IMAGE VAN LWF LAAT TE WENSEN OVER voor u Gelezen Uw probleem is het onze.... Laplandse kerk schorst ambtsdragers met tv Kruisjes: nieuwste rage onder Russische meisjes Krijg weer oog voor idee van concilie Assemblee nu in Brazilië? deze krant behoort tot Het Kwartet DONDERDAG 28 JULI 1961 Een woord voor vandaag ..God wederstaat de hoogmoedigen. maar de nederigen geeft Hij genade" (Jacobus 4:6). Hoogmoedigen in bijbelse zin zijn wij allemaal, telkens weer als we niet van genade willen leven, zagen we gisteren. Maar wie zijn dan die nederigen? Jacobus heeft hier niet op het oog mensen, die zo bescheiden zijn in hun optreden. Daaronder kan nog heel wat hoogmoed schuil gaan. De nederigheid, hier bedoeld, wordt daar zichtbaar, waar een mens zich voor God weet staan en weet: neen, nu gaat het er niet om, wat ik doe of zeg of geloof, maar nu komt alles er op aan, wat God doet met mij. Deze nederigen, die het zelf niet meer weten, schenkt God genade. Wij kunnen dat niet narekenen. Wij kunnen bij voorbeeld nooit onszelf voornemen nederjg te worden. Dat zou weer een geraffineerde vorm van hovaardij zijn. Want de nederigheid, die de Bijbel bedoelt, is zelf ook genade. Ze wordt geschonken. Wij kunnen alleen nederig wórden, doordat God Zichzelf ver nederd heeft en mens werd. Wanneer wij tegenslag hebben, wanneer het niet wil. zoals wij het graag zouden hebbendan wordt daarin waar, dat God de hoogmoedigen wederstaat. Wèl hem, die zich dan tot de i hoogmoedigen rekent. Niet het lot, niet de mensen. God weder staat mij. wederstaat mij misschien juist vandaag. Herkennen wij Hem? En herkennen wij onszelf? Dat zou de grote ontdek king van ons leven zijn, want de nederigen geeft Hij genade. Wij lezen vandaag: Kolossenzen 3 517. T eleurstelling over besluit van DDR (Van onze kerkredactie) BELGRADO Het uitvoerend co-1 mité van de Lutherse Wereldfederatie! kon vanzelfsprekend niet op stel en sprong een nieuwe plaats aanwijzen ITJELGRADO De Lutherse de assemblee van 1969. nu de D Wereldfederatie (LWF) zal Brieven die niet «tJn voorzien van naam en adres kannen niet ln behandeling worden genomen. Geheimhouding ls verzekerd. Vin gen die niet onderling met elkau tn verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo ten. Vraag: Wat bedoelt men met de „sociale mammoetwet", is dat de zoge- genaamde arbeidsongeschiktheidswet. Is deze in de plaats gekomen van de ongevallen- cn invaliditeitswet? Wat wordt er dan verder bedoeld met de interimwet? Is er een verplichte ar beidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen in de maak en sluit de ze aan bij de arbeidsongeschikt heidswet? Antwoord: Dit is de door u bedoel de arbeidsongeschiktheidswet, die 1 ja nuari 1W7 ln werking treedt. Ze zal de ongevallen- en de invaliditeitswet vervangen en de naam geeft de bedoe ling uitstekend weer. Voor uitkering komen in aanmerking loontrekken- den, die al dan niet door bedrijfsonge val geheel of gedeeltelijk ongeschikt zijn geworden om werk te verrichten. De 'mate van ongeschiktheid wordt uitgedrukt ln procenten. Hiervan u de hoogte der uitkering afhankelijk. De wet, die belangrijke verbeteringen brengt, is zeer omvangrijk geworden, zodat de betiteling „sociale mam moet" wel verdiend is. Inderdaad ligt het in de bedoeling ook voor zelfstan digen een arbeidsongeschiktheids verzekering in te voeren. De premie zal daarin veel lager zijn maar ook de uitkering. Vraag: Weet u het adres van een wieier- of sportblad in België? Antwoord: Er verschijnt