Bijbel is Gods Woord mensenboek beide en Orthodoxen en kritiei in ban van rationalisme? Oorzaak van armoede gebrek aan Geest Vakbeweging bereid tot matiging Grootste Zonnehuis komt in Amstelveen Medisch werk in Nepa biedt grote kansen MAANDAG 20 JUNI Een woord voor vandaag Hij leidt mij in de rechte sporen om Zijns naam wil, zingt de psalmist. We zijn op westerse wijze geneigd om ons af te vra gen wat Zijn naam daar nu mee te maken heeft. Maar dan vergeten we dat voor de oosterse mens de naam heel wat meer betekende dan voor ons. Nu is een naam een etiket. Voor Israël beschreef de naam de persoonlijkheid. Wie sprak in de naam van de ander, vertegenwoordigde hem volkomen. Waarom leidt Hij mij om Zijns wil? Niet omdat Hij een naam heeft, maar omdat Hij mij Zijn naam gegeven heeft. God vertelde Israël niet alleen hoe Hij heette, maar toen Hij Mozes Zijn naam openbaarde gaf Hij Mozes Zijn naam mee. Mozes mocht voortaan in Zijn naam sprekenHem vertegen woordigen. De naam is eigenlijk de handtekening van God op ons leven. En dan wordt, het ineens duidelijker. Wacht u voor namaak", zeggen sommige etiketten en dan staat er een hand tekening om die echtheid te bewijzen. Zo heeft God zijn handtekening gezet op ons leven. Made in Holland, staat on der de theepot. Made in heaven schreef God op ons leven, en daarom zijn wij niet van deze aarde aards maar zijn wij van Hem, mogen wij leven voor Hem, geeft Hij ons de kracht van Hem, opdat deze wereld uiteindelijk komt tot Hem. Hij leidt mij, omdat Hij mij herschapen heeft door Christus, omdat ik van Hem benomdat Hij mij niet in de steek wil laten. Hij blijft mij trouw, dat bewijst mij Zijn naam. We lezen vandaag Handelingen 10 17-33. Slotzitting van de Geref. synode in september UTRECHT Nog altijd moet de slotzitting van de gereformeerde syno de plaats vinden. Op deze bijeenkomst van niet meer dan een dag wil de synode nog een secretaris-generaal be noemen. Oorspronkelijk lag het in de bedoeling dat deze zitting in juni ge houden zou worden. De synodeleden hebben nu bericht ontvangen dat het later zal worden. Op verzoek van de praeses schrijft de actuarius van de Gereformeerde Ker ken, ds. H. W. H. van Andel, de synode leden dat de voorbereiding van de bei de agendapunten die nog aan de orde moeten komen meer tijd vragen dan oorspronkelijjk was voorzien. Volgens de brief zal het wel september worden eer de laatste vergadering kan worden gehouden. Hervormde synode over Schriftgezag Is hier een weg voor geref. deputaatschap? (Van onze kerkredactie) H\ DE PARK Vandaag zijn op het nieuwe pa6to rale centrum in Driebergen, Hyde Park, de leden ttt pi van de hervormde synode bijeengekomen. Hen wacht een uitgebreide agenda. Maar het onderwerp dat Weer contiict met de aandacht van de kerkleden in het bijzonder straks moet gaan boeien is de besprekingen van een -I nieuwe uitgave over de Heilige schrift. Het zal trouwens nog wel even duren voor de hele uitgave Hoogleraar doorgesproken is. want op deze zitting komen slechts de eerste drie hoofdstukken aan de orde. Toch (Van onze onderwijsredactle) willen we aan dit ontwerp al aandacht wijden omdat hier op een niet voor individuele theologen, AMSTERDAM In Amsterdam maar wel voor kerken geheel nieuwe wijze over debijbel wordt gesproken, zyn weer moeilijkheden met een1 c j j e r hoogleraar. Studenten hebben ernstige kritiek op de wyze van examineren van prof. dr. E. M. Bruins, die pro- paedeutische wiskunde doceert. Grief van de studenten is dat de hoogleraar op een "onmogelijke wijze" exami neert. Van een bepaalde groep stu denten kwam 91 procent