DR. DOROTHEE SÜLLE BEZOEKT ONS LAND Dr. Biersteker hoogleraar in Utrecht Uw probleem is het onze Geloof wordt tot ethiek Medelijden verruimt tot ver ant woordelij kheid Miele er is geen betere! Actie voor blindeninrichting Bartimeus Gewestelijke bondsdag van NCVB in Doelenzaal Theologische studenten onzekerder dan vroeger Een woord voor va ndaag De honderdtwintig in de opperzaal moeten in een geweldige spanning verkeerd hebben: aan de ene kant de zekerheid, dat Christus voorgoed van hen was heengegaan, aan de andere kant het geheimzinnige en tegelijk heerlijkedat komen zou de doop met de Heilige Geest, die Christus hen „niet vele da gen na deze" beloofd had. „En in die dagen stond Petrus op(Hand. 1 15a) om aan te dringen op het stellen van een tweetal in de opengevallen apostelplaats. Dat is ongeveer het laatste, wat wij zouden verwachten. We kunnen ons levendig voorstellenhoe ze eendrachtig gebeden hebben en God voortdurend loofden. Maar is de vervulling van de vacature-Judas zo op stel en sprong noodzakelijk? Is het ademloos uitzien naar de vervulling van de belofte al binnen tien dagen zo verflauwd? Neen, de apostelen begrepen, dat dit wachten werken niet uit-, maar juist insluit. Het gewone, alledaagse werken. Het is de zelfde Petrus, die toen de discipelen in Galilea de verschijning van de opgestane Christus 'afwachtten, aankondigde ,Jk ga vissen". Ook na Pinksteren leven wij in een wachtperiode. Als het goed is, zien we uit naar Christus' wederkomst. Maar hoe doen we dat? Door ons gewone werk zo getrouw te volbrengen, dat Christus, als Hij komt, ons bereid vindt Hem te ontvangen. Want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen. Zalig die sluaf, die zijn Heer bij Zijn komst zó bezig zal vinden". (Matth. 24 44,46). Wij lezen vandaag Psalm 53 1-7. WOENSDAG 25 MEI 19i UTRECHT Dr. P. A. Bierstekc. uit Aerdenhout, thans lector in de medische fysiologie aan de universiteit in Amster dam. is benoemd tot hoogleraar aan de woord bet«kent voor het menselijk leven. Als de bijbelschrijvers het over God hebben, wat bedoelen zij dan met dat woord? In ieder Catalanen tegen buitenlandse hulpbisschop 1 thai .be J. ROTTERDAM BARCELONA Alle rooms-kathe lieke bisschoppen ter wereld hebl een brief gekregen van een aanfc dus mevrouw SÖUe. De bron lost nooit rooms-katholieke orjanisaties in Cal, in het water op, hoeveel hij het ook Wie ..God*' zegt. moet duidelijk maken, wat dit doet' ais hlJ* een bron 'v Van onze kerkredactie) medische fysiologie. Prof. dr. Biersteker staat de laatste tijd in het nieuws omdat hij ten nauwste betrokken is bij de onderzoekingen, die noodzakelijk zijn in verband met de voorbereiding van Nederlandse atleten voor de uitzending naar de Olympische Spelen in Mexico-City in 1968. De thans tot professor benoemde 34-ja- rige dr. Biersteker heeft als beoefenaar van de medische wetenschap altijd veel belangstelling gehad voor de lichame lijke vorming en de sport. De sportman immers levert volgens zijn visie volko men vrijwillig overigens, een maximale prestatie in een bepaald tijdsbestek, een problematiek, die men in het maatschap pelijk leven zelden tegenkomt. Uit de aard der zaak verricht hij zijn onderzoe kingen in het grote verband van de we tenschap, maar anderzijds is het duide lijk dat de research van dr. Biersteker ten aanzien van de regulatie van hart en ademhaling ook van bijzonder belang is voor de sport. Naar bekend heeft dr. Biersteker de leiding van het onderzoek of de ademhaling trainbaar is in de sport op zeespiegelniveau en van het onder zoek naar de invloed van grote hoogten op de regulatie van de ademhaling bij