Ri-ha
We moeten de wereld van
het kind van nu kennen
1
Dr. Blankestijn: we worden;
meer en meer begrepen
Morgen start NBG-actie
„Niet bij brood alleen"
Driekwart van
Amsterdamse
bevolking
onkerkelijk
Open brief culturele
organisaties aan
Ministerraad
Doel: bijbelproductie verdrievoudigen
Nieuwe actie van
gerej
vrouwen
DOMINEE EN ZN.
Eeii woord voor vandaag
Onmiddellijk na het volharden bij het onderwijs der aposte
len wordt in het rapport over de eerste christengemeente
genoemd het volharden bij de gemeenschap (Hand. 2:42).
Die twee horen bij elkaar. We kunnen niet zeggen, dat we
er zijn, als we maar zuiver in de leer zijn. Ons leven moet in
overeenstemming zijn met de leer. En één der voornaamste
elementen in die leer is de gemeenschap der heiligen, dat
christenen één lichaam vormen met Christus als Hoojd.
Wij zijn nog al eens geneigd het geloof als een individuele
zaak te beschouwen. Maar voor de eerste christenen was het
juist de magneet, die hen dagelijks naar elkaar toetrok.
Voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel,
schrijft Lucas. Overal waar je een discipel van Christus zag,
zag je er meer. Soort zoek soort.
De gemeente was één van hart en ziel en dat de gemeen
schapsgedachte niet in het geestelijke bleef hangen, blijkt wel
uit wat Lucas opmerkt „en telkens waren er, die hun bezit
tingen en have verkochten en ze uitdeelden aan allen, die er
behoefte aan hadden" (Hand. 2:45).
Het waren mensen van verschillende leeftijd, verschillend ka
rakter, verschillende stand. Voordat ze tot geloof gekomen wa
ren, waren ze waarschijnlijk geheel vreemd voor elkaar. Maar
nu zijn zij eensgezind in het geloof van Christus. Omdat zij
bij Christus horen, horen ze bij elkaar. Ook dat is een resul
taat van de uitstorting van de Heilige Geest.
We lezen vandaag Handelingen 4 1-12;
We lezen morgen Handelingen 4 13-22.
ZATERDAG 4 JUNI l%f.\I
Voorzitter Ned. Zondagsschool Vereeniging:
Bijbelvertellen
krijgt anders
steriel karakter
[vaak indringende vragen" zo zei ds. 1'er
Schegget. die in dit verband het „ver-
j schijnsel provo" noemde.
„Innerlijk wordt de mens van deze tijd
door zijn onzekerheid, en zonder goéd
zijn. neergeslagen. Zolang we dit onder
kennen moeten we doorgaan", aldus de
NZV-voorzitter.
„Als ,i
(Van onze kerkredactie)
(Van onze kerkredactie)
linfl).
gaillusti
•e voort willen gaan dan moeten
wij. zo vervolgde spreker, veel meer dan
tot dusver in de wereld van het kind
van deze tijd komen. Als we niets van
AMSTERDAM Gisteren. de" we"!J "«V™0' "Men welen dan
zal ons bijbelvertellen een volkomen ste-
vandaag en morgen wordt m de riei karakter dragen",
hoofdstad het honderd jarig be-
XT j i j „Vertellen is horen en doorvertellen.
Staan van de Nederlandscne We hebben de opdracht om van geslacht
Zondagsschool Vereniging ge-: tot geslacht te vertellen wat de Here
t„ A^ gedaan heeft. Het moet geen bloedarm S
vierd. In Zijn jaarrede pleitte de praten zijn Wjj wiUen de grote daden AMSTERDAM Als men er van Verder wil de alliantie, dat de
voorzitter, ds. J. ter Scheggel Uit dm Heren niet verbergen voor it kinde- 1 d .v."? Zweedse Lutherse Kerk niet langer
Diemenvandaag in hel.RAI con- ren^nu»™.gaat d=«», «erefonneerd geregistreerd.» io fei- Ste^^ffSXn" ORSELHANDEL
vaneen vormingscentrum wa^t> beSl°°' i Han""» JET? h^nKTe^. I «W =o..nch» oo.m«ch,
van een vormingscentrum, waar ristreerden twintie- Drocent en van dei mmatie van en hun kritiek op de vrye lan9®ndl"l< 54 Grot. Markt
aan alle zondagsschoolveremgin- pr()f R Vleeskruyer jJverige kerken in het verleden. loisao-aoM oisso-um,
procent, dan zou dit betekenen dat I
OVCrlcclcil 'van iedere honderd Amsterdammers
Hoogkerkelijken in
Zweden willen
terug naar Rome
STOCKHOLM In hoogkerkelijke j
kringen in de Zweedse Lutherse Kerk)
is een „alliantie voor christelijke een-j
heid" gevormd, die streeft naar een!
