Veertig jaar school van Vrije Evang. Gemeenten LASm VAN (yr KATER? VIERING TROK VEEL voor va Bisschop James Pike legt ambt neer Meeste protestanten lezen bijbel nooit CCM -A. Jaag hem weg met WITTE KRUIS poeders! WOENSDAG 7 SEPTEMBER Christus zegt dat Hij gekomen is om de wet te vervullen. Dan voegt Hij er aan toe: „Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschiedWe zouden Christus beter kunnen begrijpen als Hij in plaats van de wet gesproken had van de profetieën. Toch geloof ik dat Christus heel bewust op deze wijze spreekt van de wet. De Joden van Zijn tijd, en velen vandaag denken bij de wet te zeer aan iets dat van ons geëist wordt. De wet is een levensregel, waaraan ze zich te houden hebben. Maar dan moet de mens de wet vervullen. Gisteren schreef ik al dat dat onmogelijk is. Evenmin als de mens de profetieën zelf kan vervullen kan de mens de wet vervullen. Evenals de profetieën is ook de wet Gods Woord. Daarom kan alleen Hij de wet vervullen, zoals alleen Hij de profetieën kan vervullen. Maar er is nog een analogie. De profitieën worden in de geschiedenis vervuld. Mensen worden er voor gebruikt, beïnvloed, veranderd. De vervulling gaat dwars door de mens heen. Zo is het ook met de wet. God vervult zijn wet door ons heen. De vervulling gaat niet buiten ons om. God geeft ons de Heilige Geest, dat- is Zijn Geest die ons leert heilig, voor Gods aangezicht te leven. De wet als Woord Gods moet vlees worden. Dat kan alleen als wij deel krijgen aan Christus. Hij droeg de vloek der wet, opdat wij de zegen, de zaligheid, dat is letterlijk de volheid van de wet zouden ontvangen. Ook de wet is een brok genade omdat niet wij maar Hij haar vervult. Brieven die niet zijn voorzit van naam en adres kunnen nj« in behandeling worden genomq Geheimhouding is verzekerd. Vr gen die niet onderling met elkaj in verband staan moeten in t zonderlijke brieven worden g, steld. Per brief dient een guldi aan postzegels te worden ingesl ten. naar medicijnen, het is dr. F. A. Nol le. nu verbonden aan het Leids Aca demisch ziekenhuis. BLOEMEN De school startte aarzelend in Leeuwar den, verhuisde toen naar Apeldoorn. De eerste rector was ds. A. Wlnckel. Mevrouw Van de Werfhorst bracht de dank over van vele oudstudentcn, door mevrouw Winckel een prachtig boeket bloemen aan te bieden. Deze schooldag werd gecombineerd met de opening van de nieuwe cur- sus. Na het feestelijk samenzijn I 's morgens volgde 's middags een ope- ningscollege van een van de docen- ten, de Dordtse predikant ds. Jac. j Verboom, die sprak over de vrijheid van de christen in de praktijk van I het dagelijks leven", j Met nadruk was zijn conclusie dat de j vrijheid van de christen gebonden- heid aan Christus betekent. Die vrij- heid geeft verantwoordelijkheid. De vrijheid mag niet los gemaakt wor den van de liefde. Staan in de liefde tot God is staan in de vrijheid. Lief de brengt offers, maar voelt ze niet als offers. De christen kan geen re gels stellen en de één kan de ander niet voorschrijven hoe hij in vele gevallen moet leven. De vrijheid is er alleen door een persoonlijke rela tie tot Jezus Christus. leiding, zei hij, al verpakt God Zijn] zegen vaak in grof. grauw papier. Dei Heilige Geest is geen vijand van ver-! lichting. Opleiding en studie zijn no-j dig. Natuurlijk hebben we leraars no-| dig die „van God geleerd zijn". Dej „geestelijke academie" is onmisbaar' maar niet toereikend. We hebben j mannen nodig die daarnaast ook we tenschappelijk gevormd zijn. ARNHEM/APELDOORN De bond van christelijke gereformeerde mannen- verenigingen houdt zijn bondsdag op 24 september in Arnhem. Als sprekers zullen optreden prof. W. Kremer (Apel doorn), dr. C. Boertien (Eindhoven) en