Hij gaf de R.K. Kerk
een nieuw gezicht
BI
Ieder zorgenkind moet
een verzorgd kind zijn
Vrouwenbelangen heeft
nieuwe presidente
Het gezag van de
Heilige Schrift
Bisschop Bekkers overleden
Bijbelgetrouw zijn ook
bij zondagsschoolwerk
MAANDAG 9 MEI 191
Een woord voor vandaag
Richteren is een duister boek, dat wil zeggen, het bepaalt ons
telkens weer bij de afval van Gods volk bij afgodendienst en
ongehoorzaamheid. Maar toch heeft niet de duisternis in dit
boek het laatste woord, maar steeds weer het licht. De ver
halen gaan niet van geloof tot ongeloof, maar van afval naar
verlossing. Eigenlijk staat dit boek heel dicht bij Genesis 1,
het scheppingsverhaal. Daar is een bepaalde uitdrukking, die
telkens weer terug komt: Het was avond geweest en het was
morgen geweestde zoveelste dag. Zo zijn wij niet geneigd te
spreken. Wij gaan altijd uit van het licht en eindigen bij de
nacht. Wij zouden zeggen: Het was morgen geweest en het
teas avond geworden, de zoveelste dag. Dat lijkt natuurlijk,
want ons leven begint met het licht aanschouwen en het
eindigt met het doven van de levenslamp. Maar dat is juist
onnatuurlijk. God heeft ons niet geschapen om te sterven
maar om te leven. God heeft ons geschapen om het Licht te
zien. En Hij heeft Zijn Zoon gezonden om ons het Licht te
brengen. Daarom is Genesis de goddelijke orde: eerst de nacht,
maar dan de morgen. Daarom is Richteren de goddelijke orde:
Eerst de afval maar dan toch weer de bekering, de verlossing,
de nieuwe tijd, want Christus is in de wereld gekomen otn
zondaren zalig te maken.
We lezen vandaag: Numeri 32 16-32.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. plaats in Limburg,
dorp in Gelderland leeftijd (Fr)
scheik. element (afk). 3. baan voor
balspel trustee (afk) meisjesnaam
geheel -de uwe (akf. Lat). 4. kraam
voegwoord. 5. jubelkreet bij de Bac-
chusfeesten meisjesnaam lidwoord
(Fr) 6. zonderling alvorens. 7. water
kering - kweekgras (ZN) wiel. 8. wa
ter in N. Brab. vis gekheid. 9.
plaats in Gelderl.
23 4 5678 9
Vertikaal: 1. stad in Z. Holland. 2.
aardsoort morsdoekje streling 3.
zoon van Juda bekende afkorting
dwaas. 4. soort van hond staafje om
een rad vast te zetten. 5. zijtak Garonne
water in N. Brab. hogepriester te
Silo. 6. gelijk stad in Mexico. 7. soort
van hert landbouwwerktuig. 8 boom-
loot telwoord bekende afkorting
lidwoord (Fr). 9. plaats in Gelderland.
Mej. dr. A.( de Waal neemt afscheid
(Van een onzer redacteuren)
AMERSFOORT Tijdens de jaar
vergadering van de Vereniging Vrou
wenbelangen, Vrouwenarbeid en Ge
lijk Staatsburgerschap op Huize Ran
denbroek heeft mejuffrouw dr. Anna
de Waal na een presidentschap van
zeven jaren de voorzittershamer over
gedragen aan mevrouw N. Mole-
naar-Buyser.
In haar afscheidsrede heeft dr. De:
Waal het wezen van de vrouwenvere-\
nigingen en de zg. emancipatie -roorpe-
licht. Hierbij kwam te voorschijn, dot
de verenigingen met een ideël doel in
omvang achteruit gaan, terivijl de or-j
ganisaties, die zich richten op ontspan
ning en zelfexpressie grote vooruit-
gang boeken.