in België één dagblad dat uitsluitend aan sport gewijd is. namelijk de Franstalige krant Les Sports, waarvan het adres te vragen is bij de Belgische Wielnj- dersbond. Martelaarsplein 8. Brussel. Voorts geven de meeste Belgische bla den (zowel de Frans-als Nederlandsta lige) een zeor uitgebreide sportru- briek. die op sommige dagen verschei dene bladzijden in beslag neemt. Vraag:In welk jaar voor het laatst waren Drie Koningen. Sacramentsdag en Petrus en Paulus verplichte feest dagen voor de roomskatholieken in Nederland? Antwoord: Over het geheel geno men kan men stellen dat reeds in 1923 een einde is gekomen aan de verplichte zondagsviering op deze feestdagen. Later op het concilie van do Nederlandse kerkprovincie werd dit besluit vastgelegd (in 1924). Men mag dus aannemen dat na 1924 deze dagen niet meer als zondagen zijn gevierd. Vraag: Hoe komt het dat zoveel herbergen en hotels de Gouden Leeuw heten? Antwoord: Dit berust op een woorspeling: Au lit on dort en Au Lion d'or (Hier slaapt men op een bed en de gouden leeuw i. Het was vroeger gebruikelijk dat men in herbergen op stro sliep, herbergen met bedden waren toen nog een uit zondering. Vraag: Ik ben 65 jaar en geniet dus AOW-uitkering. Tevens ontvang ik een jaarlijkse lijfrente van 1000. Hiervoor heb ik 13 jaar lang jaarlijks 505 premie betaald. Aangezien ik beide niet nodig heb voor levenson derhoud, laat ik die automatisch op de spaarbank overmaken. Daar laat ik die bedragen staan en zij komen dus bij mijn vermogen. Nu lees ik in een verhandeling over belastingen, dat deze bedragen bij invulling van aangiftebiljet B niet behoeven te wor den opgegeven voor het vermogen. M.a.w.: De gespaarde uitkeringen van AOW en lijfrente mogen van het ver mogen worden afgetrokken. Lees ik dit goed of zit er een addertje onder het gras? Antwoord: Het gaat hier om de waarde van de rechten op ouder domspensioen en lijfrenten. De waar de van het recht op deze uitkeringen yormen in werk-lijkheid een bestand deel van het vermogen, doch zij zijn .vrijgesteld. Zijn de uitkeringen ech ter reeds genoten en zijn zij op de spaarbank gezet, dan is dit niet meer ..recht op uitkering" maar ..spaar banksaldo". Een dergelijk banksaldo is niet vrijgesteld en moet du? wel bij het vermogen worden aangegeven. Vraag: Waar staan in Leiden de zogenaamde vrijgezellenflatjes en wat is de huurprijs hiervan? Antwoord: Aan de Churchilllaan. Ze doen geen huurprijs maar worden verkocht in coöperatief verband van het Bouwfonds Nederlandse Gemeen ten. De koopprijs is thans 35.000. waarvan 3500 ineens en daarna 370 per maand. Vraag: Een kind van zes laar heelt door een ongeluk het rechter oog ver loren. Is het later vrijgesteld van mili- lire dienstplicht? Antwoord: Hij zal worden opgeroe- voor keuring, maar worct afge- gehele wereld. De meesten worden gevonden in de Verenigde Staten (5.6 miljoen). Lsraël neemt de derde plaats in met 2,3 miljoen na Rusland (3 miljoen) Oostduitse regering zo onverwacht ge weigerd heeft de assemblee in Weimar te laten bijeenkomen. Wel heerste in Belgrado grote te leurstelling over - de houding van de Oostduitsers. Er werd op gewezen, dat de motieven, die Oost-Berlijn genoemd heeft, alleen betrekking hebben op de interne Duitse situatie en niets met de LWF als internationale organisatie te maken hebben. Bovendien waren de genoemde argumenten al lang bekend, ook toen de Oostduitse regering haar aanvankelijke toestemming gaf. De afwijzing zou namelijk zijn ge schied, omdat