het ^bedrijven van topprestaties in de Expositie bijbel en tegel in Bijbelhuis AMSTERDAM De ark van Noach, de opstanding van Christus en Salomons oordcel zijn enkele van de bijbelse voorstellingen op tegels en tegeltableaus, die van 23 mei tot 4 juni worden geëxposeerd In het Bijbelhuis ln Amster- De tentoonstelling is tot stand geko men door samenwerking van het Tegel museum in Otterloo. het Rijksmuseum in Amsterdam, het Openluchtmuseum in Arnhem en de heer Tichelaar in Mak- Steeds meer blijkt dat de afbeelding op tegels geïnspireèrd zijn op reeds bestaande etsen of gravures. De bezoe kers van de expositie kunnen in een catalogus veel wederwaardigs te weten komen over de geschiedenis van de tegel kunst waarvan een deskundige op dit gebied, de heer J. Pluis uit Stadskanaal, een beschrijving geeft. Weer bijbelgids van IBB DOORN De Internationale Bijbel- bond heeft in overleg met het Neder lands Bijbelgenootschap' wéér een ge- tijdenleesgids uitgegeven. „Van Pink steren tot Advent" (29 mei tot 26 november 1966) is bedoeld als hulp middel bij het dagelijks bijbellezen, om het goede bijbelgebruik te bevorde ren. De prijs bedraagt vijftig cent (voor grotere aantallen korting). Adres: Postbus 50, Doom. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen met ln behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient eeD gulden aan postzegels te worden ingeslo- Vraag: Van de inspecteur der direc te belastingen heb ik de uitnodiging gekregen aangifte te doen van mijn inkomen over 1965 voor de inkomsten belasting. Nu blijft volgens de bijge voegde toelichting een aanslag achter wege indien het inkomen beneden de 12.000 per jaar blijft. Ik kom lang niet aan dat bedrag toe en dus ver wacht ik niet dat ik een aanslag krijg. Gelijktijdig ontving ik ook een aangiftebiljet (A) voor het jaar 1964. Was de grens in 1964 ook 12.000? Antwoord: Voor 1964 was de aanslaggrens 10.000. De regel die u noemt geldt echter alleen voor loon- trekkenden. die toch al loonbelasting hebben betaald. Bovendien wijzen wij er op dat u ook door andere oorzaken in de inkomstenbelasting kan vallen, bijvoorbeeld doordat de nevenin komsten over 1965 de ƒ400 'voor 1964 de ƒ200) overschrijden. Ook dit staat uitvoerig in de toelichting. Vraag: Sinds kort ben ik in het bezit van een elektronisch orgel. Op welk principe berust de voortbren ging van het geluid van dit orgel? Antwoord: Als u een radio-ontvan ger verkeerd instelt, kan deze gaan genereren en een toon voortbrengen, die u als hinderlijke fluittoon ervaart (de Mexicaanse hond). De apparatuur wekt dan een bepaalde frequentie op. die door andere afstemming in toon hoogte kan veranderen. Het geluid bestaat uit trillingen van bepaalde golflengten. Om een elektronisch orgel te construeren maakt men dus in prin cipe gebruik van toongeneratoren. die elk een constante trilling opwekken van een frequentie, die wij als een bepaalde toon waarnemen. Vraag: Wat is het adres van de Nederlandse consul in Rusland? Antwoord: U kan zich voor inlich tingen wenden tot onze ambassade, Netherlands Embassy. Kalashny Pe- reulok 6. Moskow. U.S.S.R. De consu laire posten in Rusland zijn namelijk gesloten. Vraag: Hoe gaat het wanneer ou ders aan kinderen schenkingen doen, met een beroep op de Algemene Bijstandswet? Antwoord: Het doen van schenkin gen staat vrij. Alleen moet een kind aangifte doen bij de inspecteur van registratie en successie, wanneer de schenking aan dit kind de 2000 per jaar of in het huwelijksjaar te boven gaat Gelijk van zelf spreekt neemt men de schenking in aanmerking wan neer de ouders daarna bijstand vra gen krachtens de Algemene