niet door het tentamen. Dit heeft geleid tot aan drang herexamens te houden. De hoogleraar zou nu overwegen een be noeming in Bagdad te aanvaarden. Novum in Blokzijl Doopsgezinden en hervormden samen BLOKZIJL De kerkeraden van de doopsgezinde en de hervormde ge meente hebben besloten, om met in gang van 17 juli voor onbepaalde tijd gemeenschappelijke kerkdiensten te houden op zondagmorgen. Dit is in de eerste plaats bedoeld als oplossing voor het feit, dat de doopsge zinde gemeente sinds kort vacant is, maar men wil bepaald verder gaan. Want ook als de doopsgezinde predi kantsplaats weer bezet zal zijn, wil men hiermee doorgaan. De kerkeraad van de hervormde ge meente schrijft in het kerkblad: „Ze ker zijn er tussen doopsgezinden én hervormden verschillende punten, waarop men van geloofsinzicht verschilt. Door de kerkeraden is af gesproken, dat er in de toekomst over verschillende zaken nader met elkaar gesproken zal worden. Het belang rijkste is, dat wij elkaar wederzijds aanvaarden zonder reserve als delen van Christus' ene gemeente, die bij elkaar horen." De hervormden, die thans twee keer per zondag dienst houden, zullen hun ¥igen avonddienst handhaven. Ook friet de gereformeerden hebben de hervormde Blokzijlers een goede samenwerking, die blijkt uit samen naar de kerk gaan bij bijzondere gele genheden. als bid- er. dankdagen. He melvaartsdag en dergelijke. Dit zijn dan echter geen gemeenschappelijke diensten. Beurtelings worden de diensten gehouden onder auspiciën van de hervormde en de gereformeer de kerkeraad. Ook vinden deze diensten niet op zondag plaats. Dr. Graafland voor Inwendige Zending (Van een onzer medewerkers) I zending. Die is niet maar in het begin l van de vorige eeuw uit de lucht komen OTTERLO Men heeft ge-vallen. Reeds in het Nieuwe Testament zegd, dat de kerk er is voor dei zlen da'df de eerste "*fda spoedig verflauwt en kunnen we naast wereld en daarbij gaat het apos-de zending naar buiten van inwendige tolaat aan het belijden vooraf, zending spreken. Calvijn is zeker te Het gevolg is een uitholling in de beschouwen als een vroege pionier van kerk. Het uitgaan in de wereld werd formalistisch en toen vluchtte men in de sociologie. Men is in het moeras blijven ste ken. Het functieverlies van de deze tak van arbeid, dat zij in de kerk werkzaam is, naar de kerk toe werkt en voor de kerk bezig is. De laatste referent, ds. H. A. van Bemmel uit Oldebroek, sprak over de kerk neemt toe. De diepste oor--nieuwe theologie. Hij ging daarbij in op zaak daarvan is armoede aanjde oude liberale theologie, Barth^(die Geest. Voor ons ligt voor een boek het concept van 190 getypte foliovellen, een flinke dikke pocket dus. Ongetwijfeld zullen synodeleden nog wen sen kenbaar maken, er zullen veranderingen aangebracht worden, misschien aanvullingen nodig blijken. Maar toch hopen we dat straks het Boekencentrum dit geschrift als een pocket zal uitgeven, opdat zoveel mogelijk mensen het zullen kunnen kopen. Dit mag geen duur uitgegeven studiewerk worden voor de boekenkast van predikanten. We verhelen ons niet dat we aan het begin van ons artikel reeds op deze wijze een waardeoordeel hebben gege ven. Dat betekent niet dat er voor ons geen vragen overblijven. Toch willen we nu niet in het bijzonder de vinger gaan leggen bij de wonde plekken. On getwijfeld zullen de synodeleden daar toe uitstekend in staat zijn. We wensen ook niet hun bespreking al bij voor baat te beïnvloeden. Maar we willen al wel zeggen dat de synodeleden een stuk voor zich krijgen dat op zeer hoge wijze over de bijbel spreekt, het zelfs aandurft in deze