samengaan van alle christenen onder!
de paus.
Om geloofwaardig te worden in de
wereld van heden moet de kerk zich
aaneensluiten rond de bisschop van
De weg daarheen gaat langs vele:
moeilijkheden, zo heet het in de op-Ook v.rkrijgbi
roep, die de nieuwe alliantie heeft ge- (zonder *.nbe
daan. Als eerste daden worden aanbe-
volen door de Rooms-Katholieke kerk
een officiële rehabilitatie van Luther
en de andere Reformatoren en door!
de protestanten een schuldbelijdenis,
hun afscheiding zonde is geweest.
het opzienbarend nieuwe
HUISKAMER-ORGEL
met de
GOUDEN KLANK
v.a. 2325,-
gen zouden moeten meedoen.
Besturen ernstig verontrust
„De bijbel is een boek. dat ingaat in
jhet leven van de mensen van alle tijden.
Het probleem kennen van het kind van UTRECHT Prof. dr. R. Vleeskruyer,
deze tijd zal ons de bijbel veel meer hoogleraar in de Engelse taal- en letter-
j geïnteresseerd doen lezen dat zet «n kund is vijftigjarige leeftijd overle-
tot echte studie zei ds. Ter Schegget den Hij werd' opJ i8 januari 1916 te
in dit verband. J Amsterdam geboren en studeerde aan de
[universiteit van Amsterdam Engelse
Onze tijd taal- en letterkunde, welke studie door
oorlogsomstandigheden werd onderbro-
„Het gebeuren van onze tijd. met name'ken- In 1946 aanvaardde hij een Ie-
wat met de jeugd gebeurt moet ons totraarschap in het Engels aan het Amster-
bezinning aanzetten, meer dan ooit. Dedan>s Lyceum.
meest klemmende zaak is, dat de kinde- 3 november 1953 promoveerde hij
ren kinderen zijn van mensen van deze met lof aan de universiteit van Amster-
1 tijd die geen antwoord meer hebben op1 dam op een proefschrift getiteld „The
j een geestelijk appèl dat op hen gedaan jllfe of st Chad, an old English homily.
1 wordt. Dat betekent intussen niet dat het
Ide mensen volkomen koud laat dat ze oktober 195 werd dr. Vleeskruyer
zonder God, vaak zonder hoop, in de ^e"oem.^ Jiot gewoon hoogleraar m de
wereld zijn. Zij hebben daarom hun '«kulteit der letteren om onderwijs te
1 geven in de Engelse taalkunde en oudere
Engelse letterkunde aan de rijksuniversi
teit te Utrecht.
Wereldconferentie
van CJMV's
Reumatische pijnen TO GAL HELPT
naamde welvaartsstaat dreigt
het evenwicht tussen de geeste
lijke en stoffelijke waarden te
verstoren. Als deze waarden niet
in evenwicht blijven, slaan wij uit
het lood. Nog nooit was de nood
zaak van cultureel werk ZO drin-! Slechts te kunnen bevroeden
gend als in de huidige situatie."
Dit schrijven de besturen van een
aantal culturele organisaties aan
de raad van ministers in een open
brief, waarin zij aandringen op
de vervulling van een aantal
„rechtmatige verlangens". I
De opstellers (de besturen van het Ne-|
derlands Cultureel Contact, de Neder
landse Jeugd Gemeenschap en het Natio
naal overleg voor de gewestelijke cul
tuur) herinneren de regering aan haar
verklaring van 27 april 1965 dat rij een
krachtige bevordering van de actieve be-,
oefening der kunsten en een zo gespreid
mogelijke gelegenheid tot kunstbeleving
als haar taak ziet en dat dit veelomvat
tende terrein van vorming, scholing en
kennisoverdracht de aandacht van de
overheid vraagt.
