Evangelische orthodoxie
zoekt nauwer contact
De PvdA wacht
Prinsjesdag af
PREMIE SPAARPLAN
Ds. Pels (46)
overleden
Lutheranen naderen
de 75 miljoen
Hoe denken
bisschoppen
over nieuwe
inzichten?
Rabbijn Soetendorp meent:
Geen conflict tussen
Joodse kerken
Een levensverzekering beschermt uw gezin
en helpt u sparenelk jaar neemt het Rijk
20% van de premie voor zijn rekening.
Een woord voor vandaag
In Zijn Bergrede, zegt de Here Jezus tot de discipelen acht
maal: .Zalig". Zalig zijn de armen van geest, die treuren, de
b armhartig ende vredestichters. Maar dan ineens, bij de ne
gende maal zegt de Heer: Zalig zijt gij".
Kan dat zo maar? Moeten die discipelen niet nog veel leren,
door een diepe weg heengaan? Zou de Heiland dat ook zo
maar tegen ons zeggen? Een mens wordt toch niet zo maar
zalig. Natuurlijk word je niet zalig door goed te leven, door
goede werken. Maar de weq naar de heerlijkheid komt toch
pas open te liggen als we door de diepte zijn gegaan7
Er zit een geweldige kern van waarheid in het feit dat er
geen kroon is zonder kruis. Christus wijst daar op. Hij zegt
niet zo maar: Zalig zijt gij". Hij zegt: „Zalig zijt gij, wanneer
men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u
spreektMaar als we ons verzetten tegen het evangelie dat
te gemakkelijk zalig spreekt, moeten we opvassen dat we niet
in de valkuil terecht komen van een evangelie dat alleen maar
moeizaam zalig spreekt. Ook hij heeft de blijde boodschap
onvolledig en daarom onjuist gebracht. Christus zegt meer.
Hij zegt: ..om Mijnentwil". Wie het woord jzaligwil gebrui
ken, moet bij Christus terecht komen. Buiten Christus is geen
zaligheid. Maar wie voor Christus kiest moet beseffen dat hij
dan ook de hele wereld tegen zich krijgt, maar de eeuwigheid
voor zich.
We lezen vandaag: Handelingen 25:13-27.
Prof. Drogendijk (VU)
voorzitter Centrale
Raad Volksgezondheid
DEN HAAG Tot voorzitter van de
Centrale Raad van de Volksgezond
heid is met ingang van heden prof.
dr. A. Drogendijk benoemd. Dr. Dro
gendijk is in 1902 te Rotterdam gebo
ren en deed in 1928 zijn artsexamen.
Hü promoveerde in 1935 op het proef
schrift getiteld: „De verloskundige
voorziening in Dordrecht van 1500 tot
heden". Hij was jarenlang huisarts in
Dordrecht. In 1955 werd hjj benoemd
tot directeur-geneesheer van het dia-
conessenziekenhuis en van het zieken
huis „Refaja" aldaar.
Sedert 1958 is hij buitengewoon
hoogleraar en sedert 1962 gewoon
hoogleraar in de sociale geneeskunde
aan de Vrije Universiteit te Amster
dam. Van zijn huidige functies moge
nog genoemd worden het lidmaatschap
van de Ziekenfondsraad sedert de
nieuwe samenstelling van die raad in
1965.
Zijn bouwkranen
vei Hg genoeg?
DEN HAAG - Het soc. Tweede Ka
merlid Vellenga heeft de ministers van
sociale zaken en volksgezondheid en van
volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Wereldcongres voor evangelisatie
(V<
nze kerkredaclie)
schriftelijk gevraagd of de bepalingen en
regels ten aanzien van het gebruik van
bouwkranen niet dienen
gepast. Ook vroeg hij of de bestaande
regels worden nageleefd en of er op die
naleving voldoende controle bestaat. De
heer Vellenga stelde deze vragen in ver
band met recente ongelukken met bouw
kranen. waarbij, zo hstel<*e h'ï- in
In een ander geval moesten cle
een blok hui:
LEEUWARDEN Op weg van
Minnertsga naar Leeuwarden is gister
avond ds. F. F. Pels. vrijgemaakt ge
reformeerd predikant te Leeuwarden-
Huizum, door een hartaanval getroffen.