tijd om te zeggen: De bijbel is Gods Woord. Maar, en dat is veel belang rijker nog, hier wordt gewezen hoe de bijbel weer volle betekenis kan krij gen voor de mensen van onze tijd, zo wel binnen als buiten de kerk. AANBEVELING Aldus dr. C. Graafland uit Veenen- daal op dr driedaagse evangclisatiecon- ferentie, die de Nederlandse hervorm de bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag in Ottcrlo organiseerde. In de Gereformeerde Bond wordt de j nadruk gelegd op het werk yan de Heilige Geest. Wedergeboorte en beke ring staan op de voorgrond. Maar ook bij ons, aldus dr. Graafland, is armoe de aan Geest. Geloven is een persoon lijke zaak, maar bij ons wordt vaak een wettisch, formalistisch geloven gc vonden. In de Heilige Schrift wordt grote aandacht gegeven aan het werk van de Heilige Geest in de gemeente. De be loofde Pinkstergeest draagt ook een de vrijzinnigen volgens ds. Van Bem mel de doodsteek heeft gegeven), Brun-Het is niet de eerste keer dat de ner. Bultmann, Tillich, Bonhoeffer en j hervormde synode zich bezig hoUdt andere hedendaagse theologen en liet met dit onderwerp. Reeds in 1953 publi- de invloed van hun opvattingen zien op ceerde zij een herderlijk schrijven geti- de inzichten in de evangelisatie-ar-1 teld .,Dc leer aangaande de Heilige beid. Schrift". Daarin werden de dogmatische Voorzitter Ned. Katli. Vakverbond ■ry ambtelijk karakter. De Geest vervult tSeroemnaswerk Andere sectoren ned herv kerk u", vruchtbaar samen Gemeente van Beroepen te Lekkerkerk: D. J. Miedema te Dokkum. bijeen en de Heilige Geest was op ie- Bedankt voor Utrecht twijkgem. Abste- der van han: dat sluit elkaar in. Bij de; vac. dr. E. v. d. Schoot): rar. J. A. Paulus vinden we „door één Geest ge- Vaandrager te Sneek; voor Strfjen: B. doopt". De belofte draagt in Handelin- d IJssel (vac. a. Cor- gen 1-8 een ambtelijk karakter. bijdrage leveren God werkt meer dan alleen In het persoonlijke, ook in de gemeente. Het gaat er om, det de leden der gemeente (Van onze soc.-ccon. redactie) UTRECHT Er zijn verschtfn- te Zeist. Baks te Capelle bijn v. Willenswaard geref. kerken Beroepen te Koog a. d. Zaan: kand. D. Bakker te Eindhoven: te Aalten. B. Be- H»«-iu!d:^3eVeasie™"téUBÓll:(>ope De" bun '°'Pln« "r«taan. Anders schort selen, die er op duiden, dat het Aangenomen naar Voorthuizen: D. W. be* aan de werking van de Geest en jaar 1967 niet gemakkelijk zal Dondorp te Antwerpen, die bedankte voor komt men tot een soort consumptie- daarom is dp vak- Gouda (vac J. Hengeveld). christendom, aldus dr. Graafland. worden. Lm daarom is ae va* geref. gemeenten beweging bereid de loonpolitiek Beroepen te Den Haag-zuid: A. Hofman Prof. dr. S. van der Linde uit1 voor jaar er op te richten dat Utrecht refereerde over de Inwendige |ook yan >e zij(|(. der werknemers steun wordt verleend aan het te rugdringen van de groei van koopkrachtige vraag. De vakbe weging is daartoe echter alleen bereid, indien ook andere secto ren zich beperkingen opleggen en met name ook aan het pryzen- front matiging wordt betracht. I Dit heeft de voorzitter van het Nederlands Katholiek Vakverbond, De vereniging heeft, aldus de heer Har-de ,ieer f'N' Mertens, meijer, op dit ogenblik de zorg voorverklaart .n zijn openingsrede ooor ruim 450 langdurige zieken. Na het d« noorjoars-verbondmergodenng oan gereedkomen van het huis in Vlaar-vak""'ra,eJ d dingen zullen dit er ruim 550 zijn. i 9'"» hfbbe" dot dL Na realisering van de DlaSen dumen'ec' wel gezond maar dot er Amstelveen en Doorn zal deze zorg 6" °°°r- zlch uitstrekken over meer dan dui- :tcb(l|'h"d m»»" zend langdurig