Griep
Migraine
Menstruatiepijn
Verkouden
Hoofdpijn
Spit
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
TOGAL HELPT
AMSTERDAM Van 28 juni tot 7
research om de ach- juli zal in Stavanger (Noorwegen) een
terstand op dit gebied in te halen; moeilijke beslissing de regering zal ko- Werel'djeugdconferentie worden gehou-
regelingen die de gelijkwaardig-men te staan, maar zij willen met na- d uiteaande van de W^reidallianti*
heid van de culturele sector onderstre-1 druk stellen van ganser harte te hopen ..an'pTtvfv- rvTiXCA'ci n ftrjon n„
op korte termijn een aanvans dat do financiële moeilijkheden niet <™pA sEr O-denon-
maken met investeringsbijdragen in i weer worden opgelost door een beper- eer zeshonderd jongens en tweehon-
accommodaties. king van de concretisering van wat nog cierd meisjes verwacht. Het thema
De besturen schrijven de ministerraad maar de eerste fase is van een reëel I van de conferentie luidt „Ik wil vrij
u». ijwelke cultureel beleid. zijn".
14 rooms-katholiek zijn, 4 hervormd, 3
gereformeerd, 6 overig kerkelijk en 73
buitenkerkelijk.
Tot deze conclusie komt dr. M. van
Huiten in het rooms-katholieke maand- j
blad Streven. Hij wijst er op, dat bij I
de laatste volkstelling (in 1960) het
cijfer buitenkerkelijken (in Amster
dam 48 procent) waarschijnlijk te laag
is geregistreerd. Dit wordt veroor
zaakt door de bekende tendentie bij
ren, hoewel men dat in feite niet meer
is.
Dr. Van Huiten wijst er op, dat zich
bij rooms-katholieken, gereformeer
den en buitenkerkelijken een relatief
jonge leeftijdsstructuur voordoet. De
oorzaak hiervan is verschillend. Bij de
buitenkerkelijken gaat het waarschijn
lijk om een nog niet volledig doorwer
ken van de ontkerkelijking in de oude
re lagen van de stadsbevolking.
Bij de rooms-katholieken en de gere
formeerden beïnvloedt het relatief ho
gere kindertal de leeftijdsstructuur,
terwijl de overgang van kerkelijk naar
Mijlpaal voor de PSVG
S;
Van een onzer redacteuren
DRONTEN De Protestantse
Stichting Verantwoorde Gezins
vorming heeft gisteravond een
mijlpaal bereikt en dit ook ge
vierd. In Dronten werd de 20.000-
ste abonnee van „Gezond Gezin",
het maandblad der PSVG geboekt.
Reacties hierop van twee sprekers:
„Een bewijs, dat de uitspraken der ker
ken over gezinsvorming, sexualiteit cn
geboorteregeling bezig zijn in brede
kring begrepen en gevolgd tc worden"
buitenkerkelijk tijdens de volwassen- ,p j F DupujS) arte te Rotterdam
heid ligt, waardoor de oudere leef- 'voorzitter der stichting)dat de PSVG
tijdscategorieën kleiner worden.
struisvogelpolitiek moet bedrijven. wi.J
ook de schadelijke invloed mag zijn val
sexueel verkeer dat losgemaakt is vat Jr
het totale mens-zijn, triester is nog eer
ongewenste zwangerschap bij een paa
dat niet aan werkelijk liefhebben, laa e
staan aan een huwelijk, toe is.
