Meer fut door lachende discipline RUIMTE NIEUWE WERELD BOUWEN ZATERDAG SO JULI 1966 sing-out '66 W PRODUCED BV MORAt Rf ARMAMFNT WAT wil de Morele Herbewapening? Welk doel streeft MH na mot Sing Out? Op deze Ruimtepagina wordt geprobeerd op beide vragen een antwoord te geven. „Opgesteld in rijen van zes doet het groepje van ongeveer vijftig jon gelui wel wat militant aan. Maar wat geeft datHet gaat om de vrijheid, de eerlijkheid, enzovoort. ..Vrijheid is een woord dat je dik wijls hoort. Maar als je er niets voor doet gaat zij overboord. Je krijgt haar niet zomaar aangereikt. Van elk van ons vraagt zij nieuu-e strijd". Om de vrijheid te behouden moet je er wat voor doen, desnoods in rij en wan zes zingen en marcheren! Fietspomp Het werd een groot succes, daar in Scheveningen. Vooral toen Jeanne d'Arc zei dat wanneer je bang bent, je net moet doen alsof ie niet bang bent. Ga je er dan op af aan is er niets aan de hand. Na het vallen van enkele „schokken de termen" komt vanachter een vader landse driekleur de verschrikkelijke sneeuwman te voorschijn: een wonder lijk mens, eerder een gedrocht, dat de doorsnee Nederlander voorstelt. Door Pieter Jan Dekkers Een meisje met fut, voorstellend de Nederlandse jeugd, komt met een fietspomp het toneel op en geeft de stakker enkele vitaliserende injekties. Natuurlijk van eerlijkheid, reinheid en liefde, de drie magische woorden. Het blijft een raadsel waarom het gedrocht nu plotseling opkikkert, maar de zaal krijgt geen gelegenheid daarover na te denken. Er wordt hevi» gezongen. Vuisten bal len zich. Sing Outer: „Laat maar waaien, laat maar waaien, Leven heeft toch niets geen zin. Mooie woorden naar de haai en. geeft mij maar mijn vriend of yrien- Andere Sing Outer: „Waarvoor zou den wij nog ven tenzij voor onze aow? Er valt niets meer te beleven, hou toch op. U maakt ons wee". Het morele peil bereikt langzaam een dieptepunt. Maar dan roept een stem op de achter grond: „Iemand moet Engeland op doen leven. En met Frankrijk naar eenheid streven. Aan alle volken hun vrijheid hergeven en verarmde volken me' hoop doen leven. Iemand moet de eerste zijn". „Niet klein" Plotseling barst het koor los: „Neder land. Je bent niet klein". Wolvckamp: „Ja we zullen 't nu pro beren. Baat het niet dan schaadt het niet. Zelf beginnen, 't anderen leren. Beter iets te doen dan niets". Sing Outer: Wij willen ons niet laten representeren door een stelletje paci fistische en onvaderlandse provo's en druktemakers, die nu zoveel publiciteit krijgen. Iedere mens moet zijn hebzucht opofferen". Dan zegt een ndere Sine Outer dat cr een nieuwe wereld moet komen: „Al leen discipline kan de jeugd weer fut geven" Het programma wordt telkens onder broken door sketches. Zoals deze: een echtpaar heeft ruzie en gooi', met grote woorden: Rotzooi en rotwereld. Profeet Hinzen: „Pas op! Geen ruzie geen gehuichel meer" Het echtelijke paartje bedaart en be- cint qan een gemoedelijk praatje over de nieuwe hoed - an Marie en hoeveel Christiaan Joost bij de paardenrennen heeft verloren Dan komt het slot. Handklappend wordt Willem van Nassauwe er bij gehaald en zacht, hard en vertraagd zingt mor»: Stellen wij prijs op een vrij Ne derland. Zet dan onze bangheid maar aan de kant. Zeg ronduit je mening van he den af en trek je van kritiek geheel niet aan"! Na een korte film over het werk van de Amerikaanse broe ders en zusters en de uitreiking van kostbaar propagandamate riaal, gaat een ieders zijns weegs, opgekikkert en gesterkt in de nationale gevoelens. Fut als nooit tevoren. Groot succes in Scheveningen Het I* allemaal begonnen met do Britse Journalist en