Slumber Asih vroej om een leidster Gebouw voor Knesseth: mijlpaal in Israël Liiluabourg moet goecl zijn Duitse kerk verdedigt kerkbelasting Uw probleem is het onze Atheïsten kunnen nog wat leren van de preek Bremen raakt zijn laatste NS-kerk kwijt Meer aandacht voor Bijbel in Z.Amerika Een woord voor vandaag Een paar maal in het afgelopen jaar hebben we als krant moeten constateren dat het leven steeds ruwer wordt. Soms wordt het openbaar in een serie moorden, soms maar in kleine dingen, zoals het niet opstaan in een tram of bus voor oudere mensen. Vooral bij een bepaalde groep van jongeren leeft de gedachte dat zij zich alles maar kunnen veroorloven. Dat een ander zich aan hun kleding, hun woorden, hun hele levens houding stoot, deert hen niet. Ieder moet hen maar nemen zoals ze zijn. Ze trekken zich ran niemand iets aan. Maar ook de ouderen zijn vaak niet onschuldig. De jongeren zijn tot deze levenshouding gekomen, omdat zij het gevoel hebben dat tl iemand zich om hen bekommert, dat niemand naar hun klachten luistert. Het motto voor deze tijd is vaak: Ieder voor zich en God voor ons allen. Maar Christus zegt. als het eerste deel van de zin waar is. kan het andere niet waar zijn. In Zijn Bergrede formuleert Hij het aldus: Zalig de barmhartigen." God slaat in het bijzonder acht op de mens die zich wel i«ts aantrekt van de ander, die rekening houdt met zijn medemens. Dat betekent niet alleen een bord soep voor een zieke buur vrouw, en een tientje voor Turkije maar dat moet tot uiting komen in de gehele levenshouding van de mens, in onze kleding, onze woorden, onze daden. Barmhartigheid wil zeggen: de ander een plaats geven in je leven, niet doen alsof ze er eigenlijk niet zijn. of er niet toe doen. Wie zo leeft, leeft dicht bij de zaligheid. Hij is al zalig, zegt Christus, want „hem zal barmhartigheid geschieden". God zal rekening met hem houden. God zal hem niet hooghartig voorbij lopen, maar hem een plaats geven in Zijn leven. Dat wil zeggen dat wij altijd bij Hem mogen zijn. in Zijn gedachten, Zijn tegenwoordigheid. We lezen vandaag: Handelingen 23 1-15. We lezen zondag: Handelingen 23 16-35. ZATERDAG 27 AUGUSTUS 196 Prof. Hromadka: Duitse kerkelijke eenheid moeilijk te handhaven Vierde eeuwfeest voor lutheranen in Nederland BERLIJN De verhoudingen lig- (Van onze kerkredactie gen op het ogenblik zo, dat het moei lijk zal zijn dogmatisch vast te blijven '"/EIST „Het komt wel voor, dat na jaren de zoon van een zende- mUcmÜ a!rL*.e .een£e'.d iVa j de Evan" ling weer eens bij Oegstgeest terecht komt, maar dat de moeder gehsche Kerk m Duitsland, zo ver- 5 T r- j vr j klaarde de Tsjechische voorzitter van van die zoon dat nu ook doet kcht mevrouw L. C. de Vreede- de Praagse Vredesconferentie, prof Varekamp. Ze is de echtgenote van de in 1956 overleden zendings- dr. Josef Hromadka. onlangs op een predikant dr. E. A. A. de Vreede. In het najaar gaat ze na jaren weer if ft,"BerliinJ naar Indonesië, om voor drie jaar een nieuwe school voor zwakzinnige ..Ik kan niet beoordelen of de ene i j - i u i u u -j Evangelische Kerk van Duitsland nog kinderen in Djakarta te gaan leiden. En terwijl ze heel bescheiden en een realiteit is. ik kan me volledig' voorzichtig over haar plannen vertelt, zit haar zoon. de heer E. de dat bissch°P Scharf in j Vreede. er bij. Hij is juist met zijn gezin voor een kort verlof uit wtr kunnen "nier zonder^mee"' arfüerKo,n«° «"gekomen en is ook al bij de oprichting van een school be- deze wens staan. De broeders in het trokken. In d,t Seval een protestantse