Hij o verleed vrijwel onmiddellijk.
Ds. Pels, die consulent van Minncrtsga
was, had in deze plaats een vergadering
bijgewoond. De overleden predikant is
46 jaar geworden.
Verlies in
Europa
BERLIJN Op het bureau van het wereldcongres voor
ngelisatie in Berlijn dat eind oktober en begin november wordt
gehouden komen nu dagelijks de definitieve aanmeldingen binnen
de gedelegeerden uit de gehele wereld. Het ziet er naar uit dat
de grote Kongresshalle maar krap groot genoeg zal zijn om al de
deelnemers en de journalisten te bergen. Tien dagen lang zullen zij
zich bezinnen op de vraag hoe de Kerk van Christus het beste het
ïgelie kan uitdragen in deze wereld van vandaag. Het congres
komt bijeen van 26 oktober tot en met 4 november.
reldniveau. Het is de eerste maal dat
de zogenaamde ..conservative evangeli
cals", de evangelisch-orthodoxe christe
nen elkaar in een dergelijk groot ver
band gaan ontmoeten. In de Neder
landse taal ontbreekt nog steeds een
duidelijke naam voor deze groep.
De eerste grote wereldconferenties
van kerken werden in de eerste helft
van deze eeuw gehouden. Daaruit is de
Wereldraad van Kerken gegroeid.
Maar overal ter wereld zijn kerken en
individuele gelovigen die toch huiverig
tegenover deze beweging bleven staan.
Hun grootste bezwaar is wel dat op de
(Van onze kerkredactie)
GENEVE Volgens de Lu-
Ds. Pels werd op 20 oktober 1919 in
Den Haag geboren. Hij studeerde aan
de Theologische Hogeschool Ie Kampen
en aanvaardde het predikambt op 28 therse Wereldfederatie zijn er op
h. °^b"k .rond miljoen
trede in de gemeenten van Almelo en lutheranen in de wereld. De laat-
Nijverdal. Op 1 november 1953 ver- ste statistiek dateert uit 1963, toen
bond hij zich aan de kerk in Armadale kwam men tot een totaal van
(Australië), die hij op 2 juni 1957 ver-;7« n0I
wisselde voor die van Leeuwarden- j Op alle continenten
Huizum. werd winst geboekt behalve in
Voorts was ds. Pels de laatste tijd jEuropa,
leraar aan de vrijgemaakte kweek
school te Groningen cn voorzitter van Niet al deze lutheranen behoren tot:
de vrijgemaakte schoolvereniging in een Lutherse Kerk. In dit aantal zijn
Nog altijd wonen in Europa de
meeste lutheranen (82 procent zelfs),
maar daar werd juist verlies geboekt.
In 1963 waren er nog 60,4 miljoen, nu
is hun aantal gedaald tot 60,2 miljoen.
Op alle andere continenten werd
winst geboekt, maar niet altijd voldoen
de om de groei van de wereldbevolking
bij te houden. Vooral de Verenigde Sta
ten en Canada vertonen grote groei,
van 8,4 naar 9.1 miljoen. Azië groeide
van 1.5 naar 2,1 (dank zij Indonesië),
Afrika en Madagaskar van 1.3 naar 1,5
miljoen en Latijns-Amerika van acht
honderdduizend naar net over de mil-
Leeuwarden.
