VZT kan ze niet aan een koeienstal helpen Bisschoppen verontrusten over leeront wikkeling r- Kanttekening Velen zijn met dit werk no«r zo onbekend overleden Hervormde Kerk steur opleiding Bantoekerke SCHAPEN Uw collega's noemen u objectief. B'ljeen geschil waagt men iiw mening. U steekt daar rustig een pijp bij op. Zijn we er dus ver naast als we denken datuCoopvwxt rookt? coopvaett BET Een ivoord voor vandaag ..Te dien dage zal het geschieden, luidt het woord des HEREN, dat Ik uw paarden uit uw midden zal uitroeien" (Micha 5:9). Dat staat merkwaardig in het kader van een heilsprofetie. Wij zijn op het eerste gezicht geneigd, dit te zien als een straf, een oordeel. Toch is het niet zo. Het Oude Testament heeft het niet op paarden begrepen. Ze werden vrijwel uitsluitend voor de oorlog gebruikt. Als in Deuteronomium 17 de ideale koning wordt getekend, dan wordt er van hefn gezegd, dat hij van twee zaken weinig zal hebben: vrouwen en paarden. Dan was Salomo al geen ideale koning meer, want achter elkaar vertelt de Bijbel van hem, dat hij een grote paardenhandel dreef en duizend vrouwen had. Steeds weer verviel Israël in het kwaad, te vertrouwen op de paarden. Het kon wel zingen van Het briesend paard moet eind'lijk sneven", maar het had een lange weg nodig, om te leren wat Hosea onder woorden brengt: „Assxir zal ons niet verlossen, op paarden zullen wij niet rijden. En wij zullen niet meer zeggen tot het werk onzer handen: onze God'. Want van u verkrijgt de wees barmhartigheid." Armen, die afstand hebben gedaan van al hun menselijke machtsmiddelen, wil God helpen. Dat is de les. die de Nieuwtestamentische kerk steeds weer moet leren: Geen aardse macht begeren wij. Die gaat alras verloren. Ons staat een sterke Held terzij. Maar wat doen we in ons persoonlijk leven? Hoe reageren we op de methoden, waarvan de wereld zich bedient? Betalen we met gelijke munt terug uit vrees, dat we anders tegen het harde leven niet opgewassen zijn? Dan verloochenen we onze adeldom. Wij lezen vandaag Handelingen 20 116. Wij lezen morgen Handelingen 20 1738. ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1 Melkpakketten voor Purwokerto ROTTERDAM Gezeten ach*er een flinke stapel foto's wacht mevrouw Buffinga ons op. „Laten we met de foto's beginnen", vind ze. „Dit is de aankomst van de melkpaketten in Purkokerto." En dan zitten we eigenlijk al direct midden in het werk van het Vrou wen Zendings Thuisfront in dit geval van Zuid-Holland-Zuid, om dat mevrouw G. W. J. Buffinga- Götzen daarr presidente van is. „En dit is de opening van de kraamkli niek in Purwokerto op midden Java door de vrouw van het desahoofd", gaat mevrouw Buffinga door. die de namen net zo gemakkelijk uitspreekt of ze er zelf is geweest. Die kraamkli niek krijgt melk van Simavi, maar eerst moet de Indonesische regering toestemming tot invoer geven. En c^t kan soms wel een half jaar duren. Het verzenden duurt ook nog eens vier tot zes maanden. Nu is het VZT begonnen om in deze overbruggingstijd zes melkpaketten per maand naar de klinieken Tabitah 1 en 2 te versturen, totdat die van Simavi aankomen. Ditg ebeurt in pak ketten van vijf kilo, die niet boven de 25,- uitkomen, anders moeten er teveel invoerrechten op worden be-i taald. „En dat is nu het leuke, onze paketten komen praktisch allemaal aan", zegt mevrouw- Buffinga trots. Moeilijk- Ze vindt het zo jammer, dat de mensen zo weinig weten van dit deel i o (Van onze kerkredactie) Nu de zendingsterreinen van de Gere formeerde Kerken over de verschil lende provincies zijn verdeeld en Roe- anda aan Zuid-Holland-Zuid, Zee land. Brabant en Limburg zijn toege wezen wordt door het VZT al geld weggelegd om direct in te kunnen springen. Brieven In Roeanda zal een contactpersoon wor den benoemd, waar het VZT overleg mee kan plegen. „Ik hoop dat het iemand is waarmee je Nederlands kunt schrijven", geniet mevrouw Buf finga al bij voorbaat. Want