schrijver Peter Ho ward. die vorig laar overleed. HIJ zag de moderne jeugd, en speciaal de Ameri kaanse, „niet als een bedreiging of een kankergezwel, maar als een groep mensen, tot enorme prestaties in staat". Overal werd hij op scholen en universi teiten uitgenodigd om te komen spre ken. Totdat men op het idee kwam al zingend de boodschap te verkondigen. Onder leiding van de bekende Coll- tvel Brothers en met medewerking van de Glenn Sisters brachten 150 optimistische jongeren vaderlands-lie- vende liedjes met de boodschap dat er behalve nozems, pacifisten en „weg met ons" schreeuwers ook nog jongeren zijn met hogere waarden. Zonnig begin Sing Out '66 Is voor het eerst aan het strand van de Amerikaanse Oostkust opgevoerd waar alles wat naam heeft in de zon ligt. Op uitnodiging van bijna 100 senatoren en leden van het Huis van Afgevaardigden ging de show naar Washington. Spoedig volgden er tiental len uitnodigingen van gemeentebesturen en scholen om de vrij heidsboodschap eens te laten horen. Overal begon men eigen Sing Outs te maken. Momenteel bestaan er in Ameri ka alleen al meer dan vijftig. De Nash ville Banner schreef: „Deze mensen moeten terugkomen en kris kras door't land trekken totdat iedere plaats van enige betekenis ia bgzocht. Nu nezem- achtige mindertieden en druktemakers overal op de "holen en universiteiten chaos stichten in naam van het paci fisme en ons land steeds meer in oorlog raakt, kan Sing Out daar iets positiefs tegenover stellen". Spoedig volgden er uitnodigingen van legeronderdelen. Divisiecommandanten dingen als thema: „Verbeter de wereld begin bij uzelf". Studenten en middelba re scholieren In Japan en Korea stroom den met duizenden toe toen Sing Out daar voor het eerst werd gezongen. Ze voelden zich één met de Amerikaanse Jongeren, tenminste dat zeiden de lei ders van Morele Herbewapening. De show kreeg naam: de Japanse mi- nister-president, Sato, woonde een voorstelling bij. Duitsland Bondskanselier Ludwig Erhard liet de groep naar Duitsland komen en natuur lek werd het een groot succes: in de beroemde Beethovenhalle wuifde de bondskanselier met zijn programma boekje. Zelfs eerwaarde zusters kwamen in de ban van de nieuwe jengd. In de befaamde kloosterschool te Noonen- werth begonnen ze werelds mee te klap pen op het ritme van de nette beat. Zei moeder-overste „U bent moedig om uw ideëen van reinheid en oprechtheid en uw geloof in God openlijk te verkondi gen"; de novieten gaven de Sing Outers een behoorlijke som geld. Verder ging, en gaat nog. het succes De kleinzoon van de grote Gandhi, hoofdredakteur van een rechts geo riënteerd Indisch blad. wil de boodschap samen met de jongeren door geven aan de heren in Peking. Een ambitieus plan - Plotseling begon de vaderlandse pers te merken dat er iets aan de hand was Het Vaderland schreef dat dit nu eens iets anders was dan teach-ins en sit- downs. Elseviers Weekblad sprak van een muzikale explosie van negers, blan ken en indianen. Bruisend. Pakkend! Ontwapenend Nederland mocht natuurlijk niet ach terblijven. En dat deed het ook niet. Op Tweede Pinksterdag kregen we onze ei gen Sing Out. uitgevoerd door vijftien jonge tot teer jonge Morele Herbewape- naars. „Spontaan zongen ze de haat de hebzucht en het cynisme van de kaart", zei MRA. het nieuwsblad van Morele Herbewapening in Nederland Voor een halfvolle zaal In het Sche- veningse „Op Gouden Wieken" kon hun muzikale ongewapendheid het niet bol werken tegen hun enthousiasme. Emil Luning en Peter Wolvekamp. twee voor mannen van de vaderlandse Sing Out. lieten de geest van discipline, opti- jnisme en eerlijkheid op de halfwilde zaal