Nieuwe worsteling om gezag van de Schrift Dorothee Lofzang op de Heilige Schrift Ds. Maris zag in India vreemde discriminatie GEESTELIJK LEVEN ezfa? Mhdadfmt1; Pleitbezorgster van „latente kerk" ZATERDAG 21 MEI 196* (Van onze kerkredactie) TTET was te verwachten dat de nieuwe dogmatische studie van prof. dr. G. C. Berkouwer de aandacht zou trekken. In zekere zin kan gezegd worden, dat er op werd gewacht. Ontegenzeggelijk vormt het gezag van de Schrift en vooral de aard van dat Schriftgezag het belangrijkste theologische probleem, dat op dit moment de gemoe deren van de orthodoxe gelovigen bezig houdt. Een stroom van recen sies en artikelen verscheen dan ook in de afgelopen weken in de ker kelijke pers. En vaak gebruikte een schrijver Berkouwers boek alleen maar als springplank om te zeggen, wat hij wilde zeggen over dit onderwerp. Niet slechts in Nederland, maar ook in de Verenigde Staten wordt aan dit onderwerp uitzonderlijk veel aandacht geschonken. Reeds tien jaar geleden schreef de hoofdredacteur van Christianity Today, dr. Carl F. H. Henry dat het gezag van de Schrift in onze tijd geheel nieuw doordacht en verdedigd moet worden. En ook daar werd sindsdien een ontelbaar aantal artikelen in vele bladen gepubliceerd, maar vooral in de bladen die geredigeerd worden door wat nu heet de conservative evangelicals". Misschien zouden wij die naam het beste kunnen vertalen met „evangelische orthodoxen". Waarom leeft dit onderwerp juist in deze beide landen? Er is, dachten we, maar één verklaring: Aan het einde van de vorige eeuw en in 't begin van deze eeuw, werd juistinde Verenigde Staten en in Nederland een dam opgeworpen tegen de bijbelkritiek en tegen wat men noemde: aanvallen op de bijbel. Eigenlijk zouden we moeten spreken van twee dammen, want er is een groot onderling verschil. In Nederland was het vooral een kerkelijke dam. de leeruitspraak van Assen van 1926. In Amerika was het vooral een buiten- of bovenkerkelijke dam, de serie geschriftjes onder de titel „Fundamentals of the Faith", die een miljoenenoplage bereikten. Van deze serie werd de naam „fundamentalisten" afgeleid die in de laatste jaren jaren steeds meer een scheldwoord is geworden. Ondermijnd Jong probleem Frarue afbeelding. ze heilige Schrift de wil van God nisaties moderne belijdenissen op De evangelist Mattheus volledig bevat en dat al wat de te stellen. En meestal was het eerste punt: „Wij geloven in de mens heeft te geloven om behou- bijbel als het onfeilbare Woord Ov«M-7i#»n wa Ha twAeduizend den te worden daarin voldoende van God". Men koos voor het Jw tert^h'eteS. dïrïJS B«leerd wordt" woord dat de Rooms-Katholieke we zeggen dat het probleem van gegrepen had om het leerge- Onderzoek ?„8„rT jSJKAiSlrS H. Sï OeSotl wordTTve" de plïaS ««""natie ton men de atad.e van de bubel door, yao de bijbel in het geloof niet Fe. na de Reformatie kwam bet Jie _richüng natuurlijk m* v»Pj gesproken, en ook niet in de ge- wetenschappelijk onderzoek goed Ath^SS°P?sn in'de Reformat! M™ b«°" d°°r dr"" gësdmften:' dM "mëtK Te'"bijbel wordt het noodzakelijk om ook Tn het heelal, te graven In de wel onfeilbaar zijn anders meende een geloofsuitspraak over de bij- grond, te snijden in het menselijk P®"1 ge€n zeKerneid bel op schrift te stdlen. maw voor- „chaami proeven te nemen in het Assen functioneert niet meer (niet meer volledig, zei voorzichtig heidshalve