hogeschool voor Kongo, westen moeten het probleem van Hogeschool in beide kanten bekijken." Westminster Chapel blijft zelfstandig LONDEN Eén van de bekendste kerken van Londen. Westminster Chapel, waar dr. Martin Lloyd Jones predikant is. heeft besloten niet toe te treden tot de Congregationalistische Kerk. Gelijk wij berichtten is de Unie van Congregationalistische Kerken van Engeland en Wales twee maanden ge leden omgezet in één Congregationa listische Kerk. Westminster Chapel slissing om zelfstan dig te blijven voornamelijk op twee 1 j redenen. Men wil geen gemeenschap J? Oecumenische Hulp gezocht naar hebben met een kerk, die de belangen ^,anr) i^iHïna 7«n kunnen scv van de Wereldraad van Kerken be- „Ik kom daar straks niet om de la kens uit te delen, maar om met de mensen samen naar een oplcssing te zoeken", zegt mevrouw De Vreede, die als haar visum er is waarschijnlijk in oktober vertrekt. Op verzoek van de stichting Sumber imndd. haar heling on, zelf?tin. Asih «^„der L^de, "ebben he. we- Kerken in Nederland en de Stichting Oecumenische Hulp gezocht naar ie mand die leiding zou kunnen geven aan de zwakzinnigenschool in Djakar ta. i in 1957 begonnen met vier JERUZALEM VIERT GROOT FEEST vordert en men beschouwt de nieuwe kerkstructuur als een definitieve inbreuk op de congregationalistische in een ,okaa; in het beroem. beginselen. (|p weeshuis van Pa van der steur (De l bekende weeshuisvader in het vooroor- j logse Indië). Dit aantal steeg tot onge veer zestig, terwijl zes leerkrachten, I waaronder in ieder geval een gediplo meerde. les gaven. Toch moeten nog vrouw De Vreede niet. Misschien wordt hier en daar particulier wat voor die kinderen gedaan. In Solo is in ieder geval een internaat, waar het Vrouwen Zendings Thuisfront contact mee heeft. Blo-school Jarenlang heeft mevrouw De Vreede in Indonesië gewoond. Van 1927 tot 1934 was zij er onderwijzeres en trouwde er met dr. De Vreede. Na de bevrij ding kwam ze naar ons land terug. Toen haar man predikant werd bij de Vluchtheuvelkerk van de dringstichting in Zetten ging zij hier op de blo-school werken, zodat veel met deze kinderen te maken heeft gehad. Daarom is mevrouw. De Vreede ook algemene taalwetenschappen heel moderne vak) gaan studeren. Ge woon uit belangstelling voor taalon derwijs aan gestoorde kinderen. Als bijvak had ze Indonesisch. Eigenlijk sluit het allemaal zo mooi aan.... Kongo Do school, die de zoon De Vreede, die in het Kongolese Lulua- bourg woont aan het oprichten is, is wel van geheel andere aard. Hij werkt in dienst van de American Presbytian soort ho- omdat het de eerste pro- -testantse school is van dit soort en t8.a™,brr:l-U^bl,n «el d« enige »,1 blijven. moet hij goed zijn. Daar zullen de lera ren vandaan moeten komen, waardoor nu eens groot tekort is. veel ouders worden teleurgesteld, want naar schatting telt Djakarta alleen al lï1 V, i™;" ongeveer 9000 ki-vw.n Ions" Mtarion. Het Nu wil men een i (Van een medewerker) JERUZALEM Vierduizend genodigden zullen hier dinsdag de opening bijwonen van het nieuwe gebouw voor het Israëlische par lement. Onder hen zullen parle mentsvoorzitters zijn uit 41 landen, onder wie de voorzitters van onze Eerste en Tweede Kamer alsmede vertegenwoordigers van joodse ge meenschappen en zionistische or ganisaties, ook uit Nederland. Voor Israël is de opening van het nieuwe gebouw van de Knesseth een mijlpaal. Er ia naar uitgezien sinds de stichting van de staat Israël in 1947. Oorspronkelijk werd als parlementsge bouw een oud theater In Tel Aviv Jeruzalem. Waarschijnlijk