Bijstandswet. Prof. dr. E. W. Hofstee: Wetenscliappelij ke staf heeft geen gezicht geval niet een vlucht uit de werkelijkheid in een onbestemd gevoel. Aldus dr. Dorothee Sölle uit Keulen in de lezing, die zij gisteravond hield voor de Rotterdamse afdeling van het genootschap Nederland Duitsland. Iemand voor hem, waarheen hij zich een weg moest banen, moeizaam via goede werken, religieuze prestaties, maar God stond achter hem, als de zon die schijnt in zijn rug. Het geloof was de spontane uitdrukking van zijn bestaan uit God. Het is een merkwaardige belevenis, i Deze strijd tussen geloofen werken deze tengere 36-jarige wouw, die door haar optreden op de Keulse Kirchen- tag vorig jaar in eens wijd en zijd bekend werd, in een klein, select ge zelschap (er waren vele predikanten en studenten) te beluisteren. Aan de ene kant bleek zij een razendknap fi losofe en theologe, zo knap, dat het niet mogelijk is een adequate samen vatting van haar betoog te geven. An derzijds toonde zij met name in de discussie een ontwapenende schuchter In de discussie werd vooral inge gaan op de functie van de liturgie (naar aanleiding van een vraag van mej. ds. G. S. Westerouen van Meete- ren). Strekt de liturgie (in brede zin genomen) zich niet verder uit, dan alleen in het vlak van de medemense lijkheid? Mevrouw Sölle vond, dat men van een goede preek kan spre ken, als die goede informatie geeft over wat men moet denken en doen. Toen vanuit de zaal werd gevraagd, of de preek toch niet meer betekent, gezien het onverwachte transcendente wonder, dat zich tijdens de preek in de harten van de hoorders kan voltrek ken, antwoordde mevrouw Sölle: Als dat zo was, zou de werkelijkheid na tweeduizend jaar christendom anders moeten zijn. Een antwoord, dat nogal weerstand opriep. Vanavond spreekt mevrouw Sölle in het Postmuseum, Zeestraat te Den Haag. Donderdag en vrijdag is zij respectievelijk in Utrecht en in Amsterdam. uit de doeken wordt gt daan, hoe boos men in deze Spaansi provincie is over de benoeming UTRECHT „We krijgen nu, wat de samenstelling, de functieverdeling en de organisatie van het wetenschap pelijk corps betreft, duidelijk de reke ning gepresenteerd voor de enorme uit breiding van de universiteiten en de hogescholen sinds 1945. De hieruit ontstane problemen kan men niet op lossen zonder een veel groter aantal mensen de rechten en het prestige te verlenen die volgens wet en gewoonte in Nederland aan de hoogleraar toeval len. Als men hierbij de juiste spelre gels in acht neemt, is er geen enkele reden om te verwachten dat hierdoor het gemiddelde peil van de hoogleraar heid: zij bleek er ook nog niet uit te zijn, op vele punten zelfs. De titel van mevrouw Sölle's lezing was „Theologie nach dem Tode Got- tes". De strijd tussen theisme en atheïsme heeft volgens haar zijn zin verloren, nu de vertrouwde godsvoor stellingen onhoudbaar zijn gebleken. Maar toch wil zij van God blijven spreken. In haar lezing ging zij voor al in op de kritiek, die zij van twee 1 kanten ontmoette naar aanleiding van haar referaat op de Kirchentag. Aan de ene kant waren er de conser vatieve christenen, die haar verweten, dat zij in feite zuiver humanistisch sprak, dat het geloof bij haar in ethiek was opgelost en dat het eerlijker zou zijn, als zij van anthropologic zou spre ken in plaats van theologie. Aan de andere kant kwamen de humanisten met in feite dezelfde kritiek: als je het dan zuiver om de medemenselijkheid te doen is, waarom dan langs de om weg via Christus? Waarom niet een- is volkomen verouderd. Vooral het woord „geloof" heeft voor ons een heel andere betekenis gekregen. Bij Luther