de synode van Gronin gen). De Fundamentals of the Faith zijn een museumstuk gewor den. Het is duidelijk dat de dam men die in het verleden zijn aange legd zijn ondermijnd. Dat gevoel hadden vele orthodoxe christenen in Amerika en zij stichtten het blad Christianity Today, dat met zijn 225.000 abonnementen een blad met gezag is geworden, ook al wordt het gezien als de spreek buis van de „conservative evangeli cals". Een nieuw deputaatschap in de Gereformeerde Kerken gaat zich bezinnen op de aard van het Schriftgezag. En al zijn de Christe lijke Gereformeerde Kerken en ze ker de Gereformeerde Gemeenten nog niet aan deze problemen toe. het is duidelijk dat hun jonge aca demici er wel mee geconfronteerd worden. De van oorsprong meer piëtistische kerken als de Unie van Baptistengemeenten en de Bond van Vrije Evangelische Ge meenten beginnen te beseffen dat ook zij aan deze problematiek niet ontkomen. Ook in de Hervormde Kerk is er reeds bezinning ge weest in het herderlijk sohrijven: „De Leer aangaande de Heilige Schrift", maar ook daar zal het laatste woord nog wel niet gezegd zijn. Het behoeft dan ook geen ver wondering te wekken dat het boek van Berkouwer de aandacht trekt, aan beide kanten van de dammen. We hadden het toevallig bij ons op Maar ah deJjeiWit onfeilbaar ww4 hernlen„de de vrij-evangelische predikanten- van de Reformatie. Opmerkelijk is dat hij niet spreekt van de „onfeil baarheid" van de Heilige Schrift, maar op de slotpagina het woord „betrouwbaarheid" gebruikt. Met grote nadruk stelt hij tegenover een formeel Schriftgezag, het ge zag van de inhoud, de boodschap en daar ligt in de Nederlandse Ge loofsbelijdenis juist ook de na- Begeerte Berkouwer meent dat de kerk, die de weg van het fundamenta lisme, dat zo zeer bijbelgetrouw wil zijn, koos, een verkeerde rich ting heeft ingeslagen. Het funda mentalisme, zegt hij,, moet men niet zien als een onschuldige theo rie :„Veel meer verduistert men de verbanden, waarin God zelf de Schrift heeft gegeven. Op de ach tergrond van het fundamentalisme ligt iets van de begeerte, dat Gods Woord niet zou zijn ingegaan in het creatuurlijke". Met Bavinck wil B—kouwer weer aandacht schenken aan „de wijze waarop de Schrift als mense lijk getuigenis tot ons kwam". Dat mag echter niet gezien worden als een beperking van het goddelijke, maar het goddelijke van de Schrift krijgt voor hem op die wij ze pas zijn volle betekenis. Juist daarom hebben in onze tijd zoveel orthodoxe theologen, die toch waarlijk bijbels willen spreken, moeite met het begrip „onfeilbaar". De bijbel, zeggen zij, is niet onfeilbaar als geschiede nisboek, of waar hij een visie op het wereldbeeld geeft. Maar de bij bel is wel onfeilbaar waar het gaat om de boodschap. Maar er is een nog groter bezwaar. Wie het woord „onfeilbaar" gebruikt, maakt het Woord Gods zo gemak kelijk een ding op zich, maakt het los aan de ene kant van de spre kende God en aan de andere kant van de luisterende mens. Juist door nadruk te leggen op die ver banden naar beide kanten, duiken nieuwe vragen op. Wie echter van Berkouwers PROF. DR. RERKOEWER te heb- de dam te verstevigen,"de vergadering en van alle kanten Fundamentals of the Faith kwam de vraag: „Mag ik het eens nog weer eens. opmeuw bewerkt inzien„ Bcrkouwer> zou men kun_ uitgegeven in 1958, ..