OOK COMMUNISTISCHE BIJDRAGEN WELKOM Preventieve geneeskunde meer bi] ziekenfonds Achtienduizend trekken naar Graham CAMPAGNE VAN EEN MAAND ENTHOUSIAST INGEZET Earls Court eerste avond al vol Boodschap is dezelfde als altijd In gesprek met dr. H. H. Walz Bond geref. vrouwen (vrijgem.) groeit IVOROL Raad van kerken in Indonesië wil één christelijke kerk Rentespaarbrieven BJN.G. DONDERDAG 2 JUNI 7966 Een woord voor vandaag „Die zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur(Matth. 3:11). Niet alleen de wind. ook het vuur wordt vaak gebruikt in de Bijbel, om er het werk van de Heilige Geest mee te verduide lijken. Wijst de wind op de vrijmacht van de Geest, het vuur laat zien, hóé Hij inwerkt op de mens. Johannes vergeleek zichzelf met Christus. Hij kon zelf slechts dopen met water, ten teken dat men zich behoort te reinigen („ik doop u met water tot bekering"), maar Christus doopt daarenboven met de Heilige Geest. Hij geeft de Geest om het hart te reinigen, niet alleen maar zoals het water, dat het vuil aan de buitenkant afwast, maar als het vuur. Het vuur. dat het schuim en het vuil binnenin uitzuivert en verbrandt en het metaal doet smelten, opdat het in een nieuwe vorm kan worden gegoten. Zo doet de Heilige Geest het hart smelten en vormt Hij het om tot een nieuw hart. Het is niet toevallig, dat juist wind en vuur de bijzondere zichtbare tekenen waren bij de uitstorting van de Geest op de Pinksterdag in Jeruzalem. Ervaren wij de Heilige Geest zo als wind en vuur in ons leven? Wij lezen vandaag: Handelingen 3 110. I Het evangelie betekent drie dingen zei j Graham aan het slot van zijn toespraak i Het betekent bekering. God anders gaan zien, uzelf anders gaan zien, anders gaan leven. Dat laatste kunt u niet, u hoeft het niet te doen, u behoeft u alleen maar aan Hem over te geven en Hij wil uw leven veranderen. Het evangelie bete kent Christus in geloof aanvaarden als Heer van uw leven. Het betekent open lijk belijden dat Hij uw Heer is. Het was stil in de grote ruimte met de j 18.000 mensen. Het koor zong niet, orgel en piano zwegen en Graham stond toen heel rustig voor zijn microfoons. „Ik ga; (Van onze kerkredactie) LONDEN Slechts enkele tientallen stoelen bleven gisteravond onbezet in Earls Court, waar de Amerikaanse evangelist, dr. Billy Graham zijn campagne van een maand begon. En toen hij de 18.038 aanwezigen oproep om openlijk te erkennen, dat zij zonder Christus niet verder kunnen leven, door naar voren te komen, kwa men ze uit alle hoeken en gangen en nissen van het grote stadion, sommigen alleen, anderen in groepjes, zelfs hele families kwamen, staan om het grote hoge podium. Volgens de eerste telling werd! met 447 mensen een persoonlijk gesprek over hun verhouding tot God gevoerd. der kunt, dat u Christus nodig hebt. Sta, op, waar u bent, en kom naar voren. De uitnodiging had niets hypnotisch. Er zat niets sentimenteels in. Ze kwamen Kirchentag 67 gacit nieuwe wegen De Kirchentag, die volgend jaar van 21 tot 25 juni in Hanno ver gehouden wordt, heeft tot hoofdthema „VREDE" gekozen. Een besluit, dat eens te meer duidelijk maakt, dat deze Duitse leken beweging al meer de kerkelijke binnenwateren verlaat en zich in volle zee begeeft, waar de grote wereldvragen spoken. Dat kwam opnfeuw aan het licht in een gesprek, dat wij vorige week hadden met de secretaris-generaal van de Duitse Evangelische Kirchentag, Dr. H. H. Walz, na afloop van de zitting van de Oecumenische Commissie van de Kirchentag, die haar tweejaarlijkse studie conferentie in Wenen hield. De keuze van dit thema beoogt niet. aldus dr. Walz. aan de studies, die van lalrUke zUden inzake het vraagstuk van te voegen. De bedoeling Is veeleer infor matie te verschaffen over mogelijke op lossingen en tevens tot