nederdalen. Wolvekamp: „Wij willen de Neder landse jeugd een nieuw ideaal geven" Wat dat streven nu concreet inhoudt, wordt niet goed duidelijk, maar de ma nier waarop de tieners (en verschil lende twens! pleiten voor reinheid is bepaald ontwapenend. Opgesteld in rijen van zes (illustratie uit e Nederlandse leider MH: JTklT is het verhaal van Sing Out '66: „Een wervelwind van muziek en enthousiasme, die bezig is de wereld te veroveren aldus het tijdschrift van Morele Herbewapening. Ver volgens: „Het is een produkt van jongeren die weten wat ze willen. Ons doel is, zeggen ze, een nieuw Amerika en een nieuwe wereld te maken die evenveel verschilt van wat we nu hebben als een roeiboot van een ruimteschip En daarom zingen ze. De jongens gekleed in blauwe blazers en grijze broeken, de meisjes in eerlijke truitjes. Over absolute eerlijkheid, absolute reinheid en absolute liefde. „Wij willen een nieuwe wereld waarin recht wordt gezet wat verkeerd is", zegt de leider van de Nederland se Morele Herbewapening, mr. A. R. Burger. „Een we reld waar iedereen genoeg voedsel, kleding en onder dak heeft en een levensver vulling, die werkelijk bevre digt. Een wereld waar God mensen leiding geeft en ab solute morele maatstaven richtsnoer zijn. Om dat te bereiken moet je echter bij jezelf beginnen. Morele Herbewapening brengt een nieuwe geest voor de men sen: het Christendom in de praktijk." VANUIT deze stelling bekijkt MH de problemen waarmee de wereld thans kampt, zoals de oorlog in Vietnam. „Oorlog is geen oplossing voor bepaalde problemen," zegt mr. Burger. „Om wel een oplossing te vin den moeten we de diepere oorza ken van oorlog en onrecht aan pakken. Frank Buchman, de op richter van MH heeft eens ge zegd dat de volken hun histo rische weg naar chaos en vernie tiging zullen doorzetten, tenzij we de menselijke natuur mas saal veranderen." „DAAROM moeten wc MH brengen, ook in Vietnam. Wij mogen niet van de VS verwach ten dat zij zich uit de Vietna mese oorlog terugtrekken. Een ander probleem is het commu nisme. Ook voor de mensen ach ter het IJzeren Gordijn is MH Zij kennen problemen die wij ook hebben. Daarom moeten we samen onszelf veranderen. Al leen dan kan er succes worden geboekt." MH geeft enkele kostbare bla den uit. Het benodigde geld wordt door de leden bijeenge bracht. De aktiviteiten zijn groot. Momenteel treedt de Ne derlandse Sing Outgroep op in Engeland. Er worden in de herfst verscheidene internatio nale conferenties gehouden. In Amerika wordt MH gesteund door een grote bevol kingsgroep. Zo is de leider van de Republikeinse fraktie in de senaat, senator Dirksen, lid van het Sing-Out-comité. ït" Foto uit een tijdschrift van de Mo rele Herbewapening: geestdriftige begroeting van de luchtmachtcadet ten van de academie in Colorado Springs voor Sing-Out '66". JAN V. D. WOLF PRIJSWINNAAR MET OPSTEL VOOR EUROPESE BEWEGING: RBEID overwint al- les", sprak reeds Vergilius in het grijze ver leden. Een vluchtige blik op de omvangrijke taak waarvoor de Europeaan zich gesteld ziet bij zijn streven naar eenwording lijkt deze oude wijsgeer echter in het ongelijk te stellen. Er wordt hard ge werkt en veel geconfe reerd en toch is de een wording van Europa nog lang niet beriekt". „Het verleden geeft bij een streven naar een verenigd Europa geen reden tot optimisme. De onderlinge geschillen en oorlogen zijn altijd belangrijker geweest. Het 3ntwoord op de vraag hoe men een heid kan krijgen ligt besloten in de be staande Europese organisaties, zoals de NATO. de EEG en Benelux. Men moet beginnen bij de opvoeding van de Europese jeugd." OP REIS Dit is geen verslag van een