ze krijgt stapels post door haar werk. Zeven brieven liggen er dan ook nog, die beantwoord moeten worden. Ik kan zo genieten van de activiteit van deze mensen" en dan vertelt over de koe, die voor het weeshuis werd gekocht en waarvan men nog melk probeert te verkopen. Jammer genoeg geeft ze maar vijf liter per dag. „Nu willen ze een hele stal be ginnen in Purwokerto, maar daar kunnen we als VZT niet aan meehel pen. Maar misschien komt er nog wel eens een tweede koe bij..." LfurKum zorgi voor ae «raam- y-v yy Ngesti Widodo in Purboling- I |o r\AlCCAT7Gin r goederen voor de kliniek en; -L' O» UUXoöCz V (1 lil Kerk en samenleving SAMENLEVING en kerk in de mo derne f'Jd vormen een onuitput telijke bron voor literatuur. Het rhristendoni is op zoek naar een nieuwe benadering om het proces van secularisatie verwereldlijkingi bij te houden, voor te blijven dan wel aan te wenden ten eigen nutte. Daar wordt veel over gesproken. Genêve was er een voorbeeld van. Dat het onderwerp van discussie kan syn, is bemoedigend; de uitkomsten laten vaak ruimte voor pessimisme. De Amerikaanse protestantse hoog leraar Harvey Cox xiet het in zyn boek De stad van de mens; het le venspatroon van de geseculariseerde wereld in theologische perspectief (Ambo-boeken, Utrecht, 301 blz„ 10,90) niet zo somber in. Cox zegt volmondig Ja tegen de „verwereldlijking", meent dat het los raken van religieuze waarden be slist een positieve bijdrage is tot ver nieuwing van het christendom en het goed verstaan van onze huidige maatschappij, die niet meer besloten Is, maar reikt tot aan het einde van de wereld. De geseculariseerde mens, d.w.z. de mens die de nevels van de gesloten wereldbeschouwing doet optrekken en loskomt van religieus zelf-inzicht leeft bewust, maar anoniem. Juist in die anonimiteit liet Cox ren stuk hevryding van oude bindingen, dir evangelisch is. liet privé-leven van de moderne mens overheerst, maar dat wil nog niet xeggen dat het hem ontbreekt aan medemenselijk ge voel. Hy kiest xelf en laat zich niet dwingen. Cox is theoloog die io de sociologie een antwoord vindt op het handelen van de christen. Hij signaleert een duidelijke wisselwerking tussen een bepaalde, concrete vorm van mense- lijke samenleving en wysgerige voorstellingen, waaruit de maat schappij leeft. En het kan dan ook niet anders, dat er verband gelegd wordt tussen „verstedeiyking en in storting van traditionele religies". De Amerikaan benadert het moderne samenleven positief. Hij is een uit gesproken tegenstander van hen, die in deze tyd alleen maar verwording en ondergang zien. Massificatie is volgens hem dan ook geen probleem, eerder een bevrijding van de dwang van besloten gemeenschappen, van waaruit het christendom nu nog. en volgens de auteur, tet eigen schade, redeneert. De volwassen geworden mens denkt zelfstandig over de we reld van nü, over deze tijd. Dc tech nische (r)evolutie heeft de mens uit de dorpsgemeenschap in de grote stad geplaatst en hij ziet helder en duidelijk voor zich de noodzaak tot ontmythologisering, tot strijd tegen heilige huisjes, tegen sacralisering. God is bezig in die verwereldiyking liet werken Gods gaat door; de schepping is nog niet af. „God vol tooit Zijn werk en de mens is hem daarbij behulpzaam". In het kader van deze kanttekening zou het te ver voeren in te gaan op het vele dat Cox in zijn ongetwij feld fascinerende boek overhoop haalt: Tiliich, Barth, Van Peursen (van wie hij een bewonderaar is), lioekendyk; de kerk als voorloper van het komende Ryk; de lering die de kerk moet trekken uit de soms heilloze uitingen van onze samenle ving (in een scherpe analyse van re clame en sex); de medemenselijk heid In sociaal en raciaal perspectief. Cox zegt het vaak hard; hy ontmy thologiseert het bybels geloof. Hij meent in veel, wat voor de behou dende christen een vaste waarheid is. het betrekkelijke te moeten zien. Ve len zullen daaraan