WAT MOETEN
FOUTEN" IN
WE MET
BIJBEL?
Vrij-evangelische
in Apeldoorn
vrouwen
bijeen
Oecumenische bewegin
kan u nog niet missen
Luisteren naar ges]
tussen
sprek
God en
mens
Een woord voor vandaag
Alcazar
\f&l<L4CfU04
Jarige Barth over dialectische theologie
Kampen
groeit
Rentespaarbneyen B.N.G.
Mclntire vraagt weer
om debat met Blake
VRIJDAG 13 MET 1»
..Ga heen in deze uw kracht en verlos Israël uit de greep van
Midian", zegt de Engel des Heren tegen Gideon. Deze uw
kracht" Maar welke kracht is dat dan? Gideon heeft tot op
dit moment niet anders gedaan dan klagen: Waarom is ons dit
overkomen? Waar zijn Gods wonderen? God heeft ons ver
stoten. En toch spreekt de Engel des Heren van Gideons
kracht. In zijn hulpeloosheid, zijn hopeloosheid zit toch geen
kracht? We moeten ook niet hij Gideon zoeken naar de kracht
waarmee Israël verlost zal worden. Maar de Engel des Heren
zei toch: „uw krachttegen Gideon? Ja, maar die kracht is
het Woord Gods tot Gideon, de belofte: „De Here is met u!"
Dat eenvoudige woord wordt Gideons kracht als hij het in
geloof en dankbaarheid aanvaardt. Want als God zegt: „Ik
ben met u" dan wil dat zeggen dat. Zijn kracht Gideons kracht
wordt. We mogen deze lijn doortrekken naar onszelf: Dan
wordt Gods kracht onze kracht. Zeg niet: „Ik ben zwak."
Zeg niet: „Ik ben machteloos." Zeg niet: „Ik heb geen uit
zicht." Zeg niet: „Ik ben zonder hoop in deze wereld." Dat zal
allemaal wel waar zijn, maar het is niet de waarheid. De
Waarheid is dat God zegt in Christus: „Ik ben met u, alle
dagen tot de einden der aarde." Hij trekt met ons ten strijde.
Voor Hem vlucht de vijand van schrik. Maar dat ziet de bui
tenwereld niet, die ziet alleen uw kracht. De buitenwereld
zegt: „Wat was Gideon een sterke held."
Wij lezen vandaag: Psalm 42 112.
*)*)-
Iedereen,
altijd, overal...
(Van een onzer verslaggevers)
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Brandwijk, kand. D. J.
Cuperus te Waddinxveen; te Heemstede
<vac. A. Oskamp, toez). R. Hengstman-
gers te Zoeterwoude; te Nieuw Weerdin-
Hasselt.
Aangenomen naar Amsterdam-West, J.
van Woudenberg te Wieringermeer; naar
Papendrecht, R. J. van de Hoef te Hier-
den.
Bedankt voor Nunspeet (4e pred.pl.
A. van Brummelen te Giessendam; voor
Putten. J. den Besten te Huizen; voor
Steenwijk (vac. J. de Olde), J. Noord-
mans te Tjamsweer.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Leiden (ziekenhuispred.:
vac. J. Maaskant), J. E. Brederveld te
Helmond.
Benoemd tot predikant bij de inrichtin-
gen van justitie te Amsterdam, A. A.
Klapwijk te Heerde.
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Beroepen te Ferwerd-Hallum. te Nie-
zijl-Kommerzijl en te Onnen (Gr.), kand.
J. T. Oldenhuis te Drachten; door Bediun
en samenwerkende kerken voor de zen
ding op West-Nieuw-Guinea alsmede door
Drachten voor de zendingsarbeid op
West-Borneo, kand. K. Verlind te Spa
kenburg.
Tweetal te Haulerwijk. C. Bijl te Sap-
pemeer en I. van Til te Treebeek.