Ook de vereniging Vrouwenbelan
gen geen ontspanning beogend
heeft een teruglopend aantal leden te
zien gegeven. In 1920 hadden de Bond
voor Vrouwenkiesrecht en de Ned.
Ver. van Staatsburgeressen, waaruit
de huidige vereniging is voortgeko
men, gezamenlijk 33800 leden. Ten de
le is de teruggang ook te wijten aan
de mening, dat de oorspronkelijk na
gestreefde doeleinden zijn bereikt,
met name op het terrein van de juri
dische emancipatie.
AANPASSING
Geen enkele emancipatie echter is
voltooid voordat de groep die eman
cipeert vrije toegang heeft tot, volop
gebruikt maakt van, en zijn zelfstan
dige bijdrage levert aan de cultuur
goederen te midden waarvan men
leeft. Werkelijke emancipatie is
nooit aanpassing zonder meer, maar
altijd tevens creatieve beïnvloeding
en omvorming van de groep, waar
binnen de emancipatie plaats heeft.
Wanneer er dan ook gesproken
wordt van de integratie van de zich
emanciperende vrouw als hoogste doel
is voorzichtigheid geboden, omdat dit
in de gedachtegang van hen die dit
begrip hanteren maar al te vaak
slechts gelijkschakeling betekent en
een opgaan in bestaande structuren. J
De door de eeuwen heen gestelde
vraag luidt: Is de vrouw er alleen
voor de man en is met haar rol als
echtgenote en moeder haar menszijn I
uitgeput of is zij veelzijdiger van aard
en heeft zij ook andere bijdragen te1
leveren aan het menselijk bestaan? j
Wanneer dit laatste het geval is en;
de meeste vrouwen zouden zich nood-j
gedwongen of (wat nog erger is) vrij-'
willig beperken tot het eerste, dan be-
tekent dit een ongehoord verlies aan!
menselijk potentieel, levensgeluk en;
geestelijke gezondheid, niet alleen j
voor elk volk waarin zich dit:
verschijnsel voordoet, maar in de hui-i
dige verhoudingen voor de gehele
mensheid, waarbij zeker niet in de!
eerste plaats gedacht behoeft te wor
den aan het economische aspect, inte
gendeel.
VRIJHEID
De verantwoordelijk'»e l voortvloei
end uit deze keuze-vrijheid is wellicht
de zwaarste in het vrouw-zijl, die me
mand uit de weg mag gaan en waarop
het antwoord ook nimmer een tf-of
mag zijn. Dit antwoord moet r.ifijd
gebaseerd zijn op de mogelijkheid can
de „dubbelrol".
De moderne vrouw op zoek
haar identiteit is een hoogst belang
rijke aangelegenheid waar wij allen
mee te maken hebben en mede-verant
woordelijk voor zijn.
Mejuffrouw De Waal werd namens
de vereniging het lidmaatschap voor
het leven aangeboden, waardoor zij
verbonden blijft met Vrouwenbelan
gen. dat zoals haar opvolgster me
vrouw Molenaar getuigde, aan haar
vaardige geest en diep menselijk in
zicht zoveel te danken heeft.
1. kerker. 2. kregel. 3. regent. 4. eerst,
5. relaas, 6. kaarde. 7. nevens. 8 stenen.
9. karpet.
Beroem' n rrsioerk
NED. HERY. KERK
Bedankt voor Achterberg (toez.): S de
Jong te Houten.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Zwijndrecht-Groote
Lindt: H. Lijesen te Schoonebeek.
GEREF KERKEN (vrijgem.)
Bedankt voor IJsselmonde (vac. J. Mei
lof): M. Heemskerk te Zevenbergen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Mitchell (Ont.-Can.-
tweede maal): J. Overduin te Aldergrove
(Br.Col.-Can.), vooih. te Almelo
Bedankt voor Middelharnis: C. Smits
te Sliedrecht.