moeten wennen, het ook niet met hem eens «yn. Zeker is wel. dat De stad van de mens (The secular city) ons voor houdt kritisch te zyn tegenover het verleden en open te staan voor ver nieuwing, althans het laatste niet a priori te verwerpen. Cox leverde een vruchtbare en tegeluk interes sante en goed leesbare bydrage tot de discussie over taak en toekomst van de kerk in de moderne samen leving. De vroedvrouw in Purwokerto is wel heel blij met de melkpoeder van het VZT. Uit dankbaarheid stuurde zij een foto van haarzelf en haar kin deren bij aankomst ran de paketten. Commandant Palstra leidt samenkomst cadetten AMSTERDAM De tutste „men- komst, die Leger de» Heil» commandant W. F. Palstra zal lelden Is de welkomstsa menkomst van de nieuwe cadettencursus op donderdag 25 augustus. Daarna zal commissioner Palstra zoals bekend, op 1 september zijn nieuwe taak als Europees secretaris op het Internatio naal Hoofdkwartier van het Leger des Heils in Londen aanvaarden. De welkomstsamenkomst van de cadet tencursus Boodschappers van het Geloof aan de William Booth Kweekschool vangt aan 's avonds om acht uur in hote' Krasnapolsky in Amsterdam. Muzikale medewerking verleent het Amsterdams Congreszaalmuziekkorps. zendingswerk, waarvan wij de afde- 'ing Zuid-Holland-Zuid hebben uitge licht. hoewel er door het hele land afdelingen zijn. Gedacht wordt vaak. dat met de zendingsbijdrage het quo tum is betaald, maar het VZT val! erbuiten. Ook is het vaak zo moeilijk om mensen voor dit werk te krijgen In de praktijk wordt het werk gerea-| iseerd in het innen van contributie het inzamelen van kleding („Maar uitsluitend goede kleding, want wat je zelf niet wilt dragen kun je aan een ander niet geven'en het verstu ren van lectuur. Verder zijn er da mes. die knippen en naaien. Contac heet het blad van het VZT. Zuid-Holland doet het nu zo: iedere classis heeft een eigen project gekre gen om voor te zorgen. Rotterdam blijft het overkoepelend orgaan. Classis Gorkum zorgt voor de kr; kliniek go. waa medische instrumenten worden heen- gestuurd. Het geld dat over is wordt voor melkpakketten gebruikt. ZCIST In de ouderdom van 87 jaar r., is te Zeist overleden ds. H. D. Boissevaln, Classis Dordrecht heeft vijf jaar lang oud-secretaris van de Zending» Studie- de studie betaald voor een meisje, raad. Ds. Boissevaln is door zijn werk op dat in Djakarta theologie wilde stude- j verschillende terreinen een bekend man ren. Sinds een half jaar is ze afgestu- geweest. deerd en is nu secretaresse bij het overledene werd in Amsterdam jeugdwerk in Salatiga. Nu wordt het11^®™° en,„stu,o£rrde in GIünt?f.en .V1 geld voor melkpakketten gebruikt. h.™ „r^e v,n De classis Barendrecht heeft als werk- Gelselaar, zijn eerste en enige gemeente, object de kraamkliniek Klampok en want in 1920 kreeg hij eervol ontslag met sinds kort de plaats Tegal. Hier wer- bevoegdheid van emeritus in verband ken ds. Dwidjowijono en zijn vrouw. met 5^2 benoeming tot penningmeester ien'vJ'liiïLCS' hC' h°""«StanbSSÏ talOentsert be- den /an bijbelclubs, naanerenigin- jastte hem met de algemene propaganda, gen enz. Onlangs is aan mevrouw spoedig werd hij tweede secretaris en in Dwidjowijono een tafellaken voor 1922 secretaris. In 1948 ging hij met het avondmaal gestuurd, waar ze ge- emeritaat weldig blij mee was Boissevaln heeft een groot aantal functies bekleed, zoals secretaris van de Onmnfffiliik j NederI Evang. Protest. Veren., pennlng- IsnmogeUJK meester van het comité Nederl. Zendings Conf.. lid van het hoofdbestuur van de Nu al is zij ook bezig geld in te zame- j len en plannen te maken voor het kerstfeest van 1500 gevangenen. Ei genlijk een onmogelijke opgaaf. Maar in een brief over hen staat: ..Ze weten niet hoe ze dit bekostigen i moeten, maar vertrouwen rotsvast dat 't er zal komen. „Als we straks: gelden krijgen van onze Heer..." Tn ieder geval is Rotterdam-Zuid ge vraagd om als ze geld over