Utrecht: accent
in groentijd op
kennismaking
C7
UTRECHT De zeven studentenver
enigingen in de Domstad verwachten
volgende week bij het begin van de
groentijd ongeveer 1500 novieten, die
zich op 5 en 6 september zullen
inschrijven. Het accent valt ook dit
jaar op kennismaking en informatie
over de universiteit. De meeste studen
tenverenigingen trachten zoveel moge
lijk de nieuwelingen op voet van gelijk
heid te behandelen.
Bij Veritas zullen de ongeveer 300
novieten tijdens een werkweek in
verschillende fabrieken de handen uit
de mouwen moeten steken. De ver
diensten moeten zij afstaan voor de
sociëteit. De enige vereniging waar het
kaalscheren nog wordt toegepast is het
Utrechts Studenten Corps, dat ruim
1100 leden telt. De meisjes die zich
voor de Vereniging voor vrouwelijke
studenten aanmelden moeten een kleed
knopen voor de sociëteit. Unitas heeft
de groentijd uitgebannen en spreekt
van novitiaat. Bij Prometheus en SSR
ligt het accent vooral op de kennisma
king.
jook de lutheranen opgenomen die beho-
I ren tot bijvoorbeeld de verenigde ker
ken in Duitsland, die zowel de lutherse
(als de gereformeerde belijdenis erken-
i nen. Trekken We die van het totaal
getal af dan blijven er 57.049.877 echte
lutheranen over in de wereld.
I Op 4.7 miljoen na, behoren al deze
lutheranen tot kerken die bij de Lu
therse Wereldfederatie zijn aangeslo
ten. Van de 4.7 miljoen behoren er
ongeveer 2.8 miljoen tot de Ameri
kaanse Lutherse Kerk-synode van Mis
souri. die allang niet moer alleen in de
staat Missouri te vinden is.
Deze kerk verhoudt zich tot de Lu
therse Wereldfederatie en de Wereld
raad als de Gereformeerde Kerken in
ons land tot voor kort tot de Gerefor
meerde Wereldbond en de Wereldraad.
Het ziet er naar uit dat zij het gerefor
meerde voorbeeld binnenkort zal vol
gen en tot de LWF zal toetreden, maar
toetreding tot de Wereldraad nog wel
Fotosafari voor
zending en
bijbelgenootschap
opdracht van vijf bij-
(waarondér het Neder-
ijbelgenootschap) en de zendings
weinig aandacht wordt
geschonken aan de grote taak: we
reld-evangelisatie.
Kleinere kerken hebben zich vere
nigd in de Internationale Raad van
Christelijke Kerken, vaak aangeduid
als een concentratie van het fundamen
talisme. Maar velen die aarzelend te
genover de Wereldraad staan, voelen al
even weinig aandrang om zich bij deze
beweging aan te sluiten. Men vindt de
geest te negatief, de organisatie te zeer
een reactie op de Wereldraad. En men
vindt vooral dat ook daar te weinig de
prediking van het evangelie in de we
reld van vandaag op de voorgrond
redacteur van het nieuwe blad
„Christianity Today" leiding te
gaan geven aan de vage gemeen
schap van evangelische-ortho-
doxen. Hij was het ook die het
plan op tafel legde om een
wereldcongres voor evangelisatie
te beleggen.
werk. Daar is in Wereldraadverband
veel over geschreven en gesproken.
Maar de „conservative evangelicals"
staan over het algemeen toch vrij scep
tisch tegenover de gedachten die in
Wereldraadkring naar voren worden
gebracht. Men wijst ze niet af, maar
meent dat daar te eenzijdig gesproken
wordt. Men heeft het gevoel dat daar
toch eigenlijk het werk wat een evange
list als Billy Graham doet terzijde
wordt geschoven, dat er te weinig oog
is voor de noodzaak om aan te drin
gen op bekering.
nn\T)KBD\r. 1 SEPTEMBER 1966
Vaticaan vraagt:
ROME Kardinaal Ottaviani
heeft in een brief de regionale
ns-katholieke bisschoppen
conferentie gevraagd hun gordeel
te geven over „vreemde en ge
waagde meningen" die op het
ogenblik geleerd worden in de
Rooms Katholieke Kerk. Het is
kennelijk een nieuwe stap in een
poging om een halt toe te roepen
aan de toenemende invloed in
deze kerk van de vrijzinnigheid.
