.n. de Nederlandse Zendingsraad i ersterking van de nationale schoolraad in Indonesië, een eenvoudig laooratorium voor de exacte vakken van een middelba re school en een verbetering van net middelbare meisjes- vakopleiding in internaat school in Pakistan, Nes Ammim. ,tcur aan het vrouwen- meisjeswerk van dt Panafrikaanse confe rentie var tcerken (waarin baronesse Van Heemstra betrokken is), medefinan ciering van vakopleidingen uitgaande van de kerken in Kenia voor |Ongens en meisjes, subsidiëring van een .-hristelijke kweekschool en hulp bij de heropbouw van het Tnstituti Cristao in Brazilië EMIGRANTEN Brieven die niet zijn van naam en adres kunnen ntë in behandeling worden genome# Geheimhouding is verzekerd. Vri gen die niet onderling met elkaafi in verband staan moeten in aff zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een guldei aan postzegels te worden ingeslèj Vraag: Ik heb mijn huis i tweeën gesplitst terwille zoon die wilde trouwen. Dit hebl zelf laten doen zonder subsidie ei J mijn zoon e getrokken. Heb ik nu nog met o» heid of instanties te maken als ik F verhuur aan een ander? De watern 11 F* ?n het ene huis er» de gas-fcj elektriciteitsmeter in het andere, huizen zijn gescheiden door halfsteensmuur. De gemeente het is geen zelfstandig huis en ik ook nooit een huisnummer kun® krijgen. Kan ik het nu verhuren een ander voor het bedrag dat v, samen huurder en verhuurder I overeenkomen? u Antwoord: Wanneer de gemeenr het afgesplitste deel van uw huis nir als een zelfstandige woning erke: doet u er verder niets aan. Dit ber kent niet dat u niet mag verhuré* Het maakt geen verschil. U zal to\ moeten zorgen, dat eem huurder wook vergunning krijgt. Dit geldt ook vo», Sedeelten van een woning. Wat uurprijs betreft, zal u de huurai viescommissie moeten verzoeken ic te gaan wat de huurprijs is. Meent i" commissie dat het een afzonderlijf woning is, dan zal zij de huurprf' zelfstandig adviseren. Anders zal t1 de huurprijs voor dat te verhul deel adviseren aan de hand van ii huurprijs voor het geheel. Vraag: Ik hejb een zaak en daar haast altijd van huis ben (ook wijls s avonds) moet mijn vrouw telefoon aannemen, reizigers te w staan, heit kantoor schoon houd ?,rz; ,Zl* .Y'ordt hiervoor niet bet Wat kan ik hiervoor aftrekken? Ik heb twee dochters van 19 (tweelingen), die -tuderen voor k terleidster en daar hun school door het Rijk gesubsidieerd moet ik 500—550 per jaar bet aan schoolgeld, boeken, e»;. plus busgeld en benzine voor'bromm" daar zij op 18 tot 20 km afstand m ten gaan kweken. Hiervoor wor zij niet betaald. Op sommige scho moeten zij nog het kopje koffie be T?n', ?IlJerbiJ komt nog zakgeld, JJe kinderen zijn inwonend. Deze deren komen vanzelf voor dub aftrek in aanmerking. Kan er n" een extra-post van mijn i-Jtomen den afgetrokken? Aan kinderbi ontving ik over 1965 1028.v Antwoord: U kaï, aftrek vragen werkzaamheden van uw ech zaak. De norm bedra indien het een abnormaal ge betreft. De aftrek die u kan vragen een derde deel of in het normale val 750, met een minimum van en een maximum van 2000. Voor uw dochters mag u naast kinderaftrek geen onderhoudskost afltrekken. Vraag: Ik hoorde dat er kers varen van 5000 ton. niet geloven. Antwoord: Waarschijnlijk verw ren de zegslieden de motortanksc pen met duweenheden. Een duw heid bestaat uit vier laadbakken elk 1500 ton. Motortankschepen ga tot 2500 ton, sleeplichters tot 3000 to Vraag: Wat betekent het woord ach-in"? Is er geen goed Nederlan woord voor te vinden? Waarom sp ken we van een „come-back" „way out". Van de 1350 miljoen jonge mensen be-! neden de twintig die geschoold moeten worden in de werela. bevinden zich 1033; miljoen m Azië, Afrika en Latijns-Ameri- ka. Het aandeel van de christelijke orga-1 nisaties in het onderwijs in de ontwikke-1 hngslanden is nog sleeds groot (in Afri ka meer dan de helft). Aanvullende steun hebben zi; echter dringend nodig Dat werd onderstreept door een Ja- NED. HERV. KERK Beroepbaarstclllng: kand: H. D. Hoo van de delegatie die i straten. Saffierlaan 45. Utrecht. besprekingen voert met gereformeerde GEREF. KERKEN zendingsinstauties Hij noemde de christe. wetu yiiuciaireepi aoor een ja- vaanse onderwijsdeskundige, drs Soetjip- to Wirdwidjojo. die op het ogenblik in' ons land is als lid van de delegatie die; Beroepingswerk Indonesië. Er is echter aan kaders, uitrusting t daarom verwachtte hij veel de kerk in ;n groot tekort voorziening en de actie CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Vlaardingen: P. den Eutt te Gorkum en P. Roos te Nijkerk. Beroepen te Den Haag-Schevening n C. v. Ravenswaay): B. Bijlev M NAJAARSBEURS - gebruiksgoederen - VredenburggebouwINTERTONE - muziekinstrumenten - Marijkehal- Geopend van 9-17 uur Voordelige reis/entreebiljetten njn gp de stations verkrijgbaar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2