Het advies in zo'n geval toch maar tron
trouwen achtte de spreker volstrekt on! E
verantwoord. Wat de schadelijke in vloeiCh'
aangaat vroeger meende men dat ee: r
meisje in haar huwelijk op hinderlijkuui
wijze gebonden zou blijven aan een eervrii
dere partner, maar tegenwoordig vraag E
men zich af of dit zo is. Er zijn genodtini
vrouwen die een vroeg contact als eei'vrc
kinderlijk experiment beschouwen, da
voorbijgegaan is en er niet meer toe doe
nu ze werkelijk liefde als zo vernieu Ha
end beleven. gei
AMSTERDAM Het tekort aan
bijbels in ie wereld wordt steeds
maatschappelijk werk dat pas aan het „ro(er [jj jaar komen er zestig
begin van haar ontwikkeling staat, haar 9'"
ontplooiing eerst bij een gestadige groei miljoen mensen bij. Het aantai,
i de steun door de overheid op lange- lezen leert. Stijgt voortdurend.
Giro 44.000
staat open
(Van onze kerkredactie)
zondag (zaterdagavond 10.05 uur).
Morgenavond komt de actie ter spra
ke in de IKOR-radiorubriek Kerk ver
af en dichtbij (6.30 uur), terwijl speci
aal de internationale aspecten aan de
orde komen in de NCRV-rubriek Wijd
als de wereld (vrijdagavond 10.40
uur). Volgende week zondag geeft
Wat staat, aldus de besturen te gebeuren nootschappen willen ze ZO gauw campagne prof. dr. Hj Jonker een nabeschouwing
'oriprif.tr mogelijk met de Bijbel in aanra- houdt he, Nederlands Bijbelge- 'in zijn rubriek „Reflex" (8.07 uur),
dwingt tot het geven van prioriteit «u.» =«- Daarbij staan ook de dagopeningen
d3üf de naan^^elvaTrtsstaat^ook maar; king brengen. Vóórdat ze door an-nootschap van 5 tot 12 juni een giften-
enigszins gerechtvaardigd zijn. dan moet|£jgre lectuur overstroomd worden. actie onder het motto „Niet bij brood
het culturele werk vooruit gaan en vaart) h(|c( a)len me( bellvlp pon I alleen"
i het Nederlandse
de gehele christenheid.
erlannens
Niet de gehele opbrengst van de ac
tie van het NBG komt ten goede aar
de internationale campagne. Een deel
is bestemd voor de eigen uitgaven van
het NBG ten behoeve van de zen-
dingsgebièden. Dit jaar wil men 70.000
bijbels, nieuwe testamenten'en evange
liën uitgeven in tien verschillende ta
len. Alleen de kosten voor papier,
drukken en binden hiervan bedragen
al bijna driehonderdduizend gulden.
Daarom houden alle bijbelgenoot
schappen van de gehele wereld een
De rechtmatige verlangens die de grootse campagne, waarin men de mid-
culturele organisaties wensen te zien delen wil verkrijgen, om de jaarlijkse
zijn: I productie van bijbeluitgaven te ver-
steun voor het planmatig opstellen d,-ievoudigen (van vijftig op honderd
van een culturele claim voor vijf jaar; vijftig miljoen) Deze campagne, die
meer en betere accommodaties; uit- miijue ni£u*e tijd»
het*terrein3^W'ïkópWdfng^'finam heet, duurt drie jaar en loopt dit jaar| Qmdat de mensen in de betrokken lan
den de kostprijs bij lange na niet kun-
nen betalen, komt een zeer groot deel
j van deze lasten voor rekening van het
NBG.
Negen van deze uitgaven zijn
bestemd voor Kameroen, waar bijna
twee miljoen van de 4,4 miljoen inwo
ners christen zijn. De tiende is een
bijzondere uitgave van Lucas en Han
delingen voor de Broedergemeente in
Suriname in diglotvorm (tweetalig)
Aan de ene kant vindt men een verta
ling in het Sranan (het „kerklatijn"
van de Broedergemeente) en daar
naast een nieuwe vertaling in heden
daags negerengels.
Begeleiding
De actie „Niet bij brood alleen'
wordt begeleid door een folder „De
Wereld in" met vier pagina's, waarvan
de laatste als raam-affiche gebruikt
kan worden en door een reeks radio-
en televisieuitzendingen.
NCRV-televisie brengt morgen-1
I avond vijf voor tien een interview
met dr. E. A. Nida, het hoofd van de
vertaalafdeling van het Amerikaans
bijbelgenootschap. Verder lette men
op de televisierubrieken Kenmerk
(maandagavond 7 uur). Attentie
i (woensdagavond) en Morgen is het
NCRV, KRO en VPRO, de studio
diensten van de NCRV (ds. M. L. W.