ds. J. C. van Ravenswaay (Arnhem). Daags tevoren wordt de huishoudelijke vergadering gehouden. Dan zal ds. L. S. den Boer van Sassenheim iets vertel len van zijn reis naar Israël, waar hij zich op de hoogte stelde van het werk van dr. M. Boertien. We lezen vandaag Handelingen 28 1 -15. Twiifel «ver God KOPENHAGEN De aanstaan de verloofde van prinses Margrete, de Franse graaf Henri Laborde de Monpezat, zal de Rooms-Katholie- ke Kerk verlaten en Luthers wor den. Dit besluit is bekend gemaakt kort nadat de toekomstige prins gemaal een bezoek had gebracht aan aartsbisschop Bruno B. Heim, de Rooms-Katholieke nuntius in Scandinavië. Volgens de Deense grondwet moeten j de regerende vorsten cn troonopvolgers lidmaten van de Lutherse Kerk zijn. Het huwelijk van de Kroonprinses met een rooms-katholiek zou moeilijkheden hebben gegeven, omdat dit kerkge nootschap gewoonlijk eist dat kinderen uit een gemengd huwelijk rooms-katho- llek worden opgevoed. Discussies Het rooms katholieke geloof van de toekomstige Deense prins-gemaal heeft reeds heftige discussies uitge lokt. De grondwet van 1953 legt uit drukkelijk vast dat de Koning moet behoren tot de Evangelisch-Lutherse Kerk. Dat geldt zonder voorbehoud voor Prinses Margrete. wanneer zij de Deense troon zal bestijgen. Over het geloof van haar toekomstige echtgenoot is deze kwestie echter niet geheel dui delijk. Formeel kan hij tot een andere kerk behoren, maar hij mag in dat geval niet als regent optreden bij afwe zigheid van de Koningin. Kinderen uit (Van onze kerkredactie) SAN FRANCISCO De be kende en veelomstreden episco paalse bisschop van Califórnië James A. Pike is afgetreden. De 53-jarige bisschop had gezegd, dat hij de rest van zijn leven lie ver wilde studeren en doceren. Hij gaat werken in een centrum voor de studie van demokratische in stellingen. .the famous taste of New York [ETTES Theologen bespreken conciliebesluiten STRAATSBURG De resultaten van het tweede Vaticaanse concilie wa ren het thema van een Interconfessione le conferentie in het luthers instituut voor oecumenisch onderzoek tn Straatsburg. Dertig vooraanstaande ->ro- testantse cn rooms-katholieke geleerden uit zestien verschillende landen hielden zich drie weken bezig met de constitu tie over de kerk en het dekreet over de l oecumene. Onder hen waren de rooms-katholieken Yves Congar en Gre gory Baum en de lutheranen Vilmos Vajta en F. W. Kantzenbach. Startmiddag HGJBpé 17 september r" 'Van onze correspondent) eop NIEUWERKERK De provincii thee jeugdcommissie Zuid-Holland van de ht,, vormd - gereformeerde jeugdbond hou zaterdag 17 september in Nieuwerke €rc aan den IJssel een startmidd: g voor 1 !eh< jeugdwerk in de provincie. In de van de nieuwe kerk zullen de deelt mers geconfronteerd worden met (hea! noodzaak, de achtergronden en de moi lijkheden van het jeugdwerk. Op li„ programma staat discussie, een woorf spel en een gebeds- en zangdienst. Belangstellenden voor deze dag, om twee uur begint en om half negen afgelopen, kunnen zich opgeven bij hitie olaatselijke vereniging of bij tr.ejuffrou2 b N. Verboom, Berniweg 26 te Nieuwe kerk aan den IJssel. 10 GOUDA De nieuwe Bethesda-kli- nick van de Gereformeerde Gemeenten op hun zendingsterrein in Nigeria dreigt in moeilijkheden te komen. In het blad De Saambinder delen «en- dingsdeputaten mee, bericht te hebben ontvangen uit Nigeria, dat de rooms-ka tholieke missie niet ver van de Bc- thesda-kliniek eveneens een kliniek wil gaan bouwen. Zendingsdeputaten doen daarom oen dringende oproep, opdat een arts zich, al is het maar voor een of twee iaar, beschikbaar wil stellen voor de zen ding. DS. JACOB BLUM OVERLEDEN (Van onze onderwijsrcdactic) Het Rotterdams Studenten Ge selschap kent