Buspassagier
verongelukt
ALKMAAR Zaterdagmiddag is
de 65-jarige M. Koomen uit West
woud. toen hij in Zwaagdijk-Oost
vanachter een autobus, zonder vol
doende op het verkeer te letten, de
rijbaan overstak, overreden door een
personenauto. Zwaar gewond werd
hij naar het Sint Jansziekenhuis te
Hoorn vervoerd, waar hij enkele uren
later aan de gevolgen is overleden.
Prof. H. N. Ridderbos over:
(Van onze kerkredactie)
ARNHEM „Ik heb er
geen waterdichte theologie
over", erkende de Kamper
hoogleraar, prof. dr. Herman
N. Ridderbos zaterdagmid
dag op de vergadering van de
Gelderse ouderlingen. Hij
sprak over de aard van het
Schriftgezag. Hij stelde dan
ook geen formule vast voor
alle tijden, maar wees meer op
de moeilijkheden en proble
men waarmee de gerefor
meerde theologie in onze tijd
te worstelen heeft.
Juist de laatste jaren is dit pro
bleem in de Gereformeerde Ker
ken, maar ook daarbuiten en tot
ver over onze Nederlandse gren
zen, heel sterk opnieuw gaan le
ven. Maar nieuw is het probleem
niet, want vooral prof. dr. H. Ba-
vinck worstelde al met deze vra
gen. Daarop is echter in de jaren
twintig een terugslag gekomen,
vooral als reactie tegen de
ethische theologie in de Hervorm
de Kerk. Toen werd alles wat
men zag als een aanranding van
de Schriftgezag buiten de deur ge
zet. (Die houding leidde tot de
breuk van 1926 en het ontstaan
van de Gereformeerde Kerken in
Hersteld Verband, die later met
de Hervormde Kerk samengingen.
Red.)
Opnieuw worstelt men nu met
de vragen die al prof. Bavinck
bezig hielden. Men moet zich daar
over niet verbazen, zei prof. Rid
derbos, want deze oroblemen zijn
eenvoudig een vrucht van de gere
formeerde wetenschapsbeoefe
ning. In zekere zin, vervolgde
prof. Ridderbos, krijgen wij nu de
onbetaalde rekening gepresen
teerd van Kuypers inzichten, die
de Vrije Universiteit stichtte en
de gereformeerden in de cultuur
bracht.
Uitgangspunt
Ridderbos bedoelde geen kritiek
te uiten op Kuyper, maar wel dat
wie zich met de wetenschap bezig
gaat houden, wie ook de bijbel
wetenschappelijk gaat bestuderen
als gevolg daarvan voor deze vra
gen komt te staan. Een eenvoudig
gelovige, die zijn bijbel dagelijks
leest zal er niet zoveel moeite
mee hebben. Maar als men aan
het wetenschappelijk onderzoek
gaat beginnen, komt als noodzake
lijk gevolg de vraag naar de aard
van het Schriftgezag op.
Dit betekent niet, stelde hij zijn
gehoor gerust, dat de gereformeer
den nu ook al geloven dat de bij
bel niet Gods Woord is en alleen
maar een menselijk boek. We
gaan uit, zei hij, van de gerefor
meerde opvatting, dat de bijbel
op de een of andere manier, Gods
Woord is en niet slechts een
menselijk getuigenis van de da-
dén Gods in de geschiedenis. We
willen spreken, zoals de apostelen
spraken, die zeiden, dat alle
Schrift van God geïnspireerd is.
Dat is het uitgangspunt en moei
het blijven.
Organisch
Met nadruk wees prof. Ridder
bos de mechanische inspiratietheo
rie af, de gedachte dat Gods Heili
ge Geest de bijbel gedicteerd
heeft. Bavinck stelde daar jaren
geledepi al de organische inspira
tie tegenover. Het is duidelijk dat
de bijbelschrij vers veel zelfstandi
ger waren dan de mechanische
leer ons wil doen geloven. Er is
een sterk tfienSelijkè kafit; éan de
bijbel. Je zou kunnen zeggen, dat
de Heilige Geest de bij belschrij -
vers-opdracht gaf-om de bijbel-
boodschap te verkondigen, maar
zich niet zozeer bekommerde om
hun taal en stijl. Dat hoort niet
tot het gezag van de Heilige
Geest.