zou dat nog vele jaren hebben geduurd als niet de in 1957 in Londen overleden James de Rothschild zeven miljoen gulden naliet tor een nieuw Knessethgebouw. Sindsdien heeft de familie Rothschild nog veel financiële steun gegeven. Uit dank zal de toegangsweg naar het parle mentsgebouw naar James de Rothschild worden genoemd. Heu\els Aan deze school zullen tevens cursus sen worden gegeven voor leidsters. Mevrouw De Vreede vindt het vooral zo mooi. dat de kerken in deze „stoere tijd" na de revolutie aandacht gaani jjet bouwprogramma vermeldt dan oesteden aan het zwakzinnige kind. ook twaalf gewone klaslokalen, een na- De wijk Hakirija kal he, culturele coo'^l werk nTe'luhSen scheikunde, en hiologielo. politieke centrum van het land moeten \°.?r ,®ll J"at kaal' een practicum, een talenlaborato- worden. Deze wijk is in heuvelachtig Allerlei inricht ngen heeft ze bezocht rjUIT1 en een projectiezaal. Verder een gebied gelegen en hiervan hebben de om overal haar licht op te steken. museum voor didactisch materiaal, architecten van de Knesseth een dank- gymnastiekzaal, een bibliotheek leeszalen en .een auditorium, dat ook als cultureel centrum dienst kan doen De opening van het gebouw in Jeruza- lems nieuwe wijk Hakirija („de stad"), zal in Israël met grote feestelijkheden gepaard gaan. Het gemeentebestuur heeft openluchtconcerten en -filmvoorstellin gen georganiseerd. Er zullen fakkelop tochten worden gehouden en het Nieuw Israel Museum zal gratis toegankelijk zijn. Dit museum staat in de onmiddellij ke nabijheid van het parlementsgebouw, waar zich ook de gebouwen bevinden baar gebruik gemaakt. Van drie zijden is het gebouw m de heuvel ingekapseld. Hierdoor heeft het gebouw aan de voor zijde drie verdiepingen, maar elders in de heuvels gebouwd drie meer. Toch hebben de architecten reeds kri tiek gekregen, omdat zij een synthese zouden hebben gezocht tussen de moder ne architectuur en de quasi-Hellenisti- sche zuilengalerij die rond de Knesseth is aangelegd. Leesmethode gebruikt en sinds 1950 een bankgebouw van de Hebreeuwse Universiteit. Geen gunst, maar recht Chagall waardering heeft de verleden week onge'lukte Jeruzalemse beeldhouwer Pa- lombo, die in abstracte vormen in de toegangsdeuren de idee van de vrede heeft gesymboliseerd. Marc Chagall heeft de grote receptiehal van werken voor zien. Een door hem getekend tapijt en mozaïeken beelden de schepping, de uit- tocht uit Egypte en de oprichting van de i staat Israël uit. 1 De opening van het parlementsgebouw wordt in Israël van groot belang geacht. 1 In zekere zin beschouwt men met het gebouw de stichting van de staat afge rond. .99 99' (Van ome kerkredactie) BERLIJN Walter Hammer, de president van de kanselarij van de Evangelische Kerk in Duitsland, heeft op een bijeen komst van Westberlijnse socia listen de kerkbelasting een juiste zaak genoemd. Het is rationeel, dat dr staat deze belasting voor de kerken Int, ro zei hij. De staat houdt maar drie tot vijf pro cent af voor administratiekosten. De kerkbelasting is een typisch Wyszvnski mag niet naar Canada en Amerika Daarom gaat ze ook met een flink pak leermiddelen op stap. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal speel goed. de belletjes, autootjes, spijker plankjes en doosjes ol met kleine speeltjes, maar het is echt allemaal me nens. ..Het zwakzinnige kind moet be zig zijn", zegt ze, „het moet alles doen". Een leesmethode heeft ze ook voorbe reid, die aansluit op de eerste leesme thode van de Indonesische lagere school. Toch kan ze over het onderwijs, dat aan het Indonesische zwakzinnige kind zal moeten worden gegeven nog niet veel zeggen. Het leerprogramma moet afgestemd zijn op de maatschappij. Hel gezin daar is ook zo heel anders dan bij ons. Hoe de bouw van de nieuwe scnooi wordt zal ook moeten worden j afgewacht. Hoe de situatie elders in Indonesië is op dit gebied weet me-l voor de omgeving. Omdat de leerlingen uit het hele land komen zal er een internaat bij moeten komen en woonhuizen voor de leraren. Voor deze soort campus leen nog maar een terrein van 25 ha toegewezen. Maar in een voorlopig ge bouw uit de Belgische tijd begint men in oktober toch. Hopelijk heeft dan al les in 1968 zijn beslag. Fondsen Duitse zaak. Wie in de burgerlijke stand geregistreerd staat als lid van een bepaalde kerk. moet acht tot tien procent extra loon- of inkomstenbe- lasting betalen, welk bedrag door de C2E8TOCHOWA (Polen) —De Poolse staat aan de desbetreffende kerk wordt afgedragen. Ainerlka e Brieven die niet iQb voorzieo ran naam en adres kannen niet In nehandellng worden genomen Geheimhouding Is verzekerd Vre- Pdle niet onderling mei elkaar verband «taan moeten In at- ■ouderlijke brieven worden ge steld Per brief dient ren golden aan pootsegels Ie worden tnreslo- Vraag: Met eer. buurman-a heb ik mijn woning geruild. Hij zou voor mij een bUBgUOW bouwen en ik kreeg nog geld toe Hij vroeg mij toestemming om op mijn erf eer. gara ge te plaatsen, wat ik op grond van de ruilafspraak heb toegestaan. Nu is de buurman failliet en hn heeft mij ontheffing gevraagd omdat hij de overeenkomst niet kan uitvoeren Nu komt er van de bungalowbouw niets, terwijl ik reeds een vergunning had. Zijn woning en de op mijn grond staande werkplaats worden nu ver kocht. De curator zeg dat ik geen recht heb de werkplaats te laten af breken. Ia deze nu van mijr Antwoord: U kunt als de overeen komst met toestemming van de cura tor ontbonden wordt, het gebouw als het vast aan de grond gebonden is. behouden onder vergoeding van de koeten U kunt ook au u de overeen komst bewijzen kan ontbinding met schadevergoeding vorderen, maar het is de vraag of dit de kotten loont, rii de tegenpartij failliet is Maak ir. elk geval schoon «chip zodat vaststaat dat de «'vereenkomst ontbonden is Het veiligste Is een advocaat te hulp te toepen Deze samenwerking tussen kerk en staat is maar niet een gunst van de kant van de staat, aldus Hammer, maar een recht van de kerk, dat histo risch, zedelijk en juridisch gegrond is. In de loop der tijden is het eens zo grote vermogen van de kerk aan land immers grotendeels door de staat gecon- fisceerd. Tweede weg Bij de grote meerderheid van de be lastingbetalers bedraagt de kerkbe lasting nog niet één procent van hun inkomen. ..Wie zijn kerk lief heeft en ernst maakt met de taak van de kerk in de wereld, kan er niet mee volstaan", aldus Hammer. Hij pleitte daarom voor een „systeem van de tweede weg": vaste vrijwillige bijdra gen voor algemene uitgaven van de kerk. Ook al omdat het raadzaam is „ingeburgerde vormen van kerkelijke financiering" te bezitten voor het geval de kerkbelasting zou worden af geschaft. Hammer sprak niet over de vele on rechtvaardigheden. die aan dit systeem van inning van kerkelijke bijdragen R"ijk-Rij*nhout ■erbonden zijn. Zo worden de eige- Aan het eind van deze maand zou de kardinaal in Chicago een herdenking lei den ter gelegenheid van het duizendjari- S; bestaan van het christendom in Polen, j aarna zou hij diensten leiden in andere Amerikaanse en Canadese steden. Zijn teleurstellende mededeling over het verbod