zieken, waaronder 0m de lniuioire ontwikkeling tegen 320 demente bejaarden. lt fain b hM gewenst de besledin- gen meer in overeenstemming met de produktie te brengen, want een groeiende economie gaat ook de vak beweging ter harte en is tevens on ontbeerlijk om ook in de sfeer van de collectieve voorzieningen meer te doen. Outillage voor demente bejaarden UTRECHT De voorzitter van de christelijke vereniging tot verpleging van langdurig zieken Het Zonnehuis, de heer H. Harmeijer, heeft zaterdag op de algemene vergadering van de vereniging meegedeeld, dat het plan voor het bouwen van het grootste .Zonnehuis" is gereedgekomen. Dit zal in Am stelveen worden gebouwd. President adventisten DETROIT Robert H. Pierson uit Salisbury in Rhodesië is gekozen tot wereldpresident van de Zevendedags a0antalUUverant!! Adventisten. Hij is 55 jaar en geboren aantal verant-1 irj de Verenigde staten. HET WEER IN EUROPA Het nieuwe verpleegtehuis zal een ca paciteit hebben van 363 bedden. De voorzitter acht dit woord, gelet op de grote behoefte aan verpleegtehuisbedden in het ag glomeraat Amsterdam en omgeving. Van deze bedden zullen er ongeveer 160 worden afgezonderd en speciaal geoutilleerd voor demente bejaar den. De principiële goedkeuring van de mi nister voor het plan is al ontvangen. Er kwam ook een plan klaar voor een nieuw tehuis in Doorn. Het be treft hier een tehuis met een capaci teit van 165 bedden, waarbij even eens rekening wordt gehouden met een aantal demente bejaarden. Het te kleine en ondoelmatige tehuis in Schiedam werd enige maanden j geleden gesloten. De bewoners wer- den overgebracht naar het nieuwe iïim ,M. tehuis in Vlaardingen. Dit heeft een Ee" P}®" capaciteit van tweehonderd bedden (n nfw York 156 00(f ruiden óp. De Bij- Dit huis is voor ongeveer de helft i die het oude en Nieuwe Testament gereed. De officiële opening van dit ;n de Algonquin-taal (van de India- tot nu toe grootste en modernste nen in Massachusetts), werd gekocht Zonnehuis" zal op 4 oktober zijn. 1 door een antiquair uit San Francisco. Kopenh. Londen^ Nice Miinchen sn. Niet van een kant Maar de matiging kan niet van één kant komen, aldus de heer Mertens. Wan neer gekomen moet worden tot verdeling van de lasten, die inherent zijn aan tem porisering van het bestedingsprogram, vereisen de rechtvaardigheid én harmo nie dat elke sector daaraan zo mogelijk zijn bijdrage levert. De regering kan de bereidheid daartoe demonstreren niet al leen door een concretisering van haar matiging maar ook door het opvoeren van de efficiëntie in alle sectoren van haar apparaat. Wellicht kunnen halve ring en/of verschuiving van de huurver hoging en enig uitstel van de invoering i van nieuwe sociale verzekeringswetten U i in die matiging worden betrokken. De heer Mertens verklaarde voorts, dat bij de bestrijding van de koster stijgin gen niet alleen de looninkomens onder- de eerste in Amc werp van onderzoek mogen zijn, maar Ika gedrukte "bijbel bracht bij een veilin ook de inkomens van andere categorieën lnn=brück half bfw Bij C.A.O.-overleg loondeel tijdelijk te blokkeren. Naar zijn mening is de vorm, waar die tijdelijke blokkering wordt gegoten, een zaak va de onderhandelende part:.' ;n bij een ca Niet alleen kan daarbij gedacht worden aan premie-spaarregelingen en geblok keerd spaarloon, maar ook aan pensioen voorzieningen en levensverzekeringen. De heer Mertens achtte een en ander ook in het belang van de werknemers, omdat langs deze weg een grotere vrij heid in de loonpolitiek gestalte kan krij gen. Want enerzijds wordt een beperking aangebracht in de voor consumptieve