Beroepbaar verklaard na praeparatoir
examen, kand. K. Verlind. Koningin Wil-
helminastraat 22, Spakenburg.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Amsterdam-Noord en
voor Hendrik Ido Ambacht. L. Huisman
te Vlaardingen. 1
KAMPEN De laatste tjjd worden tal van vragen gesteld rond
om en over de bjjbel. Staan er fouten in de'Heilige Schrift, moet
men elke tekst letterlijk opvatten, ontdekt men tussen verschillende
bijbelgedeelten die eenzelfde zaak behandelen geen opmerkelijke
verschillen, moet het bedenkelijk worden geacht dat de bijbel kri
tisch wordt benaderd of moet dat juist toe te juichen zijn? Hebben
die mensen geen gelijk, die zeggen: blijf met jullie gepeuter van het
Woord van God af?
Met het stellen van deze vragen bracht I ste Kamerlid H. Algra en dr. H. M.
prof. dr. H. N. Ridderbos de Theolo- j Kuitert, studentenpredikant,
gische Hogeschooldag van de Gerefor-: Prof. Polman zei, dat er niemand in
meerde Kerken, die gisteren in de Burg- j de Kamper kerk zou z\jn hU nam
walkerk is gehouden, een levendige dis-1 het tenminste aan die het onver-
cussie op gang van een forum, dat het:zwakt zelfgetuigenis van de Heilige
onderwerp „Vragen rondom de Bijbel" Schrift niet aanvaardt. Naderhand bleek
behandelde. De forumleden hebben niet (wel dat in elk geval alle forumleden
nagelaten op duidelijke wijze van hundat getuigenis aanvaarden. In deze tyd
standpunten blijk te geven. Er was meer-jwor^t echter zeer intens Schriftonder-
malen verschil van mening en van de zoek beoefend. De problemen worden
zijde van de ruim duizend bezoekers daardoor eerder meer dan minder. Als
van deze Hogeschooldag werd af en toe;men de ogen niet sluit voor de feiten
ook spontaan bijval getoond. De reacties i tevens het zelfgetuigenis van de Heilige
van de toehoorders ontstonden vooralSchrift aanvaardt, kan Schriftonderzoek
nadat opmerkingen waren gemaakt, die niet gevaarlijk zijn, zei prof. Polman.
•>et geloofsleven van de mensen „dc! Uiteraard kwam ook de inspiratie v
onwrikbare vastigheden" raakten. de bijbel aan de orde. Prof. Polman z
Voorzitter van het forum was prof. j dat God voor het geven van Zijn open-
dr. H. N. Ridderbos en de andere deel-'baring menselijke auteurs heeft gebruikt
,,-oror. r,™/ jn r Pni Zij waren geen werktuigen, maar hadden
man. prof. dr. S. U. Zuiden...'het Eer- ^"lde «"«nkpatronen en woordkeus Ze
hadden ook veel eigentijdse beperkthe-
den. Het probleem is: waar ligt de eigen
tijdse beperktheid. Op welke wijze schre
ven de Oosterlingen historie?
Prof Zuidema: Wie over het eigen-
i tijds spreken handelt, moet er beslist
voor zorgen dat hij de feitelijkheid van
de heilsfeiten niet ondersteboven rede
neert. Die feitelijkheid dient gerespec
teerd te worden. Hier geldt: de Heilige
Schrift zeg' het en daarmee uit.
Evangeliën
EUROPA'S rjPOG*
Belangstelling
van alle zijden
(Van onze kerkredactie)
Dr. Kuitert: Niemand van ons wil
die feitelijkheid laten valKu. Die staat
of valt met het kruis van Christus. Dat
wil echter niet zeggen: omdat het in
de bübel staat, is het waar gebeurd.
Er staan ook dingen in de bijbel, die
niet zijn gebeurd. Dr. Kuitert noemde
enkele voorbeelden: de verhalen uit dc
Evangeliën verschillen af en toe onder
ling. In Koningen en Krt-iekcn ko
men dezelfde verhalen, maar er is
verschil. Het gaat hier echter, aldus
dr. Kuitert, niet over heilsfeiten.
Prof. Ridderbos vulde aan: Mattheüs
vertelt de bergrede anders dan Lukas.
Op de spreekstoel heb ik daar geen moei
te mee, maar de studenten moet ik toch
wel zeggen dat er verschil is. De vragen
liggen, aldus prof. Ridderbos op theolo
gisch-wetenschappelijk vlak.