-.v.. een curiositeit geworden. En de nen zeggen, grijpt over Assen-1926 De opgeworpen dammen hebben Gereformeerde Kerken voelen er heen weer terug naar de bezinning niets voor om Assen nog eens op van Bavinck. Hij bepaalt ons over de belijdenisuitspraken van deze ken. Maar het leven ging door. Èn Als het gezag van de Schrift verde- eeuw heen weer bij de belijdenis al om duidelijk te maken, .guuiu xj* up«« de Reformatie niet de apocriefe laboratorium. En net moment jarenlang in Amerika nog boeken aanvaardt en om het sola kwam dat de vragende en ioeken- dan in Nederland gefungeerd een nieuwere wijze te "herhalen, scriptura te verdedigen tegenover de meng gici, begon te werpen als muren door en tussen de ker- het Kerkelijk leergezag. op de bljbel. Zoals men zich af- Zo zegt de Nederlandse ge- **®e lieel»l in elkaar, loofsbelijdenis: „Wij geloven al en de aarde en het menselijk li- wat daarin begrepen is zonder eni- chaam. to vroeg men rich ook af: ge twijfel.... omdat de Heilige 7 Geest ons getuigenis geeft in onze hoe x,t de b,JbeI ,n elk"r- Zo*,s harten, dat zij van God zijn." En men wilde weten: Waar komt het •ven verder: „Wij geloven dat de- heelal vandaan, hoe Is het ontstaan, xo werd uiteindelijk die vraag ook op de bijbel betrokken. En zoals eens de Rooms-Katholie- ke Kerk zich verzette tegen de ontdekking van Galilei, zo verzet ten duizenden eenvoudige gelovi gen zich tegen het wetenschappe lijk bijbelonderzoek. Het laatste wat hen in deze wereld heilig was, werd hen naar zij meenden ontno men. Terwijl men al lang niet drag van de Kerk van Zuid-India den moeten uitstappen. Uiteinde niet te rechtvaardigen. lijk besloten ds. Maris (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Öe We*? protesteerde tegen liet onder- relxiraad zegt alty'd te stry- Kerk van Zuid-India is ontevre- de conventie gemis't konden, wor- zoek van net heelal, dat van God voor dee verdrukte en dènheid. Althans, tijdens hun be- den. Gelukkig slaagden zij er in, "«Ttp«" Hii ««R de ICCC-ers benaderd met een ander vliegtui» iog net hS r.Pu ™nderh<*ifn: door een groep voormalige con- "id op de conventie te arrive- menselijk lichaam, dat God gescha- keert zich daarom fel tegen gregationalisten, die ook wil ren' pen heeft en van God is. voelde de Zuidafrikaanse apart- uittreden. Al deze mensen zijn in- Volwaardig m aïe^SV^VJaXI heidspolitiek. Daarom is het dertlid *ond'r Haf w ",f 5 Woord van God. onbegrijpelijk, dat de We reldraad geen kans heeft ge- Tneorieën zien de meer dan ergerlijke discriminatie tegen te gaan, paalde dfkeïk i&j'hit feit dat dé die nota bene bedreven werd heidspolitiek. Daarom is het dertijd, zonder dat ze het zelf g van het f f0ed wisten, in dc Kerk van Zuid-India terechtgekomen. De stukken, die op de vereni ging betrekking hadden, waren in het Engels gesteld, een taal, die -'3 meesten niet machtig zijn. hun reis i Wat bleek echter? Tijdens de vlucht maakte dr. Mc.lntire een praatje met de piloot en deze ontkende, dat hij bezwaar had gemaakt tegen het feit, dat er twee passagiers te veel mee zou- entie den vliegen. Bovendien waren bijbel ook een boek van mensen in een kerk, die altijd als een maakte de ICCC-delegatie vreem- negen babies als volwaardige Zo rees met kracht de vraag: j Hoe kan het tegelijkertijd Gods modelvoorbeeld van de oe- Woord zijn? Reeds yroeg was het cumene is beschouwd, name- Bom- passagiers geboekt. de dingen mee. Toen zij bay wilden overstappen op het