BELIJDENIS-1967 Luthers Kerkpostillen gaan weer verschijnen GEESTELIJK LEVEN Amerikaanse Kerk aanvaardt Orthodoxie wint met wijzigingen ex/na aahdatéfmt1: Speelse fantasie van ongeduldig christen ZATERDAG 18 JUNI 19. Belijdenis-1967 gaat niet de plaats innemen van de oude, historische belijdenisgeschriften van deze kerk. Naast de Aposto lische Belijdenis en die van Ni- cea, naast de Westminster-belij denis uit de Schotse reformatie- tijd en de catechismus krijgt de ze belijdenis een eigen plaats om op een hedendaagse manier uit te spreken wat de kerk nu ge looft en aan te vullen wat in de oude belijdenisgeschriften niet. .of niet zo duidelijk naar voren komt. De nieuwe, eigentijdse belijde nis is er niet zonder slag of stoot gekomen. Het oorspronkelijk ont werp werd vorig jaar reeds in principe aangenomen, maar toen bleek op de jaarlijkse algemene •vergadering, dat er zoveel verzet was tegen incidentele uitspraken dat het wijs werd geacht ^en re- Visie-commissie in te stellen. Die moest zich eerst nog uitspreken over alle veranderingen die som migen aangebracht wilden zien. In mei kwam het gerevideerde ontwerp voor de algemene verga dering en werd het met overwel digende meerderheid aanvaard. Geschiedenis Deze kerk is ontstaan uit een fusie van twee Presbyteriaanse kerken in 1958. Op de eerste ge zamenlijke algemene vergade ring werd reeds besloten een commissie in te stellen van ne gen leden die een drievoudige opdracht kreeg. De commissie moest een historische inleiding schrijven tot de Korte Cate chismus uit de zeventiende eeuw. een revisie opstellen van 7de bijbelteksten die in de cate chismus geciteerd worden en in enkele alinea's een eigentijdse geloofsbelijdenis opstellen. Een jaar later kreeg deze com missie het voor elkaar dat zij haar opdracht ten opzichte van de catechismus mocht laten val len om zich geheel te gaan wij den aan een uitgebreide nieuwe belijdenis. Geschriften De commissie kwam in 1965 klaar. Zij stelde echter tevenss een wijziging voor in de dogma tische basis van deze kerk. In plaats van gebaseerd te zijn op de belijdenis van Westminster en de catechismus „die systema tisch de leer uiteenzetten van de Heilige Schrift" stelde de dom miss ie voor voortaan een „Boek van Belijdenissen" te aanvaar den. In dat boek moesten dan worden opgenomen de Westmin- ster-belijdenis, de Korte Cate chismus, de belijdenis van Nicea, de Apostolische Belijdenis, de Schotse belijdenis, de tweede Zwitserse Belijdenis, de Heidel- bergse Catechismus en ook de Theologische Verklaring van Barmen, die In de jaren dertig van deze eeuw vooral werd op gesteld door Karl Barth. Tevens wilde de commissie de formule wijzigen, die gebruikt wordt als predikanten worden bevestigd. Tot dat ogenblik werd steeds gevraagd: „Gelooft u de Turkse kleermaker Het begon allemaal ruim der» - tien jaar geleden. In een afge legen dorp bleef een kleerma ker staan voor de rommel- vroeg de „Wat heb je daar voor een boek in je hand?" „Een prachtige Turkse bijbel, gedrukt in 1912 door een Ar meense drukkerij en goed koop." Kleermaker Husevin kocht de bijbel en begon het boek te lezen. Het boeide hem. De evangelieën vond hij prach tig. maar het laatste bijbel boek, dat van de Openbarin gen. trok steeds weer zijn aandacht. Het boek was zo mysterieus. Wat werd er toch bedoeld? Hij las het boek telkens weer. Sommige vragen beantwoord de het zelf al. Andere vragen bleven hem bezig houden. Vo rig jaar las hij in de krant een verslag van een samen- komst van protestanten. Daar was over de bijbel gesproken. Via de krant schreef hij een brief aan de man die de sa menkomst had geleid: „Kunt u mij ook zeggen", schreef hij, „wie de Zoon des Mensen is tussen de kandelaren in Openbaringen 1:13?" Hij schreef ook: ..Ik wilde wel dat Jezus Christus ook mijn Middelaar was." De Amerikaanse zendeling Tho mas Cosmades ontving de brief. Hij besloot dat de brief het beste persoonlijk beant woord kon worden