De heer Algra: Wie echt geleerd is,
vertelt eerlijk de feiten die hij heeft
geconstateerd en pas daarna trekt hij
conclusies, niet omgekeerd. Echte ge
leerden zijn bescheiden. Er zijn echter
ooq hoogmoedige geleerden. Zij willen
uitmaken of de bijbel juist is.
De heer Algra had van een Ameri
kaan gehoord, dat de geloofwaardig
heid van de evangeliën juist toeneemt,
l omdat men meent verschillen aan té
treffen. Als alle evangelisten precies
1 hetzelfde verhaal vertellen, zou ieder
een wantrouwend zijn en men
sprake is van een doorgestoken kaart.
Wanneer men verschil meent te con
stateren is de geloofwaardigheid gro
ter. Men moet niet van het paard val-
len als men verschillen meent op te
j merken.
Over het Schriftonderzoek zei prof.
'Zuidema nog. dat het zelfgetuigenis
van de bijbel moet worden vastgehou
den. Het woord van de levende God
getuigt van heil en dan moet men de
feitelijkheid van de bijbel niet relati
veren
De heer Algra: Ik ben een van die
heel gewone gemeenteleden. Ik kom
zondags in de kerk om een preek te
horen. Dat is voor mij belangrijk. In
verschillende kerkgemeenschappen
hebben de mensen echter onder de
preek het gevoel dal er iets onder hen
I wegglijdt.
KAMPEN De rector mag
nificus van de Theologische Ho
geschool in Kampen, prof. dr. A.
D. R. Polman, deelde gisteren
mede dat het aantal aanmeldin
gen groter is dan ooit tevoren.
Het feit dat nu ook jonge men
sen met een diploma HBS of
kweekschool theologie kunnen
studeren heeft een einde ge
maakt aan het voortdurend te
kort aan a.s. theologen.
Er zijn op het ogenblik onge
veer 275 studenten waarvan er
60 studeren voor het doctoraal
examen. Het afgelopen jaar was
een topjaar in de geschiedenis
van deze hogeschool.
Dr. Kuitert: Over wegglijden gespro
ken, historisch bodemonderzoek heeft
aan het licht gebracht, dat er ten tijde
van de verwoesting van Jericho, waar
de bijbel over spreekt, helemaal geen
Jericho was. Moet ik nu zeggen: omdat
het in de bijbel staat moet Jericho er
zijn geweest? Die kant wil ik niet uit.
Wij moeten antwoord proberen te ge
ven op deze vragen, willen we de we
tenschapsmensen niet uit de kerk ja
gen.
Prof. Zuidema: Op grond van histo
risch bodemonderzoek veronderstelt
men iets bij benadering. Men mag dan
niet zeggen: dan zal het dus wel waar
zjjn.
Prof. Ridderbos: Er zijn mensen die
vragen of al dit „gepeuter" het hou
vast niet wegneemt.
blemen aan. als wij blijven binnen de
cirkel van Schrift en Geest. Mijn ge-1
loof moet de gezegende vrucht zijn
van de kracht van de Heilige Geest.
De heer Algra: De kerken hebben een
belijdenis en die belijdenis is geen
muurtje, om de bijbel te beschermen,
maar het is het antwoord van de ge
meente op wat de bijbel zegt. Als de
leden van de gemeente niet meer elke
dag de bijbel lezen ontstaan grote ge
varen. Ik heb groot vertrouwen in de
leiding van de Heilige Geest en in de
kracht van het Woord van God.
Dr. Kuitert: Als ik de bijbel lees,
krijg 'ik er steeds meer eerbied voor.
Prof. Zuidema: De heilige Schrift is
Gods Woord en dat is alleen door het
geloof te onderscheiden.
Praten
De heer Algra: We moeten over de
ze dingen blijven praten. Laten we
niet elkaar, zoals dat wel eens is ge
beurd, enkele punten voorleggen die j
ondertekend moeten worden.
De heer Algra doelde hier kennelijk
op de situatie rond de kerkscheuring
in de veertiger jaren. Prof. Ridderbos
schoof dit onderwerp echter naar de
achtergrond.