Jubileum
Blad
belgenootscl
landse Bijbc
organisaties
die in Afrika werf
graaf Hans Samsom en de ds. Ype
15 september naar Afrika. Zij
8 december in vijftien
dia's maken.
De negatieven gaan -
naar het Zendingscenti
ionaal gebruik
van het intei
beigenootschap in Londen.
Op deze manier hoopt i
hoofdkantoor van het internationale bij-
richten met t
het stellen met „amateur" foto's en
die de zendingsarbeiders ter plaatse n
bandrecorder
Tien jaar geleden kregen deze conser
vative evangelicals, waarvan velen lid
zijn van kerken die bij de Wereldraad
zijn aangesloten een spreekbuis in het
blad ..Christianity Today." Van meet af
aan wilde dit blad meer zijn dan een
nationale Amerikaanse uitgave. Voor
aanstaande theologen uit de gehele we
reld werden als medewerkers aange
trokken. In Nederland onder meer
prof. dr. G. C. Bcrkouwer.
De groei van het blad was fenome
naal en de oplage overschrijdt al enige
jaren de 200.000. Door speciale service
van de KLM wordt het blad in Europa
vanuit Amsterdam per post bezorgd,
waardoor de lezers het nauwelijks een
dag later krijgen dan de Amerikaanse
abonnees. Dat betekent een groot voor
deel boven het andere Amerikaanse oe
cumenische blad met een wereldwijde
lezerskring „Christian Century", dat
per zeepost en dus altijd te laat
komt.
In kringen van de Wereldraad heeft
men dc laatste jaren open oog ge
kregen voor deze nieuwe beweging,
j Terwijl de ICCC nog altijd met een
schouderophaal voorbij wordt gelopen,
hoort men op vergaderingen van de
Wereldraad steeds meer spreken over
..conservative evangelieals". Velen me
nen dat het tijd wordt dat ook met hen
het gesprek begint, omdat zij een we
zenlijke bijdrage te leveren hebben in
het gesprek tussen de kerken.
genomen worden. Organisatorisch is er
nauwelijks enig verband tussen de
mensen die tot deze groep gerekend
worden. Op wereldniveau is het blad
„Christianity Today" een soort bindend
element, in Engeland een blad als het
snel groeiende weekblad „The Christi
an". Een wereldorganisatie van evange
lische, orthodoxe Christenen heeft in
het verleden wel bestaan, maar is er
eigenlijk alleen nog maar op papier.
Over oecumenische vraagstukken lo
pen de inzichten in deze groep nogal
uiteen. Vele „conservative evangeli
cals" vooral op het Europese continent,
in Afrika en Azië werken van harte
mee met de Wereldraad van Kerken,
ze hebben vaak kritiek, maar ze willen
die kritiek laten horen in de vergade
ringen. In de angelsaksische landen, en
vooral in Amerika, staan zij vaak sterk
buiten en ten dele ook wel tegenover
de Wereldraad.
Vijf jaar geleden werd op de redac
tie van het blad Christianity Today
voor het eerst gesproken over de moge
lijkheid om een speciaal congres te or
ganiseren gewijd aan het evangelisatie
werk. Twee jaar later viel het besluit:
de conferentie zou door het blad zelf
georganiseerd worden als hoogtepunt
van de viering van het tienjarig
bestaan.
