Kerk in grote stad staat
op laatste barricade
Heden spreken Ger. Gem.
met oud-gereformeerden
Een n oord voor vandaag
Prof. an Beusekom tot kerkvoogden
Secularisatie en welvaart
doen tradities instorten
Wettelijke regeling voor
herstellingsoordwezen
BETERE VOORLICHTING
HOMOFILIE GEWENST
Kota was te lui om
wortels uit te halen
Reorganisatieplannen
van Kwartaalkwartje
Conferentie in Wassenaar
Belgische kruistochten zijn niet „middeleeuws"
Uw probleei
is het
onze
„Ik gedenk de genegenheid van uw jeugd, de liefde van uw
bruidstijd", laat God Jeremia tegen het volk Israël zeggen. Met
blijdschap denkt God terug aan die tijd van de eerste liefde.
En God is helemaal vergeten die ogenblikken van spanning,
die daden van ongehoorzaamheid, de momenten van lijdelijk
verzet. De hernieuwde overgave, de uren van verzoening
hebben daar een streep doorgehaald.
Trouwens, zij vallen weg bij de huidige ongehoorzaamheid
van Israël. Maar laten wij die woorden niet alleen op Israël
betrekken. Kan het zijn dat God ze nu ook tot ons spreekt?
Wij kijken naar de jeugd en klagen over de provo's, en nozems
en wat al niet. Het geloof, denken we zo gauw, wordt door de
ouderen trouw bewaard, maar niet door de jongeren. Is dat
waar? De bijbel laat juist zien dat de ouderdom de gevaar
lijkste tijd voor het geloof is. Wanneer verloor Salomo zijn
geloof? Toen hij ouder begon te worden. Wanneer zondigde
David? Toen hij allang koning over Israël was. Wanneer ging
het verkeerd met koning Saul? Toen zijn eerste jeugd al lang
voorbij was.
Niet in hun jeugd maar in hun ouderdom zondigen de
meeste mensen. De ouderdom is een gevaarlijke tijd voor het
geloof. Misschien rebelleren de jongeren daarom wel zo sterk,
omdat ze zo weinig waarachtig geloof zien in de ouderen.
We lezen vandaag: Hand. 7 44-60 en 8 1-3.
MAANDAG 13 JD'I lr
(Van onze kerkredactie)
ARNHEM De grote vraag, waarom het in 1966 gaat, is, of
de kerk in deze geseculariseerde samenleving tenslotte nog een
plaats zal hebben. Of zal zjj geleidelik verdwijnen, niet door
vervolging of stelselmatige propaganda, maar vanzelf door de
groei van de welvaartsstaat, waaraan wij allemaal meedoen,
omdat wij in andere dingen niet meer geïnteresseerd zijn.
Aldus prof. dr. ir. H. G. van Beusekom, de voorzitter van de
vereniging van kerkvoogdijen in de Nederlandse Hervormde
Kerk. In zijn openingsrede op de algemene vergadering van deze
vereniging zaterdag gaf hij een diepgaande analyse van de ge
volgen van de secularisatie.
Onze kerkelijke methoden en onze
kerkelijke traditie doen het eenvoudig
niet meer. Beseffen wij als kerk vol
doende. hoe groot de nood is van de
grote stad van de tweede helft van de
twintigste eeuw?
In aansluiting aan de Amerikaanse
socioloog Harvey Cox in zijn boek
„The secular city" noemde prof. Van
Beusekom de verstedelijking van onze
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Neede: C. Overdijk tej
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rotterdam-Delfshaven <vac.
K. J. Schaafsma): S. v. d. Veen te Zwijn-
drecht.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Rotterdam-Zuidwijk: S.
Molenaar te Moerkapelle en G. A. Zijder-
yeld te Middelburg.
W. Lammers tvil
op de welvaart en de welvaartsbeste
ding verloren hebben.
Wij zijn bezeten van de welvaart en
van wat wij met de welvaart kunnei
doen, hoewel de Bijbel ons van alle
kanten wijst op de vergankelijkheid
van de welvaart en van alle aards
bezit. Jacobus spreekt zelfs van goud
en zilver, dat verroest. In de Openba
ringen lezen wij, dat in het nieuwe
Jeruzalem de straten van goud zijn.