vliegtuig naar Cochin, bleek alleen °R^ndigKdïïf Bekeren Er was een tijd dat we alles wisten, gesymboliseerd door de naam van een NCRV'ru- briek: ..Vele vragen, één ant woord". Vandaag aan de dag zou diezelfde rubriek kunnen terugkamen onder de titel: „Een Jtraag, vele antwoor den". Wat zijn we voorzichtig gewor den. Wc durven niet langer zo dogmatisch te jpreken a's onze vaderen. We durven over vele dingen niet meer zo absoluut zeker te zijn. We zien links en reents gevaren opdoemen en proberen met onze antwoorden neel voor zichtig tussen do voetangels en klemmen door te stap pen. Daar zit iets goeds in. Al te gemakkelijk hebben we op onze inzichten in het verle den de goddelijke imprema- tuur gedrukt. En nu zien we dat er toch wel andere aspec ten aan vele vraagstukken zijn. Maar het grote gevaar is dat we nu doorslaan naar de an dere Vant, dat we vanuit het tijdperk der verabsolutering van al onze Inzichten terecht komen in de periode van de relativering. De hond van gisteren is ie kaï van van daag geworden. maar in bei de gevallen worden we gebe ten. Onlangs heelt een marxistische hoogleraar uit Praag ;r. West-Duitland een rede ge houden. Daarin gebruikte hij een zin die is blijven haken: „Ik neem alleen die christe nen 3erieus die mii proberer te bek ;ren. In een artikel voegde dr. W. A. Visser 'i Hooft aan die uitspraak loe: „Deze marxist heeft een dieper doorzicht in de aard van de Waarheid dan menig christen, voor wie het geloof slechts een mogelijke weg is om het leven te vin den." Meer dan ooit zullen we in de ze tijd, waarin zoveel relatiel gesteld wordt, zeker moeter. zijn van onze echte zekerhe den. Christus is onze Zeker heid. Hij is het laatste Woord yan God aan deze wereld, de enige weg tot de Vader. En ivoor die waarheid zullen we moeten uitkomen, want Christus zei: Al wie Mij ver loochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik ver loochenen voor Mijn Vader die in de hemelen is. passagierslijst veel heen en v bet viertal toch de schrijvers had gedicteerd niet vol te houden was. Iedere schrij- Aldus vertelde ds. J. C. Mans ver heeft immers een eigen stijl, uit Bloemendaal ons daags na Het Grieks van sommigen was be- zijn terugkeer uit India. Gelijk wach'tlijst^bestond""omdat vlucht was uitgeval- Een toevallige samenloop van nstandigheden zou men geneigd zijn te denken, maar ds. Maris ge- hoog klassiek bekend heeft de Internationale tevoren te komen. Na lc ucuaciJ> moni uo. ëB„ gepraat, mocht iooft dat niet. Want bisschop Ajuo- -l to05101- ga van een afgescheiden angli- Vervolgens bleek, dat er een caanse groepering in Kenia, die i j j-x j ook de conventie zou bijwonen, op eigen gelegenheid reisde. te. om nu dat geneunenis Raac[ van Christelijke Kerken len. De piloot wilde niet vliegen, ondervond in Bombay precies het- mensenboek en toeni uoas (JCCC) zich het lot van de af- omdat er twee passagiers te veel zelfde. En hij was minder geluk- insniratie- gescheiden groep aangetrokken ^en tpa®kl0 d0 ICCC-ers kig. zodat hij .de conventie net I 2S en heeft een ICCC-deleontie. duidelijk, dat twee van hen eou- misliep. (Van onze kerkredactie) Prof. dr. G. C. Berkouwer heeft alles wat hij over de Heili ge Schrift wilde schrijven niet in één deel kunnen samenvatten. Het eerste deel is al enige we ken uit en het tweede deel zal vermoedelijk begin 1967 uitko men hoopt de uitgever. Op ge