Muziek hoort bij film als water bij vis Reisverhaal van Alfred Kossmann ROELAND KONING. werk in eigen huis Rudolf Hagelstange kant zich tegen massamens Veelzijdige studie over filmmuziek van Deetman CULTUREEL VENSTER ZATERDAG 7 MEI 1966 een muzikaal mens bent ongetwijfeld. Ik kan me dan zelfs voorstellen, dat de filmmuziek U bijblijft lang nadat U de hele film totaal bent vergeten, maar anderen zullen moe ten bekennen, dat soms van de muziek niets tot hen is door gedrongen. Soms is dit een bewuste afweerhouding: er wor den zulke abominabele geluiden geproduceerd, dat men ze niet eens meer hoort", maar heel dikwijls is de muziek zo in het beeld opgegaan, dat zij als het ware ge-absorbeerd is en daarom onhoorbaar" werd. Mij overkomt het vaak, dat ik de muziek niet hoor. De keren, dat ik filmmuziek bewust heb gehoord kan ik tel len. De eerste keer moet al meer dan veertig jaar geleden zijn. Met een schoolvriendje be zocht ik toen een middag de bioscoop Rialto in Amsterdam, toen nog door ons om een mij onbekende reden Het Stin- kerdje" genoemd. Daar werd getoond, hoe de dichter en lied jeszanger Speenhoff, (door de meneer in de zaal die tekst en uitleg gaf eerbiedig ,,de oude bard" genoemd), graag in Lim burgs dreven verbleef. Telkens als Koos met de kijker het glooiende Limburgse landschap aftuurde. speelde de piano „Waar in 't bronsgroen eike hout". Dat lied kende ik. De muzikale „illustratie" sprak me extra aan, omdat ik tot nu toe enkel maar films had gezien bij het Leger des Heils. Daar wer den de films alleen maar sec gedraaid. Van tijd tot tijd on derbroken, omdat de Heils soldaat meende dat er door de jongens gerookt werd. Het licht ging dan aan en al snuivend liep de goede man langs de rijen om de jeugdige roker te betrappen. Dat hukte nooit, maar wij 7 a 8-jarigen die toch niet rookten hadden een vreselijke hekel aan zulke raddraaiers die Koloniaal Instituut, ons het filmgenot beroofden. Die films bij het Leger des Heils waren nooit ..christelijke" films; ze werden alleen maar getoond I om de kinderen in de Amster damse achterbuurt, waarin ik opgroeide van de straat tej hou- den en ze de weg naar het „zaaltje" te leren. bun wording, »ijn. De meest come- schrijfpogingen of plannen. Een er niet mee doorgaan. Inderdaad: rirhtinr die zakenman piekert tijdens zijn va- wie gevoel heeft voor compositie quente poging ,n de*e richting die kgntie Qver nieuwe pr0jec- en evenwicht in een geschrift er- Ik ken, Is het ook In deze kolom- ten o{ hij gaat op een eilandje vaart tegen het einde van het men onlangs besproken boekje zitten om een bepaald plan eens boek. dat er te veel mogeüijkheden van Hector-Jan Loreis Is de boe- op zijn gemak door te denken. Al- van achtergrond zijn gekomen, zo- leen: de zakenman heeft geen tijd dat de figuur van Lize bij zoveel lijn over de nok? (Brugge i»t>oi, Qm een versiag te schrijven waar- milieuwisselingen haar zin verliest geschreven over de jn de landschappen en het pieke- of althans in de ogen van de lezer li «en roman" (Paul ren tegelijk of om de beurt verbleekt. verschijnen. Een auteur kan dat wel doen, waarbij hij natuurlijk Bij Kossmann ligt ie zaak niet het risico loopt dat er van het UeTOnaTie ingewikkeld niet zo op de werkelijk schrijven van het boek u -g. Uk? herinnerin- MOGELIJKE MOORD van het reisdoel m