persoonlijke ver antwoording op te roepen in een vraag stuk, dat allengs practlsch op zijn of niet- lijfeigenschap, maar als loonslavernij, als uitbuiting door grootgrondbezitters enz. i Zo is het naar mijn vaste overtuiging, ook mogelijk de oorlog af te schaffen, al be- 1 tekent dat niet, dat er dan overal over de hele wereld 100% vrede zal heersen. Evenals vormen van slavernij zullen er oorlogssymptomen blijven, maar een rust loze atoomoorlog, die de mensheid vrij wel uitdooft, kunnen en moeten wij uit schakelen, al zal dat veel geduld en of fers kosten. Daarin is, als gezegd, aller meedenken van welke zijde ook, ons wel zijn 1 dc mensheid neerkomt. Dus ook gedacht als aanleiding tot kritische zelfbezinning van de ker ken? Zeker, zegt dr Walz. De kerken hebben veel over de vrede gesproken en ook wel veel gedaan op dit gebied, maar de drin gende noodzaak het probleem met een laatste ernst aan te vatten, ontbreekt nog veelszins. Men heeft lang oorlog als noodzakelijk kwaad beschouwd, Jaarbij zich moest neerleggen, als bij een natuurramp of dodelijke ziekte. Dat werd in de hand gewerkt doordat de grote ker ken de oorlog altijd hebben getolereerd en het aan de kleinere kerken en ge meenschappen als Doopsgezinden. Qua kers en dgl overlieten voor de vrede te strijden. Ook zij echter moeten m.i. om- denken. aangezien wereldvrede met ge weldloosheid-alleen niet te bereiken is. Acht u met andere woorden een sta tus quo-denken van de gemeente (dus: de bestaande orde moet gehandhaajd blijven) een belemmering voor de me- rgden vredesvraagstuk De Kirchentag van '67 zal zich toch niet alleen met het vredesvraagstuk bezighouden, maar ook met de ver trouwde secties: Bijbel en Gemeente, Vernieuwing der kerk enz. Daarbij zal men zeker stoten op de spanningen de Duitse kerk, die gestalte hebben gekregen in de Bekenntnisbewegung „Kein anderes Evangelium" contra de moderne theologie. Zal men dit hete hangijzer trachten te vermijden? Wij zullen T aanpakken, zegt dr Walz rustig. Want wij gaan tegenstellingen niet uit de weg. Over alle vragen binnen de kerken bestaan diverse opvattingen. Wij zijn er echter niet om één bepaalde mening te propageren, wij willen Reeds om vijf uur drentelden de eerste honderden door de uitgestrekte ruimten van dit tentoonstellingsge bouw. Een uur later vormden zich lange rijen in de twee cafetaria's waar warme maaltijden geserveerd werden voor hen, die zo uit hun werk naar de samenkomsten komen. Om zeven uur Europese Kirchentag in de toe-recjen de driehonderd bussen voor, uit dorpen en steden in de omtrek. En ondergrondse treinen leverden duizen den af, die in dikke drommen zich door de uitganscontrole het gebouw binnen persten. De vorige Kirchentag in Keulen heeft oor het eerst een publieke dialoog tussen rooms-katholiek en protestant te zien gegeven in het gesprek tussen kardinaal Jager en Praeses Beekman. mogelijkheid tot een verdergaan- ;amenwerking, misschien wel tot toekomstig samenvallen van Ka tholikentag en Kirchentag? Momenteel ligt dat laatste nog niet in het zicht. Wel is er toenemend contact tussen de leiding van de KT en die van de Katholikentag. Wij hebben ons thema Vrede" aan roomskatholieke broeders doorgegeven en zij hebben toegezegd er een plaats voor in te zullen ruimen onder het thema, dat boven hun Katholikentag van dit jaar in Bamberg staat „De dienst van de christen in de samenleving". Wij zijn in elk geval als lekenbewegingen in groeiend contact naar elkaar op weg. Perspectieven voor een Europese Kirchentag? Wij kunnen spelen met de gedachte zouden haar ook graag verwerkelijkt zien, maar voorwaarde voor een Europese Kir chentag is, dat de wens daartoe in di verse Europese kerken en landen levend blijkt. Een Duits initiatief zou licht kun- leiden tot de gedachte