Vaticaan en Kremlin: nog
nooit stemming zo
Radicaal omdenken nodig
van kerk en theologie
Een woord voor vandaag
MAAR FUNDAMENTELE
CONFLICT BLIJFT
Van Kilsdonk moet in Rome
verschijnen
Protesterende priesters
uit hun ambt ontzet
Nederland moet nog even
wachten op boeddhisten
Uw probleem
is het
onze.
ZATERDAG 2 JULI 1966
Een week lang hebben we gemediteerd over het woordje
„want" in psalm 86. Nog één maal willen we er bij stil staan.
Ook in vers zeven staat het: „Ten dagen mijner benauwdheid
roep ik u aan, want Gij antwoordt mij". Daar ligt de diepste
reden van het menselijk gebed. Maar deze zekerheid wordt
juist in onze tijd zo vaak in twijfel getrokken. Verhoort God
wel? Kan hij wel luisteren naar al onze verwarde gebeden?
Kan hij nog wel verhoren geven, want we weten nu dat alles
aan wetten onderhevig is. Hoe kun je, zo werd nog maar on
langs geprotesteerd, in dagen van grote droogte in Zuid-Afrika,
nu bidden om regen? Daar zijn depressies voor nodig, niet
geloof.
Misschien zit er wel iets in die opmerking. Er zijn echter geen
natuurkundige depressies voor nodig, maar depressies van het
hart. Juist als wij ons in de put voelen, beseffen we de nood
zaak van hulp. Maar ook waar de mens zich helemaal niet
meer kan helpen, ervaart hij de hulp die hem geboden wordt
het sterkste. En dan blijkt wie God is, de God die zich buigt
over de weduwen en wezen, over degenen die zich niet helpen
kunnen. Verhoort God onze gebeden? Daar kunnen we lang
over spreken, maar één ons ervaring is beter dan een berg
theorieën. En David getuigt vanuit geloofservaring.
We lezen vandaag: Jesaja 6 1-13.
We lezen zondag: Jesaja 7 1-17.
(Van een bijzondere correspondent)
ROME Het akkoord tussen het Vaticaan en Joegoslavië,
dat verleden week tot stand kwam. doet weer duidelijk zien.
hoe de Rooms-Katholieke kerk en de communistische wereld
zich bewegen in de richting van groter verdraagzaamheid.
Ondanks de veroordelingen over en weer, ondanks de hinder
palen, die zij op hun weg vinden, worden de betrekkingen ge
stadig beter. De stemmig tussen het Kremlin en het Vaticaan is
nooit zo goed geweest als thans en alles wijst er op, dat zij nog
beter zal worden, ondanks de vele nog bestaande beletselen.
Duizend maal Open Deur
(Van onze kerkredactie)
- In een kleine kring, met ei
waar redacteur ds. P. G. Klijn en uitgever J. ten Have het middel- j trum, de heer Ten Have. Ds. F. H.
punt vormden, en met een feestelijke lunch vierde de ..Open Deur" maar^oort en^Senïrmee dat
gisteren het feit dat duizend nummers zijn verschenen van dit niet dood is." Zijn reactie: Het
evangelisatieblad. Maar het werd geen
drie maal vijf minuten van bezinnen op wat voor ons ligt.
De nieuwe stemming kwam in april Paulus ten Vaticane. Het was voor de
van dit jaar tot uiting in de ontmoeting eerste keer, dat een paus in zijn gewij-
tussen de Russische minister van buiten- de hoofdkwartier een lid van de rege-
landse zaken Andrei Gromyko en paus ring van een communistisch land ont-
Met het oog op de delicate politieke
situatie in Italië, deed het Vaticaan de
ontmoeting plaats vinden zonder enige
fanfare vooraf. De audiëntie was niet
officieel aangekondigd en het Vaticaan
publiceerde geen foto's, waar de paus
en Gromyko samen op te zien waren.