Juist omdat men in wereld verband
bijeen wilde komen viel het besluit om
het congres niet in Amerika te beleg
gen. Een studie werd gemaakt van de
mogelijkheden in een groot aantal Eu
ropese steden. Uiteindelijk bleek de
Kongresshalle in Berlijn het best
geschikt, terwijl ook de hotelsituatie
daar het gemakkelijkst lag. De Ameri
kanen beseften niet dat zij het de
Oosteuropeanen onmogelijk maakten
om te komen. Organigator Stan Moon-
eyham zegt nu dat men achteraf beter
toch naar een andere stad had kunnen
uitzien, maar het was al te laat toen
men de consequenties ten volle ging
beseffen van deze keus.
In Berlijn worden ongeveer 1200 con
gresgangers verwacht, uit negentig lan-
den. De oudste kerk ter wereld, de
Indiase Mar Thoma-kerk, waarvan ge
zegd wordt dat zij gesticht werd door
de apostel Thomas zal vertegenwoor
digd zijn en de jongste kerk, die van de
Auca's, de indianenstam die pas
langs het evangelie heeft gehoord. De
twee eerste ouderlingen van deze
beiden schuldig indertijd aan de moord
op de vijf zendelingen die hen het
eerste het evangelie wilden verkondi
gen, zullen aanwezig zijn.
Internationaal
Hoewel dit congres door Amerikanen
wordt georganiseerd en in de Duitse
kerkelijke pers al wat laatdunkend is
beschreven als een Amerikaans con
gres is van meet aan geprobeerd om
werkelijk tot een internationale opzet
te komen. Vooraanstaande sprekers
Conferentie
I de
genaamde heilig officie nieuwe stijl. In
de brief wordt door Italiaanse bladen
een overzicht gegeven van de leerstel
lingen die verkeerd, te gewaagd of te
subjectief zijn. Het Vaticaanse secreta
riaat wilde deze mededeling nog niet
Bij de bisschoppen zou er op aange
drongen worden onderscheid te maken
tussen zaken welke als leer der kerk
buiten discussie staan en aangelegenhe
den welke wel voor verschillende inter
pretaties openstaan.
Als „vreemde en gewaagde" opvattin
gen worden onder meer de volgende
inzichten genoemd: De verwerping van
de goddelijke inspiratie van de bijbel,
de loochening van de oorsprong van de
ziel, de neiging om het leergezag van
de kerk aan te tasten, r'e verwerping
van de gedachte dat g -sproken kan
worden over een objectieve waarheid,
de verwerping van de opstanding van
Christus, het in twijfel trekken van de
zijn, behalve dr. Carl F. H. Henry,
hoofdredacteur van Christianity Today
en dr Billy Graham, bijvoorbeeld de
Chinese bisschop Thimothy S. K. Dzao,
de Zwitser René Pache, de Duitser,
prof. Johannes Schneider, de Nig'
aan dr. Ishaya Audu en bisschop C i-
du Ray uit Pakistan.
Het onderwerp is: Evangelisatie.
Maar als de voortekenen niet bedrie
gen dan kon dit congres wel eens een
veel wijdere betekenis krijgen. Uit dit
thodoxe christenen voortkomen. Daar
om zendt de Wereldraad van Kerken
dan ook waarnemers naar Berlijn. Het
congres kan de vage wereldwijde ge
meenschap van „conservative evangeli-
duidelijker omlijning
cals" i
De Wereldraad wil een gesprek met
deze groep, i
„De evangelische orthodoxie" is eer
der een mentaliteit dan een omlijnde
beweging. Maar er zijn vele voorbeel
den te noemen die er op wijzen, dat er
gezocht wordt naar meer contact. Zo
kwamen vorig jaar de zendirtgsmensen
meestal georganiseerd in zelfstandige
zendingsorganen, in de stad Wheaton
bij Chicago bijeen. Europa was daar
nauwelijks vertegenwoordigd, de Ame
rikanen beheersten de conferentie,
maar het aantal Aziaten en Afrikanen
was niet gering. Wheaton kan zijn voor
deze beweging wat de zendingsconfe
rentie van Edinburg in 1910 was voor
het ontstaan van de Wereldraad. Weer
was het dus vanuit de sterk verdeel
de zendingswere^J waar het eerste
DEN HAAG Het bestuur van de
Partij van de Arbeid neemt tegenover
het dekkingsplan van de regering een
afwachtende houding aan. „liet par
tijbestuur", zo wordt
qué gezegd, „wacht met belangstelling
de nadere bijzonderheden af, die hier
over in Troonde en Miljoenennota
worden verstrekt."