en samen met een collega trok hij er op uit. De collega-zendeling nam plaats achter de toonbanK yan de kleine kleermakerij om de klanten te bedienen. Dosmades had een lang gesprek met de kleermaker. Het ging niet alleen maar om bijbelse problemen. maar yooral om zijn persoonlijke verhouding tot Christus, het levende Woord. Inmiddels heeft deze kleerma ker zich laten dopen. Hij is de eerste christelijke gelovige in een Turkse streek, waar nog nimmer zendelingen neb ben gewerkt, alleen maar om dat hij een tweede hands bij bel kocht op de vodden markt. (Van onze kerkredactie) De erenigde Presbyteriaanse Kerk in de Verenigde Staten heeft een nieuwe, moderne belijdenis, zo modern dat achter het woord het jaartal staat om maar aan te geven dat deze kerk niet achter loopt: Belijdenis-1967. Dat jaartal wil niet zeggen dat het een pro fetische belijdenis van morgen" is. Nu de algemene vergadering aan de revisie van het oorspronkelijk ontwerp zijn goedkeuring heeft gehecht, moeten nog de plaatselijke kerkeraden zich over dit ontwerp uitspreken, eer het officieel als belijdenisgeschrift door deze kerk aanvaard kan worden. Schriften van het Oude en het Nieuwe Testament als het Woord van God, de enige onfeil bare regel voor geloof en le ven?" Voorgesteld werd voort aan te vragen: „Aanvaardt u de Schriften van het Oude en Nieu we Testament als het normerend getuigenis ten opzichte van Je zus Christus in de algemene christelijke kerk, die door Zijn Geest het Woord Gods voor u worden?" Gezag De kritiek concentreerde zich vooral op dit laatste punt en op wat in de belijdenis gezegd werd over het gezag van de Heilige Schrift. Velen hadden het gevoel dat de belijdenis dit gezag onder mijnde, ook al werd er op gewe zen dat de nieuwe belijdenis niet de plaats in nam van de histo rische geschriften, die op dat punt duidelijk zijn. Van vele kanten kwam de klacht dat de nieuwe belijdenis zich niet duidelijk genoeg uitsprak over de bijbel als Gods Woord. De leer van de bijbelse inspiratie wordt hiermede ver worpen, zeiden sommigen. En an dere zagen er de aanvaarding in van een speculatieve theorie van openbaring. Een ander bezwaar van velen was, dat de nieuwe belijdenis de kerk opriep om zich ook uit te spreken over politieke kwesties. Dat was in wezen het tegenover gestelde van wat presbyteri aanse kerken altijd volgens hun Westminster-belijdenis hadden uitgesproken. Daarin wordt im mers gezegd: „Synoden en kerke lijke vergaderingen zullen slechts besluiten nemen over kerkelijke zaken: zij zullen zich niet inlaten met burgerlijke za ken die het wereldlijk gezag aan gaan. tenzij zij op nederige wijze in buitengewone zaken een peti tie aan de regering willen rich ten. of bij wijze van advies om des geweten wille indien het bur gerlijk gezag daarom vraagt." Juist op dit punt liet het ortho doxe blad „Christianity Today" zich kritisch uit over deze politie ke uitspraak: „De protestantse hervormers hebben de gewetens van de mensen bevrijd van kerkelijk ingrijpen op het ter rein van de persoonlijke vrijhe den; nu proberen post-pro- testantse oecumenici opnieuw de kerk daarop weer meer en meer inbreuk te laten maken. De hui dige gang van zaken gepft voedsel aan het wantrouwen van vele kerkleden, die zich afvra gen of de kerkelijke leiders een terugkeer naar de macht van de rooms-katholieke kerk wensen, waarbij de hiërarchie zich uitspreekt voor de leden. Revisie De algemene vergadering wei gerde de ontwerp-belijdenis zon der meer te aanvaarden. Daarom werd er een revisie-commissie in gesteld die tot taak kreeg eventu- DR. E. C. BLAKE ele amendementen en verande ringen voor te bereiden. De leden van de plaatselijke kerken kon den dan bij deze commissie hun bezwaren indienen en eventueel met voorstellen komen. De com missie had het recht de belijde nis te reviseren op basis van de binnengekomen brieven, maar ook om bepaalde voorstellen naast zich neer te leggen. nas. Er was een speciale