de boek kant en klaar- aan delezer ont L&e.figuuI, Het slot is. ..Om mijzelf zou belegeren, *>u die roman m yan reisverh*al wordt ge_ naar het eiland de geest van ae i.ezer toen niet j— ALWEER een boek waarin een romanontwerp mee speelt. Dit was immers het mislukking geval in de romans HET de wispeiaeret. GANGSTERMEISJE van Remco Campert en DE ON- MOGELIJKE MOORD van - ?f°'deede to,n°ik Si"T Vestdi)k. 2eer onlangs "iL dat I chter m'n oren °P ^eze pagina besproken, eerste plaats K p prhter wn Het is waar: Kossmanns KOSz^nomDi gen op te halen? Zal zijn, wat ik dacht of nog niet droog achter Inderdaad. Er is echter medewerker «ou ..»u»v Haagse Courant, heeft zojuist in ve van Em. Querido S Ultge- de Reflecta-reeks van de Kath. yerij N.V., Amsterdam, 141 Film Actie een brochure het K1_ 7 Qn» licht doen zien: „Filmmuziek" ge- blz., 7,yU) IS geen roman, heten, die nu eens precies vertelt, Maar tussen de verslagge- luw inVfita rif to 10 hLStS: ™g van eiSen ervaringen en ken wordt hier een bijzonder de roman met autobiografi- instructief overzicht gegeven van sche inslag loopt tegenwoor- Serine, dig slechts een flauwe grens, pagina's vol van in menig opzicht Kos-r werken i PP. vormd door enkele bladzijden die maar het e'nde zouden kiuinen zijn ya u-, j. rhaal. C 1 een 8' Wil Iïïët creëren Hii wil een poos lukkige. althans handige afronding ir. een illusoire wereld vertoeven, ln' auhnn< ^hniftechJïisfh een die hij bereid is, zolang hij leest, *"hnisch ÏÏfiïïLJdit .nos voor werkelijkheid aan te zien. Besproken, detoneert dit einde. De- hij blijft e „Ik wilde v.. - boek dat ik in Amsterdam was voor werkelijkheid begonnen, een briljant boek Hu wü eten, en met koken. over een jonge kunsthistoricus, -p VppI Karei, die verliefd werd op een Ie veei mooie studente, Lize, maar na een kinderloos huwelijk van een verrassend nieuws. Men kan ke. verschijn,.!, da, jaar of vijftien ging allee mis. VK? 3to*l afsluiting zou dan gerechtvaar digd zijn geweest, indien het ro manontwerp een soort voortbewe gende kracht in de reisbeschrijving Dus vallen romanontwerpen in geweest zou zijn: de „haunting of zoals hier in een idea die de schrijver van plaats romanontwerp in werd Karei op een ander i sta- .UUI.U oo_ creative mood. Het piekeren en den bijn Verrassend niet alleen waar het meedoet weer eens tegenkomen hefd, ik wist nog mei op een tobben over bet te schrijven boek dia w een sciiciiyiugspiute». anecdotische nieuwtjes uit het ou: i°n0en °f een meisje' en riw-de wordt de verklaring van voor- Lize in haar eentje naar Grte- hoofdsrimpels en van een zoeken- Maar op dit niveau heeft da inte- kenland en Turkije" (bl. 45). de uitdrukking in de ogen. Een gratie van romanontwerp en toe- verder strekkende functie behoeft ristische belevenissen niet plaatsge- het romanontwerp in de roman vonden. Over hlijft een zeer niet te vervullen. Dit houdt in, dat leesbaar staal van literaire i het nadenken over de mededelingen over het ontwor- reisbeschrijving, waarbij de Jour- - - Den boek pinnen zekere grenzen nalist profiteert van da literator zonder nu direct de behoefte te voelen dat verschijnsel te verkla ren. Dr. S. Dresden schreef de verleden betreft, bijv. dat die eerste film muziek werd ge maakt om.... het geluid van de pro jector en de zaalgeluiden te ,n zijn stud,e Wereld in