van de Poolse regering deed kardinaal Wyszvnski aan 60.000 pelgrims, die zich gisteren ter gelegenheid van de viering van Maria Hemelvaart hadden, verzameld voor het zeshonderd jaar oude klooster, waar de zwarte madonna hangt. B er o win ssiverk NED. IIERV. KERK Aangenomen het beroep van de gen. j syn. tot zendingspredikant op Timor. In-j donesië: C. W. Oppelaar. laatstelijk Vijf- l huizen, wonend te Oegstgeest; naar Zun- dert: A. M. van Zweden, kand. te Goes, die bedankte voor Surhuisterveen "toez.i. Bedankt voor Surhuisterveen (2e pred.- pl.): K. J. Inberg. kand. te Cornjum. Fr.; Vlagwedde <toez.>: C. J. Amcsz te Een dergelijke school is ontzettend duur in expoitatie en opzet. Het vrije onderwijs wordt wel gesubsidieerd, maar de school moet toch eerst een of twee jaar draaien. En dan betreft de subsidie nog alle lopende on kosten, want voor het gebouw zelf het geld er niet. Daarom probeert de heer De Vreede, die pedagogiek heeft De afgelopen maanden, sinds december, heeft mevrouw De Vreede alle mo gelijke inrichtin gen voor zwak zinnigen en blo- scholen bezocht. Overal heeft ze iets geleerd, waar ze straks in Dja karta profijt van hoopt te trekken als de nieuwe zwakzinnigen- school daar be gint. Ook bezocht ze een Philadelphia kamp in Hattem. gestudeerd, maar in Kongo eigenlijk alle vakken geeft als het er opaan komt ln Nederland fondsen te zoe- ke.n De vakantie van de heer De Vreede is ook bedoeld om leraren aan te trek ken. Zelfs naar Brussel. Parijs en Stuttgart wil hij ervoor gaan. Studen ten zijn er genoeg, maar er moeten leraren komen, op den duur alleen Kongolezen. In een rapport, dat hij over de situatie heeft gemaakt staat, dat er 89 pro testantse middelbare scholen zijn. waarvan maar tien echt compleet. Het aantal leerlingen bedraagt 11580. 56 procent van de leraren komen uit het buitenland en 37,7 procent zijn onbevoegde Kongolezen, er zijn maar acht afgestudeerde Kongolezen. Met de opleiding aan de nieuwe ho geschool hoopt met in 1979 aan vijf tig procent van de aanvraag voor gekwalificeerde leraren te kunner voldoen. Economie Over de situatie van het land toonde de De Vreede zich niet ontevreden. Tenminste wat het gebied betreft waar zij wonen en dus iets van afweten. Economisch gaat het beter en er is meer te krijgen. Eigenlijk is er ook geen honger, maar de mensen weten niet wat het goede voedsel voor hen is. Melk is echter voor de meesten veel te duur. En dat hebben kleine kinderen toch heel hard nodig. „Iedereen doet daar wat", zegt de vrouw van de heer De Vreede. me vrouw J. de Vreede-Brinkman. Zijzelf heeft het hostell voor zendelingen in Kongo geleid en naailessen gegeven. Aan het huishouden heb je weinig te doen, maar de moeders moeten hun eigen kinderen les geven. Vooral voor de kinderen is het er een heerlijk kli maat. heid van godsdienst. Dit betekent dat die datum de Lutherse Kerk in de Neder landen van overheidswege erkend wer< Het 400-jarig bestaan wordt in septembe gevierd De synode var. de Evangelisch-Lc therse Kerk doet dat op bescheiden wij ze. tijdens een herdenkingsbijeenkoim op 2 september in de oude Lutherse kefl aan het Spui in Amsterdam. De herdei kingsrede tijdens deze bijeenkom wordt uitgesproken door prof. dr. W. Kooiman, hoogleraar aar. de university van Amsterdam en aan het Lutherse St De jaarlijkse kaderconferentie, die tij dens het weekeinde van 3 en 4 septem ber op hel lutherse buitencentrm kasteel Hoekelum in Bennekom gehouden zal deze keer voor eer gewijd zijn aan bezinning op het jubi Algemene diakonale vergadering op 14 