Toch was het een zeer belangrijke ont
moeting. die de zich ontwikkelende dia
loog tussen de kerk en het communisme
een belangrijke stap voorwaarts heeft
gebracht. Drie kwartier spraken Gromy
ko en de paus met elkaar en zij werden
het er over eens, dat samenwerking in
het belang van de vrede nodig is.
Hun eerste vluchtige contact hadden
Gromyko en de paus vorig jaar oktober
in New York, toen de paus daar was om
de VN-vergadering toe te spreken. Toen
Gromyko in maart voor een officieel
bezoek naar Italië kwam, lieten
Russische functionarissen bij het Vati
caan doorschemeren, dat hij de ken
nismaking graag wilde hernieuwen. De
paus ging hiermee akkoord.
Deze ontmoeting zou in de dagen van
Stalin en paus Pius XII onmogeljk zijn
geweest. In hun tijd bestond aan Je ene
zijde slechts de grootste minachting,
aan de andere kant vrees en afschuw.
De minachting van het Kremlin werd
door Stalin samengevat in zijn cynische
vraag „Hoeveel divisies heeft de paus?" wad. »ericht on
uigencni op
Tijdens de lunch wierpen drie spre
kers, dr. A. Th. van Leeuwen van Kerk
en Wereld, mejuffrouw M. H. C. Ven-
drik van het roomskatholieke vor
mingscentrum „De Horstink" in
Amersfoort en de hoofdredacteur van
ons blad, dr. E. Diemer een blik voor-j
uit. Schematiserend zouden we kun-*
nen zeggen dat de lunch liep van pes-i
simisme, via realisme naar fgeloofs)-|
optimisme. Maar eigenlijk zaten alle;
drie de elementen in ieder speecbje.
Dr. A. Th. van Leeuwen „De wereld
van de toekomst zal steeds sterker
door de moderne wetenschap en
techniek worden beheerst. Kerk en
christendom zijn daarentegen nog
steeds sterk geworteld in denkge
woonten, die stammen uit een voor-
industrieel tijdperk. Waar de kerk
eeuwenlang pionier en opvoedster is
geweest, wordt zij thans steeds meer
gedwongen in de positie van de ach
terhoede die met de grootste moeite
de opmars van de moderne wereld
kan bijhouden. Daardoor wordt de
indruk versterkt dat kerk en evan
gelie een zaak van het verleden zijn
Een radicaal omdenken van kerk en
theologie is daarom nodig.
Mej*. M. H. C. Vendrik De kerk zal
zich grondig moeten vernieuwen.
Om enkele punten van deze ver-1
nieuwing te noemen: Om de weg
naar de mensen te vinden en
daar gaat het toch om zal de1
kerk. vooraleer te verkondigen moe-1
ten luisteren. Of is deze tegenstelling i
niet goed en mag men zeggen dat I
eerbiedig luisteren ook een
verkondigen is? Luisteren
bescheidenheid, van iets dat zich
toch niet heeft laten integreren, niet
totaal verweven is geraakt, dat soli
dair is en toch anders, dat onbaat
zuchtig is juist in een harde samen
leving, en iets dat ons uittilt boven
het alledaagse, zodat we ook als
kleine mensen over die horizont van
het jaar 2000 heen kunnen zien. Het
leven blijft te leven waard.
UITGEGEVEN
Het' zijn zo maar drie citaten. Dr.
Van Leeuwen zei meer. Hij kwam met
zes diepgaande stellingen. Mej. Ven
drik zei meer. Zij legde sterke nadruk
op de leek in de kerk van de toekomst.
Dr. Diemer zei meer. We staan
Pius betaalde met gelijke munt. Hij
communiceerde communisten en ne-
dacht de aanduiding „zwijgende kerk"
TT I voor de roomskatholieken, die onder
Hij meende dat het evangelisatie-1 rode onderdrukking leefde. In dat
werk in de toekomst moeilijker zal soort onverbiddelijke vijandschap is
PLURIFORM
worden. Er kan en mag geen onge
nuanceerd spreken meer zijn. In de
toekomst zal de presentatie van het
evangelie alleen maar pluriform kun
nen. We zullen misschien het grauwe
boetekleed van de profeet moeten ver
ruilen voor de veelkleurige rok van
Jozef, zonder zijn vroegere neuswijs
heid. Het werk eist dat wij ons afvra
gen hoe we het evangelie relevant kun
nen maken voor onze tijd en cultuur.