was geloof christelijke existen tie bij uitnemendheid. Nu is het een „ideologische Sondervoriat" gewor den, een verzameling bijzondere opvat-, tingen over het ontstaan an de we reld, haar einde en dergelijke. Deze dingen geloven is in onze tijd eenj NED. HERV. KERK prestatie geworden, die tot farizeïsme: Beroepen te Minnertsga: L. J. Prins te leidt. Hoogkerk: te Voorthuizen: L. Blok te Ridderkerk; te Waddinxveen (vac. J. H. Doordat men „geloof" zegt, als men j CuPerus toez.): C. Treure te Hasselt, theïstische wereldbeschouwing be- doelt, is het geloof juist het omgekeer de geworden van wat Luther bedoel- j Maarn? de, namelijk een goed werk in de zin Aangenomen naar Barneveld (vac. J. van de rozenkransjes. Vele buitenker- W. Vlaanderen): H. R. Groenevelt te Urk. kelijken hebben Luther op dit punt dan ook beter in praktijk gebracht. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Assen (3e p.p.): O. J. Dou- Ethiek ma *e .Rotterdam-Overschie; te Assen ten. dat dit aantal ook in de naaste toekomst relatief snel zal blijven groei en. De toeneming van het aantal hoog leraren houdt lang geen gelijke tred met die van het aantal studenten, al dus prof. Hofstee. TT..T|„ Mfcil aa^.o-a-avaoaw De Wageningse hoogleraar gelooft' Christus? Waarom niet een- ogen". Wie zegt, dat deze ethiek alleenBennekom. niet. dat van de mogelijkheden die door h umanistische ethiek. n°S maar medemenselijkheid is en GEREF. GEMEENTEN de nieuwgevormde of uitgebreide we-1 - j niets meer met geloof te maken heeft, Beroepen te Kalamzoo (Mich. herh. tenschappelijke staven zijn geschapen, Eutlier weet niet, waarover hij het heeft, al- ml.): A. Vergunst te Rotterdam-Centrum, op de meest doelmatige wijze gebruik j Mevrouw Sölle knoopte aan bij Lu- wordt gemaakt. ther. Tegenover de rooms-katholieke Dat bij haar het geloof oplost in ethiek, wilde mevrouw Sölle niet ont kennen. maar zo was het ook bij Lu ther, bij Franciscus, ja bij Jezus Zelf. Juist als het geloof oplost in ethiek (waarbij zij vooral dacht aan het pro test tegen de verzakelijking), komt het tot zijn eigenlijke wezen. Want wat lost er op: theorieën; de praxis blijft over. (zend.arb. in Brazilië): kand. K. Verlind te Spakenburg: te Hattem (vac. C. v. Ommen): Joh. Strating te Alkmaar en Broek op Langedijk. VRIJE EVANG. GEM. Bedankt voor Zaandam: H. R. Timmer man te Amsterdam-West. UNIE VAN BAFT. GEM. Bedankt voor Eindhoven: J. Bouritius te Hoogezand. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Papëndrecht: M. Drayer te Amsterdam-Zuid en P. v. Zonneveld te Onder toezicht Vele wetenschappelijke medewer- HET WEER IN EUROPA de studenten komen". Dit stelt prof. dr. E. W. Hofstee, stApt. van betekenis verricht en hebben een sterke mate ten goede ze€r belangrijk aandeel in het onder-1 wijs. In hun positie is naar buitenLondenzwhtbi echter nauwelijks verandering geko-Umsterdam regen men. Ze werken nog steeds „onder toe- Brussel regen hoogleraar aan de landbouwhoge school in Wageningen, in een rede die vanmiddag het uitgangspunt vormde voor een door de vereniging van acade mici bij het wetenschappelijk onder wijs in Utrécht georganiseerde forum discussie over de taakdifferentiatie bin nen het wetenschappelijk corps. Prof. Hofstee heeft deze rede begin dit jaar gehouden in een geheime zitting van de academische raad, die hem had ver zocht, een pre-advies samen te stellen over het vraagstuk van de taakdiffe- rentiëring binnen het wetenschappe lijk onderwijs. Naoorlogs Prof. Hofstee meent, dat het verschijnsel van de „overbelaste hoog leraar" vooral een na-oorlogs ver schijnsel Is. Het is een gevolg van onder meer de toeneming