vooraanstaande West- duitse protestanten de politiêk van Bonn steunen ten aanzien van de oostgebieden en massabijeenkomsten van vluchtelingenorganisaties en „re- vanchisten' zouden bijwonen. In een communiqué zegt de Lutherse Wereldfederatie, het besluit van de DDR-regering te meer te betreuren, omdat zij met haar assemblee in Wei- mar, waar rond 1400 deelnemers uit alle delen van de wereld worden ver wacht. de hoop verbonden had. een bijdrage te leveren tot een betere verstandhouding en tot de vrede. De W'estduitse bisschop Hanns Lilje zei tegenover de pers. dat de Oost duitse regering „bang geworden was van haar eigen moed" en dat er niet het propagandistische nut uit voort kwam. dat Oost-Berlijn aanvankelijk verwacht had. „Hoort niet thuis in christelijk gezin" (Van onze kerkredactie) ULEABORG (Finland) De „laestadianen", een kleine kerk in het noorden van Finland en Zweden, hebben op hun generale synode besloten, ambtsdragers, die een televisie-toestel in huis hebben, uit hun ambt te ontheffen. Reeds eerder, in 1963, had de generale synode uitgesproken, dat televisie in een christelijk huisge zin niet thuis hoort. Volgens het Duitse persbureau EPD vormen de laestadianen „een vai strengste en intolerantste sekten van Skandinavië." Lars Levi Laestadius (18001861), de ..Zweedse Ledeboer", werkte als Lu thers predikant in het noorden van Zweden. Hij was een ernstig boete prediker, die krachtig optrad tegen het toenmalig drankmisbruik onder de Lappen en ijverde voor een sobe re levenswijze. Met zijn piëtistische prediking en zijn verwerping van el ke vorm van rechtvaardiging door goede werken kwam hij in conflict met de Lutherse Kerk. Hij vond echter een voedingsbodem in de beweging van „gammallasare" („lezers van oude schrijvers"), een voudige gelovigen, vooral onder de Noordzweedse boerenbevolking, die in de kerk geen geestelijk voedsel meer konden vinden wegens het daar heersende rationalisme en daarom thuis bleven of in gezelschappen sa menkwamen en daar de geschriften van Luther. Joh. Arndt en andere Lutherse „oude schrijvers" onder zochten. Hier en daar vervielen de laestadia nen in excessen. Zo verwierp een deel in Noord-Noorwegen in 1852 de uiterlijke kerk met de sacramenten. Kerkdiensten werden verstoord predikanten verjaagd. Na de dood van Laestadius deden zich enkele scheuringen voor. Zo scheid den zich de „oudlaestadianen" af. die antinomiaans werden. Bij de hoofd groep bleef de verhouding van wet en evangelie in evenwicht. Door emigratie ontstond ook in de Verenig de Staten in 1872 een laestadiaanse groep, de Apostolische Lutherse Syno de. In het noorden van Zweden en Finland zijn nog enkele duizenden laestadia nen. Zij worden gediend door geor dende predikanten ei) door oefe- zich in de komende jaren ernstig bezig moeten houden met „image building". Veel te veel mensen hebben van haar een verkeerde voorstelling. Men ziet de Lutherse Wereldfederatie als een concur rent van de Wereldraad, een ker kelijk machtsblok; weer anderen beschouwen haar als een onder onsje van kerkelijke leiders. Aldus de 43-jarige Franse predikant dr. André Appel, de nieuwe secreta ris-generaal van de Lutherse Wereldfe deratie. tot de leden van het uitvoe rend comité op zijn jaarlijkse bijeen komst in Belgrado. Zijn eertse bezoe ken aan verschillende ledenkerken in Europa en Amerika hadden hem ge leerd, dat weinig lutheranen goed we ten wat de LWF nu eigenlijk doet en wil. In Europa zien velen de LWF als een organisatie voor oecumenische