Steeds minder ook zal evangelisatie
dan het werk van specialisten kunnen
zijn. Het wordt al meer de taak
leken. Daarom staat of valt de evange-
verandering ingatreden.
banden met
i, ongeacht hun godsdienstige
of politieke opvattingen.
In maart 1963 ontving hij in particulie
re audiëntie de schoonzoon van
Chroesjtsjef, Alexei Adjzoebei. destijds
hoofdredacteur van het Russische rege
ringsorgaan, de Izwestia.
Verontwaardigde conservatieven in de
haar houding ten opzichte Rooms-Katholieke Kerk en in de Itali-
nunisme evenmin als het aanse politiek gaven toen de paus de
afstand heeft gedaan van sc|huld van de winst, die ,de_.HBfi||
zijn overtuiging, dat de godsdienst opi
um is voor het volk. Maar Stalin en
Pius zijn sinds lang dood. De opvolgers
van de dictator en de asceet hebben
Het bezoek, dat de schoonzoon
van Chroesjtsjef, Alexei Adz-
joebei (toen nop niet in onge
nade gevallen) en diens vrouw
in 1963 aan paus Johannes
brachten, maakte voor het eerst
duidelijk, dat de betrekkingen
tussen Vaticaan en Kremlin
diepgaande veranderingen on
dergingen.
is-katholiek protest te-
i wegen ingeslagen, i
te bieden aan de omstandigheden
grotelijks veranderde wereld.
pausen
zijn tot de conclusie gekomen, dat de *ie;
oude vijandelijkheden geen dienst meer a
kunnen doen, dat kerk en communisme
in hun eigen belang er beter aan doen.
stroomversnellingen en de ontwikke- lisatie in de toekomst met het "apësto- een F131"61" te zoeken om samen te le-
lint ui dn komende tijd sneller taan lair vormin*swerk. Er za] souplesse no- 'hee^mrt^rrtlèmïn io ïeilaMPk
dan in het verleden. Toch teven deze die zijn. maar tetelijkertijd moet de i §at zij d« ideologische «rijdojerihadu--
citaten een inzicht van de kern. Thema beslistheid blijven staan waarmee de'wen.
van het samenzijn was „Van nu tot Heer Zijn mensen bekleed heeft. De'
2000" en de korte referaten werden vormen zullen zich moeten wijzigen,
uitreeeven in dp eerie Hnrefink-enhieremaar gun de (nhnnH -uillnn
ihet hoofd stond en'toen de meer belangrijke Gro- gen het communistische regime,
myko drie jaar later zijn ontmoeting
met paus Paulus had, verwekte dit min-
Dartiileiders der sensatie en minder negatieve reac-
- tie. Het was nu geen verrassing meer,
dat de deuren van het Vaticaan hpsfaat
openstonden voor communisten.
Vrijheid
T weede conflict
Ook op lager niveau werden de ver
houdingen minder kil. Ken maand voor
dat Adjzoebei werd ontvangen luidden
geheime onderhandelingen tot de invrij-
m L ..ccu z.. beidsstelling van de Oekrainse kardi-
nistische landen de kerk niet vernie- haa' Jos®' Slipyi, die achttien jaar door
de Russen gevangen was gehouden.
In september 19M zetten het Vaticaan Se'kSdhia'al antwoordde mrt t?!
- de regering te Boedapest een belang- ke„ legen het reglme
In de lange jaren van verbitterde
strijd is één les geleerd: bestrijding
de godsdienst heeft
tigd en excommunicatie en veroorde
ling hebben het communisme niet uit
gebannen.