Prof. dr. C. v. d. Woude, die de lei
ding van deze Hogeschooldag had,
merkte in zijn slotwoord op, dat hetj KITT\/ J\ ^1 I
forum de vragen op een broederlijkej
wijze heeft besproken. Hij noemde het|
een voorrecht dat het mogelijk is voor] BOEKEN
het front van heel de Gereformeerde
Kerken de belangstelling was zeer
groot, er waren veel meer bezoekers
dan op vorige hogeschooldagen deze
problemen te behandelen.
-£ De priesters, die bij de Romeinse cu
rie werken, mogen hun lange soutanes
niet verwisselen voor een zwart costuum.
Vorige maand besloot het Vaticaan. dat
een dergelijk costuum in sommige geval
len geoorloofd was. maar nooi' in de
Prof. Polman: Wij kunnen de pro- kerk of tijdens een dienst.
APELDOORN Zevenhon
derdvijftig vrouwen uit de Vrije-
Evangelische Gemeenten waren
uit het gehele land naar de Ve-
luwe gekomen om samen hun
„Vreugdedag" te vieren. En ook
een beetje om officieel afscheid
te nemen van hun presidente, me
vrouw J. van Vliet-de Lange die
na jaren nu de leiding uit handen
geeft.
Zij sprak zelf over „Vrouwen in Gods
gunst", naar aanleiding van de vijf
Israëlitische dochters van Zelafead die
tot Mozes komen met de vraag: „Waar
om zal de naam van onze vader uit
het midden van de geslachten
dwijnen, daar hij geen zoon heeft?
Geef ons bezit onder de broeders van
onze vader."
Haar conclusie is dat ook vandaag
de vrouwen in de gemeente eerbiedig
om hun recht mogen vragen. God
heeft ook voor de christenvrouwen een
taak in deze maatschappij en in de
kerk.
Ziet u zelf, zei zij tot de aanwezigen
als vrouwen in Gods gunst. U bent
toegerust met gaven en talenten die
u in Gods kracht mag gebruiken voor
de taak door Hem aan u opgedragen.
Namens het Comité (moderamen) van de
Bond van Vrije-Evangelische Gemeen
ten werd mevrouw De Lange toege
sproken door de secretaris ds. A. J
Buurman. De vice-presidente, mevrouw
Karelse uit Goes bood haar
deau aan namens alle vrij-evange
lische vrouwenverenigingen. Ook de
heer Van Vliet kreeg een boek.
Vervolgens werd mevrouw M. L. Tim
merman-Hoekendijk uit Amsterdam ge
ïnstalleerd als presidente.
BAZEL „Ik verheug mij over
allen, die bij mij ook dat willen
Ieren, dat theologie een schone
wetenschap is, die je met vreugde
bedrijven mag en niet met zulke
zure, donkere ge achten, zoals ik:
oudere en jongeie theologe zg njet beslist volmaakt te zijn."
vaak aan het werk heb gezien.
Aldus prof. Karl Barth in een
interview voor de Duitse televisie
ter gelegenheid van zijn verjaar-:
Op de vraag naar het begrip „dialec
tische theologie", waarmee zijn den-
SCHAKEL
Wel sprak de jarige de hoop uit.
ken'""meestal"'aaneeduid wordt, ant- dat zijn theologie „op intelligenter en
woordde Barth' Ik heb die term wel rijker wijze" voortgezet zou worden.
li eenïeïntlebïuikt. toen heet. „Ik heb ook wat de inhoud betreft
men he" mij o'p&Uk. Ik heb erj hoentjemeend. een votaak, week te
nooit veel om gegeven.
Als men mij nu
het ware toehoorder van dit gesprek
en moet mij er nu als theoloog re
kenschap van geven, wat ik zelf denk
bij dit door mij aangehoorde gesprek
en wat ik daarvan aan mijn lezers zou
kunnen doorgeven."
Zijn beroemd geworden ..Kirchliche j nog steeds aan een levendige
Dogmat*". waarvan tot nu toe twaalf|h.«r politieke ..«.m-nnrd.
afleveringen verschenen zijn.