orga nisatie in het leven geroepen, die wilde komen tot een orthodoxe revisie van de voorgestelde belij denis. Van alle kanten werd druk uitgeoefend op de In vele gevallen ging de re visie-commissie in op de inge diende voorstellen. De uitspraak in de bevestigingsformule, dat de bijbel het „normerend getui genis" is ten opzichte van Jezus Christus, werd gewijzigd in „het unieke en gezaghebbende getui genis". Vastgehouden werd aan de uitspraak dat de „ene voldoen de openbaring van God is Jezus Christus", maar de Schriften die eerst „woorden van mensen" werden genoemd, zijn volgens de belijdenis nu ook „geschonken .g onder de leiding van de Heilige H Geest" en moeten worden „ont vangen en gehoorzaamd als het geschreven Woord van God." An dere wijzigingen poogden de drieëenheid, de godheid van Christus en de noodzaak van het geloof duidelijker te omschrij ven. Aanvaard De revisie werd algemeen aan vaard. Pogingen van vrijzinnige kant om al te orthodoxe uitspra ken nog weer te wijzigen liepen schipbreuk. Van de 837 afgevaar digden stemden er slechts enkele tegen. De overweldigende meerder heid, zei Christianity Today in een verslag, bewijst dat de theo logisch vrijzinnigen en conserva tieven een brokje gemeenschap pelijke grond gevonden hebben om op te staan. Het blad zegt dat deze belijdenis een „sofistische poging" is om de moderne mens aan te spreken. De reacties lopen uiteen. De afgescheiden presbyteriaan, dr. Carl Mclntire, vindt dat de wijzi gingen van de revisie-commissie zo onbelangrijk zijn dat ze geen epkele werkelijke verandering betekenen. Hij valt vooral over de uitspraak dat de Schriften al worden zé daa -^unlek en ge zaghebbend" genoemd toch ook omschreven worden als „woorden van mensen, bepaald door hun taalgebruik, hun uit drukkingsvormen en literaire ge woonten." Dat, schrijft hij in zijn Christian Beacon, kan alles betekenen behalve dat ze het on feilbaar, foutloos Woord van God zijn. Positief Dr. Carl F. H. Henrv van Christianity Today is heel wat positiever in zijn uitspraak. Hij feliciteert de revisie-commissie met haar werk. Vergeleken met andere Amerikaanse moderne be lijdenissen, zegt hij, heeft deze belijdenis een heel wat steviger basis. Hij noemt dan ook on- ln deze eenvoudige, maar goed geoutilleerde drukkerij in een boerderij ergens tussen Schoonho ven en Gorinchem bereidt de heer IT. A. de Groot de uitgave van Luthers Kerkpostillen voor. Zoon Floor (17 jaar, op de ach tergrond) assisteert hem. danks een aantal bezwaren de gerevideerde uitspraak een veel betere belijdenis dan het oorspronkelijke ontwerp. „De aanvaarding ervan was geen overwinning voor links, noch voor rechts: het stuk zal niet in alle opzichten aanvaard baar zijn. noch voor de vrijzinni gen, noch voor de conservatie ven. Misschien is het ook een soort middenweg die een fusie zal toelaten met andere kerken. Dat de kerk echter in staat was door de woelige wateren te navi geren, is op zich al belangrijk. En het feit dat de algemene ver gadering de wijzigingen van de commissie aanvaardde, bewijst ten minste een zeker respect voor de inzichten van de evange- lische-orthodoxe gelovigen", al dus Herry's hoofdartikel. rij (Van onze kerkredactie) Volgend jaar zal het 450 jaar geleden zijn, dat Luther zijn be faamde 95 stellingen aansloeg aan de slotkapel van Wittenberg. In allerlei landen is men reeds bezig Luther-herdenkingen voor te bereiden. Hoewel het er niet mee in rechtstreeks verband staat, zal toch niet het minst belangrijk zijn de nieuwe Nederlandse uit gave, van Luthers kerkpostillen of verklaring van de evangeliën en zendbrieven. Postillen (men moet in de uitspraak de 1-klank laten ho ren; het is geen Frans, maar La tijn) zou men kunnen beschou wen als zeer uitgebreide kantte keningen bij bijbelteksten. Men kan zelfs van miniatuurpreken spreken. Zij werden in de Mid deleeuwen na de lezing van de tekst (in het Latijn: post illa", na die, namelijk de tekstwoor