Het Vaticaan en Hongarije zouden
hem beiden gaarne zien vertrekken, zon
der dat een van beide partijen haar
verliezen, maar tot nu toe
bestaat daar door de houding van de kar
dinaal zelf geen uitzicht op.
In Polen, juist toen de omstandighe
den rijp schenen voor een bezoek van
de paus aan dit land het eerste be
zoek van een paus aan een commu
nistisch land een felle strijd opge
laaid tussen Je regering te Warschau en
kardinaal Wyszynski. De laatste wordt
er van beschuldigd, dat hij zich in de
politiek mengt. Met name zijn gebaar
van verzoening in de richting van
Duitsland is in slechte aarde gevallen.
de richting van normalise-
Warschau ge
worden. hoe zij
i de eerste orde ge-
kernbom de internationale spanning ?aan toestemming kreeg bisschoppen te
moet verminderen en de positie ven di >>moemen op een aantal geblokkeerde
65 miljoen rooms-katholieken achter het
ijzeren gordijn moet verbeteren.
de mens verheugt of verdriet, naar
wat hem beweegt of belemmert.'
Vanuit deze luisterende houding zal
misschien de uitnodiging om te
6U1U1JU vetuctciE,,. m maanden later kreeg de aartsbis-
Voor communistische landen, die stre- .van PraaS. Josef Beran, die lange
ven naar hogere levensstandaarden en S* in gevangenschap had doorge
vermindering van binnenlands verzet, is f Tsjechische regering
1 een vergelijk met de rooms-katholieken toestemming, ^om naar Rome te^ gaan,
AMSTERDAM De bekende (heeft de laatste tijd weinig gepubli-geen gewenste koers geworden. Vele
wat Amsterdamse studenten-geestelijke, pa- ceerd. Wel schrijft hij in het „Kerke- j communistische leiders zijn tot de
Het oude anti-clericalisme blijft
sterk in Tsjechoslowakije, ondanks
het akkoord, dat kardinaal Beran de
vrijheid teruggaf. Hij kan niet naar
zijn land terug en veel bisdommen zijn
nog zonder bisschoppen.
In Albanië, Boelgarije en Roemenië
i de Vaticaanse autoriteiten zo goed
ter J.
tel in Rome blad voor katholieke studenten
de Tsjechische regering als 8eiin verandering, maar het aantal
om naar Rome te gaan, rooms-katholieken m d— -
hij tot kardinaal werd verheven. sl®chts gering.
Schok
moet verantwoording afleggen over door „moderatores."
aeloviB en od Chri»tu$ ,ijn ,eer* L®tt«riiJk dat. het „ophrl- j woord dat de rooms-katholieken ge- om met het Va
m van hot dfrpI1 van twijfels' Volgens de bruiken voor een studenten-predikant. In Johannes X:
J™-,,! vinden Volkskrant van vandaag Is hij in de! Het is algemeen bekend dat Van den zij pausen,
Moderator is het i bereidvaardigheid van het communisme6 iune^wo^en^anppknonnt^Vt^ócf^^ inoei 013 nei vol8ei
met het KlijSSE de verrassing en de scnok
Niet alle hinderpalen komen van c
zijde der communisten. Het VaticaE
moet bij het volgen
i deze dag vertrokken.
den zij pausen, die ook hunnerzijds be-
reid waren met hen te onderhandelen. uerwes-
Meer belangrijke veranderingen zijn t
Dr. E. Diemer - In het jaar 2000I. Het |s de ,wefdï mas, dat Van
is er een kerk nodig. die misschien Ki,sdonk in moeilijkheden is gekomen
in aanpak verschilt van die in onze 1962 beschuWigd, bij de
lUdó "i"I ,met d." van curie van terreur Toen kwam er be
de kerk. dat zij tets in zich heeft venri(.ht va„ hrt HtlHg 0(flcje da, hlj
de vrijstad, tan de weldadige be- ^onder meer a)s st-jdenten-geestelijke
icherming. van de even weldadige moe!, worden a(geret. Cp voorspraak
t—van de overleden Haarlemse bisschop
i Dodewaard kon hij aanblij-
Geslaagd voor het
zendingsexamen
onderhandelen.