november AMERSFOORT De jaarvergaderin van dc "hervormde) Generale Diakonal Raad zal zaterdag 19 november worde gehouden. In de middagvergadering a prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker uit Gro ningen spreken over het onderweij Ambtsdrager en gemeentelid in het diakc Het maandblad Diakonia van bovenge noemde raad zal dit najaar met een sped aal nummer uitkomen. Het is gewijd aa de -gehandicapte mens. Aan dit numnu zullen onder andere meewerken: prol dr. G. van Leeuwen, mr F. Boessenkool drs. D. Jacobs, drs. A. Verkuyl. drs. C. D Moulijn, M. H. F. Witteveen, Bob Spaak dr. J. C. van Dongen, drs A. D. Tilanus. mr. A. H Heering, J. Schaafsma en H. Wisman. Nu reeds is vastgesteld, dat de voor jaarsconferentie van de Generale Diako nale Raad in 1967 van 16 tot 18 maart ii Beekbergen zal zijn. (Van onze kerkredactie) MOSKOU Atheïstische propagan disten kunnen nog heel wat leren van de wijze, waarop een dominee zijn pre ken maakt. Dat blijkt uit een artikel in het Russische tijdschrift „Nauka i Reli- gia", waarin een aantal regels van de homiletiek worden „vertaald" en toege past voor atheïstische sprekers. Een goede preek heeft een universeel thema, terwijl alle delen van de preek zo levend zijn als het water van een beek, zo schrijft het blad. Een dominee mag niet verschillende thema's in één preek behandelen, van de hak op de tak springen en een gedeelte onafge- handeld laten. Net als de predikant moet ook de atheïstische spreker zich tot één onderwerp bepalen. Weliswaar wordt de preek gemaakt door de dominee, maar hij brengt haar als een persoonlijke boodschap van Christus aan zijn hoorders. Daardoor spreekt de preek sterk aan. Hij appel leert aan de geestelijke ontwikkeling en beantwoordt aan de religieuze be hoeften. de preek confronteert ons met de psychologie van de massa, aldus het Russische blad. De atheïstische spreker moet ook een concrete boodschap brengen. Zoals de preek gebracht wordt als een boodschap van Christus, zo moet een f atheïstische lezing een boodschap van de wetenschap zijn aan de individueli i hoorder Nog enkele regels uit de homiletiek voor de Russische propagandisten het atheïsme: Gebruik altijd eenvoudi ge taal. Probeer niet tc poseren groot spreker. Wek vertrouwen, inst eer, licht voor. En de belangrijkste f gel: Geloof zelf in de waarheid dat, wat je verkondigt. Kerk eerde Hitier (Van onze kerkredactie) BREMEN Óok de laatste van de drie ,,Dankkerken", die tijdens het Derde Rijk in Bremen gebouwd zijn, wordt nu afgebro ken en vervangen door een me dern kerkgebouw. De twee ande- Reumatischc pijnen TOGAL HELPT ren werden tijdens dc oorlog al zo Griep Migraine Menstruatiepijn Verkouden Hoofdpijn Spit TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT 1\IJ HUIZUM, Friesland is bouwers het ?en klein dorp in gebleven zoals de de vorige eeuw heb- folkloristisch evenementals een r ben bedacht. Als een presse-papier mantisch kijkspel op een vroege staat het kerkje op een terpje, met wat huisjes erom heen. .4 nes is klein en intiem, behalve de wiide luchten er boven. Het is na'uurlijk asociaal om te wensen dnt zo'n dorp zo zal blijven. Want een enke- vond mijn huiskamer binnei naars van particuliere bedrij zwaar door getroffen, omdat zij in te genstelling tot naamloze vennootschap pen over hun volle bedrijfsinkomen in komstenbelasting en dus zeer veel kerk belasting moeten betalen. Ook levert het systeem moeilijkheden op bij ge mengde huwelijken. GEREF. KERKEN (vrijgri aki) Aangenomen naar Musselkanaal: J. A. Petter. ktnd. te Ede. die