Schoch te Heemstede) en de rubriek
Op de man af (ds. J. H. Sillevis Smitt
te Bussum) deze week in het teken
De postrekening van het Nederlands
Bijbelgenootschap te Amsterdam heeft
nummer 44.000 (vier-en-veertig-dui-
Novum voor Waalse
gemeenschap
EINDHOVEN Zondag 5 juni
neemt de Waalse gemeente alhier haar
nieuwe kerk in gebruik. Dit is een
bijzonderheid, want deze gemeente is
de eerste nieuw gestichte Waalse ge
meente sinds ruim tweehonderd jaar.
Van de 68 Waalse gemeenten, die
Nederland twee eeuwen geleden telde,
bestaan er thans nog maar zestien,
waarvan negen met minder dan hon
derd zielen. Zij vormen een zelfstandi
ge classis in de Nederlandse Hervorm
de Kerk.
In 1952 werd op initiatief van de
Waalse gemeente van 's-Hertogen-
bosch een onderzoek ingesteld naar de
mogelijkheden voor stichting van een
gemeente in Eindhoven. Als uit
vloeisel hiervan kon reeds het jaar
daarop de eerste dienst worden gehou
den, waarbij gebruik werd gemaakt
van het kerkje der doopsgezinden. De
gedachten over de bouw van een eigen
kerk hebben nu gestalte gekregen in
het sobere kerkgebouw bij de Aalster-
weg, dat normaal plaats biedt aan 90
personen, maar zo nodig 200 bezoekers
kan ontvangen.
De predikant ds. R. F. Ie Gras dient
behalve Eindhoven ook nog de ge
meenten 's-Hertogenbosch en Maas
tricht. In 1954 deed hij bij deze
combinatie zijn intree. Hij volgde zijn
vader ds. A. H. J. Ie Gras op, die van
1924 tot 1951 Waals predikant in Den
Bosch was.
groot vertrouwen geniet en in pro-
testantse kring heeft bijgedragen tot een
andere instelling tegenover de sexuali
teit" (dr. C. Blankestijn, directeur deri Het belangrijkste voor ouders bij ht
stichting)j bepalen van hun houding tegenover den
Relatievorming
cat
Laatstgenoemde schetste hoe de sexuali
teit al meer wordt gezien als een bron
van vreugde, een van God ontvangen
geschenk en niet langer als een bron van
zonden. Hij zette uiteen hoe de PSVG op
twee fronten werkt: voor de ouderen en
de jongeren.
Ouderen, zeg boven de 40, die nog niet
klaar zijn met de verwerking van het
vraagstuk geboorteregeling tegenover de
leiding Gods en de menselijke verant
woordelijkheid. Jongeren, die in grotere
openhartigheid willen weten wat sexuali
teit in hun totale menszijn betekent.
Wij.ervaren, aldus de spreker, dat vele
ouderen het moeilijk hebben, met de ma
te van openheid die o.m. in het blad
„Gezond Gezin" wordt betracht, een
openheid, die ook hun kinderen vragen,
omdat zij nu eenmaal in een andere tijd
opgroeien.
ontwikkeling is, dat zij inzien en bij hui
kinderen uitdragen dat sexualiteit nie S
geïsoleerd mag worden tot een zaak vatspr
het lichaam en tot een drift. Men dien p
haar te zien als voertuig voor een uitrec
drukking van relatievorming, een relatiii 2
die de hele persoon insluit. j-'
Wanneer dan bovendien de basis vai
de relatie de zoekende liefde tot de an 1
der is, zo besloot dokter Dupuis, dan bei!*a;
ik niet bang voor ontsporingen. I
cat
Leken ingeschakeld
bij voordracht
nieuwe bisschop
De uitdaging aan ouderen is de kinde- ,,Df N,?°l?CH ®et B^sche kapit rat
:n te leren zelf beslissingen te nemen. heeft alle rooms-katholieken in he
Opvoeden is kinderen normen laten ont- bisdom gevraagd, priesters, religieuze!