Johannes begon. Abrupt maakte hij
een eind aan de anti-communistische
polemieken, die het bewind van zijn
voorganger hadden gekenmerkt. Hij
leidde de open-deur-politiek van het Va-
Hin der palen
ogen houden, die zijn onderhanatlingen
met de communisten teweeg kunnen
brengen onder rooms-katholieken, die
bang zijn voor elk contact met het
In Italië, dat niet alleen geneigd
Er blijven achter nog hinderpalen. Zo ^et pausdom als Italiaans eigendom te
- «- - werkelijk beschouwen, maar ook de
(Van o
r kerkredactie)
het protestantisme.
aanzien van de communisten een grote sinds de Hongaarse opstand van 1956 in
verandering betekende. Deze politiek vrijwillige ballingschap in de Ameri-
BeroPTiin<rswprk e£e,
OEGSTGEEST De heer J. Comme-
lin en de predikanten ds. J. J. W. Gun-
VllS'^rZ r» c. W. Oppeiaar hebben met
NT.D. HERV. KERK Schrijfverbod op Dat iverd echter tij- 5""b''. rermi.Hne,,-™,.',:
Beroeprn te Zevenbergen toer J. L. dens de laatste zitting van het concilieRi k t fgelegd.
Koot-chijn Ie Ridderkerk: te Babylonien- na felle reacties van Nederland-e ","rnkor< "J woeden uitgezon-
broek £1 te Brakel J L. Ravealoot, kand r0„ms-katholieken - opgeheven.
^Beroepbar rate Hing d. kandidaten C.l Het is niet bekend welke leeruitspra-
Dijckmeester. Jan
Amsterdam. Ph. L. Krijger. Van Boetze-
laerlaan 82. Den Haag. J. L. Ravesloot.
Prins Bern hard laan 4. Delft en Sj. van
der Zee, Barnsteenlaan 41-1. Utrecht zijn:
beroepbaar.
Methodistenkerk in
men met zijn
pleegsters L. Breedveld en L. Comme-
lin worden uitgezonden door de Gere
formeerde Gemeente naar Oost-Nige-
j ria. Dit zal geschieden in een kerk-
Rhodesië tegen Smith j van de gereformeerde gemeente van
I Middelburg, waarin de voorzitter van
de zendingsdeputaten, ds. H. Rijksen te
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Oude-Mirdum en te Meer
kerk: F. van der Wey, kand. te Am
sterdam; te Andijk: G. van der Maaten
M WHsSS1- S ^mVri«ate Bem«komSALISBURY - De Rhodesisrhe me-1 Gouda zafvooëgaan.
te' Amsterdam als studentenpredikant thodisten-conferentie heeft zich uit- Ds J. J. W. Gunning, die luthers
voor de Gemeentelijke Universiteit: H. gesproken voor een vreedzame oplos- predikant was te s-Hertogenbosch.
Wiersinga te Curagao. tijdelijk te Zeist, sing van de politieke crisis en voor wordt morgen in Amsterdam bevestigd
Benoemd tot hulpprediker te Baan- vertegenwoordiging van alle Rho-
brugge: W. Vanderbeek te Transcona desiërs. met inbegrip van de grote Afri-
U|A. kaansc meerderheid, in de regering.
Examen te classis Zeist heeft prepara-
toir geëxamineerd, J. Tiersma, kandidaat.