doeleinden beschikbare loonstijging, ter wijl anderszijds voor het spaarloon eer grens wordt aangegeven. Op deze manier kunnen de bonden werkelijk inhoud ge ven aan een belangrijk stuk vrije loonpo litiek, aldus de verbondsvoorzitter, die dit verband tevens opmerkte dat in 1 door de vakbeweging verlangde nieuwe loonpolitieke systeem duideljjk scheiding wordt gemaakt tussen de privaatrechte lijke contractpartijen enerzijds en de overheid anderzijds. COGG conferentie half september WOUDSCHOTEN Het Contact Or gaan van de Gereformeerde Gezindte belegt dit jaar weer een tweedaagse conferentie op Woudschoten bij Zeist op woensdag 13 en donderdag 15 sep tember. Het thema van de conferentie is: De kerk in een geseculariseerde wereld. Prof. dr. ir. H. van Riessen zal spre ken, evenals ds. A. Noordegraaf, her vormd predikant te Oldenbroek. De conferentie draagt een openbaar karakter en is voor ieder toegankelijk, mits men zich van te voren opgeeft bij de secretaris. Het adres is: ds. J. H. Velema, Anna Paulownalaan 17, Apel doorn, tel. 05760 - 12362. GPV sprak met Nat. Evangelisch Verband DORDRECHT Afgevaardigden van het Gereformeerd Politiek Verbond, on der wie ook het lid van de Tweec'; Ka mer de heer Jongeling, hebben zaterdag een samenspreking gehad met het on langs opgerichte Nationaal Evangelisch Verband. Deze groepering stelt zich ge heel achter de nationaal - gereformeerde politiek van het GPV, ook al hebben de leden een andere kerkelijke achter grond. Namens het NEV namen aan het gesprek deel prof. dr. J. P. A. Mekkers uit Den Haag. dr. P. Siebesma uit Leeu warden en de heer B. S. van der Bijl uit Eerbeek. Men kwam overeen dat het NEV de kandidatenlijst die het GPV bij de Kamerverkiezingen van volgend jaar zal indienen, zal stenen. Voorts zullen in het vervolg gelijkluidende praktisch-poll- tieke standpunten gezamenlijk worden gepubliceerd. grondlijnen getrokken, maar het beant woordde niet alle vragen, en trouwens sedert 1953 is er op dit punt al weer heel wat gepubliceerd en zijn de inzich ten van velen toch weer enigszins of grotendeels veranderd. Bovendien klonk telkens in de syno de weer de vraag naar het gezag van de Schrift. Dat geschiedde vooral toen de synode sprak over de vrouw in het ambt, zoals dat vorig jaar ook gebeur de op de gereformeerde synode, toen daar gesproken werd over hetzelfde onderwerp en ook over de vraag wat er moet gebeuren met- de uitspraak van Assen-1926. In 1960 werd een commissie be noemd. Sommigen vonden het maar een hachelijke zaak en vroegen zich af of de leden elkaar wel zouden kunnen vinden. Tegen veel scepsis in is er ech ter een geschrift uit de bus gekomen dat het bespreken en overdenken door de synode werkelijk waard is. SCHRIJVER Geheel nieuw in deze opzet is nu, dat dit ontwerp gevloeid is uit de pen van één man. Oorspronkelijk was rap porteur prof. dr. R. Bijlsma die de eerste ontwerpen maakte, die uitvoerig werden doorgesproken in de Raad voor kerk en theologie. Toen hij even wel benoemd werd tot hoogleraar te Brussel, nam dr. Th. C. Frederikse zijn werk over. Hij heeft geprobeerd een geschrift samen testellen dat werkelijk door dc overgrote meerderheid van de kerkleden gelezen en begrepen kan worden. Het stuk munt inderdaad uit door klare taal. De titel „Klare wijn" heeft niet alleen op de inhoud, maar ook op de vorm betrekking. Hier en daar is een woord blijven staan, dat misschien nog door een eenvoudiger uitdrukking (specimen bijvoorbeeld) vervangen kan worden, maar de synode kan niet klagen dat ze hier te maken hebben met een kerkelijk stuk dat uitblinkt door moeilijke