Dan zullen wij, die ons zo voor dat
goud hebben ingespannen, tot het in
zicht komen, dat wij ons leven besteed
hebben aan het verzamelen van waar
deloze straatstenen.
De kerk zegt aan de onkerkelijke
mens niets meer, aldus prof. Van
Beusekom, maar het evangelie alles.
Iemand, die niks is, heeft geen be-
langstelling voor de kerk, maar wel
voor het evangelie. Daar ligt het licht
punt. De kerk doet het niet meer,
maar het evangelie wel. Het gaat er
nu maar om, of de kerk zich zo zal
samenleving en de ineenstorting van i weten te hervormen, dat zij het kader
de traditionele religie de twee hoofd- j kan zijn, waardoor het evangelie tot J
kenmerken van onze tijd. Beiden hou- j dejnoderne mens komt.
den nauw verband met elkaar.
Verstedelijking betekent een grondi
ge verandering van de menselijke sa
menleving. Zij werd in haar tegen
woordige vorm eerst mogelijk, toen de
wetenschappelijke en technische voor
uitgang het traditionele godsdiensti
ge wereldbeeld deed instorten.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Scheveningen: M. Baan
te Zeist.
Spaanse politie laat
Bijbel verwijderen
BARCELONA De Spaanse politie
heeft weer eens ingegrepen in de pro
testantse boekhandel van Barcelona.
In de etalage was namelijk een bijbel
gelegd. De politie beval de bijbel te
verwijderen.
(Van een onzer redacteuren) 1 merk exploiteren. Zij hebben de
I beschikking over vierhonderd bedden
GRONINGEN Het herstel- en noteren samen jaarlijks ruim hon-
lingsoordwezen vervult een niet te I derdduizend verpleegdagen.
6 j Deze aantallen kunnen volgens de
verwaarlozen en nog steeds in om-1 heer Lammers aanzienlijk hoger ko-
j. x__i jnen te jjggen, als ook de instellingen,
die niet bij de unie zijn aangesloten,
doch niettemin aan de binnen de unie
geldende normen voor de inrichtingen
voldoen, in de berekening worden be
trokken. Bovendien draagt de steeds
ruimer wordende bekendheid, die het
herstellingsoordwezen de laatste jaren
is gaan genieten, er toe bij, dat het
aantal patiënten toeneemt.
Wij spreken van secularisatie (van 8en Saan bezinnen,
saeculum, dat is de tijd van heden),
omdat de moderne tijd de mens ge
leerd heeft, de blik af te wenden van
de wereld buiten hem en ze te richten
op de wereld van nu. Hij is plotseling
komen te staan met de wereld in zijn
eigen handen. Hij is niet langer afhan
kelijk van goden of machten voor wat
er met die wereld gebeurt. Hij heeft
haar in eigen handen en hij alleen is
voor de toekomst verantwoordelijk.
„Ik heb nergens in die grote wereld
ruimte iets van God kunnen ontdek
ken" heeft een Russische ruimtevaar
der gezegd. Een feit is, dat meer dan
de helft van de bevolking van Amster
dam het praktisch met deze uitspraak
eens is. Ook in de ruimte van di
reldstad ontdekt zij God niet meer.
Zal de mensheid nog een andere toe
komst hebben, dan die van het ene
technische wonder op het andere? Zal
er nog plaats zijn voor het evangelie,
dat als een zoutend zout de samenle
ving doortrekt? Prof. Van Beusekom
noemde het de hoogste tijd, dat de
kerken in Nederland zich op deze vra-
vang toenemende taak op het ter
rein van de gezondheidszorg in ons
land. Het is daarom bevreemdend,
dat het niet aan de orde wordt ge
steld in de Volksgezondheidsnota
1966.
Aldus de heer W. Lammers. voorzit
ter van de herstellingsoordvereniging
Dennenheuvel, zaterdag op de jaar
lijkse algemene vergadering van deze
vereniging.