Julianalaan 120A te Schiedam. In ver- In een resolutie verklaarden de
band met zijn stage is hij nog niet be- tweehonderd afgevaardigden, zendelin-
roepbaar. |gen en gasten: „Wij gevoelen een diep
i wantrouwen tegenover de onafhanke-
GEREF. KERKEN vrijgemaakt) llijkheid, zolang niet een meerder-
nmmTrS"", fe Bu^how:.ISkeP„bure: heidukabineto 8=v°™d in. d.t toeft
Wicn^evi: Stuy, k.nd.
tot stand brengt
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Boskoop: A. El9hout te De Methodistenkerk is een van de
Scheveningen. grootste kerken in Rhodesië. Het hoofd
Bedankt voor Amsterdam-Centrum: van de kerk. bisschop Ralph E. Dodge,
A. Hofman te Zeist. werd twee jaar geleden door het be-
UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN wind van Ian Smith uit het land gezet
Bedankt voor Eindhoven: H. J. Stukker om de steun, die hij gaf aan de
te Stadskanaal. 1 aanspraken der Afrikanen.
als hervormd zendingspredikant. Vol
gende maand vertrekt hij naar Ban
doeng.
Ds. C. W. Oppeiaar, die predikant
was van Vijfhuizen, is voornemens
naar Timor te vertrekken na in Gouda
bevestigd te zijn.
X D« protestanten in Weat-Duitaland
hebben al bijna zes miljoen gulden bij
eengebracht voor de anti-hongercampag-
X In Genève wil het oecumenisch patri
archaat van Konstantinopel een orthodox
conferentie- en studiecentrum stichten.
Dit zou dan tevens de residentie worden
van de vertegenwoordiger van het patri
archaat bij de Wereldraad. Doel van dit
project is de ontmoeting van de ortho
doxie met andere christenen te intensive-
(Van onze kerkredactie) t gaan uitoefenen, als zij hun houdin
LONDEN Twee Russisch- van verzet opgeven,
orthodoxe priesters zijn door de;In de brief werd de communistische
primaat van hun kerk uit hun i
ambt ontzet. Zij hadden de Sow-j
jet-regering beschuldigd van on
derdrukking van de godsdienst.
Dit werd volgens het anglicaanse
blad Sunday Times meegedeeld
door een hooggeplaatste kerke
lijke leider in Moskou.
De twee priesters schreven een lange
brief (tienduizend woorden) aan
president Podgorny en aan patriarch
Alexis, waarin gedocumenteerd de
Sowjetunie beschuldigd werd van
kerkvervolging.
Een afschrift van de brief werd vorige
maand in New York gepubliceerd in
een periodiek van de Nationale Raad
van Kerken in Amerika, die zich be
zig houdt met de kerkelijk situatie in
de communistische landen.
regering van Rusland er van beschul
digd in de jaren 1961 tot 1964 tiendui
zend kerken en twaalf kloosters te
hebben gesloten. Bovendien schreven
zij, dat de geboorte- en huwelijksre-
gisters van de kerk werden
misbruikt voor discriminerende maat
regelen tegen gelovigen.
politieke gevolgen. De communisten po
gen nu herhaaldelijk het pausdom
associëren met hun eigen politiek. t._.
die voor te stellen als goedgekeurd door
het Vaticaan.
Om elke indruk, dat de Rooms-Katho
lieke Kerk ten aanzien van het Commu
nisme verslapt, weg te nemen, komen
de paus en het Vaticaan van tijd tot
tijd met verklaringen, waarin zij het
verzet van de kerk tegen commu
nistische overtuigingen en methoden op
nieuw tot uiting brengen.
En dat gebeurt niet alleen voor
Italiaans gebruik. Het Vaticaan
is nog altijd van oordeel, dat de
zich ontwikkelende betrekkingen
met het communisme hoewel
nodig en welkom geen wijzi
ging betekenen in het fundamen
tele conflict tussen christendom
en marxisme. Dit blijft tenslotte
de grootste hinderpaal van alle.