hebben dit daarheen te sturen. De classis Brielle kan nog maar niet op gang komen. Classis Schiedam be taalt jaarlijks de kosten voor een j leerling van de SGKP in Magelang. een school die is te vergelijken met Nyenburg in Baarn. Rotterdam-Rechter Maasoever zorgt i voor het weeshuis in Purwokerto. I waar 74 kinderen worden verpleegd en de kraamkliniek, waar dus maan delijks de zes melkpakketten heen gaan, Ook Rotterdam-Zuid verzamelt geld voor melkpakketten. Alles bij el kaar verstuurt Zuld-Holland-Zuid 55 melkpaketten per maand. Dat is een bedrag van 1.017,-. „Dat kunnen we op den duur toch niet volhouden, ten zij we andere hulp krijgen. Wel kre gen we al ƒ5000.- van Hongerende Wereld, 1000 van een particulier fx\ de opening van de den Java door de vrouw i Purwokerto op mid- dessahoofd. Allen hebben hun mooi ste kleren aangetrokken. Dertigduizend gulden naar Zuid-Afrika (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Het werelddia- konaat van de Nederlandse Her vormde Kerk heeft dertigduizend gulden beschikbaar gesteld voor een betere theologische opleiding van de voorgangers der zogenaam de Onafhankelijke Bantoekerken in Zuid-Afrika. hebben indertijd uitvoerig geschreven over dit werk, dat gedaan wordt door het Christelijk Instituut voor Zuid-Afrika van dc bekende ds. C. F. Beyers Naudé. De onafhankelijke Bantoekerken zijn sedert het eind van de vorige eeuw opgekomen als gevolg van de toen al Centraal Bond voor Christelijke Philan- troplsche Inrichtingen, commissaris van Hoenderloo. Maandagmiddag zal hij in Zeist worden begraven na een rouwdienst in de Bos- kapel om twee uur. opduikende kleurgrens in de bestaq kerken, alsmede door een zeker e neel verschil in geloofsbeleving Bantoe en blanke. De ontwikkeling 1 deze onafhankelijke kerken is snel gegaan. In 1960 waren ruin miljoen Bantoes lid van deze of kerkjes. Vaak bestaat de hele 1. uit niet meer dan één of enkele j meenten in een bepaalde streek, minder dan 2400 van deze kerken f kerkjes hebben erkenning van het n nisterie van justitie gekregen. De the logische opleiding is uiteraard zwakfj seeds minder geschikt om de mens kelijk te helpen. Het Christelijk Instituut is in samdl werking met de Verenigde Bijbel| nootschappen een schriftelijke bijM cursus begonnen, die ruim dui: abonnees, allen Bantoevoorgan^ telt. Verder worden herhalingscursü sen voor Bantoepredikanten gehoud^, Een theologische opleiding en vrouwen- en jeugdwerk krijgen I aandacht. Het werk van het Christelijk Insf tuut is hierdoor zo toegenomen, men een speciale secretaris voor werk heeft aangesteld en wel ds. niel van Zijl. Ds. C. F. Bevers NaudéP adviseur van de door de Bantoekerkg zelf gevormde vereniging va kaanse onafhankelijke kerken. Vorige maand stelde de Nederlai Hervormde Kerk veertigduizend den beschikbaar voor hulpwerk oi negers in Mississippi. Tegen vrijzinnige interpretaties Onzekerheid en angst -b onder Nederlandse RK UTRECHT In een officiële verklaring hebben de geza- melijke Nederlandse rooms-katho- lieke bisschoppen hun verontrus- Dl pen en het feit, dat de bekende Anistt aaj damsc studentenpater J. van Kilsdo^&v" begin vorige maand naar Rome ontboden om zich voor de congregsl|ur: van het geloof te verantwoorden ovi Dl bepaalde leerkwesties. Bij zijn terugecu keer zei Van Kilsdonk, dat het naamste onderwerp van gesprek wfcen de vraag, of in de Rooms-Katholiefon Kerk een zekere mate van vrijheid t gedarhtenwisseling mag bestaan o de biologische maagdelijkheid van Mi ..ACH, lammetjes", zeggen we in het voorjaar als tre de nog wat rillerige beestjes naast moeder schaap in de wei rien staan. „Kijk toch, wat schattig", en er klinkt een spetter vertedering in on-e ftem. Het schaap heeft niet alleen in de agrarische sector een eigen plek, we zijn allemaal met het schaap opgevoed. Hoeveel generaties heb ben niet gezongen over het schaap met witte voetjes? En staat .schaap je, schaapje, heb