dekken, die ze zullen handhaven, ook al keuze van een opvolger voor bisschoi
en leken, om mee te denken over d(fio
keuze van een opvolger voor bisscho]ov'
Bekkers en spontaan de gedachtei
daarover aan het kapittel mee te d«
len. I
Gelijk bekend stelt het kathedraa'Vo'
kapittel een voordracht van drie na
men op, die aan de paus wordt voorge j
legd. De paus is overigens bij de be-Ve
noeming niet aan dit drietal gebondenLu:
In een brief, die op Eerste Pinkster I
dag in de kerken van het bisdom ii'soc
voorgelezen, wijst het kapittel er op
dat een bisschop noemen in deze tijo
een opvolger voordragen voor i
Leeftijdsgrens
De andere spreker, dokter Dupuis, ging
i op de regeringsplannen bepaalde voor
behoedsmiddelen voortaan vrijuit aan
16-jarigen toe te staan. Hij vond dat
iedere leeftijdgrens onvermijdelijk het
psychologische effect heeft dat boven die
grens sexuele omgang als wettelijk
gesanctioneerd wordt ervaren.
En dit is onjuist, aldus de PSVG-voor-
zitter. Sexuologisch is de rijping een
kwestie van voortdurende groei die door
leeftijdsgrenzen slechts zeer grof wordt
Hulp voor baronesse v. Heemstra
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De Bond van Gereformeerde Vrouwenvereni
gingen heeft weer een nieuw project op stapel «taan. Drie
Sil men geld beschikbaar slelltn voor de verbeten,,non de positie
ren de Afrifcaaanse vrouw. Zoals bekend, is baronesse C M.
Heemstra voorlopig drie ,aar belosl mef de leiding van de studtecpm-
missie, die de problemen van de Afrikaanse vcouu
tracht te brengen.
oplossing
Voor haar salaris staat de Ame
rikaanse Christenvrouwen orga
nisatie garant. De reis- en ver
blijfkosten. de kosten van een
auto. het geven van cursussen en
het benodigde geld voor studie
materiaal moeten echter nog wor
den betaald. Dit zal per jaar on
geveer een bedrag van f 16.000
vergen, voorlopig dus voor de tijd
van drie jaar.
Daarom heeft de bond een
girorekening geopend. Het giro-
r ummer wordt: 156.000 SPN.
Kromme Nieuwe Gracht 8-10.
Utrecht. Daarbij moet wor den
vermeld: L».t\ rek. 5000-242
Fonds Ontwikkelingshulp Gere
formeerde Vrouwenbond. (SPN
betekent: Stichting Spaarbank
Protestant Nederland).
Duidelijk wordt gesteld, schrijft
het blad De Gereformeerde
Vrouw, dat de bond geen aktie
voert waarbij het gewenst is. in
één keer een groot bedrag op
tafel te brengen. Het benodigde
bedrag zal. omgerekend (als
ieder meedoet) nog geen gulden
per lid bedragen per jaar, gedu
rende drie jaar.
Baronesse Van Heemstra is de
enige niet-Afrikaanse. die is aan
getrokken voor dit werk door de
Conferentie van Afrikaanse Ker
ken. die het secretariaat heeft in
Nairobi in Kenia. De conferentie
bestudeert de problemen van de
Afrikaanse vrouw in de moderne
tijd.
Velen zijn losgerukt uit het
stamverband of uit de eigen hu
welijks-ethiek. De positie van de
vrouw in efcfce stom is anders. Er
ontstaat een nieuwe moraal ten
opzichte van de bruidschat, het
voorgeslacht en de zelfstandig
heid van de kinderen. Voor velen,
die ean of andere schooloplei
ding hebben gevolgd, is geen
werk te vinden. Veel meisjes
zonder inkomsten vervallen daar
door aan de prostitutie, aldus
schrijft De Gereformeerde Vrouw.