Visser 't Hooft. Namens de Hervormde,
Wereldbond kwamen de president en
de secretaris-generaal resp. prof. Wil-1
helm Niesel en dr. Marcel Pradervand. j
Als rooms-katholiek spreker huldigde!
prof. Hans Urs von Balthasar uit Ba-'
zei Barths „stille medewerking" aan
ït concilie.
In bewogen woorden.dankte de tach-1
Barth troostte zich met de gedach- tigjarige voor het eerbetoon. „Met j
te. dat vele Domkerken van de Mid- schrik en vreugde" had hij ervaren.
deleeuwen, evenals grote scho- dat men hem de grootste theoloog van
Iastische werken uit die tijd, ook on- deze eeuw noemde. hoewel niemand,
voltooid zijn gebleven. weet, wie er nu in de theologische
luiers ligt".
Ook had hij in artikelen ter gelegen- j
heid van zijn verjaardag gelezen, dat\
hij tot de kerkvaders behoort. Dat kon
hij niet aannemen, want deze mannen
droegen, zoals Thomas van Aquino
geschreven heeft, een aureool. „En zegj
I leverei, maar het zal nu zaak van nu zelf, ziet u bij mij een aureool?"
de volgende generatie zijn, om op haar
Ais men mn nu zou vragen, wat ik j wijze, in haar geest, in de eigen vrije, Barths verjaardag heeft nog een we-
onder dialectische theologie versta.geest, de zaak voort te zetten, zodat I tenschappehjke echo. Hem is een feest-
zou ik zegoen- het gaat om'de dialoog I ik er niet voor niets ben geweest,bundel opgedragen, geüteld ,Parr-
tussèn God en mens waarvan de theo- i maar mijn leven als vervuld - voor- thes.a (yrymoed.ghe.d). Het .s gedaan
SdTnie zich rekenschap zover men dat zeggen kan - mag door zijn leerlingen ..met dank aan
Stte'gevffmiLren naar wat God beschouwen a,s een schakel in de ke- GodJ.e J—Jj
sociaal d"e n. "sen "van de Bijbel - In een interview voor de Noord- het getuigenis heeft geschonken."
daarop hebben geantwoord. Ik ben als duitse radio oefende Barth kritiek uit
j:* 0p de Duitse kerk, die volgens hem
een neiging tot onbeweeglijkheid ver
toont. In haar theologie en verkondi
ging breekt zelfs een terugkeer naar
de negentiende eeuw baan. Volgens
Barth ontbreekt het de Duitse kerk
- ^-^en levendige zin voor
verantwoordelijkheid.
dacht I Zelfs in het omstreden „Denkschrift"
Barth ü-ef'niet "rnèër te voltooien. En I over de verhouding tot de oosterburen
Fk denk da? dat niel jammer is. Dog- j had Barth graag nog krachtiger tonen
gehoord. ..Het is niet genoeg, alleen
dat .uit te spreken, waarover alle kerk-
i leden het eens zijn. Men moet ook
HET WEER l\ EUROPA dat zeggen, waarover allen het eens
I zouden moeten zijn."
weer max t. min. t. nrsi. In de hedendaagse Duitse theologie
h„.v ,3 6 zag Barth twee posities, die hij ..uit de
Londenmlït 01 tijd" noemde; de door de leus van de
Amsterdam zw. bew. Ji ..Entmytholisierung" bekend geworden
Brussel mift 22 - sch0ol van Bultmann en precies aan
Pa"r ZW bew 13 i de andere kant de belijdenisbeweging
1 ..Geen ander evangelie" ..Met deze to
nen kan men vandaag het evangelie
niet meer verkondigen", zo meende
I Zeer velen kwamen Karl Barth
persoonlijk gelukwensen met zijn ver-
j jaardag. De Wereldraad van Kerken
was vertegenwoordigd door dr. W. A.
Nice seh. be\
Frankfort onbew.
Munchen onbew.
Zurich zw. bew
Genève zw. bew
Locarno zw. bew
Wenen onbew.