Het bestuur herinnert aan het stand
punt van de P.v.d.A., dat in deze ka
binetsperiode géén nieuwe lasten zul
len worden gevraagd, die de eerste
i- I levensbehoeften van de bevolking ra-
IHDOSESIi:
Volgens deze statistiek zijn de Lu-
therse Kerken in Indonesië het sterkst'
gegroeid. Daar wonen nu in totaal 1.3
miljoen lutheranen. Indonesië is nu het!
zevende land dat kan melden meer danj
een miljoen lutheranen te tellen. In deJ
statistiek worden vier Indonesische ker-j
ken genoemd. Alleen de Batakkerk telt;
reeds een miljoen leden en is •de'
grootste lutherse kerk van Azië.
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Het feit dat
dc opperrabbijn A. Schuster het
kerkbestuur van de Ncdcrlands-
Israëlietische hoofdsynode ver
boden heeft dc opening van het
centrum voor de liberaal-Joodse
gemeente by te wonen, zal geen
einde maken aan dc samenwer
king tussen beide Joodse kerk
genootschappen. Dit deelde de be
kende rabbyn dr. J. Soetendorp
gisteren op een persconferentie
Het verbod vloeit alleen voort uitj®
een verschil in godsdienstige opvattin-
gen. maar heelt geen betrekking op
administratieve samenwerking. Soe
tendorp was van mening dat de opper
rabbijn helemaal geen conflictsituatie
wilde scheppen, toen hij het besluit
Op uiterst hoffelijke wijze is de in
trekking van het aanvaarden van de
uitnodiging ter kennis van de libe
raal Joodse gemeente gebracht. Ook de
voorzitter van deze gemeente, dr. M.
Goudeket, benadrukte dat op vele pun
ten tussen beide Joodse kerkge
nootschappen van samenwerking spra
ke is. maar dat de religieuze verschil
len een hechtere band buiten de admi
nistratieve lichamen in de weg staan
Bij het in gebruik nemen van het
Progressief Joods Centrum zal worden
gestreefd de band tussen het Jodendom
en dr Joden, die geen belangstelling
hebben voor dc synagoge
godsdienstig verzamelpunt te herstel
len. Daarom zal meer de nadruk wor
den gelegd op het begrip ..centrum",
dan op het godsdienstige karakter van
het gebouw. Het zal het middelpunt
dienen te worden van Joods Amster
dam en mogelijk ook In internationaal
opzicht. Verscheidene Joodse congres
sen zullen in het gebouw worden be
legd.
Rabbijn Soetendorp zei zich voor te
stellen de contacten te herstellen met
die Joden die dreigen te verzanden. In
het door architect L. Ph. Waterman
ontworpen gebouw zijn daarom vele
zalen. Ten einde rabbijn Soetendorp te
ontlasten van zijn vele werkzaamheden:
zal mogelijk een tweede rabbijn wor-
noodzakelijk
oortdurend groeit,
van jongeren.
Naast uitgebreide sociale en culturele,
evenementen zal worden gestreefd een
zo groot mogelijk aantal leden te wer-:
pi Ionen getooide!
gebouw, waartussen de stenen tafelen
zijn geklemd met het eerste woord van
elk der tien geboden, is uiterst modern
van architectuur. Op tal van plaatsen
overheerst de symboliek.