T^INDELIJK WAS het dan zo- kerk voller werd, raakte hij meer
ver. Het jongetje Fransje teleurgesteld. Hij kende bijna roe-
mocht mee naar de kerk. Eindelijk mand en zag geen enkel vriendje,
was hij groot genoeg. Hij wist ..Waar gaat pappie nu zitten?"
precies hoe het zou gaan. Allemaal vroeg hij zacht. „Niet zitten -
zouden ze om. pappie heen staan, staan daar voorin op de preek-
Miüder. Amstelveen: kand. gesch J. J. v.
Moolcnbroek, Den Haag (cum laudel; A. T.
J. Oosterhoff. Amsterdam.
doet.
G.
Veldi_„
Es. Leiden; H. e. Hommes, Apeldoorn: a
Houweling. Rotterdam: B v. Woerkom.
Schiedam: J. H. Mars. Den Haag: P. H. v. d.
Heuvel. Breda: P. Chr. W. v. d. Akker.
Rotterdam: A. Kortelar.d. Rotterdam: M. v.
Nieuwkerk Gravenzande; J. Keus, Vrie-
zenveen: A. C. Tuitel en P. W. Vrolijk te
Rotterdam. R. M. M. Boelen, Tilburg: Chr.
H. Tesselhof. Rotterdam; doet.: A. Blotm,
Rotterdam: K. G. Jorvgtien. Den Haag;
Net als op die plaat uit zijn kin
derbijbel, de kinderen vooraan,
daarachter de grote mensen. Op
die plaat stond de Here Jezus in
het midden met een witte jurk
aan. Omdat de Heer nu in de zuchtte
hemel was en niet meer kon pie. Maar
vertellen dat je lief
stoel". Staan op een stoel. Heel
mal, dacht Fransje.
Peukeman zonder sigaar
u;as het enige houvast uil zijn
ereldje. Tot zijn vader kwam. Ilij
genot. Daar was pap
dat pappie wel? De
elkaar mouwen van zijn toga wapj-erden,
moest zijn, deed pappie dat nu. want hij deed zo wild met zijn
Iedere zondag. Pappie had geen armen. En zijn stém
witte jurk aan, maar een zwarte.
Dat heette ee ntoga, nou dat wist
hij best. Er was ook een orgel, dat
had mammie verteld. Als daarop devotie,
gespeeld werd gingen ze allemaal heid.
zingen. Zou dat even rr.oni worden.
Peukeman zou de kinderen wel
wegjagen als ze gezellig dicht bij
pappie gingen staan. Penkeman.
„Gemeen?" vroeg hij onbegrijpend.
„Ja", snikte Fransje, „gemeen, ge
meen. Over de Here Jezus mag je
niet schreeuwen en dat heb jij
gedaan. Geschreeuwd heb je".
„Fransje", zei de vader, „luister
nou eens." Maar het hielp niet. Hij
akte voor dit moeilijke examen,
d(ït sloop naar beneden en vroeg aan
was pappie helemaal niet De hele 2V« vr™w of zij even naar boven
dienst door bleef hij heel stil 9\n9- „Fransje hmlt, ik krijg hem
zitten, niet uit braafheid, niet vit me' s*1'- "eb hem stuk ge-
uit pure verslagen- preekt." Toen =ij hem iirajend
aankeek vervolgde hij: „Het zit in
die rot geluidsinstallatie".
TPENMAAL WEER thuis zei hij
b bot. ..Ik ga nooit meer naar de 7. VROEG Z,CH
- - *o- meer nodig was, boven rj net
kerk". Hoe zijn ouders ook pro
ons is een puike man Fransje had
Avonds in bed. toen zijn vader
toen gedacht dat ziin vader daar- hem toest0pte, vroeg hij:
mee het onafscheidelijke stompje fj0g gen!i van de goede herder".
Halverwege het verhaal zei hij.