hulpver lening. min of meer als concurrent van de afdeling voor Inter Church Aid van de Wereldraad. Theologen in Skandina- Duitsland beschouwen de LWF als de exponent van een zeer conserva tief en confessionalistisch lutheranisme en in de Verenigde Staten wordt zij door de meesten gezien als een ontmoe tingsplaats van topmensen uit de ker ken, zo was zijn ervaring. Instrument Zelf omschreef hij de Lutherse We reldfederatie als „instrument van de lu therse kerken met de opdracht een bij drage te leveren aan een eensgezind getuigenis van het evangelie in de we reld". Wat de structuur en de werkwijze van de LWF aangaat, streeft dr. Appèl er naar, het administratieve apparaat tot een minimum te beperken. Elke institutionele starheid moet vermeden worden. De confessionele wereldbonden heb ben tot taak te waarschuwen voor een weer opleven van een confessionalisme en te tonen, welke rol een confessie in het leven van een kerk toekomt. In dit Lutherse top in Belgrado (Van onze kerkredactie) hersteld. In de veertiende eeuw wa- ze uit de liturgie geschrapt als ge volg van de sterke anti-Roomse gevoe lens in die tijd. Paus Paulus heeft de kleine lutherse kerken Liberia en de ander in Columbia waardoor het aantal lidkerken steeg tot 74. Het aantal „erkende gemeenten" steeg van twaalf tot veertien. Lidker ken en erkende gemeenten verenigen samen meer dan 52 miljoen lutheranen. Hulp Tegelijkertijd vergaderde ook het besturend comité voor de kerkelijke ontwikkelingshulp van de LWF in Bel grado. Het keurde 24 nieuwe hulppro jecten goed. waarvoor 1,7 miljoen dol- Onderwijs bezuinigt met 19 miljoen DEN HAAG Tijdens het monde ling overleg met de vaste commissie voor onderwijs en wetenschappen uit de Tweede Kamer heeft minister Die penhorst meegedeeld dat de recente wijziging in het rijksstudietoelagen- beleid een jaarlijkse bezuiniging van 19 miljoen betekent. Deze bezuini- van meer kinderaftrek en meer kinder toelagen voor ambtenaren. Bij gebrek aan gegevens was het de minister niet wederinvoering een betekenisvolle daadj mogelijk hiervan een raming te ge- genoemd. ven. MOSKOU Onder de Russische meisjes schijnt een rage te zijn ontstaan, om christelijke kruisjes om de hals te dragen. Althans het communistische jeugdblad „Komsomol Prawda" is er fel tegen ten strijde getrokken. „Dit dwaze exhibitionisme doet voor deze jonge mensen het ergste vrezen", schrijft het blad. Een kruisje is maar niet een sieraad, maar een symbool. Zoals de rode ster de banier van de vrijheid is, zo is het christelijk kruis de banier van de slavernij. Het blad schrijft niet. waar deze kruisjes vandaan komen. Vermoed wordt. het lar uitgetrokken werd. Daarmee is het aantal door dit comité aanbevolen hulp projecten gestegen tot 162 en de totale som tot 15,4 miljoen dollar. Het comité startte in 1962. Dit lutherse program van kerkelijke ontwikkelingshulp concentreert zich op projecten van landbouw, beroepsoplei ding. medische zorg, opvoeding en de oprichting van sociale centra. Van de 24 nieuwe projecten zijn er zes in Bra zilië, zes in Tanzania en drie in Zuid-Afrika. Volgend jaar komt het uitvoerend co mité in Canada bijeen. verband wees dr. Appèl op rooms-katholiek-luthers gesprek en de voorbereidingen voor een gesprek met de anglicaanse Kerk. Ook de oecu menische patriarch van de oosterse or thodoxie heeft zich voor een gesprek met het lutheranisme uitgesproken. De dialoog met de hervormden in de Vere-1 nigde Staten is tot een afronding gelto-j \(]v|es