heel eigen wijze heeft de Am sterdamse hoogleraar ons een studie over de huidige proble matiek van de Schrift gegeven. Voor het eerst heeft hij ge broken met de gebruikelijke me thode om eerst over de objec tieve bijbel te schrijven, te „be wijzen" dat de bijbel Gods Woord is, uit te leggen hoe de bijbel dat is om dan aan te to nen wat die bijbel voor ons be tekent. Hij heeft een biibelser metho de gevolgd. De bijbel zelf be wijst ook niet eerst dat God er was en is en zal zijn.. De bijbel begint met: ,Jn de beginne schiep God hemel en aarde." Op soortqelijke wijze begint profes sor Berkouwer zijn boek met: De bijbel en zekerheid, 'bedoeld wordt de zekerheid van het ge loof. Vervolgens bespreekt de hoogleraar het getuigenis van de Geest (dat niet losgemaakt kan en mag worden van Gods Woord). De Heilige Schrift als canon en tenslotte in dit deel de problematiek rondom het gezag van de Schrift en de vertolking van zijn boodschap. In het Gereformeerd Week blad heeft prof. dr. A. D. R. Pol man al een vraagteken qezet ach ter deze opzet. Wij zijn qeneigd om er alleen maar een uitroep teken achter te zetten. Mits we deze volgorde van Berkouwer niet canoniseren. Het kan ook anders. Maar Berkouwerkoos deze methode, omdat hij niet de nadruk wil laten vallen op het formele gezag, maar op het in houdelijk gezag van de bijbel. Onlangs schreef een Ameri kaan (Anthonie A. Hoekema van een dogmatische studie van boek een nieuw antwoord ven wacht op wat ons bezig houdl komt bedrogen uit. Hij zou va; hem ook teveel eisen. Berkouwq stapt voorzichtig tussen theolo gische voetangels en klemmes door. Hij laat eerder zien wat w; niet moeten denken en gelove: dan wat wel. Berkouwer lost q dit eerste deel er komt er noj een de vraag naar de verhot ding van het goddelijke en menst lijke in de Schrift niet op. Het j| de vraag of we daar ooit wel ee nJ Chalcedon Eeuwen geleden heeft de kerl zich reeds bezonnen op Christus als Zoon van God en Zoon de mensen. Ook toen was men stei- ker in wat dat niet betekent da: wat het wel betekent. Toen wen gezegd door de synode van Chalc* don, tegen Eutyches, dat deze bei de naturen „onvermengd en onveii anderd" zijn en tegen Nestoriu dat zij „ongedeeld en ongescheil den" zijn. Misschien zal de kerk nooit ver der komen dan nu te zeggen da de bijbel boek van mensen ej Woord Gods belde is. Zij zou te gen de fundamentalisten kunnei zeggen dat beide aspecten „onver mengd en onveranderd" aanwezi| zijn (het goddelijke wordt niet te kort gedaan door het menselijke en tegen de linkervleugel in d( kerk dat xlj „ongedeeld en on gescheiden" aanwezig zijn zodat j( geen scheiding kunt maken tussei wat van God en wat niet van Goi is. Maar hoe de kerk ook over di: geheimenis zal spreken, een dinj blijft zeker. Het onderzoek var het heelal, zelfs de satellieten dii de mens uitzendt, hebben het heelj al niet van God afgenomen. Hei onderzoek van de aarde heeft ii geen enkel opzicht de uitspraat „de aarde is des Heren" ondergra1 ven. Het onderzoek van het mensei lijk lichaam heeft het ons niet mogelijk gemaakt te zeggen: zijt van God. Ook het onderzoel van Gods Woord zal de bijbel nie uit Gods handen rukken, want uit eindelijk zijn de uitspraken „d aarde is des Heren" en „het Woon Gods" geen wetenschappelijk waarheden, maar geloofsgetuigenis sen. Zij zijn geen vrucht van hi scherpe verstand, maar <van de vol] ledige