..Thuis preek je mooier dan in de
kerk". Zijn vader zocht naar wonr-
u'uiu. „wat wn je: u/uk,
JöL rff» vergoelijkend. ..Ieder kind van
T~\E EERSTE die hij die zon-
dagmorgen op het kerkplein preken
zag was Peukeman. „Ben jij even vond zei het kind:
groot zegdat je al mee naar de fijn om dominee te
kerk mag", zei de koster, „mooi stil fijn. als jij later groot ben-
zitten hoor". Zitten, dacht Fran.
zitten. Niks hoor, hij blee,
staan, lekker dicht bij pappie. Hij begon te huilen. En de vader
werd overrompeld door verbazing, wie ze in Kampen zoveel hadden
toen hij naast zijn moeder de r.og geleerd over dogmatiek, ethiek
voor hij die
Vind jij het
Jleel
bijna lege kerk zag. Banken schriftverklaring, hij die altijd vol- gen", antwoordde zijn vrouw. ,.Je
rijen banken. Toen hij zat, vrceg le kerken had, omdat hij een goed hoeft niet zo moeilijk te doen. De
-—•-■» *- Fa. Dominee en Zn. redt het wel."
I zijn*moeder, .,sstt'\ Naarmate de en snapte er helemaal niets van. MINK VAN RIJSDIJK
Srm\T«*de! ™rkrrefiX HeThi?nBoeekk„e^
ven, verdient het z.i. nauwkeurige over- een, ZW?re taa|c Het 's noS n evo<
weging of in dit verband niet beter iede- eer ,r ons land voorgekomen, dava]
re leeftijdsgrens kan worden geschrapt. een kapittel op dergelijke wijze d(apc
Over het geslachtsverkeer op jonge leken gevraagd heeft om advies bifcrs
leeftijd zei dr. Dupuis, dat men geen I het maken van een voordracht voo: j
I een bisschopsbenoeming. te
Overigens meldt De Nieuwe Linie*'3!
dat de pauselijke internuntius in Deis j
Haag met deze procedure helemaal r
niet gelukkig is. Hij heeft het bisdon r
laten weten, dat Rome zich niet vrijwe
zou gaan voelen in de benoeming varC
de nieuwe bisschop, als langs de eer
of andere democratische weg adviczet
aan het kapittel zouden worden gegeLg
Commentaar van dit rooms-katholie^ir
I ke weekblad: „Het is typisch en droe^0
vig, dat onvrijheid hier wordt gekop-8e'
j peld aan democratie. Toch komen ooï
j uit Rome berichten over de wenselijk
heid van enige democratische invloed C
I bij zaken als benoemingen van bisvu'
schoppen. Maar een nuntius is we'.1
eens vaker katholieker dan de paus.*1^
Een kleine diesellocomotief van de(tlt
NS, die enkele goederenwagons trok op
het goederenlijntje van Heerenveen naapn
Lemmer, is gistermiddag na een botsin? 5
met een tractor met aanhanger met een(14
as ontspoord. De bestuurder van de trac-j 1
tor werd met lichte verwondingen overTia
gebracht naar het ziekenhuis in Sncek
Beroepingswerk J
NED. HERV. KERK !ds
Beroepen te Medemblik (toez.) en tel0(
Oldemarkt-Paasloo (toez.i: P. Landweösei
te Nigtevecht; te Noord-Laren/GlimineflZo
(toez.): A. N. Doornheim te Engwieruro:
te Scheveningen (vac. H. Stolk): J. J scl
v. d. Krift te Ermelo; te Wageningen (t<
(vac. R. C. G. Troelstra (toez.): mr. J. A
Vaandrager te Sneek.
Bedankt voor Uddel: C. Treure te Hasf
selt: yoor Nisse: kand. B. Martèl Uen
j Zaandam. |(v
3
GEREF KERKEN
Beroepen te Westmaas en te HaaiÉ?
i (recht: kand. D. Bakker te Eindhoven.
GEREF. GEMEENTEN jgo
verdrietige kind of hier bij de
verslagen vader. Ze koos het kind.
Toen ze eindelijk wezr benden
washoorde ze haar man aarzelend
rennenDip
zeggen: „Die geluidsinstallatie is
natuurlijk wel goed. Maar Fransje
heeft misschien gelijk. Ik heb ge
schreeuwd. Misschien zelfs ge
brald." „Wat wil je?" vroeg ze
ervaart een eerste preek als ge
schreeuw. Ja toch?" „Akkoord
akkoord, maar het gaat niet alleen
kleine Fransjes. Ik denk
„Ik heb goed geluisterd
Beroepen te Arnhem: H. J. Stukker ten,
-.taHslfannal l*r