van VilmOS Vajta DR. ANDRÉ APPEL nieuwe secretaris-generaal de Lutherse Wereldfederatie. FOTO LWF Strenge straffen BELFAST De politierechter Philip Dorfunkle heeft gisteren getoond, dat het hem ernst is met zijn vastberaden jrnemen verdere wanordelijkheden de Noordierse hoofdstad te voorko men. Een demonstrant werd gisteren tot een maand gevangenisstraf veroor deeld. In totaal moesten gisteren 73 perso nen voorkomen onder beschuldiging van wanordelijk gedrag op zaterdag en zondag. Drie van hen, waaronder een achttienjarig meisje, werden op borg vrijgelaten. Negentien anderen worden vastgehouden tot woensdag. Het politie onderzoek is nog niet voltooid en df mogelijkheid bestaat van ernstiger beschuldigingen. Inverdienregeling wordt afgeschaft DEN HAAG De minister van onderwijs en wetenschappen heeft besloten met ingang van het school jaar 1967-1968 de zgn. inverdienrege- ling af te schaffen. Deze regeling maakt het thans mogelijk om van te rugbetaling van de gemaakte studie schuld wegens verstrekte renteloze voorschotten te worden vrijgesteld hen die voor 1 september 1967 een renteloos voorschot van het rijk heb ben ontvangen. Thans, nu er niet meer een zo groot gebrek aan werk krachten bij het onderwijs bestaat, heeft de inverdienregeling zijn aan trekkingskracht verloren, zo meent de minister. Een groep werknemers geniet daardoor immers een salaris voordeel dat geen verband houdt met de arbeidsprestaties. ROME In Wein, een plaatsje in -j Amerikaanse staat Missouri, bestaat een kleine interconfessionele! kloostergemeenschap, die zich ..broe derschap van de christelijke eenheid" noemt. Een soort Taizê dusvoorname-\ lijk bestaande uit roomskatholieken en episcopalen. Kardinaal Ottayiam. de pro-praele«||n 1969 de a5sembIee (Van onze kerkredactie) BELGRADO De tijd is ge komen, dat de protestanten weer de idee van een concilie gaan ontdekken. In de loop der eeuwen hebben de reformatorische ker ken de gedachte aan een concilie geheel verloren, maar voor de Reformatoren zelf lag ze nog wel in het gezichtsveld. Dit stelde dr. Vilmos Vajta. hoogle raar aan het Straatsburger instituut voor oecumenisch onderzoek van de Lu therse Wereldfederatie, in zijn rapport aan het uitvoerend comité van de LWF als waarnemer op het Vaticaans conci lie. Hij was wat jaloers op de Rooms-Ka- tholieke Kerk, maar. zo zei hij er bij: zelfs als we ons alleen maar tot de lutheranen beperken, zal een concilie nog een voorbarige onderneming zijn, zolang wij het niet eens zijn over het vraagstuk van het leergezag. We heb ben in de LWF wel geleerd „ge meenschappelijk te denken", maar we weten niet. wat we er gemeenschappe lijk mee moeten doen. Wat is het ge zag. waarmee een organisatie als de LWF uitspraken kan doen? Het is zelfs zo. dat er naar de stem van één enkele theoloog onder ons meestal meer ge luisterd wordt, dan naar gemeenschap pelijke overtuiging van een grote kerk vergadering. Maar toch bepaalde dr. Vajta zijn gehoor bij de droom, die hij had van een oecumenisch concilie, waaraan alle kerken zouden deelnemen. Genève Rome zouden samen het initiatief v een dergelijk concilie moeten nen Vooroordelen Uit het rapport, dat werd uitge bracht door de werkgroep die namens de LWF het gesprek met Rome voert, bleek hoe weinig men elkaar eigenlijk nog maar kent. „Het is totaal onvol- (Van c kerkredactie) doende, bij de komende discussies al- leen maar te denken in categorieën van het oude bekende. Apologetisch» overhaastingen, al te sterke versimpe. ling