Er zijn inderdaad voorbeelden
dat de Heilige Geest profeten
zelfs tegen hun wil in beslag nam
en gebruikte, bijvoorbeeld B.le-
am. Maar een man als Lucas ging
eerst een grondig en zelfstandig
wetenschappelijk onderzoek instel
len, eer hij zijn evangelie schreef.
In de geschiedenis van Israël en.
ook in het leven van Jezus
Christus wordt slechts dat verteld,
wat de bijbelschr»ji'ers nodig oor
deelden om hun boodschap over
te brengen.
Boodschap
Hoewel prof. Ridderbos kenne
lijk nog wel wilde vasthouden
aan de organische inspiratieleer
van Bavinck, gaf hij toe niet te
kunnen zeggen hoe het allemaal
in elkaar zit. We moeten, zei hij,
aan de ene kant oppassen dat we
niet tekort doen aan de bijbelse
boodschap, maar we moeten er
aan de andere kant voor oppassen
dat we de Heilige Geest geen din
gen laten zeggen, die Hij hele
maal niet bedoelde te zeggen. De
bijbel heeft geen gezag als het
gaat om de formulering van een
bepaald wereldbeeld, of als het
gaat om een bepaalde stijl, of ge
schiedenisuitspraken. Maar de bij
bel heeft wel gezag waar zij de
boodschap van het heil brengt.
Is dit dan geen bedreiging van
ons geloof, vroeg prof. Ridderbos
al en later in de bespreking werd
die vraag toch weer opnieuw
gesteld. Het antwoord was: Dan
weet je er te weinig van. Hoe
meer je Gods Woord bestudeert,
hoe meer je onder de indruk
komt. Dan springt het goddelijke
naar voren.
Past
Maar wie zal dan vaststellen
wat wel en wat niet onder het
gezag van de inspiratie staat? Ant
woord: Wij leven met elkaar in
de kerk, en al is zij niet onfeil
baar, toch is dat de enige weg om
samen te zoeken naar wat Gods
Woord ons zegt. Aan die Kerk
heeft God Zijn Geest beloofd en
die Kerk moet op een gegeven
ogenblik toch kunnen zeggen: Er
staat geschreven.
Met nadruk wees prof. Riderbos
if dat predikanten op deze wijze
anders zullen preken, dan zij ei
genlijk geloven. Wij moeten geen
dubbele boekhouding krijgen, zo
zei hij. We moeten in de kerk ook
geen voorhoede krijgen die de ge
wone gemeenteleden ver achter
zich laat. Daarom zal de gemeente
ook van de kansel geconfronteerd
moeten worden met de problemen
van het bijbelonderzoek. Maar dat
moet met wijsheid gebeuren,
want uiteindelijk moet het in de
preek gaan om de volle verkondi
ging van het heil Gods. Het
Woord van God blijft vast, ook al
zijn vele vragen niet beantwoord.
(Van onze kerkredactie)
TILBURG Bisschop Bekkers is overleden. In hem verliest de Rooms Katholieke Kerk haar meest
actieve, tot ver buiten de eigen muren meest populaire en in sommige eigen kringen meest bekritiseerde
bisschop. Hij was voor Nederland, wat paus Johannes was voor de wereldkerk, de man die de vensters
van zijn kathedraal wijd opengooide. Hij was bisschop van het grootste Nederlandse bisdom, dat 1.2
miljoen rooms-katholieken omvat, maar bleef een pastoor voor talloos veel meer mensen.
Pastoraal
bewogen
kerkleider
Toen zijn laatste ziekte zich aankon
digde waren de doktoren eerst van
mening dat hij overwerkt was. Maar
al spoedig bleek, dat hij leed aan een
hersentumor. Op 28 maart werd het
gezwel weggenomen maar herstel trad
niet in. Deze dynamische, vitale mens
overleed op 58-jarige leeftijd.