den) gelezen; u Luther heeft naar hét middel van de postillefi,-'gëgf4ëP^h,''''óth het evangelie uit te leggen voor het volk en niet minder om de predikers van de Reformatie weer het echte preken te leren. De tijd, dat hij zich op de Wart- burg verborgen hield gebruikte hij, om naast andere geschriften en zijn vertaling van het Nieuwe Testament ook een verzameling postillen te schrijven. Hij hield zich daarbij aan het periko pen-stelsel van het kerkelijk Veel pastoors, die tot de Refor matie overgingen, hadden de Bij bel zelfs nog nooit gezien. Om hen te helpen bij de exegese, verschenen deze postillen, die men dus een homiletische schrift uitlegging zou kunnen noemen. De nieuwe uitgave is een be werking van de Nederlandse ver taling van Martini. Fischer en Mulder uit het jaar 1746. Deze bewerking geschiedt door een aantal predikanten en studenten onder leiding van drs. K. Exalto, hervormd predikant te Melis sant. Prof. dr. W. J. Kooiman uit Amsterdam heeft zich in princi pe bereid verklaard een inlei ding te schrijven. Het is de bedoeling, dat dit werk in tien delen van elk onge veer vierhonderd bladzijden gaat verschijnen. Deze zomer komt het eerste deel uit en ver volgens elke maand één. tere de machtige bouwstoffen veertig was en een gezin van de Reformatie waren. Daar- opgroeiende kinderen had. bij zijn deze postillen door en hij na een bevredigend colloqi door praktisch. Men kan nu met um te hebben afgelegd, theoloi eigen ogen lezen, wat Luther zei studeren aan de universiteit gr over het geloof, over de recht- Utrecht. In recordtijd legde bil vaardiging van de goddeloze. zijn examens af: in twee j ic: Merkwaardigerwijs is de heer z'in kandidaats-, drie jaar la» De Groot zelf niet luthers. We ziin kerkelijkexamen. Meer dj 1 moeten hem plaatsen in de Gere- zeshonderd mensen waren Ive formeerde Bond in de Neder- z'ln proefpreek. Maar op het landse Hervormde Kerk. Wat loquium voor een commissie heeft hem bewogen tot deze Lu- de provinciale kerkvergadei theruitgave? van Utrecht werd hij afgewezei diep onder de indruk Boerderij van wat hij ziet als het verval van de Nederlandse kerk, de Her vormde Kerk in het bijzonder, maar ook in het algemeen van het geestelijke leven in ons land. Beloning br De initiatiefnemer van deze niet geringe onderneming is geen grote uitgever. Het is de 53-jarige heer \V. A. de Groot, die in Goudriaan een boerderij bewoont, meft zijp gezin. Op het bijbehorende land houdt hij wat kbeieti en schapen, maar alleen voor zijn liefhebberij. In de boer derij heeft hij een eigen druk kerij ingericht (offset). Met de uitgave van Luthers ke?kpostillen richt de heer De Groot zich allereerst op de pre dikanten. Zij gunnen zich niet veel tijd meer om preken te ma ken. vindt hij. Daarom zullen ze opgetogen zijn over deze nieuwe „bron", waarin je niet gauw uit gebladerd raakt. De ene schat na de andere is er te vinden, om de gemeente er mee te verrijken. Maar niet minder wil hij de gewone mensen bereiken. Er zijn wel werken van Luther te krij gen, maar het zijn meest de klei nere, terwijl vooral juist de gro- Ploeg „A Is de mensen steeds meer van de zuivere religie vervreem den en eigen wegen gaan en we het bederf allerwege om zich heen zien grijpen, den is het vO^dëze leeftijd Het verlangen naar kerkelijke eenheid, dat zich in vele kerken en kerkelijke gemeenschappen openbaart leeft wel bijzonder diep ln rooms-katholieke kring. Misschien moet wel gezegd worden: in Nederlandse rooms-katholieke kring. Dat Is alleen reeds te merken aan de stroom van publikatles die over dit onderwerp naar het lijkt in steeds toenemende mate van die kant loskomen. Niet duidelijker kan dit verlangen worden gede monstreerd dan aan het pas verschenen boekje „Gods Ruimtevaarder", waarin een Limburgse pastoor zijn oecu menische fantasie de vrije loop laat en in vaak ontroeren de bewoordingen weergeeft hoe de oecumene zlcb zou kunnen voltrekken. We lichtten er bijgaand een