NEKKRAMP BIJ
SOLDAAT UIT
KAZERNE EDE
4 Juliana ziekenhuis
•n 22-jarige dienstplic
-n.,c nekkramp-verschijnselen
als! opgenomen. Zijn toestand is redelijk. I
Een levensverzekering geeft u en uw gezin zekerheid.
Met periodieke betalingen (waarvan u zelf de hoogte
bepaalt) vormt u waardevol bezit. Het Rijk geeft hierbij
daadwerkelijke steun.met het Premie Spaarplan.
Hoeveel? Over maximaal f 500,jaarlijks aan ver
zekeringspremie ontvangen u en uw vrouw 0 na vier
volle kalenderjaren een belastingvrije spaarpremie
van 20%, dus maximaal f 100,2).
Hoe? Bij uw betalingen laat u eenvoudig aan
tekenen, dat u en uw vrouw deelnemen aan het
Premie Spaarplan. Na verloop van 4 jaar krijgt u
de spaarpremie uitgekeerd.
Voorbeeld Als u dit jaar 500,aan ver-
Spa«rpreml« p«r
zekeringspremie betaalt, krijgt u begin 1971 de spaar
premie van 100,Het betaalde bedrag mag natuur
lijk ook minder zijn dan f 500,—, de spaarpremie is altijd
20 Op die manier kunt u vanaf 1971 ieder jaar de
spaarpremie verdienen, zolang als u aan uw verzekering
betaalt. De bijdrage van het Rijk kan zo in de loop van
de jaren tot een flink bedrag oplopen.
Wie? U kunt aan het Premie Spaarplan deel
nemen als:
1. uw belastbaar inkomen in het voorafgaande
jaar ten hoogste f 15.000,was;
2. u ten minste 21 en nog geen 60 jaar bent (en
niet reeds deelneemt aan de Zilvervloot).
Waar? Bij de Levensverzekeringmaatschappijen
en de Assurantie-tussenpersonen.
Vraag de gratis brochurel
BASIS VOOR PERSOONLIJK BEZIT
de regering is het bestuur tevreden.
Over het vraagstuk van de Kroon
domeinen wordt gezegd, dat de tegen
woordige voorziening niet meer beant
woordt aan de eisen van deze tijd.
Scherp laat men zich uit over de
NAVO en de eventuele vestiging van
het hoofdkwartier in Zuid-Limburg:
Er bestaat tegen een dergelijke vesti
ging geen overwegend bezwaar, mits
de NAVO-gedachte niet wordt onder
mijnd door het handhaven van gene
raal Von Kielmansegg als comman
dant van het hoofdkwartier."
Dit gevaar, aldus de P.v.d.A., moet
tij, de heer E. Meester, heeft gister
avond in het Friese Balk een toelich
ting gegeven op dit standpunt:
Een handlanger van Hitler, die
met zoveel hartstocht een boek
heeft geschreven over de verdel--
ging van de Poolse joden, hoort
niet aan de top van de NAVO thuis
en zeker niet in een NAVO-vesti-
ging in Nederland. De heer Mees
ter zei letterlijk: „Ik hoop, dat
de Nederlandse regering alle po
ten, die zij heeft, stijf zal houden,
dat deze benoeming niet door
gaat."
Verder betoogde de heer Meester
nog, dat van de inkomsten uit par-
i ticuliere eigendommen van de Ko-
j nirigin belasting moet worden geheven.
I De kosten van een ambtswoning met
j personeel en de representatiekosten
van de Koningin moeten ten laste ko
men van de Rijksbegroting.
Beroepineswerk
I NED. HERV. KERK
r Putten: J. C- Schuur-
Berocphaarstcllmg. De heer C. Petri,
zendingspredikant met vérlof te Oegst-
geest is beroepbaar.
GEREFORMEERDE KERKEN
Alblasserdam-Nieuw-Lek-
kerland (bij accl.) J. van Dijk
en M. Vliedt,* B wmuiaen
OUD-GEREF. GEMEENTEN
roepen te Grafhorst: J. van Trooyen