Wilhelmus Marinus Bekkers werd
op 20 april 1908 in Sint Oedenrode
geboren. Hij was de oudste zoon van
een boerengezin met dertien kinderen.
Hoewel het boerenbedrijf hem aan
trok en hij zijn leven lang zijn liefde
voor paarden behield, stond al vroeg
vast dat hij priester wilde worden. Na
twaalf jaar studie bereikte hij zijn ide
aal in 1933.
PIONIER
Zijn leven lang is hij een pionier
voor zijn kerk geweest, een man die
vooraan stond als de kerk geconfron
teerd werd met een nieuwe nood. Als
kapelaan van een arbeidersparochie
leerde hij de crisisstrijd kennen. In
1939 moest hij de kernvorming van de
middenstand ter hand nemen. Na de
oorlog werdhij ingeschakeld bij het
bedrijfsapostolaat. En de laatste jaren
gaf hij op geheel eigen wijze geeste
lijke leiding aan jonge gezinnen die in
conflict kwamen met de heersende tra
ditionele huwelijksmoraal in de
Rooms Katholieke Kerk.
Groot opzien baarde het televisie
gesprek dat hij de KRO op 21 maart
1963 toestond over de kwestie van de
geboorten-regeling. Met grote nadruk
zei hij, dat de gehuwde mens bij het
bepalen van zijn gezinsgrootte zijn
persoonlijke verantwoording draagt,
die door niemand kan worden overge
nomen. Groot verdriet "deed het hem
dat sommige kerkleden achter zijn rug
om hem gingen aanklagen in Rome.
Op 12 februari 1957 werd hij tot
bisschop gewijd. Een tijd lang was hij
coadjutor van de bisschop van Den
Bosch. De gezondheidstoestand van bis
schop Mutsaerts liet toen al veel te
wensen over. In 1960 volgde hij hem
op.
PUBLICITEIT
Juist tijdens zijn ziekte van de afge
lopen weken werd ervaren dat hij een
belangrijke plaats had ingenomen in
het kerkelijk leven van ons land. Het
meeleven buiten eigen kring was
groot. Hij was een man die grenzen
doorbrak, die niet bang was om in een
andere kring het woord te voeren. Zo
zou hij gesproken hebben op de
laatste gereformeerde predikantenver
gadering. „Vroeger", zei hij eens,
..bestond de oecumene alleen maar uit
de vraag: „Hoe kan men terugkeren
naar Rome?" Deze vraag is achter
haald.
Bisschop Bekkers schuwde de publi
citeit niet. „Wij moeten de moderne
communicatiemiddelen aangrijpen om
de Kerk tot de mensen te brengen",
placht hij te zeggen. Hij stond journa
listen graag interviews toe, want „ik
heb gemeend een lezerspubliek te kun
nen bereiken, dat ik op een andere
manier nauwelijks bereiken kan. De
Kerk, die alleen maar een preekstoel
als publiciteitsmedium weet te benut
ten, is op weg een levensgroot anachro
nisme te worden."
NKV herdenkt
bisschop
UTRECHT In de vergadering v
het dagelijks bestuur van het Nedi
lands Katholiek Vakverbond heeft
voorzitter, de heer P. J. J. Merter
vanochten bisschop Bekkers herdacl i
Hij noemde hem een zeer populai
bisschop van het gehele Nederland
volk. In het bijzonder schonk hij aa.
dacht aan zijn grote veridensten a
geestelijk adviseur van de diocesa
Bossche bond van de toenmalij
K.A.B. Voor zijn zielerust werd in
vergadering gebeden.
Bijbelkennis
is gering
geworden
'f.