kenmer kend gedeelte uit. Natuurlijk, het blijft maar een speelse fantasie van deze pastoor J. Brouwers uit Ambij. maar dan toch een fantasie, voortkomende uit een sterke bewogenheid, uit een hevig ongeduld dat hem liever vandaag dan morgen naar de eenheid der kerken dringt. AU motto van zijn verhaal, dat bij Lannoo, Tlelt, Den Haag. is uitgegeven (272 blz.. ƒ8,90) koos de auteur de Schriftgedeelten „Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" (Openbaring 21 vers 1) en „God Is ruimer dan ons Hart'' Heel de Kerk kwam in beweging. Er waren sa menkomsten van leiders en volk, conferenties van theologen van velerlei be lijdenis. Men wenste echt de eenheid en waar een wens werkelijk leeft, daar breekt hij zich onstuimig, als een bergbeek, baan. Die beek werd een bandjir. In Utrecht stond een oudka tholiek hoogleraar op de rooms-katholieke kansel en zie: Uw kerk lijkt op de onze.De eenheid kan en moet komen, want er is geen triester tragiek dan scheiding. Zijn we niet al ien één in Christus? In het heetst van de strijd, in de zestiende eeuw. zei al een ire nisch predikant, Bucer van Straatsburg: „Ik veroordeel nie mand in we ik ook maar een tikkeltje van Christus ontdek" Een rooms-katholiek pastoor stond in een Anglicaanse kerk in Londen. Hij sprak: Bij ons is uiterlijk veel vernieuwd en het symboliseert de innerlijke geest. Woord en Tafel staan in het midden. We groeien naar elkaar in liefde, we groeien naar Christus, ons beider Heer. In de slotkerk van Witten berg, Oost-Duitsland, besteeg een Evangelisch theoloog de kansel, aan welks voet een ge beente rust van Luther. Hij zei: Eens schreef Luther aal geen oorzaak zo groot is of zo groot kan worden dat men de geeste lijke eenheid mag verdelen. Wellicht betreurde hij in later leven de rampen der scheiding temeer, toen hij de bloedige ge volgen zag- Zelf betuigt hii met spijt in de ziel: „Als kardinaal Cajectanus te Augsburg verstan diger en bescheidener met me was omgegaan, was het nooit zover met me gekomen". De in humane terminologie van de banbul was allerminst geschikt om de goedwillende Hervormer milder te stemmen. Laat thans tact en goedheid herstellen wat eens tactloosheid en geweld be dierven. Genève Te Genève beklom de paus persoonlijk de Kansel in Sint Pieter en zei: Op deze piek stond vier eeuwen geleden bijna dagelijks uw geniale leider, Jo hannes Calvijn. Ook hem lag de eenheid der kerken na aan het hart. Hij klaagde eens over de gebrokenheid: „Ik zou wil len dat alle christenkerken ver bonden waren door zulk een eenheid, dat de engelen ons hun vredesliederen konden toe zingen". Vaak citeerde Calvijn de kerkvader die hij het me^st vereerde, Augustinus, die a's geen ander de eenheid liefhad. Moeten ook wij niet, broeders en zusters, als Augustinus de keren in beweging zetten? Sa men moeten we de eenheid vin den, samen delven naar de waarheid. In mijn kinderjaren, aldus de paus, vertelde grootvader vaak over goudzoekers die naar Alaska gingen, koortsachtig bo rend naar goud in de bodem. Soms denk ik: zijn ook wij niet goudgravers, geestelijke s.'hat- tendelvers, samen op zoek naar de kostbaarste schat der we reld: de waarheid? Zeker, de waarheid is ons on herroepelijk geopenbaard in de Schrift, maar ligt voor een deel verborgen, onontgonnen. Veel edelgesteente ontdekten we. u het een, wij het ander. Maar nog niet alle goudaders liggen bloot. Slechts geleidelijk ont sluiert de waarheid haar ver borgen glans aan de zoekende Goudmijn Elke eeuw zagen we een nieuw facet, in soms eenz'jdige lichtval, maar de goudmijn is geenszins uitgeput. Steeds blij ven we delvers in de schaduw, tot eens het volle Licht ons overstraalt en we, op 's Heren Dag, Hem zullen zien zoals Hij is.. Toen de paus de kanseltrap afdaalde en tussen de pijlers der eeuwenoude ka'hedraal het klaterend applaus van reforma torische en rooms-katholieke christenen tot warme eenheid versmolt, lachte hij .stil geluk kig als een