geen groentijd, wel eer, kennismakingsperiode, waarin de jon gelui naar een werkkamp gaan. Alles vindt plaats op voet van gelijkheid. Bij het VU-Corps in Amsterdam blijft men knippen, de groentijd viridl plaats op voet van ongelijkheid. De 240 studenten worden zorgvuldig me disch begeleid. Een woordvoerder van de ASVA vertelde dat het Amsterdams Studen ten Corps blijft kaal scheren, maai dat er dit jaar afdoende waarborgen tegen lichamelijk letsel zijn getroffen Thomas, de r.k. studentenvereniging, groent wel op voet van gelijkheid, evenals het neutrale Olofspoort. ..INTHODECTiETIJD" De zeven studentenverenigingen ir Utrecht, die 1500 novieten verwach ten, leggen dit jaar het accent op ken nismaking cn informatie over de uni versiteit. Bij Veritas, de grootste, spreekt men zelfs offlH<*ei van Intro- ductietljd. De groenen moeten daar Ir fabrieken rondom Utrecht de bander ui' de mouwen steken. Hun ver diensten moeten zij afstaan voor d- sociëteit. Het USC is de enige veren-ging di« nog scheert. USC - groenen zullen ook het meisjesinternaat in Zeis: weer bestormen maar zij mogen het gr bouw niet verder dan tot één meter benaderen. De meisjes studenten kenbaar aan geitewollen s »kker er een lintje in het haar, zullen eer kleed borduren voor de thrrkame' van de sociëteit. In Groninger Is tachtig Drocent var de studenten lid van een gezelligheids vereniging. Voor iedereen geldt dat het lichamelijk groenen verboden Is op straffe van schorsing. De groentijd staat vooral in het teken van instruc tie, voorlichting en creativitei' De aankomende jongelui worden ir. be trekkelijk kleine groepjes verdeeld om „verschijnselen van massaliteit" te voorkomen. Er worden bu;tendagen gehoqden en snort en spei krijgen veel aandacht. In Delft hebben vele ouderejaarsstu denten zich dit jaar beschikbaar gesteld om de eerstejaars te begelei den. Gedurende het eerste studiejaar zullen zij hen als patroon behulpzaam blijven. SOEPEL ROTTERDAM De groentijd, een kennismakingsperiode met universiteit en hogesehool die vroeger zowel ouders als studenten met lichte vrees vervulde, belooft dit jaar weinig of j geen excessen op te leveren. Na het rumoer van voorgaande I jaren (de Tres-zaak) hebben de meeste studentenverenigingen begrepen dat het roer om moet. Er wordt nog wel kaal geschoren, hoewel niet meer overal, er wordt nog gegroend op voet van ongelijkheid, maar ook lang niet meer overal. Het lichamelijk groenen is praktisch helemaal van de baan, terwijl een goede medische begeleiding moet waken tegen oververmoeidheid. Wij hebben ons gewend tot een aan- bij het LSC wordt nog kaal gescho- tal studentenverenigingen over de in- richting van de groentijd. Son mige gaven duidelijk opening van zaken anderen waren terughoudender Voor zichtig kan men concluderen: boe ge matigder dc groentijd, des tr grntei de bereidheid iets over dc wijze van groenen te vertellen. JERUZALEM In Israël is nog vrij onverwacht overleden ds. Jacob Blum.: De laatste Jaren was hij bekend alsi de radio-spreker over Trans World j Radio, het christelijk radiostation in! Monaco. Blum preekte vooral uit het. Oude Testament om de Joden de bood schap van bet evangelie duidelijk te maken. Jacob Blum werd in Palestina uit orthodoxe Joodse ouders geboren. Hij studeerde in Tel Aviv aan het gym nasium en een Joodse theologische school. In de eerste wereldoorlog streed hij als tweede luitenant in het Turkse leger. Toen hij gewond in een Engels lazaret kwam werd een dokter oorzaak van zijn overgang naar het christendom. Nadat hij in Jeruzalem aan evan gelisatie-arbeid had gedaan, kwam hij foor de bemoeiingen van prof. dr. F. W. Grosheide naar Nederland, om aan de Vrije Universiteit theologie te stu deren. In 