overgave van de total* mens, naar lichaam, ziel en gees aan Zijn Heer. Prof. dr. G. C. Berkouwer 'fferkouwer: „Wie zijn boek leest, krijgt het gevoel een forum bij te wonen, waar een aantal he dendaagse theologen heftig over vitale aspecten van het theolo gisch denken discussiëren." Dat geldt ookzij het in wat mindere mindere mate van dit nieuwe werk. Berkouwer heeft de gave om allerlei mensen aan het woord te laten en wijst dan heel voorzichtig op gevaren en ver keerde accenten. Het gevolg is wel eens dat men door de bo men het bos niet meer ziet. Een boek van Berkouwer moet dan ook tenminste door ons al tijd wel een paar keer gelezen worden. Ook in dit boek weer, blijft hij wat hij nu al jaren is: de voor zichtige Berkouwer, die voetje voor voetje verder tast, maar al tijd op bijbelse bodem wil blij ven. De opzet die hij voor dit werk koos, had in andere han den misschien gevaarlijk kun nen zijn. Hoe gemakkelijk is het niet om te beginnen bij de ze kerheid van het geloof en hei getuigenis van de Heilige Geest] om zo toch vanuit de menselijké ervaring naar de bijbel toe te) treden. Aan dat gevaar is Ber- kouwer volkomen ontsnaptom-l dat hij altijd weer hei üollel Woord Gods met al Zijn gezad laat spreken. Hij bewijst niet dat) de Bijbel Gods woord is, hij gaat er van uit. Eigenlijk zou men van dit werk Nederlandse Geloofsbelijdenis over het Woord Gods zegt: die' volledig bevat „al wat de men^ nodig heeft te geloven o houden te worden." De nadrul valt dan op „om behouden ivorden." En in dat opzicht i) bijbel voor Berkouwer volkomi betrouwbaar. Zo werd zijn boei dan ook een Lofzang op de Hei lige Schrift, maar geen boei waarin we nu eens een eenvon dig antwoord vinden op al di< vragen die ons momenteel bezii houden. Het boek geeft geen ge- makkelijke antwoorden, maar toont waar de echte vragen lig gen De Heilige Schrift, deel I, doon prof. dr. G. C. Berkouwer. Uit-j gave J. H. Kok in Kampen. (234 blz., 15.75.) woord hoog te houden. In Nederland kwam p--' dr. H. Bavinck met de term „organische inspiratie". De bijbel is een orga nisch geheel. In de Verenigde Sta- Engeland greep men naar De Kerk van Zuid-India werd in 1947 gesticht. Anglicanen, congrega- tionalisten, presbyterianen en me thodisten gingen er in samen. De nieuwe kerk. die ruim een miljoen d. term ..plen.ry-verb.l" de bijbel 8ed°°pten telde werd beschouwd -als een voorbeeld van oecumenisch i, woord voor woord fem-,plreerd, samengara De van Ke- In de oude ge. hriften van een rala echter, die tot de laagste tachtig jaar geleden lezen we dan kaste van India behoren, voelden oob b„ hertullnr d.l o.e, .oreer jSSET'gin'ïïïïï de bijbelschrijvers als wel hun niserende tendenzen in de Kerk geschriften door God waren inge- van Zuid-India. In januari zijn zij uitgetreden en hebben zij de Onaf hankelijke Anglicaanse Kerk ge sticht. Op een grote conventie op 5 mei V/orxA/PAr 's de l0'd0r van deze kerk, ds. V. verweer j Stephen, to t bisschop gewijd door bisschop James P Dees van Maar men ging zich ook verwe- de Anglicaanse Orthodoxe Kerk. ren tegen de conclusies van de een enkele jaren geleden gestichte bijbelkritiek. Van de 65 gcschrif- kerk in de Verenigde Staten, die tjes die uitkwamen in de serie met de ICCC nauwe contacten on- Fundamentals of the Faith, waren derhoudt. Bij deze wijding waren de eerste twintig geheel gewijd ds. Maris en ICCC-president