Hij memoreerde, dat bij de unie van
Nederlandse herstellingsoordor
ganisaties thans acht organisaties zijn
aangesloten, die ieder een of meer
herstellingsoorden zonder winstoog-
Scheve voorstelling gebleven
Goedkoper
(Van een onzer redacteuren)
OOSTERBEEK Ook al is er
in de maatschappij een wijziging in
de houding ten opzichte van de
homosexualiteit te constateren, de
scheve voorstelling tegenover deze
geaardheid is geenszins weggeno
men. Voorlichting zal duidelijk
moeten maken dat het hierbij niet
om tegenstellingen als goed-slecht,
gezond-ziek gaat, noch om kinder
lokkers of misdadigers. Pas dan
Tenslotte bestaat dan nog de indruk,
dat tengevolge van de verpleegcapaci-
teit van de ziekenhuizen het herstel
lingsoord meer en eerder dan voor
heen wordt ingeschakeld in het proces
van de reconvalescentie. Ook uit finan
cieel oogpunt is dit begrijpelijk, omdat
herstellingsoordverplegingen uiter
aard aanzienlijk minder kostbaar is
dan ziekenhuisverpleging.
I Een formele erkenning van het her
stellingsoordwezen naast die van zie-
kenhuizen en verpleeginrichtingen is
daarom volgens de heer Lammers
I wenselijk en noodzakelijk.
Zij zal leiden tot het trekken van
1 een duidelijke scheidslijn tussen de ei-
j genlijke herstellingsoorden en de moei-
I lijk te definiëren groep van inrichtin-
dezelfde benadering, al is hier uiteraard gen, waarin zowel het rusthuis als het
zaak van veel wijdere strekking vakantiehuis kan worden onderge
bracht.
pr^lee^nof^r'lln^g^stLt «1 ook in niet onbelangrijke ma-
De opvoeding van deze mens. zijn inte- *u""en bijdragen tot sanering
gratie in de samenleving, zijn verant-1 duidelijk ongewenste toestanden,
woordelijkheid, de bijstand van derden1, heer Lammers dacht daarbij aan u.c
die hem z(j het dan misschien aarze- inrichtingen, waar het winstoogmerk
lend geboden kan worden, vormen kan leiden tot minder goede
in het geding.
Er zijn tegenwoordig geen brandsta
pels of pijnbanken meer nodig. De se
cularisatie neemt eenvoudig het funda
ment onder de religie weg en richt de
aandacht van de mens op andere din
gen. De goden van de traditionele reli
gies, zegt Harvey Cox, vervullen in de
moderne grote stad geen enkele rol
meer.
Beseffen wij als kerk wel voldoen
de, aldus prof. Van Beusekom, dat wij
in de grote stad op de laatste barrica
de staan, dat wij in de grote stad feite
lijk nog maar voor één ding aandacht
mogen hebben. Hoe zullen wij in de
geseculariseerde stad van God kunnen
spreken op een wijze, dat de mens van
1966 ons verstaat?
Wat de bitterste vervolging van de
kerk niet heeft kunnen bewerken,
heeft de secularisatie gedaan. Zij heeft
de leden van de kerk tot het inzicht
gebracht, dat er in de welvaartsstaat
belangrijker dingen zijn dan te lijden
of te sterven voor zijn geloof.
In feite komen het protest van de
provo's, allerlei spanningen, die er in
onze samenlezing bestaan en de achter
uitgang van de kerkelijke belangstel
ling hierop neer, dat wij de juiste blik
Vervolgens sprak de studiesecretaris
van de prof. dr. G. van der Leeuwstich
ting over „Kerken bouwen en gebrui
ken". Met dia's lichtte hij zijn stelling
toe, dat het niet waar is, dat oude
kerken onbruikbaar zijn voor modern
kerkewerk.
Juist oude kerken hebben voor de
moderne mens kwaliteiten, die we in
veel nieuwgebouwde kerken pijnlijk
missen. Ze scheppen voor allerlei nieu
we vormen van kerkewerk ongedachte
mogelijkheden, aldus ds. Blankesteyn.
Restauratie van deze kerken luistert
dan ook nauw. Kerkvoogden mogen
zich daarbij niet een onhanteerbaar
„monument" laten opdringen en mo
gen zich bepaald niet op voorhand ge
wonnen geven aan „historische" over
wegingen. Juist voor het opstellen van
een restauratieprogramma is het we
zenlijk, dat een gemeente iets in haar
oude kerk ziet.