(Van onze kerkredactie)
BANGKOK Ook uit Nederland is een aanvraag gekomen om boeddh
Volgens patriarch Alexis werden de tenzendelingen, maar tot onze spijt zijn wij nog niet in staat, om aan dc
beide priesters niet geschorst, om- I aanvraag te voldoen, aldus heeft kolonel Pin Muthuken verklaard, de direc
dat zij de regering hadden aangeval-1 teur-generaal van liet Thailandse godsdienstdepartement,
len. maar omdat zij in hun brief het I Wel werden weer twee zendelingen uitgezonden naar Engeland, die
patriarchaat in discrediet hadden ge- Londen gaan werken. Het zijn geleerde monniken, die ook Engels gestudeerd
bracht. De beide priesters van 35 hebben. Er zouden in Engeland al driehonderdduizend boeddhisten zijn.
jaar zullen weer hun ambt kunnen Blijkens de volkstelling van 1960 waren er toen in ons land 250 boeddhisten.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen
Geheimhouding ls verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo-
Vraag: Mijn vrouw is van 1 januari
tot 31 juli 1965 in loondienst geweest
en heeft in die tijd geen 1500 netto
verdiend. Eind augustus 1965 zijn wij
getrouwd. Kan zij nu de door haar
betaalde loonbelasting terugvragen?
Antwoord: Uw vrouw kan niet zo
maar de loonbelasting terugvorderen.
Onder de nieuwe wet inkomstenbe
lasting - 1964, die over 1965 voor het
eerst van toepassing was, bestaat ech
ter de mogelijkheid een aanslag in de
inkomstenbelasting te vragen. Dit be
tekent in uw geval dat uw echtgenote
wordt aangeslagen in tariefgroep II
voor het inkomen dat zij voor de
huwelijksdag heeft genoten. Dit moet
zij aangeven op een aangiftebiljet dat
zij op verzoek kan krijgen. Heeft zij
in 1965 tot het huwelijk niet meer
dan het loon ad 1500 genoten, dan
blijft dit beneden het belastbaar mini
mum en de verschuldigde inkomsten
belasting is dus nihil. Daarop komt
vervolgens de ingehouden loonbe
lasting in mindering (deze geldt als
vooruitbetaling) en dan krijgt zij dus
een negatieve aanslag ten bedrage
van die loonbelasting. Ten slotte komt
het er dus in dit geval op neer, dat
zij inderdaad de loonbelasting terug
krijgt. Het verzoek om een aanslag
moet zij spoedig doen, daar de aangif
te die uw echtgenote moet doen, bin
nen 6 maanden na afloop van het
belastingjaar, dus voor 1 juli 1966
moet geschieden.
Vraag: Mag ik de bijdrage ter
bestrijding van de huwelijkskosten
van mijn dochter als persoonlijke ver
plichting vermelden op het aangifte
biljet voor de inkomstenbelasting?
Antwoord: Bijdragen in de huwe
lijkskosten van een dochter zijn op
§een enkele wijze aftrekbaar i
e last.
Vraag: Ik ben gehuwd en ontving
in 1964 2841 AOW, 524 be-
drijfspensioen en 234 rente spaar
bankboekje. Nu moet ik 36 in
komstenbelasting betalen. Is dit juist,
of val ik buiten die belasting? Mag
premie ziekenfonds afgetrokken wor-
Antwoord: Het belastingbedrag is
juist berekend en daarbij is ook reke
ning gehouden met de bejaardenaf
trek. Ziekenfondspremie is niet zo
maar aftrekbaar. Wel is aftrek als
buitengewone last mogelijk wanneer
het totaal aan buitengewone lasten
met inbegrip van de premie het ver
eiste minimum te boven gaat. Zie
hiervoor de toelichting op het aangif
tebiljet.
Vraag: Moet ik nog belasting beta
len van mijn inkomen van 342,34
per maand, maar daar is bij inbegre
pen de rente van rentezegels dat is
262,08 per jaar, dus die zijn over 12
maanden berekend, die mij bij mijn
AOW gelijk betalen. Ik ontvang nog
vier maal 200,40 van mijn vakantie
zegels uit Amsterdam. Sinds oktober
1964 heb ik niet meer gewerkt en ik
verdiende er in "1965 ook geen cent
bij. Daar ik in het voorjaar ziek ben
geweest, moest ik veel fruit en drui
ven en sinaasappels eten. Ik betaal
nog bijdragen aan de kerk (daar heb
ik kwitanties van), Groene Kruis en
nog heel veel kleinigheidjes. Nu heb
ik weer een aanslagbiljet gehad om in
te vullen. Moet ik alles nu opzoeken,
de bewijzen en rekeningen. Ik heb
ook nog een bril gekocht.