woorden. Belangrijker is echter dat ook de inhoud te begrij pen is. Eenvoudig Nederlands op zich maakt een rapport nog niet goed leesbaar. Dr. Frederickse heeft werke lijk gepoogd zo te schrijven dat zijn lezers gemakkelijk meegevoerd kun nen worden langs de lijnen van zijn denken. (Vandaar ons pleidooi dat het werk zal verschijnen als keurige poc ket.) ONTWERP Het huidige ontwerp bevat vier hoofdstukken, die onderling nogal in lengte verschillen. Bij uiteindelijke uit gave zou het niet onjuist zijn om hoofdstuk drie in vieren te delen en hoofdstuk vier misschien minstens in tweeën. Het eerste hoofdstuk handelt over de bijbel en de christenheid, het is een bijzonder boeiende uiteenzetting over de wijze waarop de bijbel zijn weg door de eeuwen heen ging. Het tweede hoofdstuk is geheel gewijd aan de re formatorische stelling dat de bijbel voor zichzelf moest spreken. Niet de kerk verdedigt het gezag van de bijbel uiteindelijk, de bijbel doet dat zelf wel. Het derde hoofdstuk handelt over de bijbel en zijn sleutelgeheimen waarbij telkens weer gewaarschuwd wordt te gen pogingen om de diepere waarheid uit de bijbel wel te pellen. Er is, zegt dit hoofdstuk, het gevaar dat we het eigenlijke wat de bijbel ons te zeggen heeft wel menen te weten, „waardoor de bijbel ln zijn bijzondere wendingen niet meer belangrijk is. Deze stroming heeft veel van het avontuur van de omgang met de bijbel weggenomen en hem ook onnodig in discrediet ge bracht. Daarom hier met nadruk: de waarheid van de bijbel is concreet; de de schoonheid van een geschilderd por tret. Alleen zo kan de bijbel ons zege- ONTVANGEN BOEKEN Het Woord en de Kerk (deel 1), door W. ter Horst. Uitgave Kok in Kampen. Aantal bladzijden 103 en prijs ƒ4,95. De bedoeling van deze methode voor het godsdienstonderwijs voor het voortge zet onderwijs is om het eens heel anders te doen. En daarin is de schrijver bijzon der goed geslaagd. Het eerste deel, dat nu uit is en dat vergezeld gaat van een grammofoonplaatje (kosten 8,75). zal de jonge lezers vast en zeker aanspreken. Het ziet er leuk uit en tal van interes sante illustraties maken de stof veel le vendiger. De lezer wordt ook aan he' werk gezet door opdrachten, zoals het maken van tekeningen en opstellen en het verzamelen van verschillende gege- GODS WOORD De schrijver zet zonder meer naast elkaar dat de bijbel Gods Woord is en tegelijkertijd een menselijk boek. Hij Is niet tegen diepgaande kritische bij belstudie, maar laat telkens weer zien hoe dit studie vaak juist met de beste bedoelingen aan de bijbel te kort heeft gedaan. Tegelijkertijd geeft hij toch weer een iets andere inhoud aan dc woorden „de bijbel is Gods Woord" dan de na-reformatorische orthodoxie heeft gedaan. Hij ontdekt naar zijn gevoelen zowel bij het kritisch we tenschappelijk onderzoek als bij de or thodoxie te veel rationalisme. Er is dus een strijd op twee fronten, en tegelijkertijd een poging om die twee fronten te doorbreken. Tegen de orthodoxie wordt gezegd met haar strijdroep „de bijbel is Gods Woord", niet teveel maar te weinig ernst ge maakt te hebben. De orthodoxie heeft God vaak niet aan het woord laten komen, omdat men tevoren al meende te weten, wat Hij wel en wat Hij niet kon zeggen. Er groeide soms een heerser over Gods Woord in plaats van een gelovig volgen. Aan het andere front behoeft de ge meente zich niet tegen de bijbelkritiek te verzetten, maar het bezwaar van de schrijver op dit punt is dat het onder zoek vaak niet wetenschappelijk ge noeg geweest is. Echte wetenschap neemt en grote terughoudendheid aan. Echte wetenschap vraagt