aan Duits diri- „_me of aan de neiging c te exporteren. Aan geen staat behoefte. Het zou in elk geval een Kirchentag moeten zijn, die niet alleen Westeuro- pese christenen samenbrengt, maar ook gemeenteleden uit Oost-Europa. Oosten rijk zou een geschikte gastheer kunnen zijn. daar beide delen Al» wij dieper in h*l Kirchenles? doordrinken, zal dal onvermijdelijk XI j TH tot een herziening wat de bijbel onder geloof verstaat, heeft een pluriforme'gestalte, ja het evangelie zelf is veelzijdig. Daarom hebben we ook ruimte voor verschillende stemmen, zoals vorige Kirchentage ook getoond hebben. Wij zijn alleen tegen hen. die deze pluri formiteit loochenen en hun opvatting als de enige-christelijke proclameren. Dus Dr Sölle, wier opzienbarende1 Keulen zoveel discussie heeft meedoen aan dc - grote ruimte voor het podium. Een I zorgwerker kwam naast hem staan. Van uit de zaal kwamen een paar meisjes. Toen begon het te stromen. Vanaf het hoogste balkon kwamen ze met de rol- trappen naar beneden, overal op de ande re balkons zag ik ze er wegdalen door het labyrinth van paden en gangen, een meisje in een miniskirt tot halverwege haar knieën, twee jongens met beatle- pruiken, een oude grijze dame. een neger Nigeriaanse dracht, twee Chinese jon gens. een groepje nozems, een heel gezin. Het bleef stromen, minutenlang. Hardop liet Graham hen hun schuld belijden. Hij zei hen de woorden voor en mompelend spraken ze hem na. Even later vertrok de groep met enige honder den nazorgwerkers naar een grote ruim te achter net podium voor persoonlijke iesprekken. maar niet dan nadat Gra- lam hen nog gezegd had, dat, wilden zij werkelijk voor en met Christus leven, zij iedere dag hun bijbel moesten lezen, ie dere dag mochten bidden, er in hun le ven voor uit moesten komen dat zij Christus toebehoorden en dat zij moesten zorgen om lid te worden van een bijbel kring en een kerk. IPin de werkgroep HetVernieuwing der kerk. Daarin zal zij ook Kn nu weer meewerken, zoals ook anderen, i de die haar opvattingen niet delen. kSstocbtenT zie6 het koloniahsme. dat Tenslotte spraken we over twee be- gretig op de voet door zending en m langrijke punten: het contact met de j sie werd gevolgd, zie de christelijKe Rooms-katholieken en de mogelijkheden vensstijl, die aan jonge voiken als de heersende moraal en cultuur werd 0Pt loofsopvattingen -- weer christelijk geloof is eeuwenlang als een nu strijdbare beweging verstaan, H Europa daar heen gemakkelijk toegang hebben. Het thema zou trouwens ook voor geheel Europa betekenis moeten hebben. Ik denk aan het onderwerp „Atheïsme", waarmee wij In elk geval op de komende Kirchentag via het vredesvraagstuk te maken zullen krijgen. Daarover zullen dan ook niet-christenen. humanisten of atheïsten zich kunnen uiten en wil hopen dat dat feit de Kirchentag ook attractief zal maken voor niet-christelijke groepen, omdat ook zij als deelnemers In de dis cussie een stem zullen hebben in de ge meenschappelijke bezinning. In Wenen vergaderde vorige week de oecumenische commis sie van de Duitse Evangelische Kirchentag. waaraan vertegen woordigers van acht Europese landen deelnamen. Voor ons land was ds. G. P. Klijn uit Driebergen (van De Open Deur) er. Na afloop van de conferentie had hij een gesprek voor onze bladen met de secretaris-gene raal van de Kirchentag, dr. H. H. Walz. Lied Toen was Cliff Barrows, de dirigent en zangleider, al aan het repeteren met het massale koor van tweeduizend stemmen. De mannen in het midden in donkergrijs, de vrouwen links en re chts in witte bloesjes. Het was warm geweest deze hele dag en Bar rows had zijn colbert er maar bij uit getrokken. Precies om half acht zette het koor het eerste lied in, dat inder tijd in 1954 en 1955 ook in Amsterdam en Rotterdam zo