van de problemen en verstokt» vooroordelen zijn schadelijk en gevaar lijk." aldus het rapport. Het gaat in de besprekingen tussen Lutheranen en Rooms-Katholieken om de traditionele geschilpunten nadruk wordt in het rapport on derstreept, dat men de diepgaande verschillen niet poogt te verdoezelen. Maar wel verschijnen ze in het raam van het huidige wereldbeeld in een an der perspectief. Voor het komende gesprek worden de volgende themata genoemd: hel Woord Gods, de tegenwoordigheid van Christus in de kerk, de christologie, de pneumatologie. rechtvaardiging en hel- liging, vernieuwing en reformatie, zen- dingsvragen en pastorale problemen. Zendeling moeht Rhodesië niet in LOESAKA (Zambia) Een Ameri kaans episcopaals geestelijke, die al» zendeling zou gaan werken in Rho desië, is na één dag dit land uitgezet als „ongewenste immigrant". Na zijn aankomst in Loesaka (Zambia) ver klaarde kanunnik Trevor Hoy, te veron derstellen, dat hij Rhodesië moest ver laten, omdat hij nauw zou samenwer ken met bisschop Skelton, die een uit gesproken tegenstander is van de poli tiek van Ian Smith. Directeur-geneesheer Nijmeegs ziekenhuis overleden NIJMEGEN Onverwacht is op 53-ja- rige leeftijd overleden dr. H. van IJze ren, directeur-geneesheer van het Canisi- usziekenhuis in Nijmegen. In 1942 legde de heer Van IJzeren zijn artsexamen af en vier jaar later promo veerde hij. Tien jaar geleden werd hij directeur-geneesheer van het Canisiuszic- kenhuis in Nijmegen als opvolger prof. dr. J. A. M. J. Enneking. Daarvoor bekleedde hij eenzelfde func tie in het Gerardus Majella ziekenhuis te Hengelo. Boroejiin astverk NED. HERV. KERK Waalwijk: Ph. Kroes. I prea. v. Dgw. fbt AMVJ) te Geleen. ROTTERDAM Naar wij vernemen, maakt nu Brazilië een goede kans aan-i thêf Offinér heeft "er('ld '«leratié zal worden gehouden. Bedankt voor Rijnsaterwoude (toez.): 'JlV. I Het uitvoerend comité van de LWF rou w. J. Hottinga te Baambrugge. Canadese kerk wil uitspraak over paus wijzigen OTTAWA De generale synode v de Presbyteriaanse Kerk van Canada moet beslissen over een voorstel van de commissie voor de belijdenisge schriften ,om de Geloofsbelijdenis van Westminster te veranderen ten .aan zien van de paus. In deze belijdenis wordt de paus namelijk de anti-christ genoemd. De Westminster Confession is het be lijdenisgeschrift van alle presbyteria nen over de gehele wereld en dateert uit 1646. De grootste presbyteriaanse kerk in de Verenigde Staten heeft er dit jaar een nieuwe belijdenis, de Con fession 1967. naast geplaatst. Contact provo's met witte harten AMSTERDAM De leiding van de jongerengroep, die enkele dagen gele den het „Witte-harten-plan" lanceerde, heeft een gesprek gehad met enkele bekende provo's. Zoals wij reeds meldden, is het wit te-harten-plan op touw gezet door de stichting Moria en de You .h for Christ in Amsterdam, om de „jeugd in opstand" te bereiken met het evange lie. Het gesprek werd gevoerd in de kel der van het provotariaat aan de Oude Zijds Voorburgwal. Volgens de orga nisatoren van het witte-harten-plan was het verhelderend en waardevol en verstevigde het het reeds bestaande con tact. „We weten, dat we veel gemeen hebben. Met betrekking tot verscheide ne facetten van de moderne levensstijl hebben we grotendeels dezelfde opvat tingen. Met name zijn wij belden ver onrust over het groeiend materialisme". Provo zal zich positief stellen tegeno ver de teach-in. die de mensen van het witte-hartenplan vrijdag in Krasna- polskv zal