aan de verdediging van het gezag Carl Mclntire tegenwoordig, van de bijbel. Ds. Dyson Hague schrijft: Het boek Genesis is niet betrouwbaar als het niet echt is. Want als het geen geschiedenis weergeeft is het niet betrouwbaar. Reizen Ge. eldig groot was de be langstelling voor deze conventie, zo vertelde ds. Maris. Voor het eerst is nu in Kerala iemand uit Prot dr. W. H. Griffith Thomas: de. tf kïl£*ÏÜSÏ £.1' Als de geschiedenissen grotendeels ""d'„h!dd5? K°ld fS; legendarisch zijn. verzwakken we n gema:ikt._om op d'e on! lessen ovi Gods regering £nn.n «l^TWwgl de^oecn™- gedeeld, dat het aantal uitgetrede- Ds. David Heagle: Wat bieden nen hmiguit duizend bedroeg, deze bijbelcritici ons? Niets! Wat schatte ds. Maris het aantal aanwe. ontnemen ze ons? Alles! "Sen op 30.000, terwijl de Indiase pers een getal van 50.000 noemde In wezen sprak de synode van eI> verwachtte, dat het aantal Ie* Assen op ongeveer dezelfde ma- Jf™ de nieuwe kerk tot bon- nier. Het gezag van de bijbel was derdduizend zou kunnen oplo- alleen te handhaven als ook de Pen- historiciteit van de eerste Dit ondanks het feit, dat er van hoofdstukken van de bijbel ge- de zijde van de Kerk van Zuid-In- handhaafd blijft. De slang had dia sprake is van intimidatie, al gesproken. de bomen in de hof dus ds. Maris. Hij noemde voor waren zintuigelijk waarneembare beelden van haat en tegenwerking, bomen. van ..anvallen met stokken en spe ren. Daarbij komt het feit, dat de uitgetredenen hoogstwaarschijnlijk hun kerkelijke goederen kwijt zijn. Ook in die dorpen, waar bij na alle christenen uitgetreden zijn, heeft de Kerk van Zuid-India de denissen opgesteld. In Nederland kerken door de politie laten verze is het nimmer gekomen tot een gelen. Kerken nota bene, die deze echte belijdenis al ondernamen de mensen zelf met eigen handen heb- Gereformeerde Kerken in 1930 ben gebouwd, waarvoor ze zelf al- daartoe wel een poging en al had le kosten hebben gedragen, zegt de uitspraak van Assen leergezag, ds. Maris verontwaardigd. Formeel Maar in Amerika begonnen heel zal het wel juist zijn. Belijdenissen Dr. Dorothee SöUe is een theologisch geschoold filosofe, die vorig jaar plotseling in het middelpunt van de be langstelling kwam te staan, niet alleen in Duitsland, maar ook ver daarbuiten, door haar rede op de Duitse Kirchen- tag in Keulen. Op uitnodiging van het Genootschap Nederland-Duits- land is zij volgende week in ons land. Dinsdag 24 mei spreekt zij in Rotterdam (Martin Behaim-Huis. 's-Graven- dijkwal 52) en woensdag 25 mei in Den Haag (Post- museum. Zeestraat 82), over „Theologie nach dem Tode Gottes". Aanvang 20.15 uur. Wie haar lezingen wil bijwonen wende zich tot de plaatselijke secretariaten van het Ge nootschap: voor Rotterdam p/a Kamer van Koophandel, Beursgebouw, Coolsingel 58; tel. 11.74.50 en voor Den Haag mr. T. Scheer, Plein 18a; tel. 18.26.68. ,,Ik zou ook wel graag vroom willen zijn, volgens de Bijbel willen leven en op Gods Woord willen ver trouwen. Maar ik kan het niet meer. Het denken van ons, moderne mensen, wordt door heel andere dingen beheerst. Het is vandaag moeilijk, om vroom te zijn." Zo sprak op 29 juli 1965 voor twee en een half duizend Kirchentagsgangers 'n „leek", een buitenkerkelijke, een vrouw van 36 jaar, moeder van drie kinderen, Dorothee Sölle. Geen van de referaten van de Kirchentag trok meer de aandacht, verdeelde de hoorders