je witte wol" ook al niet jaren op het repertoire? Toen ik ontdekte dat een vrij gro te witgewolde kudde overigens zonder herder vlak voor ons Friese vacantieliuisje graasde, was ik verrukt. Wat een idylle. Twee zwarte schapen gaven nog een apar. te charme aan het geheel. In de weken dat ik daar aan de rand van een meer bivakkeerde heb ik me voor het eerst van mijn leven kun nen verdiepen in de psyche van het schaap. De wolken, die van ver over het meer wit of grauw naar ons toedreren waren wisselend, maar bieren boeien. Met de bakker uit het dorp kon je lachen, met de dominee eindeloos praten, maar de schapen drentelden grazend en mek kerend in eenzelfde traagheid op dat stuk wei. zodat ik me na een paar daoen afvroegW«r gaii er in die beesten om' /AP een winderige morgen toe,< ecu der moederschapen h«a» halfvolwassen telgen ran 'irh af dreunde om al het brood uimijn hand alleen op te smakken, dacht ik dat de tijd rijp vo> opa? een gesprek. Het schaap waarmee ik praten wilde had van mijn dochter de ro mantische naam ran My fair lady gekregen. Daarom vroeg ik recht op het schaap af „Mn fair lady. wat gaat er in je om?" Ze reageerde niet. Ze likte de laatste kruimels van mijn hand. kwispelde met haar staartje, hiej haar kop waarin de geelachtige ogen glommen naar me op. maar zweeg Ik herhaalde mijn vraag. Toen zei ze heel eerlijk: „Mèèè". Dat betekende: niets, helemaal niets. ,J)at is onzin, my lady. ga eens mee, dan krxjg je een worteltje." Gehoorzaam trippelde ze achter me aan ons huisje binnen. Toen ze het worteltje op had. deed ik een nieuwe poging. ..Luister eens liefje, achter glanzen de ogen, zoals iij hebt. moet toch iets omgaan. Wat w hef?" „Mèèè". herhaalde ze. nu met meer overtuiging, doch zonder géne. Want dat ze een stom schaap was. wilde ze weten ook. rTOEN ik haar teleurgesteld bui- ten de deur zette, constateerde ik dat haar fraaie naam een over dreven luxe was. want ze liet op de keukenvloer iets achter, waar iede re 'ady van zou blozen. Nu had ik natuurlijk nog met de twee zwarte sfhaoen Martin Lu ther King en Mahaliah Jackson roemden we ze of met Bach een pruikerig beest kunnen pra ten. maar het kwam er niet van Bovendien maakten zij ook zo in het oog lopend de hele dag van hun buik een god. dat ik er geen ver Vc.'tangcis en rozen trouwen in had dat zij minefcr stupi de waren. Op een ochtend, dat mijn dochter wurmen zocht om te vissen, zong ze ineens: „Laat mij ran uw grote kudde, toch een heel klein schaapje zijn", Terwijl ze oakkundig een kronkelend protesterende wurm uit groef. merkte ze op: ..Wat een duf liedje is dat eigenlijk hè? Schapen zijn wel lie' hoor, maar zo ontiege lijk stom. Het stomste kind is niet zo stom als een schaap. ,.JK ben de goede herder". In- eens kwam die tekst op me af en schokte me als nooit tevoren Want achter onze open leeft wel 'ets, niet waar. Wij zijn toch rede lijke wezens. Wij doen wel iets meer dan grazen en bloten, wij dra gen verantwoordelijkheid. wij wil len onze opdracht hi«v op aarde vervullen. Natuurlijk hebben we on ze onhebbelijkheden en fouten, maar zo stom als een schaap. Nou ik zeker niet. En u? Nee ti ook niet, zo stom niet, laten we wel wezen. Maar drie weken confrontatie met een kudde schap*u geef» toch •rel te denken. Te mee- daar ..fk ben de goede herder" e«,i uioat i« ran de eerste de h«'" Wan: met alles wat we in on re mens «ebben, rijn we toch ook schapen die een herder niet missen kw"en. Mink vna Rijsdiik MINK VAN RIJSD1JK ie) mjet een aling il S ïlickcn 4 P'a geen spil i, ting uitgesproken over vrijzinnige interpretaties van sommige ge loofsgegevens. Zij zeggen, dat het hun plicht is de gelovigen voor dwalingen te behoeden. Zij wijzen op de onrust, de onzeker heid en de angst, die bij vele rooms-ka- tholieken in de Nederlandse kerkpro vincie leven als gevolg van wijziging, andere interpretatie of afschaffing van allerlei zaken, die zy van