of ande re Europese commissie maar een ci taat uit een opstel van Jan van der Wolf uit Strijen, 18 jaar en leerling van het Chr. lyceum te Dordrecht. Hij won er de vijfde prijs mee in een wedstrijd, die begin dit jaar was uit geschreven door de Europese Bewe ging. Samen met 200 andere prijswin naars uit alle delen van Europa maakt hij nu een rondreis door verschillende landen. „Een hele tijd geleden, ik geloof dat het januari was. schreef de Europese Beweging een opstel- en tekenwedstrijd uit over de eenwording van Europa Alle leerlingen van middelbare scholen konden daar aan meedoen. Eerst was ik het niet van plan maar de leraar Neder lands zei dat ik het maar moest doen Enkele weken geleden heeft de burge meester van Dordrecht hem een prijs uitgereikt tijdens een bijeenkomst op het stadhuis. Woensdag werd in de Al- bertzaal van het Congressenpaleis in de Belgische hoofdstad de prijs aan de 200 winnaars uitgereikt. Tevens kreeg een /an de jongens en meisjes een gouden medaille. Tevoren bracht Jan van der Wolf sa men met 20 andere winnaars een be zoek aan Scheveningen. Rotterdam. Keu len en Bonn. Via Luxemburg gaat het nu naar het einddoel: Straatsburg, dr zetel van de Raad van Europa. „Wat we daar allemaal gaan doen weet ik nog niet", zegt Jan. „Een ding is zeker, we gaan om een ronde tafel zitten en met elkaar praten over een verenigd Europa. Een talk around the table". 10 augustus kor t hij weer naar Nederland tuerg. UITWISSELING In zijn opstel pleit Jan voor een goe de Europese opvoeding van de Jeugd Men moet deze jeugd vertrouwd maken met de eenheidsgedachte. Alleen dan kunnen we naar elkaar groeien. Bij de studie moet het accent vooral gelegd worden op de toekomst. „Het bestude ren van het verleden is noodzakelijk OOST ÈN WEST Hoe zal het verenigd Europa er moeten uitzien? ,Jk denk een soort statenbond, die in economisch, cultu reel en militair opzicht een eenheid vormt. Men zou een neutrale politiek moeten voeren. Daardoor kan Europa bemiddelen tussen Oost en West. Want men kan het ontkennen of niet: de Oosteuropese landen horen net zo goed bij Europa als België". „De veranderde maatschappelijke ver houdingen eisen in de toekomst een ge- perfectinneerde wetgeving. Peiler van een Verenigd Europa moeten de Rech- Jan zit In de zesde klas gymnasium van het Dordtse lyceum. Wat hij gaat doen als hij volgend jaar slaagt weet hij nog niet. „Misschien ga ik naar de tropische landbouwschool in Deventei om dan later bij de zending of het vredeskorps te gaan werken in een of ander Afrikaans land." Zijn hobby's zijn tekenen en de na- •uur in. Dat wil iet zeggen dat hij zich niet interesseert -'oor andere dingen. In tegendeel, hij zeilt graag, houdt van zwemmen en heeft op school in een volleybalclub gespeeld. Hij is ook niet afkerig van „wat de mensen moderne i raag eens horen." „De ideeën die de provo's hebben vind Ik nog niet zo kwaad", antwoord hij als ik hem vraag wat hij van de provo's denkt. „Ze moeten wel wer ken vind ik. Als ze dat niet doen. en ik geloof dat de meeaten geen klap uithalen, dan hebben ze niets in te brengen. Als ze de maatschappij wil len veranderen zullen ze er toch eerst aan moeten deelnemen." PIETER JAN DEKKERS om er lering uit te trekken en een goed inzicht in het geheel te krijgen. Ander zijds is het de toekomst die ons voor problemen zal stellen en daarom alle aandacht van ons opeist." Hoe hij dat wil bereiken? „De Euro pese landen moeten meer middelbare scholieren uitwisselen. Men zou het ver plicht moeten stellen dat iedere scholier een tijdje in een ander land op school

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 13