kind, stralen 1 van verwachting. Het gevolg is, dat hij als „kaj,a didaat De Groot" wel mag piDo ken, maar zich niet beroepbtfe' kan stellen. En dat terwijl enlf? Ie vacante gemeenten hem nija of meer al toezegging van bio roep hadden gedaan. Dat is i 1 de beloning voor het feit, dat hard gest. zaak, dat -men zich diep VQpr döerd heb, zegt hij niet God verooVmöe&ifft',"' bitfëjfteid. dienen we'verder ook de hand aan de ploeg te slaan", zegt hij. Hij wil niet te veel zegg« over de redenen, die de commit sie bewogen hebben, om hem i te wijzen. Nog altijd heeft wuro,. L,utner, fn°e^„h0SPMdf1ï>gere„lnS'ar een man. waar alle richtingen ?e. Nederlandse Hervon., rich op beroepen en waar men toch naar De heer De Groot heeft echter wel, dat het voorJeen L. persoonlijke redenen om teleur- ]angrijk deel vastzit op de stej gesteld te zijn over de gang van persoonlijke preektrant van zaken in het kerkelijk leven, heer De Grnnt Van huis uit behorend tot de Ge reformeerde Kerken (hij was Hoe dit zij, bij de pakken nee) boekhandelaar), kreeg hij roe- zitten wil de heer De Groot nis ping om predikant te worden in Onverdroten heeft hij de studl de Nederlandse Hervormde weer ter hand genomen, j Kerk. nu niet meer in Utrecht, Hoewel hij reeds achter in de aan de Vrije Universiteit, hij zich bij prof. dr. D. Nauj specialiseert in het kerkrech Als hij zijn doctoraal examen z! hebben afgelegd, denkt hij in d richting van een promotie op iel uit de kerkrechtelijke opvattin gen van Abraham Kuyper. D bezwaren, die hij tegen allerl kerkelijke zaken in de Nedel landse Hervormde Kerk heeft zijn hier niet vreemd aan. Maar de studie is toch vod hem niet het belangrijkste. HJ vergelijkt zich (in alle beschei denheid) met Kohlbrugge. Dl werd ook verhinderd in de Hei vormde Kerk predikant te wot den, maar hij mocht toch tot ze gen zijn. Plaat Zo heeft de heer De Groot zij oude stiel van boekhandelasl weer opgevat, terwijl hij ook be gonnen is met het uitgeven val klassieke reformatorische gi schriften. Ze vormen als hi ware een program. Hij geeft menteel twaalf delen preke-n ul van de Schotse achttiende-eeu' se Erskines. Ere vergeet niet een groti plaat, die men in de huiskamei kan hangen, waarop kleurrijl de smalle en de brede weg zijl afgebeeld. Wordt die nog al ver kocht? Jazeker, zegt de heer Di Groot, vooral merkwaardiger wijs in Pinksterkringen. Aan de kanselvoet schudde hij lang de hand van de Syno deleden en van <le kopstukken van de Wereldraad van Ker ken. En hij zei: Zouden v.*e niet 'spoedig de dialoog omzetten in de daad? Nagestaard door honderden op plein en straat, op platforms en tot in de bomen der boule vards, waariri k vaiongens klom men en de takken braken, ver hief zich zwierig vanaf een pnvé-terrein het pauselijk vliegtuigje, vermiljoen glinste rend in het zonlicnt.... Sprookje Hoog en laag bad, van kar dinaal tot kleuter, predikant en volk. De kerken waren één gebed. En na de bede om Eenheid, in de kleuterklas vertelde de fröbéljuf haar kleintjes het sprookje van de schone slaapster in het woud, die lange jaren sliep, tot op zeke re morgen de Prins zich over haar heenboog, haar wakker kuste en in zijn armen nam. De bruid was de Kerk van Oost en West. De Prins, de Koningszoon, was de Zoon van God. Maar het zijn enkel kinde ren en grote mensen met een kinderhart die in het Sprook je geloven. Telefoonnummer Jerome Hcnes, de beroemde heils soldaat bassist van de Metropoli tan Opera te Alew York wordt m iÜn optreden voortdurend belegerd door tientallen handtekeningjagers. Hij heeft dan de getcoonte er een passende bijbeltekst hij aan te gever., in de hoop dat zij, die gewoonlijk dt Bijbel niet lezen, deze thuis suil opslaan. Onlangs kreegeen jongen van een jaar of ticaalf een dergelijk autogram. Hij keek er even ven derd naar. Toen riep hij iriomlt l{jk tot z(jn kornuiten: „Hé. jong hij heeft me zijn telefoonm ook gegeven!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14