HAARLEM Is de Bijbel ee
oude krant voor ons gewordei
die wij uitgelezen hebben? Ee
soort geschiedenis- of wetboe)
dat wij misschien plichtmatig no
lezen? Een boek, dat ons intnerli;
niet meer aanspreekt, nu het ve
band tussen de Bijbel en het m
derne leven dreigt zoek te rakel'
Deze vragen kwamen aan de o:
op de goed bezochte j'aarvergader:
van de Nederlandse afdeling van
Zakbijbelbond. Leden en vrienden b
zonnen zich op de schrikbarende acl
teruitgang van het bijbellezen on dl
ons volk. In het gezinsleven is hi
moeily'fc geworden, om samen de Bi
bel te lezen; hoogstens nog een enki
gedachte uit een dagboek. Eens
de Bijbel een zeer kostbaar en schaa
boek, maar men kénde Gods Woor
Nu zijn de bijbels goedkoop, maar
kennis is gering geworden.
De Zakbijbelbond laat zich hierdoi
echter niet ontmoedigen. De mogelijkh
den van vertalen, uitgeven, vervoer
verspreiding zijn ongekend. De bond blij
zien. dat Gods Woord het Woord
de wereld is. Het behoudt te allen tijde
spraak op eigen leven, zowel als op h«
leven der volkeren. De mens is gee
machine, die je moet repareren. Hij mo»
vernieuwd worden. Jezus zegt: „Zie. I
maaak alle dingen nieuw" en .,Ik klo;
aan de deur".
Vietnam
Deze boodschap draagt de Zakbijbel
bond onder andere uit in Zuid-Viet
nam, waarover een korte film ver
toond werd. Midden in het oorlogster]
rein met gevaar voor eigen Ieveij
brengen de teams de blijde boodscha;
in de Vietnamese taal. Zij geven eer
jkort getuigenis en reiken duizender
Johannesevangelies uit aan de militai-
jren, in de hospitalen en onder de burl jet
Igers. Een tweede film liet iets zies.^
»t. i i i over het werk van het Bijbelgcnoot
Toen twee redacteuren van de Nieuwe mige kerkleden meenden dat hij meer schap onder de vluchtelingen in Hong-
Linie in 1963 gedwongen werden, of'moest zwijgen. Hij holde naar hun me-
hun orde (der jezuieten) te verlaten, J ning veel te hard. Zij voelden de fris-
of hun werk neer te leggen, nam hij I se wind aan als een kille tocht. Nooit
hen in zijn bisdom op, zodat zij hun! legde hij kritiek zonder meer naast
werk aan het blad konden voortzet
ten.
OPENHEID
Bekkers werd een „bisschop nieuwe
stijl" genoemd, soms ook wel een door-
braakbisschop, maar dan zonder de po
litieke betekenis, die het woord door
braak direct na de oorlog kreeg. Zijn
frisse inbreng deed menig heilig
huisje instorten. Zijn openheid gaf een
nieuw gezicht aan de Rooms Katholie
ke Kerk in ons land.
zich neer: „Wij zijn samen onderweg
en ik probeer te luisteren om van hen
te leren. Ik krijg stevige kritieken en
daar leer ik van", zei hij.
Het heengaan van bisschop Bek
kers betekent een verlies, niet
slechts voor de Rooms Katholieke
Kerk maar voor de Kerk van
Christus in ons land. Veel zal van
zijn opvolger afhangen of het ima-
van openheid, dat hij zijn kerk
Hij ontkwam niet aan kritiek. Som- schonk, bewaard zal blijven.
kong.
Sprekers op deze dag waren ds. N. \vj
van der Bent. districtssecretaris
Nederlands Bijbelgenootschap en de hei
J. Kits, directeur van het Brandpunt
"I
ff
j, dt:
VU-dag dit jaar
in Vlissingen
hi
VLISSINGEN Op 30 juni zal de h<
jaarlijkse Vrije Universiteitsdag wor- w
den gehouden in het Scheldekwartler h<
in Vlissingen. hi
Vac
Voorzitter op Philadelphia herdenking
i
Communicatie
ontbreekt
PASTOR
Zijn liefde voor de publiciteit had
hij misschien te danken aan de korte
tijd dat hij directeur-redacteur van
St. Jansklokken, het blad van het
bisdom Den Bosch was, maar kwam
vooral voort uit zijn pastorale bewo
genheid. Hij moest steeds contact met
zijn mensen hebben.