enthousiast werd ge zongen, maar dat in het Nederlands zo'n ongelukkige tekst heeft: „Wond're verzeek'rimg, Jesus is mijn". Dat was misschien het eerste wat opviel: zoveel was hetzelfde als tien, vijftien jaar geleden. Samen met het koor zong George Beverley Shea: „Hoe groot rijt Gij". De liederen van de samenzang waren 'hetzelfde. De boodschap van Graham was dezelfde, met misschien nog iets meer nadruk op de nood der tijden, de crisis waarin de wereld zich bevindt. Maar het the ma van deze avond was dan ook: Je zus Christus is dezelfde. Geen vergadering met NVC (Van onze kerkredactie) UTRECHT „De bond bloeit en ze zal blijven bloeien als wij blijven in de vrijheid van Christus", zei gisteren de schei dende secretaresse van de Bond van Verenigingen van Gerefor meerde Vrouwen (vrijgemaakt), mevrouw M. van der Lingen- Gaikema. Op de goed bezochte jaarvergadering, die in Tivoli in Utrecht werd gehouden, deelde zij mee, dat het ledental tot 7100 is uitgebreid en dat een winst van zes verenigingen kon worden geboekt. Tot de toetredende verenigingen behoorden onder andere die van Berkel, Gorkum, Katwijk, Rotterdam en Zwolle. De presidente, mejuffrouw I. Sennema noemde de bondsdag: de algemene vergadering: de hoogtij dag van de plaatselijke verenigin gen. „Het verenigingswerk is niet het doel op zich", zei ze. Het gaat om de toerusting tot dienstbetoon tot opbouw van het lichaam van Christus. Het blad van de bond Rondom het Woord zal niet om de veertien dagen verschijnen, maar blijft maandelijks uitkomen. De dames werden opgewekt wat meer posi tieve belangstelling te tonen. Mee gedeeld werd. dat het verzoek van het Nederlands Vrouwen Co mité aan de bond om deel te ne men aan vergaderingen over verschillende aspecten van de Ne derlandse vrouw werd afgewezen. Dienen In zijn welkomstwoord namens de kerkeraad van Utrecht sprak ds. W. G. Visser over dienen en heersen. „Hij die alle macht heeft gekregen, heeft dat gekregen als dienaar. Er is geen tegenstelling tussen dienen en heersen, maar wel tussen willen dienen en wil len heersen. We doen soms arge loos of we willen dienen, maar we willen heersen. Maar willen we dienen, dan zullen we heersen. Dan gaat er een kracht van het vrouwenwerk uit." Ds. H. D. van Herksen uit Hil versum sprak over de geestelijke arbeid onder de soldaten, een on derwerp, dat op veel vrouwen bondsdagen wordt besproken en dat vooral bij de moeders van dienstplichtigen inslaat. „U hebt uw zoon toch niet onvoorbereid laten gaan, of u laat hem toch niet onvoorbereid gaan?" vroeg de predikant hen. Hij vertelde over de mogelijkheden van geeste lijke verzorging, die er voor hun dienstplichtige jongens zijn. Ds. K. Drost uit Gouda hield een refe raat over het onderwerp Verlos sing van de kosmos. Tanden blank-Adem fris Onbetwist de beste tandpasta Voorzitter bezoekt Oegstgeest „i.l» en niemand ooit boodschap is schap: wie wil (Jit ghetf» Dol jou du» de *2 thema naar binnen rpn. Wat oopmerk uan Hannover 67 nac erxJ we zo'n thema '67 naar bui- i het feit. dat i neivu van onze eigen i opsluiten. We willen daar- i verbinding «tellen - SS 'SJE 'vaT^Tuejre-^Uin* of SuitoSiAchtergrond. Ik denk dus aan als de Fellowship for R«on- Sfitton (Nederlandse afdeling.^erk en Vrede". Red.), aan de Praagse Vrede>- «vinferen tie de Pugwash-Beweging, het internationale geleerdengezelsehao enz. in Hit onzicht willen we de deur wijd open £Z^hil^di, meedenken aan he, vraagstuk, in Oost en West. Afschaffing Dus ook bijdragen van communis- "va ftiayiSmSf .