bedankte voor j Avereest-Dedemvaart. Ferwerd-Hallum, Garrelsweer en voor Zoutespui. Beroepen te London en te Wartford, Candaa: D. de Jong, tc Brampton, voor- I heen te Middelstum. (Van onze kerkredactie) LONDEN De persdienst van de Verenigde Bijbelgenootschappen maakt melding van toenemende vrijheid voor bijbelverspreiding en -lezing in Latijns- Amerika. In verschillende landen daar is een grotere belangstelling merkbaar j onder de bevolking voor de Bijbel. De nieuwe houding van de Rooms-Katholieke Kerk blijkt uit de instelling van een afdeling voor bijbelstudie aan de universiteit van Antioquia (Co-1 lumbia). Het programma omvat onder andere Grieks. Hebreeuws, bijbelsei geschiedenis en archeologie, methoden van bijbelonderwijs en exegese. Op verzoek van de Gideons (een organisatie voor bijbelverspreiding) heeft de aartsbisschop in Columbia een Spaanse vertaling van het Nieuwe Testament goedgekeurd. De uitgave draagt nu de machtiging van de aartsbisschop voorl particulier gebruik Een rooms-katholieke priester in Mexico heeft dezer dagen de laatste hand i gelegd aan een nieuwe vertaling van de Bijbel in het Spaans. Zijn vertaling van de evangeliën ia al enige tijd verkrijgbaar. Wie schetst mijn vreugde dat tij dens ons vakantieverblijf in Ga ast- meer juist zo'n tocht naar Nijhui- zum zou plaats vinden. De toe- ■akantiepanger mag er dan rust ristische sensatie, die me bij deze vrede vinden, het trieste ieit gebeurtenis even te pakken had, spoelde snel weg. De regen stroom de loodrecht uit een grauwe hemel, die van geen ophouden wist. De boot. die op de televisie een riant pleziervaartuig leek, was in werke lijkheid een oude open vissers schuit. Onder de luiken waarop we stonden krioelde op werkdagen ae blijft dat het dorp al jaren lang zaam aan het dood gaan is. Geen bakker vind je er meer, geen sta ger. geen groenteman en geen dommee. Het dagelijks en geeste lijk voedsel moet worden geïmpor teerd. Het is nu alweer maanden gele den dat daar. op ..dat pltkje dat paling: ook nu zieltoogden er enige niemand wist" televisiecamera's vissen, dat kon je nog qoed ruiken. De muzikanten kleumden nat en in stralen van de oliejekkers af en kleurde de grijze vloertegels glim mend blauw. Vochtige lucht sloeg klam van iedereen af en nestelde zich als een dof vernis op de glan zende trompetten en de grote hoorn. TWAS het kerkje ooit l/IMft? Hnrl hot If or ol ge weest? Had het kerkvolk ooit zo gecontrasteerd? Over bruin ver brande vakantiegezichten met natte piekharen en over statige zondagse hoedjes, over jongelui met koltrui en en over de Nijhuizumer mannen waarop visschubben glommen alsof met de stijve witte boordjes golfde het verloren lovertjes waren. Er de zegen. Het was een uitzonderlijk je. waar maar zes keer per jaar was veel belangstelling voor de evenement, maar het had een di- dienst is. Dan komt de j. as tor uit Gaastmeer er preken. En omdat het mengden kleine godshuis geen orgel heeft oliegoed, kleur neemt de dominee zijn Gaast- van de dag. meerse fanfare mee. Want de Frie zen zingen graag: en zonder hegelei ding ach nee dat is niezs. Soms zijn de wegen in Friesland over het water korter dan over land en zo wordt dan hier de reis naar dr verstrooiden per boot gem.akt Daarom stonden ook i Gaastmeer de camera'! Immers 't vertrek van dominee de blazers met hun glanzende toe ters moest ook worden gefilmd. He; grijs-witte haar van de t.v. geniekz pastor wuifde in de wind. ie bla zers zetten hun instrumenten aan de mond en het ene geestelijke lied na het andere schalde over het