ook meer in pro en contra, dan dat van haar over wat zij noemde de „latente kerk", het buitenkerkelijke christendom. Volgens mevrouw Sölle is de belangstelling van de buiten kerkelijke voor de kerk en vooral voor het geloof veel gro ter dan men oppervlakkig zou denken. De kerk heeft grote kansen, zegt ze. Maar de kerk trekt zich in zichzelf terug, stelt haar eigen normen, heeft haar eigen levensstijl, zet zich af tegen de buitenwereld, en als de kerk wervend bezig is, werft ze voor zichzelf. Men schijnt het belangrijker te vin den, of je kerkelijk bent, dan christen. En terwijl de kerk maar met zichzelf bezig is, gaat de secularisatie door en verliest de kerk haar gezag meer 0n Anoniem Maar gelukkig, dat Christus niet alleen in de kerk leeft, maar ook en juist in de wereld, als het ware incognito, ano niem. Zo spreekt mevrouw Sölle van de „latente kerk", de verborgen, onzichtbare kerk Dat zijn mensen, die de naam van Christus misschien nooil noemen, maar die Hem predi ken door hun leven, hun daden Miljoenen behoren tot deze „la tente kerk". Zij gaan misschien nooit naar de „manifeste kerk", maar leven toch (onbewust) uit de verwachting van het komen de Godsrijk. Mevrouw Sölle deed geen aanval op he'. bestaansrecht van de manifeste, officiële kerk. Zij meent, dat beide „ker ken" recht van bestaan hebben én op elkaar aangewezen zijn. De manifeste kerk kan van de latente leren, dat zij zich moet hoeden voor de oogkleppen, voor de zelfabsolutering Maar aan de andere kerk kan ook de latente kerk de manifeste kerk De kerk zou een „stuk gewe ten van de maatschappij" moe ten zijn. De manifeste kerk moet haar oude maatstaven op geven, de muren, die haar van de latente, stomme kerk schei den, omverhalen. „God heeft ons in Christus vrij gemaakt en daarmee de grenzen opengebro ken, zodat de officiële kerk niet meer de enige plaats is. Kritiek De provocerende rede van Do rothee Sölle riep, zoals te ver wachten nu, veel kritiek op. Men doet er goed aan te beden ken, dat zij sprak in de Duitse situatie en met de „manifeste kerk" allereerst de Duitse volkskerk op het oog had. Deze lijnen heeft zij speciaal theologisch doorgetrokken in haar boek „Stellvertretung". dat zojuist in Nederlandse ver taling is verschenen („Plaatsbe kleding. Een hoofdstuk theolo gie na de dood van God", uitge geven door Ambo, Utrecht en Bosch en Keuning, Baarn als AMBO-paperback, 175 blz., ƒ7,90). Juist nu in de gehele wereld het vanzelfsprekende van het bestaan van God verdwijnt, kan de gedachte, dat Christus de plaats van de afwezige God inneemt. aan belangrijkheid winnen, zo betoogt zij. Hetzelfde onderwerp zal zij in haar lezingen in Rotterdam en Den Haag behandelen. Dorothee Sölle werd in 1929 in Keulen geboren. Zij studeer de oudheidkunde, filosofie, theo logie en germanistiek en promo veerde in 1954 in Göttingen in de filosfie. „Ik heb bewust het eind van de oorlog en de naoor logse tijd beleefd, dat heeft er mede toe bijgedragen, dat ik theologie ging studeren. Boven dien had ik op de middelbare school goed godsdienst onder wijs gehad". Zij was zelf zes jaar lerares godsdienstonder wijs. Vervolgens werd zij do cente aan het filosofisch insti tuut van de technische ho geschool te Aken. Sinds eind 1964 is zij verbonden aan het germanistisch instituut van de universiteit van Keulen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 14