meer, dan zij antwoordt. Het gevolg was dat „het analyseren en onderzoeken van de bijbel vaak aan de eigenlijke in houd is voorbijgegaan". TEGENSTRIJDIGHEDEN Bij één waardevol punt in dit geschrift willen we nog stil staan. Er staan in de bijbel toch dingen die niet met elkaar te rijmen zijn. De ortho doxie meende dat dat niet mogelijk was en deed zijn uiterste best alles te harmoniseren. Dat lukte soms wel, maar alle problemen konden lang niet op die manier worden opgelost. De kri tische school wilde alles maar schrap pen we zeggen het nu maar met eigen woorden wat men niet be greep of historisch onjuist noemde, maar raakt met dc vorm ook vaak de inhoud kwijt. Dit geschrift wil geen van beide rich tingen uit. Met grote nadruk wordt er op gewezen hoe het Joodse denken ge heel anders is dan het Griekse. In ene gaat het om het „gebeuren", andere om de „eeuwige waarheid", wil dit geschrift op dit punt nie fout maken te kiezen. Eeuwen heeft de kerk vrijwel alleen uit Griekse denken geleefd. In de la tijd gaan de ogen meer en meer voor het Joodse denken en gaan i migen zelfs zover alleen voor laatste denken plaats te willen f men. Dr. Frederikse ziet aan kanten mogelijkheden. Maar: „Od schoonheid en de onverganke] waarde van het Griekse denken alleen in het levende geheel bijbelse openbaring. Niet omgekee En dan komt hij tot deze concli „Zo mogen we dankbaar zijn voo verschillen en zelfs tegenspraken lt evangeliën, die in hun wijze van w gave ieder een eigen nuance bren die juist wezenlijk is voor de Cii tus-verkondiging. Het gaat juist t dit concrete, om het bijzondere, omi detail. Zo lang men nog denkt I algemene waarheid, die er zol meer is, heeft men de neiging op f te gaan naar de hoofdzaak. We tl ken dan de bijzonderheden af tenslotte enkele hoofdpunten ovej houden... maar zo verliest de bi zijn kleur en geur, zijn interessj bijzonderheid". VRAGEN Natuurlijk blijven hier vragen I gen, waar ook dit geschrift niet of i nig op in gaat. Van Genesis 1 vil gezegd: „Dit zijn naar de vorm „vej len". Hierin ligt dus een aanwijl dat het al te simpel is om hieraan' historiciteit te ontzeggen". Maar I ver gaat dan die historiciteit in del bel? De schrijver zegt wel: „Men f ge zich niet westers-individualisi af, hoe dan nu kan!" (Het gaat in' verband om de verschijning van M en Elia op de berg bij Christus.) kunnen we de moderne onderzoek! geest wel op deze wijze stop zetten?' Aan de andere kant: Mogen wel een dergelijk geschrift wel verwad dat l\et alle vragen oplost? Natuuj niet. Belangrijker is dat het onf juiste vragen leert stellen aan de' bel. Het zal heus wel aangevallen den. Van rechts en van links. Maar is een geschrift om naar te luis» En, wat het voornaamste is voorj het verhoogt de bijbel, zonder alle gen van de hedendaagse mens a| kappen met de opmerking: Je geloven wat er staat. Het biedt-, weg om de bijbel weer voor orv laten leven, om op een heel niel manier opnieuw naar zijn boodsf te gaan luisteren, dan zullen we j, leren geloven op gezag van de b, zelf. Een nieuw deputaatschap is it1 Gereformeerde Kerken bezig met zelfde vragen. Daar naar aanlei vooral van. de kwestie-Assen 1 Deze studie zou daar inderdaad I kunnen bieden. Moeten gereforme\ nu geheel opnieuw gaan begim Zou het niet mogelijk zijn, voor dit schrift verschijnt, dat hervormde c missie en gereformeerde deput schap bij elkaar gaan zittenIs niet wenselijk dat beide kerken sc| een dergelijk geschrift besprekeni er eventueel samen de kerke\ Zendingsappèl van Filadelfia (Van een onzer medewerkers) ROTTERDAM Tijdens een zendingsappel georganiseerd door de