wa- mensie meer dan een toeristische trip. Het preekstoeltje was oud, ou de somberheid der was het verhaal van Jona. dat ons er weer met de neus opdrukte dat we geen nee konden zeggen te- gen onze opdracht. De meest briljante televisie mensen zouden het esscnacle van die ochtend niet kunnen filmen en wie ben ik, dat ik woorden zou vinden om te beschrijven hoe warm we werden, terwijl we nat en koud waren. De koeien in de wei keken ons op de terugweg nog verbaasder aan dan eerder op de ochtend. Ze konden natuurlijk niet weten dat er allemaal Jonas in de hun kerkje op het terpje regen liepen, met dode wonderbo- MA bijna een uur varen meer den we en maakten ons gereed voor de tweede étappe, een wande ling van een stijf kwartiertje dwars door drassige weilanden, waarin de koeien uitgebreid voor bemesting het dorp hadden gezorgd. Daar gingen we, opgesteld, hup over een slootje, hup over een koeieplak, hup over nog zo een. Verbouwereerd staarde het Friese stamboekvee naar de vreemd sprin gende, heilbegerige horde. aten de Nijhuizumers en keken men onder de opdrachten ter. bankjes persten. Het water siepelde MIEN VAN RIJSDIJK zwaar beschadigd, dat ze gesloopt moesten worden. ..Kirchenfüher" bisschop Heinz Weide* mann, in wiens brein het plan tot de bouw van deze kerken in 1938 gesproten j was. had eigenlijk mooiere namen l-e- dacht voor deze kerken, die Hitly moesten eren. zoals Hindenburg-kerk 0 Horst Wessel-kerk. Maar „Gauleitei Rover protesteerde bij de rijksregerir in Berlijn tegen het „misbruik" van de; namen en Hitier zelf liet weten, dat h een geste van de kerk in deze vorm i op prijs stelde. Daarom noemde Weidemann de kerka „dankkerken" en op grote houten borden in de drie kerken getuigde hij van zijn dankbaarheid jegens de Fiihrer, omdat hij het Duitse volk gered had van het „Joods-bolsjewistische gevaar". De ker- ken waren volgens de borden gebouwd in het Jaar 5 na de Verheffing. In 1945 werden deze borden samen leuzen als ..Trouw is het kenmerk de eer", hakenkruizen en andere natio naal socialistische attributen uit de laatst overgebleven Dankkerk éerwiiderd. Tot nu toe was men echter nog steeds niet is de gelegenheid het kerkgebouw door een nieuw te vervangen. Klooster Ter Apel 500 jaar oud GRNINGEN Het prachtige oud» kruisherenklooster Ter Apel in het uit erste zuiden van de provincie Groningen, waar sinds eeuwen elke zondag de pro testantse eredienst wordt gehouden en dat eigendom is van de stad Groningen, bestaat dit jaar 500 jaar. De stichting, die de herdenking en viering onder voorzit terschap van de heer E van Ruller, wet- houder der gemeente Groninger., voorbe reidt. heeft niet willen volstaan me nifestaties van culturele en sportieve aard. maar ook een oecumenisch gesprek georganiseerd, dat donderdag 3 seotent- ber wordt gehouden In deze ontmoeting Rome-Reformatie geheten, zullen voorgaan van r k.-zijdl dr. H. A M. Fiolet en dr. B. van Leeu wen, hoogleraar te Nijmegen, van pro testantse kant dr. G. P. Hartveld, hoogle raar te Kampen en dr. A. F. N. Lekker kerker, hoogleraar te Groningen. Het is de bedoeling, dat de overige plm 150 aanwezigen kerkelijke voorgan gers en gemeenteleden uit een groot ge bied in Noordoost-Nederland, ook werke- I lijk deelnemers zullen zijn. Een uitgangspunt voor het gesprek k gevonden in de bijdragen Over de oecu- I mene die prof. dr. J. D Groot en dr. A. F N. Lekkerkerker h( geschreven voor het boek Uit t\ |één. dat dit najaar bij de uitgeverij Lem- niscaat in Rotterdam zal verschijnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2