jongsaf hebben gezien als behorend bij de kerk. Nieuwere theologische studies en de discussies op en rondom het concilie hebben het juiste zicht op vele godsdienstige vragen en problemen ver diept en verscherpt, aldus de bisschop pen, maar het blijkt nodig wezenlijke zaken van het rooms-katholieke geloof veilig te stellen. Authentiek De bisschoppen zeggen dan het vol gende: Het gaat hierbij niet om zaken, waar over in de kerk verschillend kan wor den gedacht, maar om geloofswaarhe den. die tot het authentieke geloof van de kerk behoren, omdat de kerk deze waarheden als geloofsgoed van de Heer en de apostelen ter verkondiging heeft ontvangen. In die zin heeft de kerk altijd ge loofd en verkondigd, op grond van het evangelie, dat Jezus Christus de enige Zoon van God is, God van God. de Eengeborene van de Vader, die om ons heil is mensgeworden, en die daarom in een naar het wezen andere zin Zoon van God wordt genoemd, dan waarin van mensen wordt gezegd dat zij „kin deren Gods" zijn. Evenzo heeft de kerk altijd verkon digd dat Jezus Christus zonder toedoen van een man geboren is uit de maagd Maria door de overschaduwing van de H. Geest. En wanneer de kerk belijdt te gelo ven in verrijzenis en eeuwig leven, ons door Christus' verzoenende dood aan het kruis en door zijn verrijzenis ver worven. is dat meer dan het voortleven in de gedachtenis van de nabestaan den. De bisschoppen menen, dat zij in hun opdracht zouden te kort schieten, als zij niet aan hun gelovigen zouden verkondigen, wat het geloof van de kerk is. Met grote aandrang vragen zij degenen, die zich in dit geloof van de kerk willen verdiepen, hun medc-gelo- vigen niet in verwarring te brengen door uitlatingen, die de indruk dit geloof te willen ontkenner twijfel te trekken \erklaring. die zij na een gezamenl jke v|8ch ,and ccn h00g]craar benoemd in vergadering, die donderdag is gehou- oecumenische theologie Het is de 41-jtf" den. hebben uitgegeven. Seppo Teinonen, die deze nieu* leerstoel aan de universiteit van Helsin' Vail KilsrloilU Innwnen HIJ woonde onder andr de assemblee van de Wereldraad in Nf Er lijkt een duidelijk verband tus Delhi bij en was officieel waarnemer I sen deze verklaring van de bisschop-1 het Vaticaans concilie- ■ti gisch verstaan. Een tweede ondei was de vraag, of over de godheid Christus in verschillende betekenis gesproken kan worden. Red.) Geen gezamenlijke bijbelvertaling in Duitsland (Van onze kerkredactie) FRANKFORT Van e< meenschappelijke bijbelvertaling protestanten en rooms-katholieken Duitsland zal voorlopig nog geen ke zijn. De Evangelische Kerk rooms-katholieke bijbelgenootschap Stuttgart voorgesteld samen werken. De rooms-katholieken wefl in antwoord op de nieuwe officiële vr taling, waaraan zij in 1963 begonne zijn. Van protestantse kant was fle niet bereid, om hieraan mee te gaa werken, omdat men van oordeel wii dat de inbreng in een vertaling, die enige jaren aan de gang is, niet m groot kan zijn. De jezuïetenpater prof. dr. Norbe Lohfink betreurde de protestanty, beslissing. De argumentatie, stadium niet meer aan de nieuflT" rooms-katholieke vertaling mee te we 0< ken, noemde hij „voor ons exegete niet zeer overtuigend". Het duurt n; minstens vijftien jaar, voordat dflv vertaling voltooid zal zijn, zodat vo gens hem de hoop op een gezamenlij' bijbelvertaling voor de naaste to^L* komst begraven is. Ha BEROEPIXGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen te Reeuwijk (toez.) Veld te Den Bommel: te Tricht: kand. G "e J. Martens te Utrecht. V Aangenomen naar Vreeland: kaoi kand. C. Dijckmeester te Amsterdam. Bedankt voor St. Johannesga (vac^ A. Bos toez.): G. J. de Vries te (Fr.). CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Buschoten: I. de Brui)" te Rotterdam-centrum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oud-Beijerland: Verhoef te Barneveld. ?r

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2