-de ™elUke"en'me,^°du"«pï^-'nnf^"r voor ,1e ik wel deielijk een De afschaffing van de oorlog is oereik- baar. Wij zijn echter traag in het denken on traag van fantasie. Eeuwenlang heeft men zich ook bij het verschijnsel vanide slavernij neergelegd en lange tijd heeft men niet geloofd, dat die ooit afge schaft zou kunnen worden. Het is niette min gebeurd. Als verschijnsel is de sla vernij verdwenen, wat met uitsluit, dat er nog allerlei vormen van slavernij voorkomen, niet meer in de vorm van Rentespaarbrieven 1966 voor vele doeleinden een uitmuntend spaarmiddel In mei reeds voor meer dan tien miljoen gulden geplaatst. Verkoop in stukken van 500.- en 100,- wordt nog korte tijd voortgezet, bij alle bankiers en commissionairs in effecten in Nederland. Bok «oor Mutate!* Oenmam, I.VIMerg 10, Den Haag Zenuwachtig? Was Billy Graham zenuwachtig? Hij versprak zich niet. Hij stond daar even slank of slanker als toen we hem in Nederland zagen, of mis schien iets meer grijs in zijn keurig gekamd haar. En toch hadden we dat gevoel. Hij sprak schreeuweriger dan nodig was, bijteriger ook. Of kwam het misschien, omdat hij erin wilde hameren dat de wereld in nood is, zich in een crisis bevindt, moreel, politiek en in zovele andere opzichten. Later, vooral tegen het einde van zijn preek, werd hij rustiger, hoewel hij ook toen was wat hij altijd is geweest, de gesti culerende, beweeglijke spreker, die I niet probeert iets nieuws te zeggen, noch het oude op een nieuwe wijze j onder woorden te brengen. j In zijn openingstoespraak riep hij de Britten op weer te worden wat zij vroeger waren: mensen die moreel en I geestelijk leiding geven aan de we- j reld. „Keer terug tot God eer het te I laat is", riep hij hen toe. „Ik kom met de boodschap van de profeten, van I Jezus, van de apostelen, dat God u lief heeft, u wil redden, maar dat moet u geloven anders zult u geoordeeld wor- j den". 1 Hij vertelde zijn gehoor niet te veel van deze campagne te verwachten, maar ook niet te weinig. We verwach ten niet dat Londen in een nacht ver andert, zei hij. Meestal werkt God via kleine groepen mensen, wier invloed zich pas na jaren doet gevoelen. Denk eraan, waarschuwde hij echter, God werkt niet via bepaalde methoden, maar door mensen die zich aan hem j hebben gewijd. t;»Z^,I?feek'. die_, nauwelijks vijfentwin- minuten duurde, was de eenvoud zel ve. Wie naar Graham's samenkomsten Komt met Je verwachting een bijzondere exegese te horen of geboeid te worden I door welsprekendheid, komt altijd bedro- I gen uit. En gisteravond was dat niet ar\ jS Dc Preek had hij twintig jaar geleden net zo kunnen houden, uitgezon derd zijn opmerking over de nieuwe „God is dood-theologie", die alle morele wetten naar hij zei ondersteboven gooit en de mens laat leven zoals hij zelf wil. Wie de krant opslaat, vervolgde hij, leest van crises, van revoluties, van opstanden. Alles ls bezig te veranderen In de politiek. In de omgang van mensen met elkaar, in de wetenschap ook in de theologie, maar de bijbel laat ons zien dat er dingen zijn die niet anderen. God is niet veranderd. Hij is dezelfde en zal over duizend Jaar nog dezelfde zijn. Gods woord ls niet veranderd door de nieuwste wetenschappelijke en archeo logische ontdekkingen. De ware we ienschap Is nooit in strijd met de bijbel. Het hart van de mens is niet veranderd. Sinds het begin van de wereld is de mens er niet In geslaagd nieuwe zonden bij te ontdekken. En met kennelijke instemming citeerde hij een hoogleraar In Oxford die gezegd heeft dat het steeds duidelijker wordt dat ontwapening I onmogelijkheid is. omdat, zolang mens blijft wie hij ls, altijd het zw noodzakelijk zal blijven. Ook Gods wet is niet veranderd, maar evenmin is Gods heil veranderd. Ook wij kunnen in tijd vergeving ontvangen. (Van onze Leidde redactie) OEGSTGEEST De Indone sische Raad van Kerken, opge richt op 25 mei 1950, tracht als een antwoord op de uitdaging van deze tijd de totale christen heid samen te brengen. Hoofd doel is de vorming van één chris telijke'kerk in