„NIET BIJ BROOD ALLEEN"
AMSTERDAM De tekst
van de preek is niet van
groot belang. De prediker heet
Marcus; twintig jaar geleden
nog moslim-godsdienstleraar.
De gemeente bestaat uit Kirdi,
schaars geklede mensen, die
onder moeilijke omstandig
heden leven van de verbouw
van mil op de rotsachtige hel
lingen van de bergen in Noord-
Kameroen.
Duur van de preek: ongeveer an
derhalf uur;
Aandacht: optimaal
Onderwerp: „Wat is christen
zijn?"
Inhoud: We verbouwen allemaal
onze mil, net als Kota, Kota had
een stuk helling, waar een paar
grote stenen op lagen. Dat was
jammer, want hij kon ze er niet
weg krijgen. Maar toen hij alle
kleine stenen verzameld had, b'eef
er toch een redeliike lap grond
over. Alleen die boom, die hoorn
daar links, die van een heel stuk
al het water opslurpte en boven
dien veel te veel schaduw gaf. Ko
ta ging planten en van de boom
hakte hij een paar takken af. Dat
hielp... 14 dagen, want ja alles
groeit zo snel hier. Hij besloot
toen tot grondiger maatregelen:
hij hakte de boom een eindje ho
vende grond om. De mil werd
prachtig. De volgende oogst stor.d
de boom er echter weer: hij was
boven de grond omgehakt, Kot
was te lui geweest er ook de wor
tels uit te halen.
En dat is nu de grote fout va
een heleboel mensen die Chrisle
willen zijn: ze denken dat het ge
noeg is een paar takken var
oude bestaan af te hakken of he
zichtbare van hun oude leven
laten verdwijnen. Maar dat is nie
genoeg: het oude leven is taai he
groeit weer, als de boom vai
ta. Christus volgen betekent: h«
oude leven met wortel en al uit
roeien, dat is de enige manie
een vruchtbare bodem te zijn voo
zijn heil.
Zo preekte Marcus, die no
nooit het hele Nieuwe Testamer
heeft kunnen lezen: het bestai
nog niet zijn taal Foulani. Maa
dat komt binnen een jaar. Het Ne
derlands Bijbelgenootschap zorj
voor 2000 exemplaren, waaraai
ook de Psalmen zijn toegevoegd.
De Foulani's zijn een
dersvolk (600.000). Ze zijn moslim
Via intensief literatuurwerk, waar
van dit eerste Nieuwe Testamen
een eerste bekroning is, is er ea
groeiende openheid voor het evan
gelie.
De gezamenlijke bijbelgenoot
schappen kunnen hun vcrtaalpro
gramma verder uitbreiden
bijbeluitgaven sneller voltooien
Maar dit hangt af van de resulta
ten van de hulpactie „Niet bj
brood alleen" (giro 44.000 t.n.T
Nederlands Bijbelgenootschap
Amsterdam).
Joost de Blank niet
naar Hongkong
LONDEN Dr. Joost de Blank
heeft op medisch advies alsnog belankt
voor de benoeming tot anglicaans bis
schop van Hongkong.
Dr. De Blank, die in Nederland ge
boren is, was van 1957 tot 1963 aarts
bisschop van Kaapstad. Hij geraakte ir
opspraak door zijn scherpe kritiek op
de apartheidspolitiek. Thans is hij ka
nunnik van de Westminster Abbey.
Samenspreking vorige week broederlijk
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM Vandaag zijn
in het kerkgebouw van de gerefor
meerde gemeente aan de Boezem
singel weer twee commissies van
verschillende kerken samenge
komen voor een samenspreking.
Vandaag betroffen het de Gere-
De!
nog maar enkele van de vragen die
een oplossing vragen. Te lang immers is
hij als een -ediscrimineerde behandeld.
Het punt van de bijstand bijvoorbeeld.
Ideaal zou het zijn indien hem. als hij
dat wenste, medische of sociale hulp gebo-
kan antwoord worden gegeven op £ja0„ud^hn;™Ii^deenn
de vraag: Hoe moet lk nu tegen- Aangezien de betrokkeneer echter (nog)
over die ander staan? zek?r va.n k"n zijn dat men hem
de mede
waardoor
u kunnen
Ziedaar een der kernpunten uit de
discussie, die zaterdag in de voortgezette
conferentie van het Nederlands Gesprek
Centrum aan de orde kwamen. Het
bleek. dat. al gaat het zelfs om een wel
willend milieu, de helpende hand nog
teveel wordt toegestoken vanuit een me
delijdend bewogen zijn. hetgeen op de
ander aan kan komen als neerbuigend,
paternalistisch.