van het aan tal studenten (meer examens, meer practica, meer colleges), de toenemen de ingewikkeldheid en bewerkelijk heid van het onderzoek en een snel groeiende stroom van wetenschappe lijke publikaties die bijgehouden moe ten worden. De organisatie van onderwijs en we tenschapsbeoefening aan de Neder landse universiteiten draagt volgens prof. Hofstee nog steeds een ambachte lijk karakter, ook al is het aantal we tenschappelijk gevormden dat is ver bonden aan de universitaire laborato ria en instituten, sinds de oorlog snel toegenomen en al mag men verwach- zicht" van de hoogleraar, ze rooien I parije" formeel geen examens afnemen. ze'mo-TNice gen niet als promotor optreden, ze! FranWort dr!£eA' MP& W» ^lfstaadige v«-|.zKen antwoordelijkheid tegenover de be-|Genève stuursorganen van universiteit of ho- j Locarno geschool. ze hebben geen zitting ini]^®,^®11 senaat of faculteit. Zelfs binnen het Madrid instituut of laboratorium is hun' Maiiorca „inspraak" dikwijls nog gering. Geen gezicht Samenvattend kan men zeggen, al dus prof. Hofstee, dat de wetenschap pelijke staf naar buiten geen gezicht heeft. Volgens hem ligt de oplossing van de problemen voor de hand: men zal bewust de wetenschappelijke mede werkers moeten aanvaarden als vol waardige deelhebbers in het onder zoek- en onderwijsbedrijf van het instituut of laboratorium en als vol waardige leden van de gemeenschap eeToofml^g dTveA^ng t^God! Congres over gehandicapte mens op heel andere wijze. God was niet OOI Spotlach vorm zelfbeveiliging '/.ff. bcw. licht bes licht beu. licht beu van wetenschapsbeoefenaars aan versiteit en hogeschool. Prof. Hofstee zou de junior-hoogle raar het recht willen verlenen, candi- dandi zelfstandig onderwijs te geven en examens af te nemen en de toege voegd hoogleraar de bevoegdheid, alle onderwijs te geven en alle examens af te nemen en daarnaast ook als promo tor op te treden. Hij merkte nog op, dat hij weinig voelt voor handhaving van de aandui ding „lector" voor welke functie bij het wetenschappelijk onderwijs dan VRAAG WASAUTOMATEN-PROSPECTUS NR. 15 BIJ MIELE. GGUDSESINGEl 92. ROTTERDAM. AMSTERDAM In het RAI-con- grescentrum is gisteren onder auspi ciën van de federatie sociaal-pedagogi sche zorg voor zwakzinnigen een con gres gehouden onder het motto „de gehandicapte mens". Prof. dr. H. M. J. Oldewelt uit Amsterdam sprak over de reactie van de gemeenschap op de gehandicapten. De houding van de ge meenschap heeft volgens professor Ol dewelt een ontwikkelingsproces onder gaan in drie stadia. Allereerst was daar de spotlach, die hij een vorm van zelfbeveiliging noemde. Deze lach was een soort paniek verkeren, wat de spotlacher wel niet zou erkennen. Dit stadium' waren we echter zo langzamerhand ontgroeid. Na het spotten dreigde een nieuw gevaar, dat van mede lijden. Medelijden misverstaat, aldus prof. Oldewelt. en is eigenlijk een gevoel van verlegenheid. verwekt en welke reactie capte op de verwekte resonantie ver- loont zeer gedifferentieerd is. Dit ge-; zien de grote verschillen in culturele ontwikkeling van de mensengemeen schappen en ook gezien de onderschei den categorieën van gehandicapten. De eerste reactie van de ge meenschap is meestal een of andere vorm van angst gevolgd door de fensie in de vorm van afkeer, spot of verdringing. Hoewel het christendom vanaf het begin de' hardheid-der oude culturen tegeno ver de gebrekkigen heeft verzacht duurde het toch nog eeuwen voorl blinden, doven en vooral geestelijk' gestoorden behoorlijk geholpen en verzorgd werden. ETHOS Daartoe moest volgens prof. Chorus een ethos worden ontwikkeld dat in gaat tegen de