woorden R;_;rn overstemmen, maar ook waar het m,oce, u_. KISICO de principiële bezinning op het het ontworpen boek vallen samen, pen boek pinnen (Den Haag 1965), de filmmuziek betreft. In vlug wil nazoeken op de bladzij dit verband herinnert Deetman den 132 en 133. Hij zegt daar dat Voor eraan, dat naar het woord van h accent verschoven is van het dat op reis Ruttmann de lichtmuziek het ve- j_Vi_ zen van de «lm is, In dit verband vinden naar hel zoeken -- hebben verschillenden (Deetman wereld. Men zoekt structuren die w}sselendê achtergronden. Er is zelf, heeft de vindplaatsen nauwkeurig eigeniijk bestaan in hun eigen ont- niets tegen dat de reisbe— wikkeling en ontplooiing, die, In tevens de beschrijving grenzen auteur is het heel reëel móeten"''blijven.' **Mijn indruk is. die hij tegelijkertijd is. romanontwerp dat die grenzen in Kossmanns dat hij Reisverhaal enigszins zijn °v®]> Reizen zijn nauw ver- i ik juist giste- van filosoferen .41 Johon en „Sunny Boy" Luther het toen te. liepen de tranen me over de nog heerlijk rook naar verse verf wangen. Vele jaren heb ik dat Son.- en metselkalk, want het gebouw ny Boy kunnen zingen als ware ik was nog nieuw. Daar werd een the singing fool zelve. Diezelfde film vertoond over Maarten Lu- middag ging er als voorfilm, ther. Een violist en een meneer ook spiekend. een filmpje van aan een vleugel speelden voortdu- een clown, die op een gitaar speel- rend „Een vaste burcht" en dat de. Halverwege de film sloeg hij deed je geuzenhart goed, want iets zo hard. dat er een snaar brak en van de idealen van de Her- tot de dag van heden weet ik nog vormd-Gercformeerde Staatspartij niet of dat er van ds. Lingbeek was ook tot onze het een ongelukje was .dat men of jonge oren overgewaaid. Na afloop niet opgemerkt had. of maar niet de film gingen de mensen nagegaan) gewezen op de affiniteit van het ritme van beelden en mu ziek (geluid). De film schreeuwt als het ware om muziek of beter gezegd: geluid. De „sprekende" film moest wor den uitgevonden. Dat lag in het wezen van de uitvinding zelf .Stil te in de film is een beklemmend iets. Daarom besluit Huib Deet man zijn studie met een citaat van Fritz Kempe: „De stilte in de film is een vingerwijzing naar het be- cucu „ee. .u, Y?"„he' b,h'US;'" bij hoorde, of dat de stilte krijgen de beelden - - weer hun magische waarde, zodra woorden en muziek zwijgen her- zuchten en daden hun bete- veranderd had, omdat film- De tweede keer, dat filmmuziek klappen en de violist en de pianist maken toch al zo duur was. Het kenis me wat te zeggen had. was in het stonden als knipmessen te buigen, filmvak kennende geloof ik dat Het was de eerste keer van m'n het laatste het geval was. leven, dat ik mensen zag buigen. De tweede sprekende film was Ik vond het een koddig gezicht, „The Showboat", wederom in het maar ook vreselijk overdreven. Amsterdamse Tuschinski, waar ik gemene zin aan bi] de definitie i toch voor de film geko- hoog vanuit de hanebalken het De Nederlandse dichter en essayist drs. G. Kamphuis, hoofd afdeling kunstzaken in Den Haag, hoopt de 8ste mei zijn 60ste verjaardag te vie- G. KAMPHUIS Camilo J. Cela, Spaans realistisch romanschrijver, iciens boek „Het huis van Pascal Duarte" in veertien talen is vertaald wordt te Palma de Mallorca de 11e mei 50 jaar. De bekende Nederlandse