zendingsvereniging „Fi ladelfia" werd de aandacht be paald bij het werk in Nepal en Cuba. Deze vereniging werd in 1952 opgericht om zendelingen die op het geloof door Vergade ringen van Gelovigen of andere geloofsgemeenschappen worden uitgezonden te steunen. De zen dingsdag werd gehouden in het Welkom-centrum aan het Sande- lingplein. In 1932 keek Dr. O'Hanlon. een En gelse zendingsarts, vanuit de trein in India, naar NEPAL, een gesloten land voor het christendom. Zij hoorde Gods roepstem en heeft 20 jaar aan de grens van Nepal gewerkt onder de Nepali, die over de grens kwamen, totdat in 1952 toestemming kwam om in Pokhra een hospitaal in te richten. In dit ..Shining Hospital", geheel gebouwd van aluminium hutten, werkt sinds enkele jaren een Rotterdamse verpleegster, Willy van der Wal. Een der andere medewerksters, Ellen Lod ge, die met verlof in Engeland is, was één der spreeksters op deze zen dinsdag. Zij heeft, toegelicht met dia's iets laten zien van het vreselijke lijden van de melaatsen. Juist ln de melaatsenkolonie, die door het „Shi ning Hospital" ingericht is, en waar ook genoemde Rotterdamse ver pleegster werkt, komen vele mensen, die ten dode opgeschreven waren, tot het levend geloof in Christus. dan Weer verder trekken, om nieuw gebied te bereiken. Juist in gentinië, waar zo weinig zendelii zijn, liggen geweldige mogelijl den. In de avondsamenkomst, die ir gereformeerde kerk a. h. Sandel plein werd gehouden, sprak zendi Anne van der Bijl. Deze werker 1: geen eigen gebied, maar maakt dingsreizen naar die landen, die o| gebruikelijk wijze niet bewerkt den. Wij menen vaak dat er gesloten i ren zijn. Dat er gordijnen zijn, i wij niet doorheen kunnen. Zijn r« willen het tegendeel bewijzen, heeft gewerkt in China en Rusl zowel als in de landen achter het ren gordijn. Filadelfia Filadelfia helpt werkers in Surina me, die onder Hindoes en Indianen werken. Zendeling M. v. Driel en zijn vrouw werken in Paso de Los Libres (Argentinië). Er ontstaan daar, even als in de eerste christentijd, kleine ge meenten, die na enige tijd geheel zelf standig verder werken. Zij geloven dat de Heilige Geest, ook aan de inheem se christenen de gaven geeft, die nodig zijn tot opbouw van de gemeente. Het doel is dan ook deze jonge gemeenten zo spoedig mogelijk onafhankelijk te maken van de zendeling. Daze kan Cuba Enige weken geleden was hij in ba. Meer dan de helft van de predil ten en voorgangers zitten daar ii gevangenis, of in een concentri kamp, maar de gemeente van Chri leeft! In de gevangenis wordt het e1 gelie verkondigd en komen mensei het geloof. De kerk groeit, juist ii verdrukking. Natuurlijk is de i groot. Anne van der Bijl vertelde, hij in een grote kerkdienst de e was, die een bijbel bezat en een hoorlijk costuum aan had. Deze dag was voor alle aanwez een appèl. Opnieuw werd gezien, Christus zijn opdracht uit Matt. „Gaat heen in de hele wereld!" nooit heeft teruggenomen. Elk groeit de wereldbevolking met 50 joen mensen, waarvan 2/3 nooit evangelie zullen horen. God heeft derde deel van de wereld, dat wij nen niet te kunnen bereiken, niet geschreven. En wij mogen het ook doen, was de conclusie van deze dingsman. Hij bepaalde zijn gehoor bij vier boden van Christus, die allemaal de zending te maken hebben: Aanschouwt de velden, 2. Bidt om beiders, 3. Gaat heen, 4. Predikt leert hen onderhouden, alles wat i geboden heb. Christus begeleidt i die door Hem worden uitgezonden Hij zegt: Mij is gegeven rlle macH de hemel, maar ook op de narde. het atheïsme maar Christus heeft macht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2