'nnsbruck licht b«
Rome zw. bew
Hervormde (geref.)
ieugd naar
Rarneveld
BARNEVELD De hervormd-gere-
formeerde jongeren houden dit jaar
hun bondsdag weer in de Barneveldse
pluimveehal op Hemelvaartsdag. Het
thema voor deze samenkomst, die om
half elf begint, luidt „Wie zegt gij. dat
Ik ben?" Hierover spreken ds. A. Kool
(Utrecht), ds. J. J. Poot (Woerden) en
ds. N Kleermaker (Rotterdam).
Als resonans op de toespraken zal
jeugdwerkleider C. van Iterson enkele
korte verhalen vertellen en jongeren
zullen zich in een kort forumgesprek
afvragen ..Wat doe je nu met de
boodschap van deze dag?"
Muzikale medewerking wordt ver
leend door het Genemuider Koper
kwartet en-leden van de muziekvereni
ging Irene uit Hasselt, terwijl enkele
liederen zullen worden gezongen door
mevr. M. M. Plomp-van Harmeien uit
Zeist.
Dr. W. A. Visser 't Hooft
(Van onze kerkredactie)
BAZEL De geweldige betekenis van Karei Barth voor de
oecumenische beweging kwam duidelijk uit in de toespraak, die
dr. W. A. Visser 't Hooft hield tijdens de plechtigheid ter gele
genheid van Barths verjaardag. „Het levenswerk van geen ande
re theoloog heeft zo'n eminent oecumenische uitwerking gehad,
als die van u. U hebt de pioniers van de oecumenische beweging
niet alleen bij gelegenheid bemoedigd in hun arbeid, maar ook
door uw kritische vragen gedwongen, dieper na te denken over
het wachterambt van de kerk. Zij hebben aan u belangrijke in
zichten te danken over de vrijheid van de kerk en haar profeti
sche taak."
Dr. Visser 't Hooft herinnerde
ook aan de directe medewerking
van Barth aan de oecumenische
arbeid. Op de eerste assemblee
(Amsterdam 1948) hield hij een
gedenkwaardig referaat en ook in
het werk voor de tweede (Evan-
ston 1954) had hij een werkzaam
aandeel. „U schreef destijds het
slothoofdstuk van ons bericht en
uw woord was zo centraal bijbels,
dat wij het zonder een woord tf
veranderen. dankbaar hebber
overgenomen."
De secretaris-generaal van df
Wereldraad noemde het echtei
het belangrijkste, dat Barth dooi
zijn werk een theologische si
tuatie geschapen heeft, waarir
een theologische relevante oecu
menische beweging kon ontstaan
Hij zelf had aan Barth op het juis
te moment een oriëntering tf
danken, „zonder welke ik waar
schijnlijk in de oecumenie zou zijr
ondergegaan."
Letterlijk zei dr. Visser 't Hooft:
,Wij kunnen niet dankbaar genoeg
zijn, dat in de dertiger en veer
tiger jaren, toen de beweging ge
stalte kreeg, de heldere stem in
Bonn, in Barmen, in Bazel opriep
tot theologische zakelijkheid en
waarschuwde, zoals Karl Barth
nog kortgeleden gedaan heeft, dat
het om het „wat" en niet om het
„hoe" van het kerygma gaat."
De oecumenische beweging
heeft Barth nog steed nodig, al
dus dr. Visser 't Hooft. Als men
tegenwoordig hoort, dat de tijd
van Barth voorbij is, omdat nieu
we vragen nieuwe antwoorden
vereisen, kan men vanuit de oecu
menische situatie alleen maar
opmerken: „Veel van deze nieu
we vragen zijn helemaal niet zo
nieuw en vinden een antwoord in
Barths werken. En de werkelijk
nieuwe vragen krijgen alleen dan
een echt bijbels antwoord, als wij
ze aanpakken met de hartstoch
telijke ijver om het verstaan van
de openbaring, die wij van Karl
Barth geleerd hebben."
Good-Bye Mr. Chips, door James r K
ton. Vertaler Rutger Jees. Uitgave Brif
Utrecht. (96 blz.. 2.—).