primaire menselijke im puls van vrees en afkeer van het an- ders-dan-normale. De reactie van de gehandicapte op die houding van zijn omgeving is vaak het ontstaan van minderwaardigheidsgevoelens. Maar een „buitenlandse" aartsbisschopcoad jutor in Barcelona. De paus Weeft namelijk bisscho Marcelo Gonzalez van Astorga deze dagen benoemd tot aartsbisschop-coad jutor (hulpaartsbisschop) van Barcelo na met recht van opvolging. En bis schop Astorga komt uit Castilië, ee ander deel van Spanje. „Hoe is het mogelijk", zo schrijver01 de boze Catalanen, „dat men het rechfcw erkent van de jongste christengemeenUjg schappen op autochtone bisschoppei 1 en dat men ditzelfde recht onthoud aan de Catalanen, zonen van een landP'« dat al sinds de tijd van de apostelejdl geëvangeliseerd is?" Bisschop Gonza^fc lez kent noch de taal, noch de cultuur noch de tradities van Catalonië, aldur de brief. \ez De brief is natuurlijk niet in hejeii Spaans geschreven, maar in het CataLj laans. Maar voor alle zekerheid heb ben de schrijvers toch maar voor verly, talingen in zes andere talen gezorg<^er De" installatie van de nieuwe hulpbis, j schop is toch doorgegaan, zij het ondeL tal van incidenten. Op een SeSev«|er ogenblik raakten zelfs op enkele "".„j, ters van het hoofdaltaar van de kathe draal van Barcelona, waar de plechtig heid plaats vond, mensen slaags. £1 Toen de pauselijke nuntius namelijr de pauselijke boodschap ging voorle. zen, begonnen zes mensen in de ker'. luidkeels „Virolai" te zingen, het liecjr van de Maagd van Montserrat. Zij werf"' den door bewakers in burger tegen dr.1 grond geslagen en de kathedraal uitge< zet. Twee van hen zouden later ij hechtenis zijn genomen. Protestkreten werden overstemd door golven van dermate luid applaus R dat het leek of de betuigingen va£:c bijval met de benoeming centraal werp den geleid. Tegenstanders van bis|)n schop Gonzalez beweerden later, dafaa de kerk vol zat met volgelingen va#n" de nieuwe bisschop uit zijn oud(°n bisdom Astorga. P Graf bisschop bedevaartsoord SINT OEDENRODE De plaats^ waar bisschop Bekkers geboren en beje graven is, is hard op weg een niemk bedevaartsoord te worden. Tot nog to^gl hebben zeker 150.000 mensen een bev0( zoek gebracht aan het graf, alleen heLie afgelopen weekend al veertigduizendL( De plaatselijke geestelijken hebben aL1) enige bezorgdheid getoond over onL i gezonde uitingen van devotie. Enker le vrouwen beweren stemmen tL I hebben gehoord bij het graf. Ande-L ren komen op het kerkhof genezing? j van hun ziekten zoeken. Een vader I zette zijn ongelukkige kind op her 1 ëraf- I ;i» - ,1- Er is nog iels, waarbm men zich zorj de gehandi- ffpn maakt. activite R Prof. Berkhof gaf het verruimen van medelijden tot het verantwoordelijkheidsgevoel van allen voor allen, doordat men tot de conclusie is gekomendat zijn geluk mede gebaat is bij het ge luksgevoel bij de ander. OTTERDAM Voor de bijna drieduizend bezoeksters van de gewestelijke bondsdag voor Zuid-Holland en Zeeland van de Nederlandse Christen Vrouwen band was het gisteren een buiten kansje tot de eersten te behoren, die de Doelenzalen bezetten. Nog nooit zal hun zang zo helder heb ben geklonken als in dit muziek- paleis. Geen geschikter omgeving ook had prof. dr. H. Berkhof zich kunnen wensen voor zijn toespraak over: Wij en de toekomst. Hij schilderde als waarschijnlijk heid een duizelingwekkend toekomst beeld voor het jaar 2000. De leer van de toekomst is in Amerika. Rusland, Frankrijk en Engeland veel verder dan bij ons. De voorspellingen hangen toekomstbeeld (Van onze kerkredactie) af van ontdekkingen en technieken. jaren niet meer van