Indonesië. Daartoe bestudeert een commissie de fac toren die de onderlinge kerken binden en scheiden. De verschil len zijn overigens niet zo groot als in Nederland en hangen dik wijls meer samen met regionale dan met theologische of dogma tische kwesties. Men heeft thans het stadium bereikt, waarin wordt gezocht naar de beste or ganisatorische vorm om de een heid uit te drukken. Dit vertelden prof. dr. J. L. Ch. Abine- no en ds. S. Marantika. voorzitter en secretaris van de Indonesische Raad van Kerken, op een persconferentie De Raad van Kerken zoekt ook contact met de R.K.-Kerk. Voor 't eerst in 1964 woonden twee rooms-katholieke geestelij ken de vergadering van de raad als waar- - ïmers bij. Prof. Abineno en ds. Marantika, die -hun reis maakten om de kerken in de verschillende landen nader tot elkaar te brengen, zijn beiden abituriënt aan de theologische hogeschool te Djakarta. Prof. Abineno, die van Timor komt, is voorts lid van het Volkscongres (M.P.R.S.), was adviseur bij de vertaling van het Nieuwe Testament voor het Indo nesische Bijbelgenootschap, was voorzit ter van de Timorkerk, studeerde en pro moveerde (bij prof. Hoekendijk) ii Utrecht en is in Djakarta hoogleraar ii de ambtelijke vakken. Ds. Marantika komt van de Molukken, was voorzitter van de Molukse kerk, di recteur van de opleidingsschool voor pre dikanten aldaar en is bestuurslid van de East Asia Christian Conference. Beroepi ngswerk NED HERV. KERK Beroepen te Harderwijk: A. v. Brum- melen te Giessendam-Nederhardinxveld: te Reewijk: L. Doppenberg te Wilsum (O). GEREF. KERKEN Beroepen te Weesp (vac. J. N. Nam- mensma): L. Herlaar te Roekan je even eens te Weesp (yac. W. v. d. Zwan): M. Hiensch te Nieuwkoop; te Wolfheze: H. Peper te Slootdorp: te Gouda (vac. J. Hengeveld): D. W. Dondorp te Antwerpen. Aangenomen naar Soesterberg: J. v. Eijk te Willemstad: naar Paramaribo: H. G. Boswijk te De Glind (U.). GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Tweetal te Krommenie: K. B. Holwcrda te Zalk en J. H. Kamerbeek te Velp. Beroepen te Dalfsen: M. Brandes te Meppel. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Papendrecht (vac. M. V. d. Klis): P. v. Zonneveld te Bennekom. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Ridderkerk: A. Hofman te Zeist. Beroepen te Leerdam: A. W. Vergoef te Barneveld. ROTTERDAM Van 7 tot 9 juli organiseert de stichting Gemeentetoe rusting weer een zomerconferentie in Woudschoten. Het thema luidt „Gere formeerde ethiek - nieuwe moraal". De Haagse predikant dr. B. Rietveld, zal het onderwerp van theologische zij de benaderen, terwijl ds. B. van dei- Wal, theologisch medewerker van het universitair instituut vormingswerk be drijfsleven te Utrecht meer de be roeps-ethische kant zal belichten. In lichtingen en opgaven bij mej. M. C. Boon, Jac. van Campenplein 18, Rotter- gemaakt en verblijven op de terugreis naar hun land enige dagen in Neder- Regionaal Van de 174 (waaronder heel kleine) christelijke kerken en groeperingen in Indonesië zijn er 35 lid van de Raad. Onlangs zijn tien regionale raden ge vormd om de problemen van de gemeen teleden in het gehele land gemakkelijker tot Djakarta te kunnen laten doordrin- De kerken voelen zich nauw verwant met hel lief en leed van het volk ej hebben het iets te zeggen. Daarom de Raad van Kerken ook in de politiek het Evangelie laten horen. Voorlopig nog in algemene zin, via het contact met de christenen die overheidsfuncties bekle den. In incidentele zaken (zoals de execu tie van Soumoukil) mengt zij zich (nog) niet. De Raad heeft wel de greep naar de macht van de communisten in september Hij meende. dat er een belangrijke 196o sterk afgekeurd. De vervolging van uitbreiding van de verstrekkingen zal de communisten heeft veel plaatselijke moeten