Hier nu Is de homosexuele mens, die
overigens de belangstelling voor rijn pro
blematiek als een bevrijding ervaart,
niet mee gediend. Het helpen zou vooral
in het licht moeten worden gezien van
..het de gelegenheid geven aar
mens om die hulp te krijgen
hij er dus ook neen tegen i
zeggen.
Aanpassing
Dat laatste is bijvoorbeeld het geval
als het gaat om de jonge homosexuele
mens. die zijn aanpassing zoekt. Als au
mogelijk is onder mensen als hijzelf: als
hij dat mag, dan is dat op zichzelf "rtrtr
hem al hulp.
Nog altijd is er te weinig zicht op het
vraagstuk in zijn totaliteit. Bij zielzor
gers en medici komt immers maar een
klein deel van de naar schatting 4 tot 10
procent vormende homosexuele minder- j
heid in onze samenleving.
Van homofilie kan gezegd worden dat
er twee onderscheidingen zijn. Enerzijds
zijn er pseudo-vormen. waarbij het gaat
mensen die zich als 'zodanig gedra-
daar ook zal verstaan is er bij hem
terecht veelal onoverkomenlijke drempel
vrees. Daarom lijkt een specifiek bureau
vooralsnog de praktisch bruikbaarste op-
HET WEER I\ EUROPA
Londen
Luxemburg c
Parijs 1
Nice z
Frankfort c
München c
Ziirich t
Mallorca licht
(Van een onzer medewerkers)
behande- ZEIST In de kerk van de
evangelische broedergemeente
verfrissend koel bij de haast
tropische temperatuur buiten
hielden de medewerkers van het
KKS (Kwartaal Kwartjes Suri
name) zaterdag hun collectanten-
dag-nieuwe-stijl. Zij bezonnen
zich op een aantal punten uit hun
werk, waarbij de vraag werd op
geworpen, of het KKS nog wel
voldoende in de belangstelling
staat.
Direct daarmee verbonden was de
vraag, of de jaarlijkse bijdrage niet
verhoogd moet worden van twee op
bij voorbeeld vijf gulden. De inkom
sten houden geen gelijke tred met de
welvaart en er is onvoldoende moge
lijkheid tot uitbreiding.
Gezien de grote toename van giro
rekeninghouders werd bestudeerd, of
het Zeister Zendingsgenootschap ook
kan overgaan op gebruikmaking van
giroacceptkaarten en als andere moge-
dé I lijkheid het houden van plaatselijke
Ds. F. v. Nieuwpoort
(41) overleden
DEN HAAG In het diaconessenhuis
te Leiden is zaterdag op 41-jarige leeftijd
overleden ds. F. van Nieuwpoort. predi
kant voor de buitenlandse, speciaal Afro-
Aziatlsche studenten in Nederland. Vori
ge week werd ds. Van Nieuwpoort na
een hartinfarct in het ziekenhuis opge-
Hij werd in 1949 vicaris in Schevenin
gen. In 1950 werd hij predikant in
Overschildt in Groningen. Op verzoek
van de Hervormde Raad voor de Zen
ding stelde hij zich beschikbaar
zendingswerk.
In 1957, na een opleiding
zendingsschool in Oegstgeest, vertrok hij
als studentenpredikant naar Soerabaja.
Ds. van Nieuwpoort was verbonden aan
de classis Amersfoort. Na zijn terugkeer
werkte hij onder de buitenlandse, spe
ciaal Afro-Aziatische studenten in Lei
den, Delft, Wageningen, Rotterdam en
Deventer.
Hij wordt donderdag begrav
Oegstgeest. na een rouwdienst
Willibrordkerk, die om drie uur begint. I huis-aan-huiscollecten. Daarbij
den „zendingsconsulenten" in wijken
en dorpen als contactpersonen kunnen
optreden en onder andere zendings
avonden voor verenigingen kunnen
voorbereiden.