houden. Voor zover moge lijk. zal de werkgroep in de nabije toekomst blijven samenwerken met de deze kloostergemeenschap nu geschre ven, dat men in Rome haar bestaan niet voor doelmatig houdt en aange drongen op haar opheffing. Tieners, door Colin Maclnnes. Uit- ger uit Kongo, hem vertelt. Geeraerts Kre Contact, Amsterdam. geeft een duidelijk beeld van de grote auteur vertelt het verhaal van moeilijkheden. Hij laat duidelijk zien TV» Italiaanse verzetsbeweeine in de )onSe tieners in Londen die iosgesla- dat aan beide zijden fouten zijn ge- De Italiaanse V er zeis oe weging in ae .„nten riin in Pit Povnl willen maakt Aan He ene kant He ncDoen q e Ameiuvaanse suicur narns j Greene geïnspireerd tot het schrijven I, Jl van een meeslepende roman. Het verhaal gaat over een partisa- j^st nengroep, die onderweg voor een belangrijke opdracht in een hinder laag wordt gelokt. Naar later blijkt, is ;reesde bloedwraak hoofdmotief 6,50) J kant de Westerse landen Jfll de andere kant het soms die geen tiener is en nemen elke beestachtige optreden van de Kongole- zen. Begrijpelijk dat de gebruikte taal nogal realistisch is. Het doet het boek daarmee juist aan waarde win nen: het is eerlijk (140 blz., 2.90). om luidkeels de tienertri omf te zingen. De hoofdfiguur, een sterk moralise rende en betweterige fotograaf, „gespecialiseerd in de min of meer obscure kanten Praktische wenken voor het ko pen van een auto, door B. H. Hcldt. Uitgave Broekman .4 De Meris. Amsterdam. an zijn tienersdroom uit zal zijn op kicks en lol. Het loopt echter anders dan hij gedacht had. Hij wordt name lijk geconfronteerd met de rassenhaat en vecht mee met de negers tijdens relletjes in Nottingham en Londen Na „Zo onderhoud ik mijn auto" zijn keus voor het recht van de mens j»,. «j- een begin van de groei naar volwas senheid. „Tieners" geeft overigens ei beeld van jonge mensen rand van de misdaad le ven, maar toch nog zo slecht niet zijn. (221 blz., ƒ8,50). Afrika. Continent der toekomst, door Giseia Bonn. Uitgave G. F. Callenbach. Nijkerk. dezelfde auteur een nieuw werk je met tips voor hen die denken aan ie aanschaf van een nieuwe of gebruik- te auto. Er worden geen voor- of nade- doorzichtij len van bepaalde merken genoemd. In die aar> het algemeen worden de meest ge wenste typen auto's besproken. Nuttig en interessant zijn de jongste berekeningen van de kilome- terprijs. De kosten veranderen Afrika is een dankbaar onderwerp voor historici, etnologen, journalisten enz. om over te publiceren. Daarom verwondert het enigszins dat voor de Afrikaanse cultuur, verleden en toe komst van Afrika nog betrekkelijk noea! we'n8 verschijnt. In Nederlandse ver- e taling zijn het voornamelijk werken van Duitsers. De schrijfster van Afri ka, continent der toekomst. Gisela Bonn. is in de ban van dit zwarte werelddeel, vooral wanneer ze haai ..Vier dagen Nederland", donr Jan licht laat schijnen op de politiekever- tijd tot tijd zo sterk, dat enig inzicht Amsterdam. Vrijman. Uitgave J. M. Meulenhoff. geboden is (78 Dokter onder rebellen, door He len Rosevaere. Uitgave J. H. Kok. Kampen. De verschrikkingen in Kongo, die film. de westelijke wereld enkele jaren ge leden met ontzetting vervulden, zijn lini algemeen bekend. Arts Helen Rosevae- Wie Jan Vrij: dem van de h(w_ nauwelijks behoefte hebben aan de tekst in de pocket „Vier dagen Neder- houdingen in Afrika en de verhou ding blank-zwart, meer in het bijzon- film Op de bo- der Europa-Afrika. Het is te sentimen- dé'hemel" hëëVgëziën