koi kerken en christelijke organisaties geschokt. Zij hebben geweigerd aan de moorden mee te doen. hetgeen bij weer anderen belangstelling voor het christen dom heeft gewekt. De godsdienstvrijheid is er. aldus prof. Abineno, ook na september 1965 nog. Hij acht het niet waarschijnlijk dat de Indo nesische jongeren een Islamitische staat wensen „en evenmin een christelijke", voegde hij er aan toe. Van de totale bevolking (105 miljoen) is ongeveer 7.5 procent christen (5 protestant en 2,5 rooms-katholiek). Prof. Muntendam meent: UTRECHT „Tal van dienst verleningen van preventief-ge- neeskundige aard, voornamelijk liggend in de individuele sfeer van mens en gezin, moeten bin nen de actie-radius van het zie kenfonds getrokken worden". Tot deze conclusie kwam prof. dr. P. Muntendam vanmorgen in een le zing over „de preventie in het ziekenfonds van morgen", die hij hield op de. algemene vergade ring van de Centrale Bond van Onderling Beheerde Ziekenfond sen in Utrecht. zorg door de huisarts in het verstrekkin genpakket van de ziekenfondsen moet worden opgenomen. De kruisverenigin gen kunnen hier evenals bij de kraam- yn"a rol blijven spelen, maar zijns HET WEER IN EUROPA Frankfort half bew moeten komen, wil het recht op integra-| le gezondheidszorg voor de ziekenfonds-: verzekerde inderdaad eer inhoud krlj- gen, die in overeenstemming is met de ontwikkeling in het sociaal-medisch den-| ken en handelen en met de heersende opvattingen over de sociale rechtsbeginse len. zorg ML inziens mag deze hulp niet meer afhanke lijk zijn van een individueel lid maatschap can een vereniging. Hetzelfde geldt volgens hem voor de preventieve hulp van de wijkver pleegster: nuisbezoek bij tuberculosepa tiënten, kinderhygiëne, zorg- en nazorg voor kanker en diabetespatiënten en ge zinsvoorlichting. Belangrijker nog dan de preventieve taak van de wijkverpleegster noemde hii de uitbreiding van het verstrekkingenpak ket met de preventief geneeskundige hulp van de huisarts. Conferentie bond voor inwendige zending op GG BENNEKOM Evenals voorgaan de jaren belegt de Nederlandse her vormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag ook nu weer een driedaagse evangeliesatie- conferentie. Voor het eerst wordt dit jaar naast de evangelisten en ande ren, die in nauwe relatie met de bond hun werk verrichten, ieder uitgeno digd die belang stelt in de vragen van de inwendige zending. Het programma vermeldt referaten van dr. C. Graafland (Het werk van de Heilige Geest in de gemeente), prof. dr. S. van der Linde (Gerefor- meerd' protestantisme en inwendige zending) en ds. H. A. van Bemmel (De nieuwe theologie en de evangeli- satie-arbeid). Voorts zal een forum- ACADEMISCHE EXAMENS gesprek worden gehouden over de AMSTERDAM VU - Doet. klassiekeevangelisatie-arbeid in enkele zich taal- en letterk.: M. Gravendeel, Dor- snei uitbreidende Gereformeerde- drecht: kand. klassieke taal- en letterkBondsgemeenten. A. cl ïewfêliTtê 1 V. d. Burg. Driehuis: A. A. de Vos, tot 15 in de Wijde Wereld te Utrecht; B. de Vos. Utrecht; doet. Otterlo. Inlichtingen en opgaven bij. j natuurk. H P. Blok. Amstelveen (cum het bondsbureau, Beatrixlaan 2a, laude); doet. wisk.: J. A. v. Hulzen, Bennekom. Nota 1966 Prof Muntendam attendeerde in dit verband op de volksgezondheidsnota waarin de minister en de staatsse cretaris onder andere stellen, dat de rech- -an de individuele burger onvoldoen de gewaarborgd zijn door een persoon lijk lidmaatschap, zoals dat bijvoorbeeld ten aanzien van de kruisverenigingen met betrekking tot de diensten van de wijkverpleegster nog zeer algemeen het Prof. Muntendam meent, dat de hulp in de wijkverpleegster zo spoedig moge lijk als onderdeel van de geneeskundige

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2