Alvorens het eigenlijke werk begon,
sprak wika Th. J. Rijks over „Waar
om in 1966 nog zending in Suriname''.
De mensheid is op reis naar God. Die
reis is er een met vallen en opstaan.
Daarom is het nodig achter de Heilige
Geest aan te lopen en te doen. wat
Hij ons te doen geeft, ook op het
zendingsterrein, aldus wika Rijks. Bo
vendien hebben we in Suriname nog
een schuld in te lossen.
Wika Rijks vertelde, hoe hij op zijn
reis door Suriname een Chinese pre
dikant ontmoette, die geheel alleen
onder zijn landgenoten werkzaam
Elke vrijdagavond heeft hij
radioprogramma van
formeerde Gemeenten en de Oud-
Gereformeerde Gemeenten in
Nederland.
Gelijk wij berichtten is er vorige
week vrijdag een samenspreking ge
weest tussen commissies van de Gere
formeerde Gemeenten en de Gere
formeerde Gemeenten in Nederland.
Er is een kort gemeenschappelijk
communiqué opgesteld, waarin staat,
dat de samenspreking broederlijk ge
weest is en zodanig, dat een verdere
samenspreking niet is afgesneden.
Men wijst er nog op, dat het besluit
van de generale synode der Gerefor
meerde Gemeenten, om te gaan spre
ken met de Gereformeerde Gemeen
ten in Nederland en de Oud-Gerefor
meerde Gemeenten in Nederland, vo
rig jaar met algemene stemmen geno
men werd.
Het kerkverband der Gereformeer
de Gemeenten ontstond in 1907, toen
de Gereformeerde Gemeenten onder
het kruis en de Gereformeerde Ge
meenten, ontsaan door de prediking
van ds. Ledeboer, samengingen.
De Gereformeerde Gemeenten in
Nederland vormden zich als apart
kerkverband als gevolg van een leer-
geschil in de Gereformeerde Gemeen
ten in 1953.
Het kerkverband der Oud-Gerefor
meerde Gemeenten in Nederland
heeft zich ontwikkeld rond de kleine
Accordeon groep „Ledeboerianen", die zich in
1907 onder leiding van ds. L. Boone
van Sint Philipsland aan de fusie ont
trok. Naast dit kerkverband staan ech
ter nog verscheidene vrije groepen en
eigen gemeenten, die zich ook oud-gerefor-
half uur. I uieerd noemen.
Zijn toespraken wisselt hij af met D(, G„eformserde Gemeenten tel-
eigengemaakte liederen, waarbtj hl] |]en 68 0Q0 2,elen de
zichzelf begeleidt met zijn „trekhar- Gemeenten in Nederland 15.000 en de
monica Oud-Gereformeerde Gemeenten
Omdat dit instrument nog aller-1 Nederland naar schatting 16.000.
minst een zuiver geluid geeft, is het
Zcistcr Zendingsgenootschap (giro Er is al eens een samensprekmg
actie begonnen
e accordeon voor ds. Chang.
I geweest lussen de Gereformeerde Ge
meenten in Nederland en de Oud
Gereformeerde Gemeenten in Neder-
j land.
(Van een onzer verslaggevers)
met dit aantal nog lang niet is: Na deze
zomer gaan de kruistochten op grotere
schaal door en daarom moet er „een heel
T -. WASSENAAR Reeds veel leger over de grens." De training en
^"i'v.Tlf g£vólg""vai, h™ langdurig de.l christenen uit verscheidene Ne- voorlichting „i d.„ ook ni.t ophouden,
uitmaken van geiijkgesiachteiijke groe- j derlandse kerken staan gereed
fn"gevangeniMen) genezfng."^]'- hun krachten in te zetten voor de
voorbeeld d.m.v. een therapie mogelijk.kruistochten die de Belgische
kwestie heteros«tunens gebleven?00" '"'Evangelische Zending deze zo-
Anderzijds is er de zg. kernhomosexue-
die dit van nature is. existen-
Benadering
mer in Oudenaarde. Warechem
en Turnhout gaat houden. Ruim
honderd, merendeels jongeren,
hebben dit weekend deelgenomen
aan een trainings- en voorlich
tingsconferentie in het Jeugd-
hotel ,,De Haven".