De Diaspora, door Marnix Gijsen. De;.
druk. Uitgave Meulenhoff, Amsterdr
(192 blz., 2,50). H
Alleen op de wereld, door Hector iPen
lot. Negenendertigste druk. Uitgave och
van Hoeve, Den Haag. (312 blz., 14.Sde
Dutch in a month, door W. Rijkee^
J. P. Slieker. Zesde druk. Uitgave V. t
Kramers, Den Haag. (29 blz., 1,25).
Italiaans in een maand, samenges' r'°
door C. Cappella. Zesde druk. Uitg ZïI
V. A. Kramers, Den Haag. (30 blz. l^dei
Wacht bij Uw hart, prekenbundel
prof. dr. A. H. Edelkoort. Uitgave
Kampen. (135 blz., 7,90).
De toegang ontsloten, door ds. I
Borgers. Tweede druk. Uitgave
Kampen. (55 blz., 3.50).
A new critique of the transfornj"
principle in evolutionary biology, dr
prof. dr. J. J. Duyvené de Wit. Uitg£-
Kok. Kampen (62 blz.. 3,25). :b°
Clemens Alexandrinus en zijn GrieWru
vroomheid, door prof. dr. J. Wytzes. rm
gave Kok, Kampen. (19 blz. 1,75).
Neerlands Volksleven. Maart 1966,
tiende jaargang, nr. 1. Uitgave Neerl
dia. Meppel. Losse nummers 3,75.
Contour 8. Tweede jaargang nr. 2
gave Sijthoff, Leiden. Losse nun
2.-.
Rentespaarbrieven 1966,
een voortreffelijk spaarmiddel
voor vele doeleinden.
Na 6 V% jaar wordt 50% rente uitgekeerd.
Rentespaarbrieven a 100,- en 500,- dagelijki
verkrijgbaar bij alle bankiers en commissionairs
in Nederland zolang de verkoop nog open staat.
N.V. Bank voor Ncderlandscbe Gemeenten, L.Vy verberg 10, Den Haaf
(Van onze kerkredactie)
SEATTLE De Amerikaanse
Raad van Christelijke Kerken
heeft opnieuw een oproep gericht
tot dr. Eugene Carson Blake om
een opbaar debat te houden met
de voorzitter dr. Carl Mclntire.
Het debat zou moeten plaats vin
den tijdens de jaarvergadering
van de Amerikaanse oecumeni
sche raad die van 6 tot 9 decem
ber in Miami, Florida hijeen-
komt.
Het ziet er niet naar uit dat dr.
Blake, die benoemd is tot opvolger
van dr. W. A. Visser 't Hooft als secre
taris-generaal van de Wereldraad van
Kerken op deze uitnodiging zal in
gaan. Hij heeft reeds eerdei gewei
gerd op dergelijke uitnodigingen te re- de ACCC zich tegen liet werk
ageren, omdat hij geen heil ziet in een Billy Graham Gezegd wordt dat
openbaar debat met Mclntire. ..oecumenisch evangelisatiewerk"
De laatste uitnodiging die Mclntire frijd is met de bijhelsc principes, oi
hem zond. arriveerde kort nadat hii dat de medewerking van vrijzinnig
door het Centraal Comité van de We- j wordt gezocht en omdat mensen i
reldraad van Kerken tot secretaris-ge-1 tot geloof komen worden teruggezo
neraal werd gekozen. Wij melddenl den naar de kerken, waarmee zij
toen vanuit Genève dat Mclntire Blake band hadden.
een felicitatietelegram had gezond
waarin hij schreef: „U bent de be£
man voor deze functie".
Regel
Het was dr. Blake zelf die ons vert
de dat hij een telegram met die
houd had ontvangen. Later liet
Mclntire via de persdienst van
ICCC meedelen dat in het telegram o
een uitnodiging had gestaan om ra E
hem te debatteren. i
Het feit dat dr. Blake over die uitn li
diging niet sprak, bewijst op zichz<e
reeds dat hij een dergelijk debat n
op prijs stelt. Het is een ongeschrev
regel in de Wereldraad van Kerk I
om op dergelijke uitnodigingen van
ICCC niet in te gaan.
De raad van Christelijke Kerki
nam nog een achttal andere rcsolutf
aan. In een van die resoluties