1934 legde hij zijn praepara- toir examen af. waarna hij hulppredi ker werd van de gereformeerde kerk van Olst. Vier jaar later ging hij j echter over naar de Gereformeerde, Kerken in Hersteld Verband. Enkele jaren later, voor de oorlog.] vertrok hij weer naar zijn geboorte- j land. HU kwam in contact met een, Amerikaanse zending die hem in staat) stelde zijn werk te doen. Als belang-] rijkste opdracht zag hij niet het win nen van zieltjes, maar het verbeteren van de verstandhouding tussen Joden en christenen. Door zijn toespraken via Trans World Radio in Monaco kreeg hij contact met Joodse gezinnen. Enquête in Duitsland Ten slo'te een overzicht van enkele afdelingen van SSR: in Leiden voelt slecht twee procent van de leden voor groenen op voet van gelijkheid De grondslag wordt bij het toelatingsbe leid soepel gehanteerd. In Rotterdam gaan de groenen de derde week geza menlijk werken. Na de groentijd volgt een emancipaat van twee weken met verplicht sociëteitsbezoek. Slechts een klein percentage voelt voor kennisma king op voet van gelijkheid. SSR - Wageningen voelt voor verkorting van de groentijd en het Instellen van een werkgroep om de passiviteit ven ie groenen te voorkomen. Sinds 1963 heeft het LSC een soort ombudsman, een ouderejaars, die dage lijks klachten aanhoort van studenten en die sancties als schorsing tot zijn beschikking heeft. Bovendien is er eer vaste arts die medische controle oe fent Bij de Vereniging van Vrouwe lijke Studenten wordt wat meer initia tief gevraagd. De meisjes gaar. ir groepjes van vijf of zes de stad in om interviews af te nemen. Zij dragen een naamkaartje op de jas en eer groen strikje in het haar. De manne lijke groenen dragen dit Jaar voor het eerst geen pet maar een gleufhoed (Van onze kerkredactie) BETHEL Eenenzestig procent 'van de protestanten in West-Dults- tand leest nooit in de Bijbel. Tot deze ontstellende conclusie kwam een opinie-instituut, dat een enquête had ingesteld. Het instituut maakte een indeling in kerkelijk meelevende en kerke lijk niet-meelevende protestanten. Van de eerste categorie las 26 procent •-egelmatig in de BijbeL van de anderen slechts een tot twee procent. Boven de zestig jaai komt het bijbellezen nog vrij veel voor, maar noe jonger, hoe minder de behoefte. Want op de vraag „Hebt u de afge lopen vier weken eens in de Bijbel gelezen?" antwoordde van de perso nen boven de zestig veertig procent bevestigend. Van 45—59 jaar was dit 17 procent, van 30—44 jaar 13 procent en tussen de 16 en 29 jaar nog maar elf procent. Dezelfde tendens tekent zich ook onder de rooms-katholieken in West-Duitsland af. In Leiden, oudste mi ver.; te'sstad hebben zich dit jaar 315 studenten aangemeld voor het Leids Studenten Corps. 330 voor de Vereniging var Vrouwelijke Studenten en 175 vooi Cathena. Bij de laatste vereniging groent men op voet van gelijkwaardig heid. Het gaat er wat gemoedelijke: toe dan bij het Corps, wam mer groent ,op voet van ongelijkheid maar wel op voet van gelijkwaardig heid". dit omdat men „langer in Lei den moet hebben meegelopen om recht van spreken te hebben" Alleen In SSR-Amsterdam was dc ontevre- ienheid ten aanzien van de gangbare groentijd het grootst. Een werkgroep heeft enkele wijzigingen voorgesteld. Het kaalseheren vervalt, de oude groentijd op voet van ongelijkheid wordt een kennismaking op voet van gelijkheid en in een kamp zal voorlich ting worden gegeven over het werk van SSR, Het Rotterdams Studenten Corp.- wilde liever niet over de details var, de groentijd spreken. De groentijd geschiedt „niet geheel op voet van ge lijkheid", men blijft scheren, maar li chamelijk groenen wordt niet toe gestaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2