Antwoord: Uit uw vraag leiden
wij af dat deze 1965 betreft. Naar uw
bruto-inkomsten berekend valt u in
derdaad in de inkomstenbelasting. U
moet dus het aangiftebiljet invullen.
Voor de kerkelijke bijdragen kunt u
aftrek vragen wegens giften, voorzo
ver ze het vereiste minimum te bo
ven gaan. Zie de toelichting bij het
aangiftebiljet. De contributie van het
Groene Kruis, ziekenfondspremie,
enz., de extrakosten van het dieet en
mogelijke overige ziektekosten, kan u
evenals de bril allemaal rekenen tot
de zogenaamde buitengewone lasten,
waarvoor ook aftrek mogelijk is, wan
neer ze het vereiste minimum te bo
ven gaan. Zie hiervoor eveneens de
toelichting.
Vraag: In mei 1964 liquideerde ik
mijn bedrijf. Opgave voor de in
komstenbelasting werd gedaan tot
eind 1964. Nu zijn er in 1965 nog
inkomsten binnengekomen, die betrek
king hebben op mijn vroegere be
drijf. en ook zijn er nog rekeningen
nagekomen en door mij betaald. Hoe
moet ik deze inkomsten en uitgaven
vermelden op het door mij ontvangen
aangiftebiljet voor de inkomstenbe
lasting 1965, daar ik geen beroep
meer heb?
Antwoord: Ook als u geen bedrijf
meer heeft, kan u nog wel winst of
verlies uit uw vroeger bedrijf heb-
De nagekomen baten moet u derhal
ve als winst aangeven en de nageko
men lasten als verlies daarop in min
dering brengen. Zijn de lasten groter
dan de baten dan is er dus per saldo
een verlies geweest, dat in mindering
komt op uw overig inkomen.
Vraag: Als doorgewinterd aquari-
aan, die reeds 35 jaar in de liefhebbe
rij is, bezit ik reeds 26 jaar in mijn
achtertuin een vijver waarin o.a. 40
goudvissen rondspartelen. Het kwe
ken levert absoluut geen moeilijkhe
den op. Naar aanleiding van uw ant
woord over de vraag hoe men ziet of
het een man of een vrouw is, moet ik
zeggen dat ik de man of vrouw er zo
uit opschep, want terwijl ze nog
rustig rondzwemmen zie ik het reeds.
Is het paringstijd dan kan een kind
de was doen. De mannen krijgen op
hun kieuwdeksels grote witte punten
(ter grootte van een speldekop). De
dikte zegt niets, want de mannen kun
nen enorm dik zijn van het hom-
vocht. Om deze tijd van het jaar
(maart) is het voor een „beginner"
niet zo gemakkelijk het geslacht te
zien aangezien de stippen als het ware
onder de huid zitten, maar als oude
„rot" kan ik het feilloos vaststellen.
In een aquariumwinkel bestelde ik
twee grote mannen. Aangezien grote
exemplaren niet aanwezig waren, wer
den ze na enkele dagen gebracht,
maar het bleken knollen voor citroe
nen te zijn, zonder dat mijn leveran
cier het zelf wist. Na enige tijd slaag
de ik er in mannen te krijgen en die
gingen in de vijver prompt tot de
paring over. Wat je dan te zien
krijgt, is ongelooflijk: Duizenden eie
ren aan algen en planten.
Antwoord: Wij zouden graag onze
lezers willen inlichten, als u ons dui
delijk kan maken hoe men het ziet.
Wat u ons schrijft, maakt ons wel dui
delijk dat het verschil buiten de pa
ringstijd moeilijk te constateren valt.
maar we weten nog niet hoe men het
dan wel ziet. We zullen dankbaar zijn
voor nadere inlichtingen.