Ook dit is een natuurlijk gegeven,
waarmee men rekening dient te houden.
Hetgeen men tegenwoordig ook doet. in
tegenstelling met vroeger. In principe
gaat het bij de kernhomosexualiteit om
maar weekenden als deze zullen voort
aan met de regelmaat van de klok wor
den gehouden. Het volgende ia 25 en 26
september in De Tempel te Rotterdam.
Over de vraag of evangelisatie in België
nodig is bleef bij de conferentiegan
gers bepaald geen onzekerheid. Ds. G.
Winston (BEZ) illustreerde de verba
zingwekkende onkunde over de Bijbel
toen hij vertelde van een jongeman die
trouw zijn kerkelijke plichten waar
nam, maar niet wist dat de geschiede
nis van de kruisiging van Jezus in de
Bijbel staat.
In zijn categorisch referaat gaf de pre
dikant een treffende definitie van een
zendingsveld: ..een gebied waar het
.w. grootste deel van de bevolking leeft en
ds J. Gravendeel, die met de alge- sterft zonder de kans te hebben gehad
hele'leiding Is belast, zei dat de BEZ er'een duidelijke uitleg van Gods verlos-
Onkunde
Ds. George Brucks, directeur Youth for
Christ-Nederland, vertelde als voorbeeld
van de onkunde dat het herhaaldelijk
voorkomt dat ongelovigen denken aan
het Roode Kruis, als men hen over het
bloed en het kruis van Christus spreekt
(„Daar geef ik al aan")! Uitgangspunt
van zijn referaat was de manier waarop
Paulus de bevolking van Athene benader
de (Hand. 17). Deze apostel leefde zo
dicht bij de heidenen, dat hij hun
godsdienst kon gebruiken in dienst van
het Evangelie.
Wij brengen de wereld vaak het Evan
gelie zonder die wereld te kennen. Onze
verantwoordelijkheid is niet ons isole
ment, ook niet dat wij de wereld met
christelijke invloeden bewerken, maar
i bij Jezus brengen, aldus
Andere referenten waren ds. F. H.
Veenhuizen (geref.), die een compacte
uiteenzetting gaf over de bijbelstudie
van The Navigators (de z.g. wielserie) en
ds. J. C. Maris (chr. ger.). Laatstgenoem
de verwachtte van protestantse zijde te
genwerking op de kruistochten omdat ve
len zullen vrezen dat hiermee de „good
will" van Rome wordt verspeeld.
Ds. Gravendeel sloot de conferentie
met een boodschap getiteld „Geef de we
reld het antwoord." Hij riep de deelne
mers op het gehoorde te beantwoorden
met de daad van het komen naar België.
Een Nederlandse predikant die hij had
ontmoet was niet bijzonder gelukkig met
het idee van de kruistochten. Hij vond
Vlaanderen al middeleeuws genoeg.
Maar ds. Gravendeel had hem geant
woord: „Gij zijt ernaast: dit werk is niet
middeleeuws, het is veel ouder, want het
stamt uit het jaar één. Christus zei zijn
volgelingen: „Gij zijt mijn getuigen."
Concilie-decreten
later in werking
ROME Vijf decreten van het Vati-
caans concilie zullen niet op de oor
spronkelijk vastgestelde datum in wer
king treden. Dit heeft paus Paulus in een
officiële brief laten bekend maken. Hij
nam dit besluit op aanraden van de post
conciliaire commissie.
Oorspronkelijk zouden deze decreten
op 29 juni in werking treden. Allerlei
organisatorische kwesties moeten echter
nog eerst opgelost worden en dat kost
meer tijd, dan men oorspronkelijk ver
wacht had.
Het gaat om de decreten over de
bisschoppen, het bestuur der bisdommen,
de religieuzen, de missies, het christelijk
onderwijs en het lekenapostolaat. De
paus heeft nu beslist dat zij op latere
datum geleidelijk in werking zullen tre-
De Verenigde Kerk van Christus, de
grootste protestantse kerk van Japan,
neeft nu 27 zendelingen uitgezonden in
werelddelen. Zij werken in Argenti-
Bolivia. Brazilië.
awa, India, Thailai
kerk telt 190.000 leden.