schrijver over het circusleven Jo van Doveren te Amster dam mag op de 14e mei zijn 65ste verjaardag gedenken. Eveneens 65 jaar, op 16 mei, wordt de Prot. Chr. roman schrijver P. J. Risseeuw in Den Haag. Ordenen Huib Deetman sluit zich i Eens in de vijf jaar houdt de inmiddels bejaarde kunstenaar Roeland Koning, hw .w-k JB o Strawinsky, die het compo- open hof. Dan -stelt hij de muzikanten gingen feest van de film en geluid ga- neren het „ordenen van tonen" gedurende een maand zijn scheef, vond ik. Van m'n verdere filmcarrière tot veertiende jaar herinner ik heb ik eigenlijk nooit i op de muziek gelet of het moest andere redenen zijn, dan ordening voorop dan moet maar iets voelt voor kunst, in de gelegenheid te stellen, kennis te nemen van wat er rntpn nnpA7ipn D1J ne* KiJKen genmaera wera; oi ma van riet oeeua yeueuxeit. ejkis t j_ Jackie Coogan omdat het een vreemde gewaar- heel langzaam is dit inzicht bij de loop van ZO n periode Buster Keaton, de man die nooit - lachte. Voor deze pechbroeder liet J}?.1 Se}u,..,zo ^as' j 1 ik andere filmgroten ongezien. bll het lujken gehinderd werd; of Charley Chaplin, w keurde ik geen wu aar voor Buster een - Keaton liep ik helemaal naar de klinken .hetgeen _lk Kalverstraat en terug en dat was al."Jd maar een P°ts een heel eind. Dat er in het vind. Ik kan er nooit wcuc». duister vooronder van de bioscoop natuurlijk ook films, die bij deze films muziek werd ge^ iaën .neigeen ik n„ynmpn potsierlijk idee OeKomen. maakt realiseerde ik me niet. Slechts „Napoleon" van Abel Gan- het spiksplinternieuw jing, een film di toen van de geschiedenisleraar gezien moesten hebben roept in me de herinnering wakker aan een vurig gespeelde Marseillaise door Max Tak en de zijnen in de orkestbak. Kwartje gemaakt zijn om de muziek. Bijv. een film over het leven van Cho pin, of een zogenaamde „musical". Tja, dan hangt het er vanaf, of je inlijk gen .maar iemand die er inders overdenkt zal ik nooit tegenspre- Dialoog In het algemeen gesproken hou Ik meer van geluid dan van mu ziek in de film en het liefst van En uit de aard der zaak is hetgeen men te zien krijgt, altijd nog maar een fractie van wat er werkelijk gewrocht is. Want Koning is in de eerste plaats portretschilder en het laat zich horen, dat lang niet iedere opdrachtgever lust heeft, het rijke bezit, Fhilosophen van Hermann graaf Keyserling (1880-1946), een mode- boek uit de jaren twintig (het kwam uit in 1919). Het is onvermij delijk dat de reiziger naar aanlei ding van wat hij ziet, al of niet gezocht of verwacht, filosofeert. Zo ieest men op bL 137 van Kossmanns ooek: „Inplaats van te zoeken naar continuïteit, in plaats van onze ontwikkeling na te speuren zou den we ons leven moeten zien als een willekeurige reeks avon turen, ons opgedrongen door de omstandigheden binnen en bui ten ons, gebeurtenissen die ons van hun medemens. niet f,eter slechter hebben ge- zonder *lke overtoil!