afkomen. Het die we nu al hebben gedaan en be-wordt veroorzaakt door verveling in heersen. Reeds over ongeveer veertig i onze gestroomlijnde, keurige jaar zullen we een dertig unge werk- maatschappij. Er moeten mogelijkhe- week hebben, de gemiddelde leeftijd den voor creativiteit komen, zal ongeveer honderdtwintig jaar zijn en computers zullen berekenen en VORMING nog meer dan nu worden toegerust tot dienstbetoon. De liefde tot de naaste betekent dan: het menszijn van de mens redden. Er zijn meer mensen nodig, die getuigen van Christus, die weten, dat God in deze wereld ja zegt. __tf_ De Nederlandse Christen Vrouwen- de Bijbel. Het christelijk'geloof is I bond houdt niet meer, zoals vroeger een geloof in het verleden, maar het landelijke bondsdagen, maar geweste- wijst vooruit naar de toekomst. Welke' üjke. Daarom was het gisteren de risico's gaan we lopen als we niet zijn i bondsdag van de gewesten Zuid Hol- voorbereid? j la"d - noord, midden en zuid en Zee land. De belangstelling was zo groot. Het leven zal efficiënt, gestroom-1 dat er werd vergaderd zowel in de lijnd, moeiteloos en spanningsloos wor- grote als de kleine Doelen zaal. den. Er zal geen ruimte voor emoties1 zijn. Het grootste probleem is deACTIE mens, die niet heeft geleerd met zijn vrije tijd te leven. We zijn allen op- Een van de twee vice-presidentes, geschrikt door de nozems en de pro- mevrouw H. A. Kraaijeveld-Knierim vos- kondigde de Bartimeus actie aan. In 1969 hoopt de NCVB vijftig jaar te bestaan en dan wil men een bedrag overhandigen voor de bouw van een kapel op het terrein van de meervou dig gehandicapten te Doorn. de mens te moei- RISICO'S Bij onze ouders en voorouders was het geloof ingesteld op troost bij de hardheid van het leven. Nu komt de oppassen met te verschuiving van troost naar vorming. „Wij leden van de vrouwenbond heb ben gekozen voor Jezus, telkens op nieuw kiezen we. 't Lijkt wel onze keuze", zei mevrouw Kraaijeveld in haar korte toespraak. Maar die keuze heeft een achtergrond van Kerst, Goe de Vrijdag en Pasen. „Ieder mag persoonlijk horen: ik heb u uitgekozen opdat gij zult heengaan en vruchtdra- gen." in het vooropstellen der ontplooiing van eigen persoonlijkheid en niet het zich conformeren aan een uitwendig ideaal van „normaliteit", zo merkte de hoogleraar op. Het gaat niet primair om de handicap maar om de wijze t -j waarop hij door de omgeving en de Prof. dr. A. Chorus uit Leiden gehandicapte zelf wordt gezien meent, dat het antwoord op de vraag Het Congres werd geopend door mi- 1-~ ~1"1" ~r nister Diepenhorst (onderwijs en we tenschappen). In zijn openingstoe spraak vestigde de bewindsman er de aandacht op dat velen in ons land nog hun ogen sluiten voor de nood van de gehandicapten. Maar gelukkig probeert men zoveel mogelijk hen die lichamelijk of geestelijk gehinderd worden een eigen plaats toe te wijzen in de maatschappij, aldus de bewinds man. Nieuw gebouw van KJR geopend UTRECHT In aanwezigheid van de minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk, mr. M. Vrolijk, en kardinaal Alfrink is gistermiddag liet nieuwe algemene secretariaatsge bouw van de katholieke jeugdraad voor Nederland (KJR) aan de Ma liesingel 13 geopend. Het gebouw werd tijdens een korte plechtigheid officieel in gebruik geno men door de aftredende voorzitter, mr. M. I. P. G. van Thiel, burge meester van Wijchen. De opening volg de op een werkbezoek, dat minister Vrolijk en kardinaal Alfrink 's mid dags aan het nieuwe gebouw brach ten. Het biedt zoveel mogelijk een ge meenschappelijke huisvesting aan aan verwante diensten en service-instellin gen van het rooms-katholiek