Nog vers ligt in het geheugen een
van zijn laatste pastorale daden. Toen
in Eindhoven zowel de pastoor als de
kapelaan van een parochie het celi
baat niet langer konden dragen en
hun ambt neerlegden om in het huwe- ixeciuen
lijk te treden, verscheen hij zelf op de Evenals de rechten van de mens in
kansel om de gemeente in te lichten, deze wereld nog een schoon ideaal
T TTRECHT „We zullen als or-
ganisatie niet rusten, tot ieder
zorgenkind een verzorgd kind is".
Deze woorden vormden zaterdag
de kern van de openingstoe- (Van een onzer verslaggeefsters) testants Christelijk Centrum voor de
spraak van de voorzitter, de heer 7nr" vnnr
J. J. Dondorp tijdens de herden-
voor al die kinderen en volwassenen,
die in ons land op een deskundig ad
vies zitten te wachten. Volgende
maand hopen wij tevens een spreek
uur te openen in ons nieuwe Pro-
'Vf. «V V z'jn- zaI het nog lang duren voor de
king van het tienjarig bestaan van rechten van de gehandicapte mens in
Philadelphia in het Utrechtse Ge- deze wereld algemeen zullen aanvaard
bouw voor Kunsten en Weten- wnrden. meende de heer Dondorp. Hij
schappen.
Vele ouders en vrienden van het
afwijkende kind, verbonden in de
vereniging Philadelphia, woonden de
ze herdenkingsdienst bij, evenals de
dankdienst vrijdag in de Janskerk,
waarin ds. H. S. J. Kalf uit Benne-
broek voorging.
vervolgde: Iedere gehandicapte heeft
recht op medische begeleiding; van de
wieg tot het graf. Wanneer men mocht
menen, dat in ons goede vaderland
deze medische begeleiding wel verze
kerd is, moet ik helaas teleurstellen.
Tot wie kunnen de ouders zich wen
den om deskundig medisch advies?
Gelukkig zijn er verblijdende voorte
kenen. Het Centraal Orgaan Zwakzin
nigenzorg, waarin ook de oudervereni
gingen meespreken, heeft reeds een
belangrijk rapport het licht doen zien,
voor deze vroegtijdige onderkenning.
Zij pleit voor adviesbureaus. Men be
gint hier en daar.
Nihil
Het beste nog zijn zij er aantoe, die
I in de inrichtingen worden verzorgd,
- waaraan een medische staf is verbon
den. Maar hoe staat het met de me
dische begeleiding van de kinderen,
die thuis zijn? Hoe staat het met de
derwerp van discussie. De kerkgang! medische begeleiding op onze scholen
gaat achteruit, vooral in de avond
diensten. De belijdenis wordt formeel
nog wel erkent, maar men heeft moei
te met de inhoud. Er is meer ruimte
voor ander belijden van het Evange
lie. Al zegt men de bedoeling te heb
ben hetzelfde te zeggen op een andere
manier.
De zondagsschool wordt ook hetrok-
ken bij de verandering in de kerken,
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Het gaat er ons
inzonderheid im, dat we de kin
deren meenemen naar Jezus. Dan
dienen we zeker te weten Wie
Jezus is en wie de kinderen zijn.
Aldus ds. W. Vroegindeweij uit
Katwijk aan Zee op de jaarverga-
J j J i «ac» wij ur vcraiiucriug m ue Kernen
dering van de Hervormde zon- want deze heeft alles met de predi-
dagsscholenbond op g.g. die za- j king te maken al gieten we net in de
terdag in het Utrechtse Jaarbeurs- Ivorm van een vertelling. Toch is het
gebouw werd gehouden.