zal teel. Haar zinnen zijn geladen met 5 behoefte hebben aan de superlatieven en holle bombast Ze geeft informatie over leiders van Afri ka (waarvan e enkelen zijn a_„.WK maar daarbij is ze te weinig kritisch. len, ondanks het levensgevaar, waarin „Koperen Ko", de veemarkt, de vei- ing en de gebedsgenezing, de vier nderwerpen die Vrijman inspireerden H' Tlmische hoogtepunten zijn gP sublieme wijze vertegen- wereld van contrasten, de moderne L Wc kunnen bij het zien van Afrikaan de ene sant gebeurtenissen in haar omgeving. Zij genheid hem gedreven hebben bij L zijn opnamen. (120 blz., 5). Het verhaal van Matsombo. door Jef Geeraerts. Uitgave Manteau. Den Haag. •ertelt ook over haarzelf en ze ge tuigt van haar geloof, waardoor ze zoveel heeft kunnen verdragen. Wij staan hier in Nederland soms ver van het zendingswerk af. We bevroeden nauwelijks de moeilijkheden reptheid aan de andere kant. Op moment is haar studie werkelijtc inte- Het boek is gecompleteerd met vele prachtige kleurenfoto's die ee.i goed beeld geven van modern Afrika in genaardige contrasten. Cul- te goed kent geeft hierin net verhaal tuur-historisch een interessant werk weer dat Gregoire Matsombo. een ne- (230 blz., 22,50). in ieder geval een land in Latijns-Ame rika of Afrika willen. Een beslissing za! pas volgend voorjaar worden geno men. ais het uitvoerend comité weer bijeenkomt Ook Gelderland wil nog geen beslissing inzake Wereldraad ARNHEM De particuliere synode van de Gereformeerde Kerken in Gel derland heeft de generale synode ver zocht „ook thans nog geen beslissing te nemen" inzake eventuele aansluiting bij de Wereldraad van Kerken. Tevens is de generale synode ver zocht „de verdere ontwikkeling op oe cumenisch terrein nauwgezet te blijven volgen, met name door een onderzoek naar de grondslagen en werkwijze van de oecumenische raad in Nederland" en „voort te gaan met het zenden van waarnemers naar de vergaderingen I van de Wereldraad van Kerken en met de keuze van deze waarnemers reke- i ning te houden met de verschillende meningen in onze kerken." R.k. bisschoppen I tegen apartheid KAAPSTAD De rooms-katholieke j bisschoppen van Zuid-Afrika verkla- i ren in een herderlijk schrijven, dat het christelijk geweten herziening eist van de betrekkingen tussen de rassen in Zuid-Afrika. Zij noemen rassendiscri minatie een ernstiee schending van de menselijke waardigheid en dringen aan op een rechtvaardige oplossing door de samenwerking van alle christenen. Boeten voor Ierse demonstranten BELFAST Boeten tot vijftien pond heeft de politierechter gisteren opgelegd aan 31 volgelingen van ds. Ian Paisley wegens wanordelijkheden, die zaterdag plaats vonden voor de ge vangenis. waar de predikant is opgeslo ten. Vijf beklaagden, waaronder twee minderjarigen, werden vrijgesproken ^en achttienjarig meisje werd veroor- 'eeld tot tien pond. omdat zii met ste nen naar de politie had gegooid. GEREF. KERKEN Beroepen te Wolfheze: H. J. Diekema te Monnickendam; te Zuidland: K. 7\ Gerber, woonacht. te Hengelo (O.). Aangenomen naar Oostermeer: kand. S. Feenstra te Groningen, die bedankte voor Daarle, Koudum. Kornhorn en Visvliet; naar Box Hill (Vic. Austr.): F. de Vries te Devonport (Tas.). GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Kootwijkerbroek: C. Wisse te. Elspeet: voor Hardinxveld- Giessendam: J. Karens te Nieuwer- kerk (Z.). In het Westen veruit grootste prot chr. dagbladpers BET WEER l> EUROPA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2