jeugd werk. alsmede aan secretariaten van bij de KJR aangesloten organisaties. De aankoop werd voor een belangrijk deel mogelijk dankzij een gift van 110.000 gulden uit de opbrengsten van twee SUS-acties. Het Nederlands episkopaat heeft met ingang van 1 juni de heer L. M. J. J. van Erp, burgemeester van Loon op Zand, benoemd tot voorzitter van de katholieke jeugdraad. De nieuwe voor zitter is 47 jaar. DOESBURG De socialistische raadsleden hebben voorgesteld een straat te noemen naar bisschop Bek- gen maakt: de activiteit van onder-! nemende lieden, die klinkende m— "trachten te slaan uit de stroom "i belangstellenden. De politie scherp op mensen, die foto's, kaar ten, levensbeschrijvingen en ander souvenirs van de bisschop aan d« man pogen te brengen. Hun activitei ten zijn volgens het bisdom volko men in strijd met de geest van di overledene. Zal deken Kaal bisschop worden van Den Bosch? DEN BOSCH „Het ligt naai vernemen, in het voornemen deken W Kaal uit Eindhoven te benoemen tot bisschop van Den Bosch. Deken Kaal 2 daarmee de opvolger worden van de i langs overleden - bisschop W. Bekkei Aldus meldt het Algemeen Dagblad. Het ochtendblad vervolgt: „In sommige rooms-katholieke kringen heerst geen grote gerustheid, dat deken Kaal de progressieve kerkpolitiek i bisschop Bekkers zou voortzetten. Deken Kaal werd op 2 april 1909 Cuyk geboren. Zesentwintig jaar later op 15 juni 1935. werd hij tot priester ge wijd. Daarna volgde zijn benoeming tot kapelaan in Vught. Hij vervulde die functie tot 1940, waarna hy werd geplaatst naar Tilburg. Daar was hij i jaar kapelaan. In 1947 werd hij benoemd tot rector van het Petrus Canisiusziekenhuis te Nijmegen en in 1954 tot rector var Groot Ziekenhuis in Den .Bosch. Van 1957 tot 1961 was hij pastoor van de Nijmeegse St. Tliereriaparochie. In 1961 werd hem eervol ontslag verleend. Hij werd toen benoemd tot kapelaan jn de St. Catharii parochie in Eindhoven. Spoedig daarna volgde zijn benoeming tot deken van Eindhoven. Deken Kaal werd vorig jaar lid van het Kathedraal kapittel, dat op het ogenblik de voor- draent opmaakt voor de benoeming van de nieuwe bisschop van het bisdom Den Bosch." Utrechts lustrumcongres LUNTEREN „Wat moet ik in dei bracht. Bovendien hebben enkele kerk was de vraag;, waarmee honderd j „waarnemers" van de synode de theologische studenten uit Utrecht i besprekingen bijgewoond, zich drie dagen op een door dc Utrechtse theologische studentenfaeul- PnlitipL: te it belegd congres hebben beziggehou- &S1 SStKSsfiSffi? sr««» siSjËrSSSS SImIooe" 'r'-,™' d' ">=enten en de dienste£ ven de kerk o\-e^ de ker^eHjke™tniktuur. ^^^"5 mensen kennelijk weinig aanspreken, hoever de kerk kan gaan in uitspra ken iriet betrekking tot de politiek I (kernwapens. Vietnam) en in hoever-1 re dergelijke uitspraken voor de leden I m een of andere vorm „bindend" moe- I ten of kunnen zijn. Een gemis dat door veel van de stu denten naar voren werd gebracht, was het ontbreken van een „verbin dingslijn" met de generale synode van de Nederlands Hervormde Kerk. Tus sen de universiteit en de synode bestaat een soort vacuum, dal men eigenlijk van beide zijden graag wil D - opvullen Het ligt dan ook in de bedoe- de studenten, dat zij""te~ weinig zijn kers. B en W, hebben al laten we- ling de discussies van het congres sa-voorbereid op wat hen later te wach- I ten, zich achter dit initiatief te stel- j men te vatten in een rapport dat ter ten staat. Zij rijn onzekerder dan de len- 'kennis van de synode zal worden ge-!vorige generatie theologen. Vrij algemeen was de opvatting

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 2