De voorzitter sprak als altijd voor Het is een ernstige verantwoordelijke
een groot aantal belangstellenden. We bezigheid.
komen steeds meer in aanraking met Ds. Vroegindeweij legde er de na-
mensen, die vinden, dat we aan veran- druk op, dat ook bij het zondagsschool-
dering en vernieuwing toe zijn. We werk zeer bijbelgetrouw te werk moet
moeten mee, zeggen ze, anders dreigt worden gegaan. Het Evangelie moet
het gevaar achter te blijven. Velen niet op een zoetsappige manier wor-
willen dit toepassen op kerkelijk ge-, den verteld en de scherpe kanten niet
bied. bijgevijld.
In dit verband wordt de preek on-l Wel moeten we er rekening mee
Tot mijn vreugde kan ik u medede
len, dat Philadelphia volgend jaar in
samenwerking met de Nederlandse
Hervormde Kerk zal komen tot een
eigen observatiecentrum. Hoewel in -
eerste opzet dit observatiecentrum
bestemd zal zijn voor de toelating en
doorstroming in onze tehuizen, hopen
wij dat het mede dienstbaar kan zijn
houden, dat we met kinderen te doen
hebben. Maar niet zo, dat het wezen
lijke van de bijbel er niet in te herken
nen valt. Het gaat in onze vertelling
om precies hetzelfde waar het de Hei
land om ging: het roepen en bekeren
van zondaren.
's Middags sprak as. C. den Boer uit
Zeist over: Wat zegt de Bijbel over de
godsdienstige opvoeding van onze kin
deren? Mejuffrouw J. van den Brink
uit Nijkerk hield een vertelling.
zorg voor de gehandicapten, waar iede-
re ouder een medisch advies zal kun-
nen omvangen.
Arbeid
Iedere gehandicapte mens 1 t
recht op arbeid. Deze arbeidsvoi
ning moet leefbaar zijn cn hoeft niet
economisch verantwoord te zijn. Phila
delphia ijvert voor afschaffing van de
1/3 norm in de GSW regeling en de
lange werktijden in de werkplaatsen.
De arbeidstraining moet vroeg begin
nen; in ieder geval op de scholen.
De communicatie van de voorzienin- 1
gen voor gehandicapten is er helemaal
niet, meende de heer Dondorp. Een
onnoemelijk aantal organisaties houdt j
zich bezig met deze zorg, maar zij
werken langs elkaar heen. In één
plaats telt men 26 organisaties op ons
terrein.
Ook de vrijetijdsbesteding van de
gehandicapte kwam vanmorgen ter
sprake. Philadelphia heeft het initia
tief genomen tot de vakantieopname
in de tehuizen, maar ook organiseert
zij speciale kampen.
Aan het eind van zijn toespraak
merkte de voorzitter nog op, dat er
maar 18.000 bedden zijn voor 30.000
kinderen.
De heer B. Ronlvink. voorzitter van de
ARP-fractie In de Tweede Kamer sprak
op de bijeenkomst over de toekomstige
wet op de zware geneeskundige risico's,
die op het ogenblik in behandeling is bij
de Tweede Kamer.
Tot nu toe is hier weinig aan gedaan.
z(j vormen een levensgroot probleem,
meende h(j. Zonder Philadelphia was de
overheid echter met de zorg voor de
gehandicapten nog niet zo ver geweest,
zei hij aan het eind van zijn toespraak.
Dreigende Britse
zeeliedenstaking
LONDEN Leiders van de Britse vak
bond van zeelieden hebben een verzoc"'
van de regering om een staking welke 16
mei zal beginner, af te gelasten, verwor
pen. Vakbondsleider Hogart zei dat bin
nen drie tot vier weken de Britse haven
zouden zijn geblokkeerd als de staking
doorgaat. De kustscheepvaart zou Linnen 1
een week stilliggen, zei hij zaterdag.