Brieven die niet zfjn
vaD naam en adres kunnen nl
ln behandeling worden genome
Geheimhouding Is verzekerd. Vn
gen die niet onderling met ellui
ln verband 6taan moeten In i
zonderlijke brieven worden
steld. Per brief dient een guldi
aan postzegels te werden tngesl
ten.
Vraag: Ik heb mij laten vertellen t
plastic afkomstig is van waardeloze
nen, die in grote hoeveelheden te vinj
zijn bij de steenkolenmijnen. Is dat zo!
Antwoord: De grondstoffen ri
verschillende plastics (dus niet voori
le) worden uit steenkool zelf gehaaldli
niet bij de ongebruikte stenen, die b»
mijnen te vinden zijn. Er worden e<j
ook plastics gewonnen uit ruwe oüej
vendien zijn er meer grondstoffen nB
Polyetheen (onbreekbaar materiaal
huishoudelijke voorwerpen) wordt!
reid uit ruwe olie, polyvinylchlJ
(plastic regenpijpen, afvoerleidisl
enz.) uit steenkool, zout en kalk, pol*
reen (hard breekbaar materiaal J
doosjes, bekertjes, enz.) steenkool enj
meel, nylon 6 (dameskousen, overh»
den) uit steenkool, nylon 6.6. (idemH
steenkool en ammoniak, fenolformalds
de of bakeliet (stopcontacten, sch«(
laars, radiokasten) uit steenkool en
terstof. Meer kan u vinden in „Wat i
kunststoffen" uitgegeven door H. S»
NV.
Vraag: Zijn er voor het drijven 1
een huisbreierij diploma's of vergum!
gen nodig? En voor een patates-!
tes-zaak?
Antwoord: Voor de eerste zijn g
diploma's nodig, voor de tweede ev
min, tenzij het efen rijdende kraam
want dan valt zij onder de ambula
handel, waarvoor een middenstandsdii
ma vereist is. Inlichtingen zijn te krij
bij de kamers van koophandel.
een kamertje om onze~7-jarige zoon
de ouderlijke slaapkamer te doen verl
zen en een douchecabine daarin
plaatsen. Enkele dagen geleden verte
ons iemand van de bouwpolitie. dat
gebouwde gesloopt moest worden, om
geen vergunning was gevraagd. De ei
raad, die hij kon geven, was zo spoe
mogelijk alsnog verdunning te vragen
dat geval zou zijn directie kunnen tei
komen van een bevel tot afbraak. K
men vergunning aanvragen voor
reeds gebouwd object en bij wie.
voor het behoud van de douchegeleg
heid de verklaring van de mijn
behandelende zenuwarts van belanj
en zo ja, moet dit dan gebeuren
eerste aanvraag of nadat de behande'.
het geval op gang gekomen is?
Antwoord: Men kan inderdaad als
vergunning vragen, in dit -eval aan
gemeente. Het is natuurlijk verstan
reeds onmiddellijk alle punten naar
ren te brengen, welke u tot het boui
van het kamertje genoopt hebben, z(
de toestand van uw vrouw, c'e leeftijd
kunne van uw kinderen, en alles
verder van belang kan zijn.
Preventieve censuui
op blad Student
(Van onze onderwijsredactie)
UTRECHT Er zal voortaan p:
ventieve censuur worden uitgeoefa
op het blad Student van het A!(
meen Studentenpersbureau. Zaterdi
is op een vergadering van de NSR J
besluit genomen. Tegen stemden j
fractie van de Studentenvakbewefl
en een enkel lid van de Progress^
Studentenorganisatie.
Zes weken geleden is Student r.
verschenen door persoonlijk ingrijd
van de zakelijkleider van het A?
omdat daarin een foto van twijfelafl
tig allooi zou worden opgenomj
ontleend aan het blad Bikkelacht. I
hoofdredacteur van Student acce;
teerde dit ingrijpen niet en nam I
staande voet ontslag.
Het bijbelgenootschap van In
heeft in 1965 in totaal 3,6 miljoen bijb
en bijbelgedeelten verspreid in India
Ceylcn. De Indiase regering kocht tv
duizend Nieuwe Testamenten om
verspreiden in Noordoost-India als teg
gif tegen het propaganda-materiaal.
communistisch China met vracht vagi
1 vol het land binnensmokkelt.