- maakt waarvan betekenis en de pri p t moraaï ons niet interesseren, en Pas toen de sprekende film zijn intrede deed. heb ik bewust de alles hoor ik een goed gesproken langrijke materie, filmmuziek gehoord. Trouwens dialoog, vandaar mijn voorkeur voor die muziek ging je toen naar de bioscoop. In de Utrechtse Scala. Ingmar Bergman, die \an mu- nog witgeverfd van buiten en ziek maar zon spaarzamelijk ge- aan het Vreeburg gelegen, zat brulk maakt, ik op een woensdagmiddag op de eerste rij. Ik bad een kwartje mee- Maar zult u vragen: gekregen, waarvoor je op die eerste rij mocht zitten. Het was een houten bank. Of er nog meer personen die middag in deze lokali teit gezeten hebben weet ik niet. Ik zat er cn hoorde voor het eerst van mijn leven een „sprekende" film. Al Jolson met witgemaakte tanden en zwartgemaakte wangen zong er als „The Singing Fool" het roerende Sonny Boy" en telkens als hij dat Sonny Boy weer inzet- Maar tegenwoordig is het zo, dat het terstond opyalt als er bij een film zo maar wat muziek wordt gemaakt. Het geluid (en niet al leen de muziek» moet functioneel ge-integreerd zijn in het filmgebeu- ren. Maar niet alleen de histo rische en principiële ontwikkeling eenmaal verworv op dit gebied wordt in deze voor- weer af te staan treffelijke studie uitstekend uiteen- toonstelling. gezet, ook de techniek zelf en de daarbij behorende technische Maar hoe het ook zij. de kunste ontwikkeling wordt helder beschre- naar js er opnieuw in geslaagd ven. Daarom is de studie van Huib zijn riante villa —gelegen aan de Verheugend Deetman zo veelzijdig afgerond en Pieter Twentlaan 16. in de onmid- 6 in het Nederlands hét boekje over dellijke omgeving van Wassenaars Daarom is het deze voor de filmliefhebbers zo be- gemeentehuis en op zichzelf al een dat de kunstenaar bezoek waard te stofferen met de produkten van zijn hand. Het boekje „Filmmuziek" is Het doet weldadig aan zo'n voor de prijs van 2 te bestellen schouw van bijna louter portret bij Bureau K.F.A.. Nieuwe ten, omdat juist in deze tijd van Schoolstraat 85. Den Haag. nivellering er maar een gering aan tal werkelijke goede portrettisten, EV. GROLLE in ons land is overgebleven. verheugend, die de fakkel totale uitkomst, grote Gouden Eeuw heb ben overgenomen, deze nog steeds Het brandende hebben weten te hou- reid i den en in sommige gevallen zelfs nog hebben weten over te dragen op de generatie die na hen kwam. Maar eer ook de jongeren vandaag in staat zullen zijn. 1 conterfeitsel ge franje, aa V te dragen, moet er eerst nog heel w.t wrier door de Bijn stromen. ooduieet zouden u>i) ons dan vn,- er voelen en soms veel gelukkt- Wie de moeite en de rust op kan ger en altijd reëler." brengen eens langdurig te verwij- de^Ó^"'1 GncdBeXrir. Meedenken fcerk'^ijn™",? e'übAfrS T" tot zich laat spreken, zal onder de leven is innerent aar. alle lite- indruk komen van wat met schijn- ratuur. Zonder dat levensbeschou- baar zo simpele middelen enin Welijk aspect zou zij geen zin heb ben. Het literaire oordeel impli ceert het kennisnemen van uitspra ken over het leven. Boeken gaan immers over mensen en niet over robots. Maar waarom zou de kri tiek dan precies daar moeten op- Ook hier is het het diepe zwart houden, waar het geschrift een be- van de toga. dat door een rijpe en r0ep doet op de algemeen-mense- rijke verfbehandeling een derge- üjke interesse? Het moderne ver» lijk schilderij tot een waar feest nodigt uit tot mee-dichten; het he- maakt. En dit betreft dan maar dendaagse toneel tot mee-spelen. één onderdeel, maar zo wordt Ko- ik ben en blijf van mening dat nings werk tot in finesses opge- een boek uitnodigt tot mee-den- bouwd en zijn grootste verdienste ken. met andere woorden: het be- steekt wel hierin, dat men aan on- hoort tot het wezen van de litera- derdelen noch aan verf meer tuur dat zij meer is dan literatuur, denkt, maar slechts geniet van de „Zo is het" tbL 141). Dr. C. RIJNSDORP dat verloren gingen tijdens de twe de wereldoorlog te Aken wei geboren. STRAKS I F. JUBILEA Vandaag bestaat de zanggroep „Het Nederlandse Lied" te Ame-sfoort 25 jaar. Ter gele genheid van dit feit wordt in de Markthal een zang- en speel avond gegeven „Viva la Musi- TOEN De 11e mei is het 50 jaar ge leden dat de beroemde Duitse componist, pianist, organist en dirigent J. B. J. Max Reger, die verschillende malen met veel succes in ons land is opgetreden, te Leipzig overleden. In ver band hiermede wordt in de St. Jacobuskerk (Parkstraat Den Haag) een herdenkingsconcert gegeven. Het is de 15e mei 150 jaar ge leden. dat de bekende Duitse schilder en graficus Alfred Re- thel. die eertijds wandschilde ringen maakte voor de kronings zaal te Aken. waarvan er drie Tot 25 mei zal te Eindho ven een cultureel Vlaams jes- tival gehouden worden dat in het Stadswandelpdrk door minister mr. M. Vrolijk zal worden geopend. Het festival zal worden opgeluisterd met exposities, opera-uitvoeringen literaire avonden, een forum Van 10 mei tot 7 juni or ganiseert de Stichting Gale rie Al-Veka (Denneweg 56 tc Den Haag) een expositie van de studie van de werkgroep BNA-Den Haag, waarin ze ven architecten hun visie zullen geven op de stadssane- ring. Enkele beeldende kun stenaars zullen eveneens hun inzichten kenbaar maken over de integratie van de beeldende kunst in architec tuur en stedebouw. Het Utrechts Symphonie Orkest zal op 9, 16 en 24 mei een populair concert geven in de Margriethal o.l.v. Paul Hupperts. Volgens onderzoe kingen van de violist Willem Noske zou het USO in 1795 zijn ontstaan uit een muziek corps van de schutterij dat in mei 1906 o.l.v. G. Mahler de wereldpremière gaf van diens zesde symfonie. Kortgeleden heeft de Duitse auteur Rudolf Hagelstange in het Behaimhaus te Rotterdam voor een talrijk en aandachtig publiek uit eigen werk voorgelezen. Dr. Knoke, de ambassadeur van de Bundes- republik, die met zijn echtgenote de voordrachtsavond bijwoonde, be loofde aan het Behaimhaus alle steun, die in de huidige omstandig heden mogelijk is. De Duitse consul le klasse H. Rode leidde met een geestig gekozen citaat uit Hagel stange's werk de spreker in. Hagelstange (geb. 1912). voor de oorlog journalist, vond met zijn eerste gedichtenbundel Venezianisches Credo, een verzameling van 35 sonnetten, direct sterke weerklank. Een enkel citaat: Deun Furcht beherrscht seit langem Eure Tape. Furcht von der Wahrheit. Eure Züge sind fahl von Heuchelei und Lüge met de vernietigende slotwoorden Ihr ladet schrecklisches Verbrechen auf Euch. I'hr habt dem Quell getrübt. Reeds hier rioht hij zich te- fie van de Trojaanse prins gen het slaafse bestaan van de Paris, las hy Das Stopfei der massamens. Hekuba met een opzettelijke en vaak geestige vermenging van LytïCUS klassieke en moderne elemen- Hagelstange is zowel lyricus Zelfironie is hem niet vreemd: Rusland Die Puppen (dit in de eerste plaats), maar uit de bundel Zeit für ein pe horen we het relaas over v ook romancier en essavist. Uit Lacheln hoorden we het verslag orgische drinkspreuken. Uit de kanten in de roman Spielball der van een „Autorenlesung" in de bundel Spaanse liederen Cora- Hagelstange lamanca en Beide Ohren und der Schwanz (een bijzonder suc cesvolle stierenvechter krijgt als hoogste onderscheiding de oren en de staart van het gedode Als slot las hij uit de bundel Lied der Jahre de ballade Bei den schwarzen Baptisten, waar in hij vertelt, hoe hij in Virginia een godsdienstoefening in een ne gergemeente bijwoont en hoe de predikant volkomen eenvoudig, persoonlijk en direct spreekt over het eeuwige licht. De mensen roepen daartussen „Oh, Yes. That's true". De vreemde ..mister uit Germany" wordt aan het eind welkom geheten. Hagelstange voegde hij zijn voordracht er nog een regel aan toe, die niet in de tekst staat: Und ich schamte mich meiner weissen Haut. De affiniteit van de R.K. opgevoede auteur tot de Christelijke levensgerichtheid blijkt ook uit de Ballade vom verschütteten Leben, het huive ringwekkende verhaal van zes Duitse'soldaten, die in een onder aardse voedselbergplaats zes jaar waren opgesloten, en waar van er twee nog levend gevon den worden. Eén van de zes. Christof (de naam rept het moet bewe8en- want het zijn niet ning indertijd van SÏÏX7. in rii„n?3. TL..' Ota»™» d" wetenschap de heer Kno'ok maa schilderij van prof. dr. C. C. wijlen reeds) is in ziin lanee ziekte en ^iee°ae aienaren aer weienscnap ae neer Knook maakte, iccus; is in zijn jange zieKie en dle blj moet veréeuwigen, maar smartelijk sterven een Chris- een volgende maal zal het een ar- Stillpvpn tusdrager. Maar misschien geloo» en blij kind zijn of een c c" vinden we eerder de persoon- groot zakenman of om op een zeer Daar tussendoor voor een ge lijke visie van de auteur in de geïnspireerd moment de eigen echt- lukkige afwisseling zorgend een overpeinzingen van Paris, die genote aus einem Guss op het lin- enkel stralend bloemstilleven of zegt: „Dat is het raadsel, waar- nen 'e bren8en. een landschap om eenmaal bo- w" mTssctoen*nooItZ'rnoKen op' Va" le. p,'de v'L'I we misschien nooit mogen op- ven tp bieden heeft, spreekt deze deJJ d** met een onnavolgbare chic Götter, de fictieve autobiogra- Ierse plaats Limerick, waar hij zon las hij o.m. Zwiegesang, Sa- IncsAn- nf ura irriiV.Ai/1 cu kc ulcue11 «een. spreeKt aeze cc" u»"«*voigDare cnic maar één woord verstaat groot T vrijheid hebben expositie. De strenge zakengezich- Kedaan zijn. met als absoluut hoog- VU! nu w if- of n,et' wn beslissing te nemen ten van de heren G. J. en J P. A tePunt het hier al eerder gesigna- .ucces heeft. Uit bet hier vroe- Wij zijn een speelbal der goden, van Grieken, naast de beeltenis leerd* doek. dat Koning aan zijn ger (4 juli 1964) besproken die ons schiepen. Zij kunnen ons van een kennelijk intelligente vrouw wijdde: Subliem! - erslag van^ een reis naar werpen, dat wij in hun hand te- vrouw (mevrouw Den Bakker-Lug- Mogelijk, dat we Iets van Pup- rugvallen, en zij kunnen ons 'e^bruarf 0f5 verzoe)c van de eigen enthousiasme op de aanstaan! r Ge- werpen en verwerpen". Twee tfn, .T Ja" de **zotk*r hebben weteH™??e en auteur ^Tkomen?om verdL^ -tïïf, AU dit zo Is. dan kan me^ verderop —wat 21 mei a.s. terecht om cn» verslar verscholen